KAJISELIDIK INVOKE – BUANG MASA SAJA PAS BERTANDING PILIHANRAYA

Latar Belakang
Walaupun parti-parti pembangkang bertanding di bawah satu gabungan (misalnya Pakatan Harapan atau Gagasan Sejahtera), undi kepada setiap parti komponen adalah berbeza-beza dan tidak sekata.
Dalam pertandingan 3 penjuru, perbezaan undi sebanyak 2% – 5% di antara 2 parti komponen dalam satu gabungan yang sama boleh menyebabkan gabungan tersebut kalah kepada Umno/Barisan Nasional.
Perkara ini kerap berlaku dalam pilihanraya umum yang lepas: pengundi PAS di Machang mengundi PAS di kerusi-kerusi DUN tetapi mengundi Umno di kerusi Parlimen menyebabkan kekalahan calon PKR.
Kajiselidik kebolehpindahan undi adalah penting untuk menentukan perkara-perkara berikut:
i) Tahap sokongan mengikut kaum mengikut parti pembangkang (bukan mengikut gabungan)
ii) Sama ada pengundi satu parti pembangkang akan tetap mengundi parti komponen lain di dalam gabungan apabila partinya tidak bertanding
iii) Parti pembangkang yang paling sesuai untuk bertanding di setiap kerusi parlimen bagi meningkatkan peluang menewaskan Umno/Barisan Nasional dalam pertandingan 3 penjuru
Kaedah dan Sampel 10,523 orang pengundi berdaftar di seluruh negara ditemuramah di dalam bahasa ibunda masing-masing atau bahasa Melayu:
Pengundi Melayu – Bahasa Melayu, Pengundi Cina – Bahasa Mandarin, Pengundi India – Bahasa Tamil, Pengundi Bumiputra Sabah/Sarawak – Bahasa Melayu.
Kajiselidik melibatkan temuramah melalui telefon di antara analis kajiselidik (penemuramah) dan pengundi (ditemuramah) menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
Kajiselidik dijalankan selama dua bulan dari 6 Februari 2017 ke 6 April 2017. 
Pengundi dipilih dan didail secara rawak oleh sistem kajiselidik berkomputer  INVOKE.
Seramai 1.67 juta orang pengundi berdaftar didail secara rawak. Dari jumlah itu, 116,922 orang pengundi mengangkat telefon dan 10,523 orang pengundi menjawab kesemua 40 soalan yang ditanya.
Keputusan hasil dari kajiselidik melibatkan 10,523 orang pengundi berdaftar ini kemudiannya diterjemahkan kepada keputusan nasional mengikut agregat seperti berikut:
i) Keputusan 10,523 orang pengundi diagregatkan mengikut umur, jantina dan kaum supaya melambangkan taburan demografi pengundi di seluruh negara
ii) Keputusan 10,523 orang pengundi diagregatkan mengikut taburan pengundi di setiap negeri supaya melambangkan kedudukan kerusi parlimen di seluruh negara
Pengundi ditanya kecenderongan mereka mengundi di dalam pertandingan 3 penjuru dan 2 penjuru mengikut parti-parti yang bertanding, contohnya:
i) Jika berlaku pertandingan 3 penjuru di antara Umno, PKR dan PAS, parti mana yang akan anda undi?
ii) Jika pertandingan itu menjadi 2 penjuru di antara Umno dan PKR sahaja, parti mana yang akan anda undi?
iii) Jika pertandingan itu menjadi 2 penjuru di antara Umno dan PAS sahaja, parti mana yang akan anda undi?
iv) Ulang bagi setiap kombinasi parti yang bertanding
Kesimpulan
Jika pertandingan 3-penjuru berlaku dalam PRU14, sentimen pengundi semakin beralih ke arah pertembungan di antara Barisan Nasional dan Pakatan Harapan.
Tahap sokongan kepada PAS merudum lebih cepat berbanding parti-parti lain dan PAS sekarang berada di tempat tercorot sekiranya berlaku pertandingan 3-penjuru.
Dengan 35% responden memilih untuk tidak memberitahu parti yang mereka akan undi, kelebihan % sokongan Umno/Barisan Nasional adalah rendah memandangkan responden yang memilih tidak menjawab berkemungkinan penyokong Pakatan Harapan atau PAS.
RAFIZI RAML
bagi pihak INVOKE
Ulasan Blog – Kajiselidik ini memberi gambaran yang nyata bahawa PAS adalah pengacau, merudum sokongan dan tidak diperlukan untuk agenda perubahan menyelamatkan negara.
Daripada 80 kerusi yang mahu ditandinginya, barangkali 8 kerusi pun Pas sukar untuk mencapai kemenangan.
Maka, yang sepatutnya berlaku bukanlah Pakatan Harapan tidak meletakkan calon di kerusi-kerusi yang Pas bertanding sebagaimana yang diseru oleh beberapa pemimpin parti itu, sebaliknya Paslah yang sepatutnya tidak bertanding langsung dalam pilihanraya akan datang ini.
Pas, dengan hanya bersama Ikatan, sebuah parti cilik yang dengar khabarnya mempunyai keahlian tidak sampai pun 1,000 orang, adalah entiti kecil lagi terpencil berbanding Pakatan Harapan yang dianggotai oleh PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.
Pakatan Harapan juga jelas perjuangan dan arah yang mahu ditujunya iaitu menyingkirkan Najib Razak, mengalahkan BN serta menyelamatkan negara daripada kleptokrasi yang berterusan.
Apa agenda perjuangan Pas? Penasihat kepada kerajaan?
Lagi pula, dengan hasrat bertanding di 80 kerusi Parlimen saja, itupun terhad di kawasan luar bandar dan perkampungan Melayu, apakah perubahan yang mampu Pas janjikan untuk rakyat dan negara secara keseluruhannya?
Sekadar ingin menjadi kuasa penentu atau “king maker”  di ketika rakyat sedang meluap-luap dahagakan perubahan, boleh juga dikira suatu bentuk pembelotan dan pengkhianatan, apa lagi kalau nama agama dijual sama di merata-rata.
Di Muktamar Pas bermula 28 April ini di Kedah, memuktamadkan tidak bertanding pada PRU 14 adalah pilihan terbaik bagi Pas sementara mereka melakukan muhasabah dan koreksi diri atas kecelaruan yang didatangkan oleh kepimpinan Hadi Awang yang membingungkan ahli dan penyokongnya sendiri selama ini.
Untuk apa Pas menyertai pertandingan kiranya sebelum, semasa atau selepas keputusan pilihanraya nanti, hanya cemuhan dan kejian saja yang mereka terima?  (ShahbudinHusin 26/04/2017).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:47 pm

105
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Zhuge LiangAnonymousFan Tunjohn doeCik Minah Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Zhuge Liang
Guest
Zhuge Liang

Kalau pas nak tanding hanya 80 kerusi parlimen, yg 142 lagi walaun pas nak undi gapo..? Tanding semua laaa… baru tau langit tinggi rendah…

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Terima kasih bro John Doe
Sahabat baca tak boleh tidur
Dia nak lawan Pak Rahman hero
Terjelir lidah terkeluar liur..

Fakta bro John senangkan kawan
Sahabat terus diserang sawan
Mulut terkunci tak boleh lawan
Susah nak habis air secawan

Kalau Sahabat ostat di JASA
jawatan tetap, kesian tak rasa
Retreat Bukit Tinggi perkara biasa
Nak jaga umno sepanjang masa

Kalaulah semua ostat diJASA
Tahu memikir bohong dan benar
Khianat pemimpin tak kan tak rasa
Jawatan dan ringgit mata berpinar

Bro John teruskan bersuara
Kita disini bro John juara
Berpakat kita demi negara
Pantang undur, go on wira!!

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Bro Perak Man, tengok Sahabat
Pada Pak Rahman dia nak rembat
Setahun jagung seluar tak muat
Lagaknya pandai,tetapi musibat

Ada ke Pak Rahman Sahabat nak lawan
Pak Rahman bekerja, dia buaian
Penyokong penyangak dia nombor one
Diblog Budin merepek meroyan

Pak Rahman tahu keluarga Tun Razak
Sahabat pulak hanya mengagak
Aktif bila mendapat dedak
Kopipes panjang nak tunjuk lagak

Sahabat ya Salam berhati serigala
Benda yang haram dia pun rela
Konon berjuang agama segala
Dengan penyamun satu kepala

Wahai Sahabat dengarlah ini
Pak Rahman bukan lawanmu kini
Bukan Pak Rahman buat GST
Bukan berjuta bagi kat bini..

Perak Man
Guest
Perak Man

Terbaik bro fan tun..

Sahabat tak nampak terlanggar bendul
Mata yang ada ditengok ke lain
Apa yang bro fan tun kata tepat dan betul
Eloklah kamu sahabat berpindah dari blog ni dan bungkus lah kain..

john doe
Guest
john doe

Terbaik bros,. Dengan izin:- Sahabat bagi saya adalah seekor ular lidi yang menyangka dirinya naga dan kerana itulah ia mahu menyanggah ular tedung. Berbanding pak rahman yang sejak dari awal telah mendedahkan siapa dirinya yang sebenar, sahabat pula adalah si hipokrit yang berubah-ubah cerita siapa dirinya yang sebenar. Walaupun saya tidak mendedahkan segalanya tentang diri saya tetapi segala yang saya pernah dedahkan adalah benar-benar belaka. Sahabat di satu waktu apabila dikata sbg kru JASA, telah membela JASA dan mengatakan ia tempat berkumpulnya orang2 yang IQ tinggi seolah-olah ia adalah dari JASA dan JASA adalah untuk orang-orang yg bijak (ya benar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Now everyone can become lobai..pas pis pus

Anonymous
Guest
Anonymous

Dirty Animal is Pigs

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas Ikatan Gagasan Sejahtera PIGS.

Anonymous
Guest
Anonymous

Marah nmpk lobai..dah buang kopiah kat kepla tu..kiki..janji dapat kawin bnyk , bawak kereta mewah..kiki..membangun bersama isle

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Paul Bagero nama diberi
Agama umnopas dia anuti
Tokoh munafik dituduh Rafizi
Menganga mulut dimintak bukti

Paul Bagero jangan begitu
Hopeless tak hopeless kamu tak tahu
Sudah sedia sepanjang waktu
Turunkan penyangak itu yang mahu

Paul Bagero nama yang baru
Diblog Budin lain perahu
Masuk kemari nak buat haru
Dikeronyok Pakatuns baru dia tahu

Dengan Pas tak payah berunding
Diriba umno main seruling
Mabuk cinta harap nak sanding
Nikah tak jadi main menjeling

Paul Bagero kami nak tanya
Apakah hukum pemimpin aniaya
Wang negara dia yang punya
Brim dibagi mintak percaya..

Perak Man
Guest
Perak Man

Terbaik bro fan tun..

Entah siapakah si bagero ni
Cakap bagus penyokong kleptokrasi
Kerana dapat samsung A9 ker dia begini
Memakan dedak otak dah basi..

Pada pakatan dia tak harap
Dia ingat penting sangat ker dia punya cakap
Takyah le nak komen kalo pemikirannya hanya sampai tahap
Sekolah rendah kelas yang paling bengap..

Unknown sahabat hormatlah skit pada pak rahman
Bezanya dengan kamu jauh ke depan
Bukankah dulu pak rahman dah katakan
Kalo ada bukti dia habis belajar, segala kenyataan di buat akan ditarik balik kan?..

Malangnya sehingga kini
Tidak didedah segala bukti
Usahlah sahabat spin disini
Patut le ekonomi kita hancur, dibawah tuan politik ko yg tak abis universiti..

Mr J
Guest
Mr J

Dengarlah cakap ulama'. Dr Zakir Naik menyeru PAS dan UMNO bekerjasama demi kepentingan orang Islam. Hj Hadi pun seru undilah PAS atau UMNO untuk kepentingan ummat Islam di Malaysia. Mengapa kita mencari-cari hujah dan alasan untuk memburukan kedua parti ini? Tiada kebaikan dalam perbuatan sebegini. Peliharalah kepentingan Islam dari golongan yg menentang apa saja yang berkaitan dengan mengukuhkan Islam. Jangan ikut hawa nafsu – membutakan mata hati. Hanya sekadar peringatan dari saya harap dimanafaatkan.

UP
Guest
UP

Patutlah…beri PR kepada Dr. Zakir Naik(5thn punya plan bersama PAS).

Islam dibawah pemerintah UMNO dan PAS sangat bahaya! rasuah dihalalkan. kalau kita benarkan mereka berkuasa..tidak mustahil kejadian, keganasan yang dilakukan oleh pembantu warden di sebuah asrama madrasah akan berlaku lagi. sehingga meninggal juga akhirnya budak tersebut(Al fatihah).

“Jihad yang paling afdhal adalah dengan berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.” [Riwayat at-Tirmidzi]

Mr J
Guest
Mr J

Saudara UP, janganlah tuduh secara borong. Kedua-dua parti ini mempunyai ramai ulama' dan pemimpin yang baik. Rasuah adalah pilihan individu dan ada yang terjerumus dlm hal ini baik dari kerajaan atau pembangkang. Pokok pangkal baliklah kepada kepentingan Islam dalam membuat penilian. Jauhkanlah pada ikut hawa nafsu kerana setan mengkaburkan pemikiran dan menampakan baik apa yang buruk. Setanlah yang menipu Nabi Allah Adam sampai terkeluar dari syurga. Semoga Allah beri kita semua petunjuk.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr j..ko ni dah terpesong akidah..politik kebencian oleh ameno yg diajar najib terhadap kaum lain tidak memberi faedah.. Tentang kisah nabi adam dikeluarkn dari syurga itu ada hikmahnye sebab memang manusia dicipta sbg khalifah di muka bumi..jauhilah dari dakyah najib dan konconye

UP
Guest
UP

Mr J, apa guna ada ramai ulama dalam PAS dan UMNO jika takut untuk menegur?

"Dan katakanlah: Yang benar (Haq) telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap" (QS. Al-Isra': 81).

Mr J
Guest
Mr J

Muhasabahlah diri saudara. Kalau kita bencikan ulama', menentang pemerkasaan syariah, mahu pendakwah islam dihantar pulang untuk diseksa, cintakan musuh Islam, menuduh orang islam tanpa bukti, menyokong pembangkang yg dituduh dimahkamah atas hal rasuah – ke mana sebenarnya hala tuju perjuangan kita? Sedarlah sebelum terlambat….

UP
Guest
UP

Alahai Mr J…maaf, saya ingatkan kamu ni…tahu berpolitik perang saraf UMNO? rupa2nya kamu ni..jenis, penonton yang suka kan forum perdana TV1.

Soalan saya :
Adakah IMAM-IMAM Besar kita tidak pernah diseksa dalam menegak kan Islam?
1.Imam Malik
2.Imam Syafie
3.Imam Hanafi
4.Imam Hambali

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr J adalah enganut Islam Songsang_A9. Pengunaan J melambangkan kewalaan tinggi pada Dewa Wang Bapa Butir JHO TaHik LOW.
Mr J ni juga alami ketagihan Air Jampi Ayoh Pin Eddy Ah Wang, wal Kin Cingi Teko Besar

Anonymous
Guest
Anonymous

Kaji selidik itu mempumyai kelemahan kerana dirangkumkan ke dalam satu basket , sepatutnya ia dibuat mengikut kawasan parliament Dan DUN. Contoh bagi setiap kawasan di ambil beberapa ratus sample Dan setiap kawasan di buat analisa berasingan. Kerana sistem demokrasi kita berasaskan Westminster.

Paul Baggio
Guest
Paul Baggio

Kajian yang diketuai Tokoh Munafiq Tersohor PKR @ Lafizzy 'Langkah mayat Kajang' Lamly!
…tahniah dengan kajian anda yang amat dasyat
…dengan kajian InCoke Lafizzy yang teramat canggih serta 'accurate' sakan, oleh itu diminta Pakatan Hopeless. terutama parti PKR & PPBM agar tidak lagi ajak PAS berunding untuk elak pertanding 10x penjuru!

Anonymous
Guest
Anonymous

Speed brapa kau ambek masa drift tadi?

Anonymous
Guest
Anonymous

pas masuk utk basuh taik najib je.

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS bukan gabungan pakatan haprak….PAS bebas bertanding mana2 kerusi yg depa nak… jangan jadi melayu bebal yg terhegeh2 nak jadi penjilat lobang taik kafir2 laknat DAP PKR

Anonymous
Guest
Anonymous

siapa yg larang PAS ni, jumud ooii?
PAS Taliban yg larang org lain siap booking 80 adala SAH laa.
Ko 1239, ni buat lawak atau ada sakit? Tanya ikhkas ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

Camni ke bahasa lobai pas..tukar name la ke pussi

Anonymous
Guest
Anonymous

http://celahgelegar.blogspot.my/2017/04/mukhriz-dedah-usaha-sabotaj-pecah-belah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

.. link atas boboi risau sssgt… aawwuuuww..!!

BOBOI DAH MULA DEDAH DAN GELISAH
CAP BUNGA ADA ORG NAK PECAH BELAH
KIKIKIKI.. TAK ADE MAKNANYA CIK BEDAH
KRONI DIDULUKAN AHLI LAEN BOLE BELAH

….kikikiki…

berambus barua [email protected] dap…

Anonymous
Guest
Anonymous

2 minggu sudah ko1307 kikiki janji nak paste Geran Milik Malaysia ko kat sini.
MANA??? Kalu ada Sekarang juga aku book tiket migrate. Tak hingin bau buduk kau tu.
TAPI TAPI, kalu smpai 2 ptg kau tak paste sini…
Kau GET THE HELL OUT !!
MALAYSIA TAK PERLU MAKHLOK HINA ISLAM,PEROSAK BANGSA MCM KAU.
INGAT…2PTG !!

Anonymous
Guest
Anonymous

rafizi…. klu dulu sy minat dgr hujahnya… sekarang sy buang dlm longkang sj…

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko tu yg patut buang diri dlm lonkang..pas pis pus

Anonymous
Guest
Anonymous

Hahaha…. pergi mampuslah

Anonymous
Guest
Anonymous

urusan IPIC-1MDB difitnah dengan sedaya upaya agar golongan yg jahil akan terus ditunggang oleh para politikus berhati serigala. Faktanya -: 1) JAMINAN IPIC keatas bon 1MDB cukup jelas kerana IPIC perlu membayar faedah bon tersebut apabila 1MDB memilih untuk tidak mahu membayar bon itu pada 2016. 2) menebus aset kewangan/unit dana Brazen Sky dan GIL 1MDB yang dijamin oleh IPIC bernilai USD 2.5b serta menggunakannya untuk :- a) mengembalikan USD 1.2b yang dibayar oleh IPIC kepada 1MDB pada tahun 2015 untuk menyeimbangkan penyata aset – liabiliti dan bayaran faedah bon 1MDB yang terpaksa dibuat oleh IPIC apabila 1MDB enggan membayarnya… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila orang gila berbicara..sila ke hospital tg rambutan

Anonymous
Guest
Anonymous

12:37 – aku hanya memaut fakta agar kamu tidak lagi menjadi jambatan fitnah dan adu domba. apakah kamu masih setia untuk menyalak di kaki lima dan di alam maya pada kisah 1MDB ?

Setelah lebih 7 tahun berlalu dan kamu masih ditunggang pada khabar yang diputar belit lidah' sejelik empunya blog (Shahbudin.com).

Salam ya salam
Ikhlas dariku unknown aka sahabat

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa lagi, dah SAH. pun.
Walaupun berniat tambah laba,
XAVIER bawa berta BENAR.

Habis?! Apa tunggu lagi? Menteri 2,Wakil2 Rakyat,Ag,AuG Pegawai2 bergaji mahal, Jabatan2 , Badan2, Agensi2 SPRM, Jakim, PDRM, apatah lagi.
Mungkin Anda dilantik, betul tu…TAPI, TAPI TAPI, WOI WOI, WOI!!!

RAKYAT YG BAYAR GAJI KO TU!!
MANA HASIL KERJA !?
UPAH BANGLA PUN DIA LEBIH AMANAH.
PHUII ! MAU MAKAN GAJI BUTA KA?
KERJA KERJA KERJA !

Anonymous
Guest
Anonymous

Sila abik ubat seperti mood stabilizer or anti psychotic..kegilaan anda membahayakn diri dan orang sekeliling..

Anonymous
Guest
Anonymous

yg aku tahu sahabat ko yg nak pitnah ipic. yg ipic lapurkan k lse, 1mdb kena bayar lagi sampai hujung tahun ni.

ko jgn dengar puad tu cakap…..ko baca balik lapuran ipic k lse. itu yg benar, itu fakta. yg ko bagi ni fakta umno.

klu kena bayar, mana pegi duit yg dah bayar sebelum ni? tolong ko jawab!

ko cakap org pitnah, ko pun sama pitnah…….

Anonymous
Guest
Anonymous

Bingai 1318.
WOI, BONGOL!! Aku simplify buat kau , kali ni sj tau.
Soalannya:
XAVIER BAWA MAKLUMAT YG BETUL.
A) BETUL.
B) SAH.
Sebab ko banangang, ko jawap satu saja.
Ok. Mula, masa diberi 2 jam.

* susash2 budak laani, main game byk sgt.

rahman jpc
Guest
rahman jpc

tak payah kita bercakap berbelit lah.

saya dgn jelas menuduh najib sebagai 'universty drop out' tidak langsung d jawab olih pendedak2 nya.

"serawak report' yg tlh memohon pengesahan drpd 'alma mater' nya ie uni of Nottingham, tlh enggan mengeluarkan rekod akademik nya.

jadi selama ini kita tlh d pimpin olih seorang yg gagal.

Anonymous
Guest
Anonymous

betul tu pak man……banyak kali saya tanya, betul tak najib ni pembohong…….tak pernah d jawab mereka.

padahal najib sendiri terang2 bohong pasal takde duit dlm akaun sendiri, kena kantol cakap org derma…….

pasal dedak, buta mata buta hati….

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul ke jibby fail..aku da agak..sbb dia tu ank orang bangsawan semua depa cover..cepatla pru

Anonymous
Guest
Anonymous

Rahman jpc – setelah meludah dan kemudian kamu jilat kembali (menuduh dan meminta maaf) mengapa terasa ingin kembali meluah ludah sendiri ??. Umur yang panjang tidak membuatkan kamu lebih mulia. pangkat dan gelar tidak mampu mengangkat darjat diri.Segala nikmat tidak mampu membuat kamu bersyukur. Melobi untuk menjadi calon PRU – jangan sampai menjual roh dan jasad kepada puak kafir. Perdana Menteri Najib Tun Razak tidak gagal bahkan dengan Qudrat dan Kehendak Allahswt – telah jelas berpisah diantara golongan yg bahtil daripada golongan yang benar Kelihatan bagai seluruh kekuatan puak kafir dalam dan luar negara datang memberikan pertolongan pada para politikus… Read more »

rahman jpc
Guest
rahman jpc

saya tlh menuduh dia sebagai penipu.

saman lah saya.

tujuan saya menawarkan diri adalah semata mata utk mengenyahkan nya n mek rosmah drpd tahta kekuasaan.

Negara tlh terlalu lama d tipu. saya hendak sangat melihat mereka berdua ini d gari n d letak dlm kandang tertuduh.

banyak orang yg mempunyai hasrat yg sama.

Anonymous
Guest
Anonymous

sahabat….tolong jawap pertanyaan saya….najib pembohong…….2.6 takde dlm akaun, lepas ada.

42juta tak tau tiba2 ada pulak……pembohong layake ke jadi pemimpin islam??

tak payah la nak belit sana belit sini…..org kampung yg paham ya atau tidak…….

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Guard Kellie castle sudah berbunyi
Dia risau kelulusan Rafizi
Kalau nak tengok Rafizi tak sembunyi
Bukan macam Bijan sentiasa busy

Kellie castle sebenarnya Pak Guard
Baru dapat kerja dulu merempat
Penyakit otak susah nak ubat
Dengan flykite dulu satu wad

Kemain lagi si Wak simen
Dah empat tajuk merapu kemain
Saya takde dia buli Perak Man
Perak Man pelangkong, sakit? Aiseyman.

Ini Mat Singapork kepala batu
Kikiki seperti hantu
Jibbo itu tuhannya yg satu
Menanti ajalnya bila bila waktu

Mat Singapork sekarang gembira
Biarlah dia sebelum pilihanraya
Bijan kalah berduka lara
Ke Sungai Buloh siapa percaya..

Perak Man
Guest
Perak Man

Hahaha..Terbaik bro fan tun..

Welcome back my dear bro fan tun
Wak simen ari tu teman udah pelangkung
Ate mananyer reti dia berpantun
Mengilai kikiki ada ler macam jerangkung..

Species hantu begini memang le hebat
Dibaca ayat Alquran padanya pun ia tak lekat
Tambahan pula yang membaca tu unknown sahabat
Tambahlah merapunya semakin kuat..

Gembira mat singapork gembira bersebab
Dedak dah samsung A9 dia dah dapat
Keje mesti pantas tak boleh lembab
Kalo tidak nanti punggung dia kak semah sebat..

Anonymous
Guest
Anonymous

Dirty Animal is Pigs

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukankah Najib Panglima perang islam? Kita patut "hormat" Najib…. Kita patut "cium" tapak kaki Najib… "Syurga" dibawah tapak kaki Najib… "Sayang" Najib…

Anonymous
Guest
Anonymous

Madey,Yidin sembab,Mat Sabu,Mr.Bean tunggang sama the dirty,ugly and greedy animals

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas pis pus

Anonymous
Guest
Anonymous

PAN..Parti Angkut Najis
PKR..Parti kaki Rodok
DAP..Dirty,ugly,greedy animals..najis mughalazzah
Parti cap bunga

Anonymous
Guest
Anonymous

PAN-MALAYSIA ISLAMIC PARTY… HAHAHAHHAHAHA

jangan tak tahu…

Anonymous
Guest
Anonymous

KES ADAM ROSELY DIARAHKAN BERCOTI
INVOKE KAJIAN DARI RAPIZI MUKA PENIPU…
TOKONG PENJAWAT AWAM SENYAP PLAK RAPIZI
LU FIKIR LA SENDIRI, TAK BABI NAMERNYER TUUU…

….. kikikikiki….
kajian budak penipu pkr pluralist murtad di amik kira… kiikikikikikikiiookk…

..BERAMBUS BARUA [email protected]

Anonymous
Guest
Anonymous

Rafizi,Mat Sabu dan Mr.Bean adalah macai-macai Dapigs

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Alangkah baik nya jika kajian yang di buat merekodkan perbualan talipon.

Tentu-tentu Lebai-Lebai yang kena maki paling tinggi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Gerombolan Lobai2 StUDpura kini jd panganut setia kpd agama Ayoh Eddy Wang Pin Kin Cin Teko Besar.Bersama ketua2 kabilah jahiliah STUD_QSeben, Broker STUD_Nas haruDAK dan A'budo wal Bud 'U dll, mmg pakar jual ayat suci bersalut lior gelma ala sarang walit.Mimipi mereka dua.1.RUUkan utk zipkan mulut Rakyat Islam supaya kasta tibggi mulua mereka terpelihara.2. Tambah Kreta mewah,Isteri dan naikkan quita Bidadari nnt. Kerakusan akan meningkat sekiranya puak brahmin ni diberi lemak. Contoh budak tahfiz dilanyak sampai potong kaki, koma…hanya kerana tidak ikut spec lipatan kaki semasa sujud. Hindarkanlah kejumudan, dan perintah ala TALIBAN di Malaysia. Demi anak cucu. Allah tidak… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas bukan tahu 1MDB tu apa. Golok dgn Wakaf che yeh dia tahulah

Anonymous
Guest
Anonymous

Dapigs are dirty,ugly and greedy animals..why you support them?

Anonymous
Guest
Anonymous

Amat memghairankan kalian mengambil Rafizi sebagai penyelidik dan pengkaji dalam politik. Lulusan manakah dia? Kalau benar dia membawa kebenaran, sudah tentulah dia sentiasa menang kes. Hakikatnya tiada satu kes pun dia menang. Dia pemfitnah.

Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Masa kau belajar tak kena buat kajian ke?

Sebab apa UMNO tak buat kajian mereka sendiri? Percaya lah kalau menipu pun, hasil kajian yang bagaimana kah yang akan didedahkan?

50-50? Atau 46-BN 54?

Dua-dua menakutkan Najib!

Yang cakap Profferser Kangkung yang bagi pendapat dengan memgaitkan usaha-usaha Najib bagi peruntukkan seperti yang di beri pada Kaum India dan Sekolah agama..

Anonymous
Guest
Anonymous

Parti Audiq7porshevelfirerangerover Samalaysia.

Tuan2 berhempas pulas,mempertahankan parti yg berkasta ini.

KASTA Pas.Ulamak=Berkasta Brahmin,HIDUP BERMEWAH2.

wALAUNTA:Berkasta Paria,hanya mkn nasi bungkus dan kapcai ajer.

walaunta ditipu hidup2 oleh ulamak2 dunianya,jalan singkat ka syurga.

Manakala parti umno ialah parti BANGSAWAN:
Parti kaya-raya dgn menyamun:

kasta umno:Najib adalah berahmin termulia.
macai2 kat bawahpun:dapat dedak yg lumayan.

Moral of the story:Kedua-dua parti melayu ni sama,MODUS OPERANDINYA-sama,pimpinanannya nak hidup bermewah-mewah."mENGABAIKAN RAKYAT MAJORITY"

umno guna bangsa TIPU Melayu,Pas guna Agama TIPU MELAYU.

UP
Guest
UP

Kamu kata Rafizi Ramli seorang pemfitnah? mari sini, dengar baik2…buka mata dan korek telinga dan buang taik2 tu jauh2..

Seorang pemfitnah? tapi, masih berani membuat akuan berkanun, sumpah(SD)

Seorang pemfitnah? tapi, setiap thn beliau akan istihar kan harta!

Seorang pemfitnah? tapi, sehingga kini..Nashruddin Mat Isa tak saman2!

Anonymous
Guest
Anonymous

Newkasel ketinggalan bas…hazwan bro saman rafizi tapi hazwan yg kena bayar kos…rafizi lebih bijak dari ko newkasel bodooh…kerana rafizi ceo THHE kena dakwa rasuah…harapkan newkasel bodooh bertambah parah kes rasuah..

Anonymous
Guest
Anonymous

Oiiii budak kota [email protected] newcastle kalau lulusan rafizi pun kau tak tahu baik kau pi bunuh diri sajalah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rafigi pondan memang kaki fitnah..amat besar dosanya lebih dari membunuh…bertaubat sebelum menyesal dikemudian hari

Anonymous
Guest
Anonymous

Ape pun pas pis pus..mane ostad odi q7 tu?

Anonymous
Guest
Anonymous

PAN..Parti Angkut Najis..parti ternakan dan biayaan Dapigs..Telinga Mat Sabu selalu kena pulas dek LGE dapigs

Anonymous
Guest
Anonymous

Ok sahabat ada cabaran dari Anon 26 April 2017 at 09:59 tu. Bila mau jawab. Jangan pulak buat macam selalu diam saja. Malulah lah. MENGATA DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORANG AWAK YANG LEBIH.

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Bro,

Dalam Parliament pun boleh tangguh sampai 3 kali tak kan lah yang ini tak boleh di tangguh kan..

Anonymous
Guest
Anonymous

SEKARANG ADALAH MASA MENJAGA PERIUK NASI KITA….sudah cukup haramjadah malaun mengkotak-katikkan negara…jadi BUKA MATA dan TELINGA…kita semua kena SERANG HABIS-HABIS bagi mereka jatuh dan selepas tu kita semua lanyak mereka cukup-cukup sampai lumat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dengan hasil kajian ini, Pakatan sepatutnya menambahkan usaha untuk berkempen di negeri Kelantan.

Pak pak Lebai PAS sudah tentu tidak mahu kehilangan Kelantan.

Selepas itu buat Tahalus Siasi supaya PAS hanya bertanding di Kelantan saja untuk kerusi Parlimen dan DUN.

Di negeri lain, Pakatan akan adakan satu lawan satu dengan BN.

Inilah cara yang paling adil dan “win-win” kepada Pakatan dan PAS.

Saya rasa sudah tentu PAS akan setuju kerana Pak Lebai tak sanggup kehilangan Kelantan setelah kehilangan Kedah dan Terengganu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyatvkelantan juga tak badoh. Yg masih belum celik, tak harus dibiarkan bodoh ! WAJIB bagi melepaskan SELURUH Malaysia dari belengu kebodohan mainan 60 tahun UMNO BN PAS.
TIADA KAUM ATAU AGAMA PATUT DIABAIKAN !
UBAH ! TANAM ! CONCRETE !!
Jgn biar SYAITAN KEMBALI

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Dah tak boleh di runding kan.

Parti PAS dah rosak. Rakyat Kelantan sudah hilang kepercayaan pada Kerajaan PAS.

Pemimpin terlajak cakap ikut suka hati.

Jangan kerana nak menang parti yang tarah hutan, janji saman tapi tak saman, mendapat bekalan haram dan mengaku berbaik dengan raja penyamun maka digadai prinsip perjuangan.

Jim itu yang di lakukan maka tak salah lah PAS berbaik dan berkerjasama dengan UMNO.

Lebih baik biarkan UMNO yang menang, merasa juga kesenangan dunia dari janji PAS di akhirat yang belum tentu kerana pemimpin yang munafik.

Wallahhuallam.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tahalus taik babi

Anonymous
Guest
Anonymous

Dapigs are dirty,ugly and greedy animals…why you support them?

mak bonda
Guest
mak bonda

Tahniah yb rafizi atas kesungguhan anda dlm kajiselidik Invoke. Inisiatif yg dijlnkan ini agak 'advance' melangkaui otak pemimpin umno/bn yg dah berkulat dek hurongan lalat & dedak. Pemimpin hebat spt yb rafizi ini memang sgt2 diperlukan oleh negara kita. Dgn kelayakan & ilmu beliau di bidang kewangan adalah sgt wajar beliau diberi peranan yg besar dlm urus tadbir ekonomi negara seandainya pakatan harapan memerintah kelak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tindakan Partai Lobai Puta2 PUS (Nanah), menghina Ayat dan Hadith adalah… JALAN KE NERAKA

Tindakan Partai Lobai Pura2 PUS (Nanah), lahap, bersekutu dan halalkan dosa 1MDN adalah
..JALAN KE NERAKA JAHANAM.

ASAS iman, sia2 lah mengaku Melayu Islam

Anonymous
Guest
Anonymous

Good morning Sahabat my friend…mana link cerita di bloomberg yg lapor IPIC dah confirm dapat payment usd3.5b dari 1mdb? Mana link kenyataan rasmi kerajaan saudi yg mengesahkan pemerintah saudi derma kat najib?

Cik Minah
Guest
Cik Minah

Awak sajalah letak LINK tu kat sini.
Dah puas saya cari kat blog-blog PAS & UMNGOK,
tapi takda. Oleh kerana awak saja yang ada linpasa benda ni, sila letak di sini. Saya pun nak tahu juga kesahihanya. Mana tahu kut, lain laporan blomber, lain yang awak faham……hehehe

Anonymous
Guest
Anonymous

Nak percaya percaya, tak percaya sudah, BSKL dah melambung, ringgit dah mengukuh..

Cik Minah
Guest
Cik Minah

PULAK!!!!………………….kahkahkah.
Maknanya memang takdalah ye.
Berdosa taw, menipu dan mengada-adakan cerita.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau menang bole jadi menteri or timbalan. Jalau kalah bole jadi senator. Yg penting dapat jawatan sblm tutup mata. Tak dpt jadi hang tuah dapat jadi hang cangkul pun oklah ya. Hebat pusss.

Mat Gunong
Guest
Mat Gunong

Salam Tuan Budin.
Adakah nasib PAS akan berakhir seperti cerita rakyat" lebai malang terlepas makan kenduri " akibat sifat tamak dalam sanubari mereka?.

Cik Minah
Guest
Cik Minah

Kalau PAS beri pandangan bagiaman PAS akan menyelesaikan masalah ekonomi negara dan memberi gambaran dasar-dasar ekonominya untuk membangunkan negara, saya akan undi PAS.
Tapi kalau setiap masa mahu kira dosa pahla orang melalui macam-macam Akta, minta maaf, PAS bukan pilihan saya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dasar ekonomi nasi lemak dan uber dah ada…mungkin ada dasar ekonomi budu dan keropok lekor pulak

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Ekonomi hasil hutan pun tak Lepas… kih kih kih

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Pas mana tahu pasal ekonomi. Buat ceramah tadah sejadah tadah serban minta derma pas tahulah.

Yg pas paling pandai kahwin byk dan mengentot.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mengongket pas pandailah

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menetapkan 26 Julai ini untuk pengurusan kes berhubung tuduhan rasuah membabitkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.Perbicaraan ditetapkan pada 27 April di Mahkamah Rayuan di Putrajaya bagi membolehkan rayuan Lim dan Phang untuk mencabar Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009."Kami merancang untuk mencabar Akta SPRM ke Mahkamah Persekutuan," kata peguam Lim, RSN Rayer selepas tarikh ditetapkan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Hadhariah Syed Ismail.Phang diwakili peguam Hisham Teh, manakala Masry Daud bertindak selaku timbalan pendakwaraya.Bulan lalu, Hadhariah membenarkan permohonan peguam Lim, Gobind Singh Deo untuk menangguhkan perbicaraan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pengarah Institut Kajian Analisis Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, dapatan kaji selidik oleh Invoke Malaysia (Invoke) tidak perlu dipandang serius.Menurut beliau, ini kerana Invoke adalah milik Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang menimbulkan keraguan terhadap keneutralan kaji selidik tersebut.Pada masa yang sama, dapatan kajian itu mungkin sahaja akan ditafsirkan sebagai satu perang psikologi bagi melekakan BN atau bagi melemahkan semangat PAS, jelasnya."Sebagai antara pemimpin tertinggi PKR, tentu akan ada tuduhan dapatan kaji selidik tersebut berpotensi digunakan bagi melonjakkan imej PKR sebagai peneraju utama Pakatan Harapan (HARAPAN)."Tuduhan ini tidak boleh dipandang remeh kerana PKR didapati… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas Selangor dalam satu kenyataan mengesahkan Ketua Pemuda AMK Ampang, Datuk Adam Rosly yang terpalit dengan kes memiliki kemewahan luar biasa merupakan bekas ahli parti Islam itu.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Adam mula menukar haluan politiknya selepas tewas dalam merebut jawatan ketua pemuda Pas kawasan Ampang.

"Dulu Adam memang ahli Pas Ampang. Tetapi dia tewas dalam pemilihan ketua pemuda dan terus keluar Pas masuk PKR," katanya.

Iskandar berkata demikian ketika mengulas kenyataan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang mendakwa bahawa Adam merupakan bekas ahli Pas.

Anonymous
Guest
Anonymous

elum pun reda kemelut ahli keluar parti, Bersatu terpalit pula dakwaan wujud aktiviti jual jawatan tertinggi peringkat bahagian di Johor. Mendedahkan perkara itu kepada Sinar Harian, sumber yang berkepentingan dalam parti itu mendakwa, seorang individu telah ditawarkan jawatan ketua bahagian Bersatu di negeri itu namun perlu mematuhi syarat-syarat tertentu. Beliau mendakwa, antara syarat tawaran yang diberikan menerusi aplikasi WhatsApp itu ialah individu itu perlu membayar RM250,000 untuk mendapatkan jawatan tersebut selain syarat sampingan yang perlu dipatuhi ketika jawatan itu menjadi miliknya. "Selain wang tunai yang perlu diberikan, syarat lain yang perlu dilaksanakan ialah menyediakan pejabat kekal, mengekalkan ahli jawatan kuasa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

“Kemudiannya, jadikan ia isu besar apabila ada pemimpin mempromosikan perkara ini dalam bentuk negatif sekali gus meracuni fikiran rakyat,” katanya ketika dihubungi Sinar Online. Sebelum ini, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa RUU 355 telah memecah-belahkan umat Islam di negara ini. Menurut beliau, dalam negara yang berbilang kaum ini, setiap pihak seharusnya sensatif terhadap agama-agama lain kerana Islam menekankan agar umatnya menghormati agama lain. "Jadi kita tak boleh buat sesuatu untuk memaksa orang merasa takut pada Islam itu sendiri," katanya kepada pemberita selepas Program Hardtalk yang diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor, baru-baru ini.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kongkek pungong nuar…kah..kah..kah

Anonymous
Guest
Anonymous

kalau dah tak da sumber pendapatan lain..pemimpin pas tumpang je bertanding kat kerusi abg long umno..

Anonymous
Guest
Anonymous

Lebai2 melayu bodoh jadi pemimpin Parti bodoh…senang sahaja dipermainkan dan dibeli olih Najib dgn guna duit curi 1mdb…

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya sokong PAN..Parti ternakan dan biayaan Dapigs…Telinga Mat Sabu selalu kena pulas LGE Dapigs

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini kata-kata orang kecewa,,tak ke mana Pas kali ini….!!

Anonymous
Guest
Anonymous

ye ye aku first

Anonymous
Guest
Anonymous

Yuk ramai-ramai bertekad untuk mengatakan tidak kepada Pas dan Umno……!!!

Ustaz Syed Ali Alsegaff
Guest
Ustaz Syed Ali Alsegaff

Ana bersetuju sangat-sangat dengan cadangan antum setelah mendapat petunjjuk dari Allah Azza Wajallah setelah melakukan shalat istiharah beberapa hari lepas,Waullahu aklam bissawab.Wassalam.

Anonymous
Guest
Anonymous

PAN..Parti Angkut Najis iaitu parti ternakan dan biayaan Dapigs..Sekali LGE pulas telinga Mat Sabu lalu dicampak tulang dan disuruh Mat sabu mengejarnya…begitulah hina maruah PAN dimata Dapigs

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS= 90 juta

Anonymous
Guest
Anonymous

PAN-MALAYSIA ISLAMIC PARTY… HAHAHAHHAHAHA

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 1548 adalah antara orang yg menyebabkab pas terus dipandang buruk dan busuk yg menyebabkan parti itu terus terperosok. Beginikah mulut walaun pas yg kononnya islam? Kenapa Pan yg dicerca? Bukankah agenda penting sekarang ini adalah untuk menjatuhkan umno/bn?
Kalau pun bodoh, janganlah tunjukkan sangat kebodohan itu.