TERBUKTI KINI AKTA 355 HANYALAH SANDIWARA DAN ALAT UNTUK MENANG PILIHANRAYA

Apa nak dikata, segala-galanya makin terang dan nyata dan apa yang acapkali dikata sebagai sandiwara sebelum ini, nyata tidak dapat disembunyikan lagi.
Begitulah apa yang terzahir di penghujung cerita di sebalik permainan UMNO dan Pas dalam menjadikan Akta 355 sebagai alat dan geli-gelian untuk rakyat jelata.
Ketika Hadi Awang diberi laluan untuk membentangkan usul pindaan Akta 355 di Parlimen semalam dan kemudian Takiyuddin Hassan panjang lebar bangun menyokong, segala-galanya jadi anti-klimaks apabila Speaker, Pandikar Amin Haji Mulia menanggguhkan perbahasan seawal jam 4.00 petang untuk disambung ke sesi Parlimen seterusnya yang dijadual bermula 24 Julai akan datang.
Jika sehari sebelumnya, Parlimen bersidang selama 20 jam sehingga 5.00 pagi dengan terakhir berjaya meluluskan rang undang-undang cukai pelancongan, sebaliknya adalah amat memalukan Akta 355 yang berkait dengan kepentingan memartabatkan Islam telah ditamatkan pada jam 4.00 petang iaitu sebelum pun matahari tenggelam lagi.
Jika benar perundangan Islam ingin dibangun serta ditegak fan dijadikan kenyataan, kenapa tidak dibenarkan perbahasan dan seterusnya diikuti dengan pengundian?
Lebih menyerlahkan niat untuk menjadikan Akta 355 sebagai sandiwara politik ialah dengan tindakan Speaker yang membuat keputusan itu semata-mata kerana bangga itu adalah kuasa yang ada padanya, kemudian lantas bangun dan terus meninggalkan tempat duduknya.
Terlihat bahawa beliau tidak mampu terus mempamerkan wajah dan air muka lakonannya yang turut menjadi alat untuk menjayakan pementasan sandiwara Islam itu.
Kononnya ada Ahli Parlimen Pas yang menangis dan beberapa kali mengesat air mata kerana kejayaan Hadi membentangkan usul pindaan itu, malangnya pemimpin yang sama tidak berkata apa-apa, malah dilaporkan cuma tersenyum dengan tindakan Speaker menangguhkan perbahasan itu.
Tindakan pemimpin-pemimpin Pas tidak membantah apa yang dilakukan Speaker adalah sama ketika mereka cuma diam apabila minggu lalu Najib memungkiri janjinya untuk menjadikan Akta 355 sebagai usul kerajaan yang membolehkan ia lebih mudah untuk dilulus dan dikuatkuasakan sebagai rang undang-undang.
Bukankah sepatutnya mereka melompat dan memberontak apabila ia ditangguhkan yang bermakna usaha meletakkan perundangan Islam terus terbantut lagi?
Adakah Pas terlalu baik hati dan begitu toleransi terhadap UMNO dan kerajaan atau sikap itu memang sudah ada persetujuan bersama dan nilainya pula bukan percuma?
Dengan menangguhkan perbahasan ke sessi Parlimen akan datang yang bermula 24 Julai, ia tidak lain akan menjadikan Akta 355 terus dipanjangkan lagi sebagai alat sandiwara politik untuk tujuan memenangi pilihanraya.
Bermula sehari dua ini, Pas pasti akan naik ke pentas-pentas ceramah mendabik dada mengatakan perjuangan mereka untuk memartabatkan Islam sudah pun berjaya. Ia kononnya hanya menunggu masa untuk menjadi kenyataan dan dengan itu menyeru agar sokongan terus diberikan kepada mereka.
Muktamar Pas hujung bulan ini di Kedah pastilah juga meriah dengan perkara yang sama. Dalam masa yang sama, mereka yang didakwa cuba menghalang dan melengah-lengahkan pembentangan usul Hadi itu akan terus diperbesar-besarkan salah mereka.
Di pihak UMNO pula, tentunya Najib Razak yang kekal diselubungi dengan skandal kewangan terbesar dunia melalui 1MDB akan cuba digambarkan sebagai pemimpin yang amat cintakan perundangan Islam dan ingin menegakkan syiar Islam dengan iltizam yang tinggi serta mengalahkan semua Perdana Menteri yang ada sebelum ini.
UMNO yang dulunya dikata assabiyah dan ahli-ahlinya dikafirkan oleh Pas serta merta akan dijulang gambarannya sebagai sebuah parti yang sanggup bekerjasama atas nama Islam dan kepentingan ummah.
Hakikatnya, semua permainan ini adalah untuk kepentingan kuasa dan menang pilihanraya semata-mata. UMNO dan Pas kini sama-sama berpakat untuk membuatkan rakyat terus geli dengan menjadikan Islam sebagai alat permainan dan untuk mementaskan drama yang mereka saling bekerjasama.
Menangguhkan perbahasan Akta 355 sehingga ke penghujung Julai dan berlarutan sehingga Ogos apabila sessi Parlimen bermula, bermakna paling mungkin PRU 14 akan diadakan pada Ogos atau September tahun ini.
Akhirnya apabila Parlimen dibubarkan dan pilihanraya diadakan, perbahasan akan tertangguh lagi sehingga tidak tahu bila tarikhnya. Najib dan UMNO yang bimbang penolakan serta bantahan parti-parti komponen BN terhadap Akta 355 akhirnya berjaya mewujudkan suasana menang-menang iaitu BN tidak berpecah dan Pas dapat dijinakkan untuk terus bermusuh dengan semua parti dalam blok pembangkang serta kekal sendirian bagi pertandingan tiga penjuru benar-benar menjadi kenyataan.
Yang malang dan aib sebenarnya ialah Islam. Dulu Pas mengaku mereka berjuang atas nama Islam dan UMNO juga mengatakan merekalah penegak syiar-syiar Islam, meskipun didakwa assbiyah, taghut dan sebagainya.
Kini, kedua-duanya, UMNO dan PAS saling berpakat dan tolong-menolong dengan menjadikan Islam sebagai alat dan permainan, bukan untuk ditegakkan dan dijadikan syiar perundangan, sedang yang terserlah untuk dikejar tidak lain ialah kuasa dan kemewahan dunia. (ShahbudinHusin 07/04/2017).
Updated: 26 March 2019 — 1:47 pm

95 Comments

Add a Comment
  1. Duhai Sahabat CAPITAL LOCK dan seangkatan pengagal SPM,
    Jangan bicara mu sj megah,
    Sila jawap satu soalan,
    Secara ideal semua negara atau puak akui diri dia yg betul. Itu lazim, mcm Shabat, yg malah sanggup tuduh penentangnya bukan Islam. Marahnya pada Syiah pun sgt terbilang.
    Hebat kan sahabat kita tu?
    Sekiranya Sahabat2 SPM bijak bistari , mana satu satunya Negara OIC yg bermula dgn ISLAMIC ?
    Jawap tau?
    T.kasih sahabat

  2. senjata makan tuan..
    apapun belanja pru14 pas dan segalanya telah dijamin oleh umno.. namun begitu, tembelang hj hadi peralatkan agama islam sejak dari muda sampai tua mula pecah menjelang pru14..

  3. PULRALISMA DAN SYIAH MURTAD MUSUH UTAMA
    KALAU BOLEH HALAL TUMPAH DARAH MEREKA
    AKIDAH DAN IMAH BUKAN TARUHANYA
    SYAHID MEUNGGU SEKIRANYA PERANG DIMULA

  4. Mengalir air mata bila ruu dibentang…mana air mata duit rm jatuh, 100,000 graduan menganggur? Mana air mata hutang negara terus naik? Mana air mata bila China datang beli borong, saham fgvh tumbang? Kes 1mdb tak ada air mata tu kita faham, sebab dia orang memang tak paham hujung pangkal kes pun.

  5. Malaysia Baru – dengan komen-komen kamu yang memperlecehkan ISLAM (slang bahasa penuh kebencian terhadap urusan AGAMA) bahkan kamu memuji SYI'AH sebagai kitab yang sempurna – aku tidak menuduh namun segala komentar kamu memberikan tanda pada duduknya akidah mu.

    Perak Man – sekiranya kamu melihat sebagai mana aku melihat dan mendengar sebagaimana aku mendengar pasti engkau memahami sebagaimana aku memahami.

    Sejujurnya aku melihat John Doe tidak lebih dari kalangan mereka yang berilmu tetapi keliru dan menyombong diri – sering kali mengajak aku kepada urusan khilafiah dan akhirnya bersumpah pada perkara yang sia-sia.

    Pokoknya aku datang kepada kamu atas nasab AGAMA dan BANGSA – dan kamu gumam tidak berdaya membela tipu daya Pakatan Harapan BAHARU bahkan kamu tidak mahu mengambil pedoman dan pengajaran diatas kebodohan diri sendiri tatkala melihat runtuhnya Barisan Alternatif serta Pakatan Rakyat – apa yang mengisi dada?

    Sedarlah, Pakatan​Harapan BAHARU lahir bersifat khianat berpegang hukum rimba.

    Lihat bagaimana mereka mengosongkan jawatan Presiden dan Naib Presiden Pakatan Harapan BAHARU – ia menunggu pada jumlah kerusi yang bakal dimiliki untuk diukur kuasanya setelah berakhir PRU ke-14 kelak. – siapa yang lebih berkuasa, konsesusnya lah yang wajib dituruti.

    Aku diajar dan memahami Syi'ah adalah terkeluar dari akidah ISLAM (yakni sesat lagi menyesatkan). salahkan diri terlebih dahulu wahai Malaysia Baru sebelum kamu menuduh aku mendengar Syi'ah atau mengkafirkan engkau.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    1. Sila komen laporan tahunan 2016 ag swiss berkaitan 1mdb. Kau kan pandai….

    2. Betullah si sesat ini mengeluarkan fatwa dan fahaman yang terkeluar daripada mazhab yang 4 dan manhaj ahlussunnah waljamaah dan kemudian mendakwa ia urusan khilafah. Siapa yang sebenarnya keliru sudah jelas.

      Kemudian ia memanggil orang lain sbg sombong pada ketika setiap posting yang ia lakukan tidak lekang dari melabelkan orang lain si jahil yang sombong padahal ia yang sebenarnya jahil. Siapa yang sebenarnya jahil lagi menyombong diri juga sudah jelas.

      Kemudian ia mengatakan pula bersumpah itu sia-sia padahal kalau perkara yang tersebut adalah betul sia-sia seperti katanya maka sudah tentu perbuatannya masuk ke sini juga adalah sia-sia. Alangkah kontradiknya ia dengan diri sendiri.

      Ia menggunakan segala waktu yang ada untuk muncul di sini pada waktu kerja sedangkan ia mengaku kakitangan kerajaan menunjukkan bahawa ia melakukan kerja sia-sia. Melainkan ia dari JASA yang memang agen propaganda maka ia telah khianat kepada amanah tugasnya. Oh ya, ia menafikan pula ia dari JASA kerana ia tahu JASA adalah pengkhianat kpd agama bangsa dan tanah air apabila memilih bersama pemimpin khianat demi gaji dan pencen.

      Oh ya, terlupa pula bahawa ia sentiasa mempunyai dua jenis set hukum. Satu terpakai ke atas orang lain dan satu ke atas dirinya. Apabila ia menggunakan masa pejabat untuk muncul dalam blog dan sampaikan fikrahnya itu tidak sia-sia, tetapi apabila diminta bersumpah ia benar-benar percaya fikrahnya itu betul ia lari dan beralasan.

      Kalau ia perkara sia-sia baginya maka ia tak akan habiskan masanya di sini. Kalau ia perkara benar ia takkan takut bersumpah.

      Alangkah kontradiknya manusia ini.

      Benarlah orang jahil selalu merasa dirinya pandai dan sebab itulah lidanya tidak lekang dari memanggil orang jahil tapi apabila dibawa berbahas ia tungging terbalik dengan kaedah yang tiada dalam mazhab yang 4.

      Sila lihat balik bahas saya dengannya pada entry yang lepas. Pada setiap postingnya ia akan akhiri dengan nasihat tinggalkan pakatan harapan menunjukkan pada ketika berbahas perkara penting dalam agama iaitu 'sumber hukum' fikirannya masih kepada politik, sedangkan saya terus tinggalkan sebarang komen yang berkaitan urusan politik dan jihad menentang pemimpin khianat dan mengutamakan membetulkan kekleiruan yang ditimbulkan oleh si jahil ini, tidak satu komen pun menyebut tentang UMNO PAS PPBM dan sebagainya melainkan semata-mata kepada ilmu Islam yang kelihatan ditunggang-langgangkan oleh seorang yang jahil.

      Siapa yang menggunakan agama untuk politik dan siapa yang menggunakan saluran politik demi agama sudah jelas.

      Hanya masa dan 'kebenaran hakiki' yang akan memutuskan di antara unknown sahabat dan saya siapa yang akan terkena 'hukuman al-haq' kerana menyampaikan kebathilan.

      Ayuh Unknown sahabat kita doakan yang bathil itu dihancurkan sehancur-hancurnya agar kekeliruan itu tidak lagi mempunyai tempat di kalangan orang-orang yang beriman.

      Unknown sahabat dijemput mengaminkan doa di atas demi kebenaran, kalau kamu yakin kamu orang yang benar…

    3. Unknown aka sahabat

      Masakan bicara manusia serupa
      Walaupun melihat dari satu mata
      Sedangkan satu tangan jarinya berbeza
      Inikan pula fikrah di minda..

      Antara kita jauh berbeza
      Pemahaman ku tak dapat kau duga
      Ilmuku bukan diatas pena
      Untuk ditukar balasan dunia..

    4. Lama dah menyepi si nakhoda sewel tu

      Otak dah tsumbat xtau nak Goreng apa dah

      Tapi dah kepalanya kena luku dek najip sebab dia tidor

      Maka merapulah dia lagi..

  6. PLURALISMA LGBT GAY MEMANG DIJAJA
    BARYA TERKINJA DALAM DEWAN YG MULIA
    TAK KAN NAK SOKONG PUAK SESAT PULA
    PUKUL GENDANG DAN PERANG DIMULA

  7. Kalo diikutkan RUU 355
    Pastinya unknown aka sahabat akan didakwa
    Kerana bersalah mengasaskan mazhab kelima
    Ke penjara 30 tahun akan dibawa..

    Pluralisme, lgbt, siti kasim disebut semula
    Akidah malaysiabaru pulak sekarang hendak dijaja
    Belum apa apa Syiah dan non muslim dituduh pula
    Yang sesat dan jahil cuma orang lain sahaja..

    Dengan bro john doe tak boleh menang
    Banyak sangat penjelasan yang ko dah hutang
    Integriti kamu unknown sahabat sudah kelongkang
    Sekarang menarilah, biar kami yang pukul gendang..

    1. Lama dah menyepi si nakhoda sewel tu

      Otak dah tsumbat xtau nak Goreng apa dah

      Tapi dah kepalanya kena luku dek najip sebab dia tidor

      Maka merapulah dia lagi..

  8. KENA BALUN KIRI DAN KANAN
    BLOG BARUA INI KAMI KERJAKAN
    MACAI PADUKANG TERUS TERDIAM
    SPIN DAN BATU API SUMBER ILHAM

    ……. KIKIKIKIKIOOOOOOKKK…..!!!

    …….SILA BERAMBUS WAHAI SINGAPORK@DAP…

    …..

    1. si bodoh..dulu nk simen kat selangor,..buat survey bn dah kiok kat selangor xde harapan nk hidup..kiki

    2. Sg Besoo tambah majoriti…. oouuwwchh…. apa petanda nyer tuhhh…. ooowwchh…!!!

  9. Jgn silap ONE PHONE CALL tu dr isteri kedua nya Diana dia nak berangkat ke overseas besama sepupu mupunya.Diana suka travel ke Europe n US selalu bawa sdara2 nya sekali kaum suluk.Pandikar ilanun yg sponsor semua.Kesian dia bnyk tanggungan kita kena simpati.

    1. Pundekar masih bersama Diana? Kata dah berpisah?..

      Atau kata ostad oas sebumbung tapi tak akad?

      Parutlah budaya org Filipina main mistress dah melarat ke Sabah?

      Mungkin mungkin diana yg wahts app..

      ' kalau RUu lulus diana Mau cabut mana pundekar?

      Laaa MORO kan dekat bot laju baru 13minit!

  10. Islam bukan hanya pada ruu355. Masalah zahir dan batin. Islam adalah menyeluruh. Kome tgk perangai lobai2 pas ni. Hidup mewah. Kereta besar. Islam suruh sederhana dlm semua segi.
    Contoh terbaik adalah Arwah TGNA.

    Kerana pemimpin adalah ikutan yg baik. Setakat ruu355 aje ke islam tu?
    Banyak lagi masalah rakyat. Tak pula lobai2 sebok dgn masalah angkara MO1.

  11. Hebat dan real lakonan aktor bernama Najib Razak, pelakon kelahiran Akedemi Filem UMNO BN sehinggakan si penggemar filem porno aka filem lucah pun menitiskan air mata di dalam parlimen. Mengkagumkan…si ayah tiri penerbit/producer filem porno di Amerika, Riza Aziz dengan acting realisitiknya berupaya menumpahkan air mata peminat filem seumpama itu. One thumb untuk Najib Razak!

    1. MAGIKA PM MALAYSIA, KENCING DIA BERTUKAR AIR MATA DALAM PARLIMEN, SERBAN TELAH DIKENCINGKAN NAJIB SEMAUNYA. BIJAK BIJAK BIJAK. JOM PAKET MINUM KENCING NAJIB. KIH KIH KIH, JATUH LOBANG SAMA LAGI, MARANG DAH TERDESAK KERANA TERMAKAN BUDI, LALU PARTI DIGADAI BODY. KESIAN SOMEBODY TU, AIR MATA SEHARGA SEBUAH KENCING….

  12. Dulu dilu punya cerita tak payah cerita la weeii… ini semua angkara PM dari Utara….. bak fakta ka pasal semua PM dan pemimpin besoo pakatan dati utara punya angkara….?

    NAK FAKTA KA………PEMIMPIN DARI UTARA NI PERANGAI MSCAMANA….?

    MAU FAKTA…? ANON.11.50…? PUIIIII

  13. 11.04…. anon ….

    brooo you terbaek….. sekarang tengah kempen BERAMBUS SINGAPORK@DAP …… barua pensabotaj ekonomi dan islam di malaysia…

    … tqvm brooo…. terbaek jom kempen ramai ramai…

    ……BERAMBUS SINGAPORK@DAP. …

    1. Kerja siapa sehingga singapura terpisah dr Tanah Melayu? Ini lah hasil kerja2 PENGKHIANAT NEGARA iaitu UMNO.

      Adakah kamu masih bangga?????

    2. Bodo punya komen…dah 2 juta warga malaysia majoritinya Cina dah "berambus" ke spore, australia, uk dll…tengok apa jadi? Graduan melayu ada kelebihan dapat kerja? 100,000 graduan menganggur apa citer? Brain drain punya pasal, syarikat luar tak utamakan lagi malaysia sebagai tumpuan FDI. Sapa rugi? Kalau otak tahap SPM macam Sahabat, dok diam diam la, kenyang dedak pun kebyang la tapi dok diam diam.

    3. Jangan risau

      YESTERDAY SINGAPORE

      TOMORROW BORNEO !

      hadi nak jadi presiden Malaya.. Dan isterinya nak jadi FLOM ! Selagi Ada Borneo impian tak tercapai

      Sejarah sengapore bebas Akan berulang dek seeokor ketua ajaran sesat!

    4. Aku setuju.. Nampak budin ni dah makan byk barang buatan pembangkang.

    5. Aku pon setuju umno takut mca dan kbn srawak..

  14. wahai lidah'yang jelek (Shahbudin.com)
    kamu hanya mampu mengumpul komentar dari golongan mereka yang jahil lagi menyombong diri (pertolongan dari seburuk-buruk manusia).

    Betapa bencinya DAP kepada ISLAM adalah sesuatu yang benar lagi nyata – bahkan mereka begitu marah dengan pembentangan RUU355, yang membuatkan Lim Kit Siang (tokong DAP) dan panglimanya bangkit menghalang sedaya upaya. dan kamu wahai lidah' yang jelek (Shahbudin.com) hanya bercerita kisah disebalik tabir mengapa RUU355 dibawa ke persidangan Parlimen akan datang.

    Sejujurnya aku tidak melihat ISLAM didalam Pakatan Harapan BAHARU, sebagaimana aku tidak melihat adanya bai'ah itu dapat kepada mereka yang mengaku sebagai MUSLIM di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Si jahil bertempik di tepian jalan, laki2 lima, di lorong hanyir, di kedai2 kopi dan di alam maya – "UMNO zalim, UMNO merompak, UMNO menjual AGAMA dan BANGSA, UMNO wajib ditumbangkan". lucunya sesudah penat bertempik, tangan si jahil begitu rakus mengambil segala macam NIKMAT untuk diri dan keluarganya di bawah pemerintahan UMNO. dan ketahuilah sesungguhnya segala NIKMAT yang masih ada untuk si jahil itu ditarik BERKAH nya.

    Lalu didatangkan kepada si jahil itu pertolongan dari musuh' ISLAM secara terang mahupun secara sembunyi – dan mereka berpecah mengikut pada puak yang menjanjikan segala macam kelazatan -:

    1) ada yang mengikut kepada puak yang taasub dan "memuliakan" pengamal liwat dan biseksual.

    2) ada yang mengikut kepada puak yang taasub dan "memuliakan" seorang lelaki tua renta yang penuh muslihat dan masih mengejar kuasa yang pernah dikecapi selama 22 tahun.

    3) ada yang mengikut kepada puak yang taasub dan "memuliakan" seorang begitu mahir menjaja cerita dan berlawak jenaka (kalah didalam bertanding sejak 1999 sehingga kini).

    4) ada yang mengikut kepada puak yang jelas kafir dan memusuhi ISLAM (inilah MUSLIM yang paling dihinakan Allahswt).

    Inilah 4 puak yang meniupkan ROH yang BATHIL di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Maha Suci Allahswt – si jahil itu benar-benar tidak mengetahui betapa hinanya keadaan dan sifat 4 puak yang membawakan tipu daya.

    Salam Jumaat
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    1. Sahabat tahap SPM..boleh komen laporan tahunan 2016 Swiss AG?

    2. One phone call !

      Islam tak ke mana!

      Agama sesat pas umno akan tetap duduk dalam laci !

      Sahabt. Ingat kami ingat ONE PHONE CALL!!

    3. Saja nak tanya sebab kau pandai…..

      Kalau 4 orang mencuri ditangkap , 2 Islam dan 2 tak Islam…. adakah 2 yg tak Islam tu terlepas dari RUU 355?

      Kalau 2 orang berzina, wanita Islam dan lelaki tu bukan Islam, Adakah lelaki bukan Islam tu terlepas dari RUU 355?

      Dengan RUU….Orang yang bagi ceramah agama tanpa tauliah… Kalau didapati bersalah, boleh dihukum penjara 30 tahun dan denda RM100,000…. Adil kah itu ?

    4. Malaysia Baru – segala komentar mu merupakan cermin akidahmu, jika berpandukan pada setiap komen yang kamu berikan – aku hampir pasti sama ada kamu ini seorang penganut agama Syiah atau seorang Non muslim bahkan agama Syi'ah bukan ISLAM.

      Benarlah janji Allahswt – golongan kamulah diantara "pertolongan" yang dijanjikan-Nya kepada umat Islam yang berpaling daripada pertolongan Allahswt.

      Malaysia Baru – apakah kamu sangka urusan yang BATHIL (golongan seperti kamu) mampu menipu daya kepada urusan yang HAQ (BENAR) ?.

      Sesungguhnya kamu hanya sebagai "BUKTI" kesesatan Pakatan Harapan BAHARU.

      Panji Agama syiah pernah berkibar megah sewaktu perhimpunan BERSIH.

      Panji Penganut LBGT (lesbian,biseksual,gay,transgender)juga pernah berkibar megah di dalam BERSIH. namun aku belum pernah melihat panji golongan pluralisme agama.

      Sejujurnya apabila membaca komentarmu kamu wahai Malaysia Baru , aku seolah-olah sedang melihat komentar Siti Kassim (tak dapat aku bayangkan sekiranya wajah kamu juga punyai aura seperti Siti Kassim).

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    5. Kalau berkenaan rotan tu aku boleh terima, denda dan penjara tu tdk sampai matlamat hukuman.

    6. Sahabat…sila komen laporan swiss ag pasal siasatan 1mdb. Aku tau ni keluar topik, tapi ok sebab kau selalu keluar topik.

    7. Sahabat

      Kamu sudah mula mengkafir org ! Betul kamu Ni golongan takfiri..

      Kamu bukan bekerja dgn Jasa !,kamu bersama pusat pentelidikan pas.. Unit Baru apanama dakwah? tarbiah? Outreach? Apa susah nak sebut.. Rekruit budak uIA.. Belum habis belajar Dan puak puak guru kafa!

      Sahabat unit kamu nih langsung tak berupaya nak ubah minda org!

      PERKARA ASAS KENAPA KAMU SEKONGKOL DENGAN PENCURI?

      DEMI HUDUD? DEMI 90JUTA? DEMI POLITIK? DEMI BALAS DENDAM DAP?

      MENGHALALKAN YANG HARAM!

      KAMI PULAN KAU KATA AL KAFIRUN NON MOSLEM DAN SYIAH!

      ORG SYIAH YANG BUAT HAJI SOLAT PUASA ZAKAT SYAHADAH PUN KO KATA BUKAN ISLAM..

      KEMARUK APA DALAM OTAK KAU NIH

      JANGAN SAMPAI ALLAH TURUN BALA MALAYSIA BERPECAH TIMUR BARAT. INFLASI 10% . NON MOSLEM DI TINDAS OLEH GOLONGAN MACAM KAMU!, MCM DI ACHEH MELAWAN PEMERINTAH..

      KAMU NAK LIHAT MALAYSIA HANCUR?

      MAKA ALLAH PANJANGKAN UMUR TUN UNTUK MEMBAWA RAHMAT DAN SELAMATKAN MALAYSIA!

      TAKEBEEEER!

      ALA AKBAR !!!

    8. Sihahil mca gertak najib tu suka islam?

  15. tuan punya blog, kenapa tak bincang panjang lebar tentang gangguan mp dap dan pkr semasa tuan guru mp marang membentangkan ruu355? mp2 dap dan pkr bersungguh2 mengganggu bacaan kali ke 3 mp marang dengan harapan pembentangan ini tidak dapat dilaksanakan. kenapa tuan punya blog membisu atas sebab ini? semua salah pas dan umno semata-mata. kit siang membantahpun slah pas dan umno juga…
    semoga Allah memberi petunjuk kepada yang masih teraba-raba mencari sinar.

    1. Dap pon tahu lobai dan umno jadikan ruu alat mainan politik umno dan pas…

  16. penulis blog ini memang jenis makhluk yang tidak mahu berlapang dada. ada saja kelepet dan sangkaan buruk yang keluar untuk memberi gambaran buruk, tak kiralah kepada pas atau umno. apa yang sakit hati sangat kepada pas ni? kerana pas menolak untuk kerjasama 'melupuskan' umno-bn dalam pru akan datang? walaupun pas tidak join pakatan harapan, tidak bermakna pas join umno! ada sebab besar pas menolak pakatan harapan, kerana dap dan pan. tak payah la dihuraikan kenapa pas menolak dap dan pan sebab penulis blog ini lebih arif. setakat ini kerjasama pas-umno hanyalah dalam gerakan memperkasa kuasa mahkamah syariah atau ruu355. tiada yang terserlah selain itu. aku tak pasti kenapa penulis sendiri yang saya yakin beragama Islam seolah mual dan benci degan ruu355? adakah kerana dalam pakatan harapan memang sepakat tidak sokong ruu355 maka penulispun tanpa gunakan otak dan keyakinannya sebagai muslim turut menolak? jangan terlalu buruk sangka tuan, kalaupun tuan menyangka bahawa ruu355 hanya permainan politik pas-umno, tidakkah tuan terfikir bahawa tidak semestinya fikiran dan sangkaan tuan itu betul, mungkin meleset dan berupa fitnah (sebab dikeluarkan dalam penulisan dan dibaca oleh ribuan manusia). cuba tuan penulis blog refresh balik pengalaman tuan dalam menilai dap. adakah sejak dulu memang tuan minat dan tertarik, malah memberi markah A+ untuk menjadikan dap rakan politik? adakah dap telah berubah maka penilaian tuan terhadap dap juga berubah?

    1. Ruu 3 jali baru boleh bentang…3 tahun blm selesai lagi…afama alat permainana politik umno dan pas…

    2. Saudara 11:04, UMNO yang mutakhir ini sudah jelas bawa bencana kepada negara. Masihkah PAS mahu sokong? Tuan kata DAP berbahaya, tetapi tidakkah tuan terfikir bahawa itu sangkaan orang seperti tuan sahaja? Cuba tuan fikir kenapa RUU355 ditangguhkan lagi. Tuan dan parti tuan tolonglah jadi bijaksana sedikit. Baca kita agama bagus dan dapat pahala jika ikhlas, namun jangan lupa baca kitab lain juga. Agama ini bukan sekadar ibadat khusus sahaja. Jangan nanti setelah duit negara habis licin dan hutang bertimbun-timbun barulah terbit perkataan kesal kerana percaya kepada UMNO sebagaimana wajahnya sekarang. Tuan, cerdiklah, boleh, kan? Ini nasihat ikhlas, bukannya sindiran atau cari maki. Boleh?

    3. Pembetulan:

      Tuan 11:04, UMNO yang mutakhir ini sudah sangat jelas membawa bencana kepada negara. Masihkah PAS mahu sokong? Tuan kata DAP berbahaya, tetapi tidakkah tuan terfikir bahawa hal itu hanya sangkaan orang seperti tuan sahaja? Cuba tuan fikir kenapa RUU355 ditangguhkan lagi. Tuan dan parti tuan tolonglah jadi bijaksana sedikit. Membaca kitab agama bagus dan dapat pahala jika ikhlas, namun jangan lupa baca kitab lain juga. Agama bukan sekadar ibadat khusus sahaja. Jangan nanti setelah duit negara habis licin dan hutang bertimbun-timbun barulah terbit perkataan kesal kerana percaya kepada UMNO sebagaimana wajahnya sekarang. Tuan, jadilah orang yang lebih cerdik, boleh, kan? Ini nasihat ikhlas, bukannya sindiran atau cari maki. Boleh, tuan?

  17. MANTAP KAN PAKATAN SERU SI BARUA
    KAT NESMILAN PULAK BARU TUTUP PARTI
    TAK YAH NAK ANGAN KE BRONEO SAKAN
    KAT SINI PUN DAJ SETENGAH MATI

    kikikikiii…. ukur kote kat badan sendiri la… 1 kerusi nak kontrol 38 kerusi… mana maunyeerrr yeoopp ooi….

    kikikikiki…. yeopppp…..dah apply jadi warga singapork ka..?

    ……..BERAMBUS SINGAPORK@DAP…..

  18. Jika benar perundangan Islam ingin dibangun serta ditegak dan dijadikan kenyataan, kenapa tidak dibenarkan perbahasan dan seterusnya diikuti dengan pengundian?

    Jawapannya mudah saja tuan.

    Sebab depa depa ni semua PENIPU.

    Ada pulak baghal yg samakan parlimen dan mahkamah.

    1. Tipu muslihat najib dan lobai pas..

  19. Tektik HIT & RUN di gunakan. You can hit but can never run forever.

    Tidak pernah dalam sejarah tektik ini digunakan dlm perlimen bagi mempermainkan rakyat. Sungguh memalukan terutama oleh saorang speaker.

    Stop being a coward.

  20. Aku mmg xsokong RUU355 buku 55 ni. aku berdoa agar RUU ini tidak gagal selamanya. Sebab yang bawa & yg bentangkan RUU 355 ni adlah manusia yg ak paling tidak percaya skali. Berserban berkopiah tapi kebas billion2 xapa. rasuah sana sini xapa. orang mcm ini mahu bawa undang2 islam? kesimpulannya. ini hanyalah mainan politik & agama digunakan sebagai tunggangan tuk benarkan human kellptokrat law. hapuskanlah mereka yg zalim.

  21. Cara LKS cuba menggalkan perbentangan RUU355 semalam, adalah bukti kukuh LKS ada anti Islam.

    Adalah menjadi kemistian setiap org yg mengaku dirinya Islam menjauhkan diri daripada DAP.

    Jika mana org Islam yg masih mahu bekerjasama dg DAP, sila tukar K/P, jangan catatkan ISLAM DLM ic, Dan juga tukar nama lain seperti John ke David ke Ah Chong….OK?

    1. Mca gertak najib jangan bentang ruu tak anti islam?…otak ko mereng rupanye…

    2. Bodo punya komen…adenan satem tolak ruu tapi tetap islam sampai akhir hayat…apa komen kau 10.08? Abang johari pun tolak ruu, habis dia anti islam jugak?

  22. Rujuk blog Sakmongkol AK47 ,artikel terkini,kita jgn lari dp asas perjuangan kita,kukuhkan barisan kita,jgn terpancing dgn usaha memecahbelahkan team Pakatan…….
    Berjuanglah utk masa depan anak cucu kita….agar tidak terus terkorban dgn pengkhianat YG MEMPERALATKAN agama dan bangsa…..
    MEREKA sehina2 mahluk di dunia….

    1. Ya mantapkan pakatan!

      Juga jangan risau RUU tidak akan di bahas jauh sekali lulus di parlimen!

      Kalau tidak, kenapa tontontvi menangis macam bayi mahu nenen.. Terkejut beruk bila KOMEDI maklum kpd pundekar utk bawa usul Marang!

      Rupanya bukan arahan cabinet hanya seorang tpm!

      MARI DAPATKAN COPY RUU DAN KITA BAWA KE SABAH SERAWAK DAN LONDEHKAN KPD RAKYAT D SANA!

      BUAT DEMO SEBAT SAMPAI Jadi OKU lunyai tak BOLEH KERJA CARI MAKAN LAGI

      Semenanjung serah kepada PPBM AMANAH.

      Borneo perlukan DAP PKR !

      ini kali lah !

  23. Letak la plan apa pun,aku tak undi BN-PAS.. Najib wajib dipancung..

  24. Ru355 tak akan pengaruh pengundi lansung, disebabkan terlalu byk tolak menolak antara najib dgn pas untuk bawa usul itu menyebabkan rakyat dah keliru dan tak percaya lagi. Yg penting rakyat dah ia utk tujuan politik semata menjelang PRU , namun adakan najib berani mengada PRU segera krn ru355 ni krn terlalu byk isu berat dan jenayah 1MDB yg sukar ditepis dari kemarahan rakyat. Manakala pas pula sudah ada perpecahan dikelate, ahli sendiri pun tak yakin usaha hadi pada ru355 akan berjaya, skrg Amanah lebih dominan di Kelantan , Bersatu akan menarik pengundi UMNO dan pas di negeri terengganu

  25. Ramai yang kata najib kecing hadi.tapi rupanya 2 ekor no sudah berpakat sama2 kecing berak rakyat.PH pun kena kecing.cepat2 basuh air kecing Dan Tait najib Dan hadi kita Terus mara.PRU dh dekat.gunakan apa saja kaedah supaya rakyat mudah faham..Go go go bergerak

  26. RUU355 DI BENTANG BARUA GELISAH SEKALI
    TOKONG TANGGUH KES BUAT BUTA HATI
    KES ALJUBOORI TANGGUH BERATUS KALI
    INI BARUA APA SAJA YG BAIK DEPA SAKIT HATI

    ….. berambus singapork@DAP…….

    1. UmnoPork!

      Betul kami sangat gelisah semalam. Kelam kabut kami di buat yahadi dan pundekar..

      Maka dgn secepat kilat kami buat damage control!

      Beratus kali cuba hubungi speaker tak dapat.. Jika kamu di parlimen perasan tak pundekar baca whats app?

      Selepas itu terus tangguh?

      YA SIMEN. IT TAKES JUST ONE PHONE CALL! TO CALL IT OFF! 4.00PM SHARP ! ITU PUN DENGAN IZIN ALLAH.. KAMI BERJAYA HALANG!

      KAMI DAH SIMEN SIMEN SIMEN RUY355! DAH PEGI SAMBUNG KERJA SIMEN RUMAH NAJIB!

    2. BARUA MESIABARU WARGA SINGAPURA
      DLM DUA TIGA ARI NI PANAS SESAJAA….
      APA SAJA SPIN FITNAH SUDAH DISELIA
      SILAP ARI BULAN MAU TERKEJOT MAMPOS DIA

      kikikiki…. layan puak barua Singapork#DAP ni kena santai2 jer tak yah naj hard ssgt..

      . kikikki..

      ….BERAMBUS SINGAPORK@DAP…..

    3. Singapork@Jho Low@kikiki
      Jawap siapa tu Tuan Jho Low pada kamu.Rinkasannya. Kalau sudah menyembah kafir Jho Low kikiki pun mesti kafir. Jadi berpura pura marah satu dunia kafir lah, komunis lah merapu sini sana kan buat diri sendiri malu. Cermin dulu muka. Nampakkah hidung tu, kenapa rata? Macam babi kan. Hah! tu lah jangan selalu cakap orang PORK nah sekarang kena diri sendiri. Padan muka.

  27. AKTA RUU355 DITANGGUH UTK PERBAHASAN PUN SALAH.. TAK BENTANG PUN SALAH.. TAK JADI PUN SALAH…. KES TOKONG TANGUH BERATUS KALI KO TAK NNPK SSGT… BLOGGER NI ISLAM APER YERR.. KLU X SOKONG LEBIH BAIK DIAM….

    RUU355 TAK BENTANG PUN SALAH
    DAH DI BENTANG PUN RASA GUNDAH
    NGAKU ISLAM RU355 TAPI BANTAH
    KLU TATAU DIAM DIAM SUDAHLAH
    KLI TAK TAU HUKUM ISLAM BELAJARLAH…

    KIKKIKIKIKIKI… BONGOK PUNYA BLOGGER… ISLAM KAT BIBIR JER … RELA JADI BARUA DAN ANJING SINGAPORK@DAP…

    ……BERAMBUS SINGAPORK….

    1. Salam. Komentar tuan sarat dengan maki hamun. Kalau sudah tidak mahu malu kepada sesama manusia pun malulah sedikit kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW. Ingat tu, tuan!

    2. Salam, bro mahligai seni
      Jangan dilayan wak simen kikiki
      Memang komennya selalu begini
      Pagi pagi lagi dah start maki..

    3. Berapa ramai org ramai dikelirukan oleh agamawan yg berfikiran * takhiri " kerana tidak sependapat. Adakah pembawa usul itu benar benar membawa imej islam yg menegakkan keadilan?. Sedangkan dapat digelapkan mata untuk melihat kebenaran dengan habuan Dunia.

    4. Negara kita Malaysia sudah hampir punah. Negara kita dipimpin kumpulan manusia yang menyerupai pengikut AlMasih Addajjal.
      Satu golongan menyamar sebagai pemimpin kaum disebaliknya mencuri khazanah kaum tersebut.
      Satu kumpulan lagi menyamar sebagai orang alim dalam agama disebaliknya mereka itu kumpulan munafik.
      Tanda keriangan penduduk Malaysia sudah tiada. Zaman kemewahan dan kegembiraan sudah berlalu dan mungkin tidak temui lagi.
      Bila Allah menimpa bala kepada sesuatu kaum itu, tunnggulah azabnya.
      Lihatlah kembali kepada negara Arab suatu ketika dulu. Lihatlah kepada Lubnan, Iraq, Libya, Syiria , Mesir….
      Negara mereka sudah kiamat….
      Mungkin kah Malaysia calun seterusnya?
      Jika pemimpin yang ada hari ini tidak ganti, bala Allah lebih dahsyat lagi yang menanti.
      Jika dua kumpulan penyamun dan penipu bergabung negara kita ditimpa 'balak besar'.
      Kumpulan kumpulan ini sanggup menipu manusia dan menipu Allah untuk hidup senang.
      Apa yang boleh kita doakan supaya datang pertolongan Allah menyelamat negara kita yang sedang menuju kehancuran.

    5. nak maki Singapore kenapa?

      umno yg serah spore dulu percuma

      ramai rakyat Malaysia kerja kt spore.. sebb Malaysia gaji ciput.

      spore byk jasa kpd org melayu islam cr pendapatan.

      tkde pun org islam dilarang solat atau halang azan

      klu azan kuat pun .. kau gerenti pi masjid ke

      so jgn jumud maki hamun dap spore.

    6. Jangan mau keluar mulut harimau masuk pulak mulut buaya..adakah pemimpin sekular yang cenderung kepada fahaman liberal, pluralism, sosialism, kapitalism yang mengamalkan budaya songsang lgbt, sex bebas, manipulasi ekonomi, hidup dengan napsi napsi mahu diangkat menjadi pemimpin…jahanamlah ummah.

  28. Salam, Tuan Budin.
    Bila Ds Najib atau Hj Hadi membicarakan isu berkenaan merpertabatkan islam , tetiba rasa meloya pula..teringat pesan Dr Zakir Nhaik. Nilailah Islam itu dari isi khitab Al Quran. Jangan nilai pada penganutnya. Islam tidak tertegak dgn menghukum semata mata.

  29. RUU 355 tak kemana akhirnya,,ini confirm 300% permainan politik dan mempersendakan agama Islam semata-mata…!! Hadi & MO1 tetap akan dipertanggungjawaab di akhirat kelak

  30. Syabas Tuan Budin…..perangkap anda pasang sudah mengena……kami akan terus menembak mereka ikut tajuk yang anda tonjolkan.
    Mereka sudah panik dan cuba lari untuk menunjukkan kapada rakyat terhadap apa yang kita kata tidak betul.
    Lakunan mereka sudah mulai sumbang hasil provokasi anda.
    Saya perhatikan ramai pakar pakar dalam semua bidang berganding bahu secara sukarela membantu anda disini….sebagai seorang tua melayu, saya rasa bangga…syabas semua!!!
    Teruskan provok….biarkan mereka lari….jangan putus asa….tolak mereka sampai kelaut.

    ..(orang tua kampung celik hati)

  31. Ini komplot najib dan hadi berdua
    RUU 355 senjata politik bersama
    3 kali nak dibentang tersekat jua
    Seolah olah tidak bersungguh dalam agama..

    Hari ini hari jumaat
    Hari mulia penghulu hari
    Katanya tak sokong ruu tanam di jirat
    Tengah di bentang pandikar lari..

    Ramai macai melalak disini
    Bila dikata ruu 355 senjata politik
    Tetapi sekarang terbukti kini
    Diam membisu tidak berkutik..

    Walau begitu isu ruu ni akan diputar
    Oleh macai penulis upahan
    Bila le agaknya korang nak sedar
    Hal agama janganlah dijadikan bahan..

  32. One phone call

    Pundekar sudah cirit

    The same thing will happen in june!

  33. Pendapat saya..

    Mungkin pru 14 diadakan. Sblum sesi parlimen akan dtg..

    Ruu355 dijadikan modal politik PAS dan UMNO dlm kempen pilihan raya..

    Kalau BN menang pru14 PAS akan dijauhkan dari BN.. Dan ruu355 terus digantung tak bertali..

    Ruu355 adalah modal terakhir UMNO utk teruskan pertandingan 3 penjuru.

    Sentimen agama digunakan utk menutup kesalahan tadbir urus negara digunakan dlm meraih undi oleh UMNO dgn memancing PAS.

    Umum harus disedarkan oleh PH bahawa ruu355 bukan dari agama.. Hanya undang2 am dijadikan modal politik semasa. Hadi sendiri berkata ruu355 bukan hudud..

    Tumpu kelemahan UMNO dlm pru14. Kelemahan UMNO hanya najib. Copy siar semula segala ucapan2 yg janji yg tak ditepati. Tunjuk jalan keluar dari masalah rakyat dan masalah negara..

    Sesetengah rakyat hanya memahami masalah harian rakyat sahaja. Berbanding yg tahu masalah negara..

    Bercakaplah dlm nada selesai masalah rakyat baru selesai masalah negara kepada mereka yg kurang faham masalah negara.

    Lawan BN dgn media baru. Jadikan anak muda sebagai agen penyebar maklumat dgn lebih kreatif.

    Buat lagu2 sbg penyampai maklumat.. Skektsa lawak pendek.. Permainan interaktiv. Video2. Logo refomis. Design2 baju yg utk remaja. Kuliah2 ilmu agama tentang kepimpinan..

    Adakan debat2 antara pemimpim. Kalu lg berani.. Ikut segala PM pergi. Dimana ada ceramah BN disitu ada pendepat PH. Buat disemua lawa tan najib. Kalau boleh tun yg turun. Sekali dua mungkin ditolak. Kalu byk kali akan faham la pengundi luar bandar PM sangat pengecut utk debat. Sentiasa ikut lawatan dan ajak debat

    1. JANGAN RISAU KAWAN

      KAMI DAH DAPAT 'COPY' RUU INI..DAN AKAN TERLANJANGJAN RUU INI KE NEGARA SABAH SARAWAK!

      KAMI TAK HARAP KERUSI SEMENANJUNG. TARGET KAMI SABAH & SARAWAK ! 60KERUSI BYK TUH

      KALAU PAS DAN UMNO HANTUKAN MELAYU DGN DAP

      KAMI DENGAN IZIN ALLAH AKAN HANTUKAN PUAK BAJAU DAYAK DUSUN MELANAU DGN

      RUU 335!

      SIAP BUAT DEMO SEBAT SAMPAI JADI OKU!

      Sabah Sarawak we are coming !

  34. Speaker pun terperanjat sebenarnya bila plan tidak berjalan seperti yang dirancang. Speaker ingat ucapan Hadi dan MP PAS panjang yakni sampai kul 5.30 atau pukul 6. Tiba-tiba pukul 4 dah abis semua. Habis lari semua perancangan. Back up plan pun tak ada jadi tak boleh nak buat apa. Guna kuasa veto Speaker untuk stop persidangan secara tiba-tiba walaupun hari belum senja. Pukul 4 tu kakitangan kerajaan tengah bekerja, MP-MP pula senang-lenang balik awal.

  35. Mari kita sama2 menilai sabuah hadis Rasulullah s.a.w sebagai peringatan "Janganlah kamu berbuat dosa sebagai Yahudi menghalalkan barang yang diharamkan Allah dengan berbagai helah".

  36. Bagi PAS mereka pun menang menang.

    Satu tipu ahli parti.
    Satu lagi tipu Tuhan.
    Dua-dua Pemimpin dapat 90 juta.

  37. Boleh ke nak percaya parti yang saman sampai tuntut pinggang mangkok plastic sekolah…?

  38. .

    PAS tanpa malu sama kan RUU Sarawak dengan RUU Hadi.

    RUU Sarawak yang tak cacat cela pun di ke tepi kan sebab tidak ada keperluan politik masa itu.

    1. Tahikyuddin kata

      RUU optional utk Penang Sabah Sarawak

      Undang undang boleh main pilih ikut ajaran agama sesat nih.

      Terdedak nak lulus RUU sampai sanggup kata the laws are optional for those who dont seek the blessing of Allah.

      Jadi kalau tak nak kena sebat 1000 sultan negeri tersebut tak perlu wartakan RUU335 di negeri baginda. Maka RUU tidak jadi undang2.

      Pandikar betul lah RUU ni PUNDEKAR.. next session kasi tangguh lagi sampai kiamat ok!

  39. Najib mmg jenis pengecut Budin. PRU mesti cukup2 tarikh 5 tahun punya. Tgk 2013 tu la.

    Jenis org ada kuasa tapi kaki pencuri dan berbuat banyak salah dgn oran ramai ni, mmg cakap ja lebey. Spesis baling batu sembunyi tangan. Mana berani.

    1. PRU Target Ogos atau awal sept.

      Skrg UMNO sedang goreng Bursa Malaysia utk dapat Dana

      Tabya budak PNB EKUINAS EPF KWAP KHAZANH semua pump duit kaw kaw ..

      APCO SUDAH BILANG LULUS SAJA RUU MAKA RIBGGIT AKAN JATUH BURSAM MERUDUM INFLASI MELONJAK KADAR FAEDAH NENINGKAT !

      SABAH SARAWAK IKUT JEJAK SUDAN SELATAN

      UMNO WARLORD TIDAK AKAN BAGI RUU LUKUS DEMI SEKS DAN KUASA..

      ZAHID AKAN CUBA SABOTAJ NAJIB.. NAMUN WARLORD UMNO LEBIH KEDEPAN..

      ONE PHONE CALL PUNDEKAR DAH CIRIT!..

      jam 4.00 ptg dah tangguh parlimen!

      Katanya takut jadi bloody fool. Islam ke pundekar nih.. Nak bahas hukum tuhan takde masa apatah lagi nak pegi solat takde masa..

      ONE PHONE CALL IN JUNE.CERITA AKAN JADI SAMA!

      SAHABAT, BOLEH LAWAN ONE PHONE CALL/WHATSS APP KAMI?

    2. Sebagai sub-kontraktor RUU355 (nilaian kontrak >RM90 Juta), Parti Lebai perlu menjalankan lakunan seperti yang telah ditetapkan oleh pemilik/pengarah sandiwara.

    3. Desas-desus mengatakan usul pindaan Akta RUU 355 tidak akan dibentangkan langsung pada persidangan Parlimen kali ini meleset sama sekali apabila ia ternyata akan dibentangkan hari ini.

      Walau bagaimanapun, mengenai soal sokongan dari pelbagai pihak terutamanya Ahli-Ahli Parlimen beragama Islam masih menjadi tanda tanya dan hanya akan terjawab selepas ianya benar-benar dibentangkan.

      Menara.my cuba mendapatkan kepastian mengenai pandangan, pendirian serta mengkaji pandangan dan kenyataan daripada beberapa ahli Parlimen, ADUN mahupun wakil beragama Islam sama ada daripada BN, PAS, PKR, PAN dan PPBM sama ada mahu menyokong ataupun tidak, usul berkenaan untuk dikuatkuasakan kelak.

      Umum mengetahui Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menyatakan pendirian beliau yang tetap akan membentangkan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355 pada persidangan Parlimen kali ini.

      “Sudah tentu kerajaan boleh beri masa bila-bila sahaja untuk PAS bawa RUU 355 dan saya seru semua ahli Parlimen Islam supaya menyokong dan bagi yang bukan Islam pula, hormatilah Perlembagaan,” katanya.

      Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki ketika dihubungi berkata, pihaknya tetap menyokong usul ini dibentangkan, “Perkara amar ma’ruf ini kita kena sokong. Yang membentuk sejarah negara kita ini adalah agama Islam, jadi mahkamah Syariah ini perlu diperkasakan”.

      Beliau berkata, sebenarnya, PAS tidak pernah mempolitikkan isu RUU 355 ini. PAS bentangkan mengikut saluran dan cara yang betul menurut Perlembagaan Malaysia. Pihak yang menentang dan mendakwa perkara ini dipolitikkan itulah yang sebenarnya mempolitikkan RUU 355 ini.

      “Hanya orang yang tidak cinta kepada agama sahaja melihat perkara ini sebagai remeh sedangkan perkara ini amat besar,” katanya. Menurutnya, dengan memperkasa undang-undang syariah sahaja ekonomi orang Islam dapat dipertingkatkan sekaligus dapat menjamin nilai moral adab masyarakatnya.

      Bagaimanapun, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PKR Batu Maung, Dato` Abdul Malik Abul Kassim berkata, pihaknya berpendirian tidak akan menyokong pindaan akta 355 ini untuk dikuatkuasakan kerana merasakan PAS hanya mempolitikkan undang-undang Syariah itu bagi meraih perhatian.

    4. Kita masih ingat 30 Mei 2016 lalu Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli masa itu memfailkan laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan permintaan wang dan wanita ketika berurusan dengan kerajaan negeri Selangor.

      Rafizi berkata “SPRM sering dilihat berkait dengan parti politik. (Tetapi) saya rasa mungkin ini kes yang jarang berlaku di mana saya sebagai setiausaha agung parti di bawah arahan parti sendiri membuat laporan, dan menyerahkan maklumat salah laku membabitkan ahli parti saya.

      “Saya tahu ini jarang berlaku tetapi ia sepatutnya jadi satu budaya,” katanya. Lebai nak tanya kenapa sekarang kalau ada bukti betul seperti yang Rafizi dapat maklumat tidak serahkan sahaja kepada SPRM.

      Kenapa Rafizi menggunakannya untuk main wayang dan teka-teki?
      Adakah ini juga termasuk POLITIK JAHAT PH nak perkenakan PAS kerana PAS boleh gugat kedudukan PH untuk menguasai pembangkang?

    5. Beberapa Ahli Parlimen DAP dan PKR sengaja bangun bertujuan melengah-lengahkan Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sepatutnya membentangkan usul persendirian berkaitan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016, di Dewan Rakyat, pagi tadi.

      Antaranya Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah), Gobind Singh Deo (DAP-Puchong), Gooi Hsiao Loong (PKR-Alor Setar) dan Lee Boon Chye (PKR-Gopeng).

      Mereka menggunakan alasan Peraturan Mesyuarat selain membangkitkan masalah teknikal berkaitan usul berkenaan.

      Lebih setengah jam mereka bangun bersilih ganti mempertikaikan usul berkenaan yang diberi keutamaan untuk dibentangkan pada hari terakhir Sidang Dewan Rakyat hari ini.

      Usul itu tersenarai sebagai perkara 1 di bawah Aturan Urusan Mesyuarat dan Usul-Usul Parlimen hari ini.

      Bagaimanapun selepas lebih setengah jam ‘mengacau’ akhirnya Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan semua Ahli Parlimen terbabit duduk dan meminta Abdul Hadi meneruskan pembentangan.

    6. Jahat sungguh polis Malaysia. Sementara Menteri-menteri dan Najib sendiri tidak menghalang debat saya dengan Nazri, polis daerah pandai-pandai menyekat," luahan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam blognya.

      Sebenarnya Dr Mahathir memperli pemerintahan Najib yang dikatakan mempergunakan polis sebagai alasan.

      Lebai tak nak ulas panjang, hanya mahu mereka yang menyokong Pakatan Harapan supaya berfikiran rasional sebelum Mahathir hijack PH.

      Zaman Mahathir.

      Ceramah PAS di bom asap. Nak ceramah pun tak boleh mereka ini menghalang dengan pelbagai alasan sudahan media kerajaan dan kemudahan kerajaan semuanya dikuasa oleh Mahathir.

      Penyokong pembangkang dibuang daerah. Pengawai kerajaan di tukar.

      Operasi lalang dan tahanan ISA.

      Lebai malas nak menulis panjang. Hanya rasanya Mahathir temakan doa Ustaz Fadzil Noor yang meminta dia ini panjang umur untuk melihat kemusnahan hasil tangannya sendiri.

      Apa yang dia lihat sebenar itulah gambaran UMNO ZAMAN MAHATHIR!
      Sekarang dia nak bercakap tentang perjuangan RAKYAT!

      Bodoh betul penyokong PAKATAN kalau boleh percayainya…

    7. Lim Kit Siang melahirkan tidak puas hati melalui laman rasmi DAP Roketkini kenapa Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dibenarkan membentangkan usul persendiriannya yang penuh kontroversi di Parlimen hari ini.

      Katan LKS, Hadi sudah beberapa kali sebelum ini diberi ruang oleh pihak kerajaan untuk membentangkan usul yang lebih dikenali sebagai RUU355 itu, namun beberapa kali itu juga memohon untuk menangguhkan pembentangannya.

      Kata LKS lagi, Usul Hadi itu mendapat keistimewaan hari ini apabila pihak kerajaan semalam menangguhkan lima rang undang-undang yang sebelum ini disenaraikan mendahului usul Hadi, setelah Dewan Rakyat terus bersidang sehingga hampir subuh (5.00 pagi) semata-mata untuk memberikan ruang kepada PAS membentang RUU 355 hari ini.

      LKS juga tidak puas hati penjelasan speaker Tan Sri Pandikar Amin yang memaklumkan bahawa kerajaan telah meminta supaya usul Hadi diberikan keutamaan.

      Lebai rasa Lim Kit Siang dan penyokong Pakatan Harapan bengong juga. Sebelum ini dia orang kata UMNO kencing PAS kerana tak nak bentang RUU 355. Tapi bila Kerajaan menaikan usul RUU 355 daripada nombor 13 pada semalam kepada nombor satu hari ini menunjukkan kerajaan tak kencing PAS.

      Lebai rasa penyokong Pakatan Harapan kena kencing oleh pemimpin mereka menolak Islam.

    8. Rafizi Ramli hari ini membuat dakwaan mengejutkan apabila mendakwa mempunyai bukti terdapat individu yang rapat dengan PAS menerima dana daripada 1MDB. Malah, dakwa naib presiden PKR itu, wang itu mengalir daripada akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Lebai dah banyak menulis tentang Rafizi ini manusia yang suka kencing. Dah banyak kali dia kencing dan tuduhan-tuduhannya kebanyakan adalah fitnah sehingga dia dikenakan tindakan mahkamah yang mungkin membawa dia tidak boleh bertanding pada PRU-14.

      Masih ingat langkah kanjang?

      Dia menangis dalam kenyataan dan ceramahnya sehingga semua orang percaya. Akhirnya yang jadi mangsa ialah Tan Sri Khalid Ibrahim dan PAS sehingga PAKATAN RAKYAT hancur kerana Langkah Kajang ini.

      PAKATAN HARAPAN tak nampak jahat Rafizi kerana dia pemimpin PH.

      Masih ingat Cincin Rosmah menabung semanjak kecil?

      Sampai mati-matian Rafizi mempertahankan bahawa Rosmah beli cincin 24 juta? Setahun lebih dalam ceramah dijaja dan dia sanggup naik mahkamah untuk itu. Bila sampai masa saman dia kata joke aje. Tapi PAKATAN RAKYAT tak nampak jahat Rafizi kerana jahat UMNO lebih besar.

      Fitnah kepada Tabung Haji?

      Rafizi pada akhir tahun lalu mendakwa penyata kewangan Tabung Haji berakhir 31 Disember 2015 yang dianalisisnya menunjukkan bahawa badan itu tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk membayar balik semua pendeposit sekiranya mereka mengeluarkan wang sekali gus.

      Naib Presiden PKR itu mengunjurkan bahawa Tabung Haji akan kekurangan RM3 bilion jika semua pendeposit berbuat demikian sedangkan katanya, untung sebenar pelaburan Tabung Haji hanya pada RM450 juta.

      Malah, beliau juga mendedahkan dirinya mengeluarkan sejumlah RM530,000 dari akaun TH miliknya.

      Dalam kes Tabung Haji sekali lagi Rafizi berlepas diri.

      Fitnah RM90 Juta kepada PAS bersama Sarawak Report.

      Rafizi dikatakan bersama beberapa orang pimpinan DAP membuat rancangan untuk melemahkan PAS dengan membuat tuduhan PAS menerima wang RM90 melalui Sarawak Report.

      Banyak lagi kes-kes pembohongan Rafizi yang menyebabkan dia disaman tetapi saya tak panjang di sini.

      Rafizi sekali lagi menggunakan ke'tirisan' sistem undang-undang Malaysia untuk membuat fitnah kepada PAS dengan dakwaan kononnya PAS dapat wang 1MBD melalui orang rapat PAS?? Siapa?? Itu nak suruh orang teka maka fitnah makin menjadi kerana orang ramai akan membuat andaian… ini dipanggil POLITIK CELAKA!

      Kemudian Hadi mesti jawab!!
      Kalau tak jawab Hadi terima wang
      Ini pun Islam TAK AJAR tapi RAFIZI IKUT CARA KAFIR!
      Politik Celaka…

      Anda tunggu selepas ini Rafizi akan menangis…
      Dan anda akan diperbodohkan lagi..

    9. Mereka cuba menggagalkan pembentang RUU 355 dengan pelbagai cara, Ada yang saman, ada yang menghasut tidak kurang memutar belit maklumat tentang RUU 355. Istilah kena kencing dll. Yang nyata ramai MP bukan Islam terang-terang menentang perkembangan agama Islam di Malaysia.

      Al Quran melarang kita mengambil orang kafir sebagai wali.

      Aali ‘Imraan : 28.
      “Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali karena (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa)-Nya. Dan hanya kepada Allah kembali(mu).”

      QS. 4. An-Nisaa’ : 144.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu) ?”

      QS. 5. Al-Maa-idah : 57.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi PEMIMPINMU, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.”

      2. Al-Qur’an melarang menjadikan orang kafir sebagai Pemimpin walau Kerabat sendiri :

      QS. 9. At-Taubah : 23.

      “Hai orang-orang beriman, janganlah kamu jadikan BAPAK-BAPAK dan SAUDARA-SAUDARAMU menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan, dan siapa di antara kamu yang menjadikan mereka wali, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”

      QS. 58. Al-Mujaadilah : 22.

      “Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekali pun orang-orang itu BAPAK-BAPAK, atau ANAK-ANAK atau SAUDARA-SAUDARA atau pun KELUARGA mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada- Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan mereka pun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.”

    10. 3. Al-Qur’an melarang menjadikan orang kafir sebagai teman setia

      QS. 3. Aali ‘Imraan : 118.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi TEMAN KEPERCAYAANMU orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.”

      QS. 9. At-Taubah : 16.

      “Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi TEMAN SETIA selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman ? Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

      4. Al-Qur’an melarang saling tolong dengan kafir yang akan merugikan umat Islam

      QS. 28. Al-Qashash : 86.

      “Dan kamu tidak pernah mengharap agar Al-Quran diturunkan kepadamu, tetapi ia (diturunkan) karena suatu rahmat yang besar dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu menjadi PENOLONG bagi orang-orang kafir.”

      QS. 60. Al-Mumtahanah : 13.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu jadikan PENOLONGMU kaum yang dimurkai Allah. Sesungguhnya mereka telah putus asa terhadap negeri akhirat sebagaimana orang-orang kafir yang telah berada dalam kubur berputus asa.”

      5. Al-Qur’an melarang mentaati orang kafir untuk menguasai muslim

      QS. 3. Aali ‘Imraan : 149-150.

      “Hai orang-orang yang beriman, jika kamu MENTAATI orang-orang yang KAFIR itu, niscaya mereka mengembalikan kamu ke belakang (kepada kekafiran), lalu jadilah kamu orang-orang yang rugi. Tetapi (ikutilah Allah), Allah lah Pelindungmu, dan Dialah sebaik-baik Penolong.”

    11. 6. Al-Qur’an melarang beri peluang kepada orang kafir sehingga menguasai muslim

      QS. 4. An-Nisaa’ : 141.

      “…… dan Allah sekali-kali tidak akan MEMBERI JALAN kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman.”

      7. Al-Qur’an memvonis munafiq kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

      QS. 4. An-Nisaa’ : 138-139.

      “Kabarkanlah kepada orang-orang MUNAFIQ bahwa mereka akan mendapat siksaan yang pedih. (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah.”

      8. Al-Qur’an memvonis ZALIM kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

      QS. 5. Al-Maa-idah : 51.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang ZALIM.”

      9. Al-Qur’an memvonis fasiq kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

      QS. 5. Al-Maa-idah : 80-81.

      “Kamu melihat kebanyakan dari mereka tolong-menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, yaitu kemurkaan Allah kepada mereka; dan mereka akan kekal dalam siksaan. Sekiranya mereka beriman kepada Allah, kepada Nabi dan kepada apa yang diturunkan kepadanya (Nabi), niscaya mereka tidak akan mengambil orang-orang musyrikin itu menjadi penolong-penolong, tapi kebanyakan dari mereka adalah orang-orang yang FASIQ.”

      10. Al-Qur’an memvonis sesat kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

      QS. 60. Al-Mumtahanah : 1.

      “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), karena rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahasia (berita-berita Muhammad) kepada mereka, karena rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah TERSESAT dari jalan yang lurus.”

      11. Al-Qur’an mengancam azab bagi yang jadikan kafir sbg Pemimpin / Teman Setia

      QS. 58. Al-Mujaadilah : 14-15.

      “Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan suatu kaum yang dimurkai Allah sebagai teman ? Orang-orang itu bukan dari golongan kamu dan bukan (pula) dari golongan mereka. Dan mereka bersumpah untuk menguatkan kebohongan, sedang mereka mengetahui. Allah telah menyediakan bagi mereka AZAB yang sangat keras, sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.”

      12. Al-Qur’an mengajarkan doa agar muslim tidak menjadi sasaran fitnah orang kafir

      QS. 60. Al-Mumtahanah : 5.

      “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami (SASARAN) FITNAH bagi orang-orang kafir. Dan ampunilah kami ya Tuhan kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

    12. Sesungguhnya akan ada sesudahku para pemimpin. Siapa saja yang membenarkan mereka di dalam kebohongan mereka dan membantu kezaliman mereka maka ia bukan golonganku dan aku pun bukan golongannya; ia tidak akan masuk menemaniku di telaga. Sebaliknya, siapa yang tidak membenarkan mereka di dalam kebohongan mereka dan tidak membantu kezaliman mereka, maka ia termasuk golonganku dan aku termasuk golongannya; ia akan masuk ke telaga bersamaku (HR an-Nasai, al-Baihaqi dan al-Hakim).

    13. “Barangsiapa yang diangkat oleh Allah untuk memimpin rakyatnya, kemudian ia tidak mencurahkan kesetiaannya, maka Allah haramkan baginya surga” [Bukhari dan Muslim].

      “Jihad yang paling utama adalah mengutarakan perkataan yang adil di depan penguasa atau pemimpin yang zhalim.” (HR. Abu Daud, Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

    14. Najib dan lobai pas tak baca terjemahan ostad ni kerana dua2 ni melakukan kemungkaran..

    15. Woi ostad Siapa Tuan Jho Low. Jawap jangan tidak jawap. Tulis memanjang buat apa klu di belakang menyembah Tuan Jho Low. Pecah temberang pengkhianat bangsa dan agama ni.

Leave a Reply

Your email address will not be published.