BALA 1MDB SEMAKIN DEKAT

Pada Januari lalu, Peguam Negara Switzerland mendedahkan bahawa satu siasatan mengenai 1MDB telah mendapati kira-kira AS$4 bilion atau RM16,000 juta telah diselewengkan daripada dana syarikat itu.
Sehubungan itu, mereka secara rasmi meminta bantuan Peguam Negara Malaysia membantu siasatannya terhadap kemungkinan berlaku perlanggaran undang-undang negara itu yang berkaitan dengan sogokan wang kepada pegawai asing, salah laku di pejabat awam, penggubahan wang haram dan dakwaan wujud jenayah salah urus dalam firma tersebut.
Itu berita kira-kira lima bulan yang lalu.
Hari ini, pejabat Peguam Negara Switzerland mengumumkan telah memulakan prosiding jenayah terhadap Bank BSI SA kerana gagal mencegah kesalahan berkaitan 1MDB.
Mengikut Kanan Jenayah Switzerland, sesebuah syarikat boleh didakwa jika disyaki tidak mengambil semua langkah yang munasabah yang dikehendaki untuk mengelakkan pihak ketiga daripada melakukan kesalahan-kesalahan, terutama berkaitan penggubahan wang haram atau kesalahan rasuah yang tertentu.
“Maklumat-maklumat yang diperolehi menunjukkan kesalahan penggubahan wang haram dan rasuah oleh pegawai-pegawai awam asing kini disiasat mengikut konteks kes 1MDB boleh dielakkan BSI SA diuruskan sewajarnya,” kata pejabat Peguam Negara Switzerland lagi.
Di Singapura pula, susulan tindakan kerajaan Switzerland tersebut, pihak berkuasa kewangan negara itu iaitu MAS atau The Monetary Authority of Singapore telah mengarahkan cawangan Bank BSI di republik itu ditutup.
Penarikan balik status kepada sesebuah bank saudagar oleh kerajaan Singapura ini adalah yang pertama sejak 32 tahun yang lalu.
Alasan penutupan bank itu ialah berkaitan pelanggaran serius atas keperluan anti penggubahan wang haram, pengawasan operasi dan pengurusan yang lemah serta salah laku keterlaluan oleh beberapa kakitangannya.
Nah, lihatlah….besar tak besar bahana 1MDB sekarang sehingga sebuah bank terpaksa ditutup kerananya!!
Masihkah ada yang mahu berbangga dengan 1MDB?
Kiranya apa yang berlaku  melibatkan 1MDB itu tidak begitu serius dan tidak juga terlalu memudaratkan, melakukan prosiding jenayah mungkin boleh dianggap perkara biasa, tetapi tentunya luar biasa jika sampai bank juga ditutup berpunca daripadanya.
Daripada sekurang-kurangnya tujuh negara yang sudah melakukan penyiasatan berkaitan 1MDB, negara mana lagi yang akan membawa berita buruk buat Malaysia selepas ini?
Sudahlah dibebankan dengan hutang mencecah RM50,000 juta, 1MDB juga tanpa kesudahan turut mendatangkan aib kepada negara di seluruh pelusuk dunia dengan satu demi satu negara asing menunjukkan kebenaran yang tidak ditemui di negara kita sendiri.
Tentunya juga, selepas tindakan tegas yang diambil oleh Switzerland dan Singapura ini, bala 1MDB pasti akan berterusan lagi yang mungkin melibatkan personaliti yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan syarikat pelaburan itu.
Di negara kita, siapa agaknya yang sudah mula kepanasan ketika ini? (SH 25/05/2016).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

61
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Anonymoustatang kaCik MinahDapatgajibukanpengorbananFanTun Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

*GULING NAJIB*

Anonymous
Guest
Anonymous

Seronok plak baca pantun DLM blog abg din no he he terbaik la pantun2 ni..tahniah

Anonymous
Guest
Anonymous

Perasan tak semenjak 2 menjak ni ada Anon. yang menulis panjang lebar mengenai politik sehingga mengalahkan Tuah blog.Dia patut buka blog sendiri.Jangan persiakan kebolehan kamu menulis.Nanti Najib boleh taja kau….dedak.

FanTun
Guest
FanTun

Cai anon 7.33

bukan khairudin punya angkara
negara lain rasuah tak terima
ini kaitan dana negara
money laundering itulah nama

pencetus masalah bukan khairudin
bukan jugak Tun Mahathir
buat salah mukanya sardin
itu orang yang merah bibir

kenapa otak tak dapat fikir
emdibi sudah huruhara
negara hampir menjadi fakir
mana umno pembela negara?

Anonymous
Guest
Anonymous

Ratu shopping negara mana pegi?? Kau punya pasal laki kau jadi penyamun

Anonymous
Guest
Anonymous

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng didakwa cuba bermain politik dan tidak ikhlas apabila membuat permohonan dengan hanya mengutus sepucuk surat tanpa dokumen sokongan kepada menteri kerja raya bagi pembinaan jambatan ketiga Pulau Pinang. Pengarah Strategik BN Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata jika di Pulau Pinang permohonan untuk membesarkan rumah atau menyewa gerai dari kerajaan negeri juga memerlukan dokumen sokongan. “Apatah lagi jika projek ini melibatkan pembinaan infrastruktur dengan anggaran bernilai jutaan ringgit.“Ia sudah pasti akan memberi implikasi besar terhadap aliran trafik di keseluruhan sistem lebuh raya kita dan pelan pembangunan jangka panjang untuk kawasan yang terlibat,” katanya dalam… Read more »

roslan othman
Guest
roslan othman

Cerita ini tak ada kesan langsung kapada kesusahan hidup rakyat berbanding GST dan lanun 1MDB

Cik Minah
Guest
Cik Minah

OOiii dedak. Kau tahu tak mata pena lebih tajam daripada mata pedang.

Ilyana
Guest
Ilyana

Aku cukup suker arr klu cik minah nie yg komen..pedas lg bercili!!teruskan dgn komen2 yg berisi..bkn komen bodo yg xtau ujung pangkal..

Anonymous
Guest
Anonymous

KAKI KAKI MENYALAK YG SAMA JE YG SLALU KOMEN KT BLOG NI.TP MCM TIKUS.TULISAN BERGAYA TP HABUK.CR LA IDEA URUSKAN JGN BYK KOMEN.BODOH LG NK MAMPUS.

Anonymous
Guest
Anonymous

Taukeh dedak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Penolakkan rakyat terhadap najib kian meluas kerana ramai blogger yg menyumbang….cuma rakyat je perlu sedar dan bertindak bijak
SINGKIR DAN NYAHKAN JIBBY AND FAMILY NI.

Anonymous
Guest
Anonymous

Shahbudin dengan blognya, dah bt yg terbaik dengan wujudkan ruang buat rakyat kutuk, hina perbuatan najib & konconya. Rakyat perlu diingatkan dari masa ke semasa kepincangan & penyelewengan najib sebab harapan geng najib ialah isu 1mdb lapuk ditelan zaman. Mereka mengharapkan rakyat cepat lupa. Jangan ingat macai najib tak perhatikan apa komen blogger & reaksi rakyat…hari2 diorang pantau. Ada yg bt analisa sokongan terhadap najib. Teruskan usahamu shahbudin…moga najib tersungkur satu hari nanti.

Adenium
Guest
Adenium

Selagi ada gst selagi tu la x bleh lupa 1mdb

Anonymous
Guest
Anonymous

Mudah sangat..semua rakyat tak sokong najib turun sokong deklarasi..bantahan umum aman seluruh negara..

Ayuh bantahan umum..
Ayuh bantahan umum

Siapa berani jadi ketua

*gulingnajib*

abrarmujahideen
Guest
abrarmujahideen

Biarlah Najib dikorbankan sempena Hari Raya Aiddiladha demi kesejahteraan umat Islam dan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Lagi cepat dia mampus lagi lebih baik untuk agama bangsa dan negara

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalaulah Azmin Ali ada maruah, setiakawan dan keberanian, beliau tidak akan jadi mokpek bagi pihak Pakatan Harapan untuk berunding dengan PAS berkaitan kerusi Sungai Besar. Apalah yang hendak dirundingkan kalau kerusi itu secara tradisi ditandingi oleh PAS; apalagi PAS kalah tipis di situ. Maknanya PAS ada peluang untuk merampasnya daripada BN. Bagaimana andainya kerusi itu milik asal PKR? Tiba-tiba PAS mahu ajak PKR berunding agar PAS diberi peluang bertanding, PKR jangan. Apa kata PKR? Apa latah DAP dan PAN? Dan apa kata rakyat terbanyak? Yang pasti terkeluar ialah pemimpin PAS gila kuasa, PAS tamak, PAS tikam belakang dan sebagainya. Kenapa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Oiiii bengong kau nak tahu kenapa rakyat tolak pas? Sebab Tok Guru tuan presiden kau tu dah jadi penasihat umno
Anon 0857. Kalau umur dah tua tapi masih tak reti melayu lagi lebih baik bunuh diri sajalah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jawapan MOF diParlimen jelas lepas batuk ditangga.. Lembaga Penasihat 1MDB tiada peranan operasi serah kpd pengurusan dan Lembaga Pengarah. Soal bayaran kpd sykt bogus diBVI, kuasa pengurusan dan Lembaga Pengarah yg meluluskan bayaran mengikut perjanjian yg dipersetujui oleh pengurusan dan Lembaga Pengarah. Tak perlu jadi saintis roket utk rakyat meneka mengapa Clausa 117 diM@A diadakan menjadi kuasa 117 mengatasi pengurusan dan Lembaga Pengarah sendiri spt scenario kes membelakangkan Lembaga Pengarah dlm pelaburan AMMB semasa TIA. Spt Arul ringkaskan mengenai bayaran bogus BVI itu mgkin ada kes fraud besar-besaran yg dicollabrasi pihak dalaman. Kalu berpandu kpd jawapan diParlimen itu nampaknya aman… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagaimanapun Mahathir pula tidak segan silu menyatakan bahawa isu yang mendasari saingan beliau dan Anwar kini ialah soal dendam. “Memang la, dia (Anwar) pun dendam pada saya. Sama-sama berdendam,” kata Mahathir seraya mengakui tidak mustahil masih wujud dendam di antara beliau dengan Anwar Ibrahim ketika mereka menerajui negara. Bagaimanapun beliau menegaskan tuduhan Anwar dalam suratnya yang mendakwa beliau (Mahathir) menggunakan pentas Deklarasi Rakyat sebagai membalas dendam adalah tidak tepat. Yang muktamad jika mengikut bacaan Mahathir ialah, masih ada saling dendam di antara beliau dengan Anwar. Kesumat mereka ini tentu mempunyai unsur yang boleh mencorakkan politik negara dan nasib rakyat. Lantas… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa wacana? Apa dendam? Apa nakhoda?
Anon 0853 tak payah mai umpan kami dgn racun politik kau di sinilah.
Kau ingat kami macam kau ker. Kau lainlah memang tak ada pelajaran. Pegangan agama jauh sekali
Aku spray kau dgn sheltox mampus kau nanti.

Cik Minah
Guest
Cik Minah

HEHEHEHE………U are so funny.
The guy is thinking, Anwar pengerak bangsa.
Ko pulak anggap dia macam langau.
Kesian dia.
Tapi, saya pun tak minat nak baca surat Anwar.
He is no longer relevan.
Orang nak selamatkan negara daripada dijual oleh Najib, dia sibuk dengan REFORMASI yang dah takda Ummph. Orang tahu, Tun Mahadir takda apa-apa AGENDA. Dia dah 91 tahun, nak AGENDA APA LAGI…? Dia cuma nak selamatkan Malaysia daripada tergadai. Lepas Najib dinyahkan, dia kembali duduk diam, membaca Quran dan bersedia untuk menghadapi pertemuannya dengan ilahi. Bergasaklah korang, ada dia kisah selagi tak gadai negara macam Najib.

Anonymous
Guest
Anonymous

minta maaf sy mencelah
jgnlah kita berkata tun mahathir 91tahun akan pergi dulu
ajal maut ketentuan Tuhan
kita sendiri tak tahu
maka sama2 lah buat persediaan mhadap Ilahi

Cik Minah
Guest
Cik Minah

Siapa cakap pasal siapa pergi dulu, siapa pergi kemudian……………?????????
Kamu baca balik dan faham komen saya otherwise jangan mencelah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahathir mensasarkan usaha menurunkan Datuk Seri Najib daripada kerusi Perdana Menteri Malaysia. Mahathir juga tidak berselindung untuk menewas dan mengaibkan Umno-BN dalam dua pilihanraya kecil bulan depan. Anwar mungkin khuatir jika “kemenangan-kemenangan kecil” Mahathir jadi kenyataan, ia akan melalaikan pimpinan PKR dan menjalar kepada pimpinan Pakatan Harapan dan akhirnya menyebabkan idealisme reformasi terkubur. Setakat ini Parti Amanah Negara (PAN) tidak menunjukkan minat mengambil ibrah daripada surat Anwar. Ia sibuk meletakkan calon dalam PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar untuk menjadi dalil ia adalah pengganti PAS sebagai parti Islam. Soal bahaya pemikiran dan strategi politik Mahathir bukan perkara utama bagi PAN.… Read more »

roslan othman
Guest
roslan othman

Saya nasihatkan Anuar ini pi berehat la dah diberi masa dan tempat berehat ,tolong la Rakyat sekarang terpaksa hadapi banyak masalah yang diujudkan oleh rejim najib ,tok sah la nak masuk juga hal hal pribadi dan nak ujud konflik sesama rakyat supaya yang untung rejim najib. Saya cukup fasih dengan muslihat Anuar .

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat dah mula lupakan Anuar.

Sebab tu dia risau..mula le keluar mcm2 firasat dan reasons.. keluar penjara dah tak ada keja.

Anonymous
Guest
Anonymous

Begitu juga dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng. Beliau menganggap mesej yang terkandung dalam warkah bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai “hal rumah tangga PKR”. Mungkinkah beliau bimbang jika pendirian Anwar itu menjadi perbincangan awam atau agenda Pakatan Harapan, ia akan merencatkan gerak kerja pakatan itu kerana perlu menilai semula pembabitannya dengan Mahathir? Paling tegar menafikan campurtangan “orang luar” ialah Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali, dan Naib Presiden, Shamsul Iskandar Akin. Mereka menyifatkan ehwal PKR tidak perlu dikongsi pihak lain, termasuk media. Dengan serius Azmin menggambarkan kerengsaannya menjawab soalan wartawan meminta komen beliau mengenai peringatan… Read more »

roslan othman
Guest
roslan othman

Sebenarnya Anuar dan family dia nak apa ,cuba cakap terus terang jangan ujud muslihat merosakakan hubungan kuat pembangkang ,kalau nak najib bebaskan beliau seawal mungkin terus terang la.

Anonymous
Guest
Anonymous

tun M dilihat boleh satukan dan harmonikan hubungan antara parti pmbangkang.
anwar dan famili dia takut hilang pengaruhnya semakin dilupaan dan mmg tidak relevan lg dlm suasana politik semasa

Anonymous
Guest
Anonymous

Tawaran Istimewa Web Hosting
– masih ada satu iklan kosong di ruang ini –

Dendam siapa lebih mudarat: Mahathir atau Anwar?
Posted on Wednesday, May 25 @ 07:15:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Artikel

Benar dan wajarkah surat Anwar Ibrahim yang ditujukan kepada barisan pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dianggap khusus untuk pemahaman dan tindakan pemimpin dan ahli-ahli parti itu sahaja?

Pemimpin-pemimpin PKR nampaknya tidak mahu teguran Anwar itu menjadi bahan perbincangan umum kerana mungkin khuatir ia menerbitkan persepsi kurang baik berhubung soal kerukunan dan kesejahteraan dalam parti itu.

Cha Tee Kwang
Guest
Cha Tee Kwang

cerita pelik akan berterusan selagi `najis' masih memegang kuasa..Dia tahu dalam sanubarinya jike melepaskan kuasa,penjara Sungai Buloh akan menjadi tempat kediaman di hari-hari tuanya…

Anonymous
Guest
Anonymous

Satu hari satu pendedahan pasal 1mdb, boleh kena serangan jantung mereka yg terlibat. Tidur jadi tak lena, buat apa saja tak kena. Mcm kena kejar dgn ah long. Hal derma diorang boleh mengelak, 1mdb ni terlalu banyak tinggal jejak bertulis. Tak mampu diorang nak ditangkis. Betul lah shahbudin…balanya makin dekat. Menteri2 najib pasti akan lepas tangan & biarkan najib jawab sendiri satu masa nanti..kalau salahkan/kambing hitamkan ceo & ex-ceo, jho low, ahli lembaga pengarah, akhirnya nanti kena balik ke muka najib. Tak sangka..sejak merdeka hingga skrg, salah seorang dari PM kita akan jatuh disebabkan salahlaku & penyelewengan…

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Itu semua fitnah bukan ke 1mdb sebuah syarikat yg berjaya dan transparet tidak ada penyelewengan bukan je hebat pemimpin malaysia ini

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Itu semua fitnah bukan ke 1mdb sebuah syarikat yg berjaya dan transparet tidak ada penyelewengan bukan je hebat pemimpin malaysia ini

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukankah sebagai rakyat kita tak perlu masuk campur dan memarahi peneraju 1MDB. Sebabnya simple:1)duit kerajaan yg lesap. Kita bukan kerajaan, duit kerajaan adalah masalah kerajaan. 2)betul kerajaan itu adalah dtg dari rakyat, jadi duit kerajaan duit rakyat, tapi rakyat yg kena bayar cukai, saya bukan pembayar cukai. Kenapa nak menyibuk. 3)jumlah hutang yg ditanggung rakyat nanti sehingga ke anak cucu cicit. Maka saya tak perlu perduli sbb anak cucu saya punya hal kenapa saya nak kisah. 4)anak tiri Najib, anak anak Rosmah songlap duit 1mdb, kita apa hal nak kisah, itu rezeki dia songlap cara menipu, kita biarkan Tuhan yg… Read more »

roslan othman
Guest
roslan othman

Idea ini yang najib nak dengar supaya pungkoq rosmah lagi kembang kerana rakyat semakin bahalol

roslan othman
Guest
roslan othman

Idea ini yang najib nak dengar supaya pungkoq rosmah lagi kembang kerana rakyat semakin bahalol

Anonymous
Guest
Anonymous

Dear Admin,

Macam mana 07.46, iklan ubat kuat boleh terlepas tu?

Nak jadi macam Harakah pulak ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Eh? Bila IGP nak pergi menyiasat kes2 money laundering di Singapura dan Switzerland? Kan ada berkaitan dg Malaysia?

Dapatgajibukanpengorbanan
Guest
Dapatgajibukanpengorbanan

PDRM masih tercari-cari jika ada anggota atau pegawainya hingga ke peringkat IGP yg tahu mengira hingga ke angka billion. Setakat ni belum ada, jadi belum dpt siasat. Ok?

Anonymous
Guest
Anonymous

Eh? Bila IGP nak pergi menyiasat kes2 money laundering di Singapura dan Switzerland? Kan ada berkaitan dg Malaysia?

Anonymous
Guest
Anonymous

Hari2 terakhir najib akan tiba , skrg pekung 1MDB dah keluar nanah bakal menjatuhkan kerajaan umno kesan pada tidak amanah dan rakus sang najib and the gang

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Slogan bersih,cekap dan amanah bukan milik Negara Malaysia lagi sebaliknya Singapura lah yang melaksanakan nya.
Memalukan seluruh rakyat.!!

Anonymous
Guest
Anonymous

disebabkan tindakan Datuk Khairuddin Abu Hassan telah menyebabkan sebuah bank terpaksa menanggung kerugian dan rakyat Malaysia harus berbangga dengan pencapaian sedemikian.. bala tidak akan timbul jika tidak ada pencetusnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

rantau Nusantara
tak pernah jenayah
sebesar sedunia
najib jholow beraniaya

Mohd Sani
Guest
Mohd Sani

Arouse Mah, usahlah kamu letak gambar Kak mah kamu tu, saya makin menyampah dan meluat nengok muka dia. Buat mendatangkan dosa je bila melihat gambir dia.

Arouse Mah
Guest
Arouse Mah

SPRM MALAYSIA….bila nak serbu 1mdb mcm serbu banglo lge.

Anonymous
Guest
Anonymous

terbaik admin…. sipendedak masih lagi sedang dilamun khayalan akibat terlalu banyak makan dedak… sehingga tak dapat merasa bala dah dekat… masih merasa aman dgn najib… bela najib macam orang hilang akal… harap ada pihak yang catitkan semau nama- pembela najib, memusuhi TUN… supaya dapat kita tengok balik muka2 barua tu nanti..

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan hanya najib, peguam negara yg lepaskan najib dr sebarang tuduhan pun tak senang duduk skrg..semua pihak dlm & luar negara dah pandang serong pd AG. KPN taknak siasat ke? Jho low bila nak panggil? Pelik2..2 negara ni memang terkenal dr segi ketelusan bukan shj dr bidang perbankan..ni bukan pihak berkuasa zimbabwe atau somalia yg siasat. Sbnrnya, lg najib fikir dia bijak, lg dlm lubang dia korek utk diri sendiri. Satu masa nanti pasti dapat cukup bukti, mana najib nak bawa diri? Kazakhstan? LA? New york?

FanTun
Guest
FanTun

malam tentu ada siangnya
dari bulan bertukar matahari
khianat, bohong serta aniaya
makin terdedah setiap hari

di dalam rumah bagai tak apa
diluar rumah dunia mengata
pemimpin khianat begitu rupa
semakin susah rakyat jelata

hari ini dia diatas
guna kuasa tidak terbatas
pada rakyat tak punya belas
teraju negara tak nampak ikhlas..

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku cuba jawab 2 rangkap jer,

Hari nih mungkin Najib bebas
Esok lusa terima lah balas

halie
Guest
halie

Sg Besar letakkan PAS
Pasti BN akan tumpas

tatang ka
Guest
tatang ka

PAS? Apa bezanya dengan BN. Sama sama pinklah.

tatang ka
Guest
tatang ka

PAS? Apa bezanya dengan BN. Sama sama pinklah.

Anonymous
Guest
Anonymous

apa bezanya pas dgn ameno..??
dua2 same jer…
lgi pon pas x leh caya, nnt. dia buat u'turn abih laa…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kita tunggu dulu apa nasihat tuang amanat.Memang tidak lojik menutup bank.Ini menganggu ekonomi singapura dan bolehlah dihalang keluar negara swiss.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu mengikut fatwa kitab hijau;

1MDB= 1MUSIBAH DEDAK BERACUN

Kini mengikut fatwa kitab biru,

1MDB=SEHATISEJIWA MAKAN DEDAK BERSAMA….

Ke guaner din???

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini Malaysia Bang Budin, Bolehland.

Tak perlu risau, semua dibawah lindungan Arasy. Sbb tu kita masih ditahap Negara Dunia Ketiga.

Dapatgajibukanpengorbanan
Guest
Dapatgajibukanpengorbanan

Najiblis dan Najibilion yg Penipu Mega pagi tadi bagi tahu Parlimen bahawa tiada penyelewengan atau pelanggaran peraturan dlm 1MDB. Begitulah bodohnya dia anggap semua Ahli Parlimen dan rakyat jelata. Blog SakmongkolAK47 dah senyap. Tunggu blog ni lenyap pulak. Najiblis.