AUTA DAN CACA-MARBA 1MDB

Jika diperhatikan daripada awal, 1MDB adalah syarikat milik kerajaan yang paling banyak melahirkan pengautaan, caca-marba dan berbeza-beza dalam kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak yang bertanggungjawab terhadapnya.
Syarikat bermodal RM2 pun tidak seperti itu dalam pengendaliannya.
Dalam kes melibatkan bon bernilai AS$3.5 bilion dan pertikaian berhubung bayaran yang tidak diterima daripada 1MDB sehingga IPIC memohon pengadilan ke Tribunal Timbangtara Antarabangsa saja, sudah cukup untuk membuktikan wujud caca-marba dan ketidak-tentuannya.
Pada 25 Mei 2016, Najib Razak berkata, kerajaan tidak terikat dari segi undang-undang untuk mengambil balik bon-bon 1MDB bernilai AS$3.5 bilion itu.
Ini memandangkan tiada jaminan atau surat sokongan kerajaan ke atas bon-bon tersebut, jawabnya di Parlimen.
Tetapi, apa sudah jadi sekarang, mengapa kerajaan mengambil balik bon-bon itu beserta faedahnya sekali melalui penyelesaian luar mahkamah?
Jika tiada apa-apa ikatan dan berpegang kepada hakikat bahawa bayaran yang  dibuat sebelum itu adalah sah, untuk apa ia diambil balik serta bersetuju memikul tanggungjawab sambil membuat bayaran berganda?
Pada 2 Ogos 2016, Kementerian Kewangan melahirkan perasaan amat yakin bahawa 1MDB  akan memenangi kes timbangtara yang difailkan oleh IPIC kepada syarikat pelaburan kerajaan itu berhubung pertikaian pembayaran hutang.
Berdasarkan semua dokumen yang diberikan oleh 1MDB kepada saya, saya amat yakin dengan kemenangan 1MDB.
Sebab itu, kita mengambil keputusan untuk tidak membayar faedah berkenaan…kita akan lawan dan menang kes itu, kata Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani.
Rasanya, tak perlu disebut panjang-panjang lagi apa terjadi akhirnya dan apa bentuk penyelesaian yang dmaklumkan IPIC kepada Bursa Saham London, semalam.
Bak kata pelawak Nabil…lu fikir sendirilah.
Pada 31 Oktober 2016,  kerajaan juga mengatakan hutang 1MDB tiada kaitan dengan kerajaan.
Namun, seperti yang disebut sendiri oleh Johari, penyelesaian hutang dengan IPIC ini  dilakukan oleh sepenuhnya 1MDB dan pegawai-pegawai daripada Pejabat Perdana Menteri.
Untuk ada pegawai daripada pejabat Perdana Menteri terlibat dan siapakah mereka yang terlibat itu jika hutang-hutang 1MDB tidak melibatkan kerajaan?
Diselak lebih mendalam lagi, kita juga akan mendapati Najib sendiri pernah mengatakan bahawa Jho Low tidak terlibat serta tiada kaitan sama sekali dengan 1MDB.
Hakikatnya, bukan saja berdasarkan sebutan di mahkamah Singapura dan saman oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, nama Jho Low terlihat amat aktif dan tidak boleh dipisahkan sama sekali daripada 1MDB.
Bak kata Khairy Jamaluddin, cap jari Jho Low ada di mana-mana saja berkaitan 1MDB.
Lebih dari itu, Najib dan keluarganya juga pernah bercuti di atas kapal layar mewah bersama Jho Low dan beberapa yang lain.
Berkaitan dana 1MDB yang ditebus daripada akaun pesisir di Pulau Cayman untuk mengatasi masalah aliran tunainya, Najib dalam jawapan bertulisnya di Parlimen pada Mei 2015, bukan saja mengesahkan kembalinya wang  itu, malah mengatakan ia kini disimpan dalam bentuk tunai di bank Singapura.
Beberapa hari kemudian, pembetulan segera dilakukan dengan mengatakan ia sebenarnya disimpan dalam bentuk aset.
Husni Hanadzlah, Menteri Kewangan Kedua yang ketika itu diberi peranan sebagai jurucakap 1MDB tidak berapa lama selepas itu mengatakan, ia sebenarnya adalah dalam bentuk unit.
Unit apa? Ia tetap misteri sehingga sekarang, tetapi apa yang berlaku Husni sendiri akhirnya meletakkan jawatan serta menyoal sendiri kerajaan di Parlimen berkaitan 1MDB yang memberi gambaran beliau tidak tahu langsung mengenai perjalanan syarikat itu.
Lebih dari itu, berkaitan dana yang mengalir masuk ke akaun peribadi Malaysian Official 1 sepertimana yang disahkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat adalah berasal daripada dana 1MDB yang dilencongkan, jawapan Najib sendiri mengenainya amat berbelit-belit serta langsung tidak menafikan fakta yang disebut itu.
Mula-mula beliau menafikan, kemudian mahu menyaman WSJ yang didakwa memifitnahnya, selepas itu menepis lagi dengan mengatakan “kalau saya nak menyamun, takkan saya masukkan dalam akaun peribadi”, tetapi  akhirnya dengan selamba mengaku memang ada wang berbilion ringgit dalam akaun banknya dengan menyatakan ia sebagai derma daripada kerabat  Diraja Arab Saudi.
Selain pihak di Arab Saudi sendiri tidak jelas dan berbeza kenyataan mengenai wang tersebut, kiranya benar Najib menerima wang tersebut sebagai derma, mengapa ketika kunjungan Raja Salman ke Malaysia baru-baru ini, beliau tidak berani menyebut secara terbuka dalam ucapannya sambil mengucapkan terima kasih di hadapan Raja Arab Saudi itu atas derma yang diterimanya?
Bukankah, sebagai adat Melayu dan menghargai sesuatu pemberian, apatah lagi jumlahnya berbilion-bilion, seseorang itu  akan bangga untuk mengucapkan penghargaan secara terbuka?
Itulah hakikatnya berkaitan 1MDB, tidak ada syarikat lain yang begitu banyak auta dan caca-marba sepertinya. Selepas ini, pasti ada lagi auta, caca-marba dan berbeza-beza dalam kenyataan yang dikeluarkan.
Hanya jika kalah pilihanraya dan hilang kuasa, barulah semuanya akan terhenti dan kebenaran akan mengambil tempatnya pula. (ShahbudinHusin 25/04/2017).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:47 pm

83
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
diny yusofAnonymousPutraKrakenAzreen KlosePerak Man Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Ya Allah kau laknat lah Najib dan konco konco nya. Amin.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa lagi, dah SAH. pun.
Walaupun berniat tambah laba,
XAVIER bawa berta BENAR.

Habis?! Apa tunggu lagi? Menteri 2,Wakil2 Rakyat,Ag,AuG Pegawai2 bergaji mahal, Jabatan2 , Badan2, Agensi2 SPRM, Jakim, PDRM, apatah lagi.
Mungkin Anda dilantik, betul tu…TAPI, TAPI TAPI, WOI WOI, WOI!!!

RAKYAT YG BAYAR GAJI KO TU!!
MANA HASIL KERJA !?
UPAH BANGLA PUN DIA LEBIH AMANAH.
PHUII ! MAU MAKAN GAJI BUTA KA?
KERJA KERJA KERJA !

PutraKraken
Guest
PutraKraken

Salam semua MANA 1MDB SEKARANG? 1MDB dah Mampos….dan bangkainya disimpan di MOF. MOF tanggung segala urusan hutang piutang dan 1MDB tak akan dapat dikubur selagi urusan ini tidak selesai. Mana Apandi AG?…masih buta dan pekak? Kita semua maklum apa yang berlaku dalam 1MDB…tapi amat mengecewakan kerana ada manusia yang masih tidak menerima hakikat bangkai 1MDB ini. Fakta berikut pasti kita semua tahu. 1. 1MDB dah mampos2. 1MDB ditubuh oleh MO1 dan sekutunya. 3. DNA 1MDB ini bukan untuk perniagaan tapi untuk menipu…meminjam 50,000 kali ganda dari modal berbayar…berniaga apa?…berniaga hutang! Dapat tanah kerajaan hampir percuma (saya rasa memang percuma kerana… Read more »

Azreen Klose
Guest
Azreen Klose

Hihi……nampak tak?Walaupun penyokong najib umno gembira dengan berita dr london ni…..tp isu ini menampakkan lagi bahawa dakwaan wang yang sepatutnya diterima oleh IPIC dan AABAR , tetapi hilang atau bahasa jenayahnya dilencongkan memang benar…..kenapa 1mdb perlu membayar IPIC jika tiada wang yg hilang????hehe…….benda yang mudah difahami oleh makcik 2 felda….kalau diberitahu….JAGA JAGA , NAJIB, ANDA BELUM SELAMAT DARI TUDUHAN DOJ…..JENAYAH TETAP JENAYAH….. Sekalipun IPIC setuju dengan bayaran 1Mdb, tetapi bayaran yang hilang tetap akan disiasat…..BERBILLION tu bukan juta, ribu atau puluh ringgit……ALLAH akan tunjukkan kebenaran akhirnya……

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul dan NYATA.
ALAH permudah cara kenalpasti Mungkar bagi yg beriman.
Janji ALLAH, juga pesan sejak azali.
bahawasanya,
SYAITAN yg direjam sangat TAKUT dengan cahaya KEBENARAN.
SYAITAN akan JELMA buat MUNGKAR apabila diGELAPkan hati dan iman.
SYAITAN Wan Md Bee, jelma buat MUNGKAR apabila diGELAPkan OSA.

Usahlah angkuh sanggah media primat 3 suku, Smasung A9, Jampi OzSTUD QSeben ataupun Ayoh Eddy Peng Kingcin Teko Besar.
Janji ALLAH juga bahawa IMAN tak akan dapat dikambus walaupun dgn bertan DEDAK.
Hakikatnya,
HARAM TETAP HARAM, PERBUATAN KHIANAT AMANAH TETAP….HARAM JADAH.

Anonymous
Guest
Anonymous

PROJEK 1MDB DAH RANCAK BERJALAN
KALAU TAK CAYE PERGI BULATAN PANDAN
BANYAK KERJA BANGUNAN DLM PEMBINAAN
1MDB BSNESS UNTUNG RUGI RESAM PERNIAGAAN

… BERBAMBUS BARUA [email protected]

Anonymous
Guest
Anonymous

Suka la kau 912. Nnt bila PRC buat underground komunis bunker colony terbesar didunia, Awak dan kuncu2 boleh jual tanaj bijeh bawah tu.
Situ BRITISH tak sempat korek.
Elokla pun khazanah tu kan UMNO yg punya? Jgn lupa bg Lobai sikit.
PEDULI APA ANAK CUCU !!! KAAAN?

Perak Man
Guest
Perak Man

Berapa banyak cerita cover up
Tak dapat menyembunyikan pekung dan kurap
Ramai rakyat sedang berharap
Kebenaran 1mdb timbul bila BN tertiarap..

Macai boleh membuat auta
Kerana dedak sudah diberi
1mdb dispin serta diputar
Untuk menyelamatkan geng pencuri..

Apakah jenis perniagaan
Jika belum apa2 asyik meminjam
Ini kot teori ekonomi moden mr j katakan
Kalo niaga cenggini, patutle jahanam..

Macai bangga 1mdb bayar hutang ipic
Selesai perkara diluar mahkamah
Yang mula2 kena pelari 3.5b tu, mana duitnya wahai siotak sempit
Adakah untuk dishopping oleh kak semah?..

Kalo 1mdb jalannya benar
Bentangkan segala audit dan fakta
Jelaskan pada rakyat perkara yang samar
Tak perlulah berbagai alasan cerita auta..

Anonymous
Guest
Anonymous

1MDB vs IPIC SETTEL LUAR MAHKAMAH
ADAM SURUH CUTI TOKONG SURUH PULAK
RAFIZI MEMANG PELAKON MELETOP ANUGERAH
PEMIMPIN MACAM INI KE YG RAKYAT HENDAK..?

….. BARUA [email protected] SILA BERAMBUS…

IPIC VS 1MDB DAH SETTEL LUAR MAHKAMAH … RAPIZI MINTAK ADAM ROSELY CUTI TAPI TOKONG TAK PULAK DIA BERANI…

RAPIZI ARAH ADAM ROSELY CUTI AM
RAPIZI TAK PULAK MINTAK TOKONG CUTI
TOKONG LIM GUAN ENG KAN PENJAWAT AWAM
TAK KE BABI NAMANYER TU SI RAPIZI..

…… BERAMBUS BARUA [email protected] ..

.. INI KALI LAH…

Anonymous
Guest
Anonymous

TRX dah banyak bangunan sedang rancak dijalankan sekarang… sila tinjau TRX di bulatan.pandan….m7st see that's

Anonymous
Guest
Anonymous

nak tahu details lagi
sila baca blog outsyed the box

Anonymous
Guest
Anonymous

Fasa cuci Bapa Butir Tahik Low dah bermula.
Tak usah nak siram kencing. Jampi Lobai tak dapt halalkan Najis.
Amat 2 MUDAH. KALAU BERANI, ANDAI UMNO BN DIPIHAK BENAR,
DEBAT TERBUKA ?
BUKA FAIL OSA FAIL ?.
MANA AUDIT ?
MANA DUIT HUTANG ?
MANA ASSET DIGADAI LELONG ?
APA HASIL 1MDB , selain projek tak siap yg bertatah nama Razak ?

Jgn malu jgn segan, jangan samar, jangan belit.
MARI KEDEPAN , Syaitaaan !!

Anonymous
Guest
Anonymous

https://www.bnbbc.my/kes-1mdb-ipic-penyelesaian-luar-kecewakan-pembangkang-reka-fitnah/

link atas tepis fitnah 1mdb vs ipic….. kantoiiii

NAK SPINN FITNAH 1MDB
SETTEL LUAR COURT IPIC VS 1 MDB
SPIN FITNAH KANTOI LAGI
DANA 1MDB UNTUK BAYAR IPIC
BERAMBUS KANTOI [email protected]

…….. SELESAI LUAR MAHKAMAH MENYEBABKAB MAMAK MEROYAN LAGI…

…..£ INI KALI LAH..

… berambus barua [email protected]

Anonymous
Guest
Anonymous

Oi mamat, ko ingat rakyat msia bodoh ke nak percaya ni settle luar mahkamah? Ko ingat Ipic tu nak percaya lg dgn 1mdb yg lencongkan duit US3.5b dan setelah Ipic buang 2 orang pak arab yg menipu company dia.

Mahkamah arah 1mdb bayar balik duit bail out US1.2b yg Ipic terpaksa bayar bagi pihak 1mdb setelah guaranted deposit US3.5b dilencongkan ke akaun Jolo.

Dengan ini Ipic dapat balik duit yg dia dulukan dan hutang yg lain ditanggung oleh 1mdb. Sapa nak tanggung hutang2 tu semua??? Ni cerita lain….

Anonymous
Guest
Anonymous

Maka….bertambah kukuhlah kes DOJ terhadap 1mdb.

diny yusof
Guest
diny yusof

Aisey anon 05:37 @ barua Najib .

Apasal suboh suboh lagi dah iklankan www. Barua Najib Betul Betul Cheebaii kat sini ??

Anonymous
Guest
Anonymous

Lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) masih memalu gendang irama "pertanyaan" apa yang sebenarnya berlaku sehingga membuatkan IPIC memilih untuk berunding dan membatalkan hasrat mengheret 1MDB ke tribunal timbang tara antarabangsa. Adu domba dan fitnah yang bertaraf ala kadar yang bersifat "pertanyaan" total dan mungkin lidah' fitnah (Shahbudin) perlu mempelajari bagaimana Raja Petra mengolah kisah fitnah' sewaktu dia bertuankan Anwar Ibrahim demi membela nafsu songsang tuannya (biseksual). 1MDB bukan dikendalikan oleh kapitalis bodoh seperti Adam Rosly dan Lim Guan Eng – ibarat melepaskan hajat (berak) tanpa menutup pintu dan kemudian menyalahkan mata yang melihat. 1MDB mengambil sebaik-baik haluan serta mempertahan haknya sehingga… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu adalh.gulongan melayubodoh…sembahan Kamu selain Allah ialah umno dn pimpinan umno…

john doe
Guest
john doe

Unknown sahabat ini kaki auta putar belit lidah dan mulut tidak selari. Saya dan 2 yg lain pernah bersumpah laknat bahawa kami percaya wang 2.6b di dalam akaun najib adalah yang curi dari 1MDB. Kami telah meminta si unknown sahabat ini bersumpah laknat bahawa ia percaya yang itu adalah derma arab. Si lidah pendusta ini lari dari bersumpah laknat dan beralasan pula seperti nasrani. Saya bukan meminta ia bersumpah laknat ke atas fakta tetapi ke atas apa yang ia percaya. Itupun ia lari. Hanya ada satu kesimpulan sahaja. Lidahnya dan hatinya tidak selari. Ia mengatakan sesuatu tetapi apabila diminta bersumpah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila bermain kata2 sentiasa licik dan selit kesamaran.
Disamping hambor maki, diselit momok tuduh guna ayat suci.
Sentiasa elak kebenaran, sentiasa lari dari mengesah sumpah laknat.
Setia sedia mmembela MUNGKAR.

Maka Sah dan NYATA, SYAITAN Iblis lah yg bertenggek disebalik topeng Mr J dan Sahabat ini.

Jelamaan lembaga hitam 2 ekor ini diblog ini untuk menggugat, penuh muslihat.
MENJADI TUGAS KITA YG BERIMAN UNTUK LAWAN DAN REMBAT.

JGN DIBIAR MUNGKAR DAN SYAITAN BERKUASA DIBUMI MALAYSIA !!!

Anonymous
Guest
Anonymous

sahabat ni tak sekolah…….sama dgn geng newcastle tu agaknya……sekolah tapi otak takde….

1mdb dah hilang duit bayar…..sekarng kena bayar settle apa kebende tu ……. klu macam ni meniaga……buadk sekolah tadika pun tau rugi……

sahabt klu ko nak jadi bangang…biarla ko sorang, jgn la nak ajak org lain jadi bangang……atau ko duduk diam……malu ada umat bodoh mcm ko ni atau ko memang dibayar utk jadi bodoh…..

Mr J
Guest
Mr J

Sayang, manusia tak habis habis maki hamun dan fitnah. Setan memang menampakan indah perbuatan buruk itu. Berhujah tanpa bukti. Mengunakan petikan dari media kafir untuk memburukan orang Islam. Memberatkan beban akhirat.

john doe
Guest
john doe

Sayang, di antara manusia ada golongan pemakan dedak yang menolak bukti2 kebenaran dan membela kemungkaran sekalipun hatinya sedar dan tahu bahawa mulutnya sedang menipu apabila berbicara.

Kemudian mereka menggunakan alasan agama padahal alasan itu berbalik kepada mereka.

Mereka inilah golongan penipu yang sebenar-benarnya penipu.

FI$H OF IM
Guest
FI$H OF IM

Terlalu banyak yang tidak kena dan amat meragukan dengan isu 1MDB ini. Najib dan UMNO BN sama sekali tidak lagi layak diberi mandat untuk mentadbir negara ini. Jelas ada cubaan untuk menutup bangkai gajah yang sudah membusung, berulat dan membusuk ke seluruh penjuru dunia. Hanya yang buta mata hati dan mati deria hidu sanggup menunggu penuh setia, memamah rezki bangkai yang jelas haram hukumnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Syukur algamdulkilah malapetaka telah turun untuk najib rosmah. Masuk jerat sendiri..amin.lingkupbumno bn.hancur.lenyap amin.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib PM Kita yg paling bijak yg pernah Kita Ada..Tp syg bijak najib ni dlm Bab menyamun dan merompak duit rakyat Dan negara..1mdb ditubuhkan memang dgn niat Dan segaja utk merompak Duit rakyat..Nape aku ckp Camtu..Meh sama2 Kita kaji..1mdb syarikat bermodal kan 1juta mampu hutang sampai beratus juta dgn guna bon yg di jamin kerajaan..Tujuan apa 1mdb ditubuhkan?.. Syarikat glc pelaburan kerajaan?..Kita sudah Ada khazanah yg Ada pegalaman bertahun2 Dan kepakaran utk melabur dlm pelbagai bidang..1mdb ditubuhkan utk meneroka cabang pelaburan Baru?..Kenapa tak wujudkan cabang Baru under khazanah utk meneroka bidang pelaburan Baru?..Jawapan senang jer..Sbb najib tak boleh nak control… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dari mana pula PAN, DAP, PKR dapat dana?SURAH al-Hujuraat ayat 12 menyuruh orang orang beriman supaya jauhi prasangka yang terlarang (dalam keadaan tidak wajar kepada orang yg beriman) kerana prasangka sedemikian sebahagiannya dosa. Jika kita mahu hidup dengan sentiasa menyibukkan diri mencari cari dan mereka-reka sehingga obses yang bertukar menjadi seolah-olah keimanan terhadap sesuatu yang rekaan fantasi diri sendiri, maka ketika itu kita akan ditipu diri sendiri. Masyarakat luar yang merdeka dari apa yang kusut dalam kepala kita boleh menilai jelas sama ada kita ini berpijak pada realiti dan objektiviti atau tidak. Kerana itu, pohonlah petunjuk Allah SWT. Dalam soal… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Malas nak baca cerpin lobai ni,,,bukan saja tak menambahkan ilmu,,,malah menggambarkan mengajak rakyat akur dan terima hakikat turun temurun akan menanggung biawak hidup,,,ingat ,,,rakyat kena sabar sekalipun jadi gelandangan di bumi sendiri,,,Takbirrrrr

Anonymous
Guest
Anonymous

Geng pas kalu sembang…Mesti petik surah Al-Quran dan hadis…
Asyik Cari tafsir Dan hadis yang meyebelahi depa jer..Hehehe..
Betul2 penunging Agama pas ni..

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang penting, Telinga ,
Mata mesti peka.
Akal mesti buka.
Melayu dah tak boleh lena.
Jho Tahik Low dah rancang media.
Diketuai Media primate 3 suku buta.
Skrip dah karang.
Deal dg unta kok belakang.
Konon wang yg hilang,
Konon sudah tak jadi hilang.
Tapi Nalaysia kena bayar 2 hutang.

Kalau ada lagi makhlok yg masih tak terang.
Elok SUMBAT muka celah kangkang.
MEMANG DH JADI MELAYU LAHANAT !!
MEMANG iISLAMPURA ,NABI TAK MENGAKU UNAT !!
MOGA SEMPAT DAN SITERIMA TAUBAT

Anonymous
Guest
Anonymous

Paling memperlihatkan sakitnya adalah Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub. Antara detik paling ketara melihat tidak tentu arah beliau adalah pra dan pasca Himpunan Menyokong RUU355 (H355) pada 18 Februari di Kuala Lumpur yang menyaksikan penyertaan teramai dalam sejarah. Ikuti sedikit kronologinya: 16 JanuariBeliau menyatakan bahawa ketidakhadiran PAS pada majlis pelancaran parti Bersatu adalah bukti PAS bersama BN 19 JanuariPAS katanya tiada tempat dalam Kerajaan Selangor apabila Pakatan Harapan (PH) memerintah selepas PRU14 23 Januari Beliau akan mengadakan kempen besar-besaran supaya rakyat menolak PAS kerana Gagasan Sejahtera antara PAS dan Ikatan tidak boleh dipercayai 21 Februari PAS dakwa beliau akan berpecah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS tenang, PH porak perandaSEKIRANYA disandarkan PAS itu kepada satu rupa bentuk, sudah tentu ia kini dilihat dalam keadaan paling buruk, busuk, rosak, remuk, cedera dan seumpamanya. Terlalu banyak tuduhan dan serangan dilemparkan hingga mustahil lagi ia nampak sempurna atau selesa. Namun, amati dengan jujur dan akuilah, bahawa ketika ini PAS adalah parti paling tenang di sebalik ganasnya kemelut dan porak poranda politik yang berlaku kepada parti-parti lain. Pada program terbuka mahupun dalaman yang diadakan termasuk Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) atau Muktamar, kehadiran ahli-ahli PAS jauh lebih berkomitmen. Malah dibuktikan dengan penyertaan keahlian baru tidak kurang 5,000 orang setiap bulan.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

ANDA SOKONG NAJIB, BERMAKNA ANDA SOKONG TOLAK FITNAH!PERDANA MENTERI Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah berazam dan beristiqomah untuk terus berada di kedudukan kuasa beliau sekarang ini semata-mata mahu membanteras budaya fitnah yang kian semakin parah. Kita semua ketahui, pihak pembangkang tidak pernah berasa jemu untuk melaga-lagakan pemerintah antara satu sama lain dan menularkan cerita fitnah terhadap rakyat supaya mereka tidak lagi mempercayai kerajaan. Malahan di dalam Islam juga turut disebut sejauh mana amalan fitnah itu tidak disukai oleh Yang Maha Kuasa. “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini mesti geng Lobai Palsu,,,nak cari makan cara mudah ,,,, memang susah kalau cari makan cara halal

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa yang menggelikan hati ada lah pemimpin negara negara yang media itu wakili tidak ambil endah dan mengetahui ia adalah urusan politik dalaman negara Malaysia dan risikan mereka memberitahu Datuk Seri Najib ada lah mangsa “Character Assisination” pihak Tun Mahathir. Sudah hampir 2 tahun Mahathir menyanyi lagu yang sama , zikir pun masih terhad kepada 1MDB. Dan sekali sekala bermain persepsi berkenaan ekonomi negara. Sedangkan skandal mega nya sendiri bersepah dan banyak. Mahathir perlu hentikan kerja jahat ini, Mahathir harus simpati kepada mereka yang menyokong nya. Bayangkan lah jika mereka mereka yang menjadi ahli PPBM mengetahui apa yang sebenar nya… Read more »

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tong sam pah negara

Anonymous
Guest
Anonymous

MAHATHIR BERCAKAP BAGI PIHAK SENDIRI , TAPI PERASAN BERCAKAP MEWAKILI DUNIA.Masalah dengan Tun Mahathir ini ada lah sikap “self centered” nya yang melampaui batas.Selain dari sikap buruk itu, Tun Mahathir juga tidak pernah melihat pada kesilapan diri nya sendiri, ini berkemungkinan kerana tiada siapa berani menasihati Mahathir.Dalam entri terbaru Mahathir yang dibuat pada 20 hb April dibawah tajuk “Respect Malaysia” sekali lagi Mahathir ambil kesempatan mencatat kan persepsi dan andaian diri nya sahaja berkenaan hal ehwal negara tanpa memberi rujukan dari mana sumber seperti laporan badan badan atau agensi yang boleh dikaitkan sebagai rujukan.Mahathir kali ini berulangan kali menyebut “dunia… Read more »

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tong sam pah negara

Anonymous
Guest
Anonymous

DR MAHATHIR MOHAMAD DIANGGAP PEMFITNAH BESARTun Dr. Mahathir Mohamad adalah seorang pemfitnah besar. Terbaru, beliau mendakwa Malaysia kini di tangga 10 teratas negara paling korup walaupun realitinya kita langsung tidak berada di dalam kedudukan 100 negara paling korup. Malah, kita berada di kedudukan ke-126 paling korup dari 176 negara – yang juga bermakna kita adalah negara ke 55 paling KURANG korup di dunia menurut Indeks Persepsi Rasuah Transparency International. Kemudian Dr. Mahathir berbohong lagi dengan berkata: “Dan kini seorang timbalan menteri telah ditangkap berbohong mengatakan Peguam Negara Malaysia telah meminta maklumat berkenaan 1MDB dari Peguam Negara Switzerland yang kemudiannya telah… Read more »

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tong sam pah negara

Anonymous
Guest
Anonymous

PPBM : BAHTERA YANG SEMAKIN BOCOR, TETAPI TETAP EGO MAHU BELAYARWALAUPUN diasaskan sendiri oleh seorang yang berstatus negarawan ulung dan pernah berpengalaman luas selama 22 tahun menjadi ketua kerajaan, namun Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM tetap tidak berjaya melawan Umno dan Barisan Nasional (BN). Melalui dua cara pemerhatian iaitu dalam media sosial dan dunia realiti, mendapati bahawa PPBM sekarang ini dalam menuju proses kehancuran dan tidak mustahil bakal retak. Daripada sumber-sumber dalaman, para anggota PPBM sekarang ini sedang berusaha untuk mencari nahkoda baharu kerana sudah hilang kepercayaan dengan parti itu. Mereka khabarnya memasuki PPBM kerana diakui terpegaruh dengan Dr… Read more »

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tong sam pah negara

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih ada PKR dan Amanah sebagai pilihan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Org politik BN mmg memandang rendah dan sama masa membodohkan rakyat dgn cakap belit tk hbes hbes..
puck u, all the way to heaven..

Anonymous
Guest
Anonymous

‘APABILA MAHATHIR LUPA AJAR NAJIB CARA ROMPAK WANG RAKYAT…’Tun Mahathir kelu lidah kecut hati apabila anak muridnya mula menyelongkar akaun-akaun perbendaharaan syarikat terutamanya yang mempunyai “sejarah” dengan LHDN dan MOF. Berbagai syarikat konglemerat yang mendapat ‘susuan’ bail out Mahathir suatu ketika dahulu. Serangan Datuk Seri Najib Razak tidak mampu di jawab oleh Datuk A.Kadir Jasin untuk melindungi bossnya, 2 peluru di lancarkan Najib iaitu Skandal BMF dan spekulasi forex. Seawal 1982, negara di gegarkan dengan skandal BMF yang beroperasi di Hong Kong. Sejumlah wang di pinjamkan kepada Kumpulan Carrian dan George Tan, di sebabkan wujudnya kecurangan audit maka pakar Audit… Read more »

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tong sam pah negara

The Phantom
Guest
The Phantom

Mahathir dah kata tubuhkan RCI siasat kes zaman tok kadok BMF, Forex dan jangan lupa siasat 1MDB sekali yg skandalnya disiasat oleh negara luar seperti US, Swiss, Singapura dan lain2.

Boleh tak siasat 1MDB sekali??? Atau nak siasat BMF, Forex tapi tak nak siasat 1MDB??

Anonymous
Guest
Anonymous

orang tua tak ajar merompak duit negara… orang tua tak simpan financial statement dalam peti undang2…

tak reti memerintah, tak reti urus ekonomi, tak reti urus etnik malaysia… berenti jadi pemerentah… berenti menobatkan sibodoh2 nie jadi A9 warrior…

Anonymous
Guest
Anonymous

HANYA YANG MUDAH DIPERALATKAN SAJA AKAN DISUKAI MAHATHIREPISOD demi episod kita akan saksikan polemik perpecahan dalaman Pakatan Harapan yang semakin serius kebelakangan ini. Sengketa antara mereka ini akan terus berlarutan dan episod baharu bakal disajikan kepada kita tidak lama lagi. Lewat ini, kita menyaksikan bagaimana Pengerusi PPBM Dr Mahathir Mohamad sudah mula berdiam diri selepas banyak isu dalaman timbul sedikit demi sedikit. Pastinya Dr Mahathir sudah tidak mampu lagi untuk membuat sebarang penafian terhadap episod-episod keretakan ini. PPBM merupakan sebuah parti paling muda remaja, namun dipimpin oleh seorang warganegara paling tua dalam arena politik kita. Adakah ini petanda bahawa parti… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

SAUDARA 23:28 -Tak payahlah awak nak berhujah panjang lebar tentang Tun. Kami yang menyokongnya, awak ingat bodoh sangat ke…Sebenarnya awaklah yang bodoh.Kes-kes terdahulu di Zaman Tun sudah dibicarakan,dan pesalah sudahpun dikenakan tindakan. Bagaimana pula dengan kes 1MDB yang terus ditutup di dalam negera sedangkan di luar negera kecoh dibicarakan.Semua pemimpin-pemimpin BERSATU bukanlah gila jawatan, apatah lagi Muhyiddin dan Mukriz.Mereka sanggup hilang jawatan kerana nak mempertahankan rakyat. Kalau nak ikut gila jawatan macam menteri-menteri sekarang,guna perkataan 'yes' saja sudah diangkat naik. Satu lagi tak payah awak berandai yang DAP atau PH akan kalah,kerana awak bercakap atas ketaksuban,sedangkan rakyat menilai atas keadaan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

nenek ko la anon 23.28 diperalatkan oleh datuk ko, sampai lahirkan gen bodo dalam diri ko… kembalilah berfikir dengan waras agar gen ko dapat diseimbangi…

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju dgn tuan budin, hanya jika partai bijan kalah Pru 14,maka segala tembelang akan pecah.

Utk mrngelakkan perkara itu berlaku sentimen perkauman dan agama ditiup maka disambut oleh NGO2 barua dan juga partai barua utk menghura harakan negara. Supaya perintah darurat boleh di guna pakai.

Jibby tentu telur dah goyang yanggg..

Berambus barua singapork. Barua umnopork dan pas.

Penyokong BN kuat Sgt terkinja kinja nya nih.

Jom ubah PM najib
Kita simen BN Pru 14

Ini kalilah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu ceramah Pas selalu menyebut ayat quran "jangan kamu cenderung kpd pemerintah yg zalim kelak akan disambar api neraka". Bila timbul isu 1MDB, mcm-mcm helah nak sokong najib, tak ada 4 saksi la, tak logik la, rupa-rupanya Pas dpt share juga.

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Masa itu, takrif zalim sebab tak dapat royalti, sebab fitnah liwat , sebab di larang beri ceramah, sebab belum matang, sebab anak-anak belum dewasa belum lagi menantu..

Guru Pondok duduk diam-diam pun dapat 2 juta, mana boleh tahan..

Nak.. kena lah ubah takrif zalim..

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak sabar betul nak dengar komen intelectual dari rahman dalang, said kahak, fuad jasa dan mungkin jugak dari mat maslan.
Kalau tak menipu taklah rugi. Buat pelaburan dulu satu menteri pun taktau. Bila kena tangkap dulu memacam alasan bagi sampai sudahnya mengaku. Anak raja arab dari sorang dah kadi beberapa org termasuklah ada yg mati. Tak mengaku rugi tapi buat plan rationalisation. Tak nak kena sensorang jadi babitkan semua pemimpin bahagian. Dah terbongkar semua pegi lak china gadai apa yg ada nak bayar hutang.
Najib ni kalau tak insaf takut kena panah petir nanti ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Kalau tak puji secara terbuka.. minta lah lagi, jangan malu-malu.

Sekurang-kurangnya minta balik duit yang dikembalikan semula kerana tidak di gunakan.

Zunar buat kartun kena dakwa dan di larang ke luar negara tetapi Najib buat kartun ada pulak yang otak suku bagi sokong..

Anonymous
Guest
Anonymous

CURI DUIT…PINJAM DUIT….CURI DUIT…PINJAM DUIT……CURI DUIT…PINJAM DUIT…….

RAKYATLAH BAYARRRRRRRRRRRRRR

(LANUN GOYANG KAKI-JANJI PANDAI TEMBERANG)

LOVE ME…..LOVE ME…..YEAHHHHHHHH
TOK LEBAI DUDA MIANG, MAI…LA…JOIN SEKALI !
TAKBIRRRRRR….TAKBIRRRRRRRR….

Anonymous
Guest
Anonymous

Curi duit temberang rakyat tak apa asal senang rakyat diperbodohkan. Ini semua gara2 PN dan KPN punya pasal tak mahu bertindak terhadap MO1. Biar negara musnah asal hidup mereka terjamin di dunia ini. FAKTA…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Jom bungkus bn

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Jom setuju sangat-sangat,, i dah fed up dengan kerajaan MO1

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi melayu umno juga yang kuat sokong MO1 walau pun maki hamun BN setiap hari

keris berayon
Guest
keris berayon

FuUuCcKkkk…kikikikikiki

Anonymous
Guest
Anonymous

woi keris.. baik kau jaga keris kau tu..tok sah duk hayun2 sangat. Lain kali pakai underwear ikut size…kikikiki..

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 23:56, apa awak dapt dgn sokong penyamun, dosa adalah. Hidup pun seksa kerana kos sara hidup yang tinggi. Kecuali kamu ada dedak tak peduli lah ini semua…..

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Kalau Kerajaan ada integrity, siasat betul-betul daripada lari dari tanggung-jawab, pasti 1MDB tidak carca-merba macam sekarang.

Walaupun Najib terlepas dan tidak di tangkap namun siasatan itu dapat menyelesaikan masalah 1MDB dari berlarutan.

Nak bayar yang sekarang pun akan carca-merba bila sampai masanya.

Yang 2020 lagi parah sebab yang sekarang dah tak betul.

Penipuan dan lubang semakin besar!

1MDB tidak akan selesai..

Lagi parah kalau PAS yang berkuasa di Putrajaya..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau PAS berkuasa kat Putrajaya ramai org melayu tangan kudung.

Anonymous
Guest
Anonymous

Silap tu.. kalo PAS berkuasa, ramai melayu BAWAHAN jadi kudung. Melayu ATASAN gerenti selamat. Malah Sultan dan Kerabat tiada cacat cela dan iman mereka sempurna mcm nabi2 yg ulul azmi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Melayu Bawahan kudung tinggal 1 Tangan, 2 mata.

Melayu Elitasan tangan 3.
Satu guna pegang kertas calit punhkoq,
Satu guna pegang garfu makan.
Satu guna utk mencuri.
Mata tunggal tinggal 1 mcn Dajjal, salah sendiri tak nampak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mesej Terbuka Untuk Menteri Kewangan Ke-2 Dato Johari Abdul Ghani (JAG): 1. Sebelum menyertai kabinet, saya lihat Dato JAG amat menarik sebagai MP. Mungkin sebab itulah agaknya si Najib menjemput beliau menjadi menteri. 2. Selepas menjadi menteri kewangan, JAG, saya lihat seperti terpaksa menyokong si najib dalam kes 1MDB. Saya rasa, hati nuraninya tentu ada rasa bersalah kerana mempertahankan 1MDB semata-mata melindungi atau menutupi kesalahan Najib. 3. Sekarang, saya rasa JAG tentu nampak putar alam si Najib dalam menguruskan kes 1MDB, sehingga tidak melibatkan JAG sebagai Menteri dalam urusan dengan IPIC. 4. Nah terserlah lagi kepincangan Najib dan 1MDB apabila… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Mantan Menteri Kewangan ke2 Dato Husni H, akhirnya sedar dan tidak mahu memikul biawak hidup dengan meletakkan jawatan Menteri, Bendahari UMNO. Dia sedar kesalahan menyokong si penyamun dan menutup kesalahan penyamun.

diny yusof
Guest
diny yusof

Joe Abdul ni masih lagi terasa " keenakan menjilat jari " !

Anonymous
Guest
Anonymous

Dua pihak bersetuju…1mdb akan bayar Ipic US1.2 billion 2 kali pd bulan July dan December setelah diputuskan di mahkamah timbang tara di England.

1. Boleh tak kerajaan terangkan dari mana punca duit utk bayar duit sebanyak tu?
2. Kemana pergi duit yg dibayar dalam pelaburan Ipic sebelum ini?

Anonymous
Guest
Anonymous

Jawapan senang je
Jawapan soalan 1 : Minta balik duit tok arab yang dipulangkan dahulu.

Jawapan soalan 2 : Tunggu HaruuuKanda beri jawapan lah.(kertas ulasan temberang sudah ada)

The Phantom
Guest
The Phantom

Heran kenapa tak der apa2 usaha dibuat untuk siasat dan cari dalang yg larikan duit yg dibayar pada Aabar palsu iatu Aabar Investments PJS Limited, sebuah syarikat dengan nama yang sama tapi didaftarkan di British Virgin Islands yg kononnya anak syarikat IPIC??? Apabila dah dapat tau dah tersilap bayar pada Aabar Ciplak……kenapa tak der apa2 siasatan dilakukan nak jejak ke mana duit tu pergi??? Bayaran yg dulu tu sape yg ambik??? Sekarang kena bayar balik pada IPIC…..tapi kali ni pada syarikat yg original…..tak ke 2 kali bayar…..double payment?? Kerajaan kata hutang 1MDB tiada kaitan dengan kerajaan??? Kalo tak der kaitan…..habis… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dah terang lagi bersuluh Najib ni kan penipu dan penyamun (PM )m'sia. Nape masih nak percaya cakap dia.

The Phantom
Guest
The Phantom

Kalo ada sesiapa terjumpa bapak penyamun yg kata saya tak pernah menyamun….tak pernah mencuri….saya jujur dan amanah……maka tolonglah percaya dengan cakapnya…..moga selamat kita semua…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Bugis lanun mana reti ucap terima kaseh. Lagi dirembat lagi ada. Jibby ni Bugis pondan, rembat pulang, rembat balik. Dasar ketua penyamun tarbus. Ada bagi PR pada Zakir boleh ke ko mampos dalam iman, pencuri MO1?

Cahaya Al Majid
Guest
Cahaya Al Majid

Salam Bro..Mereka akan telah cerita dongeng Najib ni hidup hidup. Otak dah tepu.

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Najib macam main dam ular.

Breaking Bad
Guest
Breaking Bad

Kalau PRU 14 ini majoriti rakyat Malaysia (Melayu) masih

jugak undi Najib Toyol ni dgn Menteri2 Penyamun Umno

hmm… aku rasa memang " You Get What You Deserved" !

laa Melayu ooohhh Melayu KahKahKah.

Sama macam ada Toyol dalam rumah selama 5 tahun.

Habis licin dikebasnya kahkahkah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dato Jo kena ikut langkah DS husni…

Anonymous
Guest
Anonymous

Pengautaan yg dikatakan ITU adalah hasil daripada penyataan org2 yg benci terhadap kejayaan 1MDB, mereka bukan sahaja dp puak2 PH, bahkan juga ada dari kalangan BN sendiri.

Bersyukur, memang lumrah alam, kebatilan akan lenyap apabila kebenaran muncul.

Anonymous
Guest
Anonymous

6.46…tolong jelaskan apa kejayaan 1mdb?….sekarang ni kebenaran dah jelas….kebatilan yg cuba disorokkan telah terbukti….rakyat malaysia terpaksa membayarnya….kamu mungkin dapat sedikit dedak…itu yg boleh berlagak…