KEBENARAN RASANYA SUDAH SEMAKIN DEKAT…

Belum pun lama Najib Razak, penyokong dan penerima dedaknya dapat bergembira dengan kenyataan Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al Jubeir berkenaan wang RM2,600 juta sebagai derma,  The Wall Street Journal kini tampil lagi dengan pendedahan barunya.
Dalam laporan terbarunya, WSJ mendakwa wang tersebut adalah berpunca daripada syarikat palsu, Aabar BVI yang menerima daripada 1MDB sebanyak AS$3.51 bilion atau RM14,000 juta bagi pihak IPIC atau International Petroleum Investment Company sebagai deposit sekuriti.
IPIC bagaimanapun dalam laporannya kepada London Stock Exchange baru-baru ini menafikan Aabar BVI adalah anak syarikatnya atau ada kaitan dengan mereka, manakala Arul Kanda, CEO 1MDB pula tidak menolak kemungkinan mereka menjadi mangsa penipuan.
Syarikat palsu itu didaftarkan di British Virgin Island dengan nama Aabar Investment PJS Ltd (Aabar BVI), manakala anak syarikat IPIC yahg sebenar yang didaftarkan di Aabu Dhabi ialah Aabar Investment PJS.
Menurut WSJ, sebahagian wang daripada syarikat palsu itu berakhir di Tanore Finance Corp, entiti yang sama yang memindahkan wang sebanyak RM2,600 juta ke dalam akaun peribadi Najib di Ambank.
Dengan terus mempertahankan dakwaannya sebelum ini bahawa wang yang diterima Najib itu ada kaitan dengan 1MDB, ia memperlihatkan seolah-olah WSJ mempunyai banyak bukti berkaitan pengaliran wang tersebut serta menolaknya sebagai derma daripada mana-mana Pak Arab.
Semakin dinafikan dan cuba ditampil beberapa individu tertentu, termasuk Menteri Luar Arab Saudi untuk menyokong Najib berkaitan wang berkenaan, WSJ sebaliknya semakin mendedahkan satu demi satu bukti yang ada pada mereka.
Apakah perkembangan akhir-akhir ini menunjukkan semakin hari semakin terdedah misteri wang itu kepada kita semua?
Sementara pendedahan WSJ itu tidak berani disanggah dengan bukti-bukti yang lebih kukuh, jauh sekali mahu menunaikan janji mengambil tindakan undang-undang, kebenaran seolah-olah kian hampir menampakkan wajahnya yang sebenar.
Kita juga tidak harus lupa bahawa Najib sendiri turut menafikan wang yang diterimanya berpunca daripada 1MDB. Beliau turut menafikan menggunakannya untuk kepentingan peribadi.
Berapa lama lagi Najib  mahu dan mampu bertahan jika WSJ terus tampil dengan dakwaan dan bukti-bukti baru yang akhirnya semakin menampakkan “wajah kotornya”  di mata rakyat dan kepada dunia? (SH 19/04/2016).
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

80 Comments

Add a Comment
  1. Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir dari Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda.” sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI ZYEH MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon di 085298275599 Untuk yg di luar indon telefon di +6285298275599,Atau Lihat Di internet KLIK DISINI saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia.

    PESUGIHAN MENGUNAKAN MINYAK GHAIB

    PENARIKAN UANG MENGGUNAKAN MUSTIKA

  2. Nazir adiknya mungkin sudah dpt mengagak abangnya akan kecundang, menanti masa shj utk rebah. Maka lebih baik beliau membersihkan kotoran yg abangnya telah palitkan. Atau Nazir sendiri akan rebah diheret bersama abangnya Najib. Ada wajar didedahkan sekarang bhw beliau tak tahu duit sebanyak itu dari abangnya disanhka halal, .e ha
    Mengaku sebelum terlambat.

  3. 'kebalnya" najib sama macam kebalnya dr m selama 22 tahun dan hingga kini..juak2 yang sama menyokong penuh dr m selama 22 tahun itu jugala juak2 yang menghinanya sekarang dan menyokong padu najib…bermacam tuduhan salah guna kuasa disuarakan terhadap nya, mangsa operasi lalang, ISA, gerakan reformasi termasuk juga perbuatannya kepada ds anwar Ibrahim, hingga menyebabkan dibelasah ketua polis Negara dalam penjara hingga separuh nyawa, sehingga kini tiada apa2 tindakan pun diambil terhadapnya..
    sekarang dr m merasakan kekecewaan yang dirasakan rakyat ada masa itu, semua ahli politik yang ada yagn menyokong najib sekarang adalah anak didik dr m, termasuk najb sendiri..sekurang2nya dalam ke 'kebalan' najib tiada ahli politik pembangkang yang separuh mati, mukhriz juga sihat walafiat saja dalam cubaannya cuba 'melawan" ketika disingkirkan sebagai mb Kedah..tapi mungkin dr m sudah lupa segala perbuatannya memandangkan usia tuanya..bak kata seorang menteri umno…
    sebeanrnay sebagai parti poiitik umno telah Berjaya 'mendidik' dan mempastikan bahawa umno mempunyai penyokong tegar setiap kali pilihanraya ( walaupun dituduh melakukan berbagai kesalahan ketika pilihanraya) untuk umno terus berkuasa walaupun pemimpin nya digasak dengan berbagai tuduhan yang amat berat tetapi penyokong umno tetap akan memilih juga pemimpin dari umno…

    dimanakah "kekuatan" UMNO atau pembangkang di Malaysia yang lemah dan gagal dalam menjalankan tugas mereka? bergaduh dalam parti sendiri, bergaduh sesama parti pembangkang hingga membuat rakyat menyampah & meluat…tiada bezanya pembangkang dan umno ,gila kuasa; jika naik pun akan buat perkara yang sama juga..sekurang2nya kita sudah kenal; umno memang begitu..

  4. Anon 0935…jangan tunjuk bangang kau tu bole tak..presiden kau punya najis kau palitkan kat orang lain..simpan simpan sikit bangang tu…

  5. WSJ milik yahudi, sudah menjadi agenda mereka untuk menjatuhkan Islam, lebih-lebih lagi mana-mana negara Islam yang berpeluang untuk maju… dengan bantuan Dapig kafirun yang sememangnya rakan baik yahudi dengan bantuan manusia yang mengaku Islam tetapi menjadi penjilat Dapig, akan mencipta apa saja untuk menghalang Islam, kononnya demi menyelamatkan dan keadilan rakyat… sudah tidak ada negara Islam yang selamat sekarang, musuh Islam adalah orang Islam sendiri yang menjadi hamba yahudi…

    1. Isle kepala saud wahhabimu … yang biasa bersekongkol dengan rejim Israel…

    2. Isle kepala saud wahhabimu … yang biasa bersekongkol dengan rejim Israel…

    3. simpan laaa sikit bodoh kamu tuh utk anak cucu sikit sorang…jangan tunjuk sangat wahai pemakan dedak SARKIS….krukkkk….krukkkk….dedak…..dedak…

    4. Butuh hang,pekak badak…….Najib curi duit hang tuduh Yahudi nak jatuhkan negara kita.

  6. Maruah negara di pijak di henyak-henyak selagi Najib tidak saman WSJ.

    Jika Najib tidak berani saman lebih baik Najib jangan ambil peduli lapuran WSJ sepertimana Najib berdiam diri apabila dikaitkan oleh Mahathir. Sebaliknya Azlina, KJ, Anuar Musa dan Peguam Najib yang mewakili Najib menjawab perkara yang di bangkitkan oleh Mahathir.

    Sepatutnya Najib jangan libatkan Menteri Luar Arab. Cukup pemakan dedak gred A yang membalas kenyataan WSJ.

    Ku Li pula, dengan mengulangi tidak memihak kepada mana-mana pihak, tak kurang juga dunggunya. Sekali lagi WSJ mendedahkan maklumat mengenai 1MDB, apakah dengan tidak memihak dapat menyelamatkan negara ?

  7. Pak Arab gila shj yg akan beri RM2.6billion kepada Najib. Kan tu dh dikatakan olih banyak orang pd mula2 WSJ melaporkan kemasukan duit rasuah tu ke akaun Najib. Mati2 dia tak mengaku ada menerima 681 American pie tu.

    Lapuran WSJ tu bertepatan dgn sikap dan tingkah laku awal Najib..yg mahu "681 American pie" tu dirahsiakan dari semua makhlok kecuali JLOw dan kuncu yg hantar duit tu.

    Pembunuhan Najadi, peg AmBank berkait rapat dgn rasuah '681 American pie' tidak lagi bolih diragukan spt juga pembunuhan Altantuya yg berkait rapat dgn rasuah Scorpene.

  8. 1)Tunku= Bapa Kemerdekaan
    2)Tun Razak =Bapa Pembangunan
    3)Tun Hussien Onn = Bapa Perpaduan (tak ada apa sangat..jadi boleh lah tu)
    4) Tun Mahathir = Bapa Pemodenan
    5) Tun Abdullah = Bapa Mertua Ku (Negara dah mula jadi karut)
    6) Najib The Bogus Warrior = BAPA TOYOL Malaysia.

    1. Semuanya adalah dari jenis manusia kecuali no. 6 … semuanya berikhtiar usaha untuk rakyat Malaysia kecuali no. 6 yang bergaya tamak bongkak berleluasa.

    2. Setuju,no 5 tu pd zaman pak lah,malaysia nampak muram..naik no 6??huh,malap nampak mcm nak padam..

  9. Najib buktikan yang dia tidak perlu membela Toyol untuk menjadi seorang yang berpendapatan tinggi.Berapa generasi Toyol diperlukan untuk mencuri duit sebanyak itu?Akan tetapi,…Najib ada siapa di belakangnya?Toyol pun lari daa….

  10. Maka dengan itu Arul Kanda tidak menolak kemungkinan 1MDB menjadi mangsa penipuan tuan empunya akaun RM2.6b di AMBank kerana asal-usul RM2.6b tu menurut WSJ adalah dari akaun palsu Aabar BVI.

    Arul Kanda sudah buat lapuran polis atau belum?

    1. Maka Arul Anaconda pun cakap, Apa lah gunanya buat laporan polis bukan akan disiasat pun. Dedak juga kan.

  11. Soalan cepu emas dan wajib di jawab sekarang. Siapa bakal PM yang baru. Sudah tentu bukan Zahid dan Kuli, kerana kedua-duanya gagal dalam ujian integriti dan moral.

  12. Innalillahiwainna ilaihi rajiun.

    Eden dari awal lagi dah tak percaya si najib ni. Bila Tun Mahathir dah suruh letak jawatan tu, faham-faham sahajalah. Kalau kita ingat, semasa pemerintahan Tun 22 tahun sudah terbukti beliau sangat berpandangan jauh.

    Cuma sekarang kita nak lihat aksi Polis, SPRM dan IGP.

    AG Apandi juga harus ditangkap dan dibicarakan kerana bersubahat dan melepaskan Najib dan menyalahgunakan kuasa.

  13. tak guna semua ketua bahagaian umno…hampa lah manusia yg sungguh kotor…jilat dunia sampai ludah akhirat..tak terasa takut langsung dlm dok pertahan korupsi..pasai hampa la yg bersifat penjilat dunia telah mempengaruhi iltizam kpd pencipta korupsi tidak berfikir panjang nk lebur duit awam…sbb hampa semua pon bole d beli….tu pon ada mamat ni nak suroh umno pas bersatu mewakili islam di malaysia…dei tambi ingat umno pas sja yg wakili islam di sini…

  14. laknatullah najib, MT, kabinet 1MDB and seluruh pencacai and pemakan dedak…Allah maha kaya…semakin hari semakin nampak and jelas segala putar alam hampa semua…aku kalau jumpa nazri samseng, aku akan tanya dia, OOI HARAMI and SAMSENG punya menteri, kami rakyat bukan tolol macam hampa semua !!! tunggu umno and BN time will come soon….

    1. Aminnnnnnn

    2. Aminnnnnnn

    3. Tengku Sharifudeeeeen ada ke lagi kat pmo. Ingat dah mampus dah …

  15. Sepandai2 tupai melompat akhirnya jaguh ketanah juga jgn risau segala kerja penyamun dan penyangak penipu itu akan terburai juga masa ini pemakan dedak pengamlu dan anjing2 belaan itu juga akan terlingkup dgitulah akhirnya

  16. Sepandai2 tupai melompat akhirnya jaguh ketanah juga jgn risau segala kerja penyamun dan penyangak penipu itu akan terburai juga masa ini pemakan dedak pengamlu dan anjing2 belaan itu juga akan terlingkup dgitulah akhirnya

  17. geng dedak sama geng walaOnta x kesah…janji masyuk. zakir naikpun dah suruh depa bersatu, apo tunggu laie…

  18. oii raha (mak najib) ini kah cara engkau didik anak2 engkau. sampai jadi penyamun. satu dunia tahi.
    pergi lah nasihat anak engkau najib. suruh dia letak jawatan.
    raha..anak engkau pencuri la..keluarga engkau tak rasa malu ke…hari2 rakyat malaysia maki hamun anak engkau raha

    1. Jangan salahkan ibu mengandung. Kita kena ingat Nabi Nuh pun anaknya engkar walaupun bapanya seorang Nabi. Begitu jugak Qabil anak Nabi Adam tak patuh pada didikan walau bapanya seorang Nabi penghulu keturunan manusia.

      Jangan salahkan ibubapa. Kadang ibubapa mendiddik dgn cara yg betul tapi anak tu yg engkar tak mahu mengikut. Tambah pulak yg dapat pasangan hantu yg hari-hari duk hasut lama kelamaan tak banyak sikit pun terikut jugak.

    2. Bro jgn lah hina istri tun razak beliau tidak salah.kita hantam jibo dan mem badak je.tolong ye semua.please please dongibab

  19. Baru lepas baca kat blog JMD, rupa2nya 1MDB punya hutang hanya boleh langsai pada tahun 2039. Mcm mana kalau 2017 Biawak itu mampus? Manakala Badak pulak panjang umurnya tak mampus2 joli sakan enjoy menikmati hasil rompakan guna nama 1MDB tu. Jawabnya kerajaan (rakyat) bakal menanggung hutang2 yg berbaki sampai tahun 2039 nanti. Kesian bayi2 yg baru lahir atau pun masih dlm kandungan pada tahun ini. Tak pasal2 menanggung beban kerana kebangsatan Biawak Negara dan Badak Negara…. dan Pemakan Dedak Negara…

    1. Rampas harta hasil rompakan tu dan bayar hutang negara.

  20. kesian mak najib ( raha ) silap hari bulan org tua tu boleh mati terkejut ankara anak anak..

  21. WSJ tidak ada masalah. Lagi lama lagi bagus untuk WSJ.
    Najib akan terus berdolak-dalih dan berharap bertahan lama.

    Yang rugi ialah Negara.

    Masalah Najib ialah di luar negara bukan dalam negara.

    Sudah sampai masa UMNO cukup bersabar dengan WSJ. Semua pahlawan dan pendekar UMNO mesti bertarung dengan WSJ di luar bukan di dalam negara.

    Najib mesti di angkat sebagai Perdana Menteri global sepertimana Najib menyeru pelajar-pelajar mencapai taraf global.

  22. Abang Din, sila jangan bermimpi lagi. Selagi Najib disokong oleh ketua bahagian and ketua cawangan UMNO yang makan dedak, tiada sesiapa yang akan berjaya mendesak Najib letak jawatan.

    Sebenarnya, masa depan Malaysian terletak ditangan sejuta ahli-ahli biasa UMNO, jika mereka masih ada maruah, integriti dan ada telur. Jikalau dibenarkan oleh perlembagaan UMNO, mereka boleh kemukakan usul-usul melucut jawatan ketua cawangan dan ketua bahagian mereka. Lantik ketua-ketua baru yang masih ada maruah dan integriti. Bila ada cukup ketua-ketua baru, kemudian baru kemukan usul melucut jawatan Majlis Tertinggi dan Presiden UMNO. Perubahan perlu bermula dari akar umbi UMNO.

    Ingat, masalah bukan saja PM tetapi penyokongnya dalam UMNO yang makan dedak. Kumpulan ini perlu disingkir jika UMNO hendak tebus balik maruah ahli dan orang Melayu.

    1. Xpayah.. Kita kuburkan jerk terus umno..
      Dh 50tahun memerintah skrg Kita dh jauh kebelakang dgn Singapore. Rakyat dh muak dgn penipuan umno..
      Kami nk umno dikenang oleh generasi mandatang sebagai parti yg menjual agama, bangsa dan Maruah org melayu. Kalau boleh pahatkn dlm Buku pendidikan sejarah Negara.
      Kalau di Negara china, najib, rosmah Dan pemakan2 dedaknya Sudah lama arwah dihukum tembak sampai mati..

    2. Sungguh menyedihkan, jutaan org melayu dalam PAU(PAS AND UMNO) ditipu oleh pemakan pemakan dedak.

    3. SETUJU 200%. THIS COMING ELECTION. WE KICK UMNO.
      PAS ATAS PAGAR..
      HADI KITA TERAJANG DIA. TAK BOLEH D PERCAYAI LANGSUNG..BERTOPENG DGN JUBAH…

    4. Setuju PRU14 nanti kita pangkah pembangkang.
      Kali ni kita tukar haluan.
      Ini harga yg terpaksa dibayar kalau PM tak ditukar.

  23. Arab Saudi berdepan kegawatan ekonomi jika harga minyak kembali berada di bawah USD40/barrel. Arab Saudi berdepan ancaman militan IS dan Syiah dari negara-negara sempadan Yaman, Jordan dan Iraq. Arab Saudi berdepan tuduhan penaja keganasan dari negara-negara barat termasuk sekutu kuatnya Amerika. Arab Saudi berdepan pemulauan diplomatik oleh negara-negara rantau Teluk.

    Keadaan ini berlaku disebabkan dasar-dasar kurang bijak keluarga As Saud, kerabat di Raja dan pemerintah negara dua kota suci. Mereka terkenal dengan sikap boros dan sombong. Mereka tidak memandang negara-negara Islam sekufu dengannya disebabkan kekayaan emas hitam di perairan dan dalam tanah negaranya. Tidak hairanlah mereka lebih gemar bersahabat dengan Amerika dan Britain (politik dan ekonomi) dari berbaik-baik dengan saudara bersempadan.

    Bukan sesuatu yang menghairankan lewat ini melihat kesungguhan Arab Saudi menjalinkan kerjasama dengan negara liberal seperti Malaysia, apatah lagi selepas negara Muslim teramai di dunia Indonesia dan negara Muslim demokrat Turki kurang berminat menyertai kerjasama ketenteraan dipimpin Arab Saudi memerangi ancaman Syiah Yaman dan Iraq di Semenanjung Arab. Juga tidak menghairankan bilamana pemimpin Malaysia yang terpalit dengan tuduhan salahguna kuasa kini makin ligat berhubungan dengan Arab Saudi, UAE dan Qatar.

    Pengubal undang-undang Amerika sedang berkempen mengaitkan Arab Saudi sebagai negara penaja keganasan. Sekiranya Dewan Senat meluluskan Bill anti keganasan yang diluluskan di peringkat jawatankuasa senat baru-baru ini sejumlah USD750,000,000,000.00 sekuriti perbendaharaan dan aset-aset Arab Saudi di Amerika berdepan tindakan pembekuan. Untuk mengelak kelucutan hak ke atas harta 3/4 trillion tersebut Arab Saudi terpaksa menjualnya secepat mungkin. Namun mampukah Arab Saudi membawa pulang dana sebanyak itu tanpa halangan Perbendaharaan Amerika?

    Mereka sama-sama terdesak. Kenyataan terbaharu Menteri Luar Arab Saudi yang dilaporkan oleh sebuah aqbar Malaysia yang bercanggah dengan kenyataan pertama dikeluarkannya dua bulan lalu berkaitan derma MYR2,600,000,000.00 cukup membuktikannya. Mungkinkah kenyataan itu sebahagian terma give and take keluarga As Saud yang meminta tentera Malaysia melindungi sempadannya? Malaysia menuju zaman gelap disebabkan ketamakan dan kebodohan pemimpinnya.

    1. Setuju sangat. Arab saudi lagi panik kalau Trump jadi presiden. Trump akan bawa keluar askar2 US akan dari saudi. Askar saudi semua pondan, lawan koboi di Yamen pon tak boleh menang. Saudi sebenarnya takut keluarga dirajanya diguling, sebab askar2nya haprak. Kemungkinan askar2 asing akan dikerah untuk jaga kedaulatan saudi, atau lebih tepat, jadi pengawal keselamatan keluarga diraja saudi. Harap2 askar kita tak terlibat, ini soal arab tibai arab, mampus pi kat dia orang. Bila kita kena tsunami, banjir, tanah runtuh, ada saudagar unta tolong?

    2. Syabas Tuan E AH..

      "What don't work for the conceited, self-righteous, exclusive, divisive, oppressive, aggresive & destructive God-forsaken Arabs & their ilks – won't work here, or elsewhere in the world."

      Contoh umat yg berada diatas laluan yg TIDAK diBERKATI oleh Tuhan amat NYATA di Timur Tengah yg penuh dgn penindasan, peperangan & kesengsaraan yg berpanjangan.

      Kalau Tuhan tidak memberkati kita didunia ini, mana mungkin kita diberkati Nya di akhirat kelak?

      ~ Arab Dogol

    3. Memang terkilan sesiapa yang mendengar kenyataan ML Saudi yang tak sejajar dengan kenyatannya dua bulan yang lalu.

      Boleh masuk akal kalau kita kata ketaksejajaran kenyataannya itu adalah disebabkan keterlibatan Malaysia dalam "latihan" Bala Tentera Paksi assunnah waljemaah di bawah kelolaan Arab Saudi.

      Di sini lah agaknya Malaysia menggunakkan keterlibatan tenteranya sebagai bahan tawar-menawar "I help u u help me" dengan ML itu.

      Tetapi ML itu tidak gelojoh. Kenyataan keduanya memang bercanggah dengan pertama, namun begitu isiannya agak berlapik.

      Dia menghubungkaitkan derma (tak disebut rm2.6b langsung) dalam akaun peribadi pahlawan bugis dengan siasatan yang di jalankan AG Malaysia.

      Dlm bahasa ringkas, ML itu menyirat kalau siasatan itu betul maka betul lah pahlawan bugis. Kalau siasatan itu tak betul, sila tanya AG Malaysia, bukan saya.

      Saya ingin merujuk kepada situasi apabila sekeping surat Putera Saudi muncul 2 minggu lalu. Begitu banyak pihak dari kerajaan yang merujuk kepada surat itu dan menyifatkan bahawa pahlawan bugis secara automatisnya suci dari debu.

      Dalam perbandingan, bolehlah dikatakan tindakan ML itu lebih berhemah daripada banyak pihak dalam kerajaan Malaysia (yang gelojoh). SR menyifat pengiyaan PMO kepada surat Putera Saudi itu sebagai "self-crucifying" (mencari gaduh).

      Hanya orang yang peka sahaja yang berupaya untuk mengesyaki ada yang tak kena dengan surat Putera Saudi itu.

      Sebagai satu latihan sila tanya pada yang peka sama ada charge sheets yang banyak dibincangkan dulu itu sahih atau tidak.

  24. Saya tak tahu ada duit juta2 masuk akaun saya.

    Saya juga tak tahu ada juta2 masuk akaun bini saya.

    Yang saya tahu saya hidup mewah…hehe

    1. Kalau tak tahu duit juta-juta masuk akaun,macam mana tahu pulak belanja juta-juta?

    2. Betul tu….hanya org yg tahu dia ada duit berbilion-bilion je yg tahu nak beli barang yg berharga ratus-ratus ribu, juta-juta ringgit.

      Kalau dia tahu duit dia tak sampai juta-juta takkan berani dia nak beli harta yg berbilion-bilion…..betul tak??

  25. Jibtuya cell no 5…..jolok cell no 6..arul kanda cell no 7…mak badak cell no 3A

  26. Sepandai2 babi myondol…akhirnya

    1. -luv tun m.

      …. penat jua .

  27. Jibtuya cell no 5…..jolok cell no 6..arul kanda cell no 7…mak badak cell no 3A

  28. Bkn selamanya jibtuya blh buat muka bodoh

  29. aku kalao bole jupa najib nk juga belajaq cara lesapkn duit.xbyk la dapat 1juta ckupla..arap ilmu dy x lupus begitu saja.rugi mampuih kalau dy x peturunkn ilmu dy pada sapa2.50bilion tu lesap!!!!.tp kalao kantoi senang ja.jawapanny sy xtao apa2.hahahahaha

  30. najib akan menjadi PM sejarah bertaraf dunia….Ia akan diingati sepanjang masa…spt Skandal Watergate presiden US

    1. Anda betul FZL … dia akan di ingati sebagai PM Pondan Tua Takder Telor Yang Takut Bini yg punya Jamban Besar yang songlap duit rakyat dan kasi anak beranak dia makan duit haram dgn selambe nya.
      Dia juga akan di ingati sebagai pemberi makan dedak kepada binatang2 jijik peliharaan nya di dalam kabinet kerajaan.
      Pencapaian yang sungguh membanggakan.

  31. Kepanasan berita 1mdb telah melenyapkan kes kbs…100juta dah jadi kecik! Hebat melayu menipu……Ptuii
    Najib menjadi sejarah terburuk negara utk diingati sepanjang zaman. Senarai itu teramat panjang ahlinya maka dgn ini bangsat2 sekelian SILA LETAK JAWATAN DAN BERHADAPAN DGN DAKWAAN PECAH AMANAH.

  32. Ya. Inshallah. That day is coming soon.

    1. “I never wonder to see men being wicked, but I often wonder when I see them unashamed.”
      ― Jonathan Swift

    2. Seorang bangang bersimpati dengan kawannya atas kematian abangnya. Maka si bangang berkata: "Semoga Allah memberikan pahala yang limpah ruah kepada abangmu dan menyelamatkan-nya daripada soalan Gog dan Magog dalam kubur". Semua orang yang hadir menyedari kesilapan si bangang dan mula berketawa sambil bertanya: "Adakah Gog dan Magog yang akan menyoalkan si mati?" Dengan pantas si bangang menjawab,"Maaf, maaf semoga Allah melaknatkan Iblis, lidah aku tergelincir! Saya bermaksudkan Apandi dan Hassan akan menyoalkannya!"

  33. bila la najib akan sedar atas kesilapannya..bertaubat nasuha la sebelum azab menantimu..

    1. …berdosa dengan ALLAH boleh taubat nasuha. Berdosa dengan seluruh rakyat …?

  34. ….hahahaha..beriman kepada..:-D

  35. Budin,
    Satu dunia percaya dgn apa yg dikatakan oleh WSJ kerana kenyataan mereka lebih masuk akal,berintegriti dan ada keredibeliti,berbanding dgn kenyataan Najib,pihak 1MDB,pemimpin umno,menteri menteri dan suku sakat yg mabok dedak asyik memberi kenyataan tak masuk akal,menipu dan kelakar bodoh sombong,tidak dinafikan keadaan najib bukan dalam kedudukan selesa cuma tali hayatnya hanya bergantung kepada mereka yg beriman kepada nya yg harap kedudukan dunia yg boleh di beri najib daripada beriman dan takut pada allah swt.

    hoi Najib dgn segala banyak kenyataan penyelewengan wang jaminan kerajaan melalui 1MDB keatas kamu oleh WSJ dan kamu pula boleh diam saja tampa tindakan undang sejak sekian lama secara tak langsung kami anggap semuanya benar dan kamu memang penyeleweng dan tiada AMANAH sekian terima kasih.

    1. Yang tak boleh percaya tu sang penjilat dok menepis 'tomahan konon' oleh pelapor seperti WSJ dan SR dengan alasan halimunan.

      Sedangkan WSJ dan SR melapor siap dengan fakta sekali yang didapati sahih.

  36. Budin,
    Satu dunia percaya dgn apa yg dikatakan oleh WSJ kerana kenyataan mereka lebih masuk akal,berintegriti dan ada keredibeliti,berbanding dgn kenyataan Najib,pihak 1MDB,pemimpin umno,menteri menteri dan suku sakat yg mabok dedak asyik memberi kenyataan tak masuk akal,menipu dan kelakar bodoh sombong,tidak dinafikan keadaan najib bukan dalam kedudukan selesa cuma tali hayatnya hanya bergantung kepada mereka yg beriman kepada nya yg harap kedudukan dunia yg boleh di beri najib daripada beriman dan takut pada allah swt.

    hoi Najib dgn segala banyak kenyataan penyelewengan wang jaminan kerajaan melalui 1MDB keatas kamu oleh WSJ dan kamu pula boleh diam saja tampa tindakan undang sejak sekian lama secara tak langsung kami anggap semuanya benar dan kamu memang penyeleweng dan tiada AMANAH sekian terima kasih.

    1. Sebab dia anak beranak nak bermewah-mewahan, habis satu negara ditarik ikut susah.
      Kerana dia anak beranak nak bersenang-lenang habis berjuta rakyat tanggung beban.
      Dgn nama Allah aku tak halalkan perbuatan seorg pemimpin yg sepatutnya jaga kebajikan rakyat.
      Tangan kanan memberi tapi tangan kiri tarik balik.
      Satu tangan memberi tapi 2 tangan mengaut balik.
      Tah apa yg akan jadi dgn negara ni.
      Tah aset apa pulak yg dia nak gadaikan utk tampal lubang yg dikorek.
      Bekukan duit-ringgit, harta benda dialah buat bayar hutang yg bertepek-tepek tu.
      Tentang harta dia sendiri pandai dia tak nak usik, tak nak luak.
      Tapi negara dan rakyat habis kering digondolkannya.
      Adil ke macam tu??

    2. 1920.. itulah adil namanya. Sama menghampiri keadilan Tuhan juga. Sbb tu spesis UMNO hampir 80% diam menikus xder masalah sgt dgn Najib.

      Tak mampu kita cari dan dpt meneka keburukan Najib kerana setiap kita menyembahnya laksana Tuhan.

      Takat bising dlm web dan blog, buat malu dgn anak ayam ja. Selagi Najib dpt rakyat yg bacul dan lembik begini, selagi itulah Najib dan UMNO boleh bertahan.

    3. Tiap yg mula PASTI berakhir…tu jgn lupa. Jika mula baik mudah2an berakhir dgn baik. Jika bermula dgn menipu dan menyamun akhirnya jugak tak baik lah. RAKYAT ni pun satu hal….dgn alasan gred bodoh pun boleh terima….sampai kena panggil haramjadah pun tak kisah. Yg di kisah kan vape,AF mencari bintang….drama korea,hindustan, indonesia…janji hiburan,asyik2 tunggu pilihanraya baru nak bertindak. SEMUA HARUS BERTANGGUNGJAWAB. HEBAT SANGAT KAH NAJIB NI? KALAU SELISIH DGN SAYA MMG SAYA LEMPANG JE,PUAS HATI!

    4. Dosa dng rakyat bolih ke bertaubat memohon ampun kepada Allah? Habrul minallah habrul minannas mana?

    5. Anon 20.07
      Pemakan dedak je yg percaya dan mendewakan najib. Yg tak makan dedak tak macam tu. Pemakan dedak je yg bacul dan lembik. Yg tak makan dedak tak begitu.

      Yg tandatangan deklarasi tu sume yg makan nasi bukan pemakan dedak. Yg berhimpun dgn Tun Mahathir tu pun yg bukan pemakan dedak. Yg tak pangkah BN pada PRU14 nanti pun bukan pemakan dedak. Itulah usaha yg dapat dibuat oleh yg bukan pemakan dedak setakat ni. Tawakal sajalah dgn Allah moga usaha diberkati.

    6. Barang siapa yang berdosa dengan manusia yang lain..hanya orang itu saja yang boleh ampunkan dia. Selagi tidak diampunkan..setiap perbuatannya itu akan diadukan di hadapan Allah pada hari perhitungan di Padang Masyhar. Wahai Mohd Najib bin Rahah, kalau engkau merasakan dirimu cukup hebat, bijak, gagah, kaya..ingatlah Firaun, Raja Namrud dan Qarun memiliki lebih lagi dari apa yang engkau ada..tak perlu tunggu di hari pembalasan..Allah hancurkan mereka di atas dunia lagi kerana mereka manusia yang zalim kepada manusia yang lain. Tentera Allah lebih kuat dari ATM atau tentera US, Israel, China kau sebutlah siapa saja. Dalam Al-Quran mengesahkan nyamuk, burung dan lebah serangga..haiwan sekecil itu mampu membinasakan manusia dengan izin Allah. Wahai Mohd Najib bin Rahah..takutlah engkau akan Allah kerana Allah itu maha pengazab..segeralah engkau bertaubat dan kembali ke pangkal jalan sebelum ajal menjemputmu..Tidakkah engkau terkenangkan sahabatmu Jamaludin Jarjis di alam barzah..senang kah ia..menderita kah ia..mampukah engkau meringankan kesakitannya jika dia disiksa dengan mengirimkan segala harta kekayaanmu kepadanya? Mampukah engkau menyelamatkan anak binimu yang engkau kasihi dari azab Allah akibat perbuatan mu sendiri dengan harta benda mu? Bahkan mampukah engkau selamatkan dirimu sendiri dari azab Allah dengan segala kuasa yang ada padamu? Sedarlah Wahai Mohd Najib bin Rahah bahawa sesungguhnya sekarang kamu dan keluargamu sedang diazabkan Allah dengan pangkat, kuasa dan wang. Tandanya amat jelas..kau rasa kau bijak dengan tipu helahmu..tetapi tipu helah Allah lebih hebat..setiap rahsiamu diangkat hijabnya satu persatu..setiap perancanganmu yang direncana oleh penolong-penolong pakar upahanmu digagalkan Allah setiap satu. Bak kata Tuan Sadiq Sigaraga..ini bukan baca doa.. tengah berpikir bala apa yang nak datang pulak! Begitu lah keadaanmu sekarang. Segeralah kau seisi keluarga kembali ke pangkal jalan sebelum ditimpa azab yang lebih dahsyat sesungguhnya azab Allah itu amat pedih. Kami rakyat Malaysia sentiasa mendoakan agar pemimpin dan raja kami mendapat petunjuk dan berada dijalan yang lurus. Waullahua'lam.

  37. Nampaknya PMO atau Najib kena 'beli' Pengarah atau Pemilik WSJ spt mereka 'beli' Adeil, menteri Saudi Arab tu dan ator interview olih reporter NST atau Bernama utk dpt jawapan laporan WSJ mengenai RM2.6billion tu adalah tersalah cetak.

    Laporan baru WSJ menunjukkan kebodohan Menteri Pak Arab dan Najib & his corrupted gangs. Mana Menteri Arab tu nak letak muka. Najib..semua tahu lah..penyamun antarabangsa.

    1. Di sini lah letak nya kebijaksanaan Najib.

      Najib akan kata Menteri Arab itu yang sepatutnya saman WSJ.

    2. Perompak di siang hari.
      Muka tebal.

  38. Muka selamba..cis muka haram jadah. Pengkhianat kalo rakyat tak bayar cukai.Haram jadah peneroka kalo amik duet bantuan Felda..aku nak tengok air muka najib kena gari.

    1. SAYA SETUJUUU

    2. Apa Najib kesah.. dlm Malaysia, xdak sapa boleh kacau apa2 punya..

      Terbongkar terbongeng dan terlungkup mcm mana sekalipun, ada Najib kesah??

      Melalak lah engkau..

    3. saudara 19:03…rakyat malaysia dah tak sabar nak lihat najib kena gari. dan rakyat malaysia tak sabar nak lihat kruak, nazri, dahlan, mazlan dan semua cabinet berjoget.
      thing is getting serious now..

    4. …ada parti lebai kesah.

    5. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      ————————————————–
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini…..
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

Leave a Reply

Your email address will not be published.