SEKITAR KONGRES RAKYAT YANG PENUH GEMILANG

Kongres rakyat yang berlangsung di Shah Alam Convention Centre pada petang tadi dianggap penuh dengan kejayaan dan kegemilangan serta mencipta satu lagi detik bersejarah bagi politik tanahair.
Ia bukan saja berjaya membariskan ahli-ahli politik daripada UMNO, pembangkang dan mereka yang tidak berparti untuk berada di pentas yang sama, dengan tujuan yang sama dan bercakap juga dengan satu nada yang sama.
Pentad, tujuan dan nadanya tidak lain ialah untuk memaksa Najib Razak berundur sebagai Perdana Menteri dengan seberapa segera.
Sebanyak 1,500 tag nama untuk perwakilan yang disediakan juga habis diserahkan kepada para peserta daripada pelbagai kelompok, usia dan latar belakang yang datang seawal jam 10 pagi serta sekurang-kurangnya antara 200 hingga 300 peserta lagi tidak memperolehi sebarang tag nama, tetapi tetap dibenarkan masuk dengan sanggup berdiri sepanjang program.
Bermula pukul 2.00 petang apabila Zaid Ibrahim memulakan pembukaannya sehinggalah Tun Mahathir menamatkan ucapannya pada kira-kira 6.45 petang, para peserta tetap tidak berganjak daripada dewan untuk mendengar dengan penuh teliti dan ghairah setiap hujah-hujah yang dilontarkan oleh para pembahas.
Ini sekaligus menandakan rakyat bukan saja tetap dahagakan perubahan dan begitu teringin melihat pengunduan Najib, malah seperti tidak sabar juga untuk mendapat seorang Perdana Menteri yang baru untuk negara ini.
Bukan saja tekad untuk memberi penerangan ke seluruh negara akan diperhebatkan lagi selepas ini, malah seruan agar rakyat beramai-ramai menandatangani Deklarasi Rakyat juga akan terus diberi penekanan.
Ia kemudian akan dipersembahkan kepada Istana Negara agar Majlis Raja-Raja bertindak sesuatu berdasarkan suara hati rakyat.
Jika kertas deklarasi yang mengandungi tandatangan rakyat itu penuh satu lori, saya sedia memandu lori tersebut untuk pergi ke Istana Negara, kata Tun Mahathir.
Di bawah ini antara gambar yang sempat dirakam untuk tatapan pembaca blog ini. Selain semua jurucakap yang disenaraikan dalam posting sebelum ini hadir dan memberi ucapan mereka, ramai lagi tokoh-tokoh yang turut memeriahkannya, namun hanya sebahagian yang sempat dirakam fotonya.
Apa pun, tahniah kepada semua yang menjayakan Kongres Rakyat ini. Selepas ini, program yang sama akan bergerak ke negeri dan kawasan-kawasan terpilih pula. (SH 27/03/2016).

Tun Mahathir ketika menyampaikan ucapannya.

Zaid Ibrahim selaku penganjur dan penginisiatif Kongres Rakyat wajar diberikan penghargaan atas kejayaan ini.

Tun Mahathir dan Muhyiddin ketika tiba memasuki dewan.

Azmin Ali yang ucapannya disambut hangat oleh peserta kongres.

Aziz Yassin dan Kamaruddin Jaafar antara yang terawal hadir.

Arif Sabri Abdul Aziz atau Sakmongkol juga hadir agak awal.

Anuar Tahir, Mohd Nor Manuty dan Tengku Puji.

Sanusi Junid dan isteri serta Tamrin Ghafar.

A Kadir Jasin dan Hishammuddin Rais.

Ratusan wartawan, jurugambar dalam dan luar negeri hadir seawal jam 11 pagi lagi.

Jurugambar menanti kehadiran Tun Mahathir memasuki dewan.

Kehadiran Tun Mahathir tetap menjadi kegilaan media untuk merakam detik-detiknya.

Peserta kongres tidak berganjak daripada dewan daripada mula hinggalah akhir.

Petugas di meja pendaftaran mula bertugas sejak 10.30 lagi.
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:38 pm

59
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
QalamQabutAnonymousMohamed NoorNordinabilaHShahbudin Husin Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

QalamQabut,

Aku x jugak susah, berniaga kuih muih pon boleh tanggung keluarga, anak2 belajar. Janji aku boleh cari makan, buat ibadat. Yang belum tentu buat apa nak di kejar

QalamQabut
Guest
QalamQabut

Alhamdulillah kalau macam tu. Tapi kena ingat jugak Islam bukan setakat ibadat 5 kali sehari. Kena juga tengur menegur sesama kita, cuba perbetul mana yg silap dan salah, sekadar yg kita mampu. Jangan ingat kita Islam semua tindak tanduk yg kita buat itu betul belaka, dan kita tak boleh berkawan dan bergaul dgn bukan Islam. Berkawan bukan bermakna ibadah kita tercacat, bukan bermakna darah kita tercemar. Kalau dia kata mencuri tu salah, undang2 dan agama kita pun kata macam tu jugak. Tapi setakat itulah saja yg kita setuju pun. Kita dapat pahala bila kita usaha utk tegah tapi dia tak… Read more »

QalamQabut
Guest
QalamQabut

Takde halalnya kalau makan dedak Mohd Najib yg rompak harta rakyat. Dia bela kamu pun sebab nak suruh kamu kekalkan dia biar terus berkuasa dan berleluasa merompak

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak ader betul pon klu dah bercampur dgn LKS, Ambiga dan lain2 yg anti islam…

Anonymous
Guest
Anonymous

SIMPAN JE LAH SERBAN & JUBAH TU – Anina tegur Hadi Awang, tuang presideng parti penjual agama, hamPAS. Bekas ahli UMNO, Anina Saadudin menyindir Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana takut untuk bercakap benar. Katanya, adalah sesuatu yang sia-sia dalam menggunakan nikmat yang diberikan Allah sekiranya menjadi pemimpin yang takut berkata benar demi menjaga pangkat dan kuasa. “Jika anda berada dalam kerajaan, parti pemerintah atau menjadi Presiden Parti Islam tetapi anda takut berkata benar demi pangkat, kuasa, kemasyhuran, maka sia-sialah nikmat Allah kepada anda. “Jangan kemukakan alasan kepada saya, tetapi jawablah di hadapan Ya Rabbul Jalil,” katanya dalam… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

hadi patut diberi makan kote anjing, baru cerdik sikit

Anonymous
Guest
Anonymous

Assalamualaikum,, Siapa yang mendedahkan isu pembelian banglo murah LGE dan penjualan tanah kerajaan di Taman Manggis, bukan TGHH, bukan PAS dan siapa yang menghentam hebat LGE ekoran pendedahan ini? Bukan TGHH dan bukan PAS.Siapa pula yang hebat menghentam dan memutuskan hubungan dengan TGHH ketika isu MB Selangor dulu? LGE dan DAP.Umpama langit dengan bumi perbezaan antara TGHH, PAS dan LGE, DAP. Lebih menarik, TGHH menegaskan LGE tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah serta tiada pemimpin PAS yang kedengaran mengutuk LGE ekoran isu ini walaupun LGE cukup lantang menghentam TGHH sebelum ini.Begitu juga MB Kelantan yang dikutuk hebat oleh LGE ketika… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Renungan utk walaun2 Hadi, selaku presiden parti penjual agama yg menawarkan diri jd penasihat ketua penyamun Najib. Kata-kata dari Hujjatul Islam, Imam al Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim. "Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Dan sekiranya kamu terpaksa bertemu, jangan memuji-muji mereka, kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah didurhakai di muka bumi. " Tidak hanya tentang pertemuan, bahkan Imam al… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa barua? bukankan LGE itu pejuang rakyat? yang pernah mengutuk MB Kelantan ketika banjir dulu kerana tidak menghiraukan rakyat? Ketika itu LGE pernah berkata kerajaan yang bagus bukan sahaja bebas rasuah tetapi prihatin kepada permasalahan rakyat.Itu kata LGE, tetapi malangnya LGE sekarang dituduh mengabaikan nasib rakyat miskin di negerinya. LGE juga dituduh berbohong kerana mendakwa tidak tahu nilai pasaran banglo yang dibelinya.Naib atau Timblan Presiden PCM ( maaf tak pasti mana satu) dalam liputan berita yang sama mendakwa LGE bukan sahaja CM tetapi memegang potfolio tanah jadi mana mungkin dia tak tahu nilai tanah di Penang. Lebih teruk lagi penjualan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 1442 hang pun anjing gila

QalamQabut
Guest
QalamQabut

Jom kita baca pulak komen KJ
"Steadylah! Berani kerana benar! Tiada apa yang perlu diselindung dan didolak-dalikkan seandainya anda benar atau tidak bersalah. Bersemuka dan berhadapanlah dengan rakyat dalam memperjelaskan isu yang membelenggu diri atau pentadbiran secara terhormat." Mungkin inilah yang cuba ditekankan oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin iaitu "sebagai pemimpin, dot dot dot tidak sepatutnya sentiasa menuding jari menyalahkan pihak lain setiap kali menghadapi masalah."
Berita penuh di sini…
http://beliabangkit.blogspot.com/2016/03/berani-kerana-benar-khairy-sekolahkan.html#.VvkEAdJ95kg

Korang tau lah KJ ni berani orangnya, tak takut menegur kesilapan orang, tak kira orang pencen ke sapa. Cara lenggok bahasa tu agaknya dia tegur siapa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Lepas Ni "APA"?…hari Ni jari telunjuk KU LI dgn Jari Telunjuk TUN main pedang…"LEPAS TU APA"?…Esok pulak "APA Ya"…gitu gini ..pi Mai pi Mai tang Tu juga la lagunya…SAMPAI EKOR DAN TANDUK NAJIB BERTAMBAH PANJANG tak siapa pun BERANI…itulah orang MALAYSIA BOLEH BUAT…BAK BUK BAK BUK BERBUIH AIR LIUR…macam anjing Gila.

Anonymous
Guest
Anonymous

Syabas!!! Teruskan perjuangan utk Selamatkan Malaysia.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hadi mengamuk sebab Zaid tak jemput dia. Zaid ckp Hadi ni tak bolih percaya. Sbb tak dijemput Hadi keluar arahan supaya ahli Pas boycott deklarasi Mahathir kata dia. Memang lebai corner baring.

Khalid Ibrahim pula merajuk sbb tak dijemput. Dai pun tak bolih pakai. Sokong apa Najib buat selepas dibuang PKR.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan kita marah dengan silent majority ini,kemungkinan mereka-mereka ini terikat dengan jawatan yang dipegang dalam kerjaya mereka,macam TDM cakap ada macai yang check I/C orang yang t/tangan dekelerasi dan mungkin juga akan diambil sesatu tindakan yang menginaya individu ini, siapa tahu akan disosma sebagai penjenayah perang?.Kita patut bersukur dengan support mereka.Macam kaum cina buat pada najib datang ramai-ramai makan/undi habok pun tarak.Sekiranya mereka-mereka ini faham harsat rakyaat Malaysia dah benci dengan tingkah laku mereka dengan adanya perasaan malu diatas perbuatan mereka cepatlah lepaskan jawatan,tetapi jika perasaan itu tiada/muka tebal oleh kerana ditampal dengan…..? nantilah akibatnya.Tahniah kepada blogger yang bawa live… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Cerdik ke kalau kita hadhir dan mendengar ucapan Mahahtir yg kata zaman dia walau pun dia diktator tak ada orang suruh di letak jawatan?.Dia pekak ke denan teriakan puak reformasi 'Undur. Mahahtir undur' dia buat lupa ke bila Anwar hentak meja depan dia dan kata'yuo yg kena letak jawatan'?.Ikan bilis dan orang nyanyuk yg hadhir tu boleh lah dia goreng.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak ada sesiapa kena goreng kerana semua termasuk Mahathir sendiri sedar sejarah Reformasi Anwar Ibrahim.

Yang kena goreng ialah percayakan Najib. Ini bukan sejarah sebab ini sedang berlaku dan masih berlaku. M

Anonymous
Guest
Anonymous

tahniah Tun buang masa, najib msh lg Pm..baik mgaji..cuuplah2 gila kuasa! pada pencacai angkat tahit Tun, selamat makan..isaplah telo Tun dr dulu sampai kini ..kikikiki

Anonymous
Guest
Anonymous

Silent majority….wake up and speak out please. You and your children will pay the price too if you remain silence

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Tahniah Tun dan semua yg hadir inilah masanya agar pemimpin rasuah penyamun penyangak gila kuasa undur termasuk anjing2 serta pengampu dan pemakan dedak

Anonymous
Guest
Anonymous

kau jembalang…

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun m teruskan perjuangan amin. Hingga capai matlamat

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS sekali lagi ketinggalan kapal.
mereka selalu silap.langkah dlm mbaca kehendak rakyat dan akan selamanya rugi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas datang le bang. Bukankah pemimpin tulin pas yakni Mahfuz dan Husam juga berucap. Anggaplah pas hadi yang tak datang. Elok mereka tak datang pun. Senang ahli2 buat keputusan. Nak ikut pas asal ke atau nak ikut pas hadi. Tengoklah nanti, senyap2 mereka akan cabut lari. Diminta hadi banyak2 buat serangan kepada orang2 yang dia benci. Memuji2 orang yang dia suka. Hadi kena banyak buat u turn mereng sikit hingga pengikut2nya mabuk dan muntah. Akhirnya mereka pasti terjun sendiri bas itu dan cari bas lain…

Anonymous
Guest
Anonymous

Itulah…pak serban politikus yang asyik mencelakakan orang mukmin sebagai Kafir, tak adalah akibat yang lurus untuknya

Anonymous
Guest
Anonymous

Geng Lebai x sokong ke?

Pinjam seloka awang batuburok

Melayu menipu dgn syahdu
Quran Hadis disalahguna untuk mengampu,
Mungkar didepan mata jadi kelabu,
Rasuah dikata sedekah celaru harubiru.

Anonymous
Guest
Anonymous

Geng lebai pun menutuh dalam keretapi dgn bini orang

Anonymous
Guest
Anonymous

Alangkah bagus nya jika Saudara Anwar Ibrahim ada bersama pada masa itu. Saat itu lah Saudara Anwar Ibrahim menjadikan perjuangan nya untuk Malaysia baru benar-benar menampakkan satu kejayaan. Hero sebenar ia lah Anwar Ibrahim yang sanggup berkorban. Hebatnya Tun Mahathir ialah kerana jasanya dan visinya untuk negara. Jika pemimpin UMNO yang sekarang berani dan bijak menyatakan kebenaran, Najib dan negara akan selamat. Tetapi pemimpin UMNO sekarang inilah yang juga yang telah memusnahkan segala-galanya dengan melaga-lagakan Tun Mahathir dengan Saudara Anwar Ibrahim. Tidak bijak kerana kepentingan sendiri di utamakan. Amat malang, Najib yang dipertahankan bukan seperti Tun dan Zahid yang tidak… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

No Najib, no Anwar. Dua-dua pun korup, kuat menipu dan salahguna kuasa.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebelum ini Anwar dituduh memiliki RM 100 juta tapi tidak sesiapa pun Ahli Parlimen menuduhnya di luar Parlimen.

Terakhir kes Nalla yang mendakwa Anwar menerima RM60 juta akhir Nalla mengaku bukan dia yang cakap tapi Utusan.

Najib dituduh bebarapa kali didalam dan di luar Parlimen namun Najib tidak ambil tindakan Mahkamah.

Malah Najib sendiri mengaku duit telah di masukkan ke akuan peribadi nya.

Anwar di penjara bukan kerana korup tetapi dengan mengunakan bontot.

Anonymous
Guest
Anonymous

Maaf pembetulan ttg gambar.Itu bukan Wan Rahim tetapi Y.M. Tengku Puji Tengku Abd. Hamid of Pahang

Anonymous
Guest
Anonymous

Kami menyokong dari jauh…well done!

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Tahniah..
Saya percaya berjuta lagi menyokong dari jauh..
NO NAJIB NO BN

Anonymous
Guest
Anonymous

skrg kita tunggu anging2 najib nak menyalak. keruak, dahlan, anuar n otherr

JawaHill PM
Guest
JawaHill PM

Tak berminat nak turut serta kerana masih terasa pedihnya dan tersiksa hidup di zaman pemerintahan Dr. MAHATHIR selama 22 tahun. Kata Man Bai masih aku terasa .Dua dua pemimpin tu 5 x 2 2 x 5 .

Anonymous
Guest
Anonymous

ni sorang lagi org melayu yg bodoh

Anonymous
Guest
Anonymous

Hang tersiksa hidup zaman Mahathir pasai apa?Tak ada beras ka,…..kena tangkap sebab amalkan onani ka,…..dipenjara kerana meliwat ka,atau duit gaji selalu habis sebab ikut konsert Mat Sabu?

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan pasai tak dak beraih…..pasai zaman Tun tak dak GST.

Anonymous
Guest
Anonymous

JawaHill PM…bohong sikit2 sudahlah..nikmat hidup zaman Tun M takkan berulang selagi adanya Najib yang takutkan segala2 nya…

Anonymous
Guest
Anonymous

Jawahill tersiksa? Pastinya kamu telah buat salah dan berdosa pada zaman Dr. M.

Anonymous
Guest
Anonymous

sian jawahill, jgnlah marah dia, hang pa tau tak macam mana rasa nya tersepit kulit teloq kat zip seluar, bisa! masa zaman tun dulu si jawa ni pemalas, tak ada duit nak beli spender. zalim betoi tun ….

Mohamed Noor
Guest
Mohamed Noor

sakit siot perut aku…hehehe….

mohd arshad raji
Guest
mohd arshad raji

Bolehkah Najib dan Rosmah tidor lena malam ini?

Anonymous
Guest
Anonymous

rosmah akan kemut najib lebih kuat malam ni!

Anonymous
Guest
Anonymous

Pirahhhh adnan mansor tengku tipu tengku umang umang. Kau sendiri pun tak betul nak ugut2 ahli umno pula.
Bapak kau punya ker umno ni?
Muka pun macam bapak ayam nak ugut2 orang pula. Boleh jalan lah mabuk.
Macamlah kami takut sgt kat dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

sabar 23:44
jgn marah dgn mankok tu (adnan). darjat dia tinggi. TENGKU bro…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kang ditimpa daulat kang.

QalamQabut
Guest
QalamQabut

Ehh… Nama dia TENGKU ke TUNGKU?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tahniah pada semua yang hadir. Bersatu jatuhkan Najib matlamat kita

Anonymous
Guest
Anonymous

Syabas dan taniah daripada kami insan yg kerdil dlm UMNO.

Norie Publisher and Marketing
Guest
Norie Publisher and Marketing

Semoga mencapai objektif.

Norie Publisher and Marketing
Guest
Norie Publisher and Marketing

Semoga mencapai objektif.

Ozz
Guest
Ozz

Saya turut berada di sana. Politik Malaysia semakin beranjak menuju kematangan. Syabas kepada yang hadir. Selamatkan Malaysia!

EverythingToHide
Guest
EverythingToHide

Sebenarnya ramai yg duduk dlm silent majority.
Cuma mereka tak mahu ke hadapan je.

Anonymous
Guest
Anonymous

Silent Majority = Bacul

Wanita tidak sepatutnya mengundi. Dan x perlu pun undi mereka utk menentukan halatuju negara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju. Tak perlu jadi bacul untuk masa depan anak cucu yang baik. Keluar tunjukkan sokongan!!

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 07.38 baik kau pi kerat je kote kau tu, tak ada gunanya. bacul doh!

Anonymous
Guest
Anonymous

jantan bacul mana yg ckp wanita tak perlu mengundi tu? mesti mak dia bodoh giler sbb tu dia rasa wanita semua mcm mak dia tak reti pikir dan buat pilihan.