KALAU TUN MAHATHIR NYANYUK, KENAPA PULA BELIAU DIMINTA BERSARA? BUKANKAH LEBIH MUDAH NAJIB MENANG PILIHANRAYA?

Nyanyuk adalah istilah paling popular yang ditujukan kepada Tun Mahathir Mohamad sejak akhir-akhir ini.
Dari pemimpin UMNO, menteri hinggalah kepada pencacai dan blogger 6.6 peratus, istilah nyanyuk  sangat kerap diguna untuk memperlekeh bekas Perdana Menteri yang sudah berusia 92 tahun itu.
Mengikut  Kamus Dewan, istilah nyanyuk bermaksud berkelakuan seperti kanak-kanak, tidak berapa betul atau bercakap yang bukan-bukan.
Dalam konteks Tun Mahathir sekarang dan beberapa siri kritikannya kepada Najib, bolehkah beliau dianggap sebagai nyanyuk?
Apakah pandangan,  kritikan atau kata-kata Tun Mahathir kepada Najib yang boleh dianggap sebagai nyanyuk?
Adakah label nyanyuk itu kerana Tun Mahathir benar-benar sudah nyanyuk atau kerana Najib dan pengampunya tidak mampu berhujah balas dengan beliau yang sudah berusia 92 tahun?

Apabila Tun Mahathir menarik sokongan kepada Najib kerana skandal 1MDB dan disebabkan ada wang RM2,600 juta disahkan masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, adakah beliau dianggap sudah nyanyuk?
Apabila Tun Mahathir keluar UMNO, menubuhkan Bersatu dan kini terus berusaha keras untuk menjatuhkan Najib, nyanyukkah beliau?
Jika Tun Mahathir benar-benar seorang nyanyuk, kenapakah Najib dan para pemimpin UMNO, termasuk Setiausaha Akhbarnya masih berhempas-pulas menjawab dan menyerang balas beliau?
Adakah orang yang  waras masih sanggup mahu berlawan dengan seseorang yang dianggap sudah nyanyuk?
Tidakkah orang nyanyuk saja yang sudi berlawan hujah dengan orang yang dianggapnya sudah nyanyuk?
Jadi, siapa nyanyuk?
Jika Najib dan sekalian pemimpin UMNO, termasuk Setiausaha Akhbar beliau tidak sama nyanyuk, bukankah suatu kelebihan kepada mereka jika berlawan dengan Tun Mahathir yang dianggap sudah nyanyuk itu?
Pernahkah kita dengar dalam dunia ini orang tidak nyanyuk tidak menang bila berlawan dengan orang nyanyuk?
Jadi, dalam mengata Tun Mahathir nyanyuk, mengapa diminta beliau agar segera bersara kerana bukankah lebih mudah untuk orang tidak nyanyuk menewaskan orang nyanyuk?
Dalam hal ini, Najib seharusnya bersyukur kerana berlawan dengan Tun Mahathir yang dianggap oleh penyokong dan pengampunya sebagai nyanyuk kerana kemenangan sudah pasti akan berpihak kepadanya.
Tidaklah mungkin pengundi-pengundi yang tidak nyanyuk akan memenangkan Tun Mahathir yang sudah nyanyuk, kecuali rata-ratanya rakyat Malaysia juga adalah nyanyuk.
Tetapi, mengapa masih berterusan menyerang Tun Mahathir yang dianggap nyanyuk dan memintanya agar segera bersara?
Adakah Najib masih tidak yakin menang PRU 14 meskipun lawannya adalah Tun Mahathir yang dianggap sudah nyanyuk?
Mana Najib nak letak muka agaknya jika UMNO dan BN kalah PRU 14 nanti sedangkan hanya berlawan dengan seorang tua berusia 92 tahun yang selalu dikata sudah nyanyuk?
Adakah selepas PRU 14 nanti, Najib akan benar-benar jadi nyanyuk? (SH 28/02/2017).

Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:46 pm

111
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousTajulNumero QuartoMEATEATERFan Tun Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Orang yg Beriman (Ghāfir):56 – Sesungguhhnya orang-orang yang memperdebatkan tentang ayat-ayat Allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka tidak ada dalam dada mereka melainkan hanyalah (keinginan akan) kebesaran yang mereka sekali-kali tiada akan mencapainya, maka mintalah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

Orang yg Beriman (Ghāfir):57 – Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Orang yg Beriman (Ghāfir):58 – Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah (pula sama) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.

Anonymous
Guest
Anonymous

At-Tīn:5 – Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,

At-Tīn:6 – Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepada-Mu daripada sifat pengecut, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat kedekut, dan aku berlindung kepada-Mu daripada ditimpa penyakit nyanyuk (dikembalikan kepada umur yang paling hina), serta aku memohon perlindungan-Mu daripada fitnah dunia dan azab kubur.'

Tajul
Guest
Tajul

Your point?

Anonymous
Guest
Anonymous

Orang yg Beriman (Ghāfir):58 – Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah (pula sama) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.

*Ambil pelajaran.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yā-Sīn:68 – Dan barangsiapa yang Kami panjangkan umurnya niscaya Kami kembalikan dia kepada kejadian(nya). Maka apakah mereka tidak memikirkan?

An-Naĥl:70 – Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

MEATEATER
Guest
MEATEATER

Saya pun pening.

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Seorang psaiko Unknown sahabat Dengan John Doe mahu berdebatAminkan doa tak sanggup buatSebab tahu diri tak selamat Bro Phantom mintak Pak PandirTerus dia muncul kutuk MahathirKononnya nyanyuk kehulu kehilirSebab Tun kritik parti yg hanyir Ada seorang setiausaha akhbarBaru nak naik rasa tak sabarHina Mahathir rasa dah besarBosnya jatuh jual suratkhabar Seorang lagi pelarian negaraDari Malaysia cabut ManchesterRaja pulun fikirnya hartaOtak dah rosak pakar mengata Kellie's castle dan suhailiBenih Pak Pandir didalam diriKutuk Mahathir setiap KaliTapi sijibo menganggap kuli Kojola flykite tenggelam timbulDibantai hebat bila dia munculCarut Pakatuns bila terpaculAjak berdebat menjadi bacul Semua ini kategori Pak PandirSokong membuta pemimpin yg… Read more »

Tajul
Guest
Tajul

Terima kasih Fan Tun!

Naik unta berkain pelekat
Aci pun naik berkain sari
Najip ludah depa jilat
Najip tombang mana nak lari..

Taosuotaosuo suo
Guest
Taosuotaosuo suo

En Shbuddin,
Apa kata raja johor ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Zaman dahulu pengkhianat disula.

Anonymous
Guest
Anonymous

Unknown aka sahabat!
Dedak bulan ni dah dapat ke…? hehehe…untunglah kamu kerja tipu muslihat pun kamu di bayar…bagi anak bini makan lg. Harap2 anak kamu tak lah jadi perompak dan penyamun macam tuan kamu juga.

Tahukah kamu tuan pemberi dedak kamu itu keturunan yang makan duit judi dari genting highland….?

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Dalam satu kajian yang telah dilakukan, pilihan pertama yang mendapat undi tertinggi ialah Mahathir !

Najib jadi PM kerana pilihan UMNO.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib..lah
Salah kira kot…
Ki3

Anonymous
Guest
Anonymous

http://theflyingkick.blogspot.my/2017/02/nurul-izzah-si-ratu-fitnah-berang.html?m=1 Link atas…. akibat hasutan anak kepalo jubo dari Sg Buloh 34 penghuni kg kerinci hilang rumah berharga RM500,000.00 (LIMA RATUS RIBU) yg diberi percumaolrh Kerajaan merana kena tipu oleh anak kepala jubi Sg Buloh….. skg merayu pada kerajaan jangan sakiti hati 34 penghuni mereka ini… sendiri mau ingat la Lembah Pantai punya penduduk..!!Di Selangor ber MB kan ppemimpin yg dah rosak akhlak dan moralnya….. sakim jamban dalam tandas sambil kroni kaya raya tayang duit berkilo kilo… cat pintu gerbang 10 juta stadium KKote Baru baru 350ribu saja… company 2 ringgit telan 32 bilion GLC Sgork…semua cukai naik di Selangork… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

��???

Tajul
Guest
Tajul

Kejola dah bekokok lagi

Stakat rujuk blog cap Ayam anak aku pun boleh buat

(Promote blog yg xlaku la tu kt sini)

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan,
Ramai yg brkrja d Spura masih mahu N jadi pm…
Sbab…mata wang brbanding Spura akan trus jatuh.
Contoh …rata2 yg brkrja d Spura brgaji $2,000/- (campur elauns..ot)
Tu dah lebih RM6,000 sbulan..
Ramai yg brmotosikal ke Spura..tapi d rumah ada Alphard..Estima…Odyssey..BMW pun ada dah…
Mana lah kalau gitu dia org nk N pm kalah…???

Anonymous
Guest
Anonymous

Pertanyaan saudara SH "mana mau letak muka jika team TDM menang PRU14"-jawapanya senang saja sembam saja muka pada tirai besi Sg, Buluh nanti lawatan hulu balang2 yang dok mengampu bawa capatikah /apa2 saja untuk isi temolok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jika anda maksukan Najib dan kroni2 nya ke Sg Buluh, gua setuju dan sokong.

Tajul
Guest
Tajul

Kroni2nya ke sg buloh

Tak taulah berapa tahun

Tp utk najip special kes

Ke sg buloh jugak

Cuma dek kes amoi Mongolia tu

Najip xkena btahun2

Sbb kt tali tu biasanya xsampai seminit

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa saja kerosakan yang Najib dan kuncu-kuncunya lakukan terhadap negara Malaysia….ahli UMNO BN mesti bertanggungjawab atas kerosakan itu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Depa mesti di pertanggungjawabkan.

Penting nya, bila Najib lingkup di PRU14, ganti Peguam Negara serta merta, ambik tindakan ke atas MO1 pronto.

Anonymous
Guest
Anonymous

Negara kucar kacir…mahathir perbetulkan…salahlaku bajib bila nak dakwa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila Umno/BN tumbang aje di PRU14 dan salepas PM baru angkat sumpah aje.

Anonymous
Guest
Anonymous

Berpada2lah menghina Tun,jika tak hormat sumbangan dan jasa2nya besarnya,hormati ketuaannya……

Anonymous
Guest
Anonymous

Takda soal tak hormati Tun.

Yang seleweng 1MDB dan songlap berbilion tuh, perlu di pandang berlain lah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa kawan kita ni tiba-tiba melenting? Sebab Tun bilang ada kemungkinan Raja Salman akan kata beliau lah penderma 2.6b kpd mat klepto dalam rangka i hep u u hep me antara ke2-2 negara. Jadi Tun sebut lah sebelum satu lagi pembohongan mat klepto akan berlaku. Tak kan itu nyanyuk kot, sebab itu satu kemungkinan yang x mustahil utk berlaku dalam kerajaan Umno cash is king masa kini. Jadi kawan kita ni melenting lah bak kata ketua penyamun dlm cerita ali baba bujang lapuk, "sudah rosak ana punya program daaa.." Begitu lah apa yang menyalak apabila tuannya dikacau sebab hakikatnya kawan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ohhh, Tun pun dah percaya 2.6B itu datang Dari penderma Arab ye?

Memanglah Tun dari dulu pun percaya perkara itu, cuma pura2 tak buat tak percaya saja atas alasan yg dia sendiri tahu

Anonymous
Guest
Anonymous

Ye lah…FBI pun sudah tutup kes ini sebab duit itu DERMA JARIAH DARI TOK SEH ARAB.
Bodoh betul FBI, nak siasat pun agak agak lah….tengaok orang lah….ada muka macam pencuri ke?
Ada jet sendiri, tak kan nak memcuri pulak…

Anonymous
Guest
Anonymous

1440, sapa kata Tun dah mula percaya RM2.6 bilion itu datang dari penderma Arab?

Kamu mimpi ke? Otak kamu sempit ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Dlm sejarah dunia x pernah sapa-sapa mampu derma 2.6b. Kalo muka wasatiah, iaitu bukan muka pencuri, kenapa belanja derma utk keluarga?

Pas tu bagi balik kat penderma? Kalau Raja Salman nak buat kenyataan dia bukan hanya kata dia lah penderma, malah jua buat kenyataan bahawa dia dah terima balik saki-baki derma asalnya, tau? Tak kan Raja Salman begitu tolol sekali nak cari pasal kot?

Tun x perlu risau sebab Raja Salman awal-awal dah tahu siapa yang mencuri dan berbohong.

Buat apa komen yang lagi satu kalau dia x faham apa yang dia baca?

Anonymous
Guest
Anonymous

1807
Mana ko tau.. Ko pembohong

Tajul
Guest
Tajul

Kepada Mak enon 1901

Satu dunia dah tahu

Kau je yg bodoh buat2 tak tahu

Kau la pembohong

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun mamak tuduh 2.6 billion la.. mana ada la.. sebrnarnya 31 billion lahhhh…tgk link bawah la

http://medan-info-kita.blogspot.my/2017/02/belum-sempat-tun-dr-m-nak-tanya-pasal.html?m=1

sila saman dan simen……

kikikikiki…

Anonymous
Guest
Anonymous

Hei Kasim Baba, kamu cuma anak ayam la…dapat dedak basi la….tak berbaloi dg tanggung dosa rakyat mslaysia la….
Bila kamu tidak diperlukan lagi bos kamu masuk kamu dlm tong dram la….sebab kamu tahu banyak rahsia dia la….pencen kau tak dapat rasa laa…

Anonymous
Guest
Anonymous

Tentu kena simen la…

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun Mahathir yang memilih jalan untuk terus menongkat langit di penghujung usia sangat mendukacitakan. Allahuakbar – benarkah ada sebahagian doa yang pernah ditujukan kepada Tun Mahathir kini mula dibukakan hijabnya oleh Allahswt ? – doa yang mahu Tun "melihat" kembali segala kerosakan yang pernah dilakukan sewaktu memegang tampuk pemerintahan. Kini akhir hidupnya dipenuhi bukan dengan memperbaiki hubungannya dengan Allahswt – bahkan Allahswt membiarkan Tun Mahathir terus dikelilingi orang-orang yang jahil dan puak2 opurtunis dari si muslim dan puak kafir atau Tun sendiri yang memilih untuk bersama golongan yang jahil serta puak-puak opurtunis, tidaklah dapat dipastikan. Maha Suci Allah – kisah… Read more »

john doe
Guest
john doe

Maha Suci Allah – kisah 2.6b terus dimatikan dengan hadirnya Raja Salman (pemegang dua anak kunci kiblat ummah).

Telah dipertemukan "si pemberi derma" dengan "si penerima derma" – lalu ke mana hilangnya para penjaja kisah 2.6b?

3 words in reply:-

Bingai tahap gaban.

john doe
Guest
john doe

Tun Mahathir yang memilih jalan untuk terus menongkat langit di penghujung usia sangat mendukacitakan. Allahuakbar – benarkah ada sebahagian doa yang pernah ditujukan kepada Tun Mahathir kini mula dibukakan hijabnya oleh Allahswt ? – doa yang mahu Tun "melihat" kembali segala kerosakan yang pernah dilakukan sewaktu memegang tampuk pemerintahan. Kini akhir hidupnya dipenuhi bukan dengan memperbaiki hubungannya dengan Allahswt – bahkan Allahswt membiarkan Tun Mahathir terus dikelilingi orang-orang yang jahil dan puak2 opurtunis dari si muslim dan puak kafir atau Tun sendiri yang memilih untuk bersama golongan yang jahil serta puak-puak opurtunis, tidaklah dapat dipastikan. Reply:- Belum akhir lagi. Kita… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

.

.

Yang doakan Tun "melihat" kembali segala kerosakan yang pernah dilakukan sewaktu memegang tampuk pemerintahan ada lah orang jahil yang sama dengan Tun sekarang.

Lalu di izinkan Nya dengan memperlihatkan kebobrokan Najib. Jika Najib tidak boros dan menzalimi rakyat selama-lamanya Tun akan menanggung dosa yang lebih besar.

Yang paling malang ialah Najib kerana tidak ada doa supaya Najib di panjangkan umur supaya diperlihatkan kebobrokan yang telah di lakukannya sehingga Najib benar-benar menyesal dan kembali dengan pengampunan Allah.

Maka itu juga untuk memperingatkan diri ini sendiri jaga lah hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah dari sekarang bukan bila umur dah tua.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukankah 2.6 billion sudah dimatikan oleh peguam negara ?

Jika sudah dimatikan, setelah dipertemukan "si pemberi derma" dengan "si penerima derma" eloklah tubuhkan siasatan diraja .. kita tenguk kunci raja salman yang power atau kunci siasatan diraja yang lebih power.

Anonymous
Guest
Anonymous

sahabatku John Doe – tuan2 politikmu yg menjaja kisah 2.6b adalah milik 1MDB dan sebahagian besar darinya kini telah dipulangkan, lalu mengapa tuan2 politikmu tidak menjaja kisah ke mana ia dipulangkan ?? Hujah bela diri berkait kisah 2.6b adalah ia bersifat derma yang kemudian disahkan oleh salah seorang kerabat diraja Al-Saud yang memegang jawatan Menteri Luar Arab Saudi. Bukankah dengan kehadiran Raja Salman di Malaysia, yang merupakan pemegang kuasa paling utama adalah kesempatan terbaik untuk para penjaja kisah 2.6b memberitahu kepada Raja Salman bahawasanya Najib memfitnah kerabat diraja Al-Saud sebagai "penderma" sedangkan 2.6b itu adalah hasil rompakan Najib melalui 1MDB.… Read more »

john doe
Guest
john doe

Isu ini pun dah dijawab dulu.

Benarlah kata seorang anon, Unknown ni adalah penjual ubat yg bodoh bergelak ketawa sedangkan ubatnya langsung tak laku tapi dia tak sedar dan hanya seronok melihat orang ketawakannya dan menyangka dirinya popular.

Dia suka ulang perkara yg sama walaupun telah dijawab sbb dia nakkan jawapan yg dia nakkan.

Dia bukan mahukan kebenaran.

Dia pun bertuhankan wang mengikut ajaran si Raja wang. Sebab itulah dia lebih mengutamakan keredhaan Najib walaupun terpaksa menghadapi kemurkaan Allah.

Unknown seorang pendusta besar yg sedang diberi tempoh.

Anonymous
Guest
Anonymous

Wahai Unknown yang bukan sahabat, yang memberi salam tapi mencaci, ada pernah kah membuktikan bahawa UMNO/BN lebih tunduk pada syariat berbanding PPBM, PKR dll?

Kamu ha nya mengarut saha aku tengok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Songlap 2.6 B melalak
Songlap 30 B bisu

Anonymous
Guest
Anonymous

Dlm dunia ni ada 4 jenis manusia..
1. Org yg berilmu.. dan dia Tahu yg dia mmg berilmu.
2. Org yg ada ilmu..tp dia tak tahu yg dia berilmu.
3. Org bodoh..dan dia tahu dia bodoh. Dan ingin belajar..cari ilmu.
4. Org bodoh..tapi dia tak tahu pun yg dia boddo.

Agak2 unknown tahu dia no berapa?

Cahaya Al Majid
Guest
Cahaya Al Majid

Salam. Orang yang dituduh "nyanyuk" itulah yang mengangkat dan membebaskan umat Islam di Bosnia Herzegovina. Tapi Najib sanggup bersengkokol dengan Arab Saudi dalam membunuh umat Islam Yaman. Agak agak nya siapa yang mengangkat Islam? Diantara Mahathir dan Najib,?

Anonymous
Guest
Anonymous

aiiikkk, anon 12:59, yg PM sebut tsunami cina, menteri sebut cina mau apa lagi tu bukan pecahbelahkan kaum ke???? bukan takat pecah , dah berdorai leee. Tapi Tun M baling gelas tak pecah kan…kan…kannn…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau baling ke muka engkau, muka engkau yang pecah. Gelas tidak.

Anonymous
Guest
Anonymous

aik,,,bapak marah ke ni?
oleh kerana bapak telah marah, seluruh maruah dan harga diri bapak terjual dgn harga borong dipasar borong sungai tong….kah…kah…kah

Anonymous
Guest
Anonymous

wahai sahabatku John Doe – kamu berdoa sepertimana doanya Nabi Nuh as ?? – Nauzubillahimzalik, engkau benar-benar termasuk didalam golongan yang melampaui batas. Apakah engkau tidak mengetahui sifatnya doa Nabi Nuh as itu adalah khusus terhadap umatnya yang kekal kufur walau setelah hampir 1000 tahun Nabi Nuh as menyeru agar kembali kepada Allahswt. lalu Allahswt menyeru kepada kekasih-Nya agar dipersiapkan sebuah bahtera yang "maha" besar di puncak bukit. Maha suci Allahswt – datangnya Nabi Muhammad saw kemudian tidak lagi dibenarkan berdoa sebagaimana doanya Nabi Nuh as kerana kemuliaan Baginda saw ditahan segala azab keatas umatnya sehingga ke hari kiamat. Sahabatku… Read more »

john doe
Guest
john doe

john doe28 February 2017 at 13:48Unknown, Sungguh kamu takutkan kebenaran sebab itu kamu takutkan doa Nabi Nuh a.s itu. Kini kamu berfatwa lagi dan mengatakan apabila datang Nabi Muhammad maka doa seperti doa Nabi Nuh itu tidak lagi dibenarkan. Ini kenyataan orang-orang yang takut dgn kebenaran sbgmn ia takut bersumpah laknat dan kemudian memberi alasan pula. Bukan sekadar takut malah jahil juga. Kamu tidak faham konsep di antara qisas,diyyat dan memaafkan, dan konsep di antara doa orang yang dizalimi dan berihsan dgn penzalim. Kalau kamu faham nescaya kamu akan mengetahui bahawa fatwa kamu itu salah sekali lagi. Mungkin kamu juga… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Wahai "unknown" yang kasi "Salam untuk semuanya",

Salam tu makna nya peace. Tapi apa yang kamu cakap, tak nampak mana peace nya. Awat lagu tu?

Kamu pulak mengaku sahabat dan ikhlas. Pun tak nampak di mana itu semua.

Menagapa kalau orang ingin bicara mengenai perihal pengkhianatan, kau suruh rujuk kepada tuan2 politik nya, kenapa kau tuduh mereka "berjual-beli agama dan bangsa melalui tipu daya (hatta sesama mereka)."

Banyak lagi aku nak tulis. Tunguuuuuuuu

Anonymous
Guest
Anonymous

Wahai "unknown" yang mengaku semua di sini sahabat, ikhlas dsb nya,

Tak sahabat, tak ikhlas bunyi komen kamu tuh.

Mereka tidak berpura-pura menandatangani MOU dan mereka tidak saling berkhianat, ha nya kamu saja yang cakap bebukan, menunjukkan kamu yang mengaku kawan ikhlas sabenar nya rakan tahi.

Satu masa nanti Tuhan akan balasi niat busuk kamu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Huiyyo unknown aka sahabat bn tuduh bro jon doe fajir..mungkin dia dapat pengetahuan tu dari penulisan bro john doe seblum ni cuma salah tuduh org…cam tak caye jer kihkihkih…aku fikir dia yg berlebih lebih membela bos yg mungkar..

Tajul
Guest
Tajul

Nakhoda sewel ni biasalah

Bekokok lelebih kat sini

Sebab dah cemas takut kena 'sembelih'

Nak pulak PRU dh dekat..

john doe
Guest
john doe

Saya masih ingat ketika Tun M mula mempersoalkan 1MDB dan si kelepet gagal menjawab, maka persoalan bertukar menjadi serangan. Ia bukan isu peribadi tetapi isu kepentingan agama bangsa dan negara secara umumnya. Si Kelepet yang tidak mahu kalah kemudian berkata ia seorang pahlawan yang tidak akan berundur dari medan juang. Ia juga berkata 'i am fit for a fight'. Maka ia pun putuskan sebaik2 perlawanan ialah dengan menyerang balas. Ia terlupa bahawa perlawanan di antaranya dgn Tun M bukan lawan bola atau lawan tinju tetapi perlawanan di antara amar ma'ruf nahi mungkar dengan amar mungkar nahi ma'ruf. Di dalam mempertahankan… Read more »

john doe
Guest
john doe

Pembetulan:-

Ingatlah satu hari kita pasti akan menuai apa yang kita semai. Kalau kita telah menyemai kemurkaan Allah, maka satu hari nanti pasti kermurkaan itu akan dituai.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan Shahbudin, TBHG TUN MAHATIR TIDAK NYANYUK
Berdasarkan pernyataan2 dlm terbitan di atas ternyata Y Bbhg Tun seorg negarawan kebanggaan Malaysia yg tiada tolok bandingan setakat ini. Alhamdulillah beliau masih sehat. Mari kita sama2 doakan kesejahterannya agar terus membela rakyat jelata marhaen. DENGAN NAMA ALLAH MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH. Yang NYANYOK adalah mereka2 yg mengutuk dan menghinanya sekarang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang nyanyok? Najib.

Bila skandal 1MDB meletup, senyap. Pastu ngaku ada wang RM2.6 bilion dalam akaun dia.

Tak jawab pulak dari man, untuk apa. Kroni2 dia yang jawab, hingga satu Hamba Allah senaraikan 40 jawapan yang berlainan.

Cakap putera Arab beri. Tapi Menteri Luar Arab Saudi kata bukan putera Arab Saudi, tapi dari seorang individu Arab.

Jadi, tak nyanyok ke macam itu?

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang individu Arab itu nampak nya ia lah seorang dari komplot yang di rancangkan si Jho Taek, di bawak ke Malaysia, bergambar dengan Najib, Rosmah. Jho Taek, anak tiri Najib, dll.

DoJ USA dah ambik tindakan mahkamah nak rampas asset ank tiri najib dan Jho Taek itu yang berkaitan dengan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

Anonymous
Guest
Anonymous

Even if it is true that dear Tun has gone senile (which of course is not true seeing that he looks pretty much like a man in his sixties!), would that be worse than being a thief who brings world wide shame to the country or that of hard core supporters of a thief (leading easily to the label traitors to Malaysia attached to them both)?

Anonymous
Guest
Anonymous

Presumably you are referring to si Bugis Lanun. I agree he's a much worse case than Tun Dr Mahathir. Tun's 22 years rule produced many aspects of development in the country. Including for the Malays. Najib's rule threw out ISA (even USA still has ISA-like detention without trial in Guantanamo Bay), Najib decided on throwing out the Sedition Act which protects the sensitive Articles of the Constitution on Malay rights and interests. Najib also put aside the NEP, discarded the Kementerian Kemajuan Usahawan designed to assist Bumiputera businesses – they don't have a culture of doing business and have been… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Inilah standard macai najib utk serang dan hina negarawan supaya akan dijanjikan nanti kerusi bertanding dlm PRU.
Dulu sebelum dia ni pun ramai yg macam dia biak keluar dr perut UMNO.

UMNO adalah parti rosak. Sama macam standard parti DAP, MCA MiC yg rosak dan kalau memerintah akan hancurkan negara. DAP bijak menyorokkan tanduk syaitannya sebelum berkuasa menjadi penentu kerajaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bangsaku mudah lupa demi disuap dedak
Bangsaku mudah lupa demi pangkat
Bangsaku mudah lupa demi kuasa
Bangsaku mudah lupa senang dibangsat

Bangsaku nyanyok yang muda dari tua
Bangsaku nyanyok yang muda lupa jasa
Bangsaku nyanyok yang muda lupa agama
Bangsaku nyanyok yang muda gila nama

Yang nyanyok baguslah kata nazri
Dilempar gelas, gelas tak pecah
Yang nyanyuk biarlah kata PMO aide
Dihina dikeji dah immune dan lali

Ingatlah bangsaku satu hari nanti
Jangan ditangisi jangan diingati
Bila nasi dah jadi bubur
Tak heran anakcucu kencing atas kubur

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan bimbang, kami tak lupa yg songlap 30B dulu

Tajul
Guest
Tajul

Buktikan dulu 30B tu Tun yg kapor

Setakat menyalak macam anjing kena rogol kat sini baik tak payah

Dah la main nama anon je – telor dah Potong kasi anjing makan ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Gerakan Tun Dr. Mahathir hanya akan menimbulkan lagi perpecahan di kalangan rakyat.Tun Mahathir seharusnya lebih faham tentang betapa pentingnya muafakat dan perpaduan dikalangan Rakyat Malaysia sebagai sebuah negara majmuk khususnya dalam keadaan negara kita yang seringkali diusik api perkauman oleh pihak tidak bertanggungjawab. Oleh itu, seluruh rakyat harus bermuafakat dan menolak pihak-pihak yang cuba merosakkan gagasan perpaduan tersebut walau dengan apa cara sekalipun.jangan kerana percayakan guruh, habis air di tempayan dicurahkan.

john doe
Guest
john doe

Teringat plak masa Nabi saw berdakwah di Makkah Baginda pun dituduh pecah belah masyarakat Arab Makkah.

Sebab Nabi tak lemah semangat dgn tuduhan bodoh ginilah akhirnya Makkah diIslamkan dan akhirnya Islam sampai ke tanah Melayu.

Tun M bukan Nabi jauh sekali maksum tapi tuduhan beliau sedang timbulkan perpecahan adalah tuduhan meleset.

Itu ari saya baca doa ikut doa Nabi Nuh yang meminta golongan bathil dihancurkan terus supaya umat Melayu boleh kembali bersatu sorang pun pendedak termasuk Unknown aka sahabat tak aminkan..

Guana tu?

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 12.29

takkan org ramai nak bersatupadu dgn penyelewengan.

semestinya org ramai menentang penyelewengan. tak gitu?

Anonymous
Guest
Anonymous

1.Che Det Mamak Kutty disuruh bersara kerana sudah tua sangat,dah 90 lebih dan hamper nyanyuk.

2.Kerana dah tua sangat adalah lebih baik duk rumah layan cucu -cicit dan perbanyak amalan-amalan sebelum dijemput kembali oleh Allah S.W.T

3.Kerana selalu sangat keluar ceramah politik dibimbangi mengeluarkan kata-kata mencaci dan menfitnah. Ini tentu tidak baik bagi seseorang yang hujung usia seperti Tun M.

Dihujung usia sepatut seorang lebih mengutama hari Akhirat daripada mencintai hal Dunia berlebihan…bermuhasabah diri dan bertaubat sebelum dipanggil pergi…jangan fikir macam orang muda lagi dan terlalu cinta dunia sangat.

Unknown
Guest
Unknown

kah kah tua nyayok tu di panggil berceramah sini sana ko tu belum tau masih pakai anynomous mengentel telur kat blog je

john doe
Guest
john doe

Betul bro Unknown

Si nyanyuk ni seluruh dunia panggil dia utk berkongsi idea.

Masa dia ke Checnya baru2 ni pun Presiden sendiri arahkan dia diikuti dan dijaga keselamatannya.

Itu orang yang dah tiada kuasa dan pergi pun kapasiti peribadi.

Yg pengomen ni masih berlindung di sebalik tikus tanpa nama dan takdak sapa kenal dia ada hati nak suruh Tun M dok diam2.

Anonymous
Guest
Anonymous

11 44

Mahathir mati di medan perjuangan.

Najib kalau mati di celah ketiak bini.

Entah-entah umur Najib yang pendek ..
Wallahualam.

Tajul
Guest
Tajul

Dah lengan semah lagi besor dari peha najip

Jangankan najip

Trump pun buleh mati kena kepit celah ketiak cenggitu

Anonymous
Guest
Anonymous

.

Bukan senang orang yang bersalah dan di benci oleh reformis hadir ke konvensyen otai reformasi.

Ada kerusi atau tidak Mahathir tetap datang. Walaupun masih ada benci tapi sakit hati pada Tun sudah tidak ada. Insyallah satu hari nanti benci bertukar jadi kasih.

Rasa sayu bila Tun kata 'lepas itu nak buat apa pada saya buat lah'.

Keberanian Tun hanya dapat di balas oleh Najib dengan mendakwa Tun nyanyuk.

Harap hari-hari Tun buat kenyataan Najib mesti di jatuhkan.

Jatuhkan Najib, jatuhkan. Najib tu jahat. Najib tu penyamun. Jatuhkan !

Dengan izin Allah jua Najib akan jatuh.

john doe
Guest
john doe

Itu tandanya kesedarannya jelas, sebab tu la dia berani masuk sarang reformis dan stay sehingga selesai.

Tak macam self declared pahlawan Bugis yang masa di PWTC kubunya sendiri pun lari mengekeh bila si nyanyuk tua baling gelas tak pecah ni sampai..

Tajul
Guest
Tajul

Buat John,

Ada bidalan melayu yg tepat menggambarkan kes najip mencicit lari terberak2 dalam seluar dari nothing to hide:

BAGAI ANJING LARI BERCAWAT EKOR

Dalam Bahasa bugis maaf saya tak tahu

Anonymous
Guest
Anonymous

Bingai yang teramat geng2 bijan ni… dengan orang yang dituduh nyanyuk pun nak kecoh dengan cara bongok… dah tuduh orang tu nyanyuk yang kau org layan tu kenapa…? Biarlah dia nak kata apa pun… dan dah nyanyuk… bongok sungguh anjing najib nih… biasa dia yerrr…

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Anjing tu ada pencen..

john doe
Guest
john doe

Bro Zack

kejora dan Unknown aka sahabat pun ada pencen gak.

Tapi itu atas kertas la.. Kalau zaas dulu sebelum sampai umur pencen ataupun JASA tutup kedai tak tahulah apa nak jadi..

Manusia hanya merancang..

The Phantom
Guest
The Phantom

Tu namanya pencen doggy…..kalo yg kecik sikit panggil pencen kitty…..

Anonymous
Guest
Anonymous

kenapa sy kena sokong najib? kenapa sy kena pangkah bn pd Pru akan dtg??

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebab org lain songlap 30 B

Numero Quarto
Guest
Numero Quarto

baguih la..hg tnya,hg sendiri jawab,kahkahkah..sah dah hangpa ni semua dah biol…

Anonymous
Guest
Anonymous

TU SI SHARIF, LEBIH TERUK DARI SHARIF DOL, MEMBERI HUJAH MEMALUKAN, TIDAK ADA NILAI AKADEMIK LANSUNG! MAKAN GAJI BUTA AJE.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Dia tu sharif biol

Anonymous
Guest
Anonymous

ORANG YANG TUDUH TUN NYANYUK ITULAH SEBENARNYA NYANYUK DAN PONDAN. APA KENYATAAN TUN YANG MENUNJUKKAN NYANYUK. TETAPI YANG JELAS NAJIB DAN PENCACAINYA JELAS KETANDUSAN IDEA UNTUK MEMBALAS HUJAH TUN DENGAN BERNAS DAN FAKTA. SEBENARNYA TIDAK PERLU MENUDUH NYANYUK, YANG PERLU ADALAH HUJAH BALAS DAN KALAU BERANI, ADA TELOR, BERDEBATLAH DENGAN TUN.

TU SEKOR TU, KELMARIN KATA TAK NAK LAYAN TUN TETAPI SEBALIKNYA, YANG INILAH SEBENARNYA NYANYUK DAN TIDAKSEDAR DIRI.

Anonymous
Guest
Anonymous

pro najib mmg dah lupa daratan. biadap dgn org yg lebih berusia. inikah sikap budaya yg nak dijadikan contoh pd anak2! tak dak akai ka?

Anonymous
Guest
Anonymous

Mereka terdesak sekarang ni.Sudahlah tak malu menyokong Pm yang terbukti membohong menyeleweng serta tak pandai mengurus negara biadap pulak pada Tun.Depa ingat semua orang boleh ditipu.Kami ada akal mata telinga mengharungi realiti kehidupan harian nak suruh telan percaya kat Najib n co buat apa.Depa ingat semua orang tak berpelajarandan duduk bawah tempurung shok sendirika? Depa komen hanya hendak menyedapkan hati.Realitinya terutamanya di bandar bandar orang dah tak sokong Najib dah.Di kalangan mereka sendiripun dok mengata belakang Najib macam macam. Hanya Kerana Tun bertanya soalan dimana datangnya duit 2.6 b dan lain lain sampai ke tahap begini jadinya mereka.Nasib baik ada… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Low class betoi kalu dengan orang dah nyanyuk pun hampa mati akai. Membuat tidoq tak nyenyak, makan tak selera. Akibatnya muka yg dulu lincin dah nampak berkedut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalo Tun m takdak pengaruh apa yg team najib nak takut…cepat cepat le wat pru..jgn mengaum macam singa sarkas je, dirotan dengan sisemah udah menikus…kihkihkih

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang menasihatkan Mahathir bersara tu lebih berbelas ehsan kepada Mahathir berbanding dengan penyokong beliau yg terus mengapi-apikan beliau.Lihatlah padahnya sekarang ,Mahathir di malukan di perlekehkan dan tak lama lagi akan menghadapi mala petaka besar sekiranya RCI di tubuhkan.Apa yg berlaku disekeliling Mahahtir sekarang-tindak tanduknya,tutur katanya ,dolak dalih nya semuanya mencermin kan keburukan mengenai siapakah Mahahtir,tidak ada yg membayangkan bahawa beliau seorang yg jujur,ikhlas dan berprinsip.Orang kampung pun boleh menilaia siapa Mahathir sekarang.Tidak berperinsip,muka tebal dan opportunis tahap gila. Bagi saya pula ,memamng elok sangat kalau Mahathir di biarkan terus berkeliaran kesana kemari mengarut,supaya kesah lama beliau akan terus di korek… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

10:38,Berbelas kasihan lah pada rakyat, tun m, yg terpaksa bangun dari persaraan yg selesa dan menebalkan muka kerana melihat kesusahan rakyat hasil dari kebodohan pemimpin sekarang..dont u get it…butakah mata atau hilang ke kewarasan kamu..

john doe
Guest
john doe

10:38..

Kah kah kah.. Kamu memang kelakar..

The Phantom
Guest
The Phantom

10.38…..deme yg menasihatkan Tun M bersara tu bukan berbelas ihsan pada Tun…..tapi berbelas ehsan pada talian hayat masing2…..pangkat dan poket masing2….temolok masing2……paling utama tuan dedak mesti dipertahankan dari semua ancaman kalo tidak…..habis semua urat nyawa putus.

Macam mana sekalipon ko alih tiang gol…..takkan dapat padamkan ingatan rakyat pada syarikat tersohor Malaya yg jadi buah mulut saentero dunia….1MDB.

Memang dayus kalo kes lama 30 tahun dulu disiasat tapi hal 1MDB kekal dimati-bisukan.

The Phantom
Guest
The Phantom

Kalo dah tau Tun M orang tua nyanyok…..apa pasal caklibut masa Nothing to Hide?? Kasi hantamlah itu orang tua nyanyok…..apa takut??

Nyanyok2 Tun M pon jadi pilihan TV3 dan akhbar perdana…..wowwww….glamour tu woiiii….

Semua penyangak penyamun duk layan kesah orang tua nyanyok ni. Agaknya malam2 pon duk mengigau mimpi orang tua nyanyok nak datang cekik…..heeeeehihihi….duk menjerit teroyak dalam tidor. Hissh…..riso bebenor tu yeop…..

Apa daaaa…….kalo anak jantan, apa takut dgn orang tua nyanyok baling gelas tak pecah???

Kalo teman….teman tak takut dengan orang tua nyanyok…..teman lagi takut dengan penyamun, perompak, pencuri…..paling teman gerun dengan badak.

john doe
Guest
john doe

Betul sekali bro phantom.

Walaupun si tua ni dikatakan dah lemah baling gelas tak pecah, nyanyuk, tak ingat mati, hipokrit, bapa penyamun, u-turn dan 1001 tuduhan yang lain tapi deme ni punyalah takut kat si tua ni sampai tidur malam termimpi kena cekik dgn si nyanyuk ni.

Kalau si nyanyuk ni dilabelkan nyanyuk dan gitu sekali deme takut kat dia, Agak2nya apa gelwran paling sesuai kpd orang2 yg takut skt si nyanyuk ni, pondan? Gila? Meroyan? Cer cadang tengok..

The  Phantom
Guest
The Phantom

Bro John Doe……rasa gelaran yg sesuai kat deme tu……Pak Pandir…..sebab deme ingat deme cerdik tapi sebenarnya bodoh abadi…….dan yg paling kesian deme tak tau kita nampak deme tu bodoh…..deme duk pikio kita percaya dengan deme cerodik.

Tu sebab deme cuba belit temberang tapi tak sedor nampak bebenor tipunya……jawapan yg tak masuk akei pon ada. Itulah dia Pak Pandir Moden alaf baru.

Cer kita request Bro Fan Tun buat pantun yg sesuai dgn Pak Pandir ni.

Salam perjuangan bro…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Untuk mengelakkan title 'bapa segala kroni' digunakan yg sangat kasar ini, adalah lebih sofan di gunakan nyanyok saja.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagaimana dengan bapa segala pencuri. Hina sungguh sesorang itu kalu di gelar kleptocracy oleh seluruh dunia. Just imagine mencuri dari setiap orang tak kira kaya atau miskin, tak kira tua atau bayi. Sungguh tak tau malu.

The Phantom
Guest
The Phantom

8.08….untuk mengelakkan lu punya title pencacai angkat najis yg sangat kasar ini…..adalah lebih sofan digunakan pembawa sisa buangan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Agaknya berapa ramai rakyat Termasuk saudara mara anda Yg bekerja di syarikat syarikat Yg anda istilahkan kroni2 Tun?Dan berapa banyak pulak Yg bekerja dibawah kroni2 najib… Satiny 1mdb Syarikat teragong Malaysia Yg mempunyai nilai berbilion bilion ringgit? Cita

Anonymous
Guest
Anonymous

8.08
penyokong tegar penyamun..tak dapat dinafikan lagi..

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

MO1 telah mencipta sejarah Negara dengan mengondol segala title yang keji-keji dan tercela belaka……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana harussaini, rahman dan shukri? Rindu pendapat mereka yang hampir maksum ini.

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Haramsani dah tak boleh ingat ayat… Bila tua nyanyuk !!! Makin dekat dgnbsetan

Tapi Tun masih kuat ingat semua isu politik ekonomi sosial. Hebat Tun

Betul SAUDI DTG MALAYSIA NAK BYR HUTANG ANGGOTA KITA MATI KATAK PERANG YEMEN DAN SYRIA DI PADANG PASIR

UNTUK APA MATI KPD SAUDI WAHABI ALGULABABIIII

P.S SAUDI DAH meterai perjanjian cybersecurity dgn Israel ! Nyt. Bloomberg.

Apa najb extendbkobtrakndgn apco?

Baguslah wahabi dan sunnah Wal jamaah versi haramsani.. Al yaHADI ahWANG

hidup penjaga kaabah dan kubur nabi.. Jgn Terlepas kpd Iran pulak bila harga myk turun Saudi bankrap

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang mengata TUN MAHATHIR NYANYUK dan memiMINTA dia BERSARA itu nyata bodoh. Bukan ha nya nakkan bos depa terus jadi PM, tapi memang tak bijak, tak boleh pikir hujah lain.

Omputih kata "unclever, unthinking, damn stupido". Ramai penyokong Najib macam itu. Depa tujukan komen begitu kapada orang kampong dan yang berpendapatan rendah di kota kota. Depa ingat orang2 begitu tak boleh memikir macam depa.

Harap PPBM seksploitasi kata2 macam itu. Tujukan kapada pengundi2 saperti itu. Gunakan kata kata dan hujah hujah yang begitu tapi kasi isi sikit dan dalam bahasa yang senang2.

Bagus Sinar Harian keluarkan rencana macam itu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana yg nyanyuk? Antara Tun, Lim Kit Siang, Muhammad Taib, Rafizi Ramli, Anuar Ibrahim berbanding Ahmad Maslan, Hassan Makek, Rahman Dahlan, Noh Omar, Jamal Tongkol, Zahid Hamidi?

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang nyanyok? Najib.

Bila skandal 1MDB meletup, senyap. Pastu ngaku ada wang RM2.6 bilion dalam akaun dia.

Tak jawab pulak dari man, untuk apa. Kroni2 dia yang jawab, hingga satu Hamba Allah senaraikan 40 jawapan yang berlainan.

Cakap putera Arab beri. Tapi Menteri Luar Arab Saudi kata bukan putera Arab Saudi, tapi dari seorang individu Arab.

Jadi, tak nyanyok ke macam itu?

lebaimodern
Guest
lebaimodern

Pindaan Akta Pertubuhan 1966 selepas krisis UMNO 1988 bagi memasukkan peruntukan Seksyen 18 (C) adalah bukti kukuh campur tangan kerajaan pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu dalam urusan undang-undang berkaitan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS). Peruntukan yang menghalang hal dalam parti daripada dirujuk ke mahkamah itu secara langsung mematahkan hujah terkini bakal Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP yang menyatakan peranan ROS ketika era pemerintahannya adalah bebas tanpa dihalang kerajaan. Bekas Ketua Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Anina Saadudin menjelaskan bahawa, seksyen berkenaan juga secara jelas mencerminkan betapa terdesaknya Presiden UMNO ketika itu dalam mempertahankan kedudukannya. “Pindaan kepada… Read more »