ADENAN SATEM TERBUKTI LEBIH "TERUK" DARIPADA TAIB MAHMUD

Menteri Besar Selangor, Azmin Ali antara yang dibenarkan masuk ke Sarawak, tapi hanya sehingga 2 Mei.
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang sebelumnya tidak disekat, tiba-tiba diberitahu hanya boleh berada sehingga 5 Mei saja.

Ketua Pembangkang, Dr Wan Azizah yang selama ini dilarang,  akhirnya dibenarkan masuk ke Sarawak, itu pun setelah menulis surat kepada Ketua Menteri, Adenan Satem. Tetapi tempohnya sehingga 5 Mei juga.

Rafizi Ramli, sebelumnya dilarang, tapi malam tadi diberi kebenaran masuk ke Sarawak selama lima hari. Bermakna, 5 Mei kena keluar daripada Sarawak.

Sejumlah yang dilarang masuk ke Sarawak, terus dihalang. Yang diberi kebenaran pula hanya diberikan ruang masa sehingga 5 Mei saja.
Azmin dilaporkan mahu datang kembali ke Sarawak pada 4 Mei, tapi nasibnya tentu saja sukar dijangka, silap-silap 5 Mei tetap diarahkan keluar daripada negeri itu.
Hari mengundi  pilihanraya negeri  ialah 7 Mei, tapi menjelang 5 Mei semua dihalau keluar daripada Sarawak. 
Secara tidak langsung, majoritinya nanti hanya  pemimpin-pemimpin UMNO dan BN saja yang dibenarkan berada di Sarawak dalam tempoh kritikal dua hari sebelum pembuangan undi.
Umpama main bola, di sepuluh minit terakhir, tiada pemain lawan dibenarkan berada dalam padang, kecuali penjaga gol manakala pasukan tuan rumah tiada halangan sama sekali menurunkan kesebelasan pemain.
Begitukah demokrasi yang difahami oleh Adenan Satem?
Di mana di dunia ini ada keadaan seperti itu berlaku dalam pilihanraya?
Itulah Sarawak sekarang. Adenan Satem nyata lebih “teruk dan menjengkelkan ” berbanding Taib Mahmud. 
Beliau bukan saja “membunuh” erti demokrasi dan “mengkafankan” semangat keMalaysiaan, malah “menguburkan” sama sekali  intergrasi nasional antara Semenanjung dengan Sarawak. (SH 02/05/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

78
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Asa LoanAnonymousJaHannee JasmeenMiss Vee Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Asa Loan
Guest
Asa Loan

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan – daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

assalamualaikum…

politik, politik jugak.
cakap hu ha hu ha… dosa pahala syurga neraka. tapi setiap kata herdikan tu rasanya dapat pahala ke?

sampai ada yang menggelarnya 'setan'. Allah… kalian siapa? Tuhan?

Hebat kalian mengukur dosa orang lain. Sedangkan ucapan kalian penuh kebencian.

Kalian Tuhan?

Hannee Jasmeen
Guest
Hannee Jasmeen

Assalamualaikum, can you please remove the article, admin? The Chief Minister Adenan Satem had passed away yesterday and to be honest it is disrespectful towards the dead. A majority of these ignorant peope in the comment section are commiting grevious sin insulting the dead even if this article was published last year last year. I strongly suggest the admin to remove this article as it offends a lot of people. Consideration is very much appreciated by me as well as the Sarawakian people. Thank You very much

Ja
Guest
Ja

Well said Hanna. Agree 100%…

Anonymous
Guest
Anonymous

assalamualaikum…

politik, politik jugak.
cakap hu ha hu ha… dosa pahala syurga neraka. tapi setiap kata herdikan tu rasanya dapat pahala ke?

sampai ada yang menggelarnya 'setan'. Allah… kalian siapa? Tuhan?

Hebat kalian mengukur dosa orang lain. Sedangkan ucapan kalian penuh kebencian.

Kalian Tuhan?

Anonymous
Guest
Anonymous

senang cite.cuba imagin. sarawak jadi semenanjung, semenanjung jadi sarawak. Semua hasil pergi kepada sarawak. Hasil diuruskan sarawak. Pentadbiran utama di sarawak. Parti sarawak semua masuk semenanjung. Parti utama BN, Asal dari sarawak.majoriti dlm parti trsbut rakyat sarawak. Yang jadi PM hanya kturunan anak jati sarawak. Lepastu, hasil bumi semenanjung, 3% milik semenanjung, selebihnya masuk kepada sarawak.sarawak uruskan . masatu , rasalah, persaan sbnar, tpikir msa depan anak2, cucu2 ..masa akan datang

Miss Vee
Guest
Miss Vee

This Is What Women Really Want !!>>> KLIK HERE !! <<<

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Adenan Satem lepas pilihan raya nanti tukar lah nama glamour sikit "Adenan Setan" baru lah canggih Dato……..!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Setan muka paling selamba sekali. mana ada Setan muka macm tu.

Anonymous
Guest
Anonymous

The civilized world needs to be told of this! Perhaps, the Pakatan Harapan may start with the Commonwealth of Nations (which we all know is comprised of lands formerly under Britain)? Let those from Sarawak responsible for stopping people from the Peninsular to enter Sarawak be made to stop from entering UK (as we all know, they love London so very much…), Australia, etc. This would make them get the taste of being at the opposite side of the table! And such report filed to the civilized world, I am pretty sure, would embarrass them to no end – after… Read more »

Anak Kuching Jantan
Guest
Anak Kuching Jantan

Di Sarawak yang kaya bertambah kaya berlipat ganda, yang susah dan miskin semakin merepat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Di kuala kumpur siapa yg paling kaya sekarang ni?
Bisnes rugi besar
Tetapi dalam akaun peribadi ada wang besar…

Anak Kuching Jantan
Guest
Anak Kuching Jantan

Di Sarawak yang kaya bertambah kaya berlipat ganda, yang susah dan miskin semakin merepat.

Anak Kuching Jantan
Guest
Anak Kuching Jantan

Kalau pemimpin itu terok dan bodoh, bukanlah salah mereka, yang lebih terok dan bodoh adalah yang mengundi mereka. Ayuh anak Sarawak ku, jangan salah pilih lagi.

Anak Kuching Jantan
Guest
Anak Kuching Jantan

Adenan jaguh kampong. Nampak macam berani tapi tak ada telor, kalau ada telor pun, hanya telor penyu yang lembik yg banyak di kawasan DUN dia. Dah tua tua masih tak sedar diri, rumah kata pegi, lobang lahat sedia menanti. Ingat bapa dia punya Bumi Sarawak. Taib memang pilih Adenan sebab Adenan lebih terok dari dia, Itu yang Taib cari. Wahai anak Sarawak, sedarlah dan seperti kata Najib sendiri "jangan salah pilih". Kita dah salah pilih dia selama ini. Sekarang kita pilih PKR, PAS atau apa saja dikawasan kita, janji bukan Bn.

Anonymous
Guest
Anonymous

BN confident ckp boleh menang mudah. Tp kenapa buat larangan? Mulut ckp boleh menang tp dalam hati rasa takut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ibarat mcm komputer. Boleh tulis dgn gah atas skrin tapi hati mcm tetikus (mouse)

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya cadangkan Selangor,Kelantan dan Pulau Pinang juga mengenakan sekatan keatas pemimpin Serawak jika ingin memasuki atau menadakan apa-apa program di negeri tersebut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Adnan Satem tak teruk macam tu. Rasanya yg buat peraturan macam tu Adnan Setan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Adnan Satem adalah pemimpin yg indah khabar dari rupa. Hanya orang Serawak yg naif masih mengkagumi Adnan. 1. Adnan adalah pemimpin yg sangat berkompromi dengan rasuah. Apa tindakan Adnan Satem terhadap kes 1MDB, kes 2.6 Billion.2. Apa tindakan Adnan Satem terhadap kes Taib Mahmud yg sehingga kini sepi tanpa berita. Adnan Satem sanggup menyembunyikan kegiatan jenayah semata ingin menang dalam pilihanraya.3. Apa tindakan Adnan terhadap gst yg membebankan bukan saja rakyat Malaysia malah memberi kesan kepada orang Serawak.4. Apa tindakan Adnan apabila Serawak yg kaya dengan hasil bumi seperti minyak, gas, balak dan hasil pertanian tetapi masih ketinggalan berbanding Selagor,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau macam tu baik tak payah buat pilihan raya. Bagi menang semua kerusi kat dia..

Anonymous
Guest
Anonymous

Selamat mengundi rakyat Sarawak..pembangkang impot dari semenanjung boleh balik bungkus..

Anonymous
Guest
Anonymous

Memang teruk bro ..suara dia menyanyi punyalah macam sial. Takyahlah cerita bab pentadbiran dia ni. Cakap besar tapi penakut nak mampus. Tahan orang kat airport pasal takut sangat. Tapi merata jalan claim dia kuat sangat. Memang nak BN menang tapi takyalah besar sangat. Jahanam negeri walaupun dia janji satu penggal. Tak percaya nanti tengoklah. Selagi tak abis samunlah dia perintah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sarawak adalah AhJib Gor punya safe deposit. Sbb tu security ketat. Sampai rakyat Sarawak di momokkan cerita propaganda.

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju…PRN Sarawak ni kurengg stim utk dianalisis kerana ianya mmg dah fixed deposit utk BN samada di PRN mahu pun di PRU…mmg tak stim hehe

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada satu lagi apai yg besar.
Sauh dilabuh
Layar dikembangkan
Tunggang tebalik negara olehnya

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia labuh sauh dalam kolam kecil boleh lah.

fuyu
Guest
fuyu

denanstim mcm bagus.. psl dia konon apai besar.. dsn pon takot dgn dia.. ckp besar suara ke laot..

Anonymous
Guest
Anonymous

Pihak Kerajaan Sarawak terpaksa mengeluarkan arahan sedemikian untuk menjaga keamanan dan keselamatan rakyat Sarawak. Sejarah masa lalu telah membuktikan cara berpolitik pemimpin yang telah di Blacklist memasuki Sarawak. Selain itu, analisis awal telah menunjukkan Kerajaan Barisan Nasional akan mengekalkan kuasa mereka kerana atas perkhidmatan terbaik mereka terhadap rakyat Sarawak..Apa yang lebih penting, keamanan harus dikekalkan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa perasaan rakyat sarawak kalau mereka juga dihalang masuk ke Semenanjong?

roslan othman
Guest
roslan othman

Sejarah lampau apa kebende,tak pernah ada rusuhan hai,melibat pemimpin pembangkang sekarang disarawak sejak beberapa pilihan raya lampau semua bidaah je,memang BN kekal pemerintahan dgn cara menipu dlm pembahagian kawasan pilihan raya yg baru melalui SPR senang cakap semuanya haram jadah dgn kenyang duit haram.

roslan othman
Guest
roslan othman

Sejarah lampau apa kebende,tak pernah ada rusuhan hai,melibat pemimpin pembangkang sekarang disarawak sejak beberapa pilihan raya lampau semua bidaah je,memang BN kekal pemerintahan dgn cara menipu dlm pembahagian kawasan pilihan raya yg baru melalui SPR senang cakap semuanya haram jadah dgn kenyang duit haram.

CiLi PaDi
Guest
CiLi PaDi

Patutnya amalkan 100% demokrasi.
Biarkan saja org awam masuk dgn bebas.
Mereka bukan pengganas yg mengancam keselamatan rakyat.
Kalau satu2 parti tu KUAT dan yakin, apa yg nak dirisaukan?
Macam mana dihasut, dicucuk pun tak jalan jugak.
Kalau betul kuat setakat hasutan tak jadi hal.
Jadi apa yg nak bimbangkan?
Patutnya tak payah disekat kemasukan org awam.

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Buman ke ramai rakyat sarawak yg merempat di semenanjung ini halau saja dia balik itu lebih mudah

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau xde hasil bumi sarawak…. agak2 ko ni mesti merempatkan….

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Buman ke ramai rakyat sarawak yg merempat di semenanjung ini halau saja dia balik itu lebih mudah

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa punya sistem yg Sarawak pakai ni. Kalo Obama tau dia pun pening lalat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Buat apa nak ditanya lagi?
Mereka dah dapat kuasa outonomi
Suka hati merekalah untuk menggunakannya

roslan othman
Guest
roslan othman

Kalau dah rasa sombong sangat autonomi tak yah la buat pilihanraya boleh perintah sampai kiamat tak yah bazir duit dan perbodoh rakyat sarawak mcm depa amal demokrasi.

roslan othman
Guest
roslan othman

Kalau dah rasa sombong sangat autonomi tak yah la buat pilihanraya boleh perintah sampai kiamat tak yah bazir duit dan perbodoh rakyat sarawak mcm depa amal demokrasi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Adnan satem tu hanya budak suruhan aje…tuan nya sapa yak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan dia same jer ngan tuan budak najis haramjadah tuh..dah tentu le Tabib Mahmuuuud..pakar dalam samun menyamun dan sorok duit..tu yang budak najis haramjadah tu terai nak ikot tu tapi tak menjadi..cepat pecah lobang. Budak najis haramjadah tu dah selamatkan tuannye dari pendakwaan dengan kasi jadi TYT..esok-esok bile tuannye mati..Melaka akan bersoltankan budak najis haramjadah pulak..ganti penyamun tarbus Khalil Yakut..Denan Setim akan jadi TYT Sarawak..depa nih akan pusing-pusing gitu ler..selagi korang tak sedor diri..hahahaha..

Anonymous
Guest
Anonymous

Nazri Aziz ajak TDM bertumbuk.. Samsengnya kau.. Apa sumbangan utk negara oleh kau Nazri??

CiLi PaDi
Guest
CiLi PaDi

Saudara, dari sinilah kita boleh jadikan KAYU PENGUKUR kualiti ahli2 menteri kabinet Najib.

Anonymous
Guest
Anonymous

Gurindam Raja Ali Haji fasal 4

Hati itu kerajaan di dalam tubuh
jikalau zalim segala anggota pun rubuh

apabila dengki sudah bertanah
datang daripadanya beberapa anak panah

mengumpat dan memuji hendaklah pikir
di situlah banyak orang yang tergelincir

pekerjaan marah jangan dibela
nanti hilang akal di kepala

jika sedikit pun berbuat bohong
boleh diumpamakan mulutnya itu pekung

tanda orang yang amat celaka
aib dirinya tiada ia sangka

bakhil jangan diberi singgah
itulah perompak yang amat gagah

barang siapa yang sudah besar
janganlah kelakuannya membuat kasar

barang siapa perkataan kotor
mulutnya itu umpama ketor

di manatah tahu salah diri
jika tiada orang lain yang berperi

pekerjaan takbur jangan direpih
sebelum mati didapat juga sepih.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nazri ni samada bapak dia si aziz banyak bagi di makan duit haram ataupun masa di dlm politik banyak makan duit haram ..kau serah jelah manusia munafiq ni kat Allah swt

Anonymous
Guest
Anonymous

Inilah satu hikmah kepada para pembangkang kerana dgn isu ini pembangkang mesti dgn brsungguh2 menyakinkan pengundi berapa teruknya bn bila memerintah…

Anak Kuching Jantan
Guest
Anak Kuching Jantan

Adenan jaguh kampong. Nampak macam berani tapi tak ada telor, kalau ada telor pun, hanya telor penyu yang lembik yg banyak di kawasan DUN dia. Dah tua tua masih tak sedar diri, rumah kata pegi, lobang lahat sedia menanti. Ingat bapa dia punya Bumi Sarawak. Taib memang pilih Adenan sebab Adenan lebih terok dari dia, Itu yang Taib cari. Wahai anak Sarawak, sedarlah dan seperti kata Najib sendiri "jangan salah pilih". Kita dah salah pilih dia selama ini. Sekarang kita pilih PKR, PAS atau apa saja dikawasan kita, janji bukan Bn.

mustapa m said
Guest
mustapa m said

Slogan 1Malaysia yg dipelopori oleh PM Najib tidak laku di Sarawak dan Sabah.
'Law of the Jungle' pun lebih baik dan lebih demokratik.

Anonymous
Guest
Anonymous

1 Malaysia…1 Malaysia…1 Malaysia.

Sekarang apa sudah jadi???

Anonymous
Guest
Anonymous

Bermula di sarawak yg telah mendapat autonomi kalau semua negeri negeri di Malaysia minta autonomi macam mana najib?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kaji sejarah sebelum menyalak……
Malaysia di tandatangani 4wakil negara….tanah melayu
…singapore…sabah n sarawak….
Tu bukan autonomi najib bagi…tu memang dah ada dalam ma63….kalau xtau ma63…baik jgn jadi rakyat malaysia…

Anonymous
Guest
Anonymous

Elok lah Sarawak keluar daripada Malaysia.Begitu juga dengan Sabah.Kalau Kelantan nak ikut sekali pun boleh,….jadilah The Republic Islemic State of Klate.

Muhammad adam Abdullah
Guest
Muhammad adam Abdullah

Apa najik dgn denan stim tak bole lawan gentleman dlm gelanggang kaki tgn mata diikat mcm mana nak lwn tpi ckp je deras sambil dabik dada tpi teloq tada phuuui

Muhammad adam Abdullah
Guest
Muhammad adam Abdullah

Apa najik dgn denan stim tak bole lawan gentleman dlm gelanggang kaki tgn mata diikat mcm mana nak lwn tpi ckp je deras sambil dabik dada tpi teloq tada phuuui

Anonymous
Guest
Anonymous

Pegi mati denan senteng..nih

Anonymous
Guest
Anonymous

Adnan satem dah meninggal dunia. Vemana ko nak mintak maaf kat dia.. alamat merangkaklah ko kat akhieat kelak.. bawak bertaubat, moga diampunkan..amin

Anonymous
Guest
Anonymous

Begitulah cara puak dayak berpolitik.

Anonymous
Guest
Anonymous

helo melayu bangsat! tak semua dayak camtu ok? jgn bedal sesukati ko je… habis tu cara melayu berpolitik macamana? politik wang? politik rasuah? patut melayu xtrimis macam korang kena banned masuk sarawak. xtrimis tak habis2.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hello 07.39

Jika kamu tidak suka komen daripada 01.59 pun janganlah kamu menghina kaum lain atau melabelkan dengan pelbagai gelaran menghina.

Akhirnya tiada beza antara komen kamu dengan komen orang yang kamu hina itu.

Anonymous
Guest
Anonymous

07:39
yang bangsat tu khusus untuk rejim pembangkang dan kuncu2nya saja..raja segala fitnah bohong penghasut memang patut di larang masuk sarawak..

Anonymous
Guest
Anonymous

Dayak lebih bagus dari melayu semenanjung…..jgn menghina bangsa…..selama ni mereka DITIPU,siapakah yg menipu mereka? Org semenanjung jugak!

Anonymous
Guest
Anonymous

Maka berhati-hatilah kalian ketika berkata-kata. Kritikan membina sangat dialu-alukan tetapi bukan menghina apatah jika ianya melibatkan asal usul seseorang. Asal-usul, keturunan, warna kulit adalah sesuatu yang bersifat natural atau semula jadi. Tidak boleh diubah.

Anonymous
Guest
Anonymous

hahaha kan dah kena
kita semua makhluk tuhan
yg membezakan ialah nilai murni dlm diri sendiri

Anonymous
Guest
Anonymous

kalau org Dayak bijak kenapa masih memilih utk ditipu?

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 16.41
Kalau kamu hina bangsa orang
Orang akan hina bangsa kamu balik
kalau kamu nak main politik memang tidak ada salahnya.
Tetapi tolong jangan petik bangsa orang lain dlm politik sebagaimana kamu tidak mahu orang lain petik bangsa kamu.
Tolong jaga tata kesusilaan kita terlebih dahulu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 16.41
Kalau kamu hina bangsa orang
Orang akan hina bangsa kamu balik
kalau kamu nak main politik memang tidak ada salahnya.
Tetapi tolong jangan petik bangsa orang lain dlm politik sebagaimana kamu tidak mahu orang lain petik bangsa kamu.
Tolong jaga tata kesusilaan kita terlebih dahulu.

Anonymous
Guest
Anonymous

org malaysia ni memang sensitif bab kaum bangsa & agama. baik elakkan provokasi & sensitivity. bak kata PM rakyat didahulukan,
SATUUUUUUUU MALAYSIA!

Kamal Azura Jaafar
Guest
Kamal Azura Jaafar

sensitive sgt dgn kaum ni
aku tak kisah pun di pangil melayu bangsat
memnag ada pun speses mcm ni
rilekla bro
cina pun ada yg bangsat
melayu pun adA
KAUM BANI UMNO LAGI RAMAI
KAH KAH KAH
KITA TAK BANGSAT TAK PERLU MARAH
KALAU HINA PASAL SEMUA AGAMA OK , MMG TAK PATUT

Anonymous
Guest
Anonymous

undi adenan bermaksud undi najib. undi adenan bermaksud setuju dengan apa yg najib buat.

CiLi PaDi
Guest
CiLi PaDi

Setuju.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib umpankan autonomi
Umpanan najib mudah diterima.
Siapa yg tidak mahu kuasa mutlak?
Selepas ini boleh jalanlah najib

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Sarawak mengamalkan sistem pengecut dan zalim sebab kurang keyakinan untuk menang semasa pilihan raya nanti,justru itu orang-orang yang cerdik pandai dan petah bertutur dilarang berada di bumi Sarawak..!!
Inilah BN parti paling bangsat di dunia .!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Minta Tun sound sikit KM Sarawak tu,biar kena sebijik. ingat tanah Sarawak dia punya kah? Bumi milik tuhan, kuasa Adenan lebih besar dari tuhan kah?

Anonymous
Guest
Anonymous

Macam mana tun nak sound KM Serawak, run bukan mau pembangkang perintah serawak @ negara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nak hairan apa?
Orang sarawak tutut autonomi yg najib janjikan.
Depa sokong bn sebab hendakan autonomi ni
Najib terpaksa tunaikan janji sebab hendak bn menang besar
Najib berkehendakan bn menang dgn majoriti besar untuk selamatkan nyawa dia.
Selepas sarawak mendapat autonomi ini belum tentu mereka perlukan najib lagi

Anonymous
Guest
Anonymous

Tunggu sok kubur menyempit nak terima manusia jenis tak sedar diri, bumi dipijak kepunyaan ALLAH.

Anonymous
Guest
Anonymous

Politik jakun, kalau pemimpin kanan parti parti yg bertanding tidak boleh datang berkempen, tak payah lah buat pilihanraya.
Lantik sahaja wakil rakyat macam yg dibuat dalam zaman Raja Berok dulu.
Buat pilihanraya menghabiskan duit/boreh jerr.