SELURUH DUNIA AKHIRNYA TAHU 1MDB MEMANG BERMASALAH

Tahniah Bank Negara dan tahniah juga kepada Zeti Akhtar Aziz yang akan bersara hujung bulan ini atas kegigihan dan kecekalan mempertahankan kebenaran sehingga ke hujung kerjaya.
Atas kesalahan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 kerana melanggar beberapa peraturan dan kaedah, 1MDB akhirnya dikenakan denda oleh bank pusat itu.
Walaupun hanya denda yang tidak disebut jumlahnya, sekurang-kurangnya seluruh dunia tahu bahawa 1MDB memang bermasalah dan gagal mematuhi arahan Bank Negara yang mahu ia membawa pulang yang dikirimkan ke luar negara berjumlah AS$1.83 bilion atau RM7,760 juta.
1MDB diarahkan membawa pulang wang tersebut berikutan pembatalan tiga kelulusan yang diberikan oleh Bank Negara pada tahun 2009, 2010 dan 2011 kepada syarikat pelaburan itu.
Denda itu dikeluarkan bukan saja kerana kegagalan 1MDB membawa pulang wang tersebut sebagaimana yang diarahkan, tetapi juga gagal mengemukakan bukti dan dokumen bagi mewajarkan ketidakupayaan mematuhi arahan tersebut.
Logiknya hanya syarikat yang benar-benar bermasalah saja yang tidak dapat mematuhi arahan Bank Negara itu. Kegagalan mematuhi arahan Bank Negara sehingga dikenakan denda turut menggambarkan kegagalan Najib Razak selaku penandatangan bagi setiap urusan 1MDB.
Soalnya sekarang, walaupun setelah dikenakan denda yang dipersetujui Peguam Negara, rakyat masih ingin tahu mengapa wang itu gagal dibawa balik?
Bila ia akan dibawa balik?
Yang terpenting – masih ada lagikah wang yang diarahkan untuk dibawa balik itu? (SH 28/04/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

45
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
PAK HAJI RIDWANHeri BudimanSalwah AbdatAnonymouscik daisy Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Heri Budiman
Guest
Heri Budiman

Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah… Read more »

Ahjamal
Guest
Ahjamal

1MDB tidak jadi angsa berhasil telor Emas…..Dah jadi 1 Malaysia derman Berhutang…..SYABAS TENGKU FALSU Sek gen
UMNO…..Masih kelihatan kampen di Sarawak buat apa ? BOHONG ORANG DAYAK.

cik daisy
Guest
cik daisy

Serawak bolehkah bah.lg mintak derma brim org dpt derma bilion bilion kitak dpt gst.lg najib kempen lg undi hilang.ini kali lah biru akan bertukar hijau di johor
jgn buat sultan murka nanti hidup tak dpt darjah.najib tak najib jgn kacau bangsa johor kata sultan johor.

RD.
Guest
RD.

Jho Low, sama seperti Razak Baginda dan Deepak Carpet adalah kroni-rapat Najib dan isteri. Mereka sudah tentu tidak boleh dipersalahkan untuk melindungi Najib. Jika mereka disiasat, sudah tentu tembelang Najib akan terbongkar.

Anonymous
Guest
Anonymous

What do you expect.

Memang la satu dunia tau kalau rakyat malaysia sendiri yg menjaja cerita satu alam sampai mintak campurtangan asing.

When you tell a lie 1,000 times people will belief even yourself won't be able to tell which one is a lie which one is the truth …. standard psychology

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Padan muka yg penting mana anjing2 yg mempertahankannya dan di mana duit itu

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Padan muka yg penting mana anjing2 yg mempertahankannya dan di mana duit itu

Anonymous
Guest
Anonymous

Orang pas Yg berani bercakap tentang kemungkaran 1MDB ni hanya Tuan Ibrahim dan Mahfus sahaja.
Ulama besar yg juga tok guru Eddie Ah Wang senyap sunyi.
Kafirkan orang dia pandailah.
Itu sajalah kebolehan dia pun
Kerja pun asyik tuang saja tapi ada cukup byk masa pula pi buat ceramah di sana sini
Bab bab menghukum orang lain mmg dia pandai sangat
Dan dan tu juga hukuman dia jatuhkan
Hakim pun tak sehebat mcm dia
Dalam bab penipuan duit rakyat ni dan masa depan negara yg bakal musnah ni mungkin dia kurang arif kot.
Atau kitab rujukan hukum hakamnya dah hilang.
Sebab tu lah dia tak boleh bercakap lagi

Anonymous
Guest
Anonymous

"Kini perlu dibicarakan mengapa pakatan pembangkang selalu hancur. Barisan Alternatif hancur. Pakatan Rakyat hancur. Pakatan Harapan, juga ke arah kehancuran. Dalam ketiga-tiga koliasi itu, semuanya ada DAP. Berdasarkan rekod, DAP terlibat dalam setiap kehancuran itu. Hancur Barisan Alternatif kerana DAP tarik diri. Hancur Pakatan Rakyat kerana DAP memutuskan hubungan dengan PAS. Barangkali Pakatan Harapan juga akan hancur kerana langgar perjanjian berat sebelah DAP, DAP boleh pecat PKR. Dalam isu pertembungan sama sendiri antara DAP dan PKR di PRN Sarawak, kelihatan PKR bersalah kerana sudah ada perjanjian awal antara Azmin Ali dan Lim Guan Eng. DAP berpegang pada nota bertandatangan itu.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

…macam mana nak jadi abang? Katanya nak jadi penasihat. Tak gitu. Tolong lah beri nasihat kat imdb, kan pas banyak pakar. …private bill macam mana. Politik natang, hebat.

jamil
Guest
jamil

Bila lagi Salleh Keruak, Azalina dan Rahman Dahlan nak komen denda olih bank negara ni

Anonymous
Guest
Anonymous

Encik Lina dah kata, 'Apa pembangkang boleh buat pasal 1MDB, selain cuma dapat bercakap aje'.. Maknanya penyangak2 dlm 1MDB tak kesah pun, duit dah songlap takkan pulang balik punya. Sejarah dah membuktikan skandal yg bertaraf ratus2 juta atau ribu2 juta akhirnya tukang songlap tak dihukum apa2 oleh undang2 di Malaysia. BMF, PKFZ, Perwaja, Lembu Ijat contohnya… Yg kena hukum di Malaysia ini kalau anda curi ayam, atau curi Milo di pasaraya, atau curi kecil2an sahaja yg kena. Sebab itu bagi org yg berpangkat, alang2 nak songlap biar ratus2 atau ribu2 juta. Takkan kena punya di dunia ini, terutamanya di Malaysia.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Sangat setujuuuuuuu

asri adnan
Guest
asri adnan

Kesian 1MDB sudah jatuh ditimpa tangga. SUdahlah hutang berbillion kena denda lagi mana mahu korek duit ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

Asri.. kesian kt dri sendrilaa.. kita rakyatla yg kna bayar. jgn lupa yg guaranto 1mdb adalah kerajaan ye. kt mn krajaan nk korek duit klu bukan kita rakyat yg setia duduk kt rumah berdoa..hehehe

Anonymous
Guest
Anonymous

…hingga ke titisan…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Hidup Melayu Najib Rosmah
Hidup Melayu 3X, bingai betul
Melayu lain yg tak otak selalu sorak Hidup 3x kali bila berhimpun, entah siapalah yg dia nak bagi hidup bodoh betul

mr cashisking
Guest
mr cashisking

PDRM wajar siasat mana perginya 7.7 BIL itu….. Siapa yang terima ?

Tuan Punahsihat
Guest
Tuan Punahsihat

Jangan marree, buatlah apa saje, asal Melayu….hidup Melayu
::}}

Anonymous
Guest
Anonymous

Sudah dibagi buat melebur kat jholo ke luar negara mana ada duit nak pulang lg.kan ke najib dah putar kata ada aset sj didingapore.singapore tu asekspun byk juga ada.masalahnya knpa bg duit.knpa bg duit tabung haji duit kwap n segala tabung lg.knpa jd penjamin kalau butiran perjanjiannya dirasia.jd penjamin buta tak tahu org buat pelaburan apa.ni bukan cerita seposen dua encik ini cerita satu negara boleh dpt el nino jd cacing kepanasan semua selain yg dpt dedak nya.knpa tak chek betul betul sblum jd penjamin sblum bg duit.kemana duit tu dah pergi sapa dah buat dobi.sekorpun tak tahu .tahu tahu… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

0131 sebagai org islam jadi contoh yg baik komen kutuk org lain tpi ketua penyamun sape?fikir sebagai nasionalis bkn rasis.

Anonymous
Guest
Anonymous

0131,nak lepas geram pun agak2lah.bila masa mamak Jadi hindu? Sekali ada manus ia mcm awk,susah kita nak melangkah ke hadapan sebagai negara majmuk.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hang ingat Hindu, mamak dan cina tu tak rasis..sedaq la diri tu sikit! Yang tak dibenaqkan rasis ni Melayu je. Sapa dia yang tak bagi rasis tu? Umno la..sapa lagi. Utk makluman sekelian..kat tempat kami sejak zaman toknyang lagi takdak sapa yang bila sembang kata "Tu anak india mana mai tu?" Hak yang besa oghang kata "Tu anak hindu/keling mana yang mai tu?" atapon kalu peghangai dok pelek sikit..oghang akan kata " Hang ni peghangai ngalahkan hindu/keling!". Oghang hindu dengaq takdak yang maghah aih..ni melayu yang takdak teloq atau kena beli di hindu botoi saja yang sanggup ubah bahasa tok… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro ini bkn mslh ugama atau bangsa tetapi ketamakan manusia mengejar dunia najib rosmah,apandi,twitterkp dll jho low,arul kanda semua berbeza bangsa dan ugama tpi niat satu mencuri harta negara utk kepentingan diri sendiri.kita org islam kena memimpin melalui teladan jgn main hantam je fikir dgn otak yg di beri allah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jho lo tu anak emas…untouchable.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rasa mahu peras si bangsat gemuk Jholow itu hingga titik akhir duit negara yg terkandung dlm dirinya tertark balik ke khazanah negara

Anonymous
Guest
Anonymous

Babi tu Gemuk lama dahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

PENGKHIANAT PENGKHIANAT NEGARA TERDAHULU SAPERTI KETURUNAN RAZAK INI,DAN KINI DIWARISI OLEH PENGKHIANAT NAJIB BERSAMA PENGKHIANAT PENGKHIANAT KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENJAHAMKAN NEGARA MALAYSIA INI.PENIPUAN YANG JELAS DAN LEBIH TERUK LAGI DARIPADA PERANGAI KAUM YAHUDI TERNYATA DAN TERBUKTI.PENGKHIANAT LAKHANATULLAH KERAJAAN YANG TELAH DIBELA SAPERTI KETUA POLIS NEGARA ,PEGUAM NEGARA,ZETI,KASIM YANG TAK BUTA,ISME ,IRWAN HINDU PARIA,AZEEZ HINDU PARIA,ARUL KANDA YANG MEMANG HINDU PARIA DAN RAMAI LAGI BINATANG BINATANG LAKHANATULLAH YANG MENJADI PEMBELA KEPADA BINATANG BINATANG PENGKHIANAT LAKHANATULLAH SAPERTI NAJIB ROSMAH INI.KINI KEADAAN MEMBIMBANG LAKHANATULLAH INI DISEBABBKAN PIHAK ANTARABANGSA TELAH MULA MERANGKA TANGKKAPAN TERHADAP KES 1 MDB INI SECARA KESELURUHAN NYE.KOTE SEMANGAT KECUT HINDU… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

…bebanyak lah bersabar.

Anonymous
Guest
Anonymous

Amin

Anonymous
Guest
Anonymous

Amin…

Anonymous
Guest
Anonymous

…masaalah dalaman.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg blum tt deklarasi tun cpat2 la nak tunggu najib jualkan malaysia ka?org2 di universiti,pejabat kerajaan dan office tak syg ka anda pada malaysia atau anda ingin melihat malaysia hancur dan anda semua migrate yg tinggal hanya yg miskin dan buta huruf.sya blajar setakat tingkatan 2 sahaja tpi sya da tandatangan deklarasi dan sya bangga dpat buat sesuatu untuk tanahairku.wlu apa pun sya yak akan meninggalkan malaysia bilapun

Anonymous
Guest
Anonymous

PM Najib mengajar dan menunjuk teladan buruk kepada rakyat agar usah peduli dengan undang2 termasuklah Akta Bank Negara. Inlah contoh paling hodoh dan jelik KEPIMPINAN MELALUI TELADAN DARI SEORANG YANG BERTARAF PERDANA MENTERI. Mampus rakyat dan hancur negara jadi hru hara kalau terus pertahankan PM JENIS BAPAK KETAM, nak ajar anak2 jalan betul tapi diri sendiri pun tak pernah betul. Haprak punya PM!!!!

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Sebenarnya sebelum ini pun seluruh dunia dah tahu tentang hal 1MBD, namun dengan dikenakan denda maka keyakinan rakyat bertambah dan saya pasti semangkin ramai akan tampil ke hadapan untuk menyokong deklarasi rakyat insya'allah

Anonymous
Guest
Anonymous

Dek Salwah oiii..denda tu hanya bagi kesalahan kecik..atau disebut orang sebagai kompaun..tapi salah yang diketahui ramai adalah salah yang besar bukan sekadar ke ata syarikat bahkan oleh individu-individu yang terlibat di dalam dan di luar syarikat..Bank Negara mana ada kuasa utk kompaun kesalahan besar. Siapa yang berkuasa kalau begitu?

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Bijak sangat

Anonymous
Guest
Anonymous

Cukup pelik….
Pdrm yg cukup byk kepakaran tentang jenayah perdagangan antarabangsa dan sebagainya pun tidak dapat berbuat apa apa

mustapa m said
Guest
mustapa m said

Bukan tak dapat buat apa-apa tapi tak mahu buat apa-apa.
You scratch my back I scratch yours, a win-win situation.

Unknown
Guest
Unknown

Yaaa..sokong Pak Pa!!

lufang
Guest
lufang

Satu lunia mau cekap apa ,itu lia olang punya pasat maa aa .

Semua olang mau cecap apa-apa pon ,lia olang punya pasat lor rr.

Najib cekap ,semuat tatak hat punya and UMNO pon cekap itu macam maa aa ,mesti mau pecaya lah .

Anonymous
Guest
Anonymous
Guest
Anonymous

Semoga Allah swt izinkan bagi kesudahan perkara 1mdb yang mengarut nie…

Anonymous
Guest
Anonymous

1MDB satu syarikat yg bermasalah….diterajui oleh org yg ROSAK.

Pokok yg ROSAK tentulah menghasilkan buah yg BURUK.

PAK HAJI RIDWAN
Guest
PAK HAJI RIDWAN

ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.ALHAMDULILLAH..!!saya bersyukur kpd Allah SWT.atas keberhasilan PENARIKAN UANGGHAIB.setelah melalui proses panjang &sangat sangat beresiko,dgn izin Allahalhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsilkami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,dengan catatan:1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)2.tidak untuk memperkaya diri-PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH-MENAKLUKKAN LAWAN JENIS-PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLLAPAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL6.DILILIT HUTANG7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS8.DILILIT HUTANG————————————————–bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini…..silahkan menghubungi PAK HAJI… Read more »