HASAN ARIFFIN PATUT LETAK JAWATAN KERANA LAPORAN PAC UMPAMA TISU TANDAS, KATA MAZLAN HARUN

Seorang bekas Adun yang pernah menjadi Pengerusi PAC di peringkat negeri Selangor, Mazlan Harun menyifatkan laporan PAC mengenai 1MDB yang dibentangkan di Parlimen baru-baru ini sebagai sesuatu yang amat memalukan rakyat dan negara.
Katanya, laporan itu langsung tidak komprehensif kerana tidak memanggil banyak saksi yang relevan berkaitan masalah 1MDB, malah tidak disertakan dengan laporan audit yang sehingga kini kekal diletakkan dibawah OSA.
Bekas Adun Lindungan itu menjelaskan, hakikatnya intipati audit adalah kunci kepada proses menyediakan Laporan PAC dan tanpanya, tiada sebarang laporan dapat dimuktamadkan.
Menurut Mazlan yang berpeluang memikul tanggungjawab itu selama 8 tahun,  dengan kedua-dua perkara itu gagal dilakukan oleh PAC yang diketuai oleh Hasan Ariffin, laporan yang dibentangkan di Parlimen itu langsung “tak boleh pakai.”
Tambahnya, lebih memalukan ialah kerana hanya beberapa hari setelah laporan itu dibentangkan, International Petroleum Investment Corporation atau IPIC telah menghantar laporan kepada London Stock Exchange menafikan Aabar BVI yang menerima RM14,000 juta cagaran sekurit daripada 1MDB, sebagai anak syarikat atau ada kaitan dengannya.
Tegasnya, perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana  Laporan PAC mengenai Aabar BVI kelihatan tergantung sedangkan mereka sepatutnya mengumpul bukti sebanyak mungkin sebelum menyiapkan laporan dan membentangkannya di Parlimen.
“Jelas Laporan PAC mengenai 1MDB itu sangat memalukan, malah bagi saya tidak ubah seperti tisu tandas saja layaknya,” kata beliau dalam satu perbualan telefon dengannya.
Sebab itulah, ujar Mazlan lagi, lebih banyak masalah timbul setelah laporan itu dibentangkan berbanding ia sepatutnya menunjukkan jalan penyelesaian kepada semua pihak.
Sehubungan itu, kata Mazlan yang merupakan anak bekas Menteri Besar Selangor, Harun Idris,  sepatutnya Hasan Ariffin meletakkan jawatan sebagai Pengerusi PAC dengan serta-merta ekoran kepimpinannya yang memalukan rakyat dan negara itu.
“Tidak ada sebab lagi Hasan perlu duduk sebagai Pengerusi PAC sekarang ini. Beliau telah memalukan semua orang  dan kita semua turut malu dengan kerja dan kepimpinannya,” tegas beliau dengan nada kecewa, walaupun mengakui Pengerusi PAC itu adalah juga kenalan baiknya. (SH 16/04/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

38
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
PAK HAJI RIDWANHeri BudimanAnonymousTara ku cha chaSalwah Abdat Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Heri Budiman
Guest
Heri Budiman

Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah… Read more »

Tara ku cha cha
Guest
Tara ku cha cha

Fuyoh! Mazlan Harun ni benar-orang sajak. Tiada gambaran yang lebih tepat daripada menyinonimkan laporan PAC sebagai tisu tandas.

Hanya dia tak pergi jauh sedikit daripada itu, kerana sajak beliau sekarang seolah-olah tidak lengkap, seolah-olah tergantung.

Kalaulah dia cakap kat siapa punya tisu mencuci dan siapa tukang cucinya, kan dah lengkap sajak beliau?

Keadilan puitis, kata orang-orang sajak veteren.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tu pasal orang duk gelor dia Hasan Cari Makan "HCM"

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau nak menipu rakyat Malaysia pun tabik tabiklah sikit.
Nak tipu mak cik pak cik felda memanglah senang.
Setakat kenyataan dalam tv 3 suku tu dan utusan malaysia serta berita harian
belum cukup modal lagi lah najib bangang oiii.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hassan Ariffin letak jawatan ?? Sepatutnya dia tak tanding pun kat rompin. Sekarang ni dia dah buat sampai kononnya Najib dah clear. Makan dedak sampai buncit perutlah bro

Salwah Abdat
Guest
Salwah Abdat

Cerita dongeng zaman purba kala…..!!!!!!
Tipu salah tak tipu lagi salah,,jadi semua serba salah..!!!!
Tipah Tertipu
Rakyat Malaysia pun Tertipu

Anonymous
Guest
Anonymous

Hasan Ariffin boleh kata yang PAC hanya ambil keterangan dari 1MDB atas dasar mempercayai keterangan yang di beri oleh Lembaga Pengarah 1MDB. Tidak ada sebab untuk tidak mempercayai mereka.

Ini kerana Najib juga memberi kepercayaan yang sangat tinggi kepada mereka.

Keterangan mengatakan 1MDB membuat pembayaran cagaran sekuriti kepada Aabar BVI diterima dan samada Aabar BVI anak syarikat IPIC atau tidak, itu cerita lain.

Fakta dari keterangan Lembaga Pengarah ialah pembayaran sebanyak RM 14,000 juta telah di buat. Fullstop.

Lapuran PAC adalah umpama tisu tandas dan semakin hari berlalu ianya menjadi tisu tandas yang di kesat pada dubur.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana ada yg cerdik pandai dlm pentadbiran najib….semua bodoh belaka termasuk yg menyokong beliau. Tahap bahalol dah semua,otak dah tak boleh fikir….darah daging semua asal duit rasuah sbb tu perangai pun tak senonoh.
FAKTA.
DAH TERANG LAGI NYATA…TATKALA KAMU BERTELINGKAH MAKA KEMBALI LAH KPD ALQURAN DAN HADITH…..ADA BRAN PENERIMA DEDAK?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerua kerua kerua kerua kerua kerua kerua……..

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak..wak..wak…wak…wak…dah masuk pukat najib

Anonymous
Guest
Anonymous

" walaupun kertas tandas dicap 'RAHSIA', sesiapa yang memiliki kertas tandas itu telah melakukan suatu jenayah dan boleh dipenjarakan.

"Mohamad Ezam didapati bersalah dan dikenakan hukuman penjara dua tahun oleh kerajaan Dr Mahathir kerana melanggar OSA, walaupun beliau berkata benar. Jenayah Mohamad Ezam adalah untuk mendedahkan penyelewengan oleh orang tertentu yang berkuasa."

Anonymous
Guest
Anonymous

Dear saudi foreign minister, unlike the saudis, we malaysians are NOT stupid, (except for avfew umno fellows).

Dear Hasan Ariffin, tengok muka bini kau, anak2 kau, sedara kau, jiran kau, kawan2 kau, agak2 apa mereka fikir pasal kau?

Anonymous
Guest
Anonymous

…mirror mirror on the wall, who's the most bloody fool of all.

Anonymous
Guest
Anonymous

Senang2 saja kita minta beliau lepaskan jawatan pengurusi PAC,bukankah beliau dilantik oleh PM bagi menyelesaikan kes yang bersangkut dengan 1MDB dan 2.6 b.Susah2 PM rombak kedudukan dalam PAC untuk membolehkan sisiatan dijalankan mengikut apa yang termaktub jalan cerita.Pengurusi dulu tak faham dengan jalan cerita itu sebab di ganti oleh beliau.

abrarmujahideen
Guest
abrarmujahideen

Dia lakukan tugas sgt cemerlang..itu lah jobe scope utk dilantik pengerusi PAC skrg.tahniah

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa nak buat??? Ariffin berperangai spt apndi dan Khalid Tweet..nak melindungi Najib.

Disebabkan apandi dan Khalid, Najib belum lagi didakwwa dimahkamah kerana rasuah. Rakyat yg curi lembu dan satu tin milo disupermarket dh didakwa. Sivaraja yg upload gambar Najib telah didakwa.

Ketiga2 penyokong dan pelindung Najib, pengamal rasuah dan sama2 dikutuk dan dilaknat olih Allah dan Rasulnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib, apandi dan Khalid merosakkan keutuhan undang-uandang Malaysia, memalukan bangsa dan agama. Pemimpin negara kafir, jauh ada maruah, kes kecil pun letak jawatan, ini jenayah berbilion2 pun tak malu dan penyokongnya tak tahu malu. Taubatlah wahai najib, Apandi dan Khalid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Ia tidak memalukan bagi dia sebab dia bukan rakyat Malaysia yg ada maruah dan ambil lah pekara ni sebagai pengajaran utk anak anak dan cucu kamu di masa akan datang…moral of the story…JIKA KAMU BERNAFSU JADI SEPERTI PM KAMU DAN JIKA KAMU BERINTELEK JADI SEORANG YG BERAKAL DALAM PENIPUAN SEPERTI PM KAMU.

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Apa gunanya kertas tisu tandas kalau bukan untuk kesat berak itu sahaja fikir2kanlah

Anonymous
Guest
Anonymous

…hakikatnya keadaan pentadbiran negara ketika ini tak ada bezanya cara pentadbiran kumpulan mafia, 'cash is king', dari raja, hakim, polis dsbgnya semuanya bolih dikompromi mengikut rentak-telunjuk DON NAJIB.

Anonymous
Guest
Anonymous

Macam itu lah … Kawan-kawan jugak, bertolak ansur pun kena berpada-pada.

Yang utama sekali tanggung-jawab supaya semua nya dalam keadaan baik.

muring.com
Guest
muring.com

Pak pandir…

muring.com
Guest
muring.com

Pak pandir…

Anonymous
Guest
Anonymous

…pak panda

Anonymous
Guest
Anonymous

ALL MALAYSIAN CITIZEN WILL SPELL OUT OUR GRIVIENCES IN THE COMING GENERAL ELECTION.
NAJIB…MALAYSIAN WILL NOT FORGIVE U.

jamil
Guest
jamil

Menteri menteri kabinet ingat rakyat Malaysia ni bodoh. Mereka ingat takyat hanya percaya pada apa yang dipaparkan di TV3 & UTUSAN MELOYA saja. Mereka tidak fikir yang kebanyakan rakyat membaca portal berita dalam talian. Walau pun disekat olih SKMM tetapi masih bolih dilayari dengam mudah hanya menggunakan talipon pintar.

jamil
Guest
jamil

Menteri menteri kabinet ingat rakyat Malaysia ni bodoh. Mereka ingat takyat hanya percaya pada apa yang dipaparkan di TV3 & UTUSAN MELOYA saja. Mereka tidak fikir yang kebanyakan rakyat membaca portal berita dalam talian. Walau pun disekat olih SKMM tetapi masih bolih dilayari dengam mudah hanya menggunakan talipon pintar.

Anonymous
Guest
Anonymous

as long that idiot najib is in power. we malaysia citizen will never get the true picture.
that asshole is covering. and those bladyfull report to najib hv no choice to cover their boss. MAU CARI MAKAN..

Anonymous
Guest
Anonymous

…baldi full of dedak.

Prof
Guest
Prof

mereka sangka SEMUA rakyat malaysia adalah pembaca utusan dan penonton tv3 saja…..spin sikit….semua percaya

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku dah tak baca utusan bertahun…berita tv3 tengok sukan aje. Anyway wujud lagi ke utusan ni?

Prof
Guest
Prof

mereka sangka SEMUA rakyat malaysia adalah pembaca utusan dan penonton tv3 saja…..spin sikit….semua percaya

Anonymous
Guest
Anonymous

Sepatah Pantun untuk Hassan Ariffin

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Mana yang salah tolong tunjukkan.

giorgio
Guest
giorgio

Sebab ade DEDAK….

Anonymous
Guest
Anonymous

org kerajaan tak makan dedak. mereka makan gaji. nak jadi mereka berani senang ajer. Pecat mereka dan tahan pencen/gaji mereka. lihat bagaimana mereka jadi HULK.

Anonymous
Guest
Anonymous

21.10 Keje gomen, gaji tu kira dedak la.. dari mana duit berbenih?? dari rakyat la.. dapat gaji hasil kutipan duit rakyat, mengapa jadi bacul??? yg dpt sikik, duduk diam2 menikus. Ada yang buat kompeni sendiri, cari makan lagi projek kecik2..seratus dua ratus ribu pun ada.. hmm, juta2 xdak ka?? adaaaaa.. ratus juta pun ada daaaa.. Yang dapat banyak, pukul palu lagi. Mana tau, dapat dedak lagi banyak. Solat dhuha, lagi tohan tabur dedak lagi baguih.. Kendian ulang alik gi haji dan umrah.. kejenye ngelat je lebey.. lepas tu di mulut, tak lekang sebut alhamdulillah, mcm lembu makan sabun, berbuih2…. haha..… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia orang ni semua tahu malu ke?…sebab tak tahu malu lah….dia orang spin seligat2nya….bila dah kantoi….buat muka sardin aje.

PAK HAJI RIDWAN
Guest
PAK HAJI RIDWAN

ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.ALHAMDULILLAH..!!saya bersyukur kpd Allah SWT.atas keberhasilan PENARIKAN UANGGHAIB.setelah melalui proses panjang &sangat sangat beresiko,dgn izin Allahalhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsilkami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,dengan catatan:1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)2.tidak untuk memperkaya diri-PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH-MENAKLUKKAN LAWAN JENIS-PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLLAPAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL6.DILILIT HUTANG7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS8.DILILIT HUTANG————————————————–bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini…..silahkan menghubungi PAK HAJI… Read more »