MENTERI SSK JADI "MABUK KETUM" DEK PENANGAN BERSIH 5?

Satu-satunya menteri UMNO yang ternampak paling susah hati dan tidak tenteram jiwanya selepas perhimpunan Bersih 5 ialah Salleh Said Keruak, pemimpin yang ditanggapi ramai dilantik menganggotai kabinet bukan kerana kelayakan dan kewibawaan, sebaliknya hanya disebabkan bijak mengambil kesempatan berikutan krisis antara Najib Razak dengan Tun Mahathir Mohamad.
Hanya dalam tempoh dua hari, kenyataan dan pemikirannya terlihat jauh berbeza yang jelas menunjukkan kecelaruan dan ketidak-tenteraman jiwa terhadap perhimpunan Bersih 5.
Nasib baik beliau sudah tua dan berusia, jika budak-budak remaja yang berkelakuan sebegitu rupa, sudah tentu tanggapannya ialah  mabuk ketum sebagai puncanya.
Beberapa jam selepas perhimpunan Bersih 5 berakhir, Salleh menulis di blognya dengan menyalahkan kehadiran yang rendah dalam perhimpunan itu disebabkan oleh Tun Mahathir.
“Kesan penyertaan Tun Mahathir dan kroninya dalam Bersih 5 menyebabkan jumlah kehadiran menurun hampir 97 peratus.
“Orang Melayu melihat melalui agenda pentingkan dirinya sendiri dan enggan hadir. Dan ribuan orang Cina yang menghadiri Bersih tahun lalu meluat dengan kehadiran Tun Mahathir, lalu memilih untuk duduk di rumah, ” tulisnya lagi.
Beliau turut membandingkan angka kehadiran dalam Bersih 5 yang dianggarkan pihak polis seramai 15,500 dan sebuah portal yang menyebut seramai 41,000 dengan kehadiran dalam Bersih 4 yang dianggarkan berjumlah 500 ribu orang.
Kesimpulannya, bagi Salleh Said Keruak atau SSK, perhimpunan Bersih 5 adalah gagal dan tidak mendapat sambutan.
Bagaimanapun, hari ini Salleh menulis lagi di blognya dengan berkata, kehadiran yang besar dalam perhimpunan yang dianjurkan oleh pembangkang bukanlah kayu ukur kepada sokongan rakyat.
Katanya, jika kehadiran dalam perhimpunan menjadi ukuran, pembangkang sepatutnya sudah menang pilihanraya pada tahun 1999 lagi.
Sebaliknya, kata beliau, rakyat lebih gemar melihat mengenai rancangan dan dasar kerajaan serta jaminan masa depan untuk mereka.
Kita tidak harus menang sorak, kampung tergadai,” ujarnya.
Jika dilihat daripada kedua-dua tulisan itu, ia jelas mempunyai maksud yang berbeza. Dalam tulisan pertama, beliau cuba memberitahu bahawa Bersih 5 tidak mendapat sambutan serta lebih ramai yang memilih duduk di rumah dan kegagalan itu berpunca daripada Tun Mahathir.
Dalam tulisan kedua pula beliau cuba menggambarkan bahawa kehadiran yang ramai bukan kayu ukur kepada sokongan rakyat dan penentu kemenangan dalam pilihanraya.
Dalam hal ini, apakah pemahaman sebenar Salleh mengenai kehadiran dalam Bersih 5 kali ini – tidak ramai dan gagal atau telah mendapat sambutan yang hangat dan berjaya?
Sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia yang mana beliau boleh dianggap sebagai “Bapa Propaganda” kepada Najib, UMNO dan BN, apa yang sebenarnya yang cuba disampaikannya dan yang mana satu tulisannya itu boleh dipakai?
Mengapa hanya dalam tempoh dua hari fikirannya sudah berubah? Bukankah kita mesti konsisten dengan pendirian?
Adakah ia disebabkan susah hati dan tidak tenteram jiwa tentang hampirnya hilang kuasa dan baru disedarinya bahawa rakyat semakin berani menunjukkan penolakan terhadap Najib?
Bolehkah dipercayai lagi tulisan Salleh seterusnya yang jelas tidak lebih  umpama sebuah cerita rekaan daripada bilik berhawa diingin semata-mata? (SH 21/11/2016).
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:42 pm
Subscribe
Notify of
guest

60 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
22 November 2016 8:50 am

Perhebatkan kempem di Sarawak..buat ceramah di long2 supaya rakyat faham akan situasi politik tanah air..ia harus digerakkan dari sekarang supaya PH beroleh kemenangan..

Anonymous
Anonymous
22 November 2016 5:15 am

Anon 18.12 konnon nak hujah dgn fakta konon..makan lagi banyak dedak…tu

Keris pahang

Cik Minah
Cik Minah
22 November 2016 1:52 am

Blogger PRO-NAJIB bersorak, BERSIH sudah habis,
NAJIB masih juga PERDANA MENTERI MALAYSIA!!!!
Hellooooo……Filipina berdemo berapa ratus kali,
baru dapat halau MARCOS……….?????
Begitu juga Indonesia, Mesir, Iran, Libya…adakah
berdemo 5 kali, terus sahaja berjaya……?????
Demo BERSIH baru 5 KALI,
umno & pembodek sudah kecut.
Kalau HARI-HARI…………….??????

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:44 pm

tua2 pun blh mabuk ketum maaa..
dia ni dah lama pun mabuk..mabuk pangkat dan segala2nya

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:24 pm
Reply to  Anonymous

Mabuk tapai saja itu

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:54 pm

Kita ramai2 tolak Najib-BN
Kita ramai2 tolak penyamun
Kita ramai2 tolak pemakan dedak
INGAT
Mereka kasi kita ambil
Sbb apa yg mereka kasi itu duit kita juga.
Penyamun biasanya suka menyalin kulit macam sesumpah.
Dia kasi satu tapi dia sapu seribu.

Odin
Odin
21 November 2016 6:00 pm

Tanda2 kejatuhan sesuatu kerajaan ialah apabila pemimpinnya menjadikan pembohongan sebagai alat mempertahankan diri. Susulan tindakan kejam dengan memperalatkan agensi penguatkuasa mengugut serta mengancam semua penentangnya. Semua saluran menyuarakan suara rakyat ditutup. Tuhan sengaja melambatkan kejayaan mendapat keadilan dan kebenaran. Sesuatu yang sukar dan lambat dicapai adalah sesuatu yang enak dikecapi dan lebih lama. Itu sebab kita nak elak pra matang. Kejayaan menjatuhkan BIJAN akan dikenang dalam sejarah negara utk jangkamasa yg lama.

Anonymous
Anonymous
22 November 2016 3:27 am
Reply to  Odin

SEHEBAT SHAH IRAN, JATUH.
KOL GADAPI, JATUH.
GEN SUHARTO, JATUH.

INI KAN PULA NAJIB RAZAK?……

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 3:40 pm

Karuak ni akan tumbang di PRU 14 nnt. Ini manusia pembodek. Rakyat Sabah akan tolok pembodek ni.

Tajul
Tajul
21 November 2016 5:18 pm
Reply to  Anonymous

Sikit hari nanti mau said keruak ni kena bitas dek org Sabah

Najip xperlu sebab dah lama dikasi rosmah

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:23 pm
Reply to  Anonymous

Oiii keruak si karabau berambus kau dari bumi malaya ni. Balik kau punya negerilah.
Bikin semak malaya saja.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 1:17 pm

' kehadiran yang besar dalam perhimpunan yang dianjurkan oleh pembangkang bukanlah kayu ukur kepada sokongan rakyat..'

– Betul tu. Kehadiran yang ramai dalam majlis-majlis yang dihadiri Najib bukanlah kayu ukur kepada sokongan rakyat. Di tambah lagi kehadiran yang ramai itu diraikan dengan t-shirt free, duit dalam sampul, kain pelikat, kain batik, charted bus dan makan free.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 4:49 pm
Reply to  Anonymous

100% setuju

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 1:10 pm

"Orang Melayu melihat melalui agenda pentingkan dirinya sendiri dan enggan hadir. Dan ribuan orang Cina yang menghadiri Bersih tahun lalu meluat dengan kehadiran Tun Mahathir, lalu memilih untuk duduk di rumah, " tulisnya lagi.

– Rakyat sebenarnya lagi meluat dengan tingkah laku engkau yang kuat mengampu dan menjilat. Wakil rakyat Umno pun meluat bagaimana a political wilderness yang terbuang jauh di ceruk Kota Belud boleh dilantik menjadi menteri. Ahli Umno bertambah-tambah meluat bagaimana a nobody Sabahan tidak semena-mena boleh dilantik jadi Bendahari Umno ganti Husni Hanadzlah.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 1:01 pm

Tuan admin ni baru rasa pengalaman baru betapa seronok dan bersemangat nya menjadi sebahagian pendemo sebab dia dulu sebahagian dari penyokong tegar kerajaan dan sangat membenci kaum pendemo.Helo kita orang dulu kalau berdemo mau tidak ratusan ribu kalau tidak juta-juta tapi kerajaan tak jatuh-jatuh juga.Oleh itu jangan berfantasi sangat dengan semangat baru ini.

Tajul
Tajul
21 November 2016 5:17 pm
Reply to  Anonymous

Pendemo tu tak berfantasi

Kau yg nampaknya dapat mimpi ngeri di siang hari

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:26 pm
Reply to  Anonymous

Tembirang punya bajau.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 12:34 pm

Muka macam babi ni x payah layan lah

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:20 pm
Reply to  Anonymous

Muka macam babi hutan. Perangainya tetap mencuri ubi kayu

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 12:26 pm

Tanya Karuak..berapa juta duit haram yg kau dh libas dr Najibul.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:01 am

Faktor menurunnya kehadiran peserta Bersih5 ada lah di sebabkan mereka yg hadir adalah hanya terdiri dari mereka2 yg keberaniaan nya taraf sangat luar biasa dan ini amat2 di kesali rejim BN…Bayangkan lah betapa maha dashyat nya ugutan yg diterima sebelum perhimpunan namun masih ramai lagi yg berani hadir untuk menghadapi sebarang kemungkinan… 1. Ugutan pendekar2 Sarkis Baju merah tunjuk kebal dan di bayangkan akan laparkan keganasan, dan bermati2an nak menggagalkan dan menghalang perhimpunan bersih dgn apa cara sekalipun. 2. Ancaman dari rejim BN dan pasukan keselamatan yang sangat menakutkan…3 Ancaman dan amaran nak pecat dan buang kerja penjawat awam dan… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 10:43 am

Bersih 5 Berjaya! Kerajaan BN tumbang! Najib letak Jawatan sebagai Perdana Menteri! Bersih 5 berjaya menyatukan lebih banyak rakyat dari Bersih sebelum ini! Mukhriz mengambil alih sebagai Perdana mEnteri Malaysia!

Ooops! Maaf, jangan terpancut pra matang. None of the above is true!

Teruskan hidup dalam dunia fantasi!

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 12:04 pm
Reply to  Anonymous

Haak puuuiii muka kau khalid…ooops! Maaf kahak hijau lak..

Tajul
Tajul
21 November 2016 5:15 pm
Reply to  Anonymous

Buat khalid,

Kalau nak mencarut sila ke tempat lain.

Dan xpernahnya bersih nak turunkan najip on the spot. Antara yg dituntut ialah pilihanraya yg bersih. Kalau dengan sekadar berarak dah boleh turunkan najip baik xyh ada pilihanraya.

Nak pancut awal ke lambat ke tu kau cerita dengan bini kau je la. Kot kau jenis yg awal aku tumpang kesian je la kat bini kau.

Mali Muyung
Mali Muyung
21 November 2016 10:34 am

Bro did u say Menteri Propaganda?
Hehe x ada klas langsung. Kedudukan sbg menteri seharusnya d guna untuk engage readers atau listeners dlm diskusi ilmiah penuh fakta bukan sebaliknya. Mcmana nak tarik massa sokong kita klau x ada ketrampilan. But then again, dlm video terbaru Sakmongkol dia kata Najib is an aristocrat. Faham2 sajalah.
Tq.

NordinabilaH
NordinabilaH
21 November 2016 10:20 am

Kesian dgn dia sekor ini tak tahu mengira agaknya dia ingat org semenanjung ini bodoh kalau org kat sabah tu bolehlah ditipu kerana banyak org utan kesian org utan ni kalau itu pun nak bofohkan rakyat baliklah main dgn org utan

Tajul
Tajul
21 November 2016 5:08 pm
Reply to  NordinabilaH

Org utan pun xnak main dgn dia

Goreng buat amplang lagi bagus

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 10:12 am

KDNK Suku Ketiga Malaysia Lebih Baik Dari Singapore. Boleh Capai Kalau PM Korup? SEBUAH lawan web di Singapore, streettimesreview.com mendedahkan bahawa pencapaian KDNK sukuketiga tahun 2016 Malaysia adalah JAUH lebih baik dari negara berkenaan. Malaysia mencatat pertumbuhan 4.3% manakala Singapore NEGATIF (-)-4.1%!! Penulis sengaja ambik sumber dari negara berkenaan sendiri sebab kalau guna sumber kredibel dalam Malaysia kang, Mahathir kata dedak sudah diberikan, kalau ambik sumber portal berita pembangkang atau Sinar Harian, berat sebelah pulak. Maka tidak hairanlah masa demo Bersih itu hari, ramai cina kuning yang datang ini, perut mereka boroi-boroi belaka. Waktu rehat tengahari (demo pun ada waktu… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:16 am
Reply to  Anonymous

Anon 18:12….Apa yg kau cakap merapu ni, ,,,,makan lah banyak duit haram tu…duit lama dah habis kah kena bodek najib lagi nak minta duit?….ular banyak dlm perut tu…

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 12:28 pm
Reply to  Anonymous

Anon 18:12,
Berapa banyak rosmah upah kamu….kamu boleh hidup bahagiakah dg duit itu?
Semoga Allah Subhawataalla memberi petunjuk kpd mu jalan yg lurus.
Hidup kita didunia ini tak lama, harta dan rezeki tidak sama bagi org muslim.
Kami pi jumpa tok guru belajar lagi.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 2:47 pm
Reply to  Anonymous

18.12 kamu tahu ke apa yang kamu huraikan.
1. Tun M menjadi PM selama 22 tahun. Sebab tu 2 x kena kegawatan ekonomi. Belajar lagi dasar asas bab ekonomi.
2. Level tinggi? Apa yang tinggi kalau setakat rujuk kadar kdnk. Perlu tengok keseluruhan prestasi. Bukan petik satu angka saja. Kena belajar lagi
3. BERSIH 5 pun awak tak tahu motifnya tapi nak komen. Malu la
Akhir sekali saya ucap terima kasih sebab kamu serlah kan ke bodohan kamu sendiri

Permadu Malaysia
Permadu Malaysia
21 November 2016 3:24 pm
Reply to  Anonymous

KDNK atau pertumbuhan ekonomi? Ada beberapa perlu diambilkira.

Pertama, kesahihan maklumat tersebut.

Kedua,prrtumbuhan yg positif atau lebih tinggi tidak semestinya bernakna ia lebih baik dari negara yg pertumbuhannya lebih rendah atau negatif.

KDNK dlm bentuk jumlah wang manakala pertumbuhan ekonomi dlm bentuk peratusan.

Amaun KDNK yg sudah tinggi boleh boleh menjadi besar jumlah pertumbuhannya walaupun peratusannya rendah.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 4:12 pm
Reply to  Anonymous

18.12…kredibiliti statistik oleh kerajaan malaysia (melalui bank negara dan MITI) sudah lama dipertikaikan rakyat biasa. Dalam bahasa mudah, susah untuk dipercayai. Ambil contoh mudah; kadar inflasi. Tahukah anda kadar inflasi rasmi kerajaan? Saya pukul rata kadar inflasi sepatutnya 8% ke 10%; mengambil kira kadar kenaikan harga makanan, pengangkutan awam, tol, dan lain lain keperluan asas spt kadar sewa rumah, harga rumah dan kereta, barangan import keperluan seperti spare part kereta dan ubat, gst 6%. Apa maknanya pertumbihan KDNK positif kalau ada kilang di tutup, VSS , pengangguran 2000000 graduan, hutang PTPTN tak berbayar dah sampai rm40 billion (kalau tak silap),… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 4:18 pm
Reply to  Anonymous

Maaf sepatutnya saya tulis pengangguran 200,000 bukan 2 juta…saya anon 00.12 di atas.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 4:20 pm
Reply to  Anonymous

Woi budak 18.12 kalau ekonomi ok tak ada la suruh graduan jual nasi lemak dan bawa teksi uber

Salwah Abdat
Salwah Abdat
21 November 2016 5:00 pm
Reply to  Anonymous

Kentut Tun M pun Najib tak ada,, Najib cuma pandai ber sandiwara sahaja..!
Najib juga perompak ulong Negara

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 5:04 pm
Reply to  Anonymous

18.12 saya bagi contoh mudah. Gaji Ali RM 2000 sebulan. Dia dapat kenaikan gaji 10%, jadi gaji baru RM2200, tambah RM 200. Gaji Abu RM 5000 sebulan. Dia dapat kenaikan 5%, jadi gaji baru RM 5250, tambah RM 250. Angka peratusan tambahan gaji Ali lagi tinggi berbanding Abu, tapi Abu dapat tambahan nilai ringgit lebih berbanding Ali. Ada nampak? Tau kira? Peratusan bukan ukuran sebenar. Ali boleh hidup kalau dia sewa flat dbkl, makan ala kadar, naik motor, hisap rokok seludup. Tapi Abu sudah tentu pakai kereta, beli rumah, makan pon ada standard sikit, girl friend pon high maintenance. Jadi… Read more »

diny yusof
diny yusof
21 November 2016 6:35 pm
Reply to  Anonymous

18:12 . Fakta dan 'figure' yang anda ambil dari strait times review tu bersandarkan dari 'feed back ' yang di keluarkan olih bank pusat Negara masing2 . Di Malaysia di keluarkan olih Bank Negara . Masaalahnya BNM di kepalai olih Gabenor yang kurang kredibiliti . Di tokok dengan Menteri Kewangan yang haprak . Apa lagi yang bolih dikatakan tentang ekonomi Malaysia ? Jadi peratusan yg di beri itu adalah tidak benar !! Para menteri haprak dengan senangnya mengatakan semuanya di sebabkan factor luaran . Bangang punya menteri . Pertumbuhan 4.30% konon …yang tertinggi di rantau ini ! Apa dia orang… Read more »

PutraKraken
PutraKraken
21 November 2016 9:47 am

Salam Bro 1. Salleh Kruak ni memang dilantik oleh Najib sebagi menteri kerana kecermerlangannya menjilat. 2. Salleh Kruak masih dendam kesumat ayang amat mendalam kepada Tun M kerana beliau menjadi Ketua Menteri Sabah danya 2 tahun je…tak cukup masa nak kumpul harta. 3. Najib memberi dedak…dengan syarat Salleh mesti dengan apa cara bercakap untuk menghina Tun M dan menyanjung tinggi MO1…fakta atau auta…walaupun terpaksa berbelit lidah…yang penting MO1 mesti di sanjung. Sebab tu lah Salleh dah tak macam manusia normal…sesungguhnya memang sukar nak cari manusia seperti Salleh….terlalu bodohnya. Adios Salleh…you will die together with MO1. Tak de faedah melayan cakap… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:36 am

"Kesan penyertaan Tun Mahathir dan kroninya dalam Bersih 5 menyebabkan jumlah kehadiran menurun hampir 97 peratus."

"… jika kehadiran dalam perhimpunan menjadi ukuran, pembangkang sepatutnya sudah menang pilihanraya pada tahun 1999 lagi."

Tahun 1999 itu bukan Najib yang jadi ketua kerajaan.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:31 am

serupa menteri propaganda german HITLER,goebbles.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 8:48 am

Berikutan dengan kejayaan Bersih 5 menyampaikan mesej secara life kepada rakyat berbilang kaum dan latarbelakang….Maka mesej tersebut akan di war2kan pula kepada masyarakat seliling dan penduduk setempat,,,dangan itu matalamat Bersih 5 sudah jelas dapat di sempurnakan dengan jaya nya tanpa sebarang masalah…Hasil daripada perhimpuanan ini sangat positif,,walaupun kata setengah orang PM masih lagi memerintah,,, akan tetapi…lambat laun ,,,kesan nya akan menimbulkan kesedaran kpd masyarakat … Orang2 BN yang bijak dan waras untuk bersara dari politik ataupun meninggalkan BN kerana sudah tidak dapat lagi menanggung perasaan malu bersekongkol dengan rejim yang mana lebih 70% pemimpin nya standard lebih kurang macam Jamal… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 8:28 am

Tanda tanda kiamat sudah hampir buat umno bn.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:52 am

..sesuai la dgn muka dan namanya…apalagi mindanya…kosong,dangkal,dungu,bebal,benak..ni juga antara spesis yg paling HINA di muka bumi yg masih ada..

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:40 am

Phalui bha menteri ni bikin malu urg kb
Mahu ja di ludah kau limpas dpn aku

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 1:44 pm
Reply to  Anonymous

Andangnya menteri ani paloi!. Malasku ingau ambok kb ani….ptuiiii

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 3:48 pm
Reply to  Anonymous

Itu manteri mengamput pandailah

Tajul
Tajul
21 November 2016 5:04 pm
Reply to  Anonymous

Mengamput pun ndak pandai tu bah

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:15 pm
Reply to  Anonymous

Dasar bajau perompak penculik minta wang tebusan

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:41 pm
Reply to  Anonymous

Dia punya muka pun mcm jubur karabau. Itu pun dia masih senang hati lagi

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:32 am

He and his kind are experiencing the so called "the fear of God" for the rakyat has shown through Bersih 5 that they are in defiance of all that he and his kind had done prior to and during the Bersih 5 to stop the rakyat from attending Bersih 5. The fear that their future may be quite different from their present could just be one of many explanations of why that person and his big boss have been acting inconsistently these past few days. Another possible explanation is that he and his kind are in denial for the defiance… Read more »

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:31 am

Kena BERSIH kan pemikiran otak dia.
Itu dah kotor sangat.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 7:30 am

Karabau kota belud yg dicucuk hidung kini menjadi bapa propaganda Msia.
Itulah taraf diri dia yg sebenar benarnya.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:05 am
Reply to  Anonymous

Kalau tak cukup power ketum, Kaki Bodek dari Kota Belut ni boleh mintak pil kuda dari Tuan Punasihat Lebai Musang Berjanggut…..ha ha ha ha!!!

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:23 am
Reply to  Anonymous

2 tahun saja pun dia dapat rasa jadi ketua menteri sabah berbanding dgn musa aman yg memegang jawatan ketua menteri selama bertahun tahun.
Apa pandainya karabau ni.
Karabau tatap karabau bah itu.
Harapkan cakap besar sajalah.

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 9:48 am
Reply to  Anonymous

Tanya pada serban dlm ada duit
Mana pergi duit tanya Presiden
Napa Presiden balak pun abis..

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:24 am
Reply to  Anonymous

Assalamualaikum semua dan Admin Shahbudin,

Maaf saya lari dari tajuk.
Nak bagitau baru kejap saya buka BLOG LIST DIN TURTLE, nampaknya blog list tu masih diupdate seperti biasa….sebab posting Admin Shahbudin yg terkini sudah ada dipaparkan.

Mungkin ada org yg mengambil alih tugas nak update agaknya atau ia diupdatekan secara auto, wallahualambissawab.

Tapi apa pun nampaknya kita masih boleh guna khidmat Blog List Din Turtle utk access ke blog2 lain.

Al-Fatihah utk Allahyarham.

Maaf sebab lari dari tajuk.

OrangKampong7 Kampong
OrangKampong7 Kampong
21 November 2016 1:51 pm
Reply to  Anonymous

Diarabg mabuk mengtakuk bah…

Anonymous
Anonymous
21 November 2016 11:14 pm
Reply to  Anonymous

Puki mak kau lah lndon. Jangan bikin sial di sini. Sindal punya bisnes

KISAH SUKSES IBU HERAWATI
KISAH SUKSES IBU HERAWATI
23 December 2016 8:55 am
Reply to  Anonymous

Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata… Read more »