RAMAI YANG TAK FAHAM, LEBIH RAMAI YANG TIDAK MAHU MEMAHAMINYA

Semalam Muhyiddin Yassin merungut kerana masih ramai ahli UMNO tidak faham berkaitan kemelut 1MDB dan kaitannya dengan desakan agar Najib Razak berundur sebagai Perdana Menteri.
Malah menurut beliau, di kawasannya sendiri di Pagoh, sudah berkali-kali taklimat serta penjelasan diberikan mengenai isu itu, namun mereka masih juga tidak faham-faham.
Rungutan Muhyiddin itu bukan saja ada benarnya, malah itulah realitinya. Pengalaman saya bercakap dan berbual-bual dengan pemimpin dan ahli UMNO, majoriti antara mereka bukan saja tidak faham mengenai 1MDB, bahkan turut keliru berapa sebenarnya jumlah RM2.6 bilion itu.
Harus diakui bahawa kemelut perjalanan 1MDB itu agak berbelit-belit dan bersimpang siur keadaannya. Ia seolah-olah sengaja dibuat begitu agar tidak ramai yang betul-betul faham dan mampu berhujah dengannya.Dan apabila ramai yang tidak faham, memutar-belitkannya menjadi lebih mudah lagi.
Antara hutang, terbitan bon, pelaburan di Cayman Island, simpanan di Singapura, sebab wang dibawa merayau-rayau ke beberapa negara, komisyen, cagaran sekuriti dan sebagainya – semuanya amat berbelit-belit dan memerlukan kesabaran untuk memahaminya bagi mereka yang bukan dalam bidang kewangan.
Di sinilah terletaknya kehebatan “mastermind” 1MDB itu. Tidak mustahil Najib sendiri pun tidak faham sepenuhnya mengenai perjalanan dan liku-liku 1MDB, sebab itu beliau hanya tandatangan saja semua kebenaran berkaitan kewangan atau pelaburan tanpa menyedari kesan serta risikonya.
Sementara ramai ahli UMNO yang tidak faham, sebahagian besarnya pula hanya menjawab, “itu biarlah orang-orang di atas menyelesaikannya,  yang penting UMNO ini berkaitan Melayu dan kuasa yang ada padanya perlu dipertahankan.”
Ada juga yang memberi jawapan, “semua Perdana Menteri pun melakukan benda yang sama, cari duit untuk parti dan untuk menang pilihanraya.”
Yang lebih totok atau mungkin setelah disuapkan sedikit dedak, akan berkata pula, “mempertahankan Najib dan UMNO adalah sama dengan mempertahankan kuasa Melayu dan Islam.”
Dalam pada itu, selain tidak faham sepenuhnya,  ada yang menganggap bilion itu ratus atau puluh juta saja dan  ada juga yang mengatakan “bilion”  dan “milion”  adalah jumlah yang sama.
Itulah sebabnya dalam blog ini saya menulisnya sebagai RM2,600 juta, walaupun mula-mula dulu menulis RM2.6 bilion juga. Saya mahu orang  benar-benar faham bahawa wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib itu adalah jumlah yang sangat-sangat besar dan boleh jadi antara yang terbesar dalam sejarah dunia.
Apabila jumlah wang yang dipercayai masuk ke akaun peribadi Najib meningkat kepada AS$1.051 bilion  atau RM4.2 bilion, saya lebih suka menulis dengan angka 4,200 juta berbanding 4.2 bilion.
Seorang kenalan UMNO yang berjawatan eksekutif di sebuah syarikat swasta terperanjat apabila diberitahu wang yang masuk ke akaun peribadi Najib itu ribu-ribu juta jumlahnya, bukan ratus juta yang dianggapnya sebelum ini.
Tidak mengejutkan sebenarnya apabila orang UMNO yang tinggal di kampung-kampung dan hanya menonton TV3 atau membaca Utusan, tidak akan faham-faham sehinggalah mereka mati dalam mempertahankan kepalsuan akhirnya.
Ketidakfahaman mereka, sama ada berkaitan 1MDB atau jumlah sebenar wang yang terlibat,  tidak lain ialah kerana mereka malas untuk mendalaminya, tidak rajin untuk membaca dan menyelidik atau sengaja tidak mahu faham tentangnya.
Sebab itu ramai di antara mereka, termasuk yang ada jawatan kanan dalam UMNO bahagian, tidak berapa gemar untuk berbual secara detail dan mengikut perkembangan terkini mengenai 1MDB dan wang melibatkan Najib itu.
Apatah lagi, apabila dipusing-pusingkan cerita dengan menyembunyikan sebahagian kebenarannya, malah ditambah dengan sentimen kepartian atau keMelayuan, isu sebenar berkaitan 1MDB dan wang yang ada dalam akuan peribadi Najib akan tenggelam begitu saja.
Mereka tidak sedar sebenarnya, di sebalik ketidakfahaman itu, rakyat biasa yang tidak berparti sudah begitu meluat terhadap Najib dan UMNO berikutan isu 1MDB dan wang RM4,200 juta itu. 
Rakyat tidak berparti, lebih-lebih lagi yang menyokong pembangkang, lebih tinggi pemahamannya.
Rata-rata merasakan tidak wajar sama sekali seorang pemimpin membenarkan dalam akuan peribadinya tersimpan wang sebanyak itu atas apa hujah sekali pun.
Ia adalah kemungkaran paling maksimum seorang pemimpin, selain suka berbelanja mewah dan membenarkan anak isteri disaluti perhiasan dan aksesori mewah dalam kehidupan.
Tanpa sedar, meskipun Najib sukar dijatuhkan melalui UMNO berikutan ketidakfahaman itu, majoriti rakyat sebaliknya hanya menunggu masa saja untuk menjatuhkan hukuman kerana  Perdana Menteri keenam sekarang dilihat membawa malapetaka paling besar dalam sejarah negara. (SH 15/04/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:39 pm

26
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
PAK HAJI RIDWANHeri Budimanmuring.comJinKerjaKacauKampong@J3KAnonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Heri Budiman
Guest
Heri Budiman

Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah… Read more »

muring.com
Guest
muring.com

tidak bopeh yakinkan rakyat…kita kelirukan mereka..mgkn itu lah yg berlaku

muring.com
Guest
muring.com

tidak bopeh yakinkan rakyat…kita kelirukan mereka..mgkn itu lah yg berlaku

Anonymous
Guest
Anonymous

Itulah keadaan penganut Islam yang mementingkan luaran dari 'subtance'

Anonymous
Guest
Anonymous

Saman je Mahathir …

Bila Muhyiddin tanya kenapa tak bagitahu …

Avex87
Guest
Avex87

Isu derma telahpun mendapat penjelasan daripada negara ARAB sendiri, tapi masih ada pihak cuba memberi padangan negatif untuk mengeruhkan lagi keadaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Menlu Arab Saudi tak tahu dlm minda mcm mana sahkan derma kpd Najib sebagai memberi kelegaan sementara selepas berbulan2 Najib dan kuncu pusing round the world cuba beri helah. Sebelum Najib dan geng menari kesukaan ala Jho Low dan Paris Hilton bersukaria lepas durian runtuh tergolek dari 1MDB..awas bom nuklear yg lebih ganas akan datang dari penyiasatan antarabangsa Swiss, Luxemborg, US Kita lihat pattern yg sama telah berlaku.. Tiap kali lembu2 Najib keluar sijil halal seolah memperlekehkan penyiasatan serious antarabangsa kes wang rasuah dan gubahan dari 1MDB yg lalu sistem mereka.. Lepas Pandi NFA, Swiss AG tembak, sekarang PAC Cari… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Faham, kurang faham, buat-buat tak faham atau pun mmg bebal tak faham langsung, terima kasihlah UMNO kerana berjaya meletakkan orang melayu sebagai bangsa terbodoh didunia atau boleh dinobatkan sebagai bangsa yg paling tak bertanggungjawap.

Malu kita dgn bangsa lain yg sikap bertanggungjawabnya tinggi walaupun salahlakunya kecil saja.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pengalaman sendiri dengan orang UMNO rata-rata sama seperti yang En Shah sampaikan. Kalau ada yang berfikir lebih, orang itu pun mengeluh dengan tahap pemikiran ahli-ahli UMNO. Semasa kehilangan MH, masing-masing beri hujah mengikut pandangan masing-masing. Si Mamat ini yang hanya mendengar dan diam pun keluarkan cerita dia yang mengatakan satu konspirasi. Untuk menguatkan kata dia, dia.terpaksa dedahkan satu sumber sulit dari SB. Mamat ini punya kerja dua kali lebih tinggi dari kenalan Eksekutif En Shah. Ingat bila dia kata maklumat baru tentu lebih canggih sebab tentu dia bercampur dengan orang-orang macam En Shah ke? Rasa nak simbah air sirap kat… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Professor P.Ramasamy digesa meletak jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang kerana terlibat dalam Jawatankuasa Hal Ehwal Perlembagaan Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE). Desakan itu dibuat oleh laman dbsjeyaraj.com yang menjelaskan LTTE adalah kumpulan militan yang berjuang untuk kemerdekaan bahagian utara dan timur Sri Lanka. “LTTE adalah satu-satunya kumpulan militan yang membunuh dua pemimpin dunia: Presiden Sri Lanka Ranasinghe Premadasa pada tahun 1993 dan bekas Perdana Menteri India Rajiv Gandhi pada tahun 1991. “LTTE mencipta tali pinggang bunuh diri dan merupakan pelopor pengeksploitasi wanita dalam serangan berani mati. Ia mempunyai rangkaian dengan organisasi keganasan lain terkenal termasuk Al-Qaeda… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Woit mangkok ayon anu1558.mana ada ltte lgi tentera sri lanka da cuci bersih ltte dari sri lanka.mgkn kompius pil kuda ni.hang tak pyah bawa crita internasional ko main lokal sudah..

Anonymous
Guest
Anonymous

Ingat kan LTTE telah membunuh dua orang pemimpin Islam.

Dey ! Poh ! Poraah…

Tan Sri Khalid cuba mendapatkan undi dan sokongan kaum India. Sampai masalah Sri Lanka pun jadi modal. Ada masalah dengan PAS lah, orang India tak sokong PAS.

roslan othman
Guest
roslan othman

Budin,
Sebenar bukan la tak faham sangat tapi ada beberapa sebab :

1.Terlalu byk pemakan dedak dlm umno walaupun yg diterima cuma ciput.

2.Ini lah budaya dlm umno sejak 25 tahun iaitu harap habuan dan terima habuan dan berebut jawatan tak kira apa saja sama parti dah nak mampos atau di lihat kotor oleh org atas pagar,sentiasa rasa selesa bila jadi budaya,tak boleh la buat apa apa.

3.Dakyah hanya umno saja tempat melayu bergantung,jadi bila terlampau taksub maka jadi lah bahalol seumur hidup jadi pemimpin atas boleh la buat apa saja sah bahalol akan sokong buta tuli mcm PAS la lebih kurang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul tu macam PAS janji Syurga jadi yang bahalol sokong buta tuli.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dalam pada Jibby join dgn Hadi: maka satu janji dedak dunya, satu lagi janji dedak akhirat … punahlah tamaddun Melayu!

Anonymous
Guest
Anonymous

Cik Lan ooii..teman setuju bebenor dengan mike. Dedak..dedak jugak..tapi teman rase..ni mesti Najik paka mandrem atau ilmu pelalau..jangan tak caye..ni same dengan kes pukau..kene samun pon tak sedor..tak cam muke saspek..same la ngan Najik..power tu ilmu guruji India maghi.

roslan othman
Guest
roslan othman

Budin,
Sebenar bukan la tak faham sangat tapi ada beberapa sebab :

1.Terlalu byk pemakan dedak dlm umno walaupun yg diterima cuma ciput.

2.Ini lah budaya dlm umno sejak 25 tahun iaitu harap habuan dan terima habuan dan berebut jawatan tak kira apa saja sama parti dah nak mampos atau di lihat kotor oleh org atas pagar,sentiasa rasa selesa bila jadi budaya,tak boleh la buat apa apa.

3.Dakyah hanya umno saja tempat melayu bergantung,jadi bila terlampau taksub maka jadi lah bahalol seumur hidup jadi pemimpin atas boleh la buat apa saja sah bahalol akan sokong buta tuli mcm PAS la lebih kurang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau hendak mempertahankan diri secara senang seseorang (A) itu hendaklah juai agama dan agama sehinggakan puak bawahan berjaya diperbodohkan sehingga percaya bahawa kalau bukan kerana seseorang (A) tidaklah bangsa puak itu maju dan akan kompom masuk neraka.

Anonymous
Guest
Anonymous

Juai agama dan bangsa sambil merembat kekayaan negara/ rakyat untuk diri sendiri.kalau bukan laluan karpet merah dalam politik berkemungkinan didalam penjara kerana dihukum atas kesalahan mencuri setin milo berharga rm26.00.inilah kelebihan pemerintahan politik anak beranak berbanding kepimpinan secara rambang terpilih dari rakyat yang berbakat diberi peluang untuk menjadi pemimpin

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada satu perdana menteri, rosak binasa seluruh negeri, porak peranda dia khianati,malu negara dunia perhati..

Ada satu perdana menteri, rugi negara kerana emdibi,kampung dan felda kena fahami, wang yang hilang berjuta lori..

Anonymous
Guest
Anonymous

Bab duit jarang melayu tak faham,cuma buat2 tak paham!
Yg penting jawatan dlm umno mesti dikekalkan sampai mati dan tempat seberapa banyak yg boleh. Bila tengok rumah2 pemimpin korup ni rasa jijik plak….besar2 tersergam indah. Jawatan kecil je!

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju bang …saya doakan ramai lagi kat luar sana ada pikiran macam abg …

E AH
Guest
E AH

Mulai sekarang tulis sahaja Ringgit Malaysia 4,200,000,000.00. Hanya dengan itu (mudah-mudahan) makcik pakcik Felda lebih faham. Begitu juga dengan jumlah yang ghaib dari 1MDB Ringgit Malaysia 28,000,000,000.00. Dan bandingkan dengan jumlah universiti, hospital, empangan mega atau konsensi lebuhraya yang mampu dibina/dibatalkan dengan jumlah sebanyak itu. Mudahan mereka faham betapa besar dana tersebut dan ianya adalah hak rakyat Malaysia.

JinKerjaKacauKampong@J3K
Guest
JinKerjaKacauKampong@J3K

..aslkm….yg ni ana ckup stuju dgn bro kita ni cik Din…anta ana tak tau lah…tp yg ana tau nak bgi mudah paham apa bab pun….tok wan kata…pgi2 amal minum telok ayam kemuruk 2 biji campur cuka getah 2camca besak..amal 3pgi turut2…sah mudah paham lepas tu…paling mustajab kalau kawan2 melayu umno kita yg amal…lgi kelea… hrap2 depa cuba test try p tngok …jdi atau dak kuasa tuhan semua… minta maaf kot silap petua…

Anonymous
Guest
Anonymous

Agaknya masa duit ratusan juta masih dalam akaun bank peribadi Najib dan tiba tiba Najib mampos, jadi instant bilionaire lah bini Najib, Rosmah Mansor tu. Bahaya betoi laki bini dua orang ni. Nampak sangat puak dedak dlm UMNO ni bengong boleh benarkan dan terima amalan songsang mcm ni. Tapi apa nak buat, dah tertelan dedak tangas kangkang laki bini tu. Abis semua jadi bengong dan baghal tahap gaban.

PAK HAJI RIDWAN
Guest
PAK HAJI RIDWAN

ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.ALHAMDULILLAH..!!saya bersyukur kpd Allah SWT.atas keberhasilan PENARIKAN UANGGHAIB.setelah melalui proses panjang &sangat sangat beresiko,dgn izin Allahalhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsilkami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,dengan catatan:1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)2.tidak untuk memperkaya diri-PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH-MENAKLUKKAN LAWAN JENIS-PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLLAPAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL6.DILILIT HUTANG7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS8.DILILIT HUTANG————————————————–bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini…..silahkan menghubungi PAK HAJI… Read more »