SELEPAS INI BIAR PAS BUAT PILIHAN….

Tun Mahathir Mohamad menegaskan, tempoh untuk Pas berbincang bagi mengadakan kerjasama dengan Pakatan Harapan sudah pun berakhir.
Menurut beliau, Bersatu sudah memberi lebih masa kepada Pas bagi membolehkan parti berkenaan memberi pandangan dan berbincang.
“Selepas Bersatu menyatakan syarat yang dikehendaki, Pas pula selepas sekian lama masih tidak memberi sebarang jawapan.
“Hasrat Bersatu, jika Pas tak nak sertai Pakatan Harapan, Bersatu akan berada dalam Pakatan Harapan. Kalau Pas tak nak, (biar) tak naklah,” kata Tun Mahathir yang juga Pengerusi Bersatu.
Setakat ini status Bersatu adalah bekerjasama dengan Pakatan Harapan dan difahamkan keputusan untuk menyertai gabungan pembangkang itu secara rasmi akan diambil dalam mesyuaratnya yang akan datang.
Dengan penegasan Tun Mahathir ini, bermakna pertembungan sebenar dalam PRU 14 adalah antara BN dengan Pakatan Harapan. 
Maka,  sekarang ini terserahlah pula kepada Pas untuk membuat keputusan yang seterusnya. 
Hanya dua pilihan yang tinggal buat Pas bagi menghadapi pilihanraya akan datang – kekal bersendirian atau menjalin kerjasama secara rasmi dengan Najib, UMNO dan BN.
Tetapi, barang diingat, apa pun keputusan Pas selepas ini, ia tetap memihak untuk memberi kelebihan kepada Najib, UMNO dan BN.
Setelah berkali-kali memberi penegasan untuk bertanding hanya di 70 kerusi Parlimen saja, Pas, jika bertanding secara bersendirian,  tidak mungkin mencukupi untuk menubuhkan sebuah kerajaan.
Berada di tengah-tengah pertembungan antara BN dengan Pakatan Harapan, Pas lebih mungkin menjadi “kancil yang akan mati tersepit apabila terjadi pergaduhan antara gajah sama gajah”.
Boleh jadi juga hasrat Pas untuk menjadi “king maker” tidak akan kesampaian kerana adalah lebih baik pengundi untuk terus saja membuat pilihan antara BN atau Pakatan Harapan untuk menjadi kerajaan yang mentadbir negara ini.
Jadi, pilihan yang terbaik ialah agar Pas dan cepat-cepat mengajak UMNO untuk “menikah” daripada terus-menerus hidup “bermukah” yang menyebabkan nasib masa depan turut tidak ketahuan. (SH 22/01/2017).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:44 pm

326
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
cassAnonymousrahman jpclabu labiOthaman Ahmad Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
cass
Guest
cass

kali ni terangkat bontot umno…tiong lai ketua penyangak mca dah bagi warning…teruskan RUU355 mca akan halang biar bn berpecah…
senjata dah makan tuan…itulah natijahnya kalau berkawan tak tengok bulu….sekarang ni mca dah gari tangan umno….besok gerakan pula gari kaki…lusa mic pula tutup kepala….akhirnya tak tau kemana lah melayu akan tercampak….
bahana memikul biawak hidup….

Anonymous
Guest
Anonymous

Sejsk pembongkaran besar kes 1mdb di mahkamah Spore, blog Tn Shah telah dkt kunjungan mendadak
Defisit terok berlaku pada jumlah pelawat di site pro UMnO,BN
Cubaan, maki ganggu, alih topik , carut dijalankan oleh trooper, tp semuanya gagal.
Maka fasa Hijack blog ini sedang rancak dijalankan.
Tanda2 Trooper-
– tak akan sentuh kes mahksmah Spore jho Tahi , Eric Tan,
– Kuntau topic
– provoke dumba2
– puji Ah Hardy
mcm2, lagi.
Yg senang ignore hijack attempt. Bagaimanapun, ini semus tanda3 UMNO BN PAS akan masok dlm sejarah.
Kontraktor lantikan 5 tahun yg Songlap dan cuba jadi bos pada Rakyat, harus dihentikan.

labu labi
Guest
labu labi

Yg pastinya jumlah brim yg di beri 5 billion tp kutip balik gst 50 billion, akibatnya kos sara hidup meningkat Dan lg tisp 6 bulan nk bayar bunga pinjaman 1 mdb dalam USD maka lg merundum la mata Wang Malaysia.. Cer semak banding matawang asing semua mengukuh kecuali matawang Malaysia. Tu lah sebabnya rakyat tak percaya bijan Dan zahid utk kemudi negara. Negara hancur dan masa depan Kita gelap dan kelam… Nukilan alumni item 1987

Anonymous
Guest
Anonymous
Anonymous
Guest
Anonymous

10. Menghapuskan hak istimewa Melayu dan Bumiputera * Menutup dua MRSM di Terengganu; * Menutup sekolah agama rakyat; dan * Menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar subjek Matematik dan Sains di sekolah. Atas beberapa keadaan inilah maka saya berpandangan bahawa: * Dr Mahathir Mohamad sepanjang menjadi Perdana Menteri telah melakukan pelbagai jenayah atau melindungi kegiatan jenayah dengan menyalahgunakan kuasa beliau sebagai Perdana Menteri; * Dr Mahathir Mohamad telah menyalahgunakan dana-dana awam untuk membantu kroni-kroni, kaum keluarga dan kepentingan-kepentingan BN; * Dr Mahatir Mohamad juga telah melakukan pelbagai penyelewengan dalam pentadbiran kerajaan termasuk membiarkan berlakunya rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya;… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

9. Menghina dan menyekat Islam

* Merancang membuang nama Islam daripada pertubuhan Islam;
* Mengucapkan penghinaan ke atas sunnah-sunnah Nabi;
* Mengucapkan penghinaan ke atas hukum-hukum Tuhan;
* Membiarkan penulis-penulis menghina hukum Allah, Islam, nabi dan ulama;
* Menyekat dan memperkecilkan sekolah agama rakyat; dan
* Memecat Mufti Selangor kerana mempertahankan tiga orang ratu cantik.

Anonymous
Guest
Anonymous

8. Kerugian dan penyelewengan dana-dana awam

* Penyelewengan RM 40 juta wang PPRT;
* Kerugian pelaburan Tabung Haji;
* Kerugian RM15b Bank Negara;
* Kerugian RM40 juta AIM;
* Kerugian LRT Putra dan LRT Star; dan
* Kemerosotan keuntungan KWSP hampir RM600 juta pada 2000.

Anonymous
Guest
Anonymous

7. Mempengaruhi integriti dan kebebasan kehakiman * Kes Anwar Ibrahim (kes liwat 1) * Kes fiasco Tun Salleh Abbas; * Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam. * Kes tape Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasata kes ini mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Nazri Aziz kata tiada kes, maka kes ditutup. * Campur tangan seorang hakim kanan dalam pengendalian kes pengundi hantu DUN Likas. * Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim. * Penghapusan bukti dalam kes seks DP Vijandran. * Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

6. Mengagihkan tender-tender secara runding terus kepada kroni yang tidak berkelayakan sehingga menyebabkan kes-kes seperti:

* Keruntuhan makmal computer;
* Kegagalan menyiapkan 2,192 makmal komputer dalam fasa pertama;
* Terbengkalainya projek perumahan polis di Batu Pahat;
* Keretakan PULAREK; dan
* Penyelewengan pembekalan alat-alat saintifik ke Kolej Matrikulasi.

Anonymous
Guest
Anonymous

5. Menyekat kebebasan badan penguatkuasa

* Campur tangan terhadap tugas-tugas polis
* Mengganggu penyiasatan BPR
* Menghalang pendakwaan oleh Peguam Negara, dan
* Mencampuri tugasan SPR dalam urusan pilihan raya.

Anonymous
Guest
Anonymous

4. Menyalahgunakan akta-akta draconian seperti ISA, OSA dan Akta Cetak dan Mesin Cetak bagi tujuan kepentingan politik UMNO:

* Kes ISA seperti Operasi Lalang (1987), Operasi Kenari (1989), al-Arqam (1994), Reformasi (1998), al-Maunah (2000) dan KMM (2001).
* Kes OSA seperti kes Mohd Ezam Mohd Noor (2002).
* Kes Akta Cetak dan Mesin Cetak seperti kes Lim Guang Eng (1999).

Anonymous
Guest
Anonymous

3. Menyelewengan dana-dana awam untuk membantu kroni BN * Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004. * Mengagihkan projek lebuh raya Utara Selatan kepada syarikat milik Umno, UEM bagi tujuan membiayai pembinaan Ibu Pejabat UMNO, PWTC. * Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail out) 50.6 peratus saham MAS milik Naluri Sdn Bhd dengan harga RM8 sesaham ketika harga semasanya RM3.60 sesaham. * Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b. * Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerjaan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

2. Kegagalan dan melambatkan proses penyiasatan ke atas kroni-kroni BN * Penyiasatan lanjut ke atas kes Perwaja dan Eric Chia (kerana perbicaaan dilakukan secara olok-olok yang akhirnya Eric Chia dibebaskan dan sudah pun meninggal dunia). Kes Eric Chia kini diulang tayang semula dengan pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Ling Liong Sik dituduh terlibat menipu kerajaan dalam skandal PKFZ yang mana dijangkakan Ling juga akan turut dibebaskan seperti mendiang Eric Chia. * * Penyiasatan kes BMF dan kes pembunuhan saksi utama dalam skandal BMF. * * Penyiasatan kes pelaburan Tabung Haji bernilai RM200 juta yang diluluskan oleh bekas Menteri di… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Senarai penyelewengan dan salah guna kuasa yang telah dilakukan oleh Mahathir dan juga ahli-ahli kabinetnya sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri : 1. Menyekat penyiasatan atau pendakwaan ke atas kroni-kroni kanan BN seperti kes: * Pemberian saham oleh Rafidah Aziz, ketika itu Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada menantunya yang telah disiapkan kertas pertuduhan oleh Peguam Negara, tetapi tidak didakwa kerana ditutup failnya oleh Peguam Negara kononnya kekurangan bukti. * Penyiasatan ke atas bekas Ketua Menteri Melaka, Abdul Rahim Tamby Chik tentang penglibatan beliau dalam kes rogol pelajar bawah umur dan pengamal rasuah yang tersohor. * Sekatan ke atas… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

http://mafiaboss2u.blogspot.my/2012/06/bongkar-senarai-penyelewengan-mahathir.html

Bongkar!! Senarai Penyelewengan Mahathir Sepanjang Beliau Menjadi Perdana Menteri

Anonymous
Guest
Anonymous

http://msomelayu.blogspot.my/2011/12/kenyataan-dedah-mahathir.html

Najis Mahathir
Mahathir: Bila Mulut Manis Tidak Boleh Melindungi Kejahatan

–Mohd Sayuti Omar

Anonymous
Guest
Anonymous

Beliau juga bertanggungjawab menubuhkan Kumpulan Wang Amanah Negara dan Kumpulan Wang Amanah Pencen, bertujuan menjaga kepentingan rakyat melalui dana amanah yang dikawal ketat dan bebas dari salahguna kerajaan. Malangnya, dana ini turut disalahgunakan dan menyimpang dari niat asal penubuhannya.Tun Mahathir sewajarnya membersihkan imej beliau di mata rakyat dengan menjawab dua isu melibatkan keluarga beliau. Adalah lebih baik beliau menerangkan mengenai penglibatan beliau dalam urusan menyelamatkan perniagaan anak beliau, Mirzan Mahathir yang melibatkan wang rakyat berjumlah RM2 billion dalam tahun 1998 daripada cuba menegakkan benang basah bahawa beliau menolak bantuan kewangan Bank Dunia.Apatah lagi apabila Mirzan Mahathir mempunyai dana yang cukup… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

KETIGA: PERJANJIAN DITANDANGANI PADA 31 MAC 1999 DIBAWAH PERSETUJUAN TUN MAHATHIR MOHAMADRujuk Perjanjian Pinjaman antara Kerajaan Malaysia dan Bank Dunia (Loan Agreement) bernombor 4452-MA yang bertarikh 31 Mac 1999.Perjanjian ini ditandatangani dibawah arahan dan persetujuan Tun Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan.Jelas sekali bahawa Tun Mahathir Mohamad telah berbohong apabila beliau mengaku tidak mahu menerima bantuan kewangan dari institusi antarabangsa seperti Bank Dunia. Malah, pentadbiran beliau dibawah arahan dan seliaan beliau bertanggungjawab membuat permohonan mendapatkan bantuan kewangan Bank Dunia.Oleh yang demikian, KEADILAN ingin menegaskan bahawa fitnah beliau terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam hal ini tidak lebih… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

KEDUA: TUN MAHATHIR MOHAMAD MENGARAHKAN KERAJAAN MEMOHON PINJAMAN BANK DUNIARujuk Laporan Penilaian Permohonan Pinjaman (Project Appraisal Document) bernombor 18855-MA yang bertarikh 3 Mac 1999. Laporan ini disediakan untuk makluman pimpinan Bank Dunia dalam membuat keputusan sama ada mahu meluluskan permohonan pinjaman yang dibuat Kerajaan Malaysia.Rujuk muka surat 29 (Lampiran 6) yang menunjukkan jadual kerja dan rundingan yang melibatkan Kerajaan Malaysia dan Bank Dunia. Ia secara jelas menunjukkan bahawa agensi bertanggungjawab yang berunding dengan Bank Dunia untuk mendapatkan pinjaman ini adalah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri. Permohonan pertama dibuat pada 26 Julai 1998. Laporan dan rundingan berikutnya (yang hanya bermula… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

PERTAMA: RUNDINGAN PINJAMAN BERLAKU SELEPAS DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM DIPENJARAKAN
Rujuk Kertas Maklumat Projek (Project Information Document) bernombor PID6999 yang bertarikh 23 Oktober 1998. Laporan ini disediakan sebagai laporan awal oleh Bank Dunia untuk menilai permohonan pinjaman sesebuah negara. Ia adalah dokumen pertama yang disediakan sebelum pun rundingan bermula.
Tarikh 23 Oktober 1998 membuktikan bahawa proses rundingan pinjaman tersebut bermula selepas Dato’ Seri Anwar Ibrahim dipecat dan dipenjarakan. Ia mustahil melibatkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim seperti yang selalu didakwa Tun Mahathir Mohamad dan UMNO.

Anonymous
Guest
Anonymous

TUN MAHATHIR BERBOHONG, DOKUMEN BANK DUNIA BUKTIKAN BELIAU BERTANGGUNGJAWAB AMBIL PINJAMAN BANK DUNIA SEMASA KRISIS KEWANGAN 1997-1998KEADILAN merujuk kepada 3 dokumen rasmi Bank Dunia yang diedarkan kepada pihak media pada hari ini. Ketiga-tiga dokumen rasmi ini adalah bersabit dengan salah satu dari empat pinjaman dari Bank Dunia berjumlah US$704 juta yang diambil oleh Kerajaan Malaysia semasa menangani kemelut krisis kewangan 1997/1998.KEADILAN mengemukakan ketiga-tiga dokumen ini sebagai bukti bahawa Tun Mahathir telah berbohong apabila beliau mengaku “menolak tawaran bantuan dari Bank Dunia (ketika itu) kerana jika Malaysia berbuat demikian, ia akan menjadi hamba kepada Bank Dunia[1]”.Ketiga-tiga dokumen rasmi Bank Dunia ini… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa sebenarnya yang benar dan menjadi bapa pembohongan dalam hal ini? Pendedahan dokumen menunjukkan kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Mahathir mengambil pinjaman bank dunia menjelaskan segala-galanya. Yang hipokrit, munafik selama ini dalam soal pinjam meminjam bukan Anwar tetapi Mahathir.Iya Mahathir boleh sembunyi kebusukan untuk beberapa tahun tetapi bukan semuanya.Kebenaran tetap kebenaran. Hari ini mungkin ada simpatisnya menyembunyikan maklumat tetapi esok belum tahu lagi. Bila kebenaran sudah 'terbahar', orang akan jadi berani dan saat itu Mahathir tidak akan cukup tanah untuk lari kejatanan dan pengkhinatan yang dilakukannya. Menara berkembar KLCC, KLIA, Proton Saga dan sebagainya tak mampu melindunginya lagi.Pendedahan dibuat Pengarah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerana taksub itu menyebabkan orang Umno yang berjaya mempengaruhi orang Melayu mempercayai Mahathir. Tidak orang Cina, India dan lain-lain yang bijak mentafsir dan sudah tahu temberang kata-kata Mahathir. Saki baki Melayu yang percayakan Mahathir masih banyak sebab itu media massa penjilat buntut terus memberi ruang kepada Mahathir dengan harapan kata-kata Mahathir boleh mempengaruhi Melayu di bawah tempurung dan terus menyokong Umno.Beberapa hari lalu beliau meminta Anwar Ibrahim agar bersumpah laknat berhubung cadangan Anwar supaya Malaysia mengambil pinjaman wang dunia untuk mengatasi resensi ekonomi. Dalam masa sama beliau menunjukkan beliau penghalang cadangan itu. Orang faham dengan cabaran Mahathir itu untuk memberi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Najis Mahathir
Mahathir: Bila Mulut Manis Tidak Boleh Melindungi Kejahatan
Dr Mahathir Mohamad sering mendabik dada menunjukkan dialah yang bijak, pandai, cerdik dan bersih. Tiada perdana menteri lain yang sebersih beliau hatta berbanding dengan perdana menteri nyang sedang memangku jawatan itu kini. Rakyat khasnya ahli dan penyokong Umno dengan mudah tersihir dengan Mahathir. Apa yang Mahathir kata bagaikan sabda para nabi semuanya betul dan maksum.

Anonymous
Guest
Anonymous

http://msomelayu.blogspot.my/2011/12/kenyataan-dedah-mahathir.html

Mahathir: Bila Mulut Manis Tidak Boleh Melindungi Kejahatan

p/s: bukan saya yang cakap TUAN MSO yang cakap

Anonymous
Guest
Anonymous

Jgn bg muka kat PAS ni
Parti sasau
Parti yg diterajui oleh lobai2 yg menggunakan agama utk kepentingan politik.

Anonymous
Guest
Anonymous

cakap pun macam orang sasau!

Anonymous
Guest
Anonymous

blog tuan sha diserang? jgn jadi macam tun, seperti kata td zainuddin maidin, "mahathir tak nyanuk dia hanya tak boleh kalah". orang memberi pendapat lain apa salahnya. betul tak tuan budin?

Anonymous
Guest
Anonymous

Sdr Shahbuddin, nampaknya kebelakangan ini blog saudara kerap diserang oleh pencacai-pencacai murahan belaan UMNO. Mereka terpaksa tumpang cari nama di sini kerana di laman kawan-kawan mereka, tak siapa jengah. Eloklah saudara tengok-tengokkan juga kerana kehadiran puak ini hanya sekadar untuk MENYEMAKKAN ruang…sama jugalah macam parti yang mereka dokong – SEMAK ke akar umbi!

cass
Guest
cass

aik apa hal?

Anonymous
Guest
Anonymous

aik terkejut denga bayangan sendiri? sama je kut, maki hamun caci mencaci bukan cara anda juga?

cass
Guest
cass

wahai penyokong umno dalam blog ni…cara korang tulis dlm blog ni sangat menjijikkan tentang Tun M…pada korang Tun M ni jahat lah …pemfitnah lah..perasuah lah…anti melayu lah…orang tua kutuk lah…tak sedar diri dan macam2 lagi….ikut sedap mulut korang… kalau lah benar Tun M tu sampai ketahap itu jahatnya…terutama fitnah yang Tun M dah buat pada najib..pada umno ..pada korang dan bn…apa korang tunggu lagi..ambil lah tindakkan…jan sekarang ini korang ada kuasa…kuasa memerintah dan segala galanya …semua kementerian bawah korang..polis..hakim ..peguam dan lain lain lagi… Tun M tuduh dan buat macam macam fitnah pada korang…saman lah…tunggu apa lagi…keluarkan semua bukti…kekuarkan segala… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

JingJiiats introduces a bew approach. A more gentle but supposedly a ,high confident upper rank one.
,BIT NO ONE IS BUUING. All.too obvious lied anf blavk propaganda, fiversions from topiv. Never touching Jho Taek and Eric Tan shits.
Pathetiv.

Anonymous
Guest
Anonymous

🙂

rahman jpc
Guest
rahman jpc

tun m hanya sekadar sedar dgn keadaan politik Negara. dia menggunakan pendekatan 'real politics'. kemungkinana pihak lawan menang dlm pru14 ini memang besar sekali. pas tahu kedudukan nya yg sebenar. bukan semua menentang pelawaan utk berpakat dgn bersatu/pkr. tapi mereka masih akur dgn disiplin parti. perkara yg serupa ujud dlm UMNO. sebilangan besar tahu apa yg tlh d lakukan olih najib/rosmah tidak bolih d pertahankan lagi. tetapi utk menjaga disiplin parti, mereka masih kekal menjadi 'passive observer'. bagi kedua dua parti ini, kita hanya perlu beberapa taikoh utk memulakan tentangan secara terangan/terbuka. bak kata mat salleh " a trickle will… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

seperti abang rahman jpc, tun saleh abas pun orang lama, mungking dia lebih arif dengan pendekatan "real politics" yang diguna pakai oleh tun m. he certainly felt the brunt of tun's wrath.

rahman jpc
Guest
rahman jpc

anon 7:44,

sebelum menyatakan pendirian elok kita baca penjelasan kedua2 belah pihak ie tun salleh n tun m.

perkara tersebut sudah berlalu n biarlah masa yg akan menentukan kebenaran.

sebagai orang lama saya amat faham tentang pertanggung jawaban seorang pemimpin. mustahil utk Negara yg tak stabil mencapai kemajuan dlm segala segi.

cass
Guest
cass

makin panas blog shahbudin ni…dah jadi parlimen…debat mendebat antara dua penyokong… kalau umno dah nampak kerakusan Tun M nak jatuhkan najib dan umno..dengan Tun M menggali segala lobang buruk najib dan umno…dengan segala macam tuduhan jahat dan fitnah…sedangkan Tun M seorang yang telah sangat berusia…. Tentu najib dan umno mudah menyisihkan Tun M yang tua ini…supaya Tun M tidak lagi dapat terus beraksi dan membuat fitnah terhadap najib dan umno…kenapa najib dan umno masih membiarkan Tun M bermaharajalela memburukkan najib dan umno…penyokong najib dan umno bersungguh sungguh mengutuk, menggelar, memaki , mencaci dan menghina Tun M dalam blog ini…kalau dilihat… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

dah banyak pun bukti dan laporan dibuat, tetapi telah dibakulsampahkan oleh kuncu-kuncu tun m sejak dahulu lagi, terlalu banyak bukti hanya orang buta hati je tak nampak.

Anonymous
Guest
Anonymous

saya pasti BN akan dapat lebih 2/3 kerusi Parlimen dalam PRU14 akan datang .

Anonymous
Guest
Anonymous

Parti lobai ni mengarut sbb kepala tu asyik dok ikat dgn lobai. Darah tak jln. Jadi biul. Sbb tu dlm politik biul memanjang. Mmg layak dipanggil lobai bangang.

Anonymous
Guest
Anonymous

tak baik menghina orang malam -malam macam ni, apa kata saudara tido berhat atau pi buat solat hajat.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Zahid berkata hanya 6.6% saja cybertrooper yang menyokong dasar kerajaan selebihnya 93.6% menentang.Masalahnya cybertrooper bn hanya dibagi pistol tapi tak dibagi peluru. Maka cybertrooper ini terpaksa tembak guna mulut sampai berbuih air liur. Sasaran tak kena sebaliknya menjadi bahan ketawa. Bukan mudah nak buat kerja cybertrooper untuk bn walaupun berbayar.Dalam blog boleh lah mereka tulis apa pun. Kekadang ada juga orang yang melayan..Tapi kalau pergi ketempat awam macam kedai kopi ka nak tolong ampu bn, alamat nak mampus la. Mau merah padam muka jawapnya. Perwakilan umno yang dalam perjalanan balik dari PAU dipwtc pun buka baju umno kerana malu nak… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

BN masih tak paham…isunya bukan cybertroopers atau media sosial. Isunya bukan percentage sokong atau tak sokong BN. Isunya ialah kegagalan BN menjawab segala persoalan dgn menyakinkan. Bila jadi kerajaan, bebanan terletak di bahu BN utk jawab. Kalau jawapan di alam maya pun tak menyakinkan, netizens pun tak akan percaya.

Anonymous
Guest
Anonymous

isu yang lebih penting akan terjadi perlawan tiga penjuru. UMNO akan menang dengan selesa.

Anonymous
Guest
Anonymous

01.26…saya setuju umno akan menang selesa kalu lawan 3 penjuru. Cuma selagi tiada jawapan menyakinkan pasal isu2 semasa; saya jangka nilai ringgit akan terus merudum, rezab BNM jatuh lagi, hutang negara meningkat, tahap pengangguran graduan terus meningkat kerana tiada fdi yg menyediakan pekerjaan. Yang menjana ekonomi negara adalah usahawan, bukan pengundi luar bandar atau pengundi PAS. Usahawan tidak mampu mengembangkan ekonomi jika persekitaran kewangan negara merudum.

Anonymous
Guest
Anonymous

1.37, ok saya terima.

Anonymous
Guest
Anonymous

1.37 boleh saudara baca artikel dibawah kalau sudi beri sedikit huraian jika ada masa nanti? terima kasih

http://anwarite.tripod.com/destroyed.htm

HOW MAHATHIR DESTROYED THE MALAYSIAN JUDICIARY

p/s: kalau dapat relatekan dengan apa yang terjadi sekarang ni dalam huraian lebih bagus.

Anonymous
Guest
Anonymous

01.47…saya tak dapat relatekan sebab saya tak baca. Mahathir bukan isunya. Baik buruk dia semasa jadi pm sudah direkodkan, terpulang utk ditafsirkan ikut selera politik individu. Kalau nak cari salah pemimpin, bukan setakat mahathir..tunku, tun razak, hussein, dr ismail, nik aziz, anwar, shahrizat; ku li semua sekali boleh dikorek dari isu yg kecil ke yg besar.

Anonymous
Guest
Anonymous

ok, saya hanya berminat berbincang denga isu yang diulas didalm artikel. bagaimanapun terima kasih.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon-anon yang sibuk gunakan halaman ini untuk divert isu tu, elok la buat blog sendiri. Apa hal gunakan laman orang untuk bincangkan isu yang terkeluar tajuk. Tak payah berlakon la, wajah macai murahan tersirat jelas di sebalik setiap komen yang cuba dialihkan dari tajuk itu. Kita tidak hidup untuk masa silam. Daripada kalut komen pasal hal Tun M, cuba ulas lanjut pasal pusing belit MO#1 dan 1MDBnya…Najib tidak menjadi jernih hanya dengan menunjukkan keruh Tun.

Anonymous
Guest
Anonymous

In shaa Allah PAS dan UMNO sama2 akan tumbang. Aamiin.

Anonymous
Guest
Anonymous

mungkin PR dan PPBM yang akan musnah berkecai. insyaallah

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Ngigau & ngompol mendiang Kejora nie…

Inna lillahi…

Anonymous
Guest
Anonymous

kesat nya bahasa! saudara suka menghina orang? siapa kejora?

Anonymous
Guest
Anonymous

Aabar is claiming usd6.5b or about rm28b from 1mdb. Who the hell let this shit happen? Can someone ask johari what % of this liability will have to be assumed by the govt of malaysia.

Anonymous
Guest
Anonymous
Anonymous
Guest
Anonymous

It would appear that justice had at last prevailed but, four days later, all five Supreme Court judges were suspended. Almost every rule that was broken to suspend Tun Salleh was broken again to suspend them. The prohibition order they had made were revoked within days. A second Tribunal eventually reinstated three of the judge: Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoff Abdoolcader and Tan Sri Wan Hamzah but Tan Sri Wan Suleiman and Datuk George Edward Seah were removed from office. The UMNO Eleven case was quickly dismissed. The removal of Tun Salleh also saw the resignation of Deputy… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

1mdb how? Ok already aaa? Hutang how much now?

Anonymous
Guest
Anonymous

last i checked Mr Arul is still the CEO,

1MDB, Level 8, Menara IMC, No 8 Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur, MALAYSIA
Tel: (6)03-2730 8288
Fax: (6)03-2072 9288
Email:info@1mdb.com.my

Anonymous
Guest
Anonymous

Instead of immediately reaching a decision as expected, the presiding judge, Datuk Ajaib Singh, after the court had been in languorous session the whole day that Friday, adjourned hearings for 9.30 am the next day. On Saturday however, the judge emerged in court only at 11.50 am and, even then, postponed hearings again for the Monday! In desperation, Tun Salleh's lawyers, knowing that the Tribunal could easily release its Report before then, sought the assistance of Supreme Court judge, Tan Sri Wan Suleiman, in his Chambers. The latter agreed to hear them in open court in half an hour's time… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

When to saman wsj aaaa? Which tuesday?

Anonymous
Guest
Anonymous

Datuk Hafarizam Harun, JP

Kuala Lumpur Office

P.O.Box 38, Suite 13A Level 13,
Menara Dato' Onn,
Jalan Tun Ismail,
50480 Kuala Lumpur,
Wilayah Persekutuan.

Tel No.: +603-2303 9313 / 40444 758 / 4041 1121 / 4050 3643

Fax No.: 03 -4044 2611 (Liti) / 03-40440328 (Corprate)

Email: hwam@hafazmir.com

Anonymous
Guest
Anonymous

The charges, when finally published, were manifestly absurd. Running over 12 sheets of paper, it was clear that quantity had been substituted where quality was lacking, and some of them actually related to Tun Salleh's behaviour after suspension. Many of them related to his speeches and press interviews, whereby sinister meanings were imputed to various innocuous comments that he had made. To cite an instance, in a speech at the University of Malaya, he had said: "The role of the courts is very important to bring about public order. If there is no public order there will be chaos in… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Why fgvh share price drop aaa?

Anonymous
Guest
Anonymous

maybe you can refer the question to the new FELDA chairman.

Y.B. Tan Sri Datuk Seri Shahrir bin Abdul Samad
No. Telefon 03-2094 4266

Anonymous
Guest
Anonymous

Aiyaaa no need to call him laaa, everybody know already maa. I syiok syiok ask only.

Anonymous
Guest
Anonymous

no problema ….

Anonymous
Guest
Anonymous

There are serious doubts as to whether this audience actually took place. The first of May 1988 fell on a Sunday, not Wednesday as the Attorney General recorded. Even if the day of week were corrected, there can be no Cabinet meeting on a Sunday. That the King expressed great displeasure only on 1 May, when he had in fact received the letter on 25 March cast further doubt over this assertion. It is difficult to believe that the King wanted Tun Salleh removed purely because he had protested about the public insults directed against the entire Judiciary by the… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Felda case how? MARA and TRW case how? KBS rm100m how? Ok already aaa?

Anonymous
Guest
Anonymous

TS Annuar Musa

@AnnuarMusa

kasi tweet maa!

Anonymous
Guest
Anonymous

2. THE DESTRUCTION OF JUDICIAL INTEGRITY Tun Salleh Abas was a man of humble origins – his father was a sailor and small village trader – who rose to become Lord President, the highest judge in the land and head of the Judiciary while remaining a deeply religious man. By March 1988, Mahathir's scandalous and violent public attacks on the Judiciary had so provoked the judges that Tun Salleh was obliged to call a conference. Twenty judges met in the Supreme Court one week after the debilitating and shameful Constitutional amendments were made. By unanimous agreement, a letter was drafted… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Sturzenegger case how come no comment one? Which arabs derma aaa?

Anonymous
Guest
Anonymous

sudah banyak komen maa, tuan budin also sudah letih mau komen lagi maa

Anonymous
Guest
Anonymous

itu celaka punya anak cina alab. banyak busuk punya olang cina.

Anonymous
Guest
Anonymous

"The Prime Ministe's vile and contemptuous allegations, and the accusations levelled at the Judiciary and our judges left many shocked beyond belief. His speech which was full of venom, hate and spite with no substance whatsoever, illustrated his complete and total ignorance of the role of the Judiciary and the judicial process itself. He has indeed defiled and defaced the Constitution. It is surprising that those 142 MPs who voted in favour, after taking the oath that they would preserve, protect and defend the Constitution, had no compunction about destroying one of its basic structures." One visiting parliamentarian was astonished… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Who derma rm2.6b?

Anonymous
Guest
Anonymous

laja alab maa

Anonymous
Guest
Anonymous

Heh heh laja alab…good one bro. Keeps me awake, better than coffee.

Anonymous
Guest
Anonymous

anak laja alab lor ….

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahathir fully understood the danger to him of this pending appeal. He had to act quickly. In October 1987, he launched the notorious Operation Lalang in which at least 106 people were arrested and detained without trial under the ISA, including three very articulate critics, the Opposition Leader Lim Kit Siang, political scientist Dr. Chandra Muzaffar and leading lawyer Karpal Singh. The official reason for the arrests was that a highly dangerous security situation had arisen but this has been strongly disputed as nothing more than a shameless fabrication. The broad sweep included even environmentalists and Consumer Association spokesmen. Four… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Wahai munafik,…..kau pergi tanya KPN masa itu siapa yang buat operasi Lalang.Sudah diceritakan dengan panjang lebar oleh Haniff Omar,….kau bangang tak baca.

Anonymous
Guest
Anonymous

tak perlu mengunakan bahasa kesat …… tak baik panggil orang munafik tak tentu pasal, saudara tak kenal saya pun. artikel ni bukan pasal ops lalang, sila baca sepenuhnya dan cuba faham

Anonymous
Guest
Anonymous

terdapat pendapat yang berbeza-beza, apa kata kita baca semua lepas tu kaji dan teliti, bukankah lebih baik, dari hanya taksub kepada satu cerita yang belum tentu benar.

Anonymous
Guest
Anonymous

In April 1987, after an UMNO leadership contest in which Mahathir very nearly lost to Finance Minister Tengku Razaleigh Hamzah, there were allegations that several delegates who had voted were drawn from branches not properly registered under the Societies Act 1966. An appeal was filed by eleven UMNO delegates to have the elections declared null and void. This was a very serious matter for Mahathir because if the appeal succeeded, fresh elections would have to be held and he might lose. The matter finally came before Justice Harun Hashim of KL High Court who ruled that under the existing law,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

HOW MAHATHIR DESTROYED THE MALAYSIAN JUDICIARY 1. THE DESTRUCTION OF JUDICIAL INDEPENDENCE Mahathir was continually upset with the Judiciary because the verdicts in a number of cases went against the Government. According to Deputy PM, Datuk Musa Hitam, oneof his favourite slogans was "Hang the Lawyers! Hang the Judges!" From 1987, he intensified his verbal attacks against the Judiciary in the news media, making damaging statements which clearly demonstrated that he did not understand the role of the Judiciary as being independent from the Executive and Legislative arms of Government. That the Judiciary exists as a check-and-balance against the excesses… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Fuck you penipu.Berapa najib bayar kau???

Anonymous
Guest
Anonymous

kasar nya bahasa, bukan ramai yang kata penyokong ds najib suka mencarut disini! tapi apa yang terjadi sebaliknya. apa saya buat pada saudara samapai kesat sekali bahasa yang dilontarkan? mungkin admin boleh pantau sedikit. terima kasih

Anonymous
Guest
Anonymous

sila lihat sumber artikel tu dari mana! tun mahathir pun dah bersalam dengan datuk seri anwar ibrahim, penipu kah datuk seri anwar ibrahim dan parti PKR pada pendapat saudara? mereka semua saja mengadu domba sebab nak kenakan tun mahathir kah?

Anonymous
Guest
Anonymous

...People will accept sacrifice in a democracy, not only because they have had a role in choosing it, but because they rightly believe they are likely to benefit from it. The message this year from Indonesia is unmistakable: People are willing to take responsibility for their future — if they have the power to determine that future. From Thailand to South Korea, Eastern Europe to Mexico, democracies have done better in coping with economic crises than nations where freedom is suppressed. Democracy confers a stamp of legitimacy that reforms must have in order to be effective. And so, among nations… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

http://anwarite.tripod.com/al_gore.htm

REMARKS BY U.S. VICE PRESIDENT AL GORE
APEC BUSINESS SUMMIT, KUALA LUMPUR

Anonymous
Guest
Anonymous

Patek tahu Tunku takut kominis mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Patek lebih takut kalau kerajaan mula "lose control over the armed forces". Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Tunku biasa jadi "Happy Prime Minister" tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai "happiness" apa2. Patek harap Y.T.M. Tunku jangan-lah menipu diri dengan berkata "satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya". Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Patek ingin sampaikan kepada Tunku fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk Tunku… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

A must read for all Malaysian Chinese.