RM2,600 JUTA ATAU RM4,200 JUTA?

Selama ini berdasarkan pendedahan WSJ dan pengakuan Najib sendiri, kita hanya mengetahui jumlah wang yang masuk ke akaun peribadinya hanyalah berjumlah RM2,600 juta.
Tetapi berdasarkan laporan terbaru ABC News dan jika dicampur dengan jumlah yang didedahkan oleh WSJ sebelum ini,  angka itu nampaknya tidak terpakai lagi kerana jumlah sebenar yang diterima Najib ialah sebanyak kira-kira RM4,200 juta.
Oleh itu, angka yang perlu diingat sekarang ialah RM4,200 juta dan bukan lagi RM2,600 juta.
Agaknya, bolehkah makcik-makcik Felda membayangkan banyak mana wang RM4,200 juta itu? (SH 30/03/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:38 pm

68
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousanonLantow DarkAmi ktebing tinggi Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

NAJIB TAK MAKAN BABI..MINUM ARAK..TIDAK BERJUDI..ALIM SEMBAHAYANG LIMA WAKTU SEHARI..PUASA..PERGI UMRAH BERKALI KALI..PERGI HAJI MACAM PERGI BALIK MELAKA – KL…Kalau DAP LIM GUAN ENG tu lain le dia dah memang KAFIR dah tentu tak masuk HEAVEN dan kalau dia menipu ..mencuri…minum arak ..dan berjudi pun memang patut TAPI YANG HAIRAN NI SI NAJIB ni dia BERSIKAP MACAM ORANG MAKAN BABI..MINUM ARAK..CAKAP BOHONG ..MENIPU lebih teruk dari orang KAFIR.. itu pun orang UMNO MELAYU YG KATA ISLAM MASIH NAK PERCAYA DGN DIA….JANGAN JANGAN ORANG UMNO NI "Umat Manusia Neraka Original" Kot.

Anonymous
Guest
Anonymous

oi kau ingat LEBAI2 PAS KUAT MAKAN UBAT KOTE berlainan ngan munafik melayu dalam UMNO? jangan jadi BODOH macam babi yang lGE suka makan tu…. IBLIS!

Anonymous
Guest
Anonymous

Patut le mamat tu senyap aje… sebab semua orang salah bagi nombor. 4.2B la , bukannya 2.6B.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tghh bknnya sokong najib tp dia tak mahu rakyat org melayu pecah belah kelak akan lebih menyusahkan rakyat.kita tak tahu agenda sebenar disebalik penolakan najib.barangkali ia akan lebih beri keuntungan kpd pihak musuh.pas menolak rasuah salah urus dana negara n seumpama tp penyelesaiannya biarlah spt menarik rambut dr tepung.ambillah iktibar dr negara arab yg berpecah.musuh dtg huru harakan negara.jgn kita sibuk dgn politik kepentingan sendiri.pas mmg tak kisah jika najib dpt ditumpas dgn aman tp najib n cash is king nya bkn sebarang this is war jgn sampai rakyat yg harus terluka krn org org yg bebal ingin berlawan.tunjukkan sj… Read more »

anon
Guest
anon

cuba makcik-makcik felda bayangkan rm 1 sama dengan 1 orang..rm 4200 juta tu lebih banyak dari rakyat negara china campur rakyat negara india..

fuh..

Anonymous
Guest
Anonymous

apo ko kecek ni mael??? makcik dok pahe la.. makcik dan apkcik, hanya tau berjimak jo.. ko suka berjimak tak? ala..yg laga2 lube koncing tu.. tontu ko suka kan??

Anonymous
Guest
Anonymous

Assalam Bro,kita terima berita Najib dapat dderma masuk ke akaun peribadinya.BOLEHKAH kita dapatkan pengesahan dari bank yang terlibat ?

Anonymous
Guest
Anonymous

kau ni memang BODOH lah, keterunan BANGANG tak boleh diajar, kalau bapak bodoh anak lagi lah bodoh!

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat umno memang suka ditipu.pm
bilioner tapi ramai rakyat papa kedana.
jadi pm untuk kumpul wang betibu juta.
kebajikan rakyat tak dijaga tapi dibeban
dengan cukai dan kenaikan harga barang
serta gst.pm dam bini hidup senang lenang
dengan duit songlap sana sini.hj hadi
masih sayang dan sokong najib dan umno

Anonymous
Guest
Anonymous

rakyat PAS IBLIS suka makan ubat keras kote, masih sayang tg hadi besi otak kambing tu! BODOH

UMNO = PAS = IBLIS

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada satu negara kita,haru biru kerana dia, wang songlap berbillion juta, tipu rakyat kata derma..

Ada satu perdana menteri, bohong kanan bohong kiri, lingkup negara tak peduli, sokong dia dedak kasi..

Anonymous
Guest
Anonymous

Parlimen sedang bersidang.

Minta semua… semua Ahli Parlimen angkat plakad "MANA 4.2 BILLION"

Anonymous
Guest
Anonymous

Parlimen sdg bersidang
Kalau najib punya pasal adnan mansur sanggup jadi cina buta

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib cakap jer 'mengarut', satu persatu akan didedahkan. Yang 2.6 pun makan tak habis … Nak buat apa duit banyak-banyak. Ada orang kata Najib berjiwa besar dan mulia…

Rakyat memang lah kena tipu tapi yang tak sangka boleh tertipu yang ingatkan cuma 2.6 ialah Pak Kah, Ku Li, Harun Din dan Hj Hadi. Termasuklah pemimpin UMNO yang diberi taklimat mengenai 2.6 sahaja.

Nampaknya Najib kena beri taklimat lagi pada semua Ketua-Ketua UMNO.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nama Putera Arab tu hanyalah rekaan or fictitious semata2….. Jho Low lah 'putera' dlm surat rekaan ini…

Anonymous
Guest
Anonymous

gabenor tg hadi awang garu telo sambil bersiul bolehlah …

Anonymous
Guest
Anonymous

Gabenor Bank Negara yang baru akan siasat.
Kalau Ku Li, Ku Li lah yang akan siasat.
Kalau Hj Hadi, Hj Hadi lah yang akan siasat.

Ini lah jadinya apabila pihak kerajaan Malaysia tidak ambil apa-apa tindakan. Mungkin selepas ini banyak lagi yang didedahkan selain dari duit. Kerajaan Malaysia kena konsisten dengan membiarkan apa sahaja tuduhan terhadap Malaysia.

Lantow Dark
Guest
Lantow Dark

Gile kentang..! Byk dpt derma..jibby,payong skett..xmau dedak,tp brpegang pd prinsip 'sharing is caring'.. ;p

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau surat Penderma Arab itu betul, bodohnya Perdana Menteri Malaysia pulangkan lebihan duit yang tidak digunakan !

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalo dibhuat bhayor huutang Neghare pun elok.Haish…cemana buleh miss yg ni?

Anonymous
Guest
Anonymous

orang arab giler je yang nak bagi derma macam ni dan orang melayu lagi giler je akan tebangak-bangak percaya cerita duit derma dipulangkan balik kat pak unta kencing berlari.

Anonymous
Guest
Anonymous

Perdana menteri bukan bodoh dia pulangkan duit sebagian… Dia rasa terharu dengan jumlah wang dinosaur itu dan dia malu kepada fan club-nya. Hahaha!

Anonymous
Guest
Anonymous

ya tak ya bro, menitis air mata gua sat ni terfikir apa komen lu ni, kesian pm dan isteri dia. hahahahaha

Anonymous
Guest
Anonymous

Woiii karuak berapa kau dapat?

Anonymous
Guest
Anonymous

dia dapat main ngan kak mah doh, kemut keliling, kau jangan jelous lah. cit!

Anonymous
Guest
Anonymous

Aiyaaaaa….keruak penyu pun mau ka

Ami k
Guest
Ami k

En Budin..kalau makcik felda tsk dapat mengambarkan duit 4.2b sebanyak mana boleh juga dimaafkn.

Masalahnya yang tak fsham stsu pura2 tak faham ni golongan macai2 pemakan dedak bertaraf profesionsl.

Mereka tahu duit yang sepatutkan digunakan untuk rakyat tapi diagig2kan kpd najib dan jho lo geng. Tapi sanggup mengadaikan maruah menyokong najib. Walaupun duit yg diterima setakat celah gigi najib

Anonymous
Guest
Anonymous

hang dok percaya duit dtg dari derma pak unta? adoi!!!!! melayu…… wakakakaka

Anonymous
Guest
Anonymous

senang nya orang melayu dibodohkan kalau setakat junjung quran dan bersumpah, tak payah lah proses mahkamah dan undang2. apa punya bangang!

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Kalau tak terlibat senang saja junjung alquran dan bersumpah demi allah aku orh ug berdih dari rasuah kan senang berani ke mana anjing2 yg ada tu tak nasihat ke kan berani kerana benar

Anonymous
Guest
Anonymous

kalau akal macam ni, nordinabilH sesuai jadi warga ISIS, boleh lah migrate ke dunia belah sana secepat mungkin. tempat tu sikit2 je sumpah dan pancung memang sesuai untuk orang melayu dengan "simple mind" nya. boleh jadi gundik al-khalifah, dapat masuk syurga arab yan teratas silap2. LOL

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Kalau tak terlibat senang saja junjung alquran dan bersumpah demi allah aku orh ug berdih dari rasuah kan senang berani ke mana anjing2 yg ada tu tak nasihat ke kan berani kerana benar

Anonymous
Guest
Anonymous

boleh tak makcik tolong jelaskan macam mana dengan junjung alquran dan bersumpah demi allah dapat buktikan yang seseorang itu bersih dari rasuah? saya sangat muskil lah makcik.

Anonymous
Guest
Anonymous

Saudara, ini video Najib sumpah laknat dalam masjid dia tak kenal dengan Altantuya.

Anonymous
Guest
Anonymous

so bodoh, 20 ribu kali dia sumpah pun , apa dapat dibuktikan? kambing pun boleh bersumpah, beeeeeekkkkkk! BODOH!!!!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 08:01 apa lah bodohny kau ni, macam makcik tiga suku kat atas tu

Anonymous
Guest
Anonymous

Anak anak kepada makcik makcik felda yang patut lebih paham, dan terangkan yang sebenarnya kepada mak bapak dia orang.

jamil
Guest
jamil

Terkini berita TV3 suku dan TV9 setengah mengatakan ABC 4 Corners mengesahkan 2.6 nbilion adalah derma dengan menonjolkan surat yang konon nya dari keluarga diraja Arab Saudi. Kalau nak spin pon pastikan lah surah itu tulen. ABC hanya tonjilkan surat itu tanpa disahkan ketulenan nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau (K-A-L-A-U) duit masyuk yang bahagian derma tu PMO kata betul mengesahkan apa yang mereka kata selama ini maka kita kena percaya, maknanya duit-duit lain yang masyuk dari tempat lain pun betullah. Bukankah sumber yang mendedahkan semua transaksi itu sumber yang sama, akaun yang sama?

Bahagian "derma" kita kena percaya, bahagian SRC dan lain-lain kita jangan percaya?

Anonymous
Guest
Anonymous

Memang berita yang berpihak kepada Najib TV akan siarkan.

Tapi bila di sahkan palsu, buat bodoh lah.

Tara ku cha cha
Guest
Tara ku cha cha

Boleh kah makcik felda faham rm4.2b?

Entah ler Budin, tapi kalo aku kemukakan soalan berapa keping rm50 (kerana makcik felda kenali wang kertas rm50 lebih dpd rm100) boleh buat rm4.2b, dan jika semua keping-keping rm50 tu disusun sebelah-menyebelah elok-elok maka ia akan sampai ke mana?

Jarak yang dibuat oleh keping-keping rm50 tu ialah 12,600km.

Untuk pengetahuan makcik-makcik felda jarak Kangar dari Johor Bahru hanyalah 820km, jadi bukanlah contoh yang afdal untuk menggambarkan jarak 12,600km. Dari KL ke London pun tak afdal kerana jaraknya lebih kurang 10,000km shj.

Moga-moga makcik felda boleh faham sekarang.

Anonymous
Guest
Anonymous

"Agaknya, bolehkah makcik-makcik Felda membayangkan banyak mana wang RM4,200 juta itu?"

Makcik Felda tak tau la aku. Tapi Mamat Felda cuma boleh kira sampai 10 (kalau dia pakai kasut), tahu kira sampai 20 (kalau dia tak pakai kasut). Kalau dia tak pakai kasut, dan tangan sebelah masuk poket seluar, dia boleh kira sampai 21.

Kesimpulannya, Mamat Felda tak akan dapat gambarkan banyak mana 2.6 beliyon. Apa lagi la kalau 4.2 beliyon. Nak paham, kena ada CGPA 3.85.

Anonymous
Guest
Anonymous

Haha.. x besa hidup felda.. mmg payah nak gambarkan.. Jangankan mengira.. x boleh ditolong bodohnya spesis Melayu totok UMNO yg tinggal di felda ni. Bagi yg celik politik.. mcm kita jugak.. yg kita mention tu cuma yg totok UMNO ja.. pada mereka yg totok HAMNO tinggal di felda…. dpt berniaga air dpn sekolah selama sebulan.. alhamdulillah.. dpt menampung seluruh hidup sekeluarga 10 orang selama 1000 tahun. Apatah lagi dpt turun menoreh 10 hari berturut2.. ini sudah tentu boleh membeli makanan dan segala kelengkapan perabot dan barangan elektrik rumah untuk bertahan selama 500 tahun kehidupan mereka anak pinak. Apatah lagi yg… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

lebai-lebai malang PAS hanya perlukan kepastian yang stok ubat keras kote sentiasa ada, lebih daripada itu maka terkencing kencing lah lebai2 malang ni nak berfikir …. LOL

Anonymous
Guest
Anonymous

ku sangkakan 2.6 rupanya 4.2, alahai Najib, kau tak malu ke ? kita tengok Khalid, ada nak siasat tak ?

Anonymous
Guest
Anonymous

macam filem p.ramlee "madu tiga" pulak.
ku sangkakan dua rupanya tiga.
kik… kik… kik…

Anonymous
Guest
Anonymous

Nak siasat member buat apa

Anonymous
Guest
Anonymous

Putrajaya dah respon surat yg ABC lampirkan. Kwn rasa ABC nak sudi?test respon aje dr Putrajaya berakitan surat sbb Putrajaya@PMO itulah surat yg penyiasat Malaysia dpt dr penderma Arab. Kwn rasa PMO dah kena main ABC sbb respon nya cepat sangat kononnya surat itu sama dgn yg Najib punya. Sedakah tu 2011, yg 2.6b masuk 2013-2014. Putrajaya akan kena dengan ABC ni, surat tu tak wujud pun tetibe Putrajaya jawab ade hehehe silap banyak Putrajaya

Anonymous
Guest
Anonymous

Baca Tuan OSTB….dia ada timbulkan keraguan munasabah mengenai kesahihan surat ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

OTSB ngan akal keling dia, baguih lah baca lah benda bodoh, keraguan taik mamak dia lah. ni bekas paria pengampu si najib no 1, lidah bercabang, self proclaimed quranist on steroid. jangan jadi bodoh, tak payah hujah sampah OTSB idola kau tu pun nenek yang tak sekolah boleh tahu betapa bodoh nya surat tu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 20.45, blog OSTB bukan untuk orang macam kau. Kau baca pon tak faham. Baik kau baca Utusan. Kalau kau faham, kau akan berbahas dengan dia , bukan condemn dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

20.45 tiada kapasiti intelektual untuk berbahas. Baik ke mykmu, di sana anda akan diangkat sebagai hero

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 11.04 & 09.38 baik lah balik ke blog mamak paria on steroid OSTB idola kaorang tu sekarang juga! berbahas lah sepuas-puasnya mengunakan akal keling koarang ok. LOL

Anonymous
Guest
Anonymous

OSTB bekas rakan seperjuangan MYKU, mamak paria bekas penjilat kote kecik najib yang hebat tu kah?

Anonymous
Guest
Anonymous

Reuter bth 1 Mch 2016: " The Wall Street Journal continued with its expose of Datuk Seri Najib Razak’s bank accounts, reporting today that the prime minister received more than US$1 billion – hundreds of millions more than previously identified."

ABC mengesahkan lapuran WSJ tu. ABC lebih terperinci dan ckp yg masuk akaun Najib US$1,056,795, 458.58.

Najib kaki rasuah. Khalid Tweet dan Apandi penyokong kuat dan setia kaki rasuah.

tebing tinggi
Guest
tebing tinggi

Ada UMNO kisah ? . UMNO lebih fokus kapada skendal LGE yang pada pertimbangan UMNO adalah sangat serious dan bolih merosakan negara .

Kes 4.2 bellion kechik sahaja bagi UMNO ,kerana rata orang berkedudokan dalam UMNO berststus millionair ,

Billion ni hanya lebih sikit je .

Anonymous
Guest
Anonymous

ada PAS ambik pot? baik layan ubat keras kote kata lebai2 malang dalam PAS, ada gak hasil!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan Shahbudin,
Ni apahal pulak anak si zahid komidi melalak dlm fb belasah mas crew?
Nampak sangat si andartu terencat akal.macam ni ke ikon belia?
Bapak dah la samseng,anak pun 2X5

Anonymous
Guest
Anonymous

TG Hadi & Co. harus buat sembahyang hajat minta 'kebenaran'. Ni dok 'sokong' tak pandang belakang lagi amacam?

Anonymous
Guest
Anonymous

Isle wahhabi ini suka menghukum tok guru kita sebagai penyeleweng akidah. Sekarang jelasnya diorang yang menyokong kezaliman dan kedustaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

abih camno, dah tok guru hang bangang mengalahkan kambing bunting tua! bodoh punya isle otak unta!

Anonymous
Guest
Anonymous

Din, Dari pagi tadi aku dok Tunggu hang������….aku dah tak Kisah tentang jumlahnya but yang penting najib Kena Letak jawatan !!!
MT pun sekali harong jugak Kena buang semua depa nie.
Parti najib nie dah linkup dah and semua Harami yang tak boleh pakai langsong.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan letak jawatan sahaja,kesemua ysng terlibat secara langsung atau tidak langsung mesti dihadap ke mahkamah dan di hukum jika didapati salah. NO EXCEPTION.

Anonymous
Guest
Anonymous

Cepat baca website ini "http://www.theguardian.com/world/2016/mar/29/saudi-prince-returned-from-europe-against-his-will-say-staff".

Ianya ada menceritakan tentang seorang Prince Turki Bin Bandar Al Saud, yang bertugas sebagai pegawai polis di Saudi suatu masa dahulu. Yang ketara adalah penderma Arab Prince Faisal Bin Turkey Bin Bandar Al Saud. Bunyi seakan dia ni anak kepada Prince Turki tersebut …hanya seorang ppegawai polis.

Anonymous
Guest
Anonymous

hoi bodoh, sebelum komen membaca lah sikit dulu, nama penderma tu "Prince Saud Abdulaziz al-Saud", apa yang kau merepek ni, sukalah si rosmah birkin buncit ngan bodoh macam kau ni, senang lah dia nak menipu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Patutlah ramai sangat yang dapat dedak, dari golongan Tengku sampai golongan Lebai Musang Berjanggut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 18:41 sebelum membodohkan orang tengok 'patch' dalam blog ini…nama siapa tercatit! Dah sendiri bodoh ada hati nak membodohkan orang lain…bangang!

Anonymous
Guest
Anonymous

oi anon bodoh 6.28, semakin bodoh nampaknya!