ADAKAH ORANG POLITIK TIDAK RASUAH?

Sejak kebelakangan ini,  berita wajib yang boleh didengar setiap hari di negara kita adalah tangkapan demi tangkapan oleh SPRM berkaitan rasuah dan salah guna kuasa.
Setiap hari ada saja tangkapan yang dilakukan, kadangkala sampai dua tiga tangkapan yang menjadikan ia bualan hangat di mana-mana. Efisen dan kerja kuat sungguh SPRM ini!
Pegawai perkhidmatan awam, agensi kerajaan dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan adalah tiga sasaran utama SPRM setakat ini dalam usaha mereka membanteras gejala rasuah yang makin membarah.
Semua orang secara umumnya setuju dan mengalu-alukan tangkapan demi tangkapan dan pendakwaan demi pendakwaan yang dilakukan itu kerana mereka adalah pengkhianat kepada negara.
Dalam kes-kes yang serius, ramai pula yang berkata, elok saja ditembak mati mereka yang bersalah itu. Denda dan penjara tidak lagi menakutkan pelaku-pelaku rasuah.
Tetapi, dengan hanya pegawai awam, pengurus agensi kerajaan dan pengarah syarikat berkaitan kerajaan saja yang ditangkap dan didakwa, orangramai mula muak dan tertanya-tanya, golongan tersebut sahajakah yang melakukan rasuah, kenal duit ringgit dan selalu bermewah di negara kita ini?
Bagaimana dengan pemimpin politik yang terdiri daripada menteri, timbalan menteri, orang politik yang mengelilingi kementerian, pengerusi agensi dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan?
Bukankah kuasa lebih berpusat kepada pemimpin-pemimpin politik yang menerajui kementerian, agensi dan syarikat berkaitan kerajaan?
Apabila kakitangan awam sehingga Ketua Setiausaha, pengurus kanan agensi dan pengarah urusan syarikat berkaitan kerajaan diserbu dan ditangkap kerana kesalahan rasuah, adakah pemimpin politik yang merupakan peneraju kementerian, agensi dan syarikat berkaitan kerajaan turut sama disiasat atau dibiarkan begitu saja?
Setelah sekian banyak tangkapan dan pendakwaan dilakukan, tetapi tiada satu pun melibatkan orang-orang politik, masyarakat juga ingin tahu, adakah orang politik di negara kita ini bersih-bersih belaka?
Apakah kejadian rasuah yang berlaku selama ini di luar pengetahuan orang politik sedangkan orang politiklah yang menjadi menteri dan pengerusi agensi serta syarikat berkaitan kerajaan?
Munasabahkah orang politik yang menjadi menteri dan pengerusi tidak tahu apa-apa?
Selama ini bukanlah rahsia bahawa orang politik, jangan kata menteri, timbalan menteri, setiusaha politik atau pengerusi agensi serta syarikat berkaitan kerajaan, malah pegawai khas dan setiausaha akhbar menteri pun ramai yang kaya raya, memiliki rumah besar dan menayang berkereta mewah ke sana sini?
Jika mereka terlihat begitu kaya dan selalu bergaya, daripada mana datangnya kekayaan itu?
Adakah mereka keturunan kaya raya, memiliki banyak peninggalan keluarga atau suka menabung sejak kecil?
Jika di rumah pegawai kerajaan yang diserbu dan ditangkap sebelum ini didapati ada berjuta-juta wang tunai tersimpan di rumah mereka, kenapa tidak SPRM cuba menyerbu rumah orang-orang politik pula?
Mungkinkah juga orang-orang politik ini terlalu pintar dan licik serta mengamalkan prinsip “pandai makan pandai simpan” sehingga tidak mudah untuk masuk perangkap SPRM?
Ataukah tiadanya tangkapan terhadap orang-orang politik, sebaliknya hanya pegawai kerajaan dan agensi saja yang disasarkan, ia lebih bertujuan untuk memberi gambaran cantik tentang wajah politikus-politikus, khususnya Perdana Menteri dan menteri-menteri menjelang pilihanraya akan datang?
Bolehkah UMNO dan BN terus menang dengan cara begitu sedangkan kes RM2,600 juta dan RM42 juta yang dikaitkan dengan Najib Razak siang malam terus menerus menjadi bualan rakyat? (SH 26/01/2017).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:44 pm

249
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Anonymousrahman jpcCreater 727qpZack ArmstrongFan Tun Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Bijak PM Najib,dulu Mahathir balun dia kri kanan,di jawab ala kadanya saja.Sekarang bila PRU kian hampir ,Mahahtir pula yg akan kena,satu persatu skandal Mahahtir di dedahkan dan mungkin bila tiba PRU nanti,Mahahtir akan di letakan bersebelahan dng bilik kurungan Anwar di Sg Buloh.Ini yg sudah lama di tunggu oleh pejuang Reformasi sebenar,bukan refomasi taik kucing Anwar Ibrahim yg akhirnya bersingkokol juga dgn Mahathir.Begitu juga lah LKS yg sudah kehilangan wibawa bila bersama Mahathir yg penuh dgn skandal dalam masa 22 tahun pemerentahannya.

Anonymous
Guest
Anonymous

CIA tak siasat kes BMF! CIA bukan DOK atau FBI? kau faham tak tu dokumen apa? kenapa sekarang baru dikeluarkan? melalut lalaut, satu benda pun kau tak faham pasal isu BMF dan kertas CIA tu, sekolah dulu kat mana? spm gred berapa ni?

Anonymous
Guest
Anonymous

. UMNO kena game dengan Mahathir – LKS. Ini satu cara untuk menarik balik sokongan cina dalam DAP yang keciwa apabila pemimpin mereka berbaik dengan Mahathir. Apabila isu ini di gunakan oleh UMNO sudah tentu lah menguntungkan LKS. Hahaha. Apa tujuan CIA menyiasat kes BMF yang tidak melibatkan institusi kewangan US malah tidak mempunyai akaun atau sebarang harta di US. Telah diketahui semua penyiasatan CIA adalah ke atas pemimpin Islam dan beberapa pimpin yang anti US. Sebagai negara Islam sewajarnya lapuran tersebut dibuang ke dalam longkang. Tunjukkan kerajaan tidak mudah tertipu dengan permainan kotor US. Sebaliknya Malaysia hendaklah mendesak pentadbiran… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

. UMNO kena game dengan Mahathir – LKS. Ini satu cara untuk menarik balik sokongan cina dalam DAP yang keciwa apabila pemimpin mereka berbaik dengan Mahathir. Apabila isu ini di gunakan oleh UMNO sudah tentu lah menguntungkan LKS. Hahaha. Apa tujuan CIA menyiasat kes BMF yang tidak melibatkan institusi kewangan US malah tidak mempunyai akaun atau sebarang harta di US. Telah diketahui semua penyiasatan CIA adalah ke atas pemimpin Islam dan beberapa pimpin yang anti US. Sebagai negara Islam sewajarnya lapuran tersebut dibuang ke dalam longkang. Tunjukkan kerajaan tidak mudah tertipu dengan permainan kotor US. Sebaliknya Malaysia hendaklah mendesak pentadbiran… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Malaysia bukan negara Islam, Malaysia negara Sekular, aku bet itu pun kau tak faham! lepas ni menjerit lah terlolong macam polong pondan kena belacan

Anonymous
Guest
Anonymous

Sprm..nak kaburi mata rakyat
Alih tumpuan rakyat
Tangkap menteri dan bapak menteri tu..
Dakwa.. penjara…lenyapkan

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DAN PKR GAGAL ATASI POPULARITI PAS DI KALANGAN PENYOKONG PEMBANGKANGDENGAN berlatarbelakangkan 20 anak muda yang dipercayai berada di bawah seliaan Rafizi Ramli, sebuah organisasi dipanggil INVOKE telah membuat kajian sikap terhadap rakyat Malaysia secara rawak melibatkan mood politik. INVOKE berhasrat untuk membantu Pakatan Harapan yang dikuasai DAP untuk memenangi pilihanraya pada masa hadapan dengan gabungan elemen menggerakkan komuniti (community organising), penyasaran secara mikro (micro-targeting) dan pembiayaan oleh akar umbi (grassroots financing) yang semuanya disokong oleh Data Besar Analytic (Big Data Analytics). Pungutan dan dapatan data yang dilakukan oleh sekumpulan anak muda ini telah menjadi bahan rujukan buat Naib Presiden… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini adalah panik kedua untuk Kit Siang dalam tempoh hampir dua bulan. Panik pertama adalah semasa perhimpunan Umno Disember 2016 apabila Najib mendedahkan bahawa pilihan raya umum akan datang akan menjadi satu pertandingan antara Barisan Nasional yang dipimpin Umno-Melayu dan Pakatan Harapan yang dipimpin DAP-Cina. Itu adalah apabila Kit Siang menghubungi Mahathir dan perjanjian rahsia itu telah dibuat, kerana Mahathir sendiri mengesahkannya. Panik kedua adalah beberapa hari lalu adalah apabila Mahathir mendedahkan bahawa DAP mahukan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Mahathir telah menenggelam kapalnya sendiri. Rafizi berkata terdapat dua senario yang mungkin berlaku pada pilihan raya umum akan datang. Ia sama… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Tetapi mengapa bersusah payah untuk memfokuskan kepada Putrajaya jika apa yang boleh DAP menangi hanyalah 45 daripada 222 kerusi Parlimen? Adakah Pakatan Harapan tidak perlukan 126 kerusi parlimen untuk memegang Putrajaya (seperti yang Rafizi Ramli ramalkan mereka akan menang) dan bukankah DAP perlu menang sekurang-kurangnya 64 daripada 126 kerusi itu untuk memegang kuasa? Itu akan bagaimana seseorang itu akan berfikir jika orang itu berfikiran mudah. DAP tidak memerlukan 64 kerusi. Apa yang DAP perlukan hanyalah 45 kerusi, atau mungkin juga kurang, selagi ahli-ahli parlimen yang lain adalah proksi DAP atau Ali Baba (atau sekurang-kurangnya 20 daripada mereka). Maksud saya berapa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Malah, DAP tidak mempunyai satu pun kerusi di Kelantan tetapi ia mahu PAS melakukan apa yang DAP mahukan. Dan apabila Kelantan berkeras untuk pindaan syariah, RUU355, DAP secara unilateral membubarkan Pakatan Rakyat supaya PAS boleh dipecat daripada pakatan pembangkang. DAP juga tidak memiliki ‘solitary seat’ di Kelantan tetapi DAP mahu memutuskan apa yang berlaku di Kelantan. Jadi bagaimana DAP mahu berpura-pura mereka tidak mempunyai bersuara jika mereka menang hanya 45 daripada 222 kerusi parlimen apabila mereka mempunyai 0 daripada 45 kerusi di Kelantan tetapi PAS mesti melakukan apa yang DAP mahukan atau pun dibuang daripada gabungan itu? Apa-apa pun, sementara… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

KIT SIANG PANIK SEKALI LAGI DALAM MASA HANYA 2 BULANKit Siang berkata, beliau telh berkata sama ada secara lisan dan bertulis sebanyak 10 juta perkataan dalam tempoh 51 tahun kehidupan politiknya. Tiga posting blognya yang terkini sahaja berjumlah kira-kira 5,000 perkataan jadinya kita tahu bahawa Kit Siang banyak bercakap walaupun kadang-kadang beliau bercakap banyak tetapi isi pentingnya sangatlah sedikit. Apa yang penting bukanlah 5,000 perkataan dalam tiga posting blog terkininya atau 10 juta perkataan yang beliau telah ucapkan dan tuliskan dalam tempoh 51 tahun yang lalu. Apa yang penting ialah 10 juta perkataan yang beliau katakan dalam 51 tahun sentiasa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

PILIH PEMBANGKANG JIKA MAHU BERPOLITIK SEHINGGA TUAMungkin ada benarnya kata kawan dan sahabat yang aktif berpolitik 24 jam bahawa jika mahukan kesenangan, ketenangan, kemakmuran dan kedamaian sertailah UMNO dan Barisan Nasional tetapi jika mahukan berpolitik sahingga tua sertailah parti Pembangkang. Logiknya lihat sahaja pemimpin-pemimpin yang berada didalam kepimpinan pembangkang, boleh dikatakan hampir kesemua mereka sudah melepasi waktu Magrib, malah ada yang ingin menghabiskan masanya berpolitik sahingga khiamat terpaksa memilih pembangkang untuk membolehkan dirinya terus berpolitik. Kerana pakatan pembangkang adalah ruang penempatan warga Magrib yang tidak mahu berhenti dari berpolitik atas pelbagai nama termasuk yang terbaharu ialah mahu selamatkan negara ini,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Apabila Mahathir tampil bermesra dengan Lim Kit Siang, bagai dipanah petir para peminat politik tanahair melihat bagaimana satu individu yang cukup dikenali sebagai anti-DAP itu membuat pusingan “U-Turn”. Tanyalah mereka-mereka yang membesar pada era pemerintahannya, pasti kenal dan tahu bagaimana menebalnya sikap anti-chauvinis pada waktu itu. Lantas, apakah motif, atau motivasi terkuat sehingga Mahathir memilih untuk bersama Lim Kit Siang dan keluarga? Masih segar di minda, bagaimana Mahathir dilaporkan berkata bahawa DAP mahukan kerusi Timbalan Perdana Menteri. Dan hanya dengan seketika, beliau tiba-tiba menuduh MCA pula yang mahukan jawatan tersebut. Biasalah, dalam politik, itu dipanggil “damage control”. Namun, “kantoi” tetap… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

SELAGI MASIH ADA PPBM, SELAGI ITULAH PEMBANGKANG BERCELARUWalaupun sudah beberapa minggu berlalu namun ucapan pemimpin utama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada majlis pelancaran parti itu baru-baru ini sebenarnya terus menjadi duri dalam daging dan memburukkan lagi kemelut di dalam Pakatan Harapan kerana umum melihat khususnya di kalangan pemimpin serta penyokong parti pembangkang seolah-olah PPBM cuba menjadi kepala di dalam pembangkang. Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah berkata tindakan pemimpin utama PPBM yang menyentuh pelbagai polisi atau dasar yang kononnya akan dilaksanakan pembangkang seperti soal bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan sebagainya termasuk soal… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

PEMBANGKANG TIDAK SUKA BERBAKTI KEPADA RAKYAT, CUMA SUKA REBUT KERUSI – KHALED NORDENPembangkang didakwa hanya tahu memperbesarkan isu-isu remeh dan kecil di negeri ini semata-mata mahu merebut kerusi berbanding menjalankan tanggungjawab mereka sebagai wakil rakyat. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sikap tersebut boleh dilihat menerusi tindak-tanduk Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang tidak pernah memberikan khidmatnya di Gelang Patah. Menurut Mohamed Khaled, pembangkang seperti yang diketahui hanya mementingkan kemenangan dalam pilihan raya umum, sebaliknya selepas memenangi kerusi langsung tidak mempedulikan nasib pengundi di kawasan mereka. “Percayalah Kit Siang akan lari dari Gelang Patah sebab apabila orang tahu… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

MAHATHIR ATAU MUHYIDDIN YANG LEBIH BERKUASA DALAM PPBM? – PASParti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) diminta menyelesaikan persoalan siapa pemimpin nombor satu mereka, samada Tun Mahathir Mohamad ataupun Tan Sri Muhyiddin Yassin. Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PPBM perlu menyelsaikan perkara itu terlebih dahulu kerana ia melibatkan masalah dalaman parti yang tidak boleh dicampuri PAS. “Ini urusan dalaman parti PPBM yang sepatut diselesaikan, sampai ada orang tanya siapa presiden sekarang dalam Bersatu (PPBM) ni?, soal beliau lagi. Menurut beliau, PAS keliru terhadap tindak-tanduk Mahathir yang melebihi Muhyiddin sebagai Presiden PPBM dalam mengeluarkan kenyataan bersabit kerjasama dengan parti… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

PROJEK PIKAT PAS : MUHYIDDIN MARAH DENGAN MAHATHIR TAPI HANYA DALAM HATI?WALAUPUN bertindak menafikan antara sesama mereka berlaku perbalahan, namun rakyat yang waras berfikir boleh nampak bagaimana keadaan sebenar antara Pengerusi dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM. Dr Mahathir sebelum ini kerap mendesak agar PAS segera membuat keputusan sama ada mahu menyertai blok utama pembangkang bagi memastikan saingan dua penjuru menentang BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak, ataupun tidak. Bagaimanapun sikap Dr Mahathir itu ketara berbeza dengan apa yang diambil Muhyiddin yang berpendapat PPBM masih perlu mengadakan rundingan dengan parti-parti di luar PH untuk membentuk satu… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

KERAJAAN BN TIDAK SEPERTI PEMBANGKANG YANG RETORIK – PMDatuk Seri Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tidak mengamalkan politik retorik seperti pembangkang, sebaliknya akan menunaikan segala janji yang dibuat kepada rakyat. Jelas Perdana Menteri, sebagai contoh, apabila kerajaan berjanji untuk membangunkan masyarakat India, pelbagai bantuan serta insentif disediakan sehingga membolehkan kaum minoriti itu kini mengecapi nikmat kemajuan. “Kita (BN) tidak bermain politik ucapan atau retorik sahaja, sebaliknya kita laksanakan sesuatu. Kita boleh buat perubahan kepada kaum India. “Kita tidak hanya sekadar membuat janji tetapi kita laksanakannya. Berbeza dengan pembangkang, mereka hanya bermain politik….dulu cakap lain, hari ini… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

MAHU KERJASAMA : SELEPAS ‘DI REJECT’ OLEH PAS, DAP CUBA MERISIK BN PULA?Selepas menimbulkan polemik bahawa beliau bersedia untuk bekerjasama dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang demi untuk ‘menyelamatkan’ Malaysia, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang kini bersedia bekerja dengan pemimpin atasan Barisan Nasional (BN) pula. Menurut Lim, beliau bersedia untuk bertemu dengan pemimpin kanan MCA, Gerakan, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membincangkan cara untuk ‘membersihkan dan menyingkirkan’ segala keaiban dan kehinaan Malaysia dilihat sebagai negara kleptokrasi. “Saya bersedia untuk bekerja bukan sahaja dengan Hadi, tetapi dengan Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dari Awal DAP Tidak Pernah Terima Kehadiran MahathirDalam mesyuarat Ahli Jawatankuasa DAP Pulau Pinang baru-baru ini, DAP didakwa tidak pernah percayakan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila perkara itu dikatakan dibangkitkan. Malahan, kesangsian terhadap Dr. Mahathir disuarakan oleh beberapa anggota jawatankuasa itu termasuk pemimpin kanan parti tersebut ketika dalam mesyuarat itu di George Town. Ada dikalangan mereka mempersoalkan bagaimana bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim memperoleh maklumat pertemuan antara penasihat parti itu, Lim Kit Siang dan Dr. Mahathir, malah lebih pelik lagi mengetahui pula butiran perbincangan tersebut. “Adakah Tun M sendiri yang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Muhyiddin jumpa MB Kelantan petang tadiKOTA BHARU: Petang tadi Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yasin berjumpa Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob. Pertemuan hampir dua jam itu berlangsung di JKR 10 petang tadi. Antara perkara yang dibincangkan termasuklah hal yang berkaitan kerjasama bagi menghadapi PRU14 nanti. “Kerjasama ini amat penting bagi menghadapi Pilihan Raya Umum 14 (PRU) yang lebih mencabar,” ujarnya lagi. Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika ditemui selepas melakukan pertemuan dengan Menteri Besar Kelantan. Selain itu, Muhyiddin turut memberitahu bahawa akan mengadakan pertemuan dengan pimpinan tertinggi PAS Febuari nanti. Pertemuan itu sebagai lanjutan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Orang politiklah kuat rasuah.

Isa samad pernah kena tuduh dan didapati bersalah kerana rasuah.

It takes a rasuah leader to appoint another rasuah leader

Anonymous
Guest
Anonymous

KHIR TOYO, MAT TAIB, ABU HASAN, DLL, perompak, perasuah dan pesalah seks semua cukup yang dilantik zaman tun.

Anonymous
Guest
Anonymous

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/01/26/pbs-ready-to-win-back-6-seats-lost-to-opposition/

PBS ready to win back 6 seats lost to opposition

President Maximus Ongkili says it is well prepared in case the Sabah state election is called early.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahathir Mula KetakutanSelama beberapa tahun beliau kembali aktif dalam bidang politik, baik pengikut mahupun dirinya sendiri, seringkali mereka melaungkan bahawa sepanjang pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun di Malaysia, beliau langsung tidak membuat sebarang kesalahan. Mereka menggambarkan Mahathir seperti seorang pemimpin yang terlalu maksum dan tidak mungkin melakukan sebarang kesilapan. Hujah mereka mudah. Mahathir telah membangunkan negara dari sebuah negaraa berasaskan pertanian kepada sebuah negara perindustrian. Malah, mereka akan kerap menunjukkan pembangunan pesaat dan pembinaan deretan bangunan pencakar langit sebagai bukti betapa telusnya pentadbiran Mahathir di MalaysiaWalaupun kerap kali didedahkan oleh kebanyakan media di negara ini tentang penyelewengan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Amboi amboi…pakcik pi baca report cia tu sendiri ok…dia tak tuduh pun tdm…tp dia kata berlaku waktu tdm jd pm …maka sbg pm yg nak ada kerajaan yg bersih maka perkara ini sedikit akan tercalar…itulah pakcik ni kecik kecik takmau ngaji english. Kan dah termalu gitu

Anonymous
Guest
Anonymous

.

Apa tujuan CIA untuk menyiasat skandal yang tidak melibatkan US ?

Siasatan di gunakan untuk kegunaan pentadbiran US bukan untuk tujuan mereka sendiri. Banyak negara Islam menjadi mangsa rancangan jahat US.

BMF tidak ada akuan malah tidak ada harta di US seperti 1MDB yang melibatkan warga US seorang pelakun terkenal.

Siasatan seperti ini bukan sahaja terhadap Mahathir tetapi melibatkan ramai pemimpin Islam.

Adakah ini akan menjadi senjata UMNO untuk menutup mulut Mahathir ? Lu silap lah kalau lu ingat macam tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

CIA menyiasat? apa kah BODOH sekali kau ni, masih tak faham apa dokumen yang dikeluarkan? kenapa dikeluarkan? BANGANG!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau dia takut dia tak jolok la sarang tebuan tu ngok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Lim Kit Siang Memang Berharap Untuk Dapat Jawatan TPMSecara amnya, sejak PPBM menyertai Pakatan Harapan Disember lalu, hanya jawatan Perdana Menteri sahaja yang hangat diperdebatkan oleh kesemua pemimpin mereka selain daripada pembahagian kerusi. Pelbagai nama disebut sebagai Perdana Menteri dan pastinya, nama Datuk Seri Mukhriz tidak ketinggalan dari menjadi sebutan. Selaku Timbalan Presiden PPBM dan juga anak kesayangan Tun Dr Mahathir, sudah semestinya, nama beliau akan turut dicadangkan. Namun begitu, sepanjang perbincangan siapa yang bakal diletakkan sebagai calon Perdana Menteri, Pakatan Harapan langsung tidak pernah berbincang mengenai jawatan Timbalan Perdana Menteri sehinggalah satu pendedahan yang mendakwa, sudah ada nama untuk… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

MCA pun berharap. Tapi harap saja la kan?

Anonymous
Guest
Anonymous

tak perlu risau, MCA dah dikasi UMNO, diaorang tahu yang ia hanya harapan palsu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Cara berfikir orang Islam mesti berpandukan petunjuk al-Quran dan Sunnah. Apabila ia datang dari luar, ia mesti ditapis. Pemikiran yang bercanggah dengan Islam dianggap sebagai satu serangan pemikiran.

Anonymous
Guest
Anonymous

Info basi fari CIA tu bererti dari luar lah kan?

Anonymous
Guest
Anonymous

DOJ, MAS dan SR pun dari luar kan!

Anonymous
Guest
Anonymous

"Apa salah saya?" (Dr. Mahathir)"Apa salah saya? Adakah saya mencuri duit berbilion dan menjual tanah untuk mengadakan bandar kepada orang asing?", demikian mafhum kata-kata mantan PM, mujadid zaman ini, Dr Mahathir Mohamad. Hebat mujadid ini mensucikan dirinya dari segala dosa. Dia tuduh PAS makan dedak tapi dia juga melutut merayu PAS untuk bergabung. Dia mengajak PAS bergabung tetapi dia juga mahu menjadi juru arah dengan melatakkan syarat PAS jangan terlalu tegas dengan prinsip yang ada sekarang. Penulis tidak hairan dengan perangai Dr Mahathir ini. Cakap berbelit-belit. Tak hairan kerana umurnya sudah sampai tahap extra. Sebab purata umur orang malaysia antara… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

kat mana yg putar tu?

Anonymous
Guest
Anonymous

kat otak kau!

Anonymous
Guest
Anonymous

Dr M masuk perangkap DAP Yang Anti Islam Saya telah diminta untuk menyatakan pendirian oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, adakah beliau lebik buruk daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sehingga saya dikatakan cuba menghalang wujudnya hubungan PAS dan PPBM (Parti Pribumi Bersatu Malaysia – BERSATU). Dukacita saya memaklumkan, saya tidaklah berminat untuk memberi maklum balas dengan membuat perbandingan antara keduanya kerana masing-masing mempunyai legasi dan bagasi tersendiri. Sekali lagi saya ingin mengulangi pendirian PAS dalam melihat krisis integriti yang sedang berlaku di Malaysia hari ini. Ia berpunca daripada sistem urus tadbir negara dan tatakelola awam yang sudah rosak dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pakatan Lawak Tahap Gaban dan saham PAS yang melonjakDulu dicela, malah sekarangpun masih dicela, namun kalaulah boleh punggung Haji Hadi dicium, hendak diciumnya punggung Haji Hadi. Demikianlah perangai pemimpin Pakatan Harapan dan Bersatu terhadap PAS mutakhir ini. Kata PAN, memberikan undi kepada PAS adalahs seperti memberikan sampah untuk dimasukkan ke dalam tong sampah. Pergh! hebat parti PAN ini. Namun PAN tak sedarkah mereka seperti melukut di tepi gantang dalam Pakatan Harapan? Mereka hanya tahap sampah dalam Pakatan Harapan, tahap kuda tunggangan bagi DAP. Penulis katakan, jika Bersatu menjadi komponen Pakatan Harapan, PAN akan menjadi pengemis dalam Pakatan. Contoh mudah, dimana-mana… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

lawak utk 6.3%. Cepat gelak lagi masih boleh. 🙂

Anonymous
Guest
Anonymous

mana boleh lawan lawak uTUrN …. :)))))))

Anonymous
Guest
Anonymous

berikan sijahil itu sebuah "kebenaran" maka lidahnya sendiri bakal merosak "kebenaran" yang dikendong. bukankah lidah itu lebih menikam dari mata pedang ? tidak semua akan membalas cercaan dengan hujah. kepada si labu labi dan golongan yang jahil pelihara lidahmu sendiri dari merapu dan mencela lebih afdhal buatmu, jadikan cabaran untuk membuat call sebagai pedomanmu. Serahkan urusan memperjuangkan "kebenaran" kepada rakan2 kamu yang masih mampu menjaga lidahnya apabila menulis. Aku merasa kasihan apabila cercaanmu membelit kini membelit lehermu sendiri – ia bukan lagi soal UMNO atau tuan2 politikmu ia adalah mengenai kelancangan lisanmu sendiri. Nasihatku berhentilah dari menjadikan lidahmu sebagai lubuk… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

labu labi, john doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul ???

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul. Hina manusia kerana perbuatan songlap dan pecah amanah yg sah, spt 1mdb tu.

Creater 727qp
Guest
Creater 727qp

klu nk marah..marahkan pencuri..lanun..nk marahkan pengomen..kami tak dapat bagi dedak..😊😊

Anonymous
Guest
Anonymous

betul tu jangan lupa hina mamak tua kutuk yang songlap dan pecah amanah duit BMF, PEWAJA, MAS, RENONG, BANK NEGARA, DLL sekali.

Anonymous
Guest
Anonymous

yang makan dedak tu aku faham lah gak, tapi geng mamak yang ketagih cium bontot mamak tua yang aku tak faham …

Anonymous
Guest
Anonymous

dah lah semua orang kat sini dah tahu labu labi, kau dan yang lain tu semua pondan penjilat mamak tua, cakap je lebih, suruh call je, buah "pelior" terus gugur.

Anonymous
Guest
Anonymous

hahahahaha, sila cuba lagi…..

ni dia senarai ahli kumpulan gangster kuat mencaci tersohor dalam blog tuan budin ni.

abu labi, john doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul

Anonymous
Guest
Anonymous

Salah tu. Yang kerja mencarut dan mencaci dalam blog ni adalah labu labi dan kejora.

Anonymous
Guest
Anonymous

tak betul tu saudara, dah lama saya tak baca komen kejora, tak baik cakap bohong. kalau komen mencaci dari geng mamak kat atas tu memang banyak.

Anonymous
Guest
Anonymous

labu labi peon duduk ppr tu kan kapten geng mamak kuat mencaci. LOL

Creater 727qp
Guest
Creater 727qp

kami bukan gengster..kami pemberi komen..😀😀kau anggap kami gengster..habis..klu kami beri kamu kumpulan penjilat..pendedak..nak tak????..saya tak marah..saya memang kutuk/ benci..caci.. .(lanun/ pencuri./perasuah.)sebab saya Malaysian…klu kau rasa dlm kategori tu..kau layak marah..tapi klu rasa tak ada…tak payah marah..siap bagi nombor hp..ajak org jumpa..apa guna..tak ada manfaat langsung..😀😀

Anonymous
Guest
Anonymous

ngaku je lah pondan tak ada buah "pelior", brtdolsk dslik, kau hina dan caci orang kat sini banyak manfaat? bodoh! LOL

Anonymous
Guest
Anonymous

salam pejuangan dari kumpulan pondan tak berbuah "pelior". hahahahahaha

Anonymous
Guest
Anonymous

berikan sijahil itu sebuah "kebenaran" maka lidahnya sendiri bakal merosak "kebenaran" yang dikendong. bukankah lidah itu lebih menikam dari mata pedang ? tidak semua akan membalas cercaan dengan hujah. kepada si labu labi dan golongan yang jahil pelihara lidahmu sendiri dari merapu dan mencela lebih afdhal buatmu, jadikan cabaran untuk membuat call sebagai pedomanmu. Serahkan urusan memperjuangkan "kebenaran" kepada rakan2 kamu yang masih mampu menjaga lidahnya apabila menulis. Aku merasa kasihan apabila cercaanmu membelit kini membelit lehermu sendiri – ia bukan lagi soal UMNO atau tuan2 politikmu ia adalah mengenai kelancangan lisanmu sendiri. Nasihatku berhentilah dari menjadikan lidahmu sebagai lubuk… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora dulu siap sebut burit la, puki la dan yang lain tu malu rasanya nak sebut. Tapi bila Budin bertindak delete komen mencarut, dia dah berenti mencarut Dan kejora ni pro najib. Ramai orang dah baca dan masih ingatkan komennya. Kena ingat bukan orang najib tak pernah keji carutkan Tun Mahathir dan ahli pembangkang yang lain. Jadi terima hakikat dua-dua belah ada pros n cons dan ada silap masing-masing. Tak boleh la nak kata pro najib baik macam malaikat dan Nabi cakap sopan semata. Jangan nafikan silap sendiri tapi nampak silap orang aja. Tak bolehla macam tu. Satu telunjuk tuding… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

10 jari tunding kat batang hidung kau yang dangkal tu! tak payah lah bedolak dalik, kau pegi baca semua komen geng mamak kaki hina tu. bila kena dihati cerita lama diungkit, bila orang ungkit kes BMF kaorang mengelupur …. tak payah lah kau nak salahkan kejora, dia dah lama tak muncul pun.

Anonymous
Guest
Anonymous

kata geng pejuang? baru kena test sikit suruh call, terus jadi pondan. jangan jadi munafik lah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Nampaknya projib mlm ni failed dah. Tak dpt mengawal perasaan siap bagi no tel nak jumpa. Ada sebab labu labi jadi macam tu. Habis yg projib panggil dan gelar tun m teruk2 tu boleh pulak.

Haish…ramai gengster skrang ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

tak baik cakap bohong saudara,

75% geng mamak VS 25% projib

🙂

Anonymous
Guest
Anonymous

Pro najib dah kena high blood

Anonymous
Guest
Anonymous

pro mamak dah kena sawan pondan ….

Anonymous
Guest
Anonymous

meneliti gerak seni pengkhianatan politik Pakatan Harapan plus PPBM semakin jelas kelihatan taringnya pada setiap dari ucapan ketua mewakili puak masing2. LKS kelihatan begitu licik apabila menawarkan "kerjasama" berkecuali kepada PAS dan kemudian ditujukan juga pada UMNO dan Barisan Nasional. PPBM juga menawarkan "kerjasama" berkecuali kepada PAS. PKR tidak ketinggalan mencuba nasib juga mengharapkan pada PAS. inilah bahananya apabila bertemunya puak2 yang berpakat tanpa memberi bai'ah dalam melantik kuasa pemutus – aku melihat tak ubah perilakunya laksana binatang buas yang dikurung didalam kurungan yang sama. Tuan2 politik itu akan saling berpakat di dalam pakatan untuk mendapatkan habuan masing2. Alangkah malang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh. 🙂

Anonymous
Guest
Anonymous

FON DAN

Anak Buntal Terkapai-kapai,
Dibawa pasang hanyut kelaut,
Awak bebal memandai-mandai,
Ditanya orang terkentut-kentut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Terbaik bro, sampai terkentut-kentut ketawa membaca pantun ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dibawa pasang hanyut kelaut
Awak yg sedut kentut

Anonymous
Guest
Anonymous

anak dara makan jamu
kentut ku idaman isterimu

Anonymous
Guest
Anonymous

berikan sijahil itu sebuah "kebenaran" maka lidahnya sendiri bakal merosak "kebenaran" yang dikendong. bukankah lidah itu lebih menikam dari mata pedang ? tidak semua akan membalas cercaan dengan hujah. kepada si labu labi dan golongan yang jahil pelihara lidahmu sendiri dari merapu dan mencela lebih afdhal buatmu, jadikan cabaran untuk membuat call sebagai pedomanmu. Serahkan urusan memperjuangkan "kebenaran" kepada rakan2 kamu yang masih mampu menjaga lidahnya apabila menulis. Aku merasa kasihan apabila cercaanmu membelit kini membelit lehermu sendiri – ia bukan lagi soal UMNO atau tuan2 politikmu ia adalah mengenai kelancangan lisanmu sendiri. Nasihatku berhentilah dari menjadikan lidahmu sebagai lubuk… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

labu labi, joh doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul

Anonymous
Guest
Anonymous

spot–on!

Anonymous
Guest
Anonymous

https://bibliotheca.limkitsiang.com/1987/01/17/dap-calls-for-the-revival-of-the-ahmad-nordin-bmf-inquiry-committee-to-specifically-inquire-into-the-three-irregular-transactions-highlighted-in-the-hashim-shamsuddin-case-in-hong-kong/

DAP calls for the revival of the Ahmad Nordin BMF Inquiry Committee to specifically inquire into the three irregular transactions highlighted in the Hashim Shamsuddin case in Hong Kong

Fan Tun
Guest
Fan Tun

19.42
Siapa belit siapa berdusta
Puak protun komen berfakta
Tong kosong kita dikata
Ajak berdebat lari 1,000 meter

Ini budak tak lepas sekolah
Ponteng belajar selalu disesah
Tak cukup ilmu nak masuk siasah
Tin kosong layak tong sampah..

Anonymous
Guest
Anonymous

FON DAN

Kupu-kupu besar, dari Jawa
Hari Selasa, hinggap di dahan.
Penipu awalnya, akan tertawa,
Akhirnya disiksa dineraka jahanam

Anonymous
Guest
Anonymous

FON DAN

Sukailah sayur terong
Terong muda lebih baik
Jika engkau suka berbohong
Engkau termasuk orang munafik

Anonymous
Guest
Anonymous
Anonymous
Guest
Anonymous

Fon Dan

Pet pet pet pett..
Mamak bermotor menjual roti
Pet pet pet pett..
Mamak merompak bertukar ganti

Anonymous
Guest
Anonymous

Fon Dan

Lantun melantun kian kemari
Lantun batu budak berlari
Pantun memantun kita di sini
Pantun dituju mamak semua sekali

Anonymous
Guest
Anonymous

Fon Dan

sambil bernyanyi menari pula
Siapa yang tidak bakal tertawa
disangka waras ternyata gila

Anonymous
Guest
Anonymous

Blog tuan budin dah jadi tempat gaduh la pulak..bukan kerana tulisan dan isu tapi kerana kelemahan kawalan nafsu si pengomentar..ada pulak set2 yg dok perangat kasi gaduh…alahai melayu!!

Anonymous
Guest
Anonymous

nafsu merompak mamak tua kutuk memang kuat membara

Anonymous
Guest
Anonymous

19.44 banyak lah kau, dah lama geng mamak menyundal kat sini dengan segala cacian ala beruk, baru sekarang kau perasan?

Anonymous
Guest
Anonymous

Terasa ke bro…korang plak geng bijan 6% tu ke…alahai melayu

Anonymous
Guest
Anonymous

20.30 kamu ni keling?

Anonymous
Guest
Anonymous

Suruh najib kau orang keluar berdebatlah bro.
Nak lari buat apa
Bikin malu saja pakai gelaran madppudulun tapi bengong!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

next please …

Anonymous
Guest
Anonymous

Fon Dan

Pet pet pet pett..
Mamak bermotor menjual roti
Pet pet pet pett..
Mamak merompak bertukar ganti

Anonymous
Guest
Anonymous

20.55 terasa nampak, sah keling!

Anonymous
Guest
Anonymous

Fan Tun

Tong kosong nyaring bunyinya
Dompet kosong gak ada isinya.
Pantun membelit mengalahkan Yahudi.
Membohong mencaci amalan diri.

Anonymous
Guest
Anonymous

FON DAN

Apa guna mandi pagi
Kalau jirus badan tak dicuci
Apa guna ranking blog tinggi
Jika content memaki dan mencaci

Anonymous
Guest
Anonymous

I LIKE

Anonymous
Guest
Anonymous

suka saya mendedikasikan pantun terbaik dari bro Fon Dan ini kepada Tuan Shah kita.

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Tujuan kita mandi pagi
Cuci badan hilang daki
Apa guna jadi menteri
Wang rakyat jadi rezeki

Siapa caci siapa maki
Flykite dulu, unknown kini
Asyik carut, gemar kikiki
Ajak debat, mana berani..

Anonymous
Guest
Anonymous

Ajak berdebat dah cabut lari….hehehe
Berani dlm tv3 suku jer

Anonymous
Guest
Anonymous

hehehehehehe …..

FON DAN

Anak Buntal Terkapai-kapai,
Dibawa pasang hanyut kelaut,
Awak bebal memandai-mandai,
Ditanya orang terkentut-kentut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Banyak sungguh respond pada blog tuan budin. Hangat di pasaran .

Anonymous
Guest
Anonymous

Fon Dan

Buah Belimbing Rasanya Masam,
Dah lah Masam Berkelat Pula,
Siapa kata Geng Pejuang Bawah Pokok tak suka Menyundal,
Dah lah Kaki Sundal Penakut Pula.

Anonymous
Guest
Anonymous

Lucu dan Terbaik bro FON DAN … !!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Clear cut melayu dah bangsat

Anonymous
Guest
Anonymous

itulah akibat nya kalau taksub dengan si mamak tua kutuk ….

Anonymous
Guest
Anonymous

19.21 kau cina? keling?

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 1924 pi buka blog kau sendirilah. Kalau orang panggil bapak kau tu tua kutuk kau marah tak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 20:50, Apa kata kau saja yang buka blog sendiri lepas tu invite lah labu-labi dan raka-rakan datang memaki hamun. Kalau orang panggil mak kau badak ketot kau suka?

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Hari mengundi sudah dekat
Minyak Bijan ada pucat
Lagi apa mahu buat
Kutuk Mahathir kerja Fuad

Ramai ramai dia kumpul
Para pemikir dan bloodyfool
Mahathir tajam belum tumpul
Hari hari mesti gempur

Tapi Bijan sudah lupa
Deputy Bijan sendiri kata
6.6% tinggal ada
Masuk blog meracau gila

John ajak sumpah laknat
Ini ostat kalih cepat
Lidah putar otak ligat
Masih ingat diri smart

Brother john Sudah sumpah
Ini anon jadi gelebah
Give up, boss tentu marah
Menyalak lagi, keluar sampah

Brother john and labu labi
The fanthom & the rest of anti jibby
Fighting this goon don't you worry
We're all behind you under one tree!

The Phantom
Guest
The Phantom

Nukilan hebat dari Fan Tun..!!
Well done bro !!

Anonymous
Guest
Anonymous

menghina dan memaki hamun orang lain kat dalam internet punya lah gempak, orang bagi nombor suruh call jumpa face to face tak berani. dia ajak berdebat je tu. kau kan juara pemaki hamun no 1 kat blog tuan budin ni.

labu labi
Guest
labu labi

Bro aku ni peon duduk ppr…takut le aku bro… Sblm nk cabar org siasat dulu latar belakang btul2

Anonymous
Guest
Anonymous

hahahahah, PODAN rupanya!!!!!! HAHAHAHAHAHA

Anonymous
Guest
Anonymous

Hehhehe kelakarla labu labi dah2… salam cepat..kena kurangkan sikit laser tu hihihi

Anonymous
Guest
Anonymous

pondan laknat yahudi gred 3 je menghina mak orang lain, kau tak ada mak ke? mak kau bukan pompuan melayu?dia monyet? bapak kau kahwin beruk dulu? kau SUKA orang cakap macam ni pasal mak kau? kau ingat dia tak ada anak, kalau berani pegi cakap kat muka diaorang, bukan macam sundal, setakat berani kat belakang.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Anonymous
Guest
Anonymous

Labu labi call Laa