SAMA DAN SERUPA

Akta 355 – Tempat yang sebenar ia harus dibentang, dibahas dan kemudian disokong atau sebaliknya ialah di Parlimen. Lulus atau tidak usul tersebut terletak di tangan 222 Ahli Parlimen yang mempunyai kuasa mengundi berkaitan dengannya.
Kalau lebih separuh daripada 222 Ahli Parlimen menyokong, maka luluslah pindaan yang dicadangkan itu. Sebaliknya, jika tidak mendapat sokongan majoriti, tidak menjadi kenyataanlah ia. Mudah saja.
Lulus atau atau tidak pindaan Akta 355 tidak terkait sama sekali dengan berapa ramai orang berhimpun, berapa ribu helai baju ungu terjual atau berapa ramai yang sedia menjerit hingga sakit tekak dibuatnya.
Dalam hal ini, yang perlu diyakinkan untuk menyokong Akta 355 ialah sekurang-kurangnya 112 atau lebih Ahli Parlimen yang berada di Dewan Rakyat.
Namun, entah jadi, entah tidak  usul Akta 355 itu dibentang, dibahas dan diundi dalam sidang Parlimen Mac ini, ia sebaliknya lebih ghairah untuk dibentangkan di padang awam dan mereka yang tidak boleh mengundi pula dijadikan sasaran untuk dighairahkan memberi sokongan.
Yang bercakap berdegar-degar meminta agar usul tersebut diluluskan antaranya ialah Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam.
Siapa yang didesaknya, bukankah beliau anggota kabinet kerajaan yang sedang berkuasa? 
Sudahkah Jamil Khir meyakinkan Ahli-Ahli Parlimen BN sendiri untuk menyokong usul itu?
Makin hari, makin banyak lawaknya Akta 355 ini.
Pasukan petugas khas forex – susulan persetujuan kabinet untuk menubuhkan pasukan petugas khas bagi menyasat kerugian urusniaga mata wang asing atau forex pada tahun 1990-an,  UMNO dan BN dilaporkan akan menggerakkan jentera penerangan ke seluruh negara bermula Mac ini.
Menurut Ketua Penerangan UMNO, Annuar Musa yang jawatannya sebagai Pengerusi Mara sedang digantung, program penerangan itu bertujuan untuk menjelaskan secara terperinci keputusan kabinet tersebut, terutama perbandingannya dengan isu 1MDB.
Sama seperti Akta 355, motif politik di sebalik penubuhan pasukan petugas khas itu terlihat semakin jelas dan nyata.
Belum pun pasukan petugas khas diwujudkan dan tidak diketahui lagi siapa anggotanya, ia sudah pun mahu dijaja ke seluruh negara melalui jentera politiik UMNO dan BN.
Adakah menjajanya ke seluruh negara akan membantu membuktikan sesiapa didapati bersalah sebelum pasukan petugas khas ditubuhkan?
Terpulihkah kredibiliti Annuar Annuar yang sedang disiasat oleh SPRM dan Audit Dalaman Mara melalui program penerangan ke seluruh negara atau adakah sesiapa yang masih meyakini kata-kata Ketua Penerangan UMNO yang sudah tercalar kredibilitinya itu? (SH 20/02/2017).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:45 pm

150
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Anonymousrahman jpckhairuldiny yusoflabu labi Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Blogger
Guest
Blogger

Imagine if you had a robot with 6 years live proof?

I just finished a webinar with Mark and his partner, Antony, two days ago and it was AMAZING.

During the webinar Mark and Antony shared their secrets to success and answered questions about their new version of the GPS Forex Robot that CAME OUT TODAY!

Blogger
Guest
Blogger

ForexTrendy is a state of the art software capable of determining the most PROFITABLE continuation chart patterns. It scans through all the charts, on all time frames and analyzes every prospective breakout.

Blogger
Guest
Blogger

Quantum Binary Signals

Professional trading signals sent to your cell phone daily.

Follow our signals right now & gain up to 270% daily.

Blogger
Guest
Blogger

eToro is the most recommended forex trading platform for rookie and full-time traders.

khairul
Guest
khairul

Kerajaan kalau betul2 nak luluskan rang undang2, cepat saja diusulkan di Parlimen dan terus dibuat undian. Contoh Akta MKN yang agak kontroversi. Bila akta yang diusul bermotif politik, mulalah berbolak balik seperti dalam RUU355 ni. Kenapa tidak BN yang usulkan saja kerana majoriti ahli Parlimen terdiri dari BN, seperti mana undang2 yang pernah diluluskan sebelum ini? BN sebenarnya bermain wayang tidak mahu mengusulkan, kerana gusar protes Sabah Sarawak dan ahli komponen BN yang bukan Muslim. Sebab itu dibiarkan PAS untuk menjadi bonekanya, kerana sekiranya tidak berjaya, BN tidak menerima apa2 kesan negatif. Jika berjaya, PAS pula akan terhutang budi kepada… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dah cek….dia bersunat umur 30 hari….. Ko bersunat umar 30 taun kan?

Anonymous
Guest
Anonymous

patut la kuat kencing Lobai nii

cass
Guest
cass

cuba suruh ahli pas check kote hadi tengok….jgn jgn tak sunat…hihihi

Anonymous
Guest
Anonymous

RUU-355 adalah usaha untuk menambah baik dan memperkasa mahkamah syariah agar tidak lagi diganggu gugat oleh kuasa mahkamah sivil – dan selangkah lagi kepada hudud. Allahurabbi – begitu banyak fitnah dan adu domba dari kalangan politikus serta dari kalangan orang awam yang tidak mengetahui melainkan sedikit (akibat dari sifat jahil dan taasub kepada tuan2 politiknya). aku hampir tertawa apabila lidah2 penyampai dari kalangan politikus berhati serigala itu tiba-tiba waras akalnya, kembali ilmu dan imannya dengan hujah yg dibawa. Benar RUU-355 akhirnya akan diputuskan melalui proses parlimen dengan undian dari seluruh MP – namun objektif utama perhimpunan adalah untuk memberi mesej… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

RUU 355 tu apa dia. Kalau nak tingkatkan Mahkamah Syariah senang aja. tahun lapan puluhan Yusuf Noor dari BN dah buat dah. Tak ada masalah sikit pun. Cubalah sekarang ini BN buat, tak ada masalah. BN pass kepada PAS kerana politik. Kalau PAS tidak berjuang untuk menghukum orang seperti 355 dan hudud. PAS nak berjuang untuk apa. Ustad PAS tidak tahu berkenaan dengan Sains dan teknologi untuk jana pekerjaan, perindustrian dan lain-lain. Dalam PRU ke 13 pun dah sibuk promot hudud, tak jalan pun. PRU ke 14 pun sama juga, nak menghukum orang sebat 100 kali di khalayak ramai. Tapi,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

kamu tidak mengerti pada apa yang kamu tuliskan … selamat malam sahabat.. ��

labu labi
Guest
labu labi

Salam ya salam wahai sahabat a.k.a unknown yg arifbillah ,rendah diri lg zuhud. Tidak bertuankan manusia melainkan yg haq semata2..

diny yusof
Guest
diny yusof

Perhimpunan Bersih tidak di berikan permit kerana pada pandangan Najib dan pencacai pencacai dia , Bersih bolih memberi kemudaratan kepada Najib . Jika UMNO/BN jatuh , bukan saja Najib rebah bahkan pencacai pencacai dia pun turut tersembam kebumi . Ini kerana semuanya hanya dapat berdiri dengan bergayut kepada Najib . RUU 355 pula berlaku di sebaliknya . Perhimpunan ini mendapat lampu hijau dari Najib . Ramai sudah mengetahuinya , KPN aka Ketua Penjilat Najib hanya menurut perintah sahaja . Najib kenalah memberi keizinzn terhadap perhimpunan ini . Jika tidak di mana hendak di letakkan muka sebagai pemimpin islam kedua paling… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Diny Yusof – asbab dari pengharaman BERSIH (dan perhimpunan bersifat politik) adalah ia kerana tangan2 disebaliknya adalah bersifat mencetus huru-hara dan seterusnya mahu mengambil alih kuasa menerusi gerakkan subversif. kamu hanyalah bersifat biri-biri yang tidak mengetahui melainkan sedikit. sila gunakan hujah yang dibawa lidah penyampai (si empunya blog) sebagaimana kamu "beriman" pada setiap khabar yg dibawanya selama ini. "berhimpun tidak akan menggulingkan kerajaan" – melainkan jika adanya pertumpahan darah dan kacau bilau yang tidak dapat dikekang. dan itulah niat disebaliknya tatkala golongan yang jahil dan menyombong diri seperti kamu diarak berulang-ulang kali ke jalanan. tetapi kamu lupa pada setiap perancangan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Unknown aka sahabat

Kamu tidak mengerti pada apa yg kamu tuliskan..semoga hati kamu tak dibutakan Allah.

Tajul
Guest
Tajul

Nakhoda sewel tu memang kaki putar Alam

Tu lah saki baki 6% yang sikit hari lagi bakal tinggal 0.0001% je

Dedak punya pasal, putar jangan tak putar..

Mizie Kutar
Guest
Mizie Kutar

Tun M masih ada masa lagi…DSAI.kita tunggu kenyataan Tun M…jawapan untuk anonymous 20 Feb at 10.18

Anonymous
Guest
Anonymous

Malu tak malu, kite kena akui ramai nameny Islam yg sokong tp ditangan masih pegang botol Arak… Ramai nameny islam yg sokong tp masih berzina… Laksanakan sahaja wahai pemerentah amno… Buat mende dgn pembangkang pas yg buat… pelik sungguh langkah kali ini, pas tak ubah mcm mat jenin, takut nnti menang sorak kg tergadai… Tp lantak la, yg penting RUU kali ini bukan hudud yg direka bentuk sejak dari awal perjuangny oleh pas, ianya adalah draf undang2 yg berhabuk dlm almari amno yg pernah ditolak oleh nik ajiz dulu sbb dia tahu itu bukan hudud… Tp bg mengurangkn jenayah org… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Asyik2 salahkan DAP dan LKS,bukan ke yg mengerjakan Melayu selama ini parti yg berslogan kini,dulu dan selamanya bersama2 geng2nya…DAP belum pernah berkuasa…
Jgn anggap org Melayu ni bodoh selamanya,percayalah sekarang ,majoriti memendam rasa,tunggu PRU ke 14,sape yg terduduk…..

Anonymous
Guest
Anonymous

annuar musa sila cermin diri dulu. besar cita2 nak lwn tmj.. mmg dasar giler kuasa, hati2 FAM, jgn jd mangsa spt mara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Al-`Aşr:1 – Demi Masa!Al-`Aşr:2 – Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian –Al-`Aşr:3 – Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan KEBENARAN (bkn kesesatan, kepalsuan) serta berpesan-pesan dengan SABAR. Kenapa fobia dengan 0.001%? Jikalaulah mengerti yang 99.999%,   niscaya selesa dengan yang 0.001%.. Titikberatkan berpesan2 yang 99.999%. Semoga tidak fobia 0.001%. Al-`Aşr:1 – Demi Masa!Al-`Aşr:2 – Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian –Al-`Aşr:3 – Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan KEBENARAN (bkn kesesatan, kepalsuan) serta berpesan-pesan dengan SABAR. Besi (Al-Ĥadīd):9 – Dialah yang menurunkan kepada hamba-Nya ayat-ayat yang terang (Al-Quran) supaya Dia mengeluarkan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

.
.

Masalah nya dia mengerti yang 99.99 % tetapi dia mengenepikan yang 00.01% .

Jangan ingat 00.01% tu kecik. Kalau kena siksaan berpuluh tahun jugak.

Sekarang kenapa 00.01% itu yang di hebahkan se hingga tenggelam 99.99% ?

Jangan nak tuju ayat itu pada sesiapa melainkan pada diri kita sendiri. Ini bukan permintaan lagu raya.

Wassalam.

lat
Guest
lat

Lawak RUU355 ni P.Ramlee pun kalah…Ahmad nesfu pun terguling-guling mendengarnya…..

Anonymous
Guest
Anonymous

jangan jadi macam Blogger Tukar Tiub yang dah macam orang hilang akal sedekah fatehah kat anjing yang mati .., saya silap faham lepas membaca entry dia ke ? tolong ada sesiapa yang boleh perjelaskan

Anonymous
Guest
Anonymous

.

Semua roh datang nya dari mana ?

Dan jika sekelian alam itu datang nya dari Dia, maka kembali pun pada Dia yang Maha Menghidupkan.

Kematian mengingatkan kita siapa kah kita ? Bila mati anjing dia, terus dia ingat pada Tuhan. Jangan bila manusia yang mati baru nak ingat pada kematian.

Wallahualam.

Anonymous
Guest
Anonymous

masa dah suntuk untuk pru14, pas asyik dgn ruu355, UMNO asyik dgn forex, kelebihan ada pada pakatan untuk kempen nanti, rakyat dah byk sedar dan cerdik untuk menentu masa depan negara, parti sapa yg akan minta nyawa nanti??????

Anonymous
Guest
Anonymous

pada pandangan saya yang tak pandai sangat hal-hal politik ni, sejak dari dulu lagi apa saja yang ingin orang islam lakukan untuk memartabatkan islam pasti akan di tentang oleh DAP (satu kesimpulan yang jelas dulu kini dan selamanya., DAP tak akan berubah dan kosisten dalam soal ni) maka pada pendapat saya tentu DAP berpendapat apa saja yang usaha untuk memartabatkan islam perlu di hapuskan. So by now it's very clear that DAP itself is major enemy of islam no matter what they say or what they did

Anonymous
Guest
Anonymous

.

Ikut Perlembangaan.

Kalau dalam Perlembangaan ada termaktub senang lah tutup mulut DAP.

Mula di tubuhkan itu lah jugak Perlembagaan nya.

Mana letak nya Islam ketika itu dalam Perlembangaan ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Hanya selepas DAP terkubur baru PAS-PKR boleh akrab20 FEB: PAS dan PKR di Selangor hanya boleh akrab jika DAP terkubur, menurut Naib Pengerusi Perhubungan UMNO negeri Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan. Katanya kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Abdul Samad tentang PAS dan PKR di Selangor masih akrab hanyalah sekadar ingin menutup kelemahan kerajaan negeri. Malah perkara itu secara jelas tidak dapat diselindungkan lagi daripada UMNO-BN.“Keakraban PAS dan PKR tidak berpijak pada bumi yang nyata sebab DAP masih wujud dalam gabungan pentadbir di Selangor. “Melainkan DAP terkubur, barulah PAS mungkin akrab dengan PKR kerana ia meerupakan keperluan dalam gandingan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Jika Bukan Jawatan Utama Kerajaan, Untuk Apa Kit Siang Kekal Aktif Berpolitik? Jika diselusuri cara berpolitik di Asia Tenggara hari ini, Malaysia adalah sebuah negara yang begitu unik dan mempunyai warna-warni politiknya sendiri. Manakan tidak, hanya di Malaysia, bekas Perdana Menteri begitu sibuk mengganggu urusan penggantinya. Malah, hanya di Malaysia seorang yang berdiri atas paksi pembangkang mampu kekal lebih 50 tahun tanpa sekalipun berundur. Apabila menyebut nama tun Dr Mahathir Mohamad dan Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang, kita pantas teringat bagaimana kedua-dua individu ini pernah berseteru sehingga mewujudkan dua blok utama dan hari ini, kedua-duanya saling bergantung antara satu… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Alahai Shabudin, memangla…oleh kerana yg akan luluskan atau tidaknya RUU355 ni bergantung kpd berapa ramai Ahli Parlimen yg akan menyokong, maka kitaorang keluar menunjukkan kita sokong. Sbb Ahli Parlimen kita ni kena ditunjukkan dulu jumlah sokongan yg mahukannya. Kalau fak delamemang Aku harap Budin lbh cerdik ut kmenulis isu2nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko betul, yg lain tu sipi2

john doe
Guest
john doe

Senang ja sebenarnya.

Jumlah ahli parlimen UMNO campur PAS dah cukup pun.

Tapi kenapa UMNO masih berkira2.

Bukankah ikut sdr Unknown aka sahabat khalifah UMNO memiliki kuasa pemutus di dalam segala hal.

Apa lagi yang dikira2nya?

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku pun harap ko lebih cerdik dalam mengomen!

Anonymous
Guest
Anonymous

Himpunan RUU355 Serlahkan Kehebatan Parti PAS Dan NGO Sokong Islam Himpunan Rang Undang-Undang (RUU) 355 Sabtu lepas di Padang Merbok terbukti berjalan lancar dan penganjurannya lebih bertamadun dari himpunan demonstrasi lain terutamanya Himpunan Bersih sebelum ini. Biarpun berlangsung sejak pukul 2.30 petang sehingga pukul 11 malam, tidak ada sebarang provokasi dilakukan oleh para peserta malahan mereka setia duduk di atas padang mengikuti aturcara program yang dijalankan pihak penganjur iaitu PAS. Pada Himpunan RUU355, tidak ada pihak polis yang terpaksa menaham peserta, kerana pergerakan masuk dan keluar dari Padang Merbok begitu lancar dengan orang ramai yang hadir dan beredar dari lokasi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang kau ulang balik posting 10:39 ni ape hal… Dasar copy-paste

Jangan menyemaklah

Anonymous
Guest
Anonymous

Berhimpun beri isyarat kepada 222 ahli parlimen
HIMPUNAN 355 di Padang Merbok kelmarin bertujuan memberi isyarat kepada 222 ahli parlimen untuk bersetuju meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang turut dikenali Akta 355.

Presiden Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, semua ahli parlimen perlu ‘merestui’ pelaksanaan akta itu kerana rakyat kini semakin menerimanya.

“Undang-undang jenayah syariah hanya terpakai kepada orang Islam,” katanya.

Menurutnya, bidang kuasa jenayah mahkamah syariah tidak langsung memberi kesan kepada bukan Islam.

“Kenapa orang yang tidak pernah menjejakkan kaki di mahkamah syariah membantahnya? Mereka hanya mencari alasan membantah undang-undang ini,” bidasnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagaimana admin budin ,PAN, Husam dan MAZA dan seumpamanya Bertindak Apabila di-'Checkmate'?Kita boleh belajar cara berhujah dan berdebat dengan puak-puak ‘profesional’ dan ‘ pemegang Phd’ . Di samping menuntut ilmu tinggi-tinggi di Amerika dan Eropah, mereka juga dapat ilmu berdebat. Tahniahlah kepada mereka yang mencapai kemuncak cendekia. Malangnya segelintir mereka, kaki putar alam rupanya. Mari kita mengamati dan berkongsi kelicikan mereka berhujah. 1. Apabila rasa hujah lawan sukar dipatahkan maka mintalah nas,bukti, data dan statistik. Biar berpeluh lawan mencari sandarannya. Kebiasaannya lawan sukar mengemukakannya terutama dalam masa yang singkat. 2. Apabila hujah sendiri sukar dipertahankankan maka bukalah persoalan-persoalan baru. Biar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 13:31 Biar aku, orang kampung yang tanam kangkung ni komen hujah kau. 1. Apabila rasa hujah lawan sukar dipatahkan maka mintalah nas,bukti, data dan statistik. Yang selalu minta nas itu orang PAS. Nas akal tak boleh pakai kata mereka. Mesti berpandu pada Quran, Hadis, Ijma Ulama dsb. 2. Apabila hujah sendiri sukar dipertahankankan maka bukalah persoalan-persoalan baru. Itu pun kerja walaun PASUNG terutamanya Anon 10:21. Bila tak mampu jawab komen pulak sebagai Anon 11:13 3. Apabila kedua-dua itu tak menjadi, maka ambil saja kata-kata daripada tokoh yang sealiran dengan lawan kita, iaitu petikan ucapan atau tulisan yang boleh di’spin’.… Read more »

john doe
Guest
john doe

Nampaknya orang kampung tanam kangkung ni pun memahami yang tersurat dan tersirat drpd yg mula beri komen.

Siapa lari bab hudud ni? Dan berpindah pula ke RUU355.

Siapa pula yang lari bab 90j ni? Dan salahkan orang yang tidak menghambat pula.

Syabas orang kampung.

Anonymous
Guest
Anonymous

Masa PRU13 pun disebut-sebut hudud. DAP anti hudud.

Lepas PRU13, hilang cerita hudud. Tak ada pun orang kena potong tangan dan kena rejam sampai mati.

Sekarng ini PRU14 timbul pulak RUU355, hudud mana pergi?

Dalam RUU355, orang berzina nak sebat 100 kali di khalayak ramai.

Betul ke nak buat atau nak sokong aje? Bila nak buat? tak cakap?

Nanti PRU15, timbul lagi cerita hudud, tapi bila nak buat?

PAS dah cerita pasal hudud lebih 20 thaun , tak buat-buat.

Kalau PAS tak cerita hudud, nak cerita apa? pasal Sains dan Teknology Ustad-Ustad PAS tak paham sangat.

labu labi
Guest
labu labi

Encik, ustaz ingat segama tu agama.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

cass
Guest
cass

dan beberapa parti komponen bn yg lain….sure mca dan gerakan akn mula mencari helah dan alasan untuk keluar dari bn…atau menekan umno supaya jgn mengikut telunjuk pas…akn berlaku ugutan dari dua atau tiga parti komponen bn ni terhadap umno… umno mula diancam resah …kerana berbaik pas tidak banyak memberi untung…kerana pas parti miskin…tak ada duit sedangkan mca dan gerakan parti milik kaum cina yang punya asas keewangan dan sokongan dari kaum yg memegang tampok ekonomi negara… kita cuma takut kalau pas dah join umno tentu umno kena cari duit tambahan lebeh banyak lagi untuk didedakkkan kepada pas pula sebagai pendatang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus la MCA MIC berambus…Gerakan skali… tara guna bela biawak idup… lagi cepat brambus lagi baguihh

cass
Guest
cass

tunggu dan lihat saja…apa akn jadi pada pas…umno…dan bn…skg sibuk ruu355…
bila dah betul2 pas bersatu dengan umno …satu msalah baru akan timbul..dari mca dan gerakan dan b

Anonymous
Guest
Anonymous

H Hadi kata dia nak Jadi king maker kalo BN Dan pakaTun tak dapat majoriti mudah. Dia adan joint BN dan bentuk kerajaan gabungan BN-PAS dlm situasi menang2.
MCA, MIC, Gerakan tentu tiada halangan…. Mereka pun dapat keuntungan bersama.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dalam isu besar RUU 355, hanya boleh tarik kurang 50,000 walaun…. King Maker pe kebenda…

King Destroyer maybe le….

Anonymous
Guest
Anonymous

King maker setelah keputusan pru14 diketahui…..

Cuba tengok…. Pandangan H Hadi ada jauh kehadapan.

Anonymous
Guest
Anonymous

King Problem Maker = Hadi

abd halim Rushdie
Guest
abd halim Rushdie

Yg untung taukey jual baju ungu,yg beli baju ahli pas yg sakit tekak ahli pas,yg kena tipu pun ahli pas.Akhir nya RUU tak kemana pun .

Anonymous
Guest
Anonymous

Dont blame everything on Allah. Every MUST flush shit, when it gets in the bowl,
At times, not everyone can recognise shit, and that is why, they dont flush.
UMNOBN , and PAS is it.

abd halim Rushdie
Guest
abd halim Rushdie

Tapi memang itu lah perangai parti cap bulan sejak dulu,yg gila glamour Dan gemar berhimpun untuk test market dokongan rakyat terhadap PAS yg semakin mengecewakan ahli PAS sendiri

Anonymous
Guest
Anonymous

That pas' thing and the annuar musa's thing you, dear Shah, mentioned are not mere political diversion for those whose wish is to blind people up from the sick and sad 1MDB and related stories but also to divert the people's attention from the dire economic condition that many in the country are now facing with people losing jobs, prices of stuff raising to unbelievable level and the likes. And it seems the economy is only going to get worse from now on… And these two things plus a few other tactics of the corrupts are also intended to divert… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Lanun Bugis akan menjadi Perdana Menteri Dunia yang tak bertangan.

Sebab kena hukuman potong tangan kerana mencuri Wang Rakyat (1MDB) bebillion2 Dolar.

Harap Hudud diluluskan dan dipraktikkan secepat mungkin!!

Anonymous
Guest
Anonymous

DOJ bila lagi laaa nak saman nihhhh…. bodo bangang punyer DoJ…. harap mamak saman pulakkk…… hurmmmmmmmm….. mme haramjadah la jawab nyerrr…

Anonymous
Guest
Anonymous

1159, sekiranya api DOJ dh dimati kencing, sebab apa anak tiri baru sangat upah lawyer yahudi mahal fight DOJ, kununnya ,
"anak guaman tak tahu wang 1mdb tu wang curi , yg dimasukan oleh sykt yg palsu".
Alahai,aku lupa ko bingai dedak tara baca munya olang. Sorry 1159, teruskan lah hidupmu dalaaam…Misteri TV3 suku

Anonymous
Guest
Anonymous

DoJ?,… Trump dak tutup buang…. Bangang punya department

Anonymous
Guest
Anonymous

1208, …in his effort to dismiss the 1MDB case last week, Attorney Mathew Schwartz of Boies, Schiller & Flexner claimed that, despite the 136 page seizure notice, the DOJ have brought no actual evidence to prove that Riza knew he was receiving stolen money from 1MDB.
Cari n baca la sendiri. Ooops , ko faham ingeris kan? kalu tak aku boleh terjemah. Bgtau la k?

Anonymous
Guest
Anonymous

Oooiiiii…. tak payah la nak gebang la pasal DoJ itu la.. ini la…. yg aku nk tai bila… bila lagi nak saman… bila bila lagi nak masuk court… bila lagi nak bicara nihhhh….. dah beria ia ssgt dulu nak sit la.. nak saman la… nak rampas la.. bila nak masuk court bicara la…. tak ke babi namernyer tuhhhh…….!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

oooiii hang hakim DOJ kah, sampai perlu tau tarikh tu. Soalnya, tetap sama, iaitu api DOJ tu masih memmanaskan sekitar dubur Jibbo , Tiri & Co. Tapi pemakan ketulan taek low tak rasa panasnya, sebab disejukkan dgn tegukkan kinvin Lobai

Anonymous
Guest
Anonymous

Ooooiiiii…. dah 1 tahun oooo…. bila lagi mau tunggu 22 taun lag ka….? Bodo punua DoJ…

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 12:41

Sejarah berulang kembali….

Bijan cakap tak tahu ada orang masuk duit dalam akaun dia. Kemudian cakap jutawan arab bagi.

Anak tiri cakap tak tahu ada orang masukkan duit curi. Kemudian cakap derma dari CEO Abu Dhabi….

Pergh!!!!! Untung betul…. ada saja orang nak derma sampai berguni-guni

Anonymous
Guest
Anonymous

oooi, bodoh lagi Pandi Dhobi…terus buang charge haha

diny yusof
Guest
diny yusof

Anon 11:59 & 12:25 . Saya pernah memberi penjelasan berkenaan kes DoJ ini . DoJ TIDAK pernah mengeluarkan saman samaada keatas Riza @anak tiri Najib , Low Taek Jho atau sesiapa saja yang berkait dengan 1MDB . Buat apa DoJ nak saman atau " summon " dalam bahasa inggeris kerana 1MDB bukannya satu entity berpusat di Amerika . DoJ hanya mengfailkan "law suit " untuk merampas asset asset yang di perolihi dengan menggunakan hasil wang haram berlandaskan Anti Money Laundering Acts atau AMLA . Di Malaysia juga terdapat akta ini . Sebab itu polis bolih merampas asset asset pengedar dadah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

law suit = tindakan undang2. Tak terang maksud nya.

Polis menangkap orang pun ia lah tindakan undang2.

Pada hal yang di maksudkan ia lah tindakan mahkamah atau couurt action yang di maksudkan.

Istilah saman itu nyata mebayangkan tindakan mahkamah.

Anonymous
Guest
Anonymous

11:59 itu Anjing Najib @ Kejora. Jangan pedulikan dia. Coba mengetawakan DoJ, suatu Jabatan Kerajaan USA. Anjing Kejora mengarut, macam Apandi jugak pendirian nya, tak betul. DoJ teruskan tindakan mahkamah mengsita aset anak tiri dan kroni Najib itu. Aku fikir Najib tak berani dan akan arahkan depa elakkan bicara di mahkamah dengan tak melawan (contest) tindakan DoJ itu. Rupa2 nya anak tiri Najib "fail" dokumen2 menandingi tindakan DoJ itu. Oleh itu mesti akan sampai ke peringkat bicara di mahkamah US. Gamak nya Najib dah desperate tak mahukan aset itu di rampas. Atau dia fikir Donald Trump akan gunakan kuasa dia… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

1035, betul. Tapi perancangan roadshow adalah garfu 4 mata tu. Kalau kencing lawas Jibbo ok, tapi kalau kna terajang maka keluar lah poTa, Coca apa tu. Mmg pentadbiran malaysia dh jd mcm sekolah asrama penuh,shut up and listen.
Buku 355 lagi la utk pasang rotan kasi Malayu lagi layu.Tapi sayang Malayu sudah gadai otak dan masih dlm sistem bangsawan, akal dioutsource pada elit pembelit , maka marhaen akan terus dipicit, sampai cirit birit. Tak nampak lagi, hmm

Anonymous
Guest
Anonymous

kita tanya sama hud-hud… Opps…

Kita tanya sama Anuar Musa… Mana pergi duit PPRT???
Kita tanya sama Anuar Musa… Mana pergi duit MARA???

Anonymous
Guest
Anonymous

Hud2,
kita tanya jibbi mcm mana sykt hutang berguni,billion rugi , boleh sponsor haji.
kita tanya anak tiri, sebab apa file kes pd doj kata "tak pasti, yg masok dpt itu wang curi,tapi pandai pukak siap guna joli.
Apa dh jadi, cucu cicit bayar hutang kna kencing berdiri. Tok wan nenek dizaman ini, tgk saja garu kepala korek gigi. Otak digadai, akal letak tepi. Inikah yg dikata Malayu yg Jati, sembangnya keras,semangat mcm dadeh dan jelly….

Anonymous
Guest
Anonymous

Kita tanya , mana mari duit modal 488 syarikat nih……

Anonymous
Guest
Anonymous

semua yg tanya dah kena aniaya. 1mdb dh mcm buku355, sapa balah,mereka salah. Masok Lobai siap dia kasi ugut jampi, kingcin berdiri dikata suci, apa yg ketuaklepto buat dianggap murni,siapa bangkang dikata akidah lari, apa dh jadi pada amanah dan ulamak kini, masihkah malayu nak hidup begini,hmmm

labu labi
Guest
labu labi

Anon 1149..boss Ari tu kan boss kata nk report pd SPRM pasal 488 kompeni tu.. Apa jd boss… Ke boss tak jumpa pjbt SPRM.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat patut ramai-ramai turun ke jelajah yang UMNO Si Najib Penyamun nak buat nanti,untuk ramai-ramai terajang melayu bangsat penyokong Bugis ketua perompak.

Anonymous
Guest
Anonymous

1027 Masa tu DSN dudok sekali dlm kabinet kan?
*Ingatkan Paklah sj dituduh tidur? Hmm

Anonymous
Guest
Anonymous

FOREX DAN 1MDB SUATAU YG BERBEZA 1MDB DIBENTANG DLM PAC… AUDIT ..FOREX MASUK BAWAK KARPET.. 1MDB SYARIKAT..FOREX BANK.NEGARA WANG KERAJAAN LESAP… DAIM.. ALJUBOORI…MAMAK.ORANG YG BERKUASA SELAIN MD NOR ..MURAD DLL…

ELOM DIBENTANG SUPAYA SUMA BAWAH KARPET DI SELONGKAR BALIK…. MUDAH KEJA MAMAK MBF RUGI 2 BILLION PETRONAS BAILOUT MERAGUT 1 NYAWA SYUHADA ABD JALIL.. FOREK CAMPAK BAWAK KARPET AJER ABIS CERITA…. DILAKUKAN OLEH PENYANGAK YG SAMA.

TAK KE BABI NAMERNYER TUU….!!!!!

….KESIMPULAN NYA PRU14 NNTI MASA UNTUK UBAH … UBAH PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL…

INI KALI LAH….

JOM UBAH…!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Boss…. 1MDB bentang dlm PAC tapi sorok bawah karpet jugak….. (pinjam perkataan hang)…. TAK KE BABI NAMERNYER TUU….!!!!!

Forex dulu nak selongkar… selongkarlah…. Forex sekarang dari US$139.7 billion dah tinggal US$95 billion masuk bawah karpet….. (pinjam perkataan hang)…. TAK KE BABI NAMERNYER TUU….!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Pinjam perkataan ko…..

….KESIMPULAN NYA PRU14 NNTI MASA UNTUK UBAH … UBAH PEMIMPIN BN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL…

INI KALI LAH….

JOM UBAH, BN kita lingkupkan…!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tan Seng Giaw salah sorang ahli PAC dari DAP dah umum najib tak terlibat….

tak ke babi namernyer tuuu…..

Jom UBAH Selangor
INI KALI LAH….

Anonymous
Guest
Anonymous

113. JANGAN ko cuba pandai nak ulas hal2 1mdb, nnt auku poca pota osa cola auta Kau. ingat tu !!

Anonymous
Guest
Anonymous

"It found that former 1MDB chief executive officer Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi should be held responsible for the "weaknesses and constraints" faced by the state investment arm." (thestar.com.my 2016/04/07)

senyap sunyi…. Tak didakwa pun.

(pinjam perkataan hang)…. TAK KE BABI NAMERNYER TUU….!!!!!

labu labi
Guest
labu labi

Psst.. Boss,skrg baru tau 30 tahun dulu pasal forex la inflasi naik 200% smpi ikan kembong 20 henget sekilo, gaji tak di bayar Dan mcm2 susah lg smpi ubat kt spital pun bercatu..tima kasih krn bg pencerahan hal forex tu boss.. Hal 1 mdb tu semua palsu, rakyat skrg hidup lg senang dr dulu kan boss.. Hidup umno!!! Hidup najib.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

diny yusof
Guest
diny yusof

Memanglah FOREX dan 1MDB tak sama ..

FOREX stand for Foreign Exchange .

1MDB stands for Satu Malaysia Dia Bohong .

It is as simple as that !!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju dgn 10:21 yang mengata "UBAH PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL…"

Mengsonglap 1MDB dab menyeleweng RM2,6 bilion masuk akaun peribadi nya memang PEMIMPIN YG DAH BANGKRAP AKHLAK DAN MORAL…

Kita lingkupkan Najib da UMNO/BN di PRU14.

Anonymous
Guest
Anonymous

Buku 35,JK Khas (BUKAN RCI) Forex, diatur susun selari bertujuan.
Dimasa yg sama lawyer Anak Tiri baru file alasan "tidak tahu" bhw Ehsan dimasukkan oleh syarikat yg tipu 1MDB. Tgn kiri gerak pada DOJ,tangan kanan gerak atur otak Malayu Malaya. Pengurusan lama 1Mdb dh siap basuh sebelum disembelih.
Alasan2, dan anyaman minda selari dan bersebab utk dirungkai dlm roadshow. Cuma mereka yg dibasahi kencing akan terus lembab. Diharap tak ramai yg basah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sisat dulu skandal 1MDB bahlul! Hidup kita bukan nak dikembalikan ke zaman silam. Kos sara hidup kini membebankan rakyat. Janganlah buat lawak, mempertahankan dan melindungi penyamun adalah dosa besar. Mana ulama umno yang dikata membela kebenaran dan menegakkan keluhoran agama. Sudah2 lah perbodohkan rakyat, mana yang penting menyelamatkan malayasia atau najib???? Berhentilah dari pembohongan, seperti kebiasaannya yang najib suka bersumpah, maka suruhlah dia membuat sumpah menjunjung quran yang mengata dia tak tipu songlap dana 1MDB. Seperti yang selalu mereka kata DSAI tak mahu bersumpah mengata dia bersalah. Sekarang najib perlu buktikan dia berani bersumpan, jika tak ini menandakan dia bersalah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat harus bangun mendesak kerajaan mendahulukan kes 1MDB. Kita bukan nak berbalik kezaman silam. Kerajaan wajib cari jalan macam mana nak atasi ekonomi sekarang. Jika tak mahu berbuat demikian, sila letak jawatan dan serahkan pada yang mampu. Otak udang tak mahu perintah kerajaan, binasa negara olehnya. Bukan tidak ada dalam umno yang bijak pandai dan jujur serta amanah. Umno tidak dibenci tetapi yang memimpin itulah manusia keparat. Tidak fikirkan dosa, songlap sana sini penuhkan kocek dan simpan bank. Ini yang dikata manusia sial tidak amanah. Harus diturunkan dari memerintah negara. Insya allah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang dulu di dabulukan, yg kemudian di kemudiankan. Itu prinsip manusia bertamadun.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg dulu siap selesai, itu tanda tamadun baik.
Yg dulu tiba2 dikorek, itu tanda tamadun alih tiang, padahal waktu dulu tu gol keeper DSN pun tgh jaga gol.
Apa punya badigol la UMNu BN ni, Jampi Kingcin Pas pun tam lepas covrr nii. Adoi..

rahman jpc
Guest
rahman jpc

sebelum PPBM d tubuh kan, saya pernah pergi berjumpa t s muyid. beliau sendiri mengakui bukan bahawa senang mahu menjatuhkan najib d pekan kerana selama 40tahun,warga nya tlh d manjakan dgn segala bentuk habuan. setlh saya menjelajah kawasan Pekan, berani saya nyatakan bahawa pandangan ts muyid kurang tepat. hampir semua yg d temui amat meyampah dgn pasangan klepet ini. saya tlh berbelanja wang ringgit sendiri selama ini utk menggerak kan ajk. selaku pesara, dana saya amat terhad. hq tidak banyak dpt membantu. saya akan k Pekan dlm masa terdekat utk membuka akaun bank PPBM bhg Pekan.jika ia nya tidak menyalahi… Read more »

The Phantom
Guest
The Phantom

Sokong Pak Rahman.

rahman jpc
Guest
rahman jpc

salam sdr budin. saya kurang pasti sama ada rayuan saya ini tidak akan menyalahi udang2 Negara.

selaku ketua penaja PPBM bhg Pekan, saya bercadang utk mendptkan sumbangan pelawat2 blog ini.

pembukaan account bank PPBM bhg Pekan masih dlm process.

bila semua sudah selesai nanti, saya akan hebohkan nya juga melalui blog ini.

saya amat berharap semua yg bersimpati akan menderma seikhlas mungkin. jumlah nya tak penting.

idea ini saya ceduk/tiru drpd Obama n Ahok (BJP).

tk n salam perjuangan drpd Dato Hj Abdul Rahman b Hj Mohd Noor.

RD.
Guest
RD.

Cadangan yang baik Dato.
Tak salah pada saya… jika diizin Tuanpunya blog.
Maklumlah… tujuan dikutip 'derma' ini adalah untuk 'membuang' geng penyamun dari tapuk pemerintah Negara.
Asalkan kutip dibuat, guna akaun party yang transparent dan sentiasa diaudit. Jangan masuk akaun peribadi macam Najib, sudah.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kalau diizinkan oleh tuan punya blog insyaallah saya akan turut menyumbang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak sedorkan Najib nyaris lingkup dan menang ha nya dengan 200 undi majoriti di 1999. Tun Dr Mahathir kata, “Najib will cheat. In 1999, when he almost lost in Pekan, he resorted to bringing in Orang Asli people and soldiers, and they were forced to support him. As a result, he won with just 200 votes.” – http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/02/20/dr-m-says-najib-cheated-prompting-sallehs-ridicule/ Walau pun dia menang di PRU berikut nya, peluang PPBM menang melawan dia nampak nya ada. Anak Tun Razak pun nyaris kapor di 1999, tak mustahil dia kapor di PRU14. Terutama nya bila banyak tahi nya dah bersepah sejak 1999. Soal nya,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib dah berhentikan perkhidmatan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang. Dia di lantik ke jawatan itu pada 23 February 2006. Gitu lama berkhidmat, laporan berkaitan dengan nya tak sebut jika berkhidmat secara kontrek ke. Tak juga di sebut jika dia bersara. Pahal pun, tak disambung perkhidmatan nya walau pun dia tak menguak atau menguek bila laporan nya keatas akaun 1MDB di rahsiakan di bawah OSA. Tapi aneh nya, pengganti nya, Tan Sri Dr Madinah Mohamad, di lantik untuk ha nya 2 tahun. Di atas kontrak, gamak nya. Kot nak tengok jika dia korek atau menguak mengeuek yang busuk dalam… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Nampak nya ada sebab Ambrin di gantikan. Nampak nya Najib Inc dah buat keputusan menanding (contest) langakh DoJ USA nak sita aset anak tiri dan kroni nya – Riza Aziz dah "fail" dokumen hala ke situ aritu. Di jangka banyak hal akan timbul di perbicaraan kes itu. Termasuk nama penuh MO1. Tapi bicara berkaitan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" – yang terbesar dalam pengalaman DoJ, kata mereka – di jangka akan mengeluarkan banyak fakta tentang siapa yang melakukan "misappropriation and money laundering", siapa, berapa jumlah dan bagaimana wang itu di "misappropriated and laundered". Dan bagaimana menyentuh rekod di… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Saudara Rahman JPC….
Saya berpendapat tak elok sudara mengikut budaya Pas disini. Baru diistihar saja ketua penaja PPBM terus nak minta derma? Berapa juta yg anda perlu untuk lawan najib di Pekan?
Jika anda tak mampu bergerak sendiri undurlah beri pada orang lain.
Jika anda sudah meyakinkan TDM anda mampu jadi ketua PPBM, taj sepatutnya anda bercerita disini.
Saya sayang TDM dan PPBM, jangan buat kalut saperti parti Pas minta derma.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan pedulikan si Mamat 1816.

Dia pendedak Najib, kot Anjing Najib @ Kejora, masuk komen di sini ha nya sebagai agent provocateur, nak memporak perandakan keadaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Harus kerandakan aje si 1816 tuh.

Panggil Jamal Ikan Bakar.

The Phantom
Guest
The Phantom

Najib terima 2.6 bilion duit derma terus masuk dalam akaun peribody. Pak Rahman mintak derma seikhlas hati tak kira berapa jumlah……suka hati nak bagi RM2.60 posen pon boleh……..dan duit derma tu masuk akaun bank yg didaftarkan atas nama PPBM Pekan…..bukan masuk akaun peribody Pak Rahman. Apa salah kalo nak mintak derma dan nak derma asalkan dipersetujui oleh kedua2 belah pihak…….sama macam najib dan penderma zuhud 2.6b tu. Pada yg nak derma boleh derma…..yg tak nak tak der sape paksa. Derma tak masuk akaun peribody Pak Rahman…….tapi masuk akaun PPBM Pekan. Di atas tu Pak Rahman bagitau pembukaan akaun PPBM Pekan… Read more »

john doe
Guest
john doe

Setuju dgn pencerahan bro phantom. Nothing to add.

diny yusof
Guest
diny yusof

Anon 18:16 .

Cerita banyak tak hendak dengan awak .. bazir masa .

Jadi pendekkan cerita .

Pada Hari Raya Haji yg lepas , Najib membuat korban 200 ( dua ratus ) ekor lembu di kawasan parlimen Pekan . Awak ingat lembu lembu tu Najib punya atau Najib beli ke ??

Anonymous
Guest
Anonymous

Tok arab yg derma lembu lembu tu

Anonymous
Guest
Anonymous

Sapa cakap tok arab yg derma?

Yang RM2.6 bilion tu pun bukan tok arab yang derma.

Tok 1MDB yang "menderma" nya.

DoJ kata "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" bila mengsita aset anak tiri dan kroni Najib.

Duit itu di hantar ke sana sini secara "circuitous payments" ke luar negara, akhir nya masuk akaun Najib.

Baca lah blog Outsyedthe box atau Jebat Must Die kalau nak tahu butiran lanjut nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

The Phantom 20 February 2017 at 20:19,

RM2.6 bilion itu bukan duit derma. Yang telah umumkan mengatakan ada jumpa penderma ha nya
Ahmad Zahid. Takda bukti di keluarkan menunjukkan yang di jumpai nya itu ia lah sabenar nya penderma.

Baca lah blog Outsyedthebox atau Jebat Must Die untuk mengatahui "the circuitous payments" yang di buat yang mengakhiri RM2.6 bilion masuk akaun Najib, berbilion di gunakan membeli harta atas nama anak tiri Najib dan kroni dia Jho Taek di US, dll.

The Phantom
Guest
The Phantom

6.55 (21 Feb)………bro kamu kena baca posting2 teman yg terdahulu dan tengok cara teman bagi komen. Teman tau 2.6b tu bukan dari pak arab……..teman dah tengok money trail duit tu.

Dalam komen di atas…..teman saja tulis cara menyindir. Bagi yg makan cili dia akan terasa pedas bro…..

BTW teman memang baca blog outsyed blog, jebat must die, dulu din turtle (arwah) dll. Malah teman baca SR, WSJ, bloomberg, the straits times Singapore etc. Walau ada blog tu dah kena block teman tau cara nak masuk.

Salam perjuangan bro.

Anonymous
Guest
Anonymous

'Selama lebih 50 thn kita (pas) berjuang nak tenggelamkan umno, apabila umno hampir lemas kenapa kita nak pergi tolong' (TGNA)

Jawapan nya mudah saja, 90j dah masuk saku entah siapa. Tunggu dibicara dimahkamah, itu pun jika ianya dibawa kemahkamah. Ada pindaan akta ni pada masa ini ada hubungkait dengan berpindahnya 90j dari tangan pemberi kepada tangan penerima?

roslan othman
Guest
roslan othman

Budin,Saya rasa isu RUU 355 ini tak yah komen panjang la sebab isu ini PAS dan UMNO bawa ke padang merbok sebab mereka anggap orang melayu masih ramai yang tolol dan bahalol. Lagi pun RUU 355 ini tak kan kemana akhirnya mereka tangguh tangguh sampai PRU 14 lepas tu hilang kemudian PAS balik ke lagu lama HUDUD ini la sandiwara. Isu Forex dan 1MDB memang ada perbezaan ketara betul tu kata lanun kelas menengah iaitu anuar musa . Sebab Forex dalam kontek kerajaan dia tak dapat elak untuk mempertahankan nilai matawang negara dari jatuh teruk mereka terpaksa mempertahan dengan menguna… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

ye betul RUU355 tak ke mana…setakat kat padang merbok je…tak bentang pun di parlimen….kalau baca usul pun mintak tangguh….sampai laaa PRU14…lepas tu takde wakil pas dalam parlimen….itu pengakhiran isu ini…

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya fikir Najib ha nya beri "lip service" kpd Hadi & PAS. Nampak saja sokong dengan membenarkan RUU355 di bentang dan di bincang di Parlimen.

Saya fikir Najib tak akan nasihatkan AP Umno bangkang atau jangan undi RUU itu. Tapi kot dia diam saja bila AP Umno tanya. Atau pandang ke lain. Buat tak dengor soalan AP kena sokong atau tidak.

AP parti2 komponen Bn sudah tentu tak sokong. Kot melenyapkan diri masa mengundi RUU itu. Depa dah bertegang, perang media, tak mahukan apa saja yang akan membawa kpd Hudud. Di percayai RUU355 akan membawa kpd Hudud di suatu masa kemudian.

Anonymous
Guest
Anonymous

Lip service bibir merah ke? Macam Zaina Zain ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Penulis tidak mahu ulasan sebab sebab ada orang Pas yan g marah marah serang Tun Mahahtir Mohammad, kerana itu adalah ragam manusia. Bunyinya memang tidak molek, kerana Tun Mahahtir Mohammad sudah keluar umno dan tubuh parti baru untuk jatuhkan perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak. Dahulu Tun Mahahtir Mohammad keluar umno untuk jatuhkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan naikkan Datuk Seri Mohd Najib Razak musang yang dipercayai. Sekarang ini Tun Mahathir Mohammad tidak senang hati dan berusaha untuk jatuhkan perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak yang dibela dan didewa dewakan. Sehubungan dengan ini penulis teringat dengan peribahasa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun Dr Mahathir Mohammad semasa jadi perdana Menteri Malaysia bukan sahaja berniat hendak haram pas, akan tetapi telah bertindak dengan aktifnya agar menjadi realiti. Bukti kukuh, sanggup serang ustaz Ibrahim Libya di Memali pada tahun 1985 sebagai langkah awal untuk mengharamkan parti Pas. Banyak lagi fakta dan bukti sejarah bahawa Tun Dr Mahathir Mohammad bertindak dengan usaha gigih dan licik kearah mengharamkan parti Islam se Malaysia itu. Kini Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tun Dr Mahathir Mohamad bermain wayang termasuk mendesak pas untuk masuk dalam pakatan harapan. Juga bersikap 'sebelah tangan mahu bersalam, sebelah tangan lagi mahu menumbuk' dalam… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Nampaknya DAP diramal bakal kalah teruk PRU14 ini. Mereka bukan sahaja alan kehilangan sokongan melayu, malah cina sendiri.Di Malaysia, kerusi majoriti cina tidak sampai 50 kerusi. PRU13, mereka menang 38 sahaja. Target mereka PRU14 untuk tambah kerusi, maksima yang logik hanya 45. Tetapi selepas terang-terangan bersikap anti Islam, undi melayu terus menurun. Ini menjadi masalah kerana mereka menang juga atas bantuan undi melayu.Lalu mereka sanggup bersekedudukan dengan Mahathir. Harapannya kepercayaan melayu dapat dipulihkan. Tetapi Mahathir dibenci oleh orang-orang Cina. Akibatnya orang cina pula menjauhi DAP. DAP jadi tersepit. 4 orang wakil rakyat adalah manifestasi kebencian sebahagian cina terhadap DAP. 4… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Itu satu sisi. Pada sisi lain pula tentang lompat parti ini, tiba-tiba rindu watak Karpal Singh dalam politik Malaysia. Kalau dia ada, mesti dia orang pertama akan bising isu 4 wakil rakyat DAP yang keluar parti di Melaka tempohari. Tahun 2009 dulu dia pernah sound Anwar sebagai punca huru hara negara. Kerana Anwar yang bawa budaya lompat parti, semasa cuba menarik MP-MP BN bukan Islam lompat parti dalam projek 16 September. Akibatnya, wakil rakyat DAP dan PKR pula yang lompat. Karpal mengamuk bukan main. Siap suruh Anwar bertaubat. Jangan kata saya suka Karpal pula. Politik kena luas pemikiran. Saya umpamakan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Assalamualaikum, Terus terang aku cakap, aku bukan ahli PAS. Sebab aku dari dulu masa zaman muda generasi belia akhir 1990an memang jiwa muda panas menggelegak jenis memberontak, lebih mesra pada KeAdilan pimpinan Bung Nuar dari 1998-1999 sampaikan diharung semua demo dari Masjid Kg Baru ke Chow Kit melimpah ke Sogo hingga Masjid India terus ke Central Market dan Kotaraya kami tentang kezaliman seorang diktator ketika itu Tapi bila aku sedar KeAdilan motifnya hanya berlegar Bung Nuar, alternatif kiblat politik aku beralih arah PAS. Bertugas sebagai sukarelawan pacak gantung sepanduk dan poster PAS masa PRU ke 10 (1999) dan kekerapan menghadiri… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagi aku PAS ni pasti akan terkubur jugak. Lagipun PAS sebagai parti politik yang masih terpaksa mengikut sistem demokrasi ciptaan tamadun Yunani purba berbudaya hedonis penyembah berhala (kebetulan juga sejarah mencatatkan kaum Yunani purba ni kaki liwat geng kunyit). Tapi jika PAS ditakdirkan ada tempoh tarikh luputnya, pasti akan ada satu lagi jemaah Islam yang memperjuangkan Islam di negara ni. Lagipun ini akhir zaman, seramai mana se-gah mana pun kita umat Islam lebih 1.6 bilion bertebaran di segala pelusuk, kita hanyalah sekadar buih2 di lautan. Tapi percayalah, istiqamah lah, dari pimpinan PAS, ahli PAS, penyokong PAS hatta semua orang Islam… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Himpunan menyokong RUU355 pada Sabtu 18 Februari ialah satu manifestasi penyatuan umat Islam dalam memperjuangkan usaha melaksanakan syariat dengan lebih sempurna. Langkah pindaan rang undangundang ini hanyalah satu usaha agak kecil, tetapi mewakili satu agenda yang lebih besar dan permulaan yang bermakna ini amat wajar kita sebagai orang Islam berikan sepenuh sokongan. Dakwaan dan cakap-cakap tentang permainan politik dan sebagainya tidak perlu dilayan kerana semua isu tersebut tidak jelas bentuknya, dan sekiranya ingin didebatkan akan memakan masa yang panjang dan tidak berkesudahan.Apa yang penting ialah RUU355 bakal memperkasakan Mahkamah Syariah, satu pelaksana kepada syariat Islam yang telah dibataskan oleh kuasa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Penganalisis politik dari Universiti Malaya, Dr Awang Azman Pawi percaya Himpunan RUU 355 mencerminkan aspirasi rakyat dan bukti kekuatan PAS. “Kehadiran itu menunjukkan sokongan akar umbi terhadap pindaan yang dicadangkan itu, terutamanya penyokong PAS yang terdiri daripada orang Melayu Islam yang ramai jumlahnya,” katanya. Beliau berkata, ia juga jelas yang NGO Islam menunjukkan diri mereka sebenar pada himpunan itu. “Terdapat sokongan daripada NGO Islam yang, selama ini, memilih mendiamkan diri tetapi kini mengambil keputusan menunjukkan sokongan terbuka terhadap pindaan itu.” Awang Azman turut mengulas kehadiran Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat (DHPP) dan beberapa kumpulan bukan Islam di perhimpunan itu. “Ini… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kuala Lumpur terpanar! Laungan takbir menggema dan membelah langit kota metropolitan, sahut menyahut dengan penuh semangat menggebu. Himpunan yang melakar sejarah negara ini semenjak negara mencapai kemerdekaan dan paling menarik himpunan ini tanpa mengira latarbelakang bahtera politik. Semenjak dua bulan lepas riuh geger tanah air dengan berita umat Islam akan berhimpun di Kuala Lumpur, ianya juga adalah manifestasi kemarahan umat Islam terhadap sikap biadap politisi bukan Islam terhadap perundangan Syariah. Di seluruh negara, sejak dua bulan lepas bas-bas dan kenderaan mulai disewa oleh penyokong RUU 355. Terengganu, negeri yang paling akhir memenggal undang-undang Syariah daripada watannya telah kehabisan bas-bas sewa.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Lonjakan sokongan juga menjadi semakin meriah dengan penglibatan ramai teman-teman artis dan selebriti, dengan teknologi android yang memudahkan mesej bergentayangan maka suara-suara mereka memecahkan ruang tembok kaca masyarakat awam dengan pendakwah Islam sebelum ini. Daripada artis rock metal sehingga artis nasyid berkopiah, daripada penyanyi papan carta utama sehinggalah pengarah filem semuanya berani menyokong himpunan ini. Belum pernah kesepakatan sebegini berlaku di negara ini semenjak negara ini merdeka. Luar biasa semangat peserta-peserta yang menghadirkan diri dengan masjid surau di kota ini menjadi meriah dengan anak-anak muda adalah majoriti yang hadir. Semenjak pagi kelibat ungu berdesakan dalam pengangkutan awam seperti LRT, monorel,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Hilangkah keindahan Islam jika hudud dilaksanakan? Huduhkah Islam jika hudud dikuatkuasakan? Jika Malaysia mengamalkan hudud, akan hilangkah seri Malaysia? Hudud adalah hukum mandatori Islam yang sangat hina pada pandangan ulama zaman ini. Hina kerana apa? Kerana hudud telah menjadi begitu asing dari masyarakat lantaran perbuatan kafir penjajah. Kafir penjajahlah yang menyebabkan hudud menjadi seolah-olah hantu jembalang yang ditakuti oleh orang Islam sendiri. Namun hudud tidak ditakuti malah dicintai oleh umat terdahulu. Hudud akan menyebabkan Islam hilang serinya, demikian kata seorang mufti dalam negara. Ertinya jika hudud dilaksanakan, ia akan memperlihatkan Islam agama yang kejam Islam agama penghukum. Suka penulis menyatakan,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerajaan Johor hari ini menyuarakan sokongan terhadap rang undang-undang persendirian meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 kerana melihat perkara tersebut perlu dalam memastikan jenayah berkaitan masyarakat Islam dapat dibendung. Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim berkata, pindaan itu tidak akan mempengaruhi masyarakat bukan Islam dan mereka tidak perlu takut berhubung pelaksanaan akta terbabit. “Perkara ini tidak menyentuh hak orang bukan Islam, jadi kenapa hendak takut? Kita hendak jaga maslahat umat Islam, kita hendak jaga agama Allah kerana kalau kita jaga Allah, Allah akan jaga kita dan RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 10:39

Tak payah tulis panjang-panjang

“Pertama, PAS boleh menggunakan dengan baik pindaan dicadangkan itu sebagai agenda politik utamanya untuk menarik penyokong akar umbi."

Kalau setakat nak tarik penyokong akar umbi dan bukan mencari keredhaan Allah, RENTIKANLAH!!!!! Silap haribulan, dapat laknat dari Allah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 10:41

Hanya 200,000 (angka yang sengaja dibesarkan) dari 800,000 ahli PAS yang datang Padang Merbok tidaklah membawa erti yang besar.

Ahli PAS Selangor ada berapa ramai???? Semua datang ke????

Kalau PAS Selangor pun tak mampu nak tarik sokongan…. Ape cerite????

Anonymous
Guest
Anonymous

walaunta tuang presideng al makan dedaki sudah muncul selepas kekenyangan memakan dedak….dasar copy paste…kih kih kih….utk dapatkan elaun mencacai @ al dedaki…

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 10:51

Hang baik mengucap semula

Hang komen dan aku quote "Kita hendak jaga maslahat umat Islam, kita hendak jaga agama Allah kerana kalau kita jaga Allah, Allah akan jaga kita dan RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan dengan hukum hudud."

Kau kata…. kita akan jaga Allah…..

Kau ni mabuk ketum ke????? Kau ingat Allah tu siapa??? Ada kelemahan sampai kau kena jaga???? Allah tu Maha Berkuasa dan tak memerlukan kau sebagai penjaga.

Kau kata…. RUU 355 itu langsung tidak ada kaitan dengan hukum hudud.

Hukum yang tidak ada kaitan dengan Hukum Hudud adalah sah bukan hukum Allah… Itu yang kau nak perjuangkan??????

Anonymous
Guest
Anonymous

1051, brapa sen akidah ko jual tu. Sembangnya ribut, rupanya kentut

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 12:13

Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim tu yang kena mengucap.

Kerana nak mainkan isu, tak sedar dah menyalahi sifat-sifat Allah yang sempurna.

Nama je Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, tak langsung tak ade akai

Anonymous
Guest
Anonymous

Cukup2 la bercakap pasal negara Islam. Berapa ramai puak2 PAS ni yg baca doa qunut tiap2 hari tapi tak paham sepatah pun yg dibaca. Islam bukan ritual. Tapi dijadikan ritual oleh puak2 cari makan dalam agama untuk dapat upah melaksanakan ritual. Baca Quran dan paham betul2. Kaji macam mana puak2 Arab Badwi masuk Islam dengan dakwah yg begitu mudah. Islam adalah mudah sesuai dengan kehidupan puak Badwi yg serba kekurangan. Zaman Nabi takdak keperluan hapal doa Arab berkajang2 untuk jadi ustaz. La ni sapa tak hapal doa arab tak boleh cakap pasal agama. Sapa yg ajar semua ni??? Quran???

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana ada menteri 1mdb ni yg cerdik. Semua bodoh belaka. Yg hadir rally tu kena kencing dgn Hadi dn pencuri.1mdb.

Anonymous
Guest
Anonymous

Umno bn kalo bab spin news mmg baguih..terbaek!!!! Kihkihkih

Anonymous
Guest
Anonymous

Izinkan saya salinkan komen saya di pos yang lalu di tulis sabentar tadi. Nak tahu jika ada yang tak setuju dengan pendapat saya itu dan hujah2 bagi nya – Apa tak politik nya Akta 355 tuh. Di percayai membawa kpd Hudud PAS. Sekurang2 nya 40% penduduk Malaysia = 12 juta orang yang bukan Islam – tak setuju dengan Hudud. Walau antara orang2 Islam pun, bukan semua setuju dengan Hudud. Lebih2 lagi PAS punya Hudud. Perlu di ketahui bahawa, walau pun Hudud ada di sebut di dalam Quran, tak nyata. Ha nya sedikit sahaja yang di sebut. Baling batu, potong tangan… Read more »

john doe
Guest
john doe

Sddr yg memberi pendapat. Dengan rendah diri saya jelaskan terdapat bbrp kesilapan yang nyata dlm kenyataan di atas. Penjelasan secara ringkas sahaja:- 1.Hudud jenayah memang disebut dan sabit melalui AlQuran ataupun hadith. Tetapi di antara yang sabit itu pun ada perbahasan khilaf di kalangan fuqaha' bagi kesalahan tetentu dan prinsip2 tertentu. 2. Tidak ada 'Baling batu' dlm hudud. Yg ada adalah rejam sampai mati untuk penzina yang muhson (telah berkahwin). Tapi hukum rejam ini hanya sabit melalui hadith tidak melalui AlQuran. Hukum rejam ini banyak dibahaskan. Terdapat pendapat yang mengatakan ia adalah di antara ayat2 AlQuran yang telah dimansuhkan melalui… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

.. Ada sepotong ayat yang mengata kan hendaklah kamu guna kan tangan (kuasa) jika tidak gunakan mulut dan yang paling lemah ialah dengan mengunakan hati melawan pemerintah yang zalim. Khutbah Jumaat. se belum ini baca 'Berpegang lah kamu pada tali-tali Allah ..' Mengapa pada gunakan tangan dalam ayat melawan kezaliman di maksudkan dengan 'kuasa' dan mengapa tali-tali Allah di baca dengan 'Agama Allah' dan mengapa mencuri yang potong tangan tidak di maksudkan 'kemampuan' untuk melakukan perbuatan mencuri. Mengapa baling batu dan merotan kepada si pelaku tidak di anggap satu perbuatan yang sama kesan buruknya dengan pemerintah yang zalim, yang memberi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

John Doe

Ada pula menjawab bahawa ia tidak dilaksanakan kerana ia hanya 0.001% hukum Islam adalah salah disebabkan ini jawapan 'beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya".

Soalan cepumas:

Bolehkah orang yang menjawab sebegini dipercayai atau diwakilkan untuk menegak syariat Islam??????

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Penjelasan yg terbaik bro john doe

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kita tunggu pula penjelasan drp kejora bintang tiga

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Betul RUU335 ini penuh karut

Betul RUJ ini bukan hudud

Betul 100 rotan bukan untuk peminum arak tapi itl penzina. Dlm ruu ciptaan hadi 100rotan untuk minum arak.

KERANA RUU CELAKA IBI SELURUH AGAMA ISLAM NAMPAK.MACAM AGAMA SETAN.

NON MOSLEM PUN TAHU … BACA KORAN. TAPI YG ULARRRMAK PUTAR BELIT AGAMA JADI AYATULSETAN.

KESIAN AGAMA YG HADI MILIKI TERPALIT DGN AYAT AYAT SETAN

Anonymous
Guest
Anonymous

Terima kasih kpd semua yang memberi pendapat. Ada yang siap rujukan ayat Quran nya.

Ini lah bagus nya blog Sdr Shahbudin ini. Pada umum nya, di sertai mereka yang berpengtahuan. Maka yang kurang pengtahuan macam saya dapat manafaat.

Saya nak baca lagi pendapat2 itu semua. Mungkin nak tambah pendapat atau keluarkan kemuskhilan dalam masa berikutan.

john doe
Guest
john doe

Sdr, Ada sepotong ayat yang mengata kan hendaklah kamu guna kan tangan (kuasa) jika tidak gunakan mulut dan yang paling lemah ialah dengan mengunakan hati melawan pemerintah yang zalim. Jwpn:- Ini bukan ayat tapi hadith dan hadith ini tntg melihat kemungkaran dan tidak khusus kepada menentang pemerintah yg zalim. Benar hadith ni guna terma 'falyughoiyiruhu biyadih' yg bermaksud hendaklah ubahnya dengan tangan'. Tangan ini bermaksud kemampuan termasuklah kuasa. Khutbah Jumaat. se belum ini baca 'Berpegang lah kamu pada tali-tali Allah ..' Mengapa pada gunakan tangan dalam ayat melawan kezaliman di maksudkan dengan 'kuasa' dan mengapa tali-tali Allah di baca dengan… Read more »

john doe
Guest
john doe

Anonymous20 February 2017 at 11:38
John Doe

Ada pula menjawab bahawa ia tidak dilaksanakan kerana ia hanya 0.001% hukum Islam adalah salah disebabkan ini jawapan 'beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya".

Soalan cepumas:

Bolehkah orang yang menjawab sebegini dipercayai atau diwakilkan untuk menegak syariat Islam??????

Jwpn:-

Sudah gaharu cendana pula.

Dulu orang inilah yang kekuarkan amanat takfir sehingga yang beriman dengannya ada yang mati di tgn polis.

Kini org yg sama menjaja RUU355 pula.

Faham2 je lah..

john doe
Guest
john doe

Malaysiabaru20 February 2017 at 14:08Betul RUU335 ini penuh karut Betul RUJ ini bukan hudud Betul 100 rotan bukan untuk peminum arak tapi itl penzina. Dlm ruu ciptaan hadi 100rotan untuk minum arak. Dgn izin:- RUU 355 secara dasar tiada apa yang karut disebabkan isinya ialah untuk memberi bidangkuasa yg lebih tinggi kpd mahkamah syariah. Yang menjadikan ia kelihatan karut ialah sebab ia kelihatan lebih kpd mahukan sokongan politik. Bolehkah RUU ini diluluskan di padang Merbok? Mengapa sendiri yg minta tangguh? Dan banyak lagi… 100 rotan untuk penzina betul. Tapi untuk minum arak hukumannya juga rotan cuma jumlahnya berlainan (80 dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

..

John doe 17 56

Terima kasih atas pencerahan yang saudara berikan. Semoga saudara mendapat berkat dan menjadi satu jariah kepada saudara nanti.

..

11 31.

john doe
Guest
john doe

Sama2 bro.

Dan kebaikan untuk sdr juga.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Musang nak penjelaskan kpd ayam2 yg dia tak makan ayam? Mengintai ayam pun tak pernah? Selepas ditangkap oleh tuan ayam!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Saja la nak tengok pakaTun melalak dan meroyan nih.

Anonymous
Guest
Anonymous

1055 siapa Yg melalak n meroyan? Tun relak n membuat cabaran lg tu…Nak menjelajah satu Malaysia konon… Nak perbodohkan rakyat lg tu…jgn lupa bawa kes 2.6… 42.,,1mdb…Mara…felda… Juga 90

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa lah ramai sgt blogger wala'un barua, jebon, pilkuda PAU (PAS AND UMNO) yg blog nya tak laku menempek tulisan merapu berjela jela panjang dlm blog Tuan Shahbudin ni….

Haprak haram jadah betul!!!

BabaYaga
Guest
BabaYaga

Toyol Berkuasa Kat Putrajaya + Menteri2 Bodoh + Politik Agama + Politik Perkauman = ?? Jahanam Malaysia.!