AKTA 355 SEBAGAI USUL PERSENDIRIAN, ADAKAH AHLI2 PARLIMEN UMNO AKAN MEMBERI UNDI MEREKA?

Mungkin kerana malu mahu mengakui mereka sudah “dikencing”  secara terang-terangan, beberapa pemimpin Pas yang pro Hadi Awang masih lagi menganggap tiada apa-apa yang berubah di sebalik pengumuman Najib Razak bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih pembentangan usul meminda Akta 355 di Parlimen.
Kata mereka, usul itu kini kembali kepada asal iaitu akan dibentangkan sendiri oleh Hadi sebagai usul persendirian.
Ketua Dewan Ulama Pas, Dr Mahfodz Mohamed berkata, keputusan kerajaan enggan membentangkan usul itu memang sudah dijangka.
Kata beliau, Pas sudah melakukan sebaik mungkin untuk mencuba berkaitan usul itu dan kini akan meneruskan dengan rancangan asal di mana Hadi sebagai Ahli Parlimen Marang akan membentangkannya sendiri.
Ketua Penerangan Pas, Nasharuddin Tantawi berkata, keputusan kerajaan tidak mahu mengambil alih usul Akta 355 itu tidak menjejaskan apa-apa bagi pihak Pas.
“Situasinya adalah kekal pada formal asal. Sememangnya Ahli Parlimen Pas sejak awal diletakkan dalam ‘mode standby’  bagi menghadapi perbahasan di Parlimen.
“Tidak menjadi isu siapa yang membawa usul tersebut. Apa yang penting Akta 355 mesti dan berjaya dipinda,” katanya lagi.
Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Aziz juga menjelaskan, penolakan kerajaan untuk membentangkan usul tersebut tidak menjejaskan Pas.
Kata beliau, langkah kerajaan untuk membentangkannya sebelum ini adalah urusan BN dan tiada kaitan dengan parti itu.
“Ia sekadar balik asal dan kembali kepada persediaan asal Pas,” tambahnya.
Benarkah Pas tidak terjejas dengan keputusan kerajaan itu?
Secara mudahnya, berikutan pengumuman Najib semalam, usul persendirian Hadi itu kini terserah kepada Speaker sama ada mahu memberi laluan atau tidak. Tetapi, mengikut kebiasaan, Speaker akan memberi laluan kepada usul kerajaan dihabiskan terlebih dahulu.
Oleh kerana sidang Parlimen hanya tinggal empat hari saja lagi, kebarangkalian untuk Speakar memberi laluan kepada usul persendirian Hadi teramat tipis sekali. Selain itu, usul kerajaan juga boleh diselitkan pada bila-bila masa untuk membuatkan usul persendirian Hadi terus tertinggal jauh di belakang.
Langkah kerajaan mengambil alih usul meminta Akta 355 daripada Pas sebelum ini adalah paling baik dan lebih memungkinkan ia diluluskan, seterusnya dapat dijadikan undang-undang jika benar kerajaan mahu ia dilaksanakan.
Ini kerana kerajaan mempunyai majoriti wakil dalam Parlimen iaitu 134 orang dan ditambah dengan Ahli Parlimen Pas seramai 14 orang, jumlahnya akan menjadi 148 daripada keseluruhan 222 Ahli Parlimen.
Namun demikian, Najib gagal meyakinkan komponen BN untuk menyokong pembentangan usul itu meskipun beliau dan Zahid Hamidi sudah sekian lama mengumumkan langkah mengambil alihnya daripada Pas demi memartabatkan perundangan Islam.
Kegagalan mencapai konsensus dalam BN itu dengan sendirinya menunjukkan kelemahan Najib dalam mengawal dan membuatkan semua komponen tunduk kepadanya. Najib mungkin akan terus tidak dihormati dan diveto lagi dalam banyak perkara selepas ini.
Menyerahkan usul Akta 355 kembali kepada Pas, bukan saja terpaksa bergantung kepada budi bicara Speaker, malah lebih sukar ialah untuk mendapatkan undi daripada penyokong kerajaan sendiri, terutamanya UMNO yang ada 88 kerusi Parlimen.
Dalam hal ini, jika Hadi diberi laluan melakukan pembentangannya, undi yang sepatutnya beliau harap dan tagih ialah daripada blok kerajaan yang sudah pun sedia mempunyai majoriti. Blok pembangkang hanyalah minoriti iaitu 74 undi saja, lagi pun Ahli-Ahli Parlimen pembangkang sudah lama dijauhi oleh Pas dan Hadi.
Persoalannya, sediakah Najib dan semua Ahli Parlimen UMNO memberi undi kepada usul persendirian Hadi itu nanti sedangkan MCA, MIC dan Gerakan awal-awal lagi tidak berubah dengan ugutan akan meletakkan jawatan jika usul itu diluluskan?
Jika untuk mendapatkan kebenaran mengambil alih dan membentang usul pun, Najib perlu mendapat restu daripada komponen BN terlebih dahulu dan beliau kemudiian gagal memperolehi konsensus, tidakkah untuk memberi undi juga Najib perlu sekali lagi merujuk kepada MCA, MIC dan Gerakan?
Kiranya untuk mengambil alih usul saja parti-parti komponen BN sudah pun menolaknya, apakah mungkin mereka akan memberi kebenaran untuk usul tersebut diundi oleh Ahli-Ahli Parlimen UMNO, termasuk Najib dan Zahid Hamidi?
Itu pun kalau usul itu diberi laluan oleh Speaker untuk dibentangkan. Untuk mengelakkan kemungkinan berlakunya kecelaruan dan perpecahan sesama komponen BN, Najib juga tentunya boleh membisikkan kepada Speaker agar usul persendirian Hadi itu terus didiamkan selama-lamanya.
Jadi, di mana yang pemimpin Pas kata keengganan kerajaan mengambil alih usul Akta 355 itu tidak menjejaskan apa-apa kepada mereka dan yang berbeza hanya ia kini kembali kepada asal dengan dibentangkan oleh Hadi sendiri sebagai usul persendirian? (ShahbudinHusin 30/03/2017).
Updated: 26 March 2019 — 1:47 pm

142 Comments

Add a Comment
  1. Dah macam macam penipuan dan pembohongan najibrazak….rakyat..tunggu apa?

  2. Macai jibbo dah tersentak
    Perak Man baek punya hentak
    Pomen, Malaysiabaru dah paku kotak
    Nafas Macai bertambah sesak

    Kan dah tinggal enam persen
    Tapi lagak macam hurricane
    Pada Pakatun dia nak eksyen
    Main jauh2, pi bancuh simen..

    1. Bila dah teruk kena hentak
      Lagi gila macai melalak
      Komen takde point, maki le pulak
      Sah tak diajar adab oleh mak bapak..

  3. wa pikit ah ajI aladi mule lapat umnoa punya sokong lalam paremen ah. aji aladi ah kina bikin ilu olng umnoa takut ilu sama jilat cina sama ilu baqak wang keltas nelaka sama bakaq ilu mesedis keltas sama tatak sokong lor. gelenti ah ilu pokok lu355 ah dpt sokong ma subab olang umno oo manyak takut ilu jilat cina sama ilu wang nelaka sama ilu mesedis keltas punya bakak woo..sama takut olang melayu sama ilu antu dap ilu umnoa punya bikin woo..

  4. Apa dia RUU355 ni? sy x[ernah dgr pas @ forum membincangkan ape itu RUU355. sy trpaksa ggoogle sne sini tuk cri lebih detail tntg RUU355. stakat rotan 100x, denda ratus ribu & penjra 30 tahun. itu sahajalah yg ditemui. tak jump pun breakdown psal RUU 355 ni. jadi bg saya semua tu adlah hukuman yg dibuat tuk tujuan politik dgn menggunakan nama íslam'. sama sperti di saudi arabia & negara arab lain.

  5. Saya amat tertarik dengan penulisan novel drama di atas. Syabas atas usaha anda menjadi sasterawan baru dalam blog ni walaupun sebegai pengomen.

  6. Sekarang ada anggaran 500,000 anak luar nikah dlm masyarakat. Minta KJ kira focasted number bila negara mencapai TN50 nanti… number ni meningkat saban hari, semalam anak dibuang ditepi flat, kelmarin dlm semak, dua hari lepas ditepi longkang, minggu lepas disana, disini… Harap majority MP2 Melayu HARAM JADAH sekelian dapat membahaskan dan mitigate isu ini….

    1. 956 Mitigate belum nampak, tapi floodgate dah buka. Kumbahan Taek Low dh tsunami benamkan pemikiran UmnuBeENDPis.
      Fasten your seat belt !

  7. Tanda-tanda munafik.

    a. Ingin menipu daya Allah.
    Firman Allah: “Dan diantara manusia ada yang mengatakan,’aku beriman kepada Allah dan kepada hari kemudian,’padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang yang beriman. Mereka itu hendak menipu Allah berserta orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri,sedang mereka tidak sedar” [Qs Al Baqarah: 8-9]

    b. Lebih suka memilih orang kafir sebagai pepimpinnya.
    Firman Allah maksudnya:
    “…..(iaitu) orang yang mengambil orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan disisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah” [Qs An Nisa’ :139]

    c. Tidak ingin diajak berhukum dengan hukum Allah dan RasulNya.
    Firman Allah:
    “Apabila dikatakan kepada mereka (org munafik):”Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul,” niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia ) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu” [Qs An Nisa:61]

    d. Malas menegakkan solat, tapi kalau solat suka menunjuk-nunjuk (riyak)
    Firman Allah: “Dan bila mereka berdiri untuk melaksanakan solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riyak dihadapan manusia. Dan tidaklah mereka itu menyebut asma Allah, kecuali sedikit sekali [Qs An Nisa:142]

    e. Berdusta apabila berkata, menyalahi janji dan khianat (pecah amanah)
    “Tanda-tanda orang munafik itu ada 3 macam, apabila berkata suka berdusta,apabila berjanji selalu menyalahi dan apabila diberi kepercayaan (amanah) suka khinat”
    [Hr muslim dan bukhari]

    Pengaruh munafik bagi kehidupan bermasyarakat.
    Dalam sejarah telah banyak membuktikan bahawa umat Islam zaman dulu sering diperdaya oleh orang munafik dan hal itu akan berterus sampai zaman sekarang bahkan zaman yang akan datang dari generasi ke generasi. Oleh kerana itu kita umat Islam dimana saja berada hendaknya berhati-hati terhadap orang munafik yang berhasrat mematahkan semangat juang kita umat Islam, memporak-perandakan kekuatan Islam, memadamkan cahaya Allah ditengah-tengah orang Islam dan selalu kerosakan dan kekacauan dimana-mana.

    “Mereka (orang munafik) hendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka. Dan Allah telah menyempurkan cahayaNya, meskipun orang kafir membenci.” [Qs Asy-Shaf;8]

    1. Hebat hujah.
      TAPI, hakikat tetap Lebih bahaya dan laknatbpilih orang mengaku Islam Muslim tapi bersifat munafik.
      Hujah boleh berbunga bertitah ayat suci, tapi hakikat jgn sekali ingkar perintah Allah.
      Mungkar perlu nahi. Jgn sembang kencangnya sj yg lebih 954.

    2. Wanita (An-Nisā'):140 – Dan sungguh Allah telah menurunkan kekuatan kepada kamu di dalam Al Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahannam,

    3. awas perangkap meniru sikap zionist….kalu guru dulu, dia kata silap2 jaja main ayat2 suci, jd insane. Kesiaan pulaak

  8. Awas! Lori Tark Low lalu sini. Laluan Mykemut-Harakah,ditutup sebab tiada trafik.
    – Pengarah Lalilintas

  9. Macam haram jadah MP2 Melayu tak kira parti politik yg ada dlm parlimen.. benda2 penting mcm ni pun dipolitikkan, masing2 nak tunjuk hebat.. bilangan anak haram anggaran sekarang 500,000 still growing. Lu orang tunggulah musibah nanti.. ada MP2 haram jadah ni ambil peduli, mitigate the issues… mmg macam HARAM JADAH!!!!!!!!

  10. Perangi fitnah

    ( 2:216 )   Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

    ( 2:217 )   …. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

    ( 2:218 )   Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    1. PAS IjoPink kena kencing. Itu hakikat.

    2. Cerita sampah.

      Bila kerajaan bentangkan dikatanya pas telah dikencingkan. Sewajarnya pas bentangkan supaya tak lagi jadi modal politik tuan2.

    3. 1005, twist n roll. Apa tidam basah lecun ko tgk PASIJO? Dimana biji mata ko letak. Ditumit?!!

  11. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/03/1mdb-sudah-bayar-semua-hutang-minions.html?m=1

    Link pantun sentap utk mamak kutty dan barua

    1MDB HUTANG DAH LANGSAI
    APA LAGI BARUA NAK SPIN & TIBAI
    RUU355 FITNAH DAH SELESAI
    BARUA SINGAPORK@DAP DAH BENYAI….

    Kikikikikikiki……

    ubah dan simen

    Ini kali haaahh……!!!!

    1. 1mdb kata hutang dah langsai
      Pekerja plak dah tinggal separuh
      Cuba la pikir skit wahai simacai
      Jangan le pulak menjadi bodoh

      Kalo 1mdb amat berpontensi
      Nape asyik meniaga jual dan beli
      Pada rakyat apa dikasi..
      Yg aku tahu duit dilencong habis dijoli..

      Bila dicakap nak minta bukti
      Singapore,Wsj,doj cakap korang tak peduli
      Ingatlah jugak perihal mati
      Di akhirat kelak pasti diadili..

    2. Wak kang tu mane dipedulikan semua tu perak man. Kalau dah kutip Gst bilion2 tiap bulan. Ye ke dah habis. Yg dibaca hutang jangka pendek dah takde. Maknanya ada hutang lagi la. Wak kang tu tak rasa ada hutang, masuk malaysia pun seludup. Ikut tongkang.

    3. Bila pulak hutang langsqi

      Duit anak tiri Najib rembat sama jho masih belum di tuntut..

      Ping pang pong pang dulu 1mdb ada 40b aset konon skrg

      Bogel sehelai sepinggang? 17pekerja aje tinggal?

      Mana dividen kami rakyat Malaysia cibai luu umno

      Pnb ada jugak 6.5sen bonus

      1mBABI APA ADA baruah cipap umno?

    4. MONGOK NYER PERAK MAN INI
      KLU DAH NIAGA MESTI ADA JUAL & BELI
      DITANYA LAGI APA RAKYAT DIBERI
      YANG PENTING TIADA BAILOUT DLM 1MDB

      PUTAR… PUTARRRRRRR LAGI POMEN …

    5. Betul tu bro pomen

      Duit gst yg dikutip setakat bulan ni dah lebih 30b
      Kalo tak caya tanya le kastam
      Agaknya duit tu le cover utang 1mdb
      Memang spesis wak tu jenis tak guna makan wang haram..

    6. 1001 tak kerja ka hari ini. Siapa nak bancuh simen pulak nii?!
      Wak asyik sup Taek Low hari2 , tak sedar2 ko wak.

    7. GST SATU INCOME NEGARA MALAYSIA
      127 NEGARA SUDAH IMPLIMENT DIDOONIA
      APA MASALAH DENGAN GST PULA
      KLU DAH JENIS BARUA DAP@SINGAPURA
      DAH NAMA BARUA TETAPLAH BARUA JUGA

  12. http://mymassa.blogspot.my/2017/03/video-dr-tan-seng-giaw-pertahan-ds.html?m=1

    pantun link atas

    ARI NI BARUA SINGAPORK@DAP KINCIT LAGI
    TAN SENG GIAW PERTAHAN NAJIB SEKALI LAGI
    PEDANA MENTRI TAK SALAH DALAM SOAL 1 MDB
    VIDEO JADI SAKSI WAHAI SINGAPORK@DAP BABI

    kkikikikikiki…. smart pomen tak mempomen ari nih.. kincit2 lam sluar… kikikikiki

    1. Pm sign tak baca surat
      1mdb dikencing jho low lahanat
      Walau tak salah tapi subahat..
      Kalo dah bodo mcm hang, apa nak buat..

    2. TAN SENG GIAW ULAS LAW DAN FAKTA
      PERAK MAN FITNAH DENGAN BER AUTA
      VIDEO DIATAS DAH ULAS PANGANG LEBAR
      BARUA SINGAPORK@DAP JER TERKINJA KINJA

    3. Sejak bila 947 percayakan DAP pulak,? Bilah lidah ko yg keberapa ko tu 947 aka Jumudtotok

  13. Betul kata Diny tu.
    Cucu icit2 patut diingatkan utk bina tandas awam diatas lubang kambos petualang2 yg mewariskan hutang pd mereka. Apalagi tanah mereka sudah punah dilelong. Siapa tak marah?

    Kalau petualang kalangan DumbMNu yg cover line ckp semua ok,mmg boleh faham sebab apa.

    Kalau petualang kalangan BeEND yg cover line ckp semua ok,sebab ada laba dan terus jadi broker, dan duta.. spt EmCee A tu.

    TAPI!!!! kalau kalangan Partai Lobai Kingcin IjoPink yg cover line ckp semua o, dgn semurah 90j dan 1 biji Q7 !!Maka kalangam ini jatuh bangsat yg hina agama dan totokkan bangsa sendiri
    Kesiaan juga kan?
    Apa pun, demi lahapan ketulan Taek Low….

  14. .
    .

    MP UMNO akan sokong RUU kerana MP UMNO tidak melakukan dosa atau kesalahan tersebut. Jadi MP UMNO tidak takut.

    MP UMNO akan sokong kerana ini adalah ujian keimanan kepada Islam dan Allah.

    MP UMNO akan sokong kerana tidak mahu berlembut dan memberi muka kepada barua-barua cina masuk campur urusan agama Islam.

    MP UMNO akan sokong kerana Haji Hadi ada ulamak dunia.

    1. Pengedar tunggal KingCin Jampi. Awas!! Lori Taek Low nak lalu…

  15. Tu lah oghang dah kata jangan terima rasuah. Lembu kalu mau makan rumput (lani dedak) senang cerita.

  16. Anon 2313 betoi kah apa yg diperkatakan oleh diny yusof.

    Terima kasih diny kalu tidak sekali lagi kami yg jahil ni ditipu oleh penyamun dan pembelit 1malaysia. Nampaknya sekali lagi Allah swt menelanjangkan penyamun 1M dengan mengaibkan sipenyamum 1M. Tipu helah 1M sekali lagi gagal.

  17. ..

    Jamil dan Asraf bercakap semasa di Padang Merbuk, sebelum ini tidak ada masalah.

    Sekarang apa masalah nya ?

    1. Masaalahnya semua yg. mengaku Islam sujud patuh kehendak kapiaq menolak Ruu 355.

    2. Masalahnya buku 3 5 yg cuba dipacking sebagai hudud ,utk kabur mata malayu. Sudah la tu, 3 5 yg belum cukup tanak masak itu nak disaji pada pelanggan. Apa? ! Kamu hingat org Islam boldoh mcm dolu2 ?! Sadar la kamu 952 sewaktu.

  18. Ape pun aku kagum dgn wak simen, dia telah membuktikan yg dia macai sejati. Dia sanggup bertahan dikala tentera nya ramai yg gugur (lari,cabut) kerana tak berdaya mempertahankan tiang yg kian condong. Tiang yg senget bukan saja akan dipijak org, tapi mat bangla pun dah berani panjat utuk melabur. (Pinjam dari TT). Dlm ditabuh kiri kanan, atas bawah hingga tertunjuk yg dia fail omputih yg paling basic. Tapi dia buang sifat kemaluan nya demi perjuangan yg songsang. Tahniah simen. Jika bos anda berkuasa lagi lepas ni, anda akan dinaikkan pangkat lebih dari jamal. Mungkin tandas, singki, atau tempat kencing tandas lelaki. Tapi kalau gugur, bersedia lah utk ditinggalkan. Pasal boeing utk bos dgn beg aje. Macai nak ikut kena duduk kat landing gear (tau ape tu simen). Kat tayar, Takpe, aku tak kedekut ilmu. Tahniah la ye simen. Teruskan usaha anda. Bos is coming, look busy. ( Abaikan kalau tak betul). Tgk, aku tak tunjuk pandai. Tak tau tanye. Ok, by the way, Smart ape wak.

  19. Tunggul kat perlimen nak bentang kunci ke syurga.akhirnya setepek kat dahi lobai.Malu semalunya basah lencun kene kenceng.bagus pindah ke burma.Nanti paderi dan sami bentang pula ruu agama budha/kristian kat sana, tak sokong maka tolak perintah tuhan walaupun ruu belumpun dibentang.siapa tolak anti burma anti agama budha/kristian.Nasib mu la lobak

  20. Kabinet Meeting
    DSN : Saya rasa saya tak brapa suka nak bentangkan RUU ni.. Kamu semua pun tak sokongkan…
    Silence …..
    Oh ya betul2 Datuk Seri.. kami bangkang RUU.. Kami sokong Datuk Seri…
    DSN: OH well you've cornered me.. Konsensus tak setuju…

  21. PORTAL CHE DET MEROYAN PASAL 1MDB
    ALL 1MDB DEBTS TO BANK CLEAR ALREADY
    HUTANG DAH LANGSAI PUN TERKINJA2 LAGI
    APA MASALAH SI NYANYUK MAMAK KUTTY NI..?

    BARU NAK SPINN RUU355 TAK MENJADI
    U-TURN BALIK PASAL FITNAH SPIN 1 MDB
    HUTANG 1MDB DAH LANGSAI KINI
    MAMAK MASIH MEROYAN KE SANA SINI…
    MAMAK DAH HIDU BERSATU KALAH PRU NANTI

    KIKIKIKIKI… HUTANG DAH LANGSAI MAMAK MEROYAN LAGI…. BARUA SINGAPORK@DAP TAK TAU NAK FITNAH APA LAGI….

    ini kali lah mamak….!!!!

    UBAH & SIMEN

    1. Anon 23:13 .

      Yang terkinja kinja bila dengar Najib kata hutang 1MDB dah langsai tu awak sekor je !

      Kami tak terkinja kinja pun … sebab kami bukan taraf bangang saperti yang Najibiol katakan .

      Hanya Najib dan yang seangkatan dia je kata hutang 1MDB dah langsai . Langsai kepala bapak dia .

      Kes dengan IPIC belum settle lagi .

      Bond bond 1MDB yang belum matang sapa yang tanggung ??
      Orang fail matematik pun sedar 1MDB masih menanggung hutang pulohan billion lagi .

      Cucu umor 7 tahun pun tahu berkata …..
      Tok , tok , dulu 1MDB ada hutang 50 billion . Jual EDRA , jual TRX , jual Bandar Malaysia dapat dalam 20 billion . Lagi 30 billion sapa yang bayar ??

    2. Era Tun, proton, MAS, PKFz pewaja steel rugi siapa yang bayar?

    3. Si anon 806 dan 808 yg bangang..hutang tu adalah hutang negara dan tun oun memang dah akui..tp 1 mdb tu berhutang sebb apa ek? Aoa fungsi 1mdb? Ada buat sekolAh free? Jln free? At keast pkfz tu ko nampak gak pelabuhan kat port klang, protun tu nmpak gak rakyat mlaysia pkai kereta ? 1mdb bg aku cuma nmpk semah al badaki nyopping

    4. Anon 806 dan 808 terselah kebodohan kamu..memang yg tinggal dlm ameno ni yg bodoh bodoh

    5. At least proton dpt gak rakyat malaysia bekerja dan pkai kereta . 1mdb dapat apa ? Ceo sape? Arul nAsikandar tu kan? Dia tu orng malaysia ke? Dan sebab kebodohan jibby malAun tu la pi lntik ceo dari negara barat.

    6. Anon 8:08

      Arul tu orang Kelantan lah .
      Personally , I don't blame him for 1MDB mess . I am mad with him for taking the Jibon offer for the CEO post . He should have stay in Abu Dhabi or at least he told the truth about what is going on in 1MDB . Instead , he listened to his paymaster and lied all along !

  22. sj share info.
    Selepaspas dikencing, sj masok nk tgk site propad tranung tu.
    Byk sgt alasan dangkal.benyai tahap taek low disitu , tulisan cover line oleh pentaksub pas berbayar.
    Utk makluman, jauhi dari makanan sekira nk pergi tgk. Sy baru leoas termuntah 3 timba.
    Tak jangka ketotokan boleh memuncak sehingga aras langit 7 !!! Bodoh sunggoh pentaksub PAS, bg malu dan hina agama. Ptuiii, akal tadak

  23. http://theflyingkick.blogspot.my/2017/03/lim-kit-siang-betul-punya-marah-kat.html?m=1

    DAH SEMINGGU TOKONG MARAH PADAM
    LETAK JAWATAN SERGAH AHMAD DAHALAN
    TOKONG MINTAK MACAI DAP SERANG ABISAN
    SAMPAI ARI NI TOKONG TAK.LEH TIDO MALAM

    KIKIKIKIKI… LINK ATAS TOKONG BERANG MERAH PADAM MINTA LETAK JAWATAN PARTI DAP …
    TAK PERNAH TOKONG MARAH MARAH MACAM NI…

    KIKIKIKIKI

    JOM INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN

    1. Wak, Smart wak, ape bende wak. Tak tau tanye wak. Jgn malukan 6% wak. Smart wak. Ape wak.

  24. setuju sangat gue. biar hadi yg usulkan. dapat juga rakyat dgr para lebai berhujah. selama ni duk diam menunggul di parlimen. pandai ke tok2 lebai ni berbahas? mari kita nantikan.

    1. Sang tunggul seperti diramal.masakan tunggul bergoyang kalau tiada monteng.

    2. hahaha…tak sempat nak usulkan….mula2 usul no 7….minggu nih dah berubah jadi no 11….sidang dewan tinggal seminggu je lagi…

  25. .
    .

    Ada dua RUU satu Lebai Hadi punya dan satu Lebai Najib punya.

    Yang mana satu akan di bentang ?

    Kalau Najib ambil dari PAS tak kan tidak ada apa-apa perubahan?

    Sama atau tidak, RUU tersebut bukan Lebai Hadi punya lagi tapi Lebai Najib punya. Sebab Lebai Hadi terima dari Najib.

    Masalah nya yang Najib punya pun MCA dan lain-lain tolak.

    Ingat tak apa Jamil dan Asraf kata dulu bentang RUU tak jadi masalah.. kenapa sekarang bermasalah pulak ?

    1. BARUA SUDAH CEMAS DNG TEKANAN
      LANTAK LAH ADA MASALAH ATAU TAK
      BARUA TERKINJA TAK TENTU HALUAN
      PRU 14 DAH DEKAT BARUA TERDESAK
      DAH DAPAT HIDU AKAN KEKALAHAN

      KIKIKIKIKI…KHAS UTK ANON 22.31… BODO PUNYA BUSY BODY… KIKIKIKIKI…

    2. La, wak kang ni kerja bancuh simen ke jadi bomoh. Dah tau plak mane menang kalah. Wak, jgn hampas taliponnya, nanti rosak, kok ya marah, pegi sorok kepala dlm tanah lagi elok. Wak ,Smart wak, mane wak, SMART.

  26. MCA MIC GERAKAN DAN SEANGKATAN
    MENANG NYER TIADA DEMANDING LELEBIH
    HARAP SEMPATI UMNO UNTUK JAWATAN
    SPECIES KAUMNYA TAK MAMPU NAK TAWAN
    ADA ATI NAK GERTAK KENKAWAN…. PUIIIIII….!!

  27. BARUA COMANGO GAY DAN LGT
    BARUA PLURALISMA HAMUN DAN MAKI
    PAN DAN MAMAK PUN TUMPANG SEKAKI
    RUU355 TAK DIBENTANG SUATU STRATEGI

    KIKIKIKIKIKI….. PUAK G25…SIS…COMANGO…GAY. …LGBT dan PLURALIST MURTAD PAGI RIUH RENDAH MAKI HAMUN PETANG U-TURN PULAK…. KIKIKIKIKKKI…. KESIPUAN…KIKIKIKI

    1. Siapa ketua dan siapa berkuasa dlm bn?

    2. Eb azalina casino dah lupe ke? Or sahabat ko en somi audi q7 tu

    3. Sekali mca n mic gertak..terus ameno tak jadi bentang ..itulah klepet MO1

    4. Sekali kena gertak najib terkincit….mesyuarat bn semah tak boleh campor…
      Terus najib umum ini urusan pas…lobai uruskan…pandai2 lah klentong speaker tu..

    5. Wak simen, ape makne Smart, poyo la wak kang ni. Dari tadi aku tanye. Dia ni buat bodoh ke atau memang bodoh. Sape jual tanjung pagar. Jawab, jgn tak jawab.

  28. Tak perlu dengar pelbagai alasan dangkal.
    Kebanyakan species ular dan Biawak lidahnya cabang 2. Tapi species ketua gerombolan lobai PAS lidahnya mungkim lebih cabangnya.
    Pentaksub pada ketua2 benyai ini, tidak punyai lidah, malah akal pun dipenuhi Taek Low.
    Nasib kamu2 ler lobai oii. Cuma minta kurangkan perangai burok suka jual ayat2 suci.

  29. Macai sibuk dap ketua dan berkuasa dlm PH…Nsjib ketua BN tapi siapa berkuasa sebenarnye dlm BN…kapir cina dan kriten yg percaya nabi isa anak tuhan yg sebenar berkuasa dlm BN…ruu 355 perkara keci cuma tambah hukuman untuk orang islam sshaja najib tunduk kpd kafir…mscai berlagak lebih selama ini
    .Najib tidak mampu menjaga kepentingan melayu dan islam kerana najib korup tidak ditakuti lagi oleh jafir dlm bn..

  30. Tulisan besar berangan pun besar
    Tinggal 6% masih tak sedar
    Kena berdepuk terus tersasar
    Memang umno MCA dah kuda

    Lagi cakap pasal songapork
    Orang tak kacau dok mengetuk
    Yang paling korap pemimpin umnongok
    Bijan menyonglap umno bertepuk..

    1. Nak buat lagu mane. Dah tu je point yang tinggal. Soalan saye dah 2 dia tak jawab. Sape jual tanjung pagar dgn smart tu ape. Dia buat bodoh je. Tapi memang bodoh pun. Awak jgn layan indon simen tu bro.

    2. Disuruh makan nasi dia makan dedak
      Mulut kotor punggung tak cuci
      Dah nyata penipu pun masih melalak
      Inilah perangai ubah& simen sorang balaci..

      Cakap spin, pusing pusing
      Ntah2 bro capital letter ni mereng!

  31. Ruu lobai yahadi Wang dah kena simen.

  32. ENTRI SEBELUM INI BARUA TERKINJA KINJA
    TETIBA ENTRI DI ATAS BARUA U-TURN PULA
    RUU355 USUL PERSENDIRIAN DIBENTANG
    PASTI UMNO AKAN SOKONG PEMBENTANGAN

    MEMULA BARUA SINGAPORK@DAP TERKINJA
    RUU355 DI FITNAH SPIN TAK JADI NYATA
    TETIBA BARUA TARIK BALIK APA YG DIKATA
    ITULAH TANDA MAMAK 'BERSATU' AKAN BINASA

    UBAH DAN SIMEN

    INI KALI LAH

    1. Macam bangang je seloka rama kau ni anon 2006..

  33. Utk simen pulak. Saya masih menunggu jawapan. Tersedak simen ke.

  34. Pembentangan usul umno tak buat
    Pak lebai sugul terkulat kulat
    Nak tutup malu kata tak ralat
    tuan guru bentang usul pun berkat

    Sahabat unknown perkena kita
    Konon kita tak support agama
    Komponen BN se ia sekata
    Takut diboikot umno terima

    Siapa sekarang pemutus kata
    Umno tunduk MCA cina
    Kalau umno sayang agama
    Kenapa takut bentangkannya?

    Sebab umno ada pelihara
    Dalam BN bermacam serigala
    Umno lembek sebagai ketua
    Kata pemutus pun tak guna

    Unknown sahabat bila nak sedar
    Bertepek ke muka Pakatuns dah lontar
    Apa dijawap pasti kan pudar
    Kesian badan tak hilang ketar..

    1. Camtu la bro fan tun. Mengaku SPM,( saya pun same). Tapi hujah mcm 3.85. Nak buat lagu mana. Tangan dah suap makan, takkan nak gigit balik.

    2. Terbaik bro fan tun..

      Memang begitu perangai serigala
      Hanya gah menyalak dalam kawanan
      Hadi dan najib mengundang bala
      Agama di buat sebagai mainan

      Saranan bro fan tun dan bro john doe telah difikirkan…
      Teman tukar anon jadi Perak Man..

      Salam Perjuangan..

  35. Telor MO1 dah kena pulas olih parti komponen bukan islam dan juga parti komponen dari Sarawak.

  36. Lobai dah diberi peluang bentang tapi dia main sorok2 kunci syurga.kononnya kalau sokong buka pintu syurga dan kalau tolak tutup pintu syurga buka pula pintu neraka.Bila lobak nak putus hubungan dengan kerajaan pakatan yang ada kerjasama dengan dap.Politik apakah ini???

  37. hadi dah panik sbb jika dia Mintak tangguh lagi perbahasan ru355, pengikut sendiri akan malu sebagai mengikut pandangan Tun mahathir bhw hadi tak ada integriti untuk melaksanakan kehendak parti fasal hudud yg diluangkan

  38. MINTAK TOK GURU PARTY AJARAN SESAT (PIS) NI PEGI MESIR BELAJAR BALIK AGAMA

    FOKUS KPD UNDANG UNDANH SYARIAB

    APA ITU SYARIAH

    MACAMANA NAK BUAT HUKUMAN DI BAWAH ISLAM?,$AMADA HUDUD ATAU FIKH QIYAZ IJMA..

    JANGAN LUPA TANAYA APAMACAN

    bawah syariah suami boleh belasah bini

    Suami boleh kawin dgn budak 9tahun yg dah baligh

    Suami boleh MENIPU demi kebaikan untuk islam…

    Salam ya salam universiti kaherah al putar alam

  39. Yang paling penting ialah PAS telah berjaya menyekat kemaraan DAP Dan talibarutmya menakluki Putra Jaya daripada pemerintan Islam beraja.
    Tahniah TGHH.

    1. Yang penting agama di lacurkan oleh TGHH

      takebeer !

      Ala akbar

    2. Ye ke simen. Ooo, kagumnya. Simen. Mane jawapan ni. Dari tadi ditunggu. Jgn tak mengaku ye. Korang 6%. Tak banyak. Ubah cara tulis ingat 94% tak tau. Memang geng jamal. Berani buat, lepas tu lari.

    3. Pas dah berjaya sekat dap?…bila tu?…pru blm lagi pas dah berjaya…14 kerusi aje dlm dewan rakyat…ini teori atau angan2 orang bodooh?…sape plak nak buang raje?…hj hadi dah jadi lobai malang..

  40. Confused?

    Ruu355 modal politik  pas atau umno atau  
    Pkr atau ppbm atau dap????

    ************

    “In recent times, the "complete" Muslim is sometimes considered to be the one who dedicates himself solely to worship and doesn't engage in anything else, staying in his place of prayer and not leaving it, keeping to the required dhikrs and wirds (prayer words). This image is absolutely unlike the image of the life of the Prophet and his companions who followed him. While worship was a part of the book of their lives, struggle for the sake of Allah filled its pages, struggle for freeing society from false beliefs and superstitions, struggle for establishing correct beliefs, freeing it from oppressors and tyrants, protecting the weak and establishing justice among people.

    Similarly, the life of a Muslim who dedicates himself solely to struggle and social activism, if it lacks worship and a deep connection to Allah, is lacking and malformed in comparison to the picture of a wholesome Islamic way of life."
    Muhammad al-Mubarak (d. 1981)

    ****************

    Macam2 kita harapkan dari pemerintah. Apa pula sumbangan dan usaha kita pada negara?

    Watch "Help of Allah | Ustadh Wahaj Tarin" on YouTube
    https://youtu.be/-N0xHX8JBOM

    1. Ape yg nak sumbangkan?cukai pendapatan dah bayar…gst dah bayar…ruu plak kena sepak kena terajang..

    2. Banyak mana sumbangan? Dah tonton video atas …bagaimana sumbangan rakyat jepun?

    3. Rakyat jeepun ada klepet mcm jibbun ke or mcm semah bedah yg suka nyopping..bodoh ye 1834

    4. Si tolol bangang 1834.. Kat jepun pemimpin telus..ekonomi maju..sistem pengankutan terbaik..kat malaysia apa ada? Si klepet jibby n semah 1emdibik?

  41. Umno tunduk pada desskan majlis
    tertinggi bn. MCA pasti dah bangkang pasal ruu ni. Jgn main main ngan mca, powerful tuuuu. MCA sure ada direct line ngan Parti Komunis Cina. Aku rasa China yg sound umno ni….

  42. Saya ada baca blog Outsyed the box on the issue of religious schools viz sciences and mathematics.

    When I scan through those so-called "qualified professionals" in PAS and to certain extent in umno such as fathul bahri, asyraf, jamil etc etc, these people are what the blog was trying to describe. Lemah dalam the art and science of politics etc etc.

    The purportedly islamic states practising unislamic administration and the kafir states upholding islamic administration and principles.

    Read OTSB blog and you would appreciate the distinct differences.

  43. Dah tahu penyamun
    Dah tahu penyangak
    Dah tahu penipu
    Nak lagi tu.
    Betoi2 kena kencing lebai2 ni.
    Lepas ni berkokok la depan tunggul dlm parliment.
    Pandai betul penyangak2 ni mainkan parti lebai.
    Kau org tengok la nnt..sampai ke PRU-14 akan dikencingkannya parti lobai ni.
    Mcm main bola dibuatnya.
    Jamil Khir dan Asraf sebagai umpan.
    Najib sebagai pengarah bermata satu.
    Speaker sebagai pengadil yg dh dibeli Najib.
    Components Bn sebagai pemegang saham terbesar BN.
    Maka akan berkokok lah parti lobai sampai ke subuh tak berpenghujung.

    ADA OTAK PAKAI OTAK LA LOBAI..
    BUKAN GUNA SIKU DAN LUTUT.

  44. Najib dah hulurkan 90 jota kod tok lebai pas harapkan sokongan oas kod najib dan umno…tapi tok lobai hadi dan lobai37 umumkan nak tawan 5 negeri dan 40 kerusinpsrlimen dan berangan nak jadi kingmaker..
    Mana najib tak berbulu dgn lobai hadi dan pas…tunjuk besar jepala plak lobai ni..90 juta dah bedal..
    Najib tendanglah ruu 355 supaya lobai sendiri bentangkan…lepas ni hadi tethegeh2 plak mintak sokongan mp melayu…lobai jena buat perhimpunan semula dan cabar debat sekali lagi…poning lobai pas akibat besar kepala nak lawan tokey..padan muka..
    .

  45. Bagus juga PAS bentangkan, sekurang2nya PAS sendiri akan tahu siapa org melayu dlm dewan rakyat tu yg menyokong RUU355 dan yg menentang.
    Biar dtg dari suara PAS sendiri yg bentangkan.

    1. Pas tak perlu dokongan melayu ph…dia bukan rakan ph…dia rakan umno bn…dah cukup mp bn untuk sokong…

    2. RUU355 bukanlah hudud tu sbb tgna pun tolak ruu355 dulu. Xsalah pun tolak ruu355 sama je dgn ruu yg lain..

    3. .
      .
      wahhh org parti agama dah pandai cakap pasal bangsa… sudah betukar ka jd ameno ka… khakakahakk

  46. .
    .

    Najib sepatutnya jangan mengeciwakan beratus-ribu orang Islam yang berkumpul di Padang Merbuk. Mereka yang anti-RUU juga buat perhimpunan tetapi hanya seratus orang sahaja..

    Apakah ini tidak memberi satu significant bahawa umat Islam tidak membantah RUU ?

    Hadi masih boleh teruskan usaha dengan mengadakan perjumpaan bersama semua MP UMNO dengan minta bantu Asraf supaya memberi ikrar akan menyokong RUU yang akan di bentang nanti. Ingat jangan takut pada MCA atau DAP sekali pun.

    1. Najib peduli ape…dia lebih oentingkan bn dan keselamatan dia..

    2. Kalau kata2 Najib tu pun tak faham mmg bangang la lobai2 ni.

  47. Aku tak faham, budin kau membangkang RUU355 ke kau sokong? Hati2 dgn komen dan penulisan berkenaan syariat.
    Lbh baik diam atau ckp isu lain kalau tak mahu disoal Allah nanti. Jgn disebabkan terdesak nak perlekeh PAS dan nak menang hati pembangkang kita lupa keuntungan RUU355 utk negara ni.

    1. Ostad ni ade tauliah boleh ingatkan orang…kalo sokong perompak sebagai ketua ko tak layak ingatkan orang pasal syariat..

    2. Ape untungnye Ruu355 sehingga sekarang tak selesai?..cuma pinda hukuman bukan pinda undang2:; islam…budak ni blm cukup akal..

    3. Hadi ada peluang baca RUU 355 ni kat parlimen… dia tangguh . Apa belit ni ulamak ? Kenapa tangguh ? Sapa yang suruh tangguh … Najib ?
      Kan bodoh sangat tu. Ini ke ulamak pewaris nabi ? Adoiii dah nampak sangat Ruu355 ni alat untuk PAS dan Umno pancing undi. nape lahhh walaunta kaki jilat PAS ni masih buta !
      Lepas tu salah kan cina DAP hehe.
      Ada akal fikir, jangan tengok org pakai serban 10kg je ko terus percaya ahahaha.

    4. Anon 17.22

      Dengar sini

      FVUK RUU 335 KO !!!

      apamacam tuhan kau ada bagi tahu kau dia marah sama gue tak ???

    5. Pak lebai 17:22,,
      Pondok mana kamu grad ha?
      Dosa bapak hang! Patutlah kamu selalu kena kencing oleh ustaz kamu, hukum islam dengan hukum buatan manusia kamu tak boleh beza….'jika kurang ilmu pi jumpa tok guru belajor lagi'.

    6. si anon 17.22….

      kau paham tak RUU355 tu??? tak paham kan?? main hentam sembrono jer…utk pengetahuan kau walaunta parti mengaku islam…RUU355 tu bukan bersumberkan al-quran dan hadis….ia adalah undang2 sedia ada utk memperkasakan mahkamah syariah…tambah hukuman denda sehingga 100k…rotan sehingga 100 kali….aku nak tanya…ada tak dalam undang2 islam hukuman sehingga 100k dan rotan sehingga 100 kali??? tak de kan….dah terang2 tak ikut hukum islam…

      ada paham??? org cakap bangang kan marah….tapi dah memang bangang sebab asyik makan dedak cap 90j jer….sel2 otak tak bersambung….kesian…

  48. Rasanya tangguh lagi kerana dap dan amanah diam tunggu hadi bentangkan butiran. Ruu 355 hadi ni tak berbutir dan jelas serta lengkap. Tu pasal tangguh dan tangguh sehingga pru14. Umpan undi masuk sorga, dilekeh kepala kerana tolak. Nak tegakkan syiar islam pun presideng pas boleh tangguh. Tapi tang kafirkan orang tak tangguh dah. Pemimpin pas boleh la cari telur yg hilang kerana tiada butir dalam ruu 355. Cakap besar tapi kosong.

  49. Seng Giae tu tak leh caya!!…makan keliling tu!!…

  50. Ini semua agenda halus DAP untuk menghasut UMNO menolak RUU. DAP sudah berjaya memerintah politik Malaysia walaupun tidak menjadi Perdana Menteri. DAP juga berjaya mempengaruhi Tun M untuk menolak Islam. Berjaga-jagalah orang Melayu. Sudah banyak hak Melayu tergadai. Sudah terbukti ini semua bukan salah Dato Najib. Ini semua salah DAP.

    Nukilan Istimewa Alumni Newcastle University

    1. Ha4.. Umno dan najib takut DAP…
      Sah budak ni bodooh merapu..

    2. Ini mat maslan 3.75 menyamar budak newkasel united…nampak sama 3 suku..

    3. Anon 1731, aah. Agaknya org UMNO ni suka angkat bakul kut.

    4. Najib bincang RUU bersama MT BN semalam di KL.

      Semua annggota BN tak.mahu kwrjaan bentang RUU nih sebab bila Mp BN tak sokong kerajaan BN akan goyang.

      Collective responsibility makna PM dan cabinet harus resign bila tewas Bill kerajaan.

      Jadi dah tahu Najib tak dapat sokongan BN sendiri maka di tong sampahkan RUU nih..

      LIHAT NEWCASTLE SEHEBAT NAJIB PUN TAK BOLEH TOLONG PAS !!!, BN LEBIH BERKUASA DARI NAJIB..

      HABISLAH KAU PAS BILA SECARA RASMI BEKERJASAMA DGN UMNO BN !!! KAU JADI KELDAI MCA PBS SUPP LDP GERAKAN PULAK

      HAAAAA HAAAAA HAAAAAA

      HAAAAAA HAAAAAA HAAAAAA

      . pas baruah BN pru14

    5. "DAP berjaya menghasut ameno"… hahahaha apara bangangny ameno dan penyokongny ~ ikut perspetif Alumni Newcastle University… ketua ameno tu bodo piang la… yg dirancang, tetongeng, ke lombong… dah gagal, nak salahkn orang lain plak… mohon meninggal la wei…

    6. Mamat 17:19,,
      Kamu ni pandai sebut DAP saja kah? Takdak idea lain untuk bela bos kamu?
      Alamat lepas pru14 kena cari kerja lain lah ye?….he…he…..budak lulus spm boleh ketawa jika depa selalu baca tulisan kamu.

    7. Ini majalah gila-gila yg terbaru (versi mellinium) bagi mengganti Majalah gila-gila yg pernah popular pada era 80 – 90 an.

      Kepada peminat Majalah Humor Gila-Gila dahulu, sudah boleh melepaskan rindu dengan muncul Profesor Serba Tahu ini cuma dijenamakan sebagai Alumni Newcastle University.

      Hahahahaaaa : LoL

  51. Najib is very much in control. Dia main wayang saja. It was never his intention to let the bill pass through. PAS dah terhegeh-hegeh hulur tengkok. Najib main cukup-cukup pastu sembelih jer lah! Dah kena main dan syiok sama-sama…. diam jer lah! Hihihihi

    1. Hadi dah mencapai orgasm . Pedih pun senyum jerr ahahaa

    2. Hadi bukan lelak ker? Pedih kot mana?

      Hadi biarkan saja siti aishah budak sarjana yg baca buku daesh dan is.is kena dakwa..

      Semalam budak keramat kilang whatsapp jihad kena dakwa…

      Ini semua party ajaran Songsang yg api apikan agama sampai rakyat pun jadi ektremis..

      Baca buku pun kena sosma???? Hadi diaaam swribu bahasa… Lepas tangan padahal budak ustazah kau jugak tuuu hadi woii

    3. .
      .
      wayang bangang… wayang tedesak, tolong la buat wayang yg mcm nie banyak2 lg yea… baru orang tahu level mana tahap wayang tu.. box office atau drama tak cukup budget…

  52. .
    .

    Semua pemimpin PAS sudah tahu RUU akan di tolak kalau di bentang. Oleh itu jika Speaker tidak benarkan, Speaker bukan selamatkan Najib tapi Speaker selamatkan Hadi.

    Speaker ikut aturan bukan dia peduli wajib atau Islam.

    Najib perlu jelaskan sebab-sebab ia nya di tolak oleh kompenan BN yang lain. Adakah Najib di ugut hingga tertekan seperti yang di dakwa ?

    1. Najib sedang sesak nafas…masa ni lah bn serawak bn sabah mca mic dan gerakan nak tenyeh…

  53. Najib dah tendang Ayoyo355 kerana mca gerakan mic da bn serawak tolak lah tuu..Najib bukan berani walau dia ketua bn..

    Masa setuju nak ambik alih tak tanye dulu geng2…
    Strategi melewatkan kelulusan..
    Ayoyo jadi modal politik pas dan umno…hanye tambah hukuman pon payah nah selesaikan..

    Ini mesti DAP sabotaj…ha4
    Lobai Pas tak kisah..

    1. Soal islam pun org melayu nak politikkan

      Cina DAP belum di beri peluang lihat RUU 335.. Org umno pas dah bergaduh..

      Org Pkr dan pribumi amanah pun tak paham lakonan pembawa RUU 335 nih. Nak bentang ke tak?

      Soal islam kunun depa buat macam teh tarik mee goreng.

      NAMPAK SANGAT RUU335 NI TAK PENTING BUKAN SOAL MATI PUN!,

      JAUH SEKALI SOAL AKIDAH IMAN ATAU ISLAM..

      RUU NI DI BUAT OLEH POLITIKUS MUNAFIK DAN DI SOKONG OLEH PEMERINTAH MUNAFIK JUGA.. SAMPAI MATI PUN TAK LULUS MCM NI!!!

      TERGANTUNG TAK BERTALI

      MANA DRAF RUU335 NI? ENTAH ENTAH UNDANG2 UNTUK BAGI MOSLEM KAWIN 11EKOR MACAM TOK LEBAI ULUNG KAMU..??

    2. .
      inilah kesan klu orang agama main2… elok la tu.. dua orang bertaraf menteri agama sudah kasi cong itu timbalan ulamak agama dunia… power menteri.. kahahaha…

      elok sangat la tu…dah kena dah… dua2 kumpulan tak guna… mmg padan la… ingat hebat sangat… lepas nie, kompom geng menteri begayut dekat isu kouta haji 30k sampai pru yea…

  54. Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di Shah Alam hari ini kecoh seketika apabila seorang anggota dari DAP mengeluarkan perkataan "tok lebai" yang disifatkan menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.

    Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Selangor, menyebut perkataan "tok lebai" yang merujuk kepada individu tertentu yang menjadi punca ketidaktentuan ekonomi negara dan kejatuhan nilai ringgit.

    Datuk Sulaiman Abdul Razak (BN-Permatang) kemudian bangun mencelah dan menegur Lau untuk tidak menggunakan perkataan itu lagi sebab ia seolah-olah menghina agama Islam.

    "Dalam agama Islam, tok lebai merujuk kepada agamawan, ahli cendekiawan agama dan paling tidak tok imam," katanya.

    Namun, Lau enggan menerima teguran Sulaiman sehingga menyebabkan kedua-dua wakil rakyat berkenaan bertikam lidah sebelum Timbalan Speaker DUN, Mohd Shafie Ngah meminta mereka duduk serta meminta Lau menarik semula perkataan itu.

    Lau kemudian memohon maaf jika tindakan beliau itu menyinggung perasaan umat Islam.

    Istilah "tok lebai" popular selepas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menerusi akaun Twitternya baru-baru ini merujuk seorang invidu sebagai tok lebai yang dikatakan bercita-cita hendak menawan Selangor.

    "Ada tok lebai nak tawan Selangor. Kawasan sendiri pun kalah tersungkur," kata Mohamed Azmin.

    1. Lobai pas tak kisah pon..umno plak sibuk..

    2. Pada tahun 2008, Guan Eng bukannya Chow Kon Yeow telah dilantik sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada pelan Kit Siang untuk mewujudkan dinasti politik Lim dengan anaknya sebagai pengganti. Pada bulan Oktober 2012, Anthony Loke datang dengan informasi yang Tan Seng Giaw adalah lebih popular daripada Guan Eng, yang mungkin akan kalah dalam pemilihan parti Disember 2012.

      Itu adalah apabila Anthony Loke, Vincent Wu dan Chong Chieng Jen telah diberitahu untuk datang dengan pelan tentang bagaimana pada pemilihan parti itu untuk memastikan bahawa Seng Giaw dikalahkan dengan Kit Siang dan Guan Eng menang skor tertinggi.”
      DAP: KISAH DISEBALIK TABIR
      Lim Kit Siang dan Tun Dr Mahathir Mohamad kedua-duanya berkongsi satu persamaan – kedua-duanya mahu mewujudkan dinasti politik dengan anak-anak mereka sebagai pengganti (itulah sebabnya kedua-dua boleh bekerja bersama walaupun mereka membenci antara satu sama lain dan tidak mempercayai antara satu sama lain). Dan itulah sebabnya Kit Siang menjadikan anaknya, Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang (manakala Mahathir mengacau Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak untuk menjadikan anaknya, Mukhriz, Menteri Besar Kedah).
      Ketua Menteri / Menteri Besar adalah jawatan yang sangat berpengaruh dan membantu mendorong anda ke atas. Dan ia kelihatan seperti kedua-dua anak Mahathir dan Kit Siang yang ‘terkenal’ itu mudah dalam perjalanan mereka. Dan pada pemilihan parti 2012 Guan Eng sepatutnya mengukuhkan kedudukannya dalam parti beliau (manakala pada tahun berikutnya, pada tahun 2013, Mukhriz sepatutnya melakukan perkara yang sama). Walau bagaimanapun, terdapat satu halangan kepada masa depan Guan Eng dalam politik dan parti. Dan halangan tersebut itu adalah dari individu bernama Tan Seng Giaw.

    3. Seng Giaw terpaksa ‘dibunuh’ jika Guan Eng ingin mengambil alih kepimpinan DAP
      Walaupun Guan Eng adalah Ketua Menteri Pulau Pinang, Seng Giaw lebih popular daripada beliau. Seng Giaw sangat disukai oleh veteran parti dan dianggap baik walaupun oleh penyokong bukan pembangkang dan pemimpin. Lebih penting lagi, panglima perang DAP seperti Teng Chang Khim, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Chow Kon Yeow dan Boo Cheng Hau menganggap Seng Giaw lebih baik daripada Guan Eng yang sebenarnya sangat sombong dan sentiasa kurang ajar.
      Kit Siang melantik Guan Eng dan bukannya Chow Kon Yeow sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang supaya Dinasti Lim boleh terus berkembang
      Ahli DAP berbangsa india juga melihat Seng Giaw sebagai lebih berprinsip dan tidak bersikap perkauman dan diskriminasi terhadap bukan Cina seperti kebanyakan pemimpin-pemimpin DAP yang lain. Melayu juga suka kepadanya kerana dia boleh bercakap Bahasa Melayu hampir sempurna, tidak seperti pemimpin-pemimpin DAP lain yang bertutur dalam Bahasa Melayu pasar hinggakan kanak-kanak sekolah rendah melihatnya sebagai kelakar. Tambahan pula, akar umbi PAS dan pemimpin parti menyukai Seng Giaw – dan jika beliau dan bukannya Kit Siang adalah pemimpin DAP maka perpecahan Pakatan Rakyat selepas pilihan raya umum 2013 tidak akan berlaku.
      Bagaimanapun, pada bulan Ogos 2012, Kit Siang meminta Anthony Loke Siew Fook untuk menjalankan kaji selidik beliau di kalangan akar umbi DAP untuk melihat bagaimana popular Seng Giaw dibandingkan dengan pemimpin lain. Pada bulan Oktober, Anthony Loke datang dengan informasi dan laporan tersebut begitu membimbangkan. Seng Giaw akan mendapat undi tertinggi. Kit Siang akan menang sekitar kedudukan ketujuh manakala Guan Eng tidak akan berada walaupun di antara 20 teratas. Dan jika Guan Eng berada dalam senarai 20 teratas ia adalah sekitar 18 atau ke-19. Lebih buruk lagi, ahli-ahli India tidak akan mengundi untuk Guan Eng, yang mereka melihat sebagai perkauman yang mendiskriminasi kaum India.
      Ini menyebabkan Kit Siang hampir kena serangan jantung. Jika dia tidak boleh mendapatkan kedudukan teratas dengan Guan Eng sebagai orang nombor dua maka ianya akan menjadi pengakhiran bagi dinasti politik Lim dan aspirasi beliau untuk Guan Eng bagi mengambil alih kepimpinan DAP. Ini bermakna bahawa pemilihan parti itu perlu ‘diaturkan’ untuk mengelakkan keruntuhan dinasti Lim dan mengakhiri harapan Guan Eng mengambil alih DAP selepas Kit Siang meletakkan jawatan atau meninggal dunia.

    4. Anthony Loke lakukan kaji selidik dan datang dengan laporan yang membimbangkan
      Kit Siang meminta Anthony Loke, Vincent Wu Him Ven dan Chong Chieng Jen untuk datang dengan pelan tentang bagaimana mereka boleh ‘mengawal’ pemilihan parti pada Disember 2012 dan memastikan bahawa keputusan keluar seperti kehendak mereka. Seng Giaw mesti ditendang keluar manakala Kit Siang mesti menang slot teratas dengan Guan Eng sebagai nombor dua. Terdapat enam orang yang disasarkan untuk ‘pembunuhan’: Tan Seng Giaw, Teng Chang Khim, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Chow Kon Yeow dan Boo Cheng Hau. Dan keenam mereka ini mesti dibawa keluar satu demi satu bermula dengan Seng Giaw pada Disember 2012 diikuti oleh yang lain pada ketika yang sewajarnya.
      Pertama sekali, mereka lewat menghantar notis untuk mesyuarat tersebut; hanya lima hari dan bukannya yang diperlukan 14 hari. Seterusnya mereka menghantar notis kepada hanya separuh perwakilan dan menangguhkan notis kepada kira-kira 1,300 perwakilan, kebanyakannya ahli-ahli berbangsa India. Kemudian mereka membenarkan 547 perwakilan haram mengundi, terutamanya ahli-ahli berbangsa Cina. 547 ini diminta untuk mengundi hanya enam orang manakala Anthony Loke dan Vincent Wu ‘memangkah’ baki 14 nama.
      Hasilnya adalah Kit Siang mendapat nombor satu, nombor Guan Eng dua, dan Seng Giaw telah ‘dibunuh’.
      Tidak semua berwajah ceria dalam barisan baru kepimpinan DAP pusat, keputusan yang ‘diatur’ dalam pemilihan parti
      Ini bukan kali pertama Kit Siang menipu dalam pemilihan parti untuk menghilangkan ancaman terhadap kepimpinan beliau. Ramai yang masih ingat ‘pembunuhan’ yang paling terkenal sekali, Lee Lam Thye, yang sepatutnya akan menjadi pemimpin DAP dan bukannya Kit Siang sekiranya dia tidak ‘dibunuh’ pada akhir 1980-an. Sejak itu banyak lagi telah ‘dibunuh’, dan dua yang terbaru adalah Seng Giaw dan Dr Boo.
      Dengan Kit Siang mengawal 20 ahli CEC, dia memutuskan siapa yang menjadi pengerusi parti, setiausaha agung parti, Ketua Pembangkang di Parlimen, dan sebagainya. Beliau juga memutuskan siapa yang menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Pendek kata, Kit Siang mengawal DAP dan memutuskan apa yang berlaku dalam parti. Dan sesiapa yang menentang beliau dan pertikai apa yang dia kata berakhir seperti apa yang akan kamu alami di Korea Utara. Dan Kit Siang akan menggunakan pilihan raya umum akan datang untuk membersihkan parti itu sebelum membolehkan pemilihan parti akan datang diadakan, yang akan diadakan selepas pilihan raya umum. Jadi Kit Siang masih belum ‘selesai’ dengan Seng Giaw dan panglima perang yang lainnya.

    5. .
      .

      Kalau dah Tok lebai merujuk kepada agamawan, ahli cendekiawan agama dan paling tidak tok imam mana salah nya sebut seseorang Tok Lebai ?

      Dia orang yang terasa hina bila panggil dia orang Tok Lebai.

      Lebai, setahu saya, orang yang tidak dapat pendidikan agama secara khusus. Seseorang itu belajar dengan memgikut apa yang Tok Imam buat dan belajar sedikit demi sedikit kerana kesungguhanya dan minatnya menjaga surau. Tapi Lebai ini lah yang melakukan semuanya dengan ikhlas. Sebab itu Lebai ni sesuai di Kampong-kampong sahaja.

      Tak percaya? Semada forum atau soal jawab panggil lah Ustad atau Penceramah dengan mula kan Assalamualaikum Saya nak bertanya dengan Lebai apa kah…

      Itu sebab PAS Selangor marah bila Abduh di gelar Lebai .

    6. Ini ahli jawankuasa dap yg serba tahu pasal dap?

      Patut ambik tahu pasal ruu 355 kena jencing…ato ni cina dap kot..

    7. Cina dap ni citer lks atur pemilihan dap…lantak dia lah..
      Pas tak atur pakai chai?

    8. MP umno pun tak ambik tahu pasal 1mdb

      Menteri kata 1mdb hanya ada 16pekerja

      Selepas meletop jadi multinasional dan hutang 50.b tiba tiba bila MOF ambil alih habis licin aset 1mdb

      Edra si jual kpd China komunis 9b

      Bandar Malaysia

      Trx

      Cuma dapat 10b?

      Macamna pula bond 10billion u.s yg goldman sachs luluslan? Mana duit bond tu?

      Pegi dalam poker jho lok atau reza Aziz?

      MOF tak nak mintak balik ker?

      Habis tanah rakyat trx airpot sg besi di jual kpd China sebab kegagalan brainchild Najib!!,di kelentong anak tirinya..

      Mana duit yg lain tu MOF wooii?

      Ini semua celaka cina MCA punya kerja !!!,bapak jho org kuat MCA !!!

      Habis tanah melayu MCA mainkan najib

    9. Wei mangkok hayun mana tu yang tulis berjela-jela pasal dap , macam nak buat tesis phd ahahahaha, tolong laahhh bukak blog sendiri jgn menyibuk kat sini tolonnnggg laaa.
      Aku nak baca komen2 yang bijak,padat dan pendek jer penat laaa baca bende merepek meraban panjang lebar ahahahaha.
      Tolong laa mangkok hayun oi berhenti tabiat buruk tuh.

    10. Tok Lebai bermakna orang biasa yang berjinak jinak nak ke masjid. Itulah digunakan semasa zaman kami kecil dulu d kampung. Rasanya ini bukan lah satu penghinaan.

    11. Anon 17:09,,,,
      Jika kamu nak jual ubat kurap buka blog sendirilah. Nak jual makjun apa pun boleh.
      Atau buka tikar bawah pokok kat bandar boleh lah bercakap macam profesor serba tahu….he….he…
      Penonton mesti datang nak dengar, tapi kamu mesti ingat penonton sekarang sudah cerdik.
      Bila depa tengok 'badan kamu penuh kurap sedangkan kamu jual ubat kurap, agak agak kamu boleh niaga?'
      Fikir fikirlah sendiri….

Leave a Reply

Your email address will not be published.