PAS "DIKENCING" LAGI, MAKA ELOKLAH DIBUAT PERHIMPUNAN BAJU HITAM TANDA SEDIH DAN DUKA LARA

Akhirnya Pas basah lenjun kena “kencing” dengan UMNO dan BN apabila Najib Razak sendiri mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih pembentangan usul Akta 355 di Parlimen kerana ketiadaan konsensus sesama mereka.
Berikutan itu, kata Najib, usul tersebut akan kekal sebagai usul persendirian yang akan dibentangkan sendiri oleh Hadi Awang dan terserah kepada Speaker untuk mempertimbangkan atau memberi ruang kepada pembentangannya.
Setelah dua kali Hadi menangguhkan pembentangannya sebelum ini, besar kemungkinan usul itu kini langsung tidak diberi ruang oleh Speaker untuk dibentangkan kerana ia seolah-olah tidak lagi mendapat sokongan daripada kerajaan. Ketiadaan masa dan memberi keutamaan kepada usul kerajaan tentulah akan dijadikan alasan.
Malah, jika pun ia diberi ruang untuk dibentangkan, ia tentu mustahil untuk diluluskan. Jika dalam mesyuarat BN pun, Najib gagal meyakinkan parti-parti komponen untuk memberi sokongan secara konsensus, sedangkan ia hanya melibatkan kepentingan Islam, sudah pasti Ahli-Ahli Parlimen UMNO juga tidak berani memberikan undi mereka kepada usul Pas tersebut kiranya ia diberi ruang untuk dibentangkan.
Akhirnya, Akta 355 mencipta sejarah sebagai satu-satunya usul yang hanya dapat dibentangkan di Padang Merbok, bukan di Parlimen.
Najib dan UMNO kini ternyata lebih sayangkan kawan lama berbanding Pas sebagai “kawan baharu”  mereka yang kononnya sangat diperlukan untuk sama-sama menegakkan hukum Islam.
Ternyata juga, janji Najib dan Zahid Hamidi yang mengatakan kerajaan akan mengambil alih dan membentangkan sendiri usul Akta 355 sebagai tanda komited kerajaan untuk memperkukuh perundangan Islam dengan kerjasama “rakan baharu” dan bersedia dengan kehilangan segelintir kawan lama, tidak ubah seperti janji bulan madu pasangan yang sedang asyik bercanda di taman bunga.
Begitu juga dengan ungkapan manis Jamil Khir yang hadir dalam Perhimpunan Ungu di Padang Merbok dan sebelum  itu membawa dua Ahli Palimen Pas minum teh tarik di London untuk memberi penerangan berkaitan Akta 355, tidak lebih seperti program jalan-jalan cari makan saja layaknya.
Telahan banyak pihak bahawa usul Akta 355 hanyalah sebagai permainan UMNO untuk memerangkap Pas supaya mendekatkan diri dengan mereka dan dalam masa yang sama untuk memecah-belahkan pembangkang, terbukti benar 100 peratus. 
Jika benar Najib dan UMNO mahu mempertingkat syiar Islam melalui usaha memperkasa Mahkamah Syariah, mereka sepatutnya boleh membawa dan mencadangkannya sendiri ke Parlimen tanpa meminta Pas mengusulkannya melalui usul persendirian. 
Sebagai kerajaan, seperti mana semua pindaan rang undang-undang yang lain, ia adalah tugas dan tanggungjawab kerajaan untuk melaksanakannya, bukan melalui usul oleh pihak ketiga.
Tetapi, oleh kerana niatnya tidak ikhlas iaitu untuk memerangkap Pas dan menunjukkan Najib seolah-olah cintakan Islam di sebalik skandal 1MDB, dana RM2,600 juta yang diterimanya, hubungan dengan Jho Low, kekayaan mengejut anak tirinya, Riza Aziz serta pembaziran Rosmah Mansor, maka digunakanlah Akta 355 itu sebagai alatnya.
Pas seharusnya sedar bahawa kerajaan yang ada sekarang lebih dikenali di seluruh dunia sebagai kerajaan kleptokrasi yang sarat dengan skandal yang memalukan. Maka, mana mungkin, malah amat menghairankan,  jika ia tiba-tiba tampil seolah-olah begitu cintakan agama dan Tuhan.
Sekarang, dengan kerajaan sendiri menolak untuk mengambil alih usul tersebut, Pas bukan saja “dikencing” dan dimalukan, bahkan ramai pemimpinnya juga terpaksa menanggung dosa kering di sisi Tuhan. 
Disebabkan ghairah dengan percaya dengan janji manis UMNO berhubung Akta 355, bukan sedikit yang dituduh oleh Pas sebagai anti Islam, munafik, jahil, layak dikebumi di jirat Cina dan ada mufti turut mahu disekeh kepalanya.
Kini Tuhan sendiri menunjukkan siapa yang anti Islam dan siapa yang tidak sanggup meninggi serta memuliakan hukum Islam sedangkan kuasa sedang berada di tangan mereka. 
Hanya kerana tekanan parti-parti bukan Islam, walhal sebelum ini berdegar-degar bercakap pindaan Akta 355 hanya berkait dengan orang Islam dan tidak melibatkan sama-sekali bukan Islam, Najib dan UMNO terkulai dek kepuraan-puraan sendiri.
Pas tentunya sedang berduka lara dengan keputusan kerajaan itu. Punahlah harapan mereka untuk terus gebang di sana sini tentang Akta 355. Tetapi ia jelas menggambarkan ketidakcerdikan, tidak bijaksana dan gagalnya Pas yang diterajui oleh Hadi.
Oleh itu, jika sebelum ini Pas mengadakan Perhimpunan Ungu di Padang Merbok untuk mengajak rakyat menyokong Akta 355, mereka kini bolehlah mengadakan Perhimpunan Baju Hitam pula sebagai tanda protes, sedih dan duka lara kerana dipermainkan dan “dikencing” oleh Najib dan UMNO. (ShahbudinHusin 30/03/2017)
Updated: 26 March 2019 — 1:47 pm

212 Comments

Add a Comment
  1. Selamat meroyanlah korang semua paktan harapan, yang tiada lagi harapan untuk pe PutraJaya…

    1. Org nak kalah mmg akan buat ayat sentap macam kau

  2. PAS parti tolol

  3. Awas, perawan sawan, meroyan2, jgn layan.
    Dinodai geng keris tumpul tk bersarung,siang dan rmalam.
    Perut dh berisi disorok, sedang cari sapa nk dikenakan jadi laki.
    Jaga bukan takat siplis kudis, Aid pun boleh kena ni.
    Ini akibat perawan, dah la kolot tak ceedik..tak pernah nak dengr kata, perasan pandai.
    HAMBEKKK KOOO!! PAS is DEAD and DONE! Legaaa, muga org melayu boleh hilang totok akhirnya..

  4. BARUA SINGAPORK@DAP TERSENYUM PUAS
    RUU355 TAK JADI DIBENTANG & DIBAHAS
    STRATEGI HALUS SUPAYA YG LAIN TAK CEMAS
    TUNGGU HARI SAJA SEMUA AKAN DIBALAS

    TERPEKIK TERLOLONG COMONGO LGBT
    PUAK PLURALIST RIUH RENDAH BERBUNYI
    BERSATU DAN AMANAH TUMPANG SEKAKI
    STRATEGI MENGENA MEREKA TAK SEDARI

    KIKIKIKIKIKI…..

    LGBT…COMONGO..GAY..G25…SIS.. INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN

    1. Wak simen jgn gelak kuat sgt nanti tertelan gigi palsu.

    2. Biarkan dia meroyan sorang2… Ulangtayang…dia ketakutan umno nak lingkup tuu..

    3. Simen. .. mane jawapan nya. Aku ada kerja lagi ni. 1 jawapan je. Tapi tak payah sampai 40 jawapan plak.

  5. 1. In Sarawak, we do not support Hudud and or RUU355.

    2. PAS will never get a seat on Sarawak

    3. Umno and or Bersatu will never be allowed into Sarawak

    Bersatu…..no effort to reach out to joe? Who knows, a change of heart will see through a new non BN government at federal level.

    We are equally as excited as others to see najib in jail for 1MDB thievery when the new govetnment is installed.

    1. Dalam pru 14 nanti pas dan umno akan mampus.

    2. Mana ade umno di serawak…serawak kuat sokong bn..tuai rumah panjang makan duit bn…anak rumah ikut tuai..

  6. Air kencing adalah najis
    Hanya syaitan saja yg suka kpd najis
    Hanya syaitan saja yg tinggal di tempat dan lembah hina yg kotor penuh dgn najis.
    Pas = Parti Ajaran Syaitan.
    Bagi kita air yg paling mulia dan suci adalah air zam zam
    Bagi pas air yg paling mulia adalah air kencing.

    1. Sokong…PAS FOR KENA KENCING ALL

  7. Hai lobai2..
    Dah puas ka minun air kencing umno?
    Bodoh sombong mcm tu la akibatnya.

  8. sahabat JR – aku juga kecewa tatkala bai'ah yang diberikan kepada UMNO seolah-olah tiada nilai didalam Barisan Nasional.

    RUU355 walaupun akan dibentang oleh Tuan Guru Hadi Awang ia akan bersifat persendirian, harapan aku agar setiap MP yang bersyahadah akan mengundi untuk menyokong.

    undurnya UMNO adalah disebabkan puak kafir, baik yang berada didalam BN apatah lagi di luar melihat banyaknya umat islam jahil seperti kamu yang turut menjadi lidah' pada kehendaknya.

    Aku bimbang andai UMNO turut jatuh ke dalam sifat dan keadaan menjual AGAMA dan BANGSA nya demi mendapatkan redha (undi) puak kafir.

    Si jahil itu melihat kegagalan kerajaan membawakan usul RUU355 sebagai "kemenangan" untuk mereka, lalu mereka menari dengan lidah' yang buruk membawa pelbagai adu domba dan fitnah.

    Allahurabbi – aku melihat kegagalan ini adalah disebabkan UMNO itu lemah walaupun memegang bai'ah sebagai kuasa pemutus didalam Barisan Nasional.

    Namun demi mengelak mudharat yang lebih besar kepada AGAMA dan BANGSA, aku kekal bersama UMNO – biarlah RUU355 menjadi pedoman dan pengajaran pahit agar UMNO kembali kepada ISLAM dengan lebih ikhlas –

    UMNO tidak perlu untuk tsunami politik yang membinasakannya terlebih dahulu sebagaimana bumi Acheh ditenggelami tsunami sebelum mereka kembali kepada ISLAM (sekaligus menamatkan pertumpahan darah sesama islam, lalu bersatu dengan indonesia).

    Aku berdoa agar UMNO dan PAS akan bersatu demi AGAMA dan BANGSA.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    1. Jgn nak menipulah wahai unknown aka sahabat syaitan. Kau ini adalah tong sam pah semata mata.

      Ruu 355 itu hanyalah propaganda politik pas semata mata untuk meneruskan kelangsungan survival politik mereka.

      Bukan untuk kepentingan agama lslam pun.

      Bila umno hari ini di dalam keadaan yg amat tenat mereka mengharapkan bantuan pas.

      Cuba kalau umno di dalam keadaan yg kuat dan stabil mereka tak pandang langsung ruu 355 ni.Malah mereka ketawakan saja.

      Kau dungu sorang2 sudahlah.

      Jgn ingat orang lain pun dungu mcm kau jugak. Ingat tu Mr Tong Sam Pah!!!

    2. Bsiah ape umno pegang…nak bentang ruu355 pon tak boleh…rompak 1 mdb boleh..

    3. Ingat nak borak dgn simen je, tapi Takpe la, join. Arwah penah tolak 355 pasal dia bukan hukum allah. Boleh cari dlm harakah zaman arwah. Jgn cari yg 2 tahun sebelum ni. Memang takde. Nak cari, ni petua, pegi kedai besi buruk yg terima kertas dan kotak. Mesti ada.

    4. Dlm blog mungkin ada. Try cari. Dan dia ada pesan masa pak lah ajak join. Pas tak kan dipatuk kali kedua. Tu kira AMANAH, jadi tgk kesannya pada yg melanggar amanah arwah. Anak dia pun kalah ketahap memalukan tahap simen yg tak tau apa itu smart. Eh simen lagi. Badi budak U la ni. Sori la simen. Gua ni org meniaga, jadi suka bergurau. Baru pelanggan nak rapat. Kalau bodoh jgn tunjuk, nanti kena kutuk dan pelanggan lari. Ingat simen.

    5. Anon 15:53 , tolonglah jangan di kaitkan malapetaka tsunami di Acheh dalam membuat andaian .

      Dari kenyataan di atas , anda telah membuat andaian pergolakan di Acheh sebelum tsunami adalah trajidi berbunuhan sesama Islam .

      Terus terang saya katakan pengetahuan awak sangat cetek tentang gerakan Acheh merdeka . Kenyataan yang awak beri lebih kepada satu penghinaan ke atas Allahyarham Pak Hasan Tiro serta seluroh pergerakan itu !

    6. unknown @ sahabat,

      Keengganan UMNO untuk meneruskan niat membawa RUU355 ke parlimen jelas menunjukkan betapa lemah kedudukan UMNO dalam BN pada saat ini.

      Daripada kau menyalahkan puak kafir pembangkang mengapa UMNO enggan lagi memperjuangkan RUU355 seperti yang kau idamkan, cuba kau persoalkan, mengapa UMNO hari ini sudah begitu lemah.

      Mesti ada sebab2nya mengapa kejatuhan ini berlaku.

      Mampukah kau terima bahawa UMNO sudah jatuh adalah akibat skandal2 pemimpin terkini mereka yang berleluasa sekarang?

      Fikirkanlah.

  9. *BUKAN KURANG JUBAH, TAPI KURANG AMANAH*

    *Prof Madya Dato Dr Mohd Asri Zainul Abidin*

    Negara-negara umat Islam hari ini tidak kekurangan jubah dan serban. Tidak juga kekurangan mereka yang bercakap agama dan berlagak ‘beragama’. Tidak pula kekurangan mereka yang berzikir kuat di khalayak ramai dengan pelbagai lagu dan dendangan. Tidak juga kekurangan penceramah yang pelbagai style lawak jenaka dan seloka sehingga ceramah agama menjadi ‘new entertainment’ dalam mencari pasaran pendengar dan ‘pembayar’.

    *Tidak pula kita kekurangan orang-orang politik yang cuba menempelkan diri dengan agama* . Sama ada menjadi penaja kepada program-program agama yang membolehkan mereka mendapat political mileage, ataupun mereka sendiri melafazkan kalimah-kalimah yang berunsur agama bagi memboleh rakyat lebih mempercayai mereka. Tidak kurang juga program-program yang dirasmikan oleh orang politik yang ‘tidaklah beragama sangat’. Di samping terdapat juga yang memang ikhlas melibatkan diri dalam semua itu.

    *KEKURANGAN*

    Kita tidak kurang kesemua itu. Apa yang menjadi kekurangan kita ialah penghayatan sebenar kepada hakikat agama Islam yang diturunkan Allah untuk manusia. Kita sering mempamirkan agama ini dalam bentuk upacara-upacara yang direka dan diadakan oleh pihak-pihak yang mempunyai agenda yang tersendiri seperti upacara berteriak tangis zikir di khalayak ramai bagi memukau orang ramai agar begitu terpengaruh kepada tokoh-tokoh dan mempercayai mereka sebagai ‘orang-orang Tuhan’.

    Orang politik juga boleh menumpang sekaki supaya kelihatan mereka manusia yang mendapat ‘blessing’ dari orang-orang Tuhan itu. *Dalam masa yang sama kita melupai inti-pati ajaran Islam seperti amanah dalam pengurusan harta awam ataupun kepimpinan negara* .

    Maka jangan hairan jika setiap negara Islam ada mufti dan pelbagai jawatan agama yang lain, ada pelbagai upacara agama, ataupun ‘agama yang diupacarakan’, *malangnya dalam masa yang sama index rasuah , pengalahgunaan kuasa, salah tadbir urus juga cukup tinggi* . *Rakyat ramai yang tertipu dan terdiam kerana mata mereka terlindung oleh jubah-jubah tokoh agama* , telinga mereka tersumbat oleh degungan doa yang dibaca memuja dan memuji penguasa samada menteri, presiden, raja ataupun sultan sekalipun mereka itu mencemari segala amanah yang Allah tanggungkan atas bahu mereka.

    Saya hairan bagaimana ada rakyat di negeri ‘entah berentah’ yang memuji sultannya melangit tinggi bagaikan wali Tuhan kerana isteri sultan berkenaan bertudung. Dalam masa yang sama mereka melupai bagaimana *sang sultan itu sedang membina istana yang harga berbilion dari wang rakyat jelata* .

    Kehebatan seorang sultan, raja, presiden, perdana menteri dan seumpamanya bukan kerena berjubah ataupun berserban, isteri bertudung, pergi ke masjid dan segala amalan peribadi yang lain. Itu adalah tanggungjawab setiap muslim tanpa mengira siapa pun dia, rakyat ataupun raja. Namun kehebatan seorang penguasa apabila dia amanah terhadap jawatan dan harta negara yang berada di bawah kawalannya. Itulah perkara yang tidak dapat dibuat oleh rakyat, hanya mampu dibuat oleh yang berkuasa kerana dia memegang tampok kuasa.

    *KHIANAT*

    Jika mereka tidak amanah, sekalipun memakai pelbagai gelaran agama, ataupun dipagari oleh jubah-jubah agama, mereka tetap pengkhianat. Dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, seorang yang menyertai misi jihad bersama Rasulullah s.a.w telah dibunuh. Orang ramai mengucapkan tahniah kerana beliau telah mati syahid (martyrdom).

    Namun Nabi s.a.w menyebut: “Tidak! Sesungguhnya selendang dari harta rampasan perang yang dia ambil pada hari Peperangan Khaibar tanpa pembahagian (yang betul) sedang menyalakan api neraka ke atasnya”.
    Betapa, seorang mati semasa berjuang bersama Nabi s.a.w tetap Allah hukum kerana telah mengambil harta awam dengan cara yang salah. *Itu sehelai selendang* , bagaimanakah pula jutaan, bahkan ratusan juta harta awam?

  10. PLURALIST GAY COMONGO DAN LGBT
    TERKINJA GIRANG RUU355 X DIBENTANG
    BARUA SINGAPORK@DAP TAK TAU STRATEGI
    RUU355 SPT BOM MELETOP BARUA TERKANGKANG

    Kikikikikiki… G25..LGBT..GAY..PLURALIST MURTAD TERKINJA KINJA BILA RUU355 KONON X JADI.. SPIN SANA SINI KASI PAK LEBAI KEBINGUNGAN

    KIKIKIKIKIKI….

    PUAK TOK LEBAI SLAMBER SLOW N STEADY
    ISU RUU355 BARUA SINGAPORK@DAP HAPPY
    DEPA TAK TAU DAN TAK SEDAR LAGI
    STRATEGI MENJADI BARUA MCM GILA BABI

    KIKIKIKIKIKIKI…

    INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN

    1. Ko terkinja2 baguslah…

    2. Strategi pengkomen dlm blog ni berjaya buat budak tahik simen terpekik terlolong dan terkinja2… Hik4.. Haa4

    3. Korang jgn layan simen, dia SMART pun tak tau. Ape lagi isu semasa, kepala baru keluar dari tanah tu. Nak cover malu. Tu pasal merapu. Simen. Ape dia SMART. Kot jawab la. Selain pakai smart, muka smart, ape dia. Smart tu bahasa omputih.

    4. Setakat smart tag dia taulah kot

      Tak pun dia xkenal (sbb smart tag mahal) dia pakai touch n go je

  11. In their heart of hearts, they always want to destroy pas for pas in the old days were quite the bitter enemies… And now they have achieved two goals – destroying pas and making sure that the so called opposition could never be whole again with pas on the outside.

    As for pas, it is game over when for some time now its leaders thought that they could manipulate that traitor and his cahoots to their heart contents…

    In the final analysis, the nation gains. We are all getting closer to the Malaysia we want to have devoid of traitors from both side of the isles. InsyaAllah.

    1. Umno takkan hancurka pas tapi lemahkkan supaya pas jadi barua

  12. Nak masok syorga dengan ruu lobai ullarrmak? Rakyat marhaen belum lagi dengar apa isi kandungan ruu pak lobai dah gertak syorga dan neraka.Kalau umnok tidak mahu takan parti lain nak sokong si pembentang dengan perangai tangguh dan monteng.

    1. Ade fatwa lobai pas diutara mati kena tanam jirat cina…
      LobaiQ7 nak sekeh dan ajak mufti perlis debat..punyer riak dan takbur lobai pas..

    2. PAS tololon toyyibun

  13. RUU355 BOLEH DIBENTANG DLM DEWAN
    SECARA PERSENDIRIAN STRATEGI MENGENA
    BARUA TERKINJA KINJA KONON MENANG
    NAK WAT CAMNA LAGI INI AJER KUASA YG ADA
    PRU14 KUASA YG ADA AKAN KEHILANGAN

    Jom ubah ini kali lah

    UBAH & SIMEN……

    Kikikikiikiki… terdesak sungguh puak pluralist.. gay.. lgbt G25 SIS dan COMONGO nak spin agar penyokong 'tok lebai' lemah semangat…. alahai…..

    1. Kenapa ko tak bentang undang2 anti lgbt,gay,pluralist…ko pandai kokok tapi bodooh buddak tahik simen…umno dah pakat dengan tok lobai kencingkan ahli2 pas…
      Itu aje kepandauaian yg ko ade..pil kude dah abis?…lobai hadi boleh supply…ha4…

  14. saya yakin keputusan u turn Barisan Nasional ini adalah kerana kata dua dari ketua menteri serawak..serawak secara terangan tidak menyokong RUU 355 ini dan Barisan Nasional tidak boleh kehilangan sokongan dari Serawak jika ingin terus kekal di Putrajaya.

    1. Lks tolak ruu anti islam…
      Serawak mca dan gerakan tolak ruu separa islam….putar belit umno dan sahabat jahil dan budak tshik simen dan bekas newkasel united..

    2. Najib lebih takut kristian serawak dan sabah dari Allah…sebab tu dua tendang ruu balik kpd lobai pas…

      Tetgagap2 plak lobai nak bentangkan ruu di parlimen ikut skrip umno..

  15. Kalo ade pihak yg nak buat perhimpunan baju hitam saya nak join sama…belanja saya akan tanggong sendiri…sikit derma saya boleh bantu demi mendaulatkan ialam…
    Kita patut buang pemimpin yg memoermainkan dan menggunakan islam untuk keoentingan politik peribadi..

  16. aku membaca komentar dari lidah' yang jahil dan mereka begitu gembira seolah-olah telah beroleh kemenangan (bahkan ia sebenarnya adalah penghinaan Allahswt kepada mereka). yang menang itu adalah puak kafir dan COMANGO dan kamu hanyalah tak lebih dari seekor keldai yang membawa kemenangan untuk mereka.

    RUU355 akan menjadi titik hitam dan pelajaran yang amat berharga untuk umat yang mahu berfikir.

    erm, Pakatan Harapan BAHARU khabarnya didaftarkan dengan mengambil sehingga 18 ekor serigala sebagai penamanya dan dua ekor darinya (Tun Mahathir dan Wan Azizah) diangkat sebagai mentor.

    Lalu sekalian si jahil yang mengikut kekal diperbodohkan sebagaimana mereka diperbodohkan di waktu hidupnya Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

    Melihat betapa liciknya para politikus berhati serigala itu dengan tipu daya dan janji manis membuatkan si jahil terus terpersona lalu mereka berteriak – "telah hadirnya kuasa pemutus di dalam Pakatan Harapan BAHARU" sambil merujuk kepada Tun Mahathir dan Wan Azizah – sesungguhnya kuasa pemutus didalam Pakatan Harapan BAHARU masih gagal dilantik ia dipegang oleh 16 ekor serigala di dalamnya dan jawatan mentor yg diberi kepada dua ekor serigala itu adalah sebagai simbolik tanpa kuasa (hanya mentor sahaja bukan).

    Maka bagi mereka-mereka yang masih punyai akal, ilmu dan iman – nescaya ia akan memilih UMNO/BN kerana AGAMA dan BANGSA nya.

    Allahuakbar.
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    1. Ko kekaljankan lah ketua oerompak 1 mdb sebagal tuan politik ko…isilah dengan dedak haram tembolok dan peru ko tu…tak oayah nyibokk..

    2. Annoying 14:15 aka unknown aka sahabat

      Baru sahaja kau sedar tentang kuasa pemutus dikalangan ketua-ketua kamu masih memerlukan 'redha puak kafir', namun, kamu masih ingin mendabik dada mengatakan "mereka yang masih punyai akal, ilmu dan iman – nescaya ia akan memilih UMNO/BN kerana AGAMA dan BANGSA nya."

      Agama apa yang kamu maksudkan sekiranya mereka sendiri 'lari dari tanggung-jawab' memertabatkan AGAMA???

      Bangsa apa yang kamu maksudkan sekiranya dengan kuasa yang ada mereka telah membenarkan 'tanah rezab melayu' ditukar status???

      Candu dari dedak yang kamu makan telah membutakan hati kamu dari kebenaran. Moga Allah SWT memberikan kamu hidayah untuk mengenal putih itu putih dan hitam itu tetap hitam.

      Dari unknown aka sahabat JR

    3. Kan saya dah cakap di atas sana. Walaupun khalifah pujaan unknown sahabat yang dibaiah sebagai pemegang kuasa pemutus telah tunduk kepada kehendak kaum kafir (ini ayat unknown), tapi si pemutar belit ini tidak akan malu untuk menjaja lagi kisah baiah dan kuasa pemutus ini.

      Benarlah sabda Nabi saw yg bermaksud malu itu sebahagian dari iman kerana di akhir zaman ini ada orang yang tidak malu untuk menjual ubatnya yang telah disahkan sbg ubat temberang.

      Kesemua penjual ubat temberang ini hanya sedang diberi tempoh.

    4. UMNO ajar merompak

      Dan

      Umno ajar merogol agama

    5. Pusing2 nama komango, dap, kapir, yahudi, nama2 binatang jugak berok belaan najip ni dok jual

      Konar sana konar sini. Patutla stakat jadi nakhoda sewel je. Ntah ambik ntah idak spm dulu tu. Ngalahkan lembu je bangangnya

  17. Pas hanya minta semua ahli parlimen beragama islam menyokong usul persendirian untuk menambahbaik RUU 355, manakala yang bukan islam bebas samada untuk menyokong atau membantah. Pas tak pernah meminta kerajaan untuk mengambil alih dan membentangkan sendiri usul tersebut kerana telah sedia maklum Kerajaan UMNO tidak termasuk dalam golongan yang berjihad untuk menegakkan Islam di bumi Malaysia. Tetapi apabila ada menteri UMNO bersedia untuk membentang sendiri pindaan tersebut, PAS tidak ada masalah dan bersedia menyerahkannya, kerana bagi PAS siapa yang membawanya ke parlimen adalah tidak penting, yang penting undang-undang tersebut dapat dilaksanakan. PAS tidak berniat untuk mengambil keuntungan politik di atas usul tersebut. Bila UMNO menarik balik kesediaannya untuk membentang usul tersebut ianya akan kembali semula kepada agenda asal, iaitu PAS yang akan membentangkannya. PAS tak rugi apa-apa dalam hal ni, yang rugi adalah UMNO, kerana tak berani untuk mendaulatkan perundangan Islam walaupun mengaku membela islam.

    1. Asalnye hufud..umno cadang ruu355 dan sedia sokong..
      Pas tak rugi ape2…tapi kenapa 2 kali tanggoh?…pas yg merugikan masa nak melengah2 kan kelulusan …ape citer ni…lebih 3 tahun tak boleh selesaikan…payah sangat ker ruu ni?…hanya tambah hukuman jer…kalo bentang kat balairsya dah lama beres..

    2. Amanat Hj. Hadi yang menyatakan UMNO itu kafir masih lagi berdiri gah . Tidak sesekali amanat itu di batalkan .

      Mengapa sekarang PAS termengah mengah memujuk UMNO menyokong RUU 355 ?? .

      Itu UMNO . Kami yang di katakan 'berkiblat' kepada DAP entah apalah tafsiran yang di beri olih PAS ?

  18. Mengundurnya UMNO dari membentangkan RUU355 setelah kelihatan "yakin" , mengundang kekecewaan pada umat Islam (kecuali si jahil yang sombong).

    Aku turut bingung apakah redha puak kafir itu lebih utama ? apakah bai'ah yang diberikan kepada UMNO di dalam Barisan Nasional tiada nilai ?? – ,

    Allahurabbi,aku kehilangan kata-kata untuk melihat satu lagi "kemenangan" puak2 kafir didalam BN.

    Apakah UMNO tidak sedar hampir seluruh bangsa yg terkenal dengan jolokan 'yahudi dari timur' itu payungnya pada DAP –

    apakah UMNO juga sedang berebutkan redha (undi Cina) walaupun ia mengetahui "tawaran" yg diberikan oleh PKR,PAN dan PPBM tidak mampu ia tunaikan untuk bangsa cina ?

    Namun, melihat jauh disebalik kisah RUU355 – inilah natijahnya hasil dari lidah' golongan jahil yang turut menjadi salah satu penyebab – di kala si jahil itu terus "menari" dengan penuh kegembiraan diatas pengunduran UMNO walaupun ia memegang bai'ah sebagai pemerintah. Aku melihat ia adalah kegagalan Umat Islam didalam memperkasakan urusan AGAMA nya sendiri.

    Aku berdoa agar UMNO diberikan kekuatan dimasa yang akan datang.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    1. Umno dah sesak nafas…pas lah tempat bergantung….lobai dapat 90 juta terus setuju pakat mainkan ruu 355…

      Umno tak perlu undi cina tapi perlukan undi kapir sabah dan serawak…

      Cina pon tahu najib ketua oerompak tapi ko sagabat hahil bela ketua perompak demi perut dan tembolok ko..
      Ahli2 pas ko najib dan lobai pas 90 jota pakat kencing dengan tendang dan sepak ruu 355…
      Dah kebih 3 tahun masih tak selesai…ko menang berhati serigala mempermaikan hukum islam..

    2. Anon 13:46 aka unknown aka sahabat

      Quote: “Aku turut bingung apakah redha puak kafir itu lebih utama ? apakah bai'ah yang diberikan kepada UMNO di dalam Barisan Nasional tiada nilai ??”

      “Allahurabbi,aku kehilangan kata-kata untuk melihat satu lagi "kemenangan" puak2 kafir didalam BN. “

      Baru kamu sedar bahawa politik tuan kamu tetap mementingkan ‘redha puak kafir’.

      Baru kamu sedar bahawa bai'ah yang diberikan kepada UMNO itu amat kecil nilainya

      Baru kamu sedar bahawa kuasa lebih penting dari agama (dalam berpolitik)…

      Quote: “Namun, melihat jauh disebalik kisah RUU355 – inilah natijahnya hasil dari lidah' golongan jahil yang turut menjadi salah satu penyebab”

      Jangan kamu salahkan orang lain atas tindak-tanduk ketua-ketua kamu. Mereka yang memilih dan kekuatan mereka (seperti yang kamu hujahkan) tidak memerlukan mereka gentar di atas ‘lidah golongan jahil’ (yang juga kamu istilahkan) kerana bilangannya hanya sedikit.

      Quote: “di kala si jahil itu terus "menari" dengan penuh kegembiraan diatas pengunduran UMNO walaupun ia memegang bai'ah sebagai pemerintah. Aku melihat ia adalah kegagalan Umat Islam didalam memperkasakan urusan AGAMA nya sendiri.”

      Kami tidak menari dengan penuh kegembiraan, namun hanya tersenyum kesipuan kerana telahan kami ternyata tepat. Bukan juga hasrat kami untuk memperlekehkan urusan AGAMA sendiri sekiranya RUU itu benar-benar bertepatan dengan kehendak Allah SWT.

      Apa yang kamu sedari hari ini, telah pun kami sedari sejak sekian lama. Namun hadapilah realiti bahawa Negara Malaysia ini berbilang bangsa. Tidak semudah 1 + 1 = 2 untuk memertabatkan Islam. Berjuanglah dengan bijaksana untuk tujuan itu.

      Dari unknown aka sahabat JR

  19. Kejap lagi mesyuarat tergempar
    Tok lebai berjubah pakai selipar
    Datang tunjukkan wasap bergambar
    Tok guru pengsan masih tak sedar

    Seorang tok lebai sedang mengajar
    Datang pembantu cemas berkejar
    Katanya umno sangat tak wajar
    Nampaknya umno nak kurang ajar

    Seorang tok lebai sedang bertukang
    Datang murid dari belakang
    Berkata PAS sudahlah hilang
    MCA, MIC lebih ditatang

    Ramai tok lebai menjadi geram
    Jibbo tahu tentunya pitam
    Berarak tok lebai pakaian seragam
    Ke Padang Merbok berjubah hitam

    Siaran langsung rumah tok guru
    Dia dah sedar masih termangu
    Kepala gatal dia menggaru
    Dah couple sama, umno tak mahu..

    1. Kalau di kumpul semua pantun ini

      Boleh buat buku atau koleksi pantun pakatan harapan…

      Mungkin ahli bahasa dan pakar linguistic ikut sama join pakatan..

      Sayangi bahasa
      Sayangi pakatan

    2. Saya pun tertanya-tanya tentang kemampuan bro Fan Tun ini berpantun.

      Rasanya kekadang nak cakap dgn isteri pun bro fan tun berpantun juga.

      Apa pun bro Fan Tun memang juaralah bab pantun memantun ni.

    3. Tq fun tun buat pantun utk Pomen pagi tadi. Baru baca tadi. Tak terkata si simen. Tu dah buka kamus ke belum hari ni. Bukak kat google pun bleh. Hari ni dia berani dia timbul lagi. Dasar takde kemaluan. Memang geng jamal sejati.

  20. http://theflyingkick.blogspot.my/2017/03/pkr-dan-amk-jadi-syaitan-apabila.html?m=1

    link diatas betapa PKR terdesak untuk spin RUU355 pujuk rayu yg mendayu dayu tapi ego masih tebal ……. kikikikkkikkki…

    Alahaiiiiii….. ini kali lah….

    ubah & simen

    1. Budak tahi simen mabok pil kuda..

      Sape spin sape?… Dah lebih 3 tahun tak selesai…link ko bagi tu aku dah tahu kaki putar..mcm ko jugak..

      Pas tak berani nak putuskan hubungan dengan pkr kerana jawatan…cakap tak bokeh kerjasama dgn pihak yg ade hubungan dgn dap…pas dan ko sama penipu

    2. Silap haribulan , budak tahi simen ni yang kena simen nanti .

      Dah di beritahu , janganlah cuba cuba nak iklankan bloger bloger bijan kat sini .

  21. Bukan saja "dikencing", kena "liwat" bertubi-tubi juga. Beranikah ahli-ahli PAS minta Hadi bagi penjelasan? Mungkin tidak, kerana Hadi akan 'murka'.

  22. Ruu 355 adalah modal politik PAS dan Umno untuk pru14…Ruu ditendang disepak oleh umno dan pas untuk menunggu saat tiba pru14….bila najib sepak Ruu355 balik kpd pas maknanye pru lambat lagi…

    Lobai Pas tak kisah ruu 355 lambat lagi kerana bukan dibatalkan lagipon dah sondol 90 juta…ahli2 pas boleh dijelaskan..

    Selepas ditangguhkan zahid umum umno akan bentangkan tak pasti adekah telah dipersetujui DT BN…sekarang najib umum Ruu 355 DT tidak setuju dibentangkan oleh umno….umno yg dominan sebagai ketua tunduk kpd ahli2…

    Ini tunjukkan Ruu bukan perkara penting kpd kerajaan tapi penting kpd umno dan pas sebagai modal PRU14…

    Pas dan umno pakat kencing ahli2 pas dan melayu …pas dan umnomenggunakan ugama untuk kepentingan politik…

    Ruu ini hanya pindaan hukuman bukan untuk tambah undang2 islam bagi tingkatkan keutuhan dan syiar islam…tapi lobai Q 7 riak nak debat dan sekeh mufti perlis kononnye ruu ini penting sangat …penting untuk politik pas dan umno…

  23. Kepada penyokong2 dan ahli pas…tak perlulah kita melayan lembu2 yg brkeliaran dlm blog ni..biarkanlah mereka melalak2 mengikut nafsu mereka..tak kemana2 pun salakan mereka

    1. Dah tak boleh nak lawan hujjah…nak cakap lagi…bersekongkollah dengan orang yg menggunakan ugama untuk kepentingan politik…

      Penyokong umno dah bersekongkol dengan ketua perompak untuk kepentingan perut dan tembolok…

    2. Saya tabik ahli PAS,

      Walaupun terus istiqamah untuk dikencingkan dan ditipu, masih terus berpegang kuat kepada Wala Unta.

      Kita sudah dilihat hasil kebodohan mereka sekarang ini.

    3. .
      .

      Dolll..

      Pergi angkat serban di jemuran… Hari dah hujjjaaan.

      .

    4. Anon..

      Apenye tak kemana??

      Di Selangor lebih 13 cawangan dah nak bubar…

      Selepas muktamar pas minggu depan.. Berpecah lagi pas . Dua kumpulan dari pantai barat dan timur..

      Tak nampak ker pas makin mengecil? Skrg ada puak Amanah dan Pasma. Nanti ada pulak puak iskander semak. Pas 3.0

      Jangan dekat ahli Pas baca blog ini.. Biarkan ahli pas berfikir.. Siapa yg lembu?

  24. WAN AZIZAH DAN MESYUARAT PAKATAN HARAPAN

    Semalam, Pakatan Harapan mengadakan mesyuarat pertamanya dengan PPBM sebagai ahli rasmi di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen. Satu-satunya perkara pelek ialah Ketua Pembangkang sendiri, Dr Wan Azizah Wan Ismail, tidak hadir. Sebaliknya dia telah dimasukkan ke hospital kerana 'demam sekejap gred tinggi, loya dan muntah-muntah yang berulang-ulang.

    Muhyiddin Yassin mahu sebuah parti Melayu untuk memimpin Pakatan Harapan. Dan PKR bukan parti Melayu. PKR adalah parti berbilang kaum seperti DAP.

    Bagaimanapun, jika Pakatan Harapan perlu diketuai oleh parti Melayu maka yang akan menjadi ketuanya alah Pribumi. Tetapi Pribumi mempunyai hanya satu kerusi di Parlimen

    Sekarang gambaran sebenar mula muncul mengapa Wan Azizah lebih suka pergi ke hospital daripada menghadiri mesyuarat hari ini. walaupun di pejabatnya sendiri.

    Dan Wan Azizah tahu bahawa Mahathir tidak akan menyokong pembebasan Anwar Ibrahim dari penjara dan, tambahan pula, Mahathir masih belum menarik balik kata-katanya tentang Anwar: yang Anwar adalah seorang yang tidak bermoral tidak sesuai untuk memimpin pembangkang atau menjadi Perdana Menteri. Dan ini adalah tak ubah seperti kata Karpal Singh pada tahun 2008 apabila beliau berkata bahawa Anwar telah melakukan begitu banyak kerosakan kepada dia tidak layak untuk memimpin pembangkang dan Pakatan perlu mencari pemimpin lain

    Dan itulah sebabnya mengapa Wan Azizah tidak menutup pintu pada PAS lagi. Wan Azizah membayangkan dia tidak mempunyai masalah dengan parti PAS itu sendiri.

    Memang kelihatan Wan Azizah seorang zuhud tidak bersetuju dengan pendirian anti-Syariah DAP seperti PAN dan Pribumi lakukan. Dia sentiasa memakai sarung tangan putih untuk mengelakkan dari bersentuhan dengan tangan lelaki lain semasa bersalaman.

    1. Rosemaak pakai darong tangan tak?

    2. Rosemak hanya menghadiri perhimpunan wanita2 Dan kanak2 saja OK?

    3. Ooo tak pernah bersama majlis dengan pemimpin jantan?…klentong ape ni

    4. Bilaaaaa???

    5. pelok LCW tuh apa kebenda??? cium pipi dengan pelakon bollywood ape kebenda???

  25. Hadi telah mengatakan dalam ceramahnya bahwa PAS sudah berjaya memujuk UMNO dalam akta 355.

    Setakat ini, Nik Aziz dan Fadzil Noor tak berjaya untuk laksana hukum Islam. Hadi Awang yang paling pandai memimpin PAS.

    Jgn kita nak perlekehkan Hadi Awang.

    Pakatan kena ambil, peringatan, Hadi Awang kata hendak ambil 5 negeri untuk diperintah oleh Geng-Geng Lebai. Yang Lain akan diperintah BN.

    PAS juga akan bertanding 70 kerusi di Parlimen di bawah pimnpinan Hadi Awang.

    1. Nak ambil 5 negeri jena berentap dengan umno dulu…umno bukan nak bagi laluan kpd pas…pas her yg khsyal…3 penjuru pas kojol mcm di prk sg besar dan kuala kangsar…

      Pas pujuk najib bayar 90 juta…lobai hadi tak kisah ruu dilambatkan kerana ruu adalah modal politik pas dan umno…

      Pas dan umno dah pakat jencingkan ahli2 pas dan melayu..

      Sedarlah ahli2 pad…pindaan hukuman tak perlu masa lebih dari 1 tahun..

      Ahli2 pas patut kluar dari pas ato buang pemimpin yg guakan ugama dan tipu ahli2

  26. Hadi dah memalukan ahli Pas, justeru kena ketuk ketapi 3000 kali kerana hukuman maksima yg dicadang pada pesalah mahkamah syariah diimplentkan dahulu pada hj hadi dahulu krn tuduhan biawak , anjing, babi, yg dikeluarkan dari mulut dia. Sila angkat kaki selepas PRU 14, untuk kerajaan baru amanah dikelate

  27. DALAM CERAMAH UST WAN JI MENGATAKAN PERTEMUAN AWAL RUU355 DENGAN TAKIYUDDIN (PAS) ADA MENGATAKAN BAHAWA DRAF AWAL RUU BUKAN DIBUAT PAS… TP DIBUAT SATU PIHAK YG DIRAHSIAKAN.

    BYK MUSLIHAT RUU NI.. MEMANG SAH PERMAINAN POLITIK PAS DAN BN

  28. Kalau hendak berusaha masok syurga bukan melalui politik.Kena ibadah dengan ikhlas, mulut kena jaga jauhi amalan memaki orang lain.jauhi juga perangai rasis kepada lain2 bangsa.Pemakaian pakaian yang sopan tidak semestinya berpakaian ala arab sekali pandang macam ulama.Jangan suka ponteng dan memaksa orang menerima sesuatu yang belum dibentangkan lagi.Jangan suka bertangguh jika itu suatu tanggungjawap.Jangan sekali2 munafik menyokong orang yang mungkar dan menjaja agama dan bangsa.Sesungguhnya politik itu tidak akan sama taraf dengan agama.

  29. mlayu majority cuma mampu tengok mampu tepok dan mampu besorak bagai nak rak.
    poak atasan puas mentekedarah melantak- lantak. poak bawahan terusan mnjd kulibatak sendiri punya rumah.
    bila pemimpin tak mao 355.elok pakat bina jirat byk-byk.sbb tanam dlm jirat sangat hebat .bila mampuih polis eskot sampe ke lubang jirat dan dpt beza antara poak atasan dan poak bawahan.
    masa hidop bebeza kasta bila mampuih pong masih dpt d bezakan kastanya.

  30. Najib! Kau dah standby ka nak kena tanam kat jirat cina…
    Ha5
    Lebai2

  31. Kalau zaman dulu ada buku cerita penglipulara bertajuk "Lebai Malang" maka sekarang ni boleh buat buku penglipulara "LEBAI MALANG MORDEN"

  32. Padan dengan muka Hadi yang bongok dan mulut lezer tu.Kalau dengar Hadi cakap bukan main sombong lagi seolah2 semua orang sekarang dok dibawah kawalan PAS baik Umno atau pun pembangkang.Mrngikut kata Hadi semua orang berebut2kan PAS……sekarang apa barang??..padan muka tok lebai sesat ni….

  33. Dah la kena kencing..lepas tu di suruh berkokok depan tunggul.

    Nasib kau la "LEBAI MALANG"

  34. aduhh! tengah sedih sangat nih.. terasa malu dan hina rasanye bila dikencing sebegini rupa.. weekend ni plan nak ke padang merbok, cari ketenangan.

  35. Aduh….PM kesayanganku, rosak fakta aku utk pertandingan menulis esei Ketua Penerangan UMNO – Datuk Annuar Musa – yg tajuknya LKS@Lim Kit Siang dan DAP sbg penolak , penghina, pembenci Islam . huhhh melepas la 10K , fakta tipu mana bolih pakai. Hutang PTPTN banyak lagi ni, aduh…

  36. MAKA TERKINJA KINJA BARUA DAP@SINGAPURA
    RUU 355 SECARA KONSESUS TAK DIBENTANGKAN
    SEKIRA PAS MAHU BENTANG CARA BERSENDIRIAN
    DENGAN KUASA SPEAKER BOLEH BUAT PILIHAN
    STRATEGI BIJAK YG BARUA TAK DAPAT DIKESAN

    Pantun 5 kerat yg sukar barua Singapore@DAP susah nak faham strategi yg dijalankan….

    Ini kali lah
    UBAH & SIMEN

    kikikikikkkki

    1. Tukang bancuh simen……….kalo dibentangkan cara bersendirian dah tentu ke umno dan parti2 komponen BN yg lain MCA, MIC dll bagi sokongan dan kelulusan???

      Nak buat pembentangan pon susah…..inikan pulak nak bagi kelulusan dan dikuatkuasakan secara rasmi.

    2. Jadi lah kau LEBAI MALANG

      Disuruh berkokok depan tunggul pulak.

      Nasib…nasib

    3. Pada ramalan saya , RUU 355 tidak akan dibentangkan langsung pada sidang kali ini .

      Dari kenyataan yang dapat di baca , pembentangan usul tertakluk atas budi bicara speaker . Itu Pendikar adalah ahli dari Sabah yang rata ratanya tidak menyokong RUU 355 .

  37. Bila orang kata puak lebai serban tak bijak berpolitik, hangpa marah. Tapi tengok lah sekarang, apa dah jadi?. Hidup hidup lebai serban hangpa kena kencig berak puak UMNO BN. Bengap punya Tuan Presideng anak Marang. Sedar dirilah bahawasanya kerusi PAS yang banyak skrg tu adalaj hasil idea dan kerjasama dengan PR sebelumnya, bukan kerana PAS tu dah kuat dan gagah. Belum apa apa, pilih bersendirian, terus kena kencing berak lagi. ahak ahak ahak

  38. Assalamualaikum Sdr Budin.
    So segalanya benar belaka. PAS dikencing sampai lencun. Tapi saudara jangan lupa, lepas ni tentu ada dikalangan PH yang akan datang untuk mengelap kencing itu. Sbb dalam PH tu memenag masih ada yang merasakan bolih tidor sebantal dengan PAS.
    Just wait and see.
    Assalamualaikum.

  39. Apa sudah jadi Unknown aka Sahabat BN???

    Ingatkan tuan-tuan kamu benar-benar memperjuangkan AGAMA melebihi kehendak kafir harbi seperti yang kamu ulang-ulang dalam hujah kamu.

    Nampak gayanya 'bai'ah kuasa pemutus' kamu tertakluk juga kepada keinginan orang kafir itu.

    Hmm…. maka semakin diperbodohkanlah kamu oleh tuan-tuan kamu, yakni kamu semakin jahil mengenal tipudaya mereka yang memang benar-benar berhati serigala itu.

    Nampaknya segala adu-domba kamu itu dilemparkan semula tepat ke muka kamu oleh tuan-tuan kamu…. begitulah kehendak Allah, tidak sampai sehari selepas kamu mempersendakan namaNya, ditunjukkanNya 'cash' siapa diri kamu.

    Dari Unknown aka Sahabat JR

    1. Bro sahabat JR yg sebut unknown aka sahabat syaitan tu. Nanti dia tercekik tulang

    2. Pembetulan. Jgn sebut unknown aka sahabat syaitan tu. Nanti dia tercekik tulang

    3. Betul tu Bro Zack

      Dua point utama dia dah terburai…

      1. Memilih ketua pemutus – PH dah buat
      2. PH tunduk pada DAP yang anti RUU355 – Rupa-rupanya UMNO BN yang terlebih dahulu tolak.

      Memang sah tercekik, tapi bukan tulang ikan. Tercekik 'gear box' tulang lembu.

      Tengok isu apa pulak dia nak spin…. Silap-silap tak keluar dah kat blog Bro Budin ni.

      Dari Unknown aka Sahabat JR

    4. Sahabat kesipuan…gebang punya gebang, gebang tahap SPM rupanya.

    5. Kita bagi Unknown aka Sahabat BN ni tambah panas lagi

      Aku tolong compile kan soalan yang dia belum jawab….

      Anonymous 29 March 2017 at 14:09
      Sahabat ko dh bg tau ke sape pemutus ketua ko tu? Bijan atau laki dia losemah. Ko jawap le dgn ikhlas dan dgn lidah yg fasih.. Aku tau la ko score 4 utk sastera tp dpt 9 English gred 3.lps tu ko buat sijil perguruan tu pun pokcik ko recommend. Aku kenal la ko tu..

      tatang ka 29 March 2017 at 21:52
      Unknown aka sahabat,
      Tolong jawap Jho Low tu siapa kepada kamu. Sama sama Melayu? Sama Islam ?,atau Sama sama Bumiputra atau Apa ? Kenapa cina gemuk tu klepet harta rakyat malaysia tapi tiada suara langsung dari UMNO BinEnd dan Pas Pis Pus al putar alam bin putar belit. Kau barua taek low pun diam saja. Itulah Dubok pemakan bangkai aka unknown aka sahabat aka penkhianat rakyat. JANGAN LUPA,JAWAP JANGAN TIDAK JAWAP.

      Ya….. JANGAN LUPA,JAWAB JANGAN TIDAK JAWAB.

    6. Tak payah susah2 suruh Unknown (formerly known as Nakhoda kapal korek) jawab apa2……….soalan John Doe dulu pon belom berjawab inikan pulak dia nak jawab soalan baru.

      Baik suruh dia pergi bukak nursery jual bunga jer……..ada gak paedahnya.

    7. Unknown sahabat nakhoda kapal korek ini pun ada taktik untuk mengelak daripada menjawab.

      Taktiknya jangan muncul pada tajuk yang dia tahu dia tak boleh jawab.

      Tunggu entry baru nanti dia muncul.

      Dan si muka tak malu ni masih akan menjaja kisah 'baia'h' dan 'kuasa pemutus' ni.

      Muka tebal macam tembok..

  40. Yang kena sekeh kepala teruk ialah Zahid yang juga turut dikencing oleh presiden umno dan Bn untuk menyokong usul ini dan menghantar mat golf untuk sokong himpunan Ruu Pas bulan lepas. Lepas be-romen, main dan kencing, sekarang dipaksa pula telan kencing. Apa jadah kamu mau sangat nak sekeh kepala mufti bila kamu sendiri sepatutnya kena tendang begolek-golek !

  41. Mungkin angka 355 itu tidak membawa tuah.

    Kalau dicamporkan 3+5+5 menjadi 13.

    Angka 13 memang tidak membawa tuah di negeri Omputih.

    Sepatutnya PAS cuba tukar RUU3555 atau RUU1234546.

    Sudah lama sangat PAS hendak menjalankah hukum potong tangan sejak dari tahun 1995, lebih 20 tahun tak jadi-jaid.

    Sekurang-kurangnya PAS dapat jalankan hukum sebat 100 kali, itu pun nampaknya tidak kesampaian.

    Lepas ini, PAS hendak tawarkah hukuman apa pula kepada rakyat Kelantan?

    1. Yang paling penting sekarang ialah PAS tidak lagi menyokong DAP Dan barua2 DAP.

    2. Lobai2 suka main issu agama utk kepentingan politik mereka.

    3. dan paling penting sekarang rakyat tidak lagi menyokong PIS dan barua PIS serta walaunta2…kesian….

  42. SHAH ALAM – Pas tidak mungkin berani membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan PKR pada Muktamar Pas April depan.

    Setiausaha Organisasi Amanah, Suhaizan Kayat mendakwa, keputusan itu tidak akan dicapai meskipun banyak usul berkenaan diluluskan di Pulau Pinang dan Terengganu.

    "Isu utama adalah kuasa di Selangor. Hidup dalam keadaan ada kuasa. Dapat pelbagai kemudahan.

    "Gaji puluhan ribu. Tiba-tiba nak putus. Hampir mustahil Pas nak putuskan hubungan dengan PKR," katanya dalam satu kenyataan.

    Terbaharu, empat kawasan Pas di Terengganu yang telah selesai mengadakan Mesyuarat Agung tahunan, sebulat suara meluluskan usul agar parti itu memutuskan kerjasama politik atau tahaluf siyasi dengan PKR.

    Pesuruhjaya PasTerengganu, Satiful Bahri Mamat berkata empat kawasan itu termasuk Marang, Dungun, Kuala Terengganu dan Kuala Nerus.

  43. Senangnya PAS ditipu dan dipermainkan sebaik Hadi Awang memimpin parti!. Dia ni mabuk ketum atau apa sebenarnya sampai tak boleh duga permainan Najib Umno BN. Hancur parti agama ni kalau ulama Marang ni terus diberi mandat pimpin parti. Selamat punah ranah buat parti PAS sendainya Marang terus dikekalkan. See the next…

  44. Ini salah DAP juga.

    Oleh kerana DAP menentang Rang Undang-Undang 355, maka UMNO yang begitu kuat menyokongnya 355 dan parti komponen BN terpaksa menolak bentang di Parlimen.

    Hanya PAS yang istiqomah untuk terus dikencing untuk RUU355.

    1. Sure lps ni Najib kena tanam kat Jirat Cina.

      Ha..ha..ha.

      Amacam Pak Lobai. Keluarkan lah fatwa.

  45. Kah kah kah…

    Macam mana ni? Ketua baiah YANG TENGAH BERKUASA dalam kerajaan pujaan si unknown memang takde telur la woi… kah kah kah

    Mau cakap apa lagi?

    Si penyamun+penipu+takde telur tu juga korang nak sokong? Bangang tak sudah la korang…kah kah kah

  46. Ha ha. PAS umpama "dara" atau "kelapa yang ditebuk tupai" gara gara miang dan gatal Hadi Awang. Lepas berbaik, bermesra, berpeluk cium dan tidur sebantal dengan UMNO BN, PAS ditinggalkan begitu saja. Entah entah "dara" pun dah direnggut. Janji muluk syurga firdausi UMNO BN memperdayakan PAS, segala yang suci dan patut dipertahankan telah pun PAS serahkan kerana khayalan bulan bintang UMNO BN. PAS sekarang tak lebih seperti "dara" yang kehilangan mahkotanya, kotor dan keji gara gara perbuatan sendiri berasaskan akal yang pendek. Masih kah anda ingin bersama "dara" yang ternoda ini, lupa dosa dan murka Tuhan saat leka dan seronok bercengkerama bermimpi bulan bintang janji UMNO BN?. Hanya orang buta dan tak berakal dan berperasaan saja yang boleh jatuh ke dalam lubang yang sama berkali kali. Membiarkan saf dipimpin si buta kurang cerdik Marang, beginilah natijahnya. Apa nak buat kan kan kan?

    1. Nak jadi pemimpin serta berpolitik, tak cukup sekadar alim dan bijak ilmu agama saja, tapi juga perlu bijak ilmu politik moden. Kerana bodoh pencak politik, hanya kerana pecaya berasaskan bangsa (melayu), akhirnya melayu telan melayu, melayu kencing melayu atau Najib kencing lebai serban Hadi Awang. Kebodohan Hadi berpolitik menyebabkan keseluruhan PAS hancing, serban dan lebai para ustaz busuk dek kencing UMNO BN. Inilah dikatakan bodoh sombong, tak cukup ilmu berpolitik, tapi menunjuk pandai, ditegur orang dimarahi dan dimaki hamun pula. Terimalah habuannya….

    2. Ini bukan lagi setakat dara kena tebuk tupai…ini dah tahap dara kena sondol kerbau dari belakang…koyak rabak bebbb!!!

  47. Mana Harussaini mana?
    Mana Shukri mana?
    Mana dr rahman mana?

    Ai….takkan mufti2 ini membisu. Dahlah membisu pasal 1MDB.
    Ini serious ini……ruu355…..agama islam cara PAS (…….Umno dah cabut lari)

    1. .
      .

      Mana Ustad Azhar Idrus ?

    2. UAI dah bodohkan dia sendiri.

      Ustaz yang selalu cakap orang lain BODO

    3. tontonwi pegi jerman daaaa….tgk pay per view….ahak ahak…

  48. PAS…Parti Islam Se Malaysia! Itu untuk masa dulu dulu. Karang dah berubah…jadi Parti Islam Segelintir. Sebab pemimpin mereka suka putar alam.
    Main main lagi dengan hukum-hakam..sekarang tengok apa dah jadi.

  49. gebang Sahabat gebang
    gebang si rama rama
    gebang Sahabat gebang
    gebang Tingkatan Lima

    kencing PAS kena kencing
    PAS kena kencing bersama sama
    kencing PAS kena kencing
    PAS kena kencing bersama sama

  50. dah tau dia mengharapkan ehsan orang untuk membentangkan untuk dia.. dia pi cakap orang tu biawak pulak.. merajuk la kawan tu….hmmm…

  51. Islam ala Taliban yg dibawa Pas adalah salah satu kumpulan yg munkin dikatakan olih Nabi: ' diakhir zaman umat ku akan berpecah kpd 73 impulse'.
    Modus operandi merely adalh malebel orang yg tak setuju dgn mereka spt kafir. liberalism, rosak aqidah, biawak hidup. secularism…dn lain 2 ism…
    Mereka juga dsebut Allah dlm surah mukminin(23) ayat 52-53.

  52. Alaa..budin, dua kali lima semua. UMNO dipimpin pengecut dan pembuncit perut tak nak bentangkan RUU355, PH pun dipimpin penakut juga awal2 lagi dah reject RUU355. RUU yg takda kena mengena syariat Islam semua sokong sbb cina kapiaq sokong. RUU ada kena mengena Islam tak akan disokong cina, pemimpn melayu pun tengok cina, risau, malu dan kecut nak sokong. Apa punya pemimpin melayu takda teloq, pengecut!

    PAS dan NGO Islam yg soking RUU355 lebih baik terus kekal sebagai pihak parti ketiga. Lebih baik seru org melayu jgn sokong pemimpin yang pengecut ni PRU 14 nanti.

    PAS dan NGO Islam bukan tak tahu UMNO berkemungkinan bersikap playsafe sbb nak jaga hati MCA dan MIC. PAS juga bukan tak tahu PH akan tentang habis habisan RUU 355 ni kerana nak jaga hati DAP.

    Semua parti melayu yg ada dlm pasaran hari ni nak kuasa dan sanggup korbankan kelebihan agama dan keuntungan bangsa hanya kerana nak dpt undi cina.

    PAS sebaiknya terus kekal dengan agendanya mempertahankan Islam dan misi mengangkat martabat Islam melalui medium politik dengan cara sendiri.

    1. sdra 8.54

      1. Berealiti
      2. Berfakta
      3. Berkebenaran
      4. Malaysia bukan negara islam yang punyai 99.99% muslim seperti Arab Saudi

      Arab Saudi….hudud ada, kekayaan ada…namun lihat muslim apa yang ada pada zaman ini…..
      EDUCATED KAH?
      BERTAMADDUN KAH?
      KUAT KAH?

      fikirlah sedalam2 nya……..

      Kita orang melayu BERAGAMA ISLAM yang dibawa oleh Rasulullah swt. Ajaran islam kita dukung bukan islam arab sekarang. Jangan ARABIANISED malays and muslims in malaysia….PERIOD

    2. .

      8 54

      PAS sebaiknya terus kekal dengan agendanya mempertahankan Islam dan misi mengangkat martabat Islam melalui medium politik dengan cara sendiri.

      Ulasan
      Najib kata UMNO tak jadi bentang dan ruu adalah undang-undang persendirian. Terpulang pada Hadi nak bawak atau tidak.

      Sebelum ini pemimpin PAS yakin pemimpin UMNO akan sokong sedangkan berkali-kali di ingatkan jangan masuk dalam lubang yang sama.

      Kalau PAS memberi keutamaan dalam menegakkan Islam supaya lebih teratur pasti tak jadi begini.

      Sekadar ucapan "PAS sebaiknya terus kekal dengan agendanya mempertahankan Islam dan misi mengangkat martabat Islam melalui medium politik dengan cara sendiri." tak cukup.

    3. PAS sebaliknya mengekalkan agenda mempertahankan pemimpin bodohnya serta dedak yg disuap…..

  53. Padan muka PaS. Mcmana dia org boleh percaya ckp Najib dan Zahid yg terkenal suka berbohong puzzled me. Waktu pencerobohan Suluk d LD, Zahid kata ada pemimpin pembangkang terlibat dan berjanji nak umumkan.
    Hihi….

  54. Adalah baik untuk Pakatan sekarang ini kuatkan diri di Kelantan.

    Hentam PAS habis-habis.

    Kalau PAS hilang kuasa di Kelantan, 355, 455, 555 apa pun tak berguna lagi.

    Kalau dah hilang Kelantan, memang susah hendak dapat semula. Pemimpin yang baik seperti Nik Aziz sudah tidak ada.

    Untuk terus perintah Kelantan, PAS tak ada pilihan melainkan berkerjasama.

    1. bro 8.50,

      sapa kaata 355 tak berguna….BUKU 355??

      Jangan marah…gurau saja. Macam Hadi, najib gurau saja dan terus kena kencing…haahahahahah

  55. Manusia kadang2 tak mengerti sapa itu Nabi Muhammad SAW dan manusia biasa seprti Hadi Awang…..bezanya tersangat besar.

    Kalah kah, menangkah pada zaman Rasulullah ada mesej tertentu yang Allah hendak sampaikan.

    Zaman ini, disumbat 90 juta…diam…..
    Dikafirkan sesama islam
    Solat 2 imam
    Sembelihan orang umno islam haram dimakan
    Perbezaan ideolgy polituk….cerai berai dan lain2 lagi

    MAcam mana nak compare zaman Rasulullah dan zaman nik aziz ke, hadi ke, yusuf rawa ke, ahmad boestamam ke, asri ke…

    Jelas selagi anda manusia manusia, jangan cuba nak quote ayat ini, hadith itu, falsafah ini itu……demi nak argue pasal political drives.

    Kalau dah tahu apa itu pencuri….sudahlah
    Kalau dah tak tau itu pembunuh….sudahlah
    Kalau dah tak tau penipu….sudahlah

    1. .

      Dia bukan tahu.. dia dah kenal. Tapi apa kan daya nafsu nya tunduk ..

      Dalam perang politik PAS bermula dengan kekalahan se hingga PAS bersama pembangkang baru lah PAS mula menang. Kemenangan PAS bertambah apabila pembangkang lebih tersusun. Tetapi di mana PAS sekarang ?

      PAS sepatutnya menambah baik pulihkan strategik dan kedudukan PAS tetapi sebaliknya PAS tinggalkan semua yang PAS telah perolehi untuk mendapatkan yang lebih dalam masa yang singkat.

      Bagaimana PAS mahu mulakan semula ?

      Sanggupkah Hadi letak jawatan demi masa depan parti ?

  56. .
    .

    Alahai kenapa lah kau tolak RUU, Najib ooi.. selepas pintu rundingan dengan Pakatan di tutup? Celaka betul !

    Nasib baik musim hujan… kalau lercun kena kencing pun orang ingat air hujan …

  57. Kedunguan lebai-lebai hijau benar-benar terserlah.

    1. "Ke 'purple' an " lebai-lebai ke 'hijau' an benar-benar terserlah kan ke 'hitam' an hati lebai-lebai ..

  58. Semoga Allah swt tunjukkan sebenarnya siapa Hadi Awang dan barua2nya …lepas ni kita semua dengar pulak alasan2 dari Hadi Awang yg penuh dengan penipuan. Dari tahun 90an lagi aku dah kempen mengatakan Hadi Awang ni tak layak dipanggil Tok guru.

    1. Hoii! jaga apa yg kamu tulis! Samada kamu ni cina DAP yg akan hina agamawan Islam atau kamu melayu yg berhati kotor. Kau nak komen politik komen je dengan pandgn bernas supaya pembaca lain dpt share info kamu, tapi bukan komen kosong hanya dengan kata2 menyumpah dan hina. Apa punya manusia..

    2. Nak komen apa?

      RUU gagal. UMNO sudah kencing PAS.

      Rentetan kisah Hadi dengan RUU ada dari awal hingga akhir dalam tajuk artikal ini.

      Yang penting kita tunggu apa kata Hj Hadi.

    3. 8.59,

      Sikit2 DAP…sikit2 DAP..,

      Guna otak sikit…ok?

      Nak momokan DAPdah tak laku. Melayu muslim sekarang BEREALITI, BERFAKTA DAN BERKEBENARAN. Fantasi tak main apa lagi Auta. Tahu yang mana palsu yang mana benar

    4. 8.59 ..hoi kepala hotak kau ..tak payah taksublah. Pilih ulamak bukan sebaranglah baral. Pakai serban je kira gurulah. Bebal betul kau. Bukan isu bernas ke tak. Pikir sendirilah walaupun kau tak pandai. Sokong pencuri apa hukumnya. Tak payah cerita bab agama. Ini hal politik bodoh !!!

    5. kesian dgn anon 8.59 berfikiran cetek tahap bawah tempurung makan dedak….itu laaa jangan terlebih makan dedak nanti sel2 otak tak bersambung….kihkihkih….kesian….

  59. Usaha wajib di jalankan dimana2 pun demi mendaulatkan undang2 islam…. segala2nya dibawah ketentuan Allah…

    Nabi Muhammad s.a.w pernah kalah perang n di ejek, adakah Allah tak sayangkanya…?

    Ruu355 menyelak n menyerlahkan belang UMNO,MCA,MIC,GERAKAN, DAP, PKR DLL….

    LET MOVE ON….

    1. Selama ni tak daulat islam ke???
      Gi lah jln ke luar negara, luaskan pengetahuan.
      Islam di msia ni dah sampai peringkat terlebih2 dan menyusahkan.

    2. Enakmen Jenayah Trengganu telah sekelian lama di luluskan dan apabila Dr Azman usul kan Speaker tolak dan PAS negeri mendesak Dr Azman tinggalkan PAS. Apakah hanya dibentang dan di luluskan sahaja yang wajib? Perlaksanaan nya tak wajib ?

      Nabi saw kalah perang bukan kerana Tentera Islam bodoh tetapi kerana kekurangan senjata dan keletihan.

      Ini bukan persoalan Allah sayang atau tidak tetapi PAS terlalu bernafsu yqng melampau sehingga macam-macam PAS kata..

      RUU membongkarkan perangai pemimpin PAS yang sebenarnya.

    3. "Usaha wajib di jalankan…." orang dah bagi pingan penuh dengah makanan 2 kali. dia kata tak pa lah… nanti saya nak pi bagi tau kat orang dulu pasai makanan tu sedap.. tup2 orang ambik pingan teruih pi buang makanan dah basuh pingan. melepas lah jadi nya….

  60. Umno dari lahir sampai ke mampos

    Bukan setakat kencing

    Zalim … Khianati melayu dgn beri projek kpd MCA komunis..

    Semua bangunan di KL di bina oleh MCA guna duit melayu yg UMNO rembat!!!

    69 tahun mca brama BN pusat judi urut karaoke pelacur kelas pertama wujud tak boleh padam… Syukuur umno perintah… Melayu jugak yg ramai hisap pet

    Lihat kencing UMNO warna oren busyuuj haprak di telan juga pas pis pus… Kata pak lebai kencing UMNO dan Mca lebih sodap dari kencing putih bersih DAP

  61. Sy tergelak baca karangan En Budin.
    Karangan yg mencuit hati berserta fakta. Sangat 'osem'.

    Dari dulu pas tak habis2 mengencingkan orang islam. Sekejap hudud, sekejap 355. Tu aje ubat pas untuk hidup. Bertopengkan ugama.
    Tengok negeri kelantan, itulah wajah pas.

  62. Dah kena kencing berkali kali pun PAS tak kisah…mungkin
    asalkan jgn kena berak kot?

    Lebai lebai PAS ni perasan hebat. Bila kita gunakan bahasa
    yg baik dan elok menerangkan sesuatu isu yg di-bahaskan
    mereka bebal nak faham…pasal konar maut PAS sangat pakar.

    PAS Lebih baik habiskan masa dalam Masjid…solat beribadah…gentel tasbih…pas tu balik laksanakan tanggung jawab puaskan napsu dengan isteri isteri mereka.
    Ah yg tu lebih berpahala dari buat perkara yg mengelirukan
    pengikut banggang mereka yg jahil politik.

    PAS kencing pengikut mereka…sekarang UMNO kencing kat mereka…adil kan?

  63. Shah,

    UMNO tipu PAS, PAS tanggunglah sendiri. Put ruu355 to rest.

    I am more inclined to put on serious discourse the issue of Arbitration Case involving 1MDB and IPIC as it has serious consequences on Malaysia and her people.

    Whilst MOF wants to keep the ongoing arbitration case as low key and confidential as possible, the rakyat has every right to know because it involves the rakyat's money.

    Just a proposal….thank you.

  64. NI PUN SALAH LKS N DAP..(ADA CAN MENANG RM 50K YE NUAR)

    1. .
      .

      DAP ada hak menolak hukum Islam.

      Alih-alih hak menolak hukum Islam pun di rampas oleh UMNO.

      Ada dengar ke pemimpin PAS menuduh dan mengeluar kata kesat pada UMNO ?

  65. assalam. KENAPA TG HJ HADI mahu check dulu…?.. adakah ia belum selesai..jgn main2 dgn undang2…kita bukan binatang kita adalah manusia yg berakal…kerana mulut badan binasa…ini undang2 bukan pakaian & kenderaan yg boleh ditukar sesuka hati…

  66. Walaupun tuan budin dituduh tidak pandai politik tetapi terbukti telahan beliau tentang ruu355 amatlah betul sekali..syabas tuan budin

  67. Sedikit pembetulan Tn Budin.

    Yg kena kencing bukan PAS tapi pengikut PAS. Yg kencing pengikut PAS ini bukan saja UMNO tapi juga pemimpin PAS.

    Lepas ini mereka akan mencari dalil pula bahawa RUU355 ini tidak wajib dilaksanakan dan percayalah bahawa dalil itu akan bertentangan dgn usul awal mereka apabila menjual RUU355 ini untuk mendapat sokongan.

    Inilah dia khalifah pujaan Unknown aka sahabat yang menurut unknown ia adalah pemegang kuasa pemutus yang telah dibaiah oleh kaum kafir di dalam BN sbg ketua yang punya kuasa pemutus dalam segalanya, akhirnya ia tunduk kepada kehendak kafir. (Saya tak setuju dgn pendpat ini tapi inilah fiqh yang terbit daripada mulut unknown sahabat, maka fiqh ini telah mengikat dirinya).

    Tapi jangan risau tuan-tuan sebab unknown aka sahabat ini mempunyai lidah yahudi yang akan diputarbelitkan lagi untuk menunjukkan UMNO di bawah Najib ini cintakan Islam. Ia tetap akan muncul dengan putar belitnya.

    Seperti yg saya selalu sebutkan kepimpinan UMNO dan PAS hari ini sedang menunjukkan sikap merasa aman dari kemurkaan Allah yang sangat luar biasa.

    Tunggulah apabila balasan dan azab Allah turun di bawah hidung mereka nanti.

    Besukarialah kamu semua selagi masih diberikan tempoh sebab tempoh itu tetap akan tamat.

    1. .
      .

      Sebenar nya bukan kerana MCA yang bantah atau Sarawak yang tak terima.

      Ini kata pemutus yang di pegang oleh ketua gerombolan se kawan an haiwan yang telah berpakat dengan musang nya, dengan biawak nya, dengan ular berlidah bercabang, dengan beruk nya, dengan ulat-ulat bangkai ..

      Akhirnya Ketua yang memutuskan kata-kata tunduk tanpa sedikitpun rasa malu …

    2. Bro John Doe…..dah kena dah tuuu….penyangak jumpa penyamun…..tu sebab boleh berganding tangan.

      Kita tuungguuuuu dalil baru yg akan muncul sikit masa lagi untuk diselaraskan mengikut situasi terkini.
      Padan muka deme!!!

    3. Bro phantom. Dalil putar alam adala..

      Moh baca dalil putar alam UMNO geng unknown sahabat yang dihantar oleh puak UMNO ke nombor whatsapp teman.

      Boleh nampak kaki auta setaraf unknown sahabat..

      PAS KENA KENCING LAGI. BN TOLAK RUU355"

      Jika kamu antara manusia yang keluarkan ayat di atas, maaf kata, kamu jahil. Kamu jd jahil sebab kamu malas membaca secara penuh artikel ni.

      Ada 2 jenis usul di Parlimen. Usul kerajaan dan usul persendirian.

      Pindaan RUU355 dibawa secara usul persendirian oleh YB Marang, Tuan Guru Hadi Awang. Ianya masih kekal sbg usul persendirian sehingga hari ini mengikut Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat.

      Keputusan Dewan Tertinggi (DT) BN seperti dilaporkan dlm artikel ini memberi maksud; kerajaan tidak akan menjadikan pindaan RUU355 sebagai usul kerajaan. Bermakna TGHA akan kekal menjadi pencadang usul ini.

      Skop perbincangan DT BN malam td terhad berlegar sekitar;
      1) biarkan TGHA bentangkan di bawah usul persendirian; atau
      2) kerajaan ambil alih dan bentang melalui usul kerajaan

      Akhirnya DT BN secara konsensus memilih pilihan 1 dan membuat keputusan utk tidak membawanya di bawah usul kerajaan.

      Jadi persoalan kononnya BN menolak RUU355 tidak langsung menjadi isu perbincangan sebaliknya usul ini akan tetap dibentang oleh TGHA apabila tiba masanya mengikut peraturan Dewan Rakyat.

    4. Baik……kita tunggu usul dibentang secara persendirian…….kemudian kita tengok adakah usul tu disokong dan diluluskan oleh umno dan semua parti2 komponen BN (MCA, MIC dll) dan adakah RU355 dibagi kelulusan dan dikuatkuasakan secara sah dan rasmi.

      Apakebenda setakat nak terangkan jenis2 usul yg ada………usul kerajaan dan usul persendirian. Masih jugak tak kemana, tak tentu apa pon.

      Kita tunggu pulak usul unknown aka nakhoda kapal korek……
      Tuuuunggguuu…….

    5. Come on la, mula2 usul persendirian, lepas tu usul kerajaan pastu tukar balik usul persendirian..apa cerita usul ru355 ni..mcm main bola one to one aje…asyik pas bola tapi tak gol2..jangan sampai referee (rakyat) bagi kad merah buang padang..

    6. Pas dah kena kencing…tak payah lah nak keluarkan fatwa & macam2 dalil..usul lah..rang RUU lah …
      sememangnya pemimpin pas bodoh dan ahlinya suka diperbodohkan….amin

    7. hehehe…usul RUU355 tak akan sempat dibentang dan dibahas…cuba semak kat portal parlimen….usul tu dah jadi usul no 12 dah…sebelum nih usul tu no 7…memang dah kena kencing walaunta2 nih…

  68. Boleh kita berhibur sikit pagi ini?

    Nyanyikan lagu ini seperti Oh Dimana oleh D'Lloyds. Lirik saya tukar

    UMNO KAWAN BARU TAK JADI

    Oh di mana,
    Hadi/PAS akan cari
    Ketulusan
    Yang boleh dipercayai

    Hanyalah Najib/Umno
    Parti kawan baru kami
    Sama sama,
    Konon RUU355 dibentangi

    Chorus

    Tapi mengapa
    Najib/Umno…..kau hancurkan
    Hadi/PAS diliwati
    RUU355 dikencingi lagi

    Tapi mengapa
    Najib/Umno yang melenyapkan
    Cita-cita suci
    Hadi/PAS impikan

    (ulang dari awal)

  69. Kadang2 boleh kita lihat, balasan dari Allah SWT terhadap PEMIMPIN yang tidak amanah dan berpaksikan 'CASH IS KING', balasan datang 'CASH AND CARRY' atas dunia, tak perlu tunggu akhirat.

  70. Teringat dialog citer 3 abdul.."dah kena la tu penipu jual penyamun"releven ngan keadaan skrg…hehe

  71. Teringat dialog citer 3 abdul.."dah kena la tu penipu jual penyamun"releven ngan keadaan skrg…hehe

  72. Himpun la pulak di padang merbuk bantah BN sbb tak mau RUU ni. Kelantan boleh cuti istimewa 1 hari lagi. Jamil khir bahrom boleh la naik se pentas se kali lagi dgn PAS, tapi kali ini utk jelas kenapa RUU ni tak perlu wajib disokong….kih kih kih kih. Sudah la PAS, BN lebih pentingkan undi kadazan, iban, bidayuh, murut dari orang kelate dan ganu kite….kih kih kih

  73. Islam ala Taliban yg dibawa Pas adalah salah satu kumpulan yg munkin dikatakan olih Nabi: ' diakhir zaman umat ku akan berpecah kpd 73 impulse'.
    Modus operandi merely adalh malebel orang yg tak setuju dgn mereka spt kafir. liberalism, rosak aqidah, biawak hidup. secularism…dn lain 2 ism…
    Mereka juga dsebut Allah dlm surah mukminin(23) ayat 52-53.

  74. Nasib usul RUU 355 sebenarnya berada dalam tangan pemerintah samada hendak diteruskan atau tidak walaupun Najib kata ianya terserah kepada budi bicara Speaker Dewan. Rakyat tidaklah begitu bodoh untuk tidak memahami akan perihal ini.
    Pengakhiran kepada cerita ini parti PAS dan RUUnya hanyalah alat kepada Najib untuk mencapai apa jua hasrat dan objektif beliau. Sekejap usul persendirian, sekejap usul kerajaan, sekejap ada dalam list untuk dibaca dalam dewan, sekejap tak ada, sekejap duduk nombor yang paling atas dalam giliran, sekejap ditolak ke nombor paling bawah dan akhirnya tidak dibentangkan langsung.
    Sekejap RUU muncul dalam sesi mesyuarat kali ini dan tiba-tiba pula tak jadi dibentangkan. Haiii….Suka hati mak bapak dia jer buat undang-undang Islam macam tu. Boleh diperguna dan diperkuda sesuka hati. PAS tidak menyedari yang diri mereka telah DIPERMAINKAN dan DIPERKOTAK-KATIKKAN oleh UMNO BN. Pengakhirannya, setelah dirasakan ianya tidak ada guna lagi, ianya akan ditinggalkan begitu sahaja seperti kain alas kaki yang dah buruk dan dibuang begitu sahaja.

    1. bukannya Pas tak menyedari dia dikencing…..tapi pemimpinnya dah sedap disuap dedak…..itu lah ularmak banggang….

  75. "Kencing" ke tidak bukan masalah
    Yang penting DAP & PKR misti di keluarkan dp kerajaan selangor dlm PRU ni, tanpa sokongan ahli PAS, PKR dan DAP sudah pasti kalah pilihan raya akkan datang…..

    1. 7.01 adalah contoh yang Tuhan nak tunjuk bahawa wang boleh menentukan ketaatannya. Buta mata, pekak telinga dan bisu mulut.

      Dalam otak mereka kuasa segala-galanya. Umno dikafirkan, namun dinikahi tetapi sekarang umno liwati mereka…..

      DAP dimusuhi, PKR dimomok2 dan Bersatu dan Amanah dihina.

      Semoga PAS temui jalan kehancuran… aamiin

    2. 7.01 hang ni mamai ke..pas menang kat selangor sbb pakatan..dulu masa pas sorang satu habuk pun x pernah menang kat selangor..jgn perasan la

    3. Anon 07:01….ramai ke lagi ahli pas kat selangor ni?…kau ingat ahli pas selangor ni bodoh ke?…sokong membuta tuli…malu wei…ulamak dunia kena kencing dengan bukan ulamak….

    4. Ko buta ke?

      UMNO di kafirkan pada zaman Mahathir sahaja…. fikirkan apa apa maksudnya

      Zaman bapa Najib dulu UMNO dan PAS berganding bah memerintah negara …. jangan buta sejarah

    5. 7.19 adalah contoh Tuhan nak tunjukka sebagai bangang…ada ke kafir zaman mahathir saje???

      Kalau nak pertahankan parti pas pis pus ini…. kena belajar agama yang betul…bukan ajaran sesat…

      wallahuaklam

    6. Zaman husin onn yg pas kena teruk dgn umno…dah husin onn tak ada jd tdmlah yg dikambing hitamkan. Cuba baca sejarah mcm mana pas di keluarkan dr bn dulu

    7. Zaman Tun Hussin belum kafir lagi, Hanya zaman Mahathir saja yang kafir…. Sebab Mahathir mempersenda kan hukum Islam…. Contoh nak makan sup Jari pergilah KB

    8. 8.10,

      jgn buta sejarah…..saya sekatang o[pun nak ikut kata mahathir….NAK MAKAN SUP JARI PERGILAH KB. So? Itu persendakam islam….BODOH…

      Contoh persendakan isla adalah mengkafir sesama muslim, undi pas masuk syurga, solat 2 imam….inilah persnedakna agama.

      Dikatan bangang marah. Hakikatnya memang bodah dan bangang

    9. Semuanya ni persendakan Islam. Mkn sup jari di KB, solat dua imam, kafirkan sedara seislam, takut nak bentangkan RUU355, takut nak sokong sebab nak jaga hati pengundi cina, sukap berbaik dengan kafir tapi sesama Islam berpecah tu semua kategori persendakan agama Allah. Sbb semuanya dah dijelaskan Allah dlm Quran. Politik hari ni memang merugikan umat melayu sebab yg pimpin politik hari ni lemah ilmu agamanya dan mudah diperdaya musuh.

    10. siapa kata umno dikafirkan zaman mahathir…..sebenarnya yg mengafirkan orang umno adalah zaman hj hadi PAS…..ularmak dedak…jgn nak compiuskan rakyat

    11. setuju…….memang pda masa ni umno & pas bergandingan….itu pun setelah disuap kan dedak….

    12. Knp? KB tu setaraf dgn kota mekah dan Madinah ker.

    13. Sama taraf ker gua musang dgn gua hirah?

    14. Kalo ungkapan "makan sup jari" tak keluar perkara kafir memgkafir tidak akan berlaku seperti zaman sebelumnya

      Jadi unggapan "makan sup jari" lah yang mula mencetuskan kafir memgkfir ini Dan lain2 perksra yg ada kaitan DG kafir.

    15. 8.10…..apa kena-mengena sup jari dengan Islam??

      Yg mempersendakan Islam ialah amanat yg dulu banyak memecah belahkan ummah……memutuskan tali silaturrahim…….anak dengan bapak tak bertegur…….laki bini bercerai berai…..anak derhaka dengan mak bapak……jiran tak bertegur sapa…….solat Jumaat berpecah pada 2 kelompok 2 imam…..daging yg halal dimakan tapi diharamkan sebab disembelih oleh org umno.

      Sekarang apa cerrr…….dah duduk bersanding sedondon.

      8.10……lain kali sebelom cakap ko pegi buat homework dulu……kaji mana yg patut dulu. Sekarang sape yg persendakan Islam???

    16. Bagi teman pula tidak ada persendaan kpd Allah di atas sifatnya sbg rabbul-jalil yang lebih besar daripada tuduhan bhw Allah mencarut,memaki hamun dan menyumpah seranah di dalam AlQuran. Inilah fitnah terbesar ke atas Allah yang pernah dibuat oleh seorang manusia selepas fitnah kaum Yahudi bahawa Uzair anak Allah dan fitnah kaum Nasrani bahawa Isa a.s anak Allah.

      Persendeaan paling besar kpd hukum Allah pula adalah seperti berikut :-

      Sebelum menang : "kalau kita menang, besok sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah".

      Selepas bbrp bulan menang : "hudus hanyalah 0.001% daripada hukum Islam".

      Wal'ayazubillah.

    17. Mula2 hudud….lepas tu RU355……lepas ni apa…….takkan buku tiga 5 pulak?? Jika benar kenapa tidak dikekalkan jer usul hudud sebagaimana yg dihujahkan dan diperjuangkan terdahulu??

      Inilah ujian dan dugaan Allah swt. Allah Taala menguji keikhlasan manusia…….sejauh manakah ketulusan manusia…….sama ada berkata setakat dengan mulut lidah saja atau memang dengan nawaitu di hati.

      Semua sudah terbukti…….

    18. apa maksud mkn sup jari di kb
      saya tak paham

  76. ini lah akibat nya jika kita membenarkan agama d perjudikan olih pemimpin2 'tahi kucing'.

    dlm bab ini saya berpendpt arwah tgna n tun m lebih berpijak dlm alam 'reality'.

    duduk semeja n minum 'air' yg berlebihan sahingga kedua dua nya terkencing kencing.

    saya tak heran bahawa satu rombongan akan d hantar k Europa dgn tujuan utk memberi penjelasan mengapa ruu355 perlu d tunda lagi.

    1. Itulah tahap keikhlasan Najib dgn Hadi dan umno dgn PAS.

      Kerja sorong tarik yg tak berkesudahan tapi tak de satu keputusan yg muktamad pon……semua terawang2 tak jejak ke tanah…..amgan2 yg sampai ni tak menjadi kenyataan.

      Ye ye dendangkan pada rakyat sedondon satu hati bersepakat…..paham memahami berpimpin tangan duduk bersama…..sokongan padu untuk perhimpunan RUU355.

      Dah laaa ni…..padan muka PAS pergilah menyondol lagi.

      Masih nak percaya lagi….??? Haaaah….ambik le kome tanggung sendiri…..pandai kome le nak buat macam mana…..

  77. Bala yang diundang oleh BN bagi untuk menegakan benang basah,yang kena kencing bukan pas tetapi rakyaat Malaysia keseluruhanya dari Perlis hingga keSabah.Malaysia sekarang ni berada dalam kucakacir pemikiran akibat Nakoda yang curang dari semua aspek.Dalam setiuasai begini mungkin satu hari sekiranya BN masih berkuasa Serawak, Sabah dan ada juga negeri disemananjong akan pohon bagi berpisah dengan Malaysia.

    1. Bala menimpa…..

      Syaitan sedang berpesta,
      SiJahil menipu dan berdusta,
      SiLebai tersengeh bermuka muka,
      Demi fulus dan sedikit harta.

      Syaitan sedang berpesta,
      SiBerkuasa merompak harta,
      SiLebai mengangkuk bermuka muka,
      AlQuran Hadis dijual untuk habuan dunia.

    2. Amin,,,kami orng Sabah&Sarawak memang nak sangat pisah Dr Malaya,,,sekian lama dh kami sabar dgn ketidaksamaan layanan pemimpin2 Malaya,,,dorang Buat Sabah&Sarawak sprti tanah jajahan Malaya…

    3. Orang yang nau pisah dari Malaya ni adalah macai macai kristian evengelist rencana yahudi yg nak Malaysia ni jadi kucar kacir. Samada dia sedar atau tak sedar dia sudah terpengaruh dwngan rencana musuh negara. Tolong baca sejarah, Sabah sebelum dijajah British adalah milik Sultan Melayu. British tinggalkan Sabah kpd pemimpin yg kiblatkan Inggeris dan hapuskan saki baki kuasa melayu dan sejarah melayu. Hati2 apa yang kamu minta sbab kamu tak tau apa akan jadi nanti.

    4. bcalah sejarah .. yg manggadaikan tanah2 orang melayu…. bukannya orang lain pemimpin melayu jugak…dah tu terlolong menyalahkan orang lain pulak…banggang

    5. siapa kata bukan PAS yg kena kencing…sememangnya pemimpim pas & ahlinya dikencing terang2an oleh bn…..dulu kata nak jadi punahsihat konon dah dapat dedak cakap belit2…dah terkena kencing nak kaitkan pada raykat pulak… bodoh…

    6. Wahai saudara seagama ku dari parti pas, jika kamu masih menerima al putarhardy sebagai pemimpin kamu, istigfarlah banyak banyak kerana hati kamu sudah buta.
      Tak ada lagikah muslimin pas yg bertakwa untuk kamu pilih sebagai pemimpin?
      Ini lampu untuk orang yg berakal.(maaf)

  78. PEMIMPIN TERTINGGI TIADA HAL KENA KENCING SEBAB DAH DAPAT BAHAGIAN MASING MASING . KESIAN AKAR UMBI YANG KENA KENCING OLEH PEMIMPIN SENDIRI.BOLEH LAH BUAT HIMPUNAN BAJU KUNING SEBAB KENA KENCING SAMPAI JADI KUNING LENCUN.

    1. Hahahaha ketawakan walaunta2 yang mandi air kencing najib!

    2. Bila berdialog akar umbi kata

      YaHADI ahWANG mana ada duit pondok usang buruk kereta pajero lama bini pun 2jer..

      Budak pas pun takde bajet nak pasang bendera… Semua kluar duit sendiri ydp tak bagi…SUSAN PAS ..TAU.. KAMI ORG BAWAH PUN SUSAH APATAH LAGI YDP YDP dan haji hadi

      PANDAI SUNGGUH PEMIMPIN MENGHANBAKAN ORG BAWAH. MCM SISTEM KOMUNIS. yg bawah tak percaya pemimpin mewah sebab org bawah satu sen sponsor pun tak dapat.

      Bila kami tinjuk kereta Nik menyamar dan Nik abudoh terus org bawah pas terpegun. Ada sekor tak pecaya kata ada org bagi pinjam anak murid..bagi

      Gitulah mindset budak bawahan pas totok. Tak sabar masyuuuk syurga sebagai ahli pas. Waktu malam balik surau dok skodeng janda belakang rumah.

      Lepastu hisaaap sedut lepas gian ramai ramai diketua pak lebai sendiri..

      Pak lebai dah tanam doktrin dalam otak akar umbi… Hanya dengan alat canggih otak mereka boleh di neutralise..

      Srlagi ada org miskin ramai srlagi tu pak lebai hidup dan UMNO pun hidup. Macamana nak bicara politik kalau 24jam dok kerja cari tin kosong dan buat kerja kilang overtime..

      ??? Kesian sama melayu

    3. Bukan Salah Ibu Mengandung,Bukan Salah Asuhan.
      Ibu didik anak menjadi manusia mulia, kenapa si anak sanggup dedah muka sebagai tempat kencing Pak Lebai?
      Oh…si anak pilih jalan singkat ke Syurga dengan menjadi hamba kepada Pak Lebai……aku sedih melihat bangsa ku di kencing oleh pemimpin sendiri baik dari Umno maupun pas….sedih…

    4. Ya Kami pun tak berhenti menangis…

      Itu baru satu cerita…

      Belum lagi bila melawat makcik Felda dan gen4 Felda..

      Hanya dengan satu straw serbuk putih dan satu injection mahupun daun ketum mereka tidak akan kluar mengundi khayal sampai keputusan PRU di umumkan.

      Malam pilihanraya mcm malam disko di bawa jauh ke tempat sunyi supaya tak ngundi.. Padahal baru semalam anak makcik Felda bersumpah depan kami akan jahanamkan najibullah laknatullah !!!

      Esok bila nak angkut pegi undi hilang dengan buaian ketum straw dan pil kuda…

      Susanhnya nak dirikan keadilan .. Nak tolong beesatukan pribumi walaupun dapat sokongan ikhlas non Muslim demoktratik..

      Sahabat Newcastle masih mahu mencemuh usaha pakatan padahal bangsanya sendiri di tahap haprak dan pariah !!!

  79. Dah dapat 90 juta masyukkkk

    1. plan PAS menjadik…. berjaya menghuru-harakan PR

    2. Plan umno menggunakan lobai pas dengan umpan 90 juta berjaya pecahkan PR

    3. Plan PAs untuk limgkupkan Dap telah telah berjaya

  80. Dah dapat pergi London minum teh bersama dah tak lulus pon tak kisah la.

    1. Mohon semua pegawai bank tolong semak transaksi balance 90% @ 810 juta dah wire transfer ke belum dari London?

      Sepatutnya akhir bulan Mac lagi 90juta disburse dalam akaun…. Aflin Bank..

      Lepas muktamar bila pas putus dgn PKR secara rasmi maka 180juta akan di tambah lagi alhir April.

      KENAPA AZMIN TAK PAHAM PAHAM TAK NAMPAK RENCANA PAS UMNO? MASIH NAK berdamping pas ?

      Projek 3budak lebak ostad timur tengah adalah nak collect sbrp byk fulus utk tubuhkan DAULAH ISLAMIYAH.

      Syarat perlantikan kabinet selepas pru14 mestilah melalui majlis syura pas!

      Itu sebab nazri dan azalina kecut perut.

      UMNO tiada pilihan dan perlukan sokongan PAS! Biarpun nanti perlantikan kabinet akan di tapis majlis syura tlebih dahulu.

      Wahai PKR bangunlah dari tido.. Anggaplah Pas tiada bersama pru14!

      Plan dan strateguse dari skrg!

      APASAL SUSAH SANGAT KO NAK DENGAR NASEHAT AKU MIN???

      Kerjain pas skrg jugak !!

    2. Duit 90sen buat belanja pi sekolah. Kena rajin pi sekolah nanti tak pandai.
      Kena tamat sekolah dulu baru boleh masuk politik!!
      Ini lah akibat pi sekolah tak pandai tapi dapat juga sijil pushup, dah kena kencing….he….he….malu…malu…kena pakai topeng muka ye?….

    3. Pak Lebai PAS serban 50kg akan keluar statement ; Ini semua salah DAP dan Amanah ! Munafik Kafirun Wakakakakaka.

    4. Kikikiki

      Pas dh kapir kan sapa yg tak sokong RUU 355 tuang presideng (tak termasuk umno masa tu) siap berhimpun dan bertempik di Padang merbuk baju ungu lg.

      Lepas ni rt tuang presideng akan jaja balik la amanat bebal dia 1981., kot2 ada walaun yg masih percaya.

      Skrg tuang presideng akan bg alasan yg dia khilaf krn uzur tu yg monteng kt parlimen tp elaun Dan lain2 rembat jgk

      Olamak donia.. Wang ringgit emas berlian juga yg di kejar nya.

      Innalilah pada pas.

    5. Jamil wakil nsjib hadir sama..

    6. Spt biasa umno kata Tok men @ jamil khir baharom hadir atas kapasiti peribadi wa ka ka..Kikikiki

    7. Cerdik pandai, peguam, hakim org Islam pakatan harapan… Mohon susun balik RUU355 untuk pemerkasaan… Ameno dan parti agama pas dilihat gagal pemerkasaan akibat main politik dan kebebalan…Mohon diperkemaskanny dibawah.. buat satu pun shj, perketatkan kpd peminum arak dan judi pun cukup lah…

    8. lepas ni pas jgn mai nak dekat dgn PH pulak
      hangpa tak layak sbb hangpa hanya parti macai

Leave a Reply

Your email address will not be published.