SUATU PENGAJARAN AWAL

Sebagaimana yang dijangka, Pas dan Amanah kalah di semua kerusi yang ditandinginya dalam pilihanraya negeri Sarawak kali ini. Pas bertanding di 11 kerusi, manakala Amanah sebagai parti baru bertanding di 13 kerusi.
Kekalahan Amanah mungkin tidak mengejutkan, bagaimanapun bagi Pas sebagaimana yang dituturkan oleh Setiausaha Pas Sarawak, Mukhtar Suhaili, parti itu menang moral dan semangat, meskipun belum menang kerusi.
Ohhh, begitu…
Tetapi PKR dan DAP barangkali mendapat pengajaran paling berguna apabila kedua-duanya dikalahkan oleh BN di enam kerusi bertindih yang mereka bertembung sesama sendiri.
Walaupun belum pasti BN dapat dikalahkan jika pertandingan satu lawan satu di kerusi-kerusi tersebut, ia terbukti memberi imej yang tidak baik dari segi konsep permuafakatan dan untuk meyakinkan rakyat.
Oleh itu, jika benar-benar ingin menjadi alternatif kepada kerajaan di peringkat Pusat, adalah penting untuk kedua-dua parti tersebut mengukuhkan lagi persefahaman dan tolak ansur sesama sendiri dan tidak membiarkan apa yang berlaku Sarawak berterusan sehingga ke pilihanraya umum kira-kira dua tahun lagi.
Ini adalah pengajaran awal dan belum terlewat untuk melembutkan keegoan masing-masing. (SH 07/05/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

58
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousabrarmujahideenChe Azemin MahmudNordinabilaHJoe Harry Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Statemen Azmin mengajak Pas kembali kepada
DAP dan PKR lebih menimbulkan kerosakan
kepada Pembangkang.
Dah terantuk baru terngadah, buat apa?
Hey Azmin! lu kalau terus bersekongkol
dengan Pas, lu pun bungkus sama dalam PRU14 nanti.
Lu punya statemen2 buat BN menang besar di PRU14.
Pas, terlalu ramai rakyat dah benci kecuali Hadi@Pilkuda "out you go".

abrarmujahideen
Guest
abrarmujahideen

Ikot perangai " IBLIS" angkuh dan bangga ape yg ade pd diri mereka sendiri.

Anonymous
Guest
Anonymous

Syukuuur..kemenangang besor PAH dalang PRN Seghawok menandekang ghakyak Seghawok doh membuke minda dang ati untuk bersame kepimpinanang ulamak bagi menegokkank syiar Islang di bomi Kenyalang. Ambe sebaga Presideng mengucapkang tahnioh kepade calong-calong PAH dang paghe petugah yang berjihad untuk ambe sekeluarge. Hok yang pertame kite akang buak di Seghawok…eerkh..

Bini No.3: Bang Aji wei.. bangung.. bangung..guane ngiga siang-siang bute neh? Tiddo dok basuh kaki ke guaner??

Tuang Presideng: Hok aloh..guaner mimpi menang neh?? Natang Najik denge Denang Sateng nippu aku doh neh!! Hilang pulok pitih!!

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS kalah dan tak dapat satu kerusi pun di Sarawak. Wakilnya hanya dibenarkan duduk bersila dilantai jika mahu mengikuti persidangan DUN Sarawak nanti. Tahniah kepada Presiden PAS

Anonymous
Guest
Anonymous

Pemimpin PKR dan DAP,dua-dua x boleh pakai@ harap.dua2 tamak dah tak boleh bertolak ansur.Rakyat baru nak bergantung harap pada pakatan harapan.macam mana nak perintah malaysia kalau bab meletakan calon pun tak boleh bersepakat?
Akhirnya,dua2 gigit jari.padan muka.
PRK nanti di sungai burung dan kuala kangsar,buat lagi.biar rakyat menilai sekali lagi pakatan harapan berpakat ke atau tidak.
Kalau prk ni pun,masih lagi nak tunjuk ego masing-masing lupakan terus nak ambil Putrajaya.
Dari nak selamatkan Malaysia,akhirnya Najib yang selamat!

Anonymous
Guest
Anonymous

PKR pn kucar kacir macam takda presiden,bila Azmin buat lebih kau orang kata dia gila kuasa.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ehemmm..Ehemmm jamil khir
Mampuihlah hang kali ni dlm pru 14 nanti.
Main golf pun hang dah pandai bertaruh.
Dulu hang menang pun sebab kami nak tolong Mukriz saja bukan kerana sifat lebai hang.
Dulu lebai la ni cib@i

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan lupa faktor yg mustahak Phanraya Swak menang besar di atas faktor Tok Nan kesayangan rakyat swak.Yg lain2 tu sampingan je kecuali jika UMNO masuk Swak n undi d jlnkan atas lantai yg sama nasib yg sama akan d alami spt mana parti2 lain …Tok Nan sendiri myatakan jika UMNO masuk Swak dia akan letak jawatan krna itu adalah suara hati rakyatnya. Tok Nan seorang pemimpin yg benar2 menjiwai kesusahan kehidupan rakyat yg saban hari terpikul oleh kenaikan kos kehidupan n gs

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan lupa faktor yg mustahak Phanraya Swak menang besar di atas faktor Tok Nan kesayangan rakyat swak.Yg lain2 tu sampingan je kecuali jika UMNO masuk Swak n undi d jlnkan atas lantai yg sama nasib yg sama akan d alami spt mana parti2 lain …Tok Nan sendiri myatakan jika UMNO masuk Swak dia akan letak jawatan krna itu adalah suara hati rakyatnya. Tok Nan seorang pemimpin yg benar2 menjiwai kesusahan kehidupan rakyat yg saban hari terpikul oleh kenaikan kos kehidupan n gs

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini baru Sarawak … dia orang boleh putar-belit tali perut pengundi degan julap….wang (dari langit gaknya turun…macam tak putus-putus). Apa lagi PRU14….akan lembiklah pembangkang, habis satu dunia dedak akan di impot untuk menjulap lak satu Mesia.

Inikah bala buat orang Mesia, yang ngaku Muslim tapi perangai kalah Majusi?

Anonymous
Guest
Anonymous

Hadi@Pil, Haron@Jin dan Abduh@Nik perosak Pas.
Pemecatan Husam lagilah cepat Pas ditalkinkan.
Dulu dapat kerusi pun pasal Anwar, suruh lawan BN.
Tetapi lain adinya, kawan BN nak dapat dedak Najib.
Mereka ingat rakyat bodoh, PRN@SR jadi pengajaran.
PRU14 bersiap-siaplah masuk kubur.
Azizah, Azmin, LKS, LGE, Mat Sabu dan Rafizi
binalah Pakatan Harapan dengan jitu supaya dapat
jadi pilihan rakyat yang kedua selain BN.
Elakkan bercakaran sesama sendiri, kami dah muak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Banyak pengajaran yg perlu diselidiki dan dikaji drp PRN SARAWAK.

Saya tak heran kalo PAS tewas dari sudut undi. Hakikatnya mmg org yg ikut kebenaran itu sikit sejak zaman para nabi dulu hingga nabi Muhammad SAW bahkan sampai sekarang ni.

Yang saya musykil sangat nasib si PAN. Katanya dapat sokongan drp PKR & DAP. Kenapa lebih parah drp PAS?.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau yang ikut kebenaran itu sikit,PAS tak payah lagi berpolitik.Duduk sahaja dalam pondok,masjid,madrasah dan surau.Kenapa sibuk sama nak terjun ke lubang najis?

Anonymous
Guest
Anonymous

…pan parti baru. Baru nak bertatih.

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya kurang senang dengan sikap Abang Azmin dan Apek Lim Guan Eng. Langsung tidak bijak dalam strategi politik. Yang satu Abang Hadeee Awang jangan haraplah. Cakap nak perintah Sarwak asal orang Islam satu percaturan politik yang bodoh.

Mereka ini semua gagal dalam memenuhi aspirasi perjuangan rakyat.

Bagi sayalah kalau UMNO kembali bersih, cekap dan amanah, maka saya pasti sokong UMNO.

Syarat abang Najib dan pengampu tak ada maruah buang ke pulau jauh tengah hutan Amazon. Sama jga puak DAP dan PKR biar bercakaran macam monyat di hutan Brazil.

Che Azemin Mahmud
Guest
Che Azemin Mahmud

Dap dan pkr berbalah sakan di sarawak, hang dok cakap presiden pas tak betul.. adakah hang yg tak betul?…

Anonymous
Guest
Anonymous

Haha..betul..budin ni pun satu..batu api..dia pun makan dedak juga..org umno…ada dalam blog ni dia mengaku nak jatuhkan umno bn

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko dah masuk sini pulak dedakian…baghal….!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Alhamdulillah BN Sarawak menang besar, presden parti lebai boleh lah hantar ramai punasihat2 kesana….kikikiki

Anonymous
Guest
Anonymous

Alhamdulillah BN Sarawak menang besar, presden parti lebai boleh lah hantar ramai punasihat2 kesana….kikikiki

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Pas parti yg sombong patut cermin diri jgn jadi menang sorak kg tergadai dpt telor disarawak behitu juga pkr dan dap terlalu ego sekarang apa jadi klu beginilah sikap pemimpin dan ahli bagaimana dlm pru14 nanti bn akan gunakan cash is king maka eloklah dap dan pkr fikir dan nilai diri sendiri

Anonymous
Guest
Anonymous

Gua sudah kata.
Pas satu kerusi pun tarak.
Jangan mimpilah PRU14 ada kerusi.
Allah dah laknatkan Pas.

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS tunggu masa untuk dikuburkan.
Padan muka Hadi@PilKuda.
Kah… kah… kah…

Anonymous
Guest
Anonymous

Eloklah tu…bubar aje semua parti yang dalam blok
pembangkang. Cakap berdegar-degar tapi sifat hasat dengki tetap berkobar dalam hati. Biar BN je yang memerintah….biar Negara jahanam sekalipun tak pe.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Pembangkang menjadi parah bila anwar tubuh parti pkr, dimana berpecah 3 parti iaitu pas, pkr dan dap. Kemudian pas pula berpecah dengan tertubuhnya amanah menjadi 4parti. Setiap parti nak jadi parti tunggak dengan letak calon yang teramai walaupun belum tentu menang. Akhirnya ada pertindihan calon sesama pembangkang.Faktor yang kedua, pembangkang tidak ada "pemimpin yang berkaliber" yang boleh diterima ramai untuk menjadi pm. Hadi, anwar, mat sabu dan lim kit siang bukan lah calon pilihan yang boleh menidakan bn.Hakikat yang perlu ditelan, undi yang pembangkang dapat adalah kerana pengundi marah atau tidak setuju dengan bn. Bukan kerana pengundi yakin dengan pembangkang.Pembangkang… Read more »

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Sesama sendiri bergaduh macam mana rakyat Sarawak nak yakin dengan pemimpin pemimpin giler macam ini…..!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau bergaduh sepanjang masa.
Dalam PRU14, Selangor dan Pulau Pinang
BN akan ambil balik.

Anonymous
Guest
Anonymous

PRU@13, kerana bertindih calon PKR@PAS
Chegubard yang patut menang, tewas.
PRN@Sarawak, banyak bertindih banyak tewas.
PRU14, mungkin lebih banyak bertindih.
Nanti lebih banyak pula yang tewas.
Justeru itu, rakyat patut terus pilih BN.
Bagi mengelakkan Negara kucar kacir.
Lihat saja apa yang telah berlaku
di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.
Hanya masalah Najib saja harus diatasi.
Itu saja, yang lain-lain kira oklah…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kebodohan dan kedunguan pimpinan komponen Pakatan Harapan dalam menguruskan ego dan haloba masing masing akan memusnahkan diri sendiri. Pakatan Harapan telah menyuntik Ubat Kuat kepada BN secara tidak langsung., Jika ini berjangkit di Semenanjung, maka diharap rakyat menolak gabungan ini kerana jelas belum menguadsai Putrajaya, komponen Pakatan Harapan sudah gagal mencari titik pertemuan.

Anonymous
Guest
Anonymous

hehehe
ubat kuat

Muhammad adam Abdullah
Guest
Muhammad adam Abdullah

❤❤malaysia❤❤ ahli politik jahanam.

Usry
Guest
Usry

Saya sokong jika BN menang lagi PRU 14 nanti. Pakatan Harapan memang tak boleg diharap. Pakatan masing2 tak sehaluan dan penting diri sendiri. Elok kita kekalkan BN. Walaupun hidup susah tapi terjamin. Kalau di bawah pakatan, belum apa2 dah pentingkan diri sendiri. Elok pemimpin Pakatan tak dapat elaun MP atau ADUN. Baru dia orang sedar diri.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang menjadi masalah besar, Najib.
Bukannya BN@Kerajaan.
Baik kekalkan BN dalam PRU14 nanti.
Bak kata Mahathir.
Dia anti Najib bukan BN.
PM berjiwa rakyat patut pimpin BN.
Kalau PH dalam keadaan sekarang.
Entahlah… tak tau apa nak kata.

– Aku kecewa.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau najib tak undur macam mana?? Takkan nak pangkah BN?? Pangkah BN maknanya undi najib.

Aku akan pangkah pembangkang kalau najib tak nak turun. Itu harga yg terpaksa dibayar. Maaf itu jer jalannya. Tak ada pilihan lain.

Frust Tertonggeng

Anonymous
Guest
Anonymous

Pilihanraya Cash is King.Sarawak mampu berdikari?Oleh itu patut minta merdeka daripada Najib durjana.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sendiri mau ingat la PKR&DAP! Kalau tak ingat jugak, PRU 14 pakat bagi BN menang la…Kepada Amanah. Dun worry… First attempt, camtu la… Takes time.. Tp. Kena banyakkan usaha. Insyallah.. Boleh menang!. Kepada Pas…kena komen ker
parti ni? Buang masa aku jer..

Anonymous
Guest
Anonymous

PKR & DAP apa bodoh sangat??? Tamak berebut sesama sendiri. Sekarang dua2 jadi losers. Dua2 pun rugi. Yg untungnya Najib. Talian hayatnya ditambah lagi.

Amanah kena kerja lebih lagi. Kena 2 kali ganda kerja sebab parti baru.

Tapi yg nampak bodoh ialah PKR & DAP. Apa pasal korang murah hati sangat bagi jalan mudah pada penyamun??

Kalau PRU ke14 korang masih bercakaran macam ni, memang korang dua2 punya parti akan tamat. Kalau korang nak menang korang buang ego masing2 dulu. Masalah korang ialah tamak. Korang tolong pakai kepala sikitla.

Anonymous
Guest
Anonymous

PRU14 parti-parti pakatan akan kalah besar bukan kerana tak dapat undi tetapi angkara pertembungan sesama sendiri.
Pakatan Harapan vs Pakatan PAS

E AH
Guest
E AH

PRN11 Sarawak menjadi medan kepada parti-parti pembangkang menilai kekuatan dan pengaruh mereka. Ditolak faktor Adenan dan rasuah pilihanraya, kegagalan Pakatan Harapan menambah kerusi dan menidakkan kuasa 2/3 BN di DUN Sarawak berpunca dari perbalahan terbuka di antara mereka. Ketidaksepakatan, serangan terbuka dan salah menyalahi penyebab rakyat Sarawak melihat PH tidak mampu menjadi alternatif kepada BN. Buktinya selain dari jumlah keluar mengundi yang rendah dan sebahagian undi kaum Cina kembali kepada BN, di beberapa kawasan calon bebas memperolehi lebih banyak undi dibandingkan calon PKR-DAP. Ini berupa protes dan hukuman rakyat Sarawak terhadap ketidak-rukunan parti-parti Semenanjung. PKR, DAP, PAS, Amanah dan parti-parti… Read more »

Usry
Guest
Usry

Betul.. Bubarkan aje Pakatan. Biar BN yang perentah. Belum apa2 dah berebut kerusi bagai. Kalau menang nanti entah apa yg depa buat. BN dah ada rekod memerentah cuma DS Najib je buat taik.

Anonymous
Guest
Anonymous

bukan lagi untuk pengajaran tapi memang kurang ajar
tak mau denagr bial di ajar
padan muka 50 tahun lagi pun macam tu jugakla

Ibnu Saad
Guest
Ibnu Saad

Tamak dan ego nak rebut kerusi..akhirnya satupun tak dpt..ingat ini pengajaran utk pemimpin yg tamak dan ego dlm membuat keputusan..rakyat naik meluat..

Ibnu Saad
Guest
Ibnu Saad

Tamak dan ego nak rebut kerusi..akhirnya satupun tak dpt..ingat ini pengajaran utk pemimpin yg tamak dan ego dlm membuat keputusan..rakyat naik meluat..

Anonymous
Guest
Anonymous

PENGAJARAN BESAR kepada PKR dan DAP untuk PRU14. Bercakaran sesama sendiri tidak membawa apa2 keuntungan. Orang TAMAK selalu RUGI. So better LEARN A LESSON before GE14.

This is a BIG LESSON to both PKR n DAP. Should this be REPEATED in next GE?

Anonymous
Guest
Anonymous

Madpudulong kena belajar berpolitik dgn adenan satim.
Adenan satim boleh dapat majoriti 3/4 kerusi
Madpudulong nafsu karabau apa ada?
Ehemm..Ehemmm jamil khir baharom

usry
Guest
usry

Syukur BN masih menang di Sarawak. Ini menandakan rakyat suka dicukai. Saya nasihatkan Dato Sri Najib boleh pertimbangkan untuk naikkan GST kepada 8% atau 10% lagi tahun ini. Kita tengok apa reaksi rakyat.
Untuk penyokong Pas, juga tahniah kerana anda memeng ehem..ehem.. Begitu juga DAP dan PKR.jangan lupa untuk berebut kerusi lagi dalam PRU 14 nanti ye. mana tahu jika menang, boleh elaun MP atau ADUN. Rakyat peduli hapa,janji poket tuan/puan penuh duit.

Anonymous
Guest
Anonymous

Peluang terbuka untuk perompak rembat duit.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas dan amanah tak menyanyi. Macam mana nak menang. Zaman sekarang ni, yg pandai nyanyi, pandai bohong, bagi duit banyak dan kaki samun saja yg dinaikkan jadi pemimpin. Muntahlah kita dalam dua tiga bulan ni dengar Najib jual borak dia antara sebab Sarawak menang besar. Salleh kahak dah mula melalak dah. Tak lama lagi, kaki dedak yg lain akan puji sehingga jilat jubirlah kehebatan Najib

Ali
Guest
Ali

Org Sarawak bangang..

Anonymous
Guest
Anonymous

Pemimpin2 pembangkang yg bangang, bergaduh dan cantas mencantas sesama sendiri untuk berebut kedudukan mencari "dedak"…rakyat dah naik muak

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul tue.. Memang bangang.. nk lawan sesama sendiri..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kemenangan BN diSerawak membuktikan rakyat Serawak
1. Menyokong perlaksanaan GST
2. Memandang ringan perbuatan rasuah dan penyelewengan
3. Tidak kisah dengan keadaan ekonomi yg malap.
4. Tidak ambil pusing dengan kesengsaraan rakyat di seluruh Malaysia dengan peningkatan harga barang dan taraf hidup.
5. Tidak peduli dengan skandal 1MDB dan kes RM2.6 Billion
6. Ternyata rakyat Serawak lebih mementingkan diri sendiri dan gagal memahami keadaan Malaysia yg sebenarnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

PRN Sarawak menang bukan sebab najib. Menang sebab rakyat sarawak bersikap patriotik kpd parti org mereka sendiri. Sarawakian kita tau memang susah nak terima parti luar selain dari kaum mereka sendiri. Tu sebab Sarawakian tak perlukan umno.

Adenan satem kata kalau umno masuk sarawak dia sanggup letak jawatan.

Kemenangan parti kaum sarawak ini memang dah dijangkakan…..tapi nanti biasalah akan ada penyamun yg akan tumpang 2 kaki 2 tangan….mengaku kemenangan tu ialah punca dari "kewibawaan" dia dan sebab orang "percayakan" dia……kononnnn…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebab Aura Adenan Satem sendiri yg tak makan rasuah dan tidak menjual bumi kenyalang.
Bukan sebab najib.
Kalau sebab najib bn pasti kalah teruk

Anonymous
Guest
Anonymous

Aiiii….Tok guru Eddie Ah Awang kata PAS boleh menang paling kurang pun 1 kerusi.
Apa sudah jadi?
Kurang ker jus Tok Guru untuk orang2 Sarawak.
Itulah….lain kali jgn cakap besar tok guru.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ciak boh liaw lah lu Hj Hadi.
Baik baik jalan arrrr

Anonymous
Guest
Anonymous

…tuan gundu buat kejutan.

Anonymous
Guest
Anonymous

rileks la nro..ada perlawananan ada kalah dan monang..tapi x monang sampai bile-bile psl dia bukan nak jadi ketua hanya nak jadi PUNAHSIHAT AJE YANG BEERPUNAHSIHAT? KAH..KAH..KAH..?