1MDB AUTOMATIK MENJADIKAN MALAYSIA DIKENALI SEBAGAI NEGARA PENCURI

Tidak semena-mena perkataan kleptokrasi tiba-tiba popular dan menjadi sebutan ramai di sebalik tindakan menggemparkan dunia yang diambil oleh Jabatan Kehakiman AS mahu menyita harta-harta yang dikaitkan dengan 1MDB.
Menurut kenyataan yang dibacakan oleh Peguam Negara AS, tindakan menyita harta-harta berjumlah kira-kira RM4,000 juta berkaitan 1MDB yang dilakukannya adalah di bawah Inisiatif Pengambilan Semula Aset Kleptokrasi.
Buat seketika ramai yang tidak tahu apa itu makna kleptokrasi. Barangkali majoriti kita tidak pernah pun mendengar perkataan itu sebelum ini. Setelah ditinjau dalam google dan dicari maklumat dalam wikipedia, kleptokrasi rupa-rupanya memberi makna yang cukup memalukan kepada Malaysia.
Dalam ertikata mudah, kleptokrasi adalah kerajaan pencuri yang mencuri duit rakyat untuk memperkayakan diri sendiri dan kelompok tertentu yang dekat dengan pemimpinnya. Secara langsung ia sangat bertentangan dengan makna dan amalan demokrasi yang dijunjung selama ini. 
Di media-media sosial, barangkali untuk kemudahan pakcik kampung dan makcik Felda memahaminya, kleptokrasi disimpulkan berasal daripada cantuman perkataan “klepet”  dan “kelentong” yang berselindung di sebalik demokrasi.
Sebab itu, dalam kenyataan yang disebut oleh Jabatan Kehakiman AS, harta-harta yang disita berkaitan 1MDB itu akan dikembalikan semula kepada pemunya asalnya.
Rupa-rupanya juga, dalam kita bergembira kerana AS mahu mengembalikan semula harta-harta yang disita itu kepada kita, Malaysia juga turut mendapat malu kerana kini lebih dikenali sebagai negara kleptokrasi.
Dalam kenyataan yang disebut oleh Jabatan Kehakiman, selain harta-harta yang bakal disita, mereka juga tanpa ragu-ragu mengatakan wang RM2,600 juta yang dimasukkan ke akuan peribadi Malaysian Official 1 adalah juga berasal daripada 1MDB.
Makna kata, dalam maklumat yang ada dalam tangan Jabatan Kehakiman AS dan FBI, tidak ada sama sekali individu Timur Tengah, anak raja Arab atau sesiapa yang lain yang kononnya pernah ditemui oleh Zahid Hamidi yang dikenalpasti sebagai penderma wang tersebut.
Curi jugalah maksudnya wang RM2,600 juta itu.
Hanya kerana 1MDB, Najib Razak dan Jho Low, seluruh dunia dalam sekelip mata mula mengenali negara kita sebagai negara pencuri. 
Malu beb…melainkan bagi mereka yang sama-sama pencuri.
Keadaan ini, mahu tidak mahu, dengan sendirinya meletakkan beban yang berat kepada seluruh rakyat Malaysia untuk tahun-tahun mendatangnya. Tentunya tidak ada di antara kita yang waras mahu Malaysia terus dikenali sebagai kleptokrasi atau negara pencuri.
Di dunia moden sekarang, tidak ada negara lain yang dilabel sebagai negara pencuri melainkan negara kita. Pelabur dan pelancong tentu saja akan memikir lebih daripada sekali untuk datang ke sini selepas ini.
Kecuali bagi yang tiada rasa malu, tidak terhina walau sedikit pun atau terus bergantung kepada dedak dalam kehidupan, menyingkirkan Najib, sama ada dalam masa terdekat atau ketika pilihanraya nanti, sudah menjadi keutamaan  buat semua kita.
Jika tidak, Malaysia akan terus dikenali sebagai negara pencuri untuk selama-lamanya. (SH 25/07/2016).
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:40 pm
Subscribe
Notify of
guest

63 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Dewi Rumapea
Dewi Rumapea
30 August 2017 2:04 pm

Salam sejahtera!Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar… Read more »

Heri Budiman
Heri Budiman
11 August 2016 4:55 am

Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:03 pm

Nama hamba Hang Najik anak Tun Seri Lajak..hamba tidak dapat bersetuju bila perkataan "kleptocracy" dikatakan berasal dari perkataan yunani..ituuuuu tidak benaaar bahkan fitnah semata-mata. Perkataan ituuu..sesungguhnya berasal dari perkataan melayu jua tuan-tuan hamba! Hamba dan sahabat-sahabat hamba seperti Engku Denan Sempit, Diponogoro Jahed Kumidi, Abang Salih Karabau, Kang Majelan, Abang Man Dahalan dan lain-lain yang seperguruan dengan hamba yang menciptanya..berasal dari perkataan "KELEPEK" ..sepatutnya disebut "KLEPEKTOCRAZY"..tapi..biasalah..dasarrrbenggali puteh..takkan akui kebolehan dan kebijaksanaan anak watan..tambah bengkak hati mareka bila anak watan berjaya mendobi ringgit di negara mareka yang kononnya mempunyai kanun jinayah yang canggih lagi cekap..itu benar-benar mencabar kejantanan mareka..tapi mareka lupaaa..darah… Read more »

Cash Is King
Cash Is King
25 July 2016 3:48 pm

Assalam Tuan Budin.
Banyak komen menteri dan cai najib kita dengar.
Angkara yahudi lah, amerika nak guling kjaan lah dan ada yang samakan dengan situasi di iraq dan syria!
Seronok baca komen2 orang2 yang desperate…..semuanya jadi hiburan…..kelakar.
Dok tunggu ni….mana lah tau ada menteri yang akan keluarkan kenyataan bahaya 1MDB bukan sovereign fund dari malaysia tapi 1 Mali or Maldives or Mauritius Development Board!

Wayne
Wayne
25 July 2016 8:12 am

Tidakkah ia merupakan peningkatan yang melampau untuk tempoh yang pendek iaitu 7 tahun dengan peningkatan hampir RM100 bilion? Hasil daripada kegagalan menguruskan perbelanjaan inilah maka kerajaan mula berfikir untuk meluaskan lagi sumber kewangan negara sedangkan sebenarnya kerajaan tidak berhadapan dengan masalah sumber tetapi pada masalah berbelanja. Penyelesaian mudah kerajaan ialah memperkenalkan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (GST) kerana GST adalah cara paling mudah untuk mengutip sumber daripada rakyat. GST dikenakan pada semua barangan dan perkhidmatan melainkan yang dikecualikan. Ertinya kerajaan mendapat ruang yang sangat besar dan luas untuk mendapat hasil menerusi cukai. GST kena kepada semua rakyat tanpa mengira kaya atau… Read more »

Kekadangjebunyi
Kekadangjebunyi
25 July 2016 3:09 pm
Reply to  Wayne

Saudara Wayne.
Sedikit pembetulan..
RM847,000,000,000÷30,000,000
=RM84,700÷3
=RM28,233.33 seorang.

Kekadangjebunyi
Kekadangjebunyi
25 July 2016 3:09 pm
Reply to  Wayne

Saudara Wayne.
Sedikit pembetulan..
RM847,000,000,000÷30,000,000
=RM84,700÷3
=RM28,233.33 seorang.

Wayne
Wayne
25 July 2016 8:10 am

Nah.. baca ni, penulis dari group LHDN Malaysia sebenarnya tidak berhadapan dengan masalah untuk mendapat sumber pendapatan negara tetapi sebenarnya negara bermasalah dalam menguruskan perbelanjaan. Kegagalan pengurusan perbelanjaan oleh kerajaan Barisan Nasional memangsakan rakyat hari ini dirompak oleh cukai barangan dan perkhidmatan (GST) zalim yang dikenakan secara paksa ke atas diri mereka untuk menambah hasil negara. Seawal penubuhan Malaysia, pelbagai cukai dikenakan kepada golongan berkemampuan untuk menjadi sumber kepada negara sama ada menerusi cukai langsung korporat dan individu dan cukai tak langsung menerusi duti eksais dan cukai jualan dan perkhidmatan bagi sebahagian barangan dan perkhidmatan. Malaysia juga memperolehi hasil lumayan… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 7:33 am

Orang -orang muda Trg terutamanya menggunakan bahasa slanga "Klepek" merujuk kepada mengambil sesuatu secara senyap-senyap dan dalam keaadan selamba. Perbuatan ini dilakukanan oleh org yg mempunyai akses kpd sesuatu. Jumlah yg diambil tidak lah banyak seperti pencuri yg mengangkut semua jika dia mencuri sesuah rumah yg ditinggalkan penghuni dlm j/masa yg lama.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 7:10 am

Mat Hillybilly dari Texas:
Negara aku USofA sajalah yang hebat mengamali demokrasi di dunia ini. Tiada tolok bandingannya. Apa -asi kah yang negara nko amali ni ha, wahai Mat Ikan Tongkol?

Mat Ikan Tongkol:
Nko ingat nko sorang je dalam dunia ni yang amali demokrasi? Alo brader, kat negara aku bukan hanya demokrasi yang kami amali. Kat negara aku kami amali demokrasi berperlembagaan. Atau dlm basa hang, constitutional democracy tau tak?

Mat Hillybilly dari Texas:
Nko salah eja kot. Maksud nko -asi yang hang amali ialah Najibkasi berperlembagaan.

NordinabilaH
NordinabilaH
25 July 2016 6:59 am

Ramai org felda tu memanglah bodoh pasal kleptokrasi kita pun sama cuma tahu selepas diberitahu tapi yg anihnya sibangang sibangsat yg pandai2 tu masih tak nak terima lagi kata org asing jangan campur hal negara kita itu lagi bangang agaknya binatang seperti lembu dan kambing pun tahu jadi wahai penyamun dan pencuri makanlah duit haram tu sama dengan anak cucu bakinya bawa kat padang mahsyar nanti utk diagih2kan itu lah agaknya malunya malaysia ini

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:58 am

Mat Pas …kau ni tak reti bahasa ker. Orang cakap hal lain kau cakap bab lain. Dah lah masuk ke dalam rumah orang tak bagi salam nak buat propaganda pula.
Lebih baik kau berambus. Aku jubur kau nanti. kau nak?

NordinabilaH
NordinabilaH
25 July 2016 6:58 am

Ramai org felda tu memanglah bodoh pasal kleptokrasi kita pun sama cuma tahu selepas diberitahu tapi yg anihnya sibangang sibangsat yg pandai2 tu masih tak nak terima lagi kata org asing jangan campur hal negara kita itu lagi bangang agaknya binatang seperti lembu dan kambing pun tahu jadi wahai penyamun dan pencuri makanlah duit haram tu sama dengan anak cucu bakinya bawa kat padang mahsyar nanti utk diagih2kan itu lah agaknya malunya malaysia ini

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 5:58 am

Kalau ketua kleptokrasi dah tentu pembodek tegar adalah kaki klepet.Negara dicop pencuri tapi pis kata perlu 4 saksi.Pis ni buta, sekarang saksinya 4 orang itu terdiri daripada 4 ag negara luar.baguih pi candat sotong #besotong pis.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:14 am
Reply to  Anonymous

4 saksi 1mdb iaitu

1. Ag Amerika
2. Ag Singapura
3. Ag Switzerland
4. Ag Hong kong

Hanya negara Arab duk diam seperti mengiyakan derma.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:31 am
Reply to  Anonymous

Mana boleh…. sebab syarat 4 saksi mestilah adil. Mesti 4 saksi AG luar negara tu mesti KAFIR. PAS mana terima yg kafir. Wassaytiyah shj dia terima.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 5:55 am

Dear Shah, your fifth paragraph from the top on klepet and kelentong is pure brilliant! But I am not sure that what you said is true language wise. But who cares? Another thing is concerned with the other side of what you wrote – Malaysia is made shameful, etc. What is it? A blessing in disguise really for from now on we can stop hearing from the so called our leaders that Malaysia is a model country for the rest of the world. Believe it or not, every single time I hear such words I would want to puke. Why?… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 5:42 am

Negara bukan saja dicop negara pencuri,kini kita semakin kehilangan tokoh2 yg di segani yg tak mampu bersuara lagi:1. Maslan 3.85 bernilai 2mil2. Salleh kerakkuruk 3. Ali rasta 4. Idris harun 5. En azlina 6. Rahman dahlanchow 7. Shahril uban sejuta 8. Erni erna urnu 9. Mailpenyu 10. Asan apambalik 11. Nuar musang 12. Tengku dapur hangus13. ….pada yg tertinggal nama sori beb! Sesekali bersuara tu,sumbang pulak. Hahaha. Kalian cuba tanya diri kalian apakah Allah jadikan kalian utk menjadi bodoh dan bebal atau sebaliknya. Bodoh ni bukan keturunan tau….lepas tu saya nak tanya sikit…seronok ke jadi bangang ni? Agaknya lagi bangang… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:52 am
Reply to  Anonymous

Ada sorang lagi Tok Pa..ik Kong

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:49 am

9.15…apa Yg ditakutkan Klu pp mengadakan pru segera…umno n BN dah yakin bolih rampas pp dr dap…kk n sb telah beri petunjuklah katakan… Berbincanglah dgn umno pembahagian kerusi dr satu mungkin dpn Sepuloh… Pas bukankah dah jd penasihat umno… Ini pun medan menguji makna setiakawan antara umno n pas tak gitu…

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:42 am

Lani ada sekumpulan kucing2 kurap yg nampak macam kucing elok tapi bila di selak bulu nya penuh dengan kurup dok berjinak dengan kucing2 kurap. Jenis yg sama juga suka kepada benda busuk. Birds of the sama feather flock together

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:39 am

Lani ada sekumpulan kucing2 kurap yg nampak macam kucing elok tapi bila di selak bulu nya penuh dengan kurup dok berjinak dengan kucing2 kurap. Jenis yg sama juga suka kepada benda busuk. Birds of the sama feather flock together

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:32 am

Umno sudah tak relevan lagi bagi orang melayu. UMNO ibarat saekor ikan dimana kepalanya sudah busuk. Ini bermakna seluruh ikan sudah busuk layak untuk kucing kurap saja. Kucing parsi tak hinggin dia dengan ikan busuk, Yang masih dok menjilat dan mengongong ikan tersebut adalah kucing kurap saja.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:46 am
Reply to  Anonymous

hehehe…sape kucing kurap tu?? parti yang mengaku islam ker??

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:09 am

Ramai yg Minat nak tahu brp indeks maqasid shariah yg Di kelentong macai2 jakim kaki golf dan pembantunya wajdi yg beria2 cium Tangan boss.. indeks untuk 1mdb yg dituboh utk seleweng duit besar-besaran.

Atau ada tak definasi kleptokrasi dlm konsep dongeng wasatiyyah yg diagung2kan dimana pemimpin buat lari khazanah Negara dan biar rakyat tanggung musibah.

Hadi dan Harun telah jelas pendirian PIS proUmno kena beri peluang betulkan keadaan walaupun Negara akan dibebani Hutang dan rakyat akan tanggung kos yg tinggi. PIS telah dibutakan mata mengenai citarasa dan kealpaan rakyat marhaen.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:09 am

La padanlah Nazri barua sokong nak mampus Najib ni. Takyah buat promo lagilah bab Visit Malaysia. Najib dah tolong banyak. Budget promo boleh Nazri tambah bini baru ..hahahaa

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:36 am

anon o9:15…!!!

disyurkan kpd. anda nasihatkanlah m'sian off.no.1 dulu.., letak jawatan. kes Najib lebih awal dr. LGE
nape kamu diam saje…??
malah pemimpin2 kamu dgn. 1,001 kenyataan yg. menyinggung rakyat.

ape.., kamu & parti kamu sebhgian dr. penerima dedak ker…???

sudah laaaah….!!!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:22 am

Sebuah kerajaan HARAM JADDAH pimpinan PM Haram Jaddah serta Regim Haram Jaddah WAJIB DITUMBANGKAN SEGERA!!! DEMO MEGA perlu segera digerakkan!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:08 am

Aku penyokong tegar Tun Mahathir. Aku tak ada kena mengena dgn umno. Faham!!!!!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:49 am

19.15 & 19.25 org yg sama. Umno punya barua

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:46 am

PAS = Parti Anak Syaitan. Di pimpin oleh pemimpin syaitan, Pope Hadi

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:12 am
Reply to  Anonymous

Dengar tu Mat PAS.
kau jangan datang sini lagi lah. Pi main jauh jauh…soo…soooo…sooooooo

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:44 am

Duit terlebih belanja untuk kawin anak(harga bunga dll je dah juta2), bercuti mewah (naik kapal mewah lagi) beli harta mewah dan berbagai lagi TETAPI rakyat jelata dikenakan gst, tol dan berbagai lagi. Pemimpin jenis apa ni, teramat lah zalim tiada yang lebih zalim melainkan zalimnya najib! Rakyat punya lah sabar dan mempercayai beliau TETAPI telah disalah anggap rakyat sebagai bodoh rupanya olih najib dan kuncu2nya.Tunggu lah satu ketika nanti akan hilang kesabaran rakyat bila tiba masanya. Kita tunggu dan lihat pemimpin durjana akan jatuh terguling.doa dari damerdeka.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:15 am

Rakyat skrg ramai yg celik dan cerdik, propaganda dah tak pengaruhi fikiran lagi, tambahan dengan masaalah besar pemimimpin yg tak amanah, korup. Hanya tunggu semboyan SPR saja , nak buat kejutan kali ni nak kubur parti perosak negara

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:15 am

Kebanyakan rakyat yg celik dan ikut perkembangan sudah lama yakin 100% wang 1MDB diseleweng. Cuma kami berdoa dlm diam pihak berkuasa asing akan membuat tindakan segera, memandangkan pihak berkuasa negara banyak yang telah dilumpuhkan.Najib oerlu dipecat segera. Masalahnya: pengganti perlu berwibawa. Dgn tiadanya TSMY dan MM dlm UMNO, tak nampak sesiapa lagi dlm parti itu yg layak. Zahid: terbukti beberapa kali tidak telus. Contoh: mendakwa jumpa penderma arab, kes bangla labors. Anak jadi ketua perbarisan boleh dpt dato membuktikan telah amal salahguna kuasa dari dulu lagi. Hisham: the only reason dia kini ada hawatan tinghi hanyalah sebab dia dulu allowed… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:05 am

Najib boleh gelak gelak suka
Rakyat buat ape?
Raja raja huat ape?

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:58 am

Hoiiii Mat Pas. Pi cerita hal parti kau dalam harakah. Bukan di sini.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:52 am

Kalau inilah ceritany, jgn kata malaysia, Islam mmg mendpat malu.. berapa ramai penganutny, boleh goyah pegangnny.. mengangkat pemimpin yg bertuhankan material, mengiktiraf kefasikkannya, yg menjadi punca bakaran api marak menyala2… insaf dan undurlah wahai barisan pemerentah..

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:31 am

Apa rakyat buat dgn tindakan najib?

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:56 am
Reply to  Anonymous

Rakyat? Masih ramai buat tak tahu…..buat tahu dah lama najib melingkop kena kerjakan!
Marilah kita balun biawak2 ni….

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:25 am

Anon 9.15
Aku rasa sekarang ini PAS lagi bangsat dari DAP kerana berbaik dan membantu kerajaan mencuri wang rakyat DAP walau pun kau orang kata kafir harbi(itu istilah ulama barua kepada rasuah) tapi mempunyai penderian tegas terhadap penyelewengan wang rakyat (Guan Eng tu dia punya pasal la beli rumah pakai duit dia).Jadi sedar sikit.

roslan othman
roslan othman
25 July 2016 1:19 am

Tiada istilah yang tepat dalam bahasa melayu berkait dengan kleptokrasi kecuali kerajaan pemimpin laknat ,haramjadah,sial, dan ….tambah sendiri la no ikut kesukaan perasaan anda kerana Najib dan lain lain menteri dan kepimpinan BN memang layak di maki laknat oleh rakyat. Jadi apakah perkara yang paling penting dalam istilah Kleptokrasi ini ,Ya "NIAT" atau "INTENTION"dalam bahasa orang putih.Jadi wahai kaum melayu(kerana puak ini yang masih gilakan penyeleweng)Kita punya seorang pemimpin yang niat memimpin untuk mencuri dan menipu harta rakyat ,kita bukan saja mempunyai pemimpin yang tidak AMANAH malah mempunyai pemimpin yang berniat JAHAT dan MUNGKAR kepada AGAMA ISLAM yang kita anuti.Kita… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:16 am

PAS menafikan ia membela Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak susulan langkah Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat mendedahkan korupsi dan kecurian wang dalam syarikat milik negara 1MDB. Sebaliknya, Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata parti itu hanya mahu mengingatkan sejarah kuasa besar itu apabila melibatkan negara Islam. “Siapa tidak kenal Amerika terhadap negara umat Islam,” soal Idris. “Kononnya Osama Bin Laden sembunyi di Afghanistan, apa yang terjadi selepas itu. Memburu kumpulan al-Qaeda di Iraq, selepas itu apa yang terjadi. Di Syria atas nama hendak memerangi IS, rakyat Syria menderita. Ini peringatan umum. PAS konsisten mengenai hal kedaulatan negara,” katanya. Idris menambah… Read more »

roslan othman
roslan othman
25 July 2016 1:34 am
Reply to  Anonymous

Anon 9.16,Itu maknanya PAS talam dua muka ,kata tak sokong disebalik itu beri kenyataan macam apa yang berlaku Tak betul kerana AS cuba dan telah menceroboh dan sama pula dengan mengelirukan orang melayu yang mudah ditipu lebai lebai syaitan dengan menyamakan isu Iraq dan syria. OK Idris kalau kamu bodoh diam ,Kes 1MDB AS terpaksa siasiat dan ambil tindakan kerana kes ini berlaku di negara mereka ,Najib dan kumpulan pencuri wang telah guna sistem bank mereka dan juga membeli dan berurusan dalam negara AS ,jadi kalau AS tak berhubung dengan 1MDB di malaysia pun bukan masalah mereka kerana tak akan… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:37 am
Reply to  Anonymous

orang orang pas ni memang bodoh bodoh belaka.Bukannya reti melayu pun.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 4:53 am
Reply to  Anonymous

Yg berlaku ni kes politik ke?….apalah org pas ni… Yg buat jahat kat negara dia org buat apa? Itu hak mereka n undang2 mereka…Kenapalah bekal sangat

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 9:18 am
Reply to  Anonymous

PAS(PIS) DAN UMNO KEDUA DUA PARTI INI PENIPU RAKYAT. KEDUA DUA AKAN HANCUR MENANGGUNG DOSA…..LIHAT LAH SIFAT PEMIMPIN KEDUA DUA PARTI…ANDA AKAN FAHAN.

roslan othman
roslan othman
25 July 2016 1:08 am

Tiada istilah yang tepat dalam bahasa melayu berkait dengan kleptokrasi kecuali kerajaan pemimpin laknat ,haramjadah,sial, dan ….tambah sendiri la no ikut kesukaan perasaan anda kerana Najib dan lain lain menteri dan kepimpinan BN memang layak di maki laknat oleh rakyat. Jadi apakah perkara yang paling penting dalam istilah Kleptokrasi ini ,Ya "NIAT" atau "INTENTION"dalam bahasa orang putih.Jadi wahai kaum melayu(kerana puak ini yang masih gilakan penyeleweng)Kita punya seorang pemimpin yang niat memimpin untuk mencuri dan menipu harta rakyat ,kita bukan saja mempunyai pemimpin yang tidak AMANAH malah mempunyai pemimpin yang berniat JAHAT dan MUNGKAR kepada AGAMA ISLAM yang kita anuti.Kita… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:06 am

Dah ada istilah tepat, mudah lah tok iman masukkan dlm doa Jumaat….Ya Allah hantarkan malikilmaut ambil pemimpin klepetokrasi ku ni bawa balik ke mahkamah mu bersama AG

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 12:28 am

Dahlah no 1 lemah dlm kepimpinan,senang ditipu(?)atau penipu,pembohong (mula tiada kemudian ada) kekayaan anak tidak tau mana datangnya kalau kekayaan anaknya bukan dari dialah!,pandai tandatangan je…inilah pemimpin Yg diiadamkan olih melayu terutama umno…bahasa mudah ada aku kisah katanya

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 12:03 am

Ostad Hadi mahu main merah jambu meriah dengan Jibby Bangsatwan ke? Kasihan… dia tak nak hukum hudud atas pencuri gergasi tu! Potong tangan!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:27 am
Reply to  Anonymous

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana riya' kepada manusia dan sebenarnya dia tidak beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah; kemudian batu itu ditimpa hujan lebat yang menjadikan dia botak (licin). Mereka tidak menguasai sesuatu pun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir (kufur nikmat, syirik riya', sombong bongkak dan tamak haloba)"
(Al-Quran, 2:264)

lat
lat
25 July 2016 12:01 am

Satu lagi ciri kleptokrasi yang saya ada terbaca ialah ia akan mengenakan rakyat dengan berbagaibagai cukai yang membebankan untuk menampung pendapatan negara.Satu deskripsi tepat tapi menakutkan dgn apa yang berlaku di malaysia..dan memilukan dan memalukan.

Anonymous
Anonymous
24 July 2016 11:41 pm

KLEPET TO KASI…APA,AMA,AKA,ANER. Lebih memalukan mereka masih mentadbir negara!! Atas dasar apa? Kayu2 beliau masih pertahankan beliau, mengapa? Pematuk Dedak masih berkeliaran,menjual maruah dgn mengutip dedak2 yg telah ditaburkan,sampai bila? Ada satu je jawapan. MELAYU MMG BODOH.SANGGUP DI MALUKAN.
Spesis mcm ni bersepah skrg, humbankan biawak2 ni. Kerja haram diorang,sampai cucu kita besok nak kena tanggung,tu tak kira hari2 dok balun duit kita tu. Kat atm machine lagi dah kena 6%,sampai lah berhenti membeli. Tak kira lah status anda oku ke,miskin ke,TETAP KENA! Apa punya haram kerja diorang.
Sampai konon taraf ulama,pun sokong!Ptuiiiii
Haramjadah punya bangsat.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:10 am
Reply to  Anonymous

ape laa kamu nie sdra…!!
guna bahasa " haram jadah punya bangsat"…
gunalah perkataan2 yg. lembut sikit spt..,
hawak ker…, bewak gabok ker.., kan sedap sikit..??

Anonymous
Anonymous
24 July 2016 11:20 pm

Pemimpin mencuri..mengkayakan keluarga sendiri. Harta mewah, kahwin mewah, percutian mewah dll..tapi rakyat kena GST.

Kaya dunia dengan sumber haram…hari2 disumpah seranah oleh rakyat..tak berkat hidup korang dunia akhirat!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 1:55 am
Reply to  Anonymous

Admin tolong keluarkan story PAS daripada blog ini.

Aku langsung tak berminat nak baca story PAS = Pengikut Ajaran Sesat.

Tanah air kita dalam bahaya dengan perbuatan najib dan lakinya, dunia dok kutuk kita, mamat ni dok nak promote pas kat sini pula.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 2:51 am
Reply to  Anonymous

Setuju dgn. sdr.09:55…

Admin.., tlng. klaih-klaih sama entry yg. masuk diblog nie. Ada yg. cuba nak promosikan ideologi mrk. Eloklah diberhentikan…!!

Anon 09:31…, ape yg. kamu merepek, meghaban nie…??
jngn. jdi. syok sendiri laa.., Orng. lain punya hujah, kamu diamkan, kamu asak dgn. idology kamu supaya orng. lain mesti terima. ape nie..!!
Konsep kamu nie same saja macam yg. dibawakan m'sia offocial no.1..

Biarkanlah si luncai terjun dgn. labu2nya…
biarkan.., biarkan…!!!
Jngn. mare….!!!

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 3:04 am
Reply to  Anonymous

Dia nak jual ubat kuat pas lah tu.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 5:46 am
Reply to  Anonymous

Umngok penjuai bangsa dan pas penjuai agama, maka hanya dengan memperhebatkan jualan agama dan bangsa sahaja yang dipercayai boleh mengalih tumpuan isu pemimpin mencuri wang rakyat.

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 6:14 am
Reply to  Anonymous

1. Desas desus pembubaran Dun Penang makin kuat. CM khabarnya telah mengadap TYT dua hari lalu. Adakah bubar atau tidak? Yang boleh menjawab soalan tu hanya Lim, TYT dan Mejar Zaidie. 2. Penang ada 60 hari utk Prn selepas pembubaran. Jika Isnin depan 25hb Julai bubar, tarikh akhir Prn adalah 25hb September. Lim akan menghadapi perbicaraan penuh pada 22hb September. 4. Adun2 Penang mengangkat sumpah selpas Pru13 pada 28 Jun 2013. Ini bermakna 28 Jun 2016 ni genap 3 tahun. Dan selepas tarikh itu jika ada kekosongan kerusi, Spr tidak akan mengadakan praya. Tarikh itu telah berlalu. 5. Kedudukan sekarang… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 July 2016 7:03 am
Reply to  Anonymous

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali hari ini menempelak Timbalan Ketua Parti Amanah Negara (AMANAH) Selangor, Saari Sungib dengan bertanya jika mahu memancing jawatan jawatankuasa eksekutif (exco) negeri tersebut. "@SaariSungib nak jadi pengemis untuk jawatan EXCO ke?" sindir Azmin di akaun Twitter beliau pagi ini. Walaupun timbalan presiden PKR itu tidak mengulas lanjut mengenai kenyataan satu baris itu, ia dipercayai merujuk kepada kenyataan Saari semalam yang mempersoalkan sekiranya menteri besar itu sedang bermain 'politik istana' bagi memberi alasan untuk mengekalkan PAS dalam kerajaan negeri. Dalam forum anjuran Gerakbudaya di Petaling Jaya malam semalam, Saari meminta Azmin menjelaskan sama ada… Read more »

Salwah Abdat
Salwah Abdat
25 July 2016 4:43 pm
Reply to  Anonymous

Najib wajib ber undur sekarang..!!!
Dah tak boleh tutup lobang lagi..!!!