IKHLAS ATAU SINDIRAN?

Seorang bekas pegawai BSI Bank di Singapura,  Yeo Jiawei yang semalam didapati bersalah kerana mengganggu saksi berhubung penyiasatan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan 1MDB, hari ini dijatuhi hukuman penjara selama 30 bulan oleh mahkamah republik itu.
Beliau ialah pegawai ketiga daripada BSi Bank yang sudah ditutup, yang dijatuhi hukuman oleh kerajaan Singapura dalam penyiasatan yang dijalankan terhadap 1MDB.
Bagaimanapun Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani sebaliknya menyambut baik keputusan mahkamah Singapura itu.
“Sangat baik kerana kami mahu semua bank yang terbabit mengambil tindakan.
“Itu sahaja. Bagi Malaysia, kita akan melalui proses itu,” katanya lagi.
Apa maksud daripada reaksi Johari itu?
Suatu kenyataan ikhlas atau sindiran kepada mana-mana pihak?
Jangan lupa bahawa Johari sebelum ini pernah melabelkan pengurusan 1MDB sebagai “mangkuk hayun” dalam menguruskan syarikat tersebut. (SH 22/12/2016).
Updated: 26 March 2019 — 1:43 pm

77 Comments

Add a Comment
  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan – daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

  2. wahai pembaca sekelian…undang undang kat malaysia ni sebenarnya tengok kepada kulit dan dompet….ada lelaki melayu ni…kena buang kerja…kilang tutup…isteri surirumah..anak anak ramai dan yang paling bongsu baru lepas pantang…disebabkan tak ada duit dan anak anak menangis lapar…minta tolong tak dapat…akhirnya sibapa ni mencuri setin milo dipasar raya harga kurang dari 20.00 tertangkap dan dibicarakan…dudapati bersalah dihatuhi hukuman penjara 7 tahun…sepasang laki bini cina menghalang penguasa wanita menjalankan tugas malah ada unsur cabul juga dibicarakan dan didenda 14 hari penjara..beberapa hari lepas seorang guru swasta cina didapati mencuri minuman dan beberapa barang untuk kecantikkan yang nilai curian lebeh dari RM100 hanya dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun…seorang wanita cina tulis babi atas kertas saman denda 100 …dan macam macam kes lagi…kalau pesalah melayu lain hukuman …pesalah cina lain hukuman…india pulak lain hukuman….pada saya hari ini…sedar atau tidak kita ni dah jadi hamba abdi cina….jaum cina lah tuan orang melayu sekarang….dari bawah sampai lah keatas…kaum cina memperkudakan orang melayu….nak buat undang undang apa pun…kalau cina tak setuju tak jadi buat…kerajaan pulak nampak sangat lebeh menitikberatkan pandangan dan nasihat kaum cina…tengok saja isu RUU35…pemimpin mca dan mic berani ugut kita…kalau diteruskan mereka akan letak jawatan…dan kita tersentap…tersentak…seolah olah…macam baru tersedar…eh…kalau mereka ni letak jawatan musnah negara malaysia…sedangkan mereka jadi menteri itupun dilantik….jelas sudah kalau inilah keadaanya…siapa yang bertuankan siapa….seperti pepatah yang belum diangkat sebagai pepatah rasmi…cina cuti raya melayu tak makan ikan….entahlah melayu…

  3. “‘Run off’ 1MDB means we’re not going to do any business at 1MDB,” said Second Finance Minister Datuk Johari.

    Johari was responding to questions about a previous interview with Bloomberg, where he said the Government would “run off” the state-owned body.

    Johari stressed that there will be no business activities at 1MDB, which is overseen by the Finance Ministry. What the hell does that mean? The Government just bayar 1MDB’s debts of RM53 billion and the IPIC claim of RM28 billion?

    Those total RM81 billion. Compare that to the RM280 billion annual budgeted expenditure for the entire country.

    1. if Johari made fun of rafizi for not able to count properly, then i would say the same for himself but even worst he is like a kindy boy licking a lollipop.

      johari knows but he purposely makes himself look like a fool.

  4. Shah, sorry to sidetrack, just wonder where is khairy. Mukhriz had recently exposed a bombshell of him writing a letter of resignation allegedly not in favour of najib's LIES viz 1MDB, only to be hijacked by Zahid. Apart from KJ's secretary responding that KJ is still in the government, not a word from him. STILL APPRAISING THE SITUATION, KHAIRY?

  5. jolok admin jolok penat2 jolok kesudahan Bn menang bergaya, parti2 pembangkang berterabor dgn ahli dan sedikittt je penyokong mati berangan je la,

    1. Jolok ke.. jho low ke..tetap jolok..!! Si Tembam puaka nie tetap menjadi 'Pujaan Hati' kerana sedap2nya dia berabih beratus juta hutang negara ihsan dari ibu-bapak angkat kesayangan.

      John…saya sekarang sibuk menyertai Program Jelajah Selatan Pakatan + Bersatu…dan minggu depan bakal beralih ke Pantai Timur.

      Salam Perjuangan.

    2. wish you all the best sdra othaman. Moga Allah mempermudahkan misi anda dan berjaya mencapai matlamatnya….insyaAllah.

    3. Ya, selamat dari saya juga.

      Saya juga sedang bercadang untuk hadir perhimpunan BERSATU Januari ni kalau tiada apa2 halangan.

    4. yg hadir ciput je selebihnya nyamuk2 & agas2 hehehe

    5. Mati tetap mati sama ada mati berangan, mati berjuang ataupun mati mengecapi kemenangan.

      Yang penting kemenangan terulung ialah kemenangan di dalam kehidupan selepas mati.

      Kalau menyokong dan membela penyamun rasa2nya boleh dapat kemenangan terulung tak?

  6. The famous 'Three Musketeers' have 4 heroes. You miss one…that's you, bro…!!!

    One For All, And All for One. Salam Perjuangan.

    1. All for one and one for all. Salam perjuangan to seniors pak othman, pak rahman jpc pak rahman 2 and all the other musketeers; Tajul, PutraKraken, Diny Yusuf dll.

  7. Unknown remains the only visible dedakian in this blog (anak yatim) whilst kejora and keris berayon have been defeated and extinguished by the might and continuous intellectual onslaught led by the trio of john doe, dato rahman jpc and othaman and other rakan-rakan seperjuangan.

    “Victory has a hundred fathers and defeat is an orphan.
    [News conference, April 21 1961]”
    ― John F. Kennedy

  8. 1. Najib wants to intervene in Zaid's suit against Ambank

    2. Johari kata bercakap pasal Yeo kena jel

    "Sangat baik kerana kami mahu semua bank yang terbabit mengambil tindakan". Itu sahaja. Bagi Malaysia, kita akan melalui proses itu," katanya lagi.

    3. Mengapa senyap saja salleh, nazri, rahman, ahmad maslan?

    4. shahrir samad apa khabar, tak nak komen kah?

    5. Mana Bung, Azalina, Khairy?

    6. Syed Cheras mana?

    7. Pemuda2 umno mana?

    Berani saya kata mereka2 di atas tiada keikhlasan especially najib. Kalau betul beliau tak bersalah, nothing to hide, why ingin mencelah? Tunjukkanlah akauan anda bersih, suci dari debu rasuah dan salah laku!

    Yang selebihnya, individu diatas hanyalah buat bising tapi sebenarnya berharap yang jatuhkan najib adalah kes2 yang diambil diluar negara, bukan mereka dalam umno. Kerana dedak mereka rasa bersalah.

    Yang lebih parah ahli agamawan yang terus membisu, memekak dan membuta mengundang seribu tandatanya. Namun mereka bersedia bergabung dengan parti ajaran sesat walaupun dituduh parti kafir…..siap dengan AMANAT….:)

    1. hairan mengapa salleh keruak dan rahman dahlan tak komen pasal 3 eksekutif BSI yang telah dihukum jel dan atau denda?

      mungkin apa yang dituduh fitnah dah jadi fakta dan benar belaka

    2. Ramai dah senyap. Petanda baik….a calm before a storm

  9. ".. Johari sebelum ini pernah melabelkan pengurusan 1MDB sebagai "mangkuk hayun" dalam menguruskan syarikat tersebut. (SH 22/12/2016)."

    Sekarang dia hayun mangkok siapa? Mangkok dia ke? Ada bolx ke lagi di situ? Ke dah jadi purely mangkok?

    Melayu cepat lupa? Sudah tentu.

    Boleh nampak cara kuno Najib melantik Menteri, Timbalan Menteri, bukan berdasarkan kepandaian, kecekapan –

    1. Said Keruak selalu sangat mengampu bodek nya, di lanti jadi Menteri MM

    2. Ahmad Maslan sebagai Pengerusi PAC keras masa menyoal auditors 1MDB – di lantik Najib sebagai Timbalan Menteri

    3. Johari mengutuk pengurusan 1MDB sebagai mangkok berhayon, di lantik Najib jadi Menteri Kewangan Ke2.

    Amacam oemimpin2 UMNO di peringkat pertengahn yang takda jawatan? Coba lah mangkok hayunkan sana sini kalau nak peluang jadi Menteri atau Timbalan Menteri.

  10. Apa pula komen Rahman Kota Belud dan Saleh Kruak.

  11. Sharing some (*right or wrong, one can decide) views of the current situation.

    At this moment, criminals rule. With every new BR1M, coupled daily TV3 doses-they mass producing new idiots as loyal subjects.
    BN is close to making itself a new selfless and mean money-making religion- complete with reckless wacko prophets and barbaric crusaders. You dont own your head, as it could be illegal, even to think.
    All this is going to go down as the biggest scam in history!

  12. Siapa kata rasuah salah?
    Ada sebut dlm quran ka?
    Tlg buktikan kalau ada?

    1. Ni dh tahap melampau la ni

      Jika anda seorang non-muslim, sila rujuk pd mana2 Muslim yg terdekat dgn anda utk clarify your doubts

      Tapi jika anda seorang Muslim, then you are asking for trouble – sooner or later

    2. hello tajul, dari kau versyarah macam sampah, kau jawab je lah apa yang anon 2.28 tu tanya. jangan membebel macam bontot ayam, tapi habuk pun tak ada. kau ingat tuhan dengar cakap kau ke? mana kau tahu? kau menilai islam orang tu dengan apa? ikut suka mulut busuk kau? IDIOT!!!! be a man, answer with some facts, point to him where in quran, jgn dok ikot cakap ostat2 yang kaorang label bodoh dan penyokong PAS. Jangan plak lepas ni kaun kata aku ngan anon 2.28 tu orang sama. Jawap sahaja BODOH kalau tak DIAM! 🙂

    3. oi tajul BODOH kau bukan MUSLIM kah? hahahaha, tak boleh rujuk? hahahahaha……. PONDAN BAHLUL kapiaq rupanya ….. BANGANG!!!! :)))))))

    4. Anonymous 23 December 2016 at 02:28 amat bodoh. Tak tahu pun bahawa piagam SPRM kata bahawa derma pun boleh di anggap rasuah.

      Bangang lagi tak mengtahui bahawa di negara ini undang2 sivil mengatasi semua undang2 lain. Undag2 sivil kata rasuah memang salah. Itu pasal di adakan SPRM.

      Namun demikian, bila ada bangang macam ni mengkomen, dapat jugak kita gunakan dia sebagai punching bag dan jadikan dia bahan ketawa dn jenaka.

    5. Kebiasaanya saya tidak melayan komen bodoh yang mempersoal hukum yang jelas seperti komen2 atheist misalnya.

      Walaubagaimanapun kali ini saya mohon jawab bagi pihak sdr Tajul disebabkan sdr saya ini telah dihina oleh orang yang sebenar2nya jahil (bukan 'si jahil' yang menjadi bahan zikir Unknown tanpa dalil).

      Rasuah adalah perbuatan memakan harta dengan cara bathil iaitu dengan membuat keputusan yang salah dan mengkhianati amanah yang datang bersama kuasa membuat keputusan itu.

      Larangan ini boleh dilihat pada ayat 188 surah al-baqarah.

      وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

      "Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang bathil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan dosa, padahal kamu mengetahui."

      Kalimah hakim di dalam ayat di atas bermaksud orang yang diamanahkan membuat keputusan dan tidak terhad maksudnya seperti maksud hakim di mahkamah dalam bahasa Melayu. Di dalam Bhs Arab hakim di mahkamah disebut qhodi.

      AG, IGP, KP JUSA adalah misalan orang-orang yang berkuasa membuat keputusan. Sekiranya mereka membuat keputusan salah dan mengkhianati amanah kuasa mereka, maka mereka tertakluk di bawah ayat di atas.

      Tercelanya rasuah sehinggakan ia bahkan dicela melalui kalimah laknat yang sabit di dalam hadith.

      Mencuri dan minum arak yang termasuk hudud juga tidak sampai ke peringkat dilaknat tetapi rasuah sampai ke peringkat dilaknat.

      حديث : لَعَنَ رَسُولُ اللَّـهِ الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي

      Maksud hadith: " Rasulullah melaknat pemberi dan penerima rasuah".

      Hadith di atas adalah sahih dan diriwayatkan melalui 2 rantai periwayatan (1) Abu Salamah Bin Abdul Rahman Bin Auf (2) Abdullah bin Amru; dan termaktub di dalam bbrp kitab hadith. Di antaranya ialah Abu Daud (3582), Tirmizi (337), Ibnu Majah (2313), Ahmad (2/164), Baihaqi (alkubra 10/32), Thabrani (alkabir 1400).

      Adakah mengambil upah membela kebathilan termasuk di dalam definisi ini? Yang ini saya biarkan Unknown berfikir dan menjawab kepada dirinya sendiri.

      Wallahu a'lam.

    6. Maaf, bukan KP JUSA tapi KP JASA.

      Unknown jangan marah ye, typo je tu, gaji tetap jalan juga..

      Hehe..

  13. Di sini sekalian si jahil bertempik "Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB".

    Di sini si jahil berteriak para perompak sedang didakwa dan dihukum oleh sekutu pada tuan2 yang.

    Di sini si jahil berdoa agar sebaik selesai urusan menghukum watak-watak kecil, kemudian barulah diheret Najib Tun Abdul Razak.

    Sedangkan disana yang didakwa dan terhukum adalah picisan yg dikhabarkan bersubahat (hamba abdi kepada kepala perompak).

    Disana apabila selesai urusan menghukum watak-watak kecil – bermakna ia benar-benar telah selesai (case closet).

    Lalu sijahil itu akan mulai berdiam diri sambil menunggu kisah baharu yang dibawa tuan2 politiknya untuk mereka terus menjadi tunggangan yg paling empuk dan selesa.

    Sambil si jahil itu mulai melupakan kisah 1MDB, sebagaimana mereka telah lupakan kisah SEPINA dari Perancis. 😂😂

    1. Bodoh lah kamu mengatakan ha nya hamba abdi si Bugis Kanun yang melanun 1MDB.

      Kamu tak tahu pun bahawa Perkara 117 Memorandum & Articles of Association syarikat 1MDB mengatakan semua urusan penting dalam 1MDB mesti ada kebenaran bertulis dari si Bugis Lanun.

      Jadi, kamu tak nampak siapa yang bertanggung jawab pasal lanunan 1MDB?

      Tak kira si Bugis Lanun ada tada tanga arahan bank ke tidak, tiap arahan itu mesti ada kebenaran dari Busgi Lanun.

      Melayu bukan saja mudah lupa. Jugak bangang. Macam kamu.

    2. Bro 7:24.

      Bukankah PutraKraken dan saya pernah mengatakan bahawa seorang yang memakan dedak akan kehilangan keupayaan menggunakan akal sama seperti haiwan?

      Keupayaan 'reasoning' akan hilang sekiranya seseorang itu memilih untuk menjadi pemakan dedak.

    3. Sdra Unknown,

      Pernahkah anda berfikir secara rasional viz kes 1MDB atau SRC ini?

      nasihat saya adalah lihat pada realiti, cakap dengan fakta, dengarlah yang benar….namun kamu kena jujur, ikhlas dan takut pada Allah. Jauhilah dari bersekongkol dan hentikanlah dedak2 yang ditabur.

      Kita bukan bercakap tentang individu bernama najib dan manusia veteran bernama mahathir. Kita bertanggungjawab atas negara dan rakyat termasuk kita semua. Sebab nila setitik, seluruh susu sebelanga rosak……sedarlah demi anak, cucu dan cicit kita dan generasi2 seterusnya….

      salam jumaat.

      wallahuaklam

  14. Apa yg ada pada hadi.
    Dah tua dah
    Pemikiran pun dah tak tak mcm dulu
    Asyik memonteng
    Kelur masuk hospital ja

    Layaknya duduk kat masjid ja
    Kereta buruk enjin dok selalu rosak ja

    Tak payah la dgn hadi ni.
    Sekejap ke depan
    Sekejap ke belakang.

    Peumpang yg naik kereta pun blh pening kepala mcm ni.

  15. Don't forget 1MDB mooted by Najib is not only mentioned & prosecuted in Spore, but also the subject of simultaneous investigations in Hong Kong, Switzerland, Abu Dhabi and the United States. Only in Malaysia 1MDB is scot free…thanks a lot to AG Pandir Ali & KPN Khalid.

    Let's not forget US$1 billion was spent by Najib's step son & adopted son in USA on the purchase of luxury hotels and homes, executive jets, luxury yatch, at gambling CASINOS, and to help finance the movie 'The Wolf of Wall Street'.
    Who knows, after this Najib/Rosmah & family will appear in next movie as "Lord of the Ringgits," a play on the Malaysian currency.

  16. Kalau Hadi Awang jadi PM nanti, semua yg bersalah dari bawah hingga ke nombor satu akan dihadapkan ke muka pengadilan.

    Haji Hadi adalah pemimpin berjiwa islamik, iman yg tebal serta anti keganasan.

    Tidak mungkin beliau akan bersubahat dgn perasuah dan penyeleweng dana awam.

    Marilah sama2 kita menyokong dan melancarkan kempen….
    HADI IS OUR NEXT PM !!

    1. tak setuju, hadi suka sontot kambing jantan … LOL

    2. haji hadi jadi pm, hilang akal pa ker..?
      terengganu pun dia x leh nak perintah ni kan pulak negara ni, cuba fikir sikit, lebai hadi ni layak baca doa untuk kenduri je..

  17. Kalau Hadi Awang jadi PM nanti, semua yg bersalah dari bawah hingga ke nombor satu akan dihadapkan ke muka pengadilan.

    Haji Hadi adalah pemimpin berjiwa islamik, iman yg tebal serta anti keganasan.

    Tidak mungkin beliau akan bersubahat dgn perasuah dan penyeleweng dana awam.

    Marilah sama2 kita menyokong dan melancarkan kempen….
    HADI IS OUR NEXT PM !!

    1. Pasti DAP juga akan amat menyayangi Hadi. Hadi juga akan turut membalas kasih sayang penuh kemesraan kpd DAP kerana parti itu sudah menjadi wakil tunggal kaum Cina.

      Apabila Hadi menjadi PM nanti, beliau bukan sahaja PM kpd orang Melayu dan Islam, tetapi kpd seluruh rakyat Malaysia.

      Hidup Hadi !!

    2. HIDUP DAP !!! HIDUP NUAR BERAHI !!!

    3. maaf BERAHIM bukan BERAHI ….

  18. Alehhh..alehhhhh hampa ni.
    Dengki ni tak pernah lekang dari hampa noh?
    Awat macam tu buruk sangat perangai.
    Kalau Najib ambik duit tu, bukan sapa jugak.
    Orang kita jugak, orang melayu.
    Kalau dia banyak duit hampa tak bangga ka.
    Hampa kat mata sepet, kat kelin tak hingaq pun.
    Cuba hampa dengki sikit kat depa tu kan baguih.
    Kapiaq kaya raya dgn duit haram hampa tak mau bising.
    Itu yg aku marah tu.
    Dengki kat bangsa sendiri.
    Apa la nak jadi dgn hampa ni.
    Sama sendiri nak gaduh, sama kapiaq hampa melutut.
    Bodoh betoi.

    1. Siapa yg bodoh betoi?… Najib tu siapa? Kalau Ini lah fikiran Melayu… Berebut yg nak jd pm…ambil duit kerajaan @ rakyat tak menjadi satu kesalahan malah di pertahankan… Takda cara lain ke Nak mempertahankan pm?…

    2. betoi, bodoh betoi orang melayu, lebih lebih lagi yang ada darah mamak, padan muka …….

    3. Hanya perompak dan penyamun akan membela rompakan dan samunan sesama sendiri.

    4. Hanya perompak dan penyamun akan membela rompakan dan samunan sesama sendiri.

  19. Sdra Shah ,
    Statement MK 2 ni hanyalah alasan terdesak yang di tujukan khas pada penjilat penjilat Najib dan pengikut UMNGOK .

    Kita semua sedar bahawa 1MDB telah diambil alih olih MOF apabila sudah tiada lagi institusi kewangan yang berani menghulurkan pinjaman . 1MDB memerlukan banyak wang utk melunaskan "bunga bunga " hutang dan juga untuk memajukan asset asset yang tinggal .

    Perlu diingat asset asset yang bolih menjana pendapatan sudah dijual borong olih keparat keparat 1MDB.!!!

    Kita ingin bertanya pada MK2 ,Johari Abdul Gani , tentang kedudukan hutang hutang 1MDB yang masih berjumlah beribu juta dollar ?
    Perlu diingat 'bond-bond' 1MDB adalah dalam US dollar . 'Bond' yang US DoJ bilang di songlapkan olih Jho Low berserta kuncu kuncu dia saja bernilai 3.5 billion dollar . Ketika itu nilai 3.5B dollar berada dalam anggaran 11.5 billion ringgit … pada kadar terkini 'bond' itu sudah menjadi hampir 16 billion ringgit disebabkan olih kehampasan matawang kita .

    Johari Abdul juga ada menyatakan agar bank bank mengambil inisiatif serupa dilakukan di Singapura … tersenyum kambing saya dibuatnya !!!
    Apa yang sedang berlaku di Singapura adalah hasil tindakan olih Monetary Authority of Singapore atau singkatannya , MAS .
    MAS di Singapore tidak sama dengan MAS di Malaysia yang telah beberapa kali bangkrap !

    Anjaran Johari agar pihak bank mengambil tindakan adalah pendapat dari seorang yang baral . Ia nya serupa saperti menyuruh orang yang bersubahat mencuri agar menyiasat kes kecurian yang dilakukan .

    Statement Johari juga ada menyatakan , hanya MOF sahaja yang berkemampuan untuk memajukan TRX dan Bandar Malaysia ?
    Perlu diingat bahawa MOF bukan lagi pemilik mutlak keatas kedua dua asset itu . Hampir separuh telah di jual borong olih keparat keparat 1MDB !

    1. pandangan yang sempit. :)))))

    2. Anonymous22 December 2016 at 22:55,

      Hang ni lagi buta terus malah sombong bingai

    3. celupar nya mulut? mak awak pun mulut celupar? itu hanya pandangan saya, hak saya.

  20. Dan JANGAN LUPA juga SIAPA YANG MELANTIK MANGKUK MANGKUK HAYUN dalam pengurusan 1MDB itu. Dan lebih PENTING yang Johari harus ingat ialah bahawa dia juga dilantik oleh MANGKUK HAYUN yang bertanggungjawab melantik PARA MANGKUK HAYUN dalam 1MDB itu. Baik PM, Johari atau pengurusan 1MDB, mereka ini semua adalah spesis MANGKUK HAYUN belaka. Tuan Shahbudin harus ingat ini, Mengharap MANGKUK HAYUN perbetulkan MANGKUK HAYUN adalah satu harapan yang hampir mustahil!!!

    1. tuhan arab cipta melayu sebagai spesis PEMALAS? hanya dapat menghuni syurga kelas bawah? syurga teratas semua telah dirkhaskan kepada bangsa arab?

  21. Mangkuk hayun…???
    Kah…kah…kah…
    Dengar tu AG
    Dengar tu KPN
    Dengar tu SPRM

    Malu la sikit…..

    1. pemalau dan pemalas tu sifat orang yang hina ….

    2. maaf pemalu bukan pemalau, terkilaf lagi. 🙂

    3. arni sila panggil bapak di 019 2558766, bapak tidak bisa menahan kesakitan akibat ketegangan kontol melampau …. cepat ya….

  22. Bagus tu pada pendapat Dato Jo bahawa keputusan mahkamah Singapura tidak brsalah terhadap oneambibik.saya suka dato Jo jd menteri kewangan kerana beliau dapat membantu dato seri najib kekal sebagai perdana menteri kita.kita perlu berbangga dapat menteri kewangan macam ini.jangan jadi macam pembangkang di ngara Malaysia kerja tahunya nak kutuk kerajaan xde duit la kerja xde bayar ptptn tapi bnyak brsepah dkt shopping complex restoran eksklusif yg kna enam%.Erich Dorfberg

    1. brilliant!!!!

    2. pandangan yang hebat, tiada kata-kata kesat dan mencaci …… taniah anon 22.13

  23. Jiawei mendapat 25 juta komisen dari pemindahan wang haram ini. Kerajaan Malaysia boleh menuntut wang ini dari civil prosiding. Awak faham ker? Macam betul jer..faham keduak kebenda. Atau write off jer? Mana ada rakyat Malaysia yang cintakan negara tidak ingin duit hak Malaysia ini di pulangkan kembali ke Malaysia? Hanya penghianat saja buat2 bodoh atau memang bodoh. Ini mungkin masaalah genitik mereka.

    1. tahu lah gomen singapore pulangkan nanti, diorang cina singapore mana korup bukan macam melayu belah sini, malas dan bodoh.

    2. Jika wang ini di tuntut atau di pulangkan bermakna skandal 1MDB berkaitan lah dengan Najib.

      Buat masa ini ianya hanya berkaitan dengan Jho Low sahaja.

    3. wow, teruja saya, ni mesti peguam melayu no 1 dari seberang!

  24. Hanya di Malaysia tanah air ku…..
    Nak beli cukai jalan
    Kena beli insuran.
    Nak beli insuran
    Kena cukai perhidmatan dan cukai setem.
    Nak beli setem kena cukai barangan.
    Oh bangau oh bangau kenapa kamu kurus……

    1. hello bangau kau ni dtg dari lubang hina mana? kebanyakan negara sama je doh …. janagan jadi pemalas, pastikan anak berpendidikan tinggi, kurangkan beragama, pasti berjaya ….. najib will go eventually

    2. Ni bukan pasai kapiaq ka atau bangsa sendiri.. Ni tentang perangai mencuri.. Kalu curi duit hg camna.. Misti la marah..

    3. tak, suka doh!

  25. Johari ni akauntan, dia paham cerita dari mahkamah spore. Apa dia boleh dan tak boleh buat, kita paham.

    1. betul tu ….

    2. tepat sekali, saudara adalan seorang pengomen yang waras, tak ramai disini ….. very rare!

  26. 1mdb tak menafaat pada utk memenangi pru14 sbb tiada apa2 yg menyumbang serta melumpuhkan Bn bertambah GAH lagi melainkan Najib kena turun tapi masih bertahta lagi. Watpa la admin ni dok jolok2 ni atas ni serupa la Sirul elok je dia selepas mengembalikan maruah negara drpd sekeping apit yg terkapit angkara byk songeh tu.

    1. HIDUP BN!!!!! ONE AND ONLY!!!!! HIDUP ABANG JIB!!!!

    2. arni harap dapat disantaukan ds jib ….

    3. 23:09 santau la cakap ja watpa bodooh.

  27. Bagaimana dengang 25 juta yang si Yeo ni dapat commision dari hasil haram ini? Tidak kah kerajaan ingin mengambil tondakan sivil menuntut wang itu di Singapura?

    1. tahu lah gomen singapore pulangkan nanti, diorang cina singapore mana korup bukan macam melayu belah sini, malas dan bodoh.

      p/s: kalau tak pun, apa kata hang saja yang amik tindakan bagi pihak rakyat malaysia, ok? 🙂 TAKBIR!!!!!!

    2. Ada hujah menuntut PAN dibubarkan, ada pula mahu digabungkan dengan PKR dan ada pula hujah pekak badak tak mahu PAN dibubarkan tanpa terlebih dahulu melihat huraian dan kejadian semasa yang diketengahkan.Tapi yang saya lihat PAN boleh mampus sekarang sebab tidak pernah mahu menilai sesuatau kejadian itu untuk ugama tetapi segalanya hanya politik.PAN ialah parti politk yang sempit tak mampu menjadi wadah untuk menjaga ugama dan tidak layak disertai oleh orang Islam.Lebih baik PAN mampus untuk menyelamatkan orang Islam yang sudah terpengaruh dengan dakyah busuk mereka.

      PAN hanya melihat segala gala yang dibuat oleh TGHH hanya untuk politik, mereka tak mahu mengaku itu semua untuk ugama, sebab itu mereka tentang TGHH malah lebih teruk mencari alasan itu dan ini untuk menyalahkan TGHH dan PAS dalam semua hal.

      Mereka kononnya glongan yang bijaksana tetapi sebenarnya golongan bodoh sana sini kerana tak mahu menerima tindakan TGHH dan PAS walaupun untuk kemanusiaan, pada mereka yang penting semuanya untuk politik.Lihat saja ketika TGHH muncul dengan Najib untuk menyatakan sokongan kepada Rohinya, apa mereka kata? TGHH nak geng dengan Najib yang zalim? Hampeh punya PAN tak ada kebaikan langsung bagi mereka, segala galanya politik.

      Begitu juga terbaru bila TGHH pergi ke Iran bukan main lagi tuduhan mereka padahal sebelum ini sudah berkali kali presiden mereka pergi ke Iran tak berbunyi apa apa pun! Bodoh sana sini betul sehingga mereka tak dapat melihat kekejaman Basyir Al Assad di Allepo dan tak dapat memahami atau sengaja tak mahu faham pemergiaan TGHH ke Iran ada hubungan dengan kekejaman ini, bukan untuk menyokong tapi untuk mengurang atau menghentikannya.

      Sedang apa PAN buat? cuba perincikan,Kalau dalam kes Rohinya PAN hanya pandai kemukakan usul di Parlimen untuk mengutuk kerajaan Myanmar, dalam kes Allepo apa yang PAN buat? Sehingga bukan main bodoh sana sini sehingga nama Yusof Qardawipun digunakannya.bebal tak boleh diajar.

      Begitu juga dalam kes Mohd Faiz, bukan main bodoh sana sini sungguh sehingga kepada keadilan Islam disebut mereka serta alasan alasan untuk mengatakan Mohd Faiz tak salah seperti alasan Mohd Faiz bukan kutuk solat Agung tetap tegur golongan yang suka memuji Agung sampai termuntah, alasan bodoh sana sini, tak nak mengakui apa yang dikatakan Mohd Faiz hanyalah nak kata Agung rajin solatpun apa faedahnya untuk rakyat, satu penghinaan bukan sahaja kepada Agung, tapi pada ALLAH!

      Ngoklah PAN dan percayalah lepas ni mungkin akan terus ngok dan patutpun kalau terus mampus, hiduppun menyusahkan orang Islam saja serta menyemakkan dunia saja………

    3. Tajuk lain komen benda lain. Buka blog sendiri hooi 10.14

Leave a Reply

Your email address will not be published.