BAGAIMANA AGAKNYA NAJIB AKAN DIKENANG 20 TAHUN AKAN DATANG?

Pepatah ada mengingatkan – harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Pepatah lain pula mengingatkan – yang penting bukan bagaimana kita bermula, tetapi di mana pengakhiran kita.
Kedua-dua pepatah ini adalah ingatan untuk kita agar sentiasa menjaga nama baik dalam kehidupan. Bila baik perbuatan kita, maka yang ditinggalkan pun tentulah nama yang baik juga.
Sebaliknya jika buruk perbuatan atau perlakuan kita, maka buruklah juga nama yang ditinggalkan.
Lebih-lebih lagi sebagai pemimpin, meninggalkan nama serta jasa yang boleh dikenang dan pengakhiran yang baik itu memang jauh lebih penting berbanding orang biasa sebagai kebanggaan kepada waris-waris yang ditinggalkan.
Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj dikenang sebagai Bapa Kemerdekaan serta pemimpin yang banyak mengajak rakyat pelbagai kaum untuk saling bertolerasi sebagai asas penting mengisi pembebasaan negara dari penjajahan.
Tun Razak diingati sebagai Bapa Pembangunan berikutan beberapa dasar yang diperkenalkannya untuk membasmi kemiskinan dan merapatkan jurang antara kaya dengan miskin.
Tun Hussein Onn dikenali sebagai Bapa Perpaduan berikutan tindakannya yang lebih ke arah memupuk keharmonian dan hubungan baik sesama rakyat.
Tun Mahathir Mohamad disanjung sebagai Bapa Pemodenan yang bukan saja merubah negara dengan mencipta pelbagai kejayaan dan kecemerlangan, bahkan juga menjulang nama Malaysia lebih dikenali di peringkat antarabangsa.
Tun Abdullah Badawi lebih sinonim dengan memperkenalkan Islam Hadhari, memperluaskan industri makanan halal dan menggalakkan peningkatan modal insan.
Walaupun pencapaiannya agak sederhana serta terpalit dengan pelbagai isu, tindakan Tun Abdullah meletakkan jawatan lebih awal telah menyelamatkan namanya daripada lebih tercemar lagi.
Najib Razak?
Bagaimana agaknya rakyat dan negara ini akan mengenang beliau dalam tempoh 10 atau 20 tahun akan datang berikutan imej yang melekat pada dirinya sekarang ini?
Bolehkah kita membayangkan bagaimana namanya disebut dan keluarganya dikenang ketika itu nanti? (SH 23/05/2016).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

54
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Asa LoanAnonymousNur BarzakhHamid kamalUmmu Aiman Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Asa Loan
Guest
Asa Loan

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: [email protected], anda juga boleh menghubungi e-mel ini: [email protected], Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan – daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam… Read more »

Hamid kamal
Guest
Hamid kamal

Nak Tanya Menteri Agama sikit.
Apa hukum Kita menyokong sesaorang yang me punyai si fat sifat orang munafik

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib akan dikenang seperti 'Si Tenang'.

Din, layak ke dia ni masuk buku teks sekolah? Memalukan je. Dah lah anak anak ini yang kena tanggung hutang dia, pastu nak suruh anak anak ini belajar pasal dia? Buat kena bakar je buku sekolah tu.

Anonymous
Guest
Anonymous

SOALAN ITU SEHARUSNYA:

BAGAIMANA AGAKNYA NAJIB AKAN DIKENANG SELEPAS PILIHANRAYA AKAN DATANG?

Anonymous
Guest
Anonymous

Sementara itu, Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar mengesahkan keputusan terletak atas budi bicara presiden parti.

Pemimpin parti boleh berbincang atau mencadangkan sama ada Rafizi dikekalkan atau diundurkan namun presiden mempunyai kuasa prerogatif untuk menentukannya.

"Setiausaha agung dilantik oleh presiden, pimpinan boleh memberi pandangan mereka( mengenai kedudukan Rafizi), yang pasti keputusan akhir di tangan presiden," ujar beliau.

Anonymous
Guest
Anonymous

Semua mata akan tertumpu kepada susuk tubuh Rafizi Ramli berhubung kedudukan beliau selaku setiausaha agung PKR, ketika pucuk pimpinan parti itu akan duduk semeja dalam mesyuarat biro politiknya malam ini. Suhu mesyuarat tersebut dijangka lebih 'panas' daripada kebiasaannya di tengah-tengah kemelut dan perselisihan antara pimpinan utama parti itu. Ini berikutan tindakan Rafizi yang mahu menyerahkan bukti dakwaan habuan wang dan perempuan ketika berurusan dengan kerajaan negeri Selangor kepada Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail pada mesyuarat itu. Rafizi dikatakan masih mahu menyerahkan bukti itu walaupun Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang juga menteri besar Selangor… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa lah yang hendak dikenangkan dalam tempoh 10 atau 20 tahun akan datang jika tiada apa-apa pun yang terlekat pada dirinya selain lekapan air ludah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa lah yang boleh diharapkan sangat kepada PERKASAM tu?Presidennya pun sekapal dengan si Pandi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa perkasam dan sewaktu dengannya diam membisu? Apakah peranan mereka telah digantikan oleh ular dalam semak bila mereka berbicara tentang ternakan lembu dan babi pabila overdose lebel melabel pil kuda? Inilah kehebatan dan kejayaan dedak mengubah arah amanat 1981 terhadap umngok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila ada unsur2 rasis macam berahim katak perkasam maka past tuang amanat pun jadi paskatak.Tak hairan bila sedondon dengan umngok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib akan di kenang sebagai bapa kpd anak2nya….
Hahahaha

Ummu Aiman
Guest
Ummu Aiman

Najib akan dikenang sebagai PM Malaysia pertama yang menghabiskan sisa hayatnya dalam keaiban di Penjara Sungai Buloh.

Hasnal Tamjehi
Guest
Hasnal Tamjehi

Harimau mati tinggal kan belang
Najib mati tinggal kan hutang

Kalu bole… Nak pi tu bawak la FLOM skali. Rakyat jenuh tanggung hutang 2 insan ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rosmah mati tinggalkan jamban

ms
Guest
ms

sial tak habis habis. dari lahir sampai sekarang ni asyik siallll memanjang.

abrarmujahideen
Guest
abrarmujahideen

100 tahun ag…Nama Rosmah yg akan kekal..PERMATA BERKIN NEGARA.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia ni dari chedet.cc… Kena hentam kat sana. Menyemak kat blog kau pulak din.

Anonymous
Guest
Anonymous

DI mana-mana sekarang, baik dalam Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil di luar Pulau Pinang bertanding tiga penjuru atau lebih akan memberikan kemenangan selesa kapada Barisan Nasional. Ia ada realiti politik di negara ini. Itulah sebabnya menjelang PRU 1999 semua parti pembangkang terutama PAS dan DAP menyuarakan politik satu lawan satu. Semua tahu pertandingan tiga penjuru adalah yang amat selesa bagi BN. Maka dalam beberapa PRU yang lalu pembangkang berjaya mewujudkan politik satu lawan satu dan ia memang nahas bagi BN dan sepanjang Mahathir memimpin BN, dia buat apa saja menghalang wujudnya politik satu lawan satu. Politik satu lawan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 08:33 baguih hang buat blog sendiri.dah ada blog sendiri suka ati mak bapak hang nak tulih.

Anonymous
Guest
Anonymous

Politik pas kartun macam hanglah jugak subky oiiiii..Hang dulu pun bertanding diatas tiket pas tak pernah menang. Hilang wang pertaruhan adalah.

Anonymous
Guest
Anonymous

topic lain tulis benda lain… bo layann, blahhh!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berkata bukti dakwaan rasuah di Selangor kepada presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Beliau berkata parti akan menentukan langkah susulan dan samada maklumat itu patut diserahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). “Barangkali, perkara itu akan diangkat ke peringkat parti esok malam,” katanya. Sebelum ini, pesanan WhatsApp Rafizi dalam perbualan tertutup ahli parti dan penyokong Reformasi, berkenaan dakwaan permintaan wang dan wanita ketika berurusan dengan kerajaan Selangor, telah dibocorkan. Dalam satu kenyataan Jumaat lepas, Rafizi mengesahkan dakwaan rasuah itu bersifat khusus, namun ia tidak ditujukan kepada mana-mana ADUN atau pegawai kerajaan dalam mana-mana… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

hmmm…malas bca abis

Cik Minah
Guest
Cik Minah

Sekarang dia jual ASSET PETRONAS kepada Russia.
Adakah asset itu PETRONAS TWIN TOWER……?????
Atau, semua perigi minyak di Malaysia…..???
Adenan Satem nak tuntut 20% Royalty,
tetiba dapat 20% utang Petronas untuk ditanggong!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau kerajaan persekutuan tak mampu tadbir urus petronas sampai tahap juai asset, berilah petronas kepada kerajaan negeri pengeluar minyak.Hasil 95% kerajaan negeri punya dan pusat dapat 5% royalti.Negeri pengeluar minyak dapat subsidi dan negeri takda hasil minyak harga ikut pasaran dunia.amacam ada brani???

Anonymous
Guest
Anonymous

Alright

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Menteri Fasolah,,lepas curi duit belah…!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib dikenali sebagai Bapa Najis.

Bapa segala keburukan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun Razak- Bapa Pembangungan. Najib Razak akan dikenang sebagai- Bapak Penyamun dan/atau Bapak Rasuah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Toyol Negara

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib tabur duit dah di terengganu dan suap kumpulan agama

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Boleh dikenang sebagai kenangan paling pahit pada diri setiap rakyat Malaysia,dan kalau boleh masukkan sekali di muzium Negara sebagai sejarah hitam Negara mempunyai pemimpin paling korup dan tersangatlah bangsat di Malaysia khususnya……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenangan mengusik jiwa

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya teringat sejarah mesir kuno, firaun yang maha jahat dan zalim pun tidak pernah diadili oleh undang-undang ciptaan manusia.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mappudulung akan kata kenangkan daku dalam doa mu

Anonymous
Guest
Anonymous

Taigor Jib ini akan jumpa malang dibelakang tabir kubur, wa Allahu 'alam.

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Nanti kita akan ada bapa penyamun dan bapa penyangak seta makhluk perosak dan memalukan nagara dan bangsa malaysia serta org melayu itulah kenangan yg ada

Anonymous
Guest
Anonymous

Kita jadikan dia sebagai satu kenangan…ibarat seorang anak yg di anak tirikan bapak sendiri…so dia bole di KENANG SEBAGAI BAPAK BANGAP.,BAPAK PUAKA..,BAPAK BANGSAT…KEPALA BANA…so polih lah yg mana sesuai..

Anonymous
Guest
Anonymous

Org Mesia ni bodoh piang Budin. Sbg PM, dia tetap dikenang berbagai cara. Datang PM baru, tetap perabih duit rakyat. PM lama pun dah x sangga dah perabih duit, datang PM baru, bagi jadi lagi haramjadah.

Melayu ni, xder benda lain. Produk dari tahi, mengeluarkan produk baru jadi tahi juga.

Mmg pukimak, pukimak dan pukimak. Itu saja. Khalas. Xdak perkataan lain dah yg sesuai melainkan P.U.K.I.M.A.K dan berterusan P.U.K.I.M.A.K.

X ramai pun melayu boleh pakai, melainkan 99% mcm jilake.

lautmasin
Guest
lautmasin

Tak sayang kat Mak ker dok sebut benda tu byk2.

Anonymous
Guest
Anonymous

Entah apa bangsa pukimak 22:28 nampak sangat otak sex maniac,Komem lah yang bernas atau diam je jika tak pandai berbahasa cerdik.

Damu Bebulu Burit Jugat Tesat Nyumpit
Guest
Damu Bebulu Burit Jugat Tesat Nyumpit

saya iban bos…tp bkan smua melayu camtu…nie sglintir umat UMNO yg perangai cam jilake…

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 2228,ko pun adalah salahsatu dari produk yg telah ko senaraikan sendiri..bodoh!

Anonymous
Guest
Anonymous

selama ini pun amno memang terkenal denagn budaya suka simpan pemimpin haprak
50tahun lagi pun memang dikenagn macam tu
mp amno yang pertahankan sihaprak
ahli amno disumbat dedak diam sekejap
amno memang dah haprak

Cw Hew
Guest
Cw Hew

Nambikei..

Cw Hew
Guest
Cw Hew

Nambikei..

Anonymous
Guest
Anonymous

Beli aset juta2 kt US takkan la dia nak tinggal kt malaysia lg..dia dah biasa hidup mewah. Nampak perangai najib dari awal? Dia tak peduli keluhan/kata2 org…dia buat tak tahu/tak ambil peduli dalam banyak perkara. Mesti ada yg beri tunjuk ajar supaya jadi begitu. Dia tak peduli pun orang kenang dia atau tidak..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau nak kenangkan juga boleh. Tukarkan nama hospital bahagia Tanjung Rambutan tu ke nama dia.

Nur Barzakh
Guest
Nur Barzakh

Tempat saya kerja tu. Biar betul..

roslan othman
Guest
roslan othman

Shahbudin,Najib ini sekiranya ditakdirkan UMNO terlingkup pada PRU 14 maka tak dapat dilarang dan dihalang akan mencipta nama dalam catatan sejarah moden malaysia sebagai PM paling tertonjol nama berbanding PM dari parti umno yang terdahulu ,beliau akan dikenang selama lamanya sebagai: 1. Pelingkup parti UMNO. 2. Pengamal tabur dedak " CASH IS KING" 3. PM paling galak berlagak macam pemimpin negara maju tapi sebenarnya manteliti sama dengan pemimpin korup negara mundur pasir dua butir atau macam PM pasola. 4. Dikenang mempunyai isteri yang kuat joli dan kuat queen control. 5. Penyamun yang sama naik dengan cerita P ramlee Ali Baba… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib akan si kenang sebagai….alamak! Lupa la pulak.Takde sapa pun nak terkenang kat beliau….masa ada ni ada dia kenangkan nasib rakyat? Ni kan pulak bila beliau dah takde!
Tapi kalau nak ingat pun sebagai bapa bahan lawak boleh jugak dari takde apa.

Anonymous
Guest
Anonymous

bapa segala malapetaka dan rasuah !!

Anonymous
Guest
Anonymous

Bapa penyamun negara…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia patut sujud syukur & buat kenduri kesyukuran jika setakat ke sg buloh je..

Silap2 tali yg menunggu dia dek kes Antal..