GUANE NI TUAN GURU, PECAT DR HASAN ALI BOLEH PULAKK?

Berkata-katalah Presiden Pas, Hadi Awang yang sekarang sudah pandai memakai baju berwarna merah jambu, bukan lagi hijau seperti zaman dulu-dulu bahawa Islam tidak menggalakkan memecat pemimpin, sebaliknya hanya perlu membetulkan mereka.
“Budaya pecat pemimpin tidak digalak dalam Islam. Islam tak galak pecat pemimpin, perbetul boleh.
“Kita kena sabar memperbetulkan pemimpin,” katanya ketika berucap di Parlimen.
Ehh…ehh…cantiknya kenyataan ini dan jika ada markah yang patut diberikan, sudah tentu boleh diberi lima bintang tanda “cemerlangnya” Hadi kebelakangan ini.
Dalam masa yang sama, sudah tentu yang paling gembira mendengar kenyataan Hadi itu ialah Najib Razak sendiri.
 Makna kenyataan itu sangat jelas bahawa Pas tidak akan setuju dengan sebarang usaha untuk menyingkirkan Najib, malah akan terus bersabar dengan segala macam karenah dan onar dalam kepimpinan Perdana Menteri yang bukan lagi rahsia kepada seluruh dunia.
Tetapi, ingin juga ditanya kepada Hadi Awang, tidakkah beliau lupa bahawa Najib jugalah yang mengetuai gerakan “memecat” Menteri Besar Perak dari Pas, Nizar Jamaluddin pada tahun 2009 dahulu?
Jika benar Islam tidak menggalakkan pemecatan pemimpin, bagaimana sekarang beliau boleh berkawan rapat dengan “ketua gerakan pecat-memecat” itu?
Lebih dari itu, dalam UMNO sendiri Najib juga sudah melakukan banyak pemecatan dan penyingkiran bagi tujuan mengekalkan kuasanya.
Tidakkah Hadi terasa “geli” ketika berbaik-baik, duduk-duduk  berdekatan atau semasa ketawa-ketawa bersama Najib?
Selain itu, kiranya benar Pas mengamalkan pendekatan membetulkan pemimpin atau dalam kata lain hanya memberi teguran, ingin juga ditanya, sudah berapa kali beliau cuba “memperbetulkan” Najib berhubung isu 1MDB dan wang berbilion-bilion yang diakui Perdana Menteri sendiri masuk ke akaun peribadinya?
Atau apa yang berlaku Najib yang sekarang sudah bergelar “bilionwan” itu yang sebenarnya sudah berjaya “memperbetulkan” Hadi Awang untuk condong kepadanya?
Satu perkara lagi sebelum terlupa dan kiranya Hadi Awang tidak lagi mengingatinya, bagaimana dengan Pas sendiri yang pernah memecat Dr Hasan Ali sebelum ini?
Kenapa dipecat? Kenapa tidak sekadar ditegur atau bersabar saja dengan karenah-karenah yang ditimbulkan oleh Dr Hasan Ali?
Guane ni Tuan Guru? (SH 09/03/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:38 pm

77
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
An AnonymousAnonymousLepat Kaperskyjawipekanwak raden Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
An Anonymous
Guest
An Anonymous

TOLONG PERHATIKAN DI BAWAH..

INGAT PAN INGAT DAP!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Laporan blok ni tak seimbang. Kutuk Hadi habis-habisan tapi tak sentuhpun Guan Eng macam bagus sangat si Cina Yahudi tu. Minta tolong SKMM haramkan blog niee…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Drpd Guan eng baik ko hentam Idris haron. Bodoh ka beliau sambil mendakwa BN belanja 1.5 bil utk pilihanraya lepas ? Ataupon mabuk ketum ? Kalu pembangkang ckp kami boleh paham. Ini org Umno dan KM sendiri bercelaru ! Bangang betuii mamat ni !

Anonymous
Guest
Anonymous

kau yang bangang! sokong membuta tuli

Anonymous
Guest
Anonymous

1.5b diakui snndiri oleh BN. YANG dok kata Hadi tu mana ada bukti. Guan Eng pecah belahkan PAS ada bukti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tengok Budin kau bukak cerita pasal orang alim tu..semua orang dah kutuk dia …kau rasa tak bersalah kee…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau betul alim ulamak tak mungkin Hadi mengTakfirkan sesama orang mukmin – dalam Amanat bathilnya. Tok guru saya cukup mengutuk perbuatan Hadi Awang itu!

Anonymous
Guest
Anonymous

Alim alim kucing. Meeeowww !

Anonymous
Guest
Anonymous

Dipendekkan citer hj hadi ni dah nyanyuk sbnrnya.. sb tu dia lupa ape yg dia ckp dulu2.. tngk le skg umur dia dah brape…jgn le marah dia.. x baik tau marah n maki orang tua alim camtu..

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuang presideng alamak satu malaysia bole mcm2 fatwa belit pasal da join putarjaya sdn bhd.nak gelak ta bole nangis pun tak bole apa la nasib malaysia dan rakyat da ada pluang ustad do kencin rata2.terang bulan ah wang sokong jibgo .jgn malukan islam letak jawatan dan taubat da cukup.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sudah masuk empayar . Walau tahu pahit tapi tetap khabo sedap.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kena liwat jer la penyokong-penyokong PAS terutamanya dari Kedah, Pulau Pinang, Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Melaka. Sokong parti bagai nak rak, buat kerja Unit Amal berbagai. Objektifnya satu; Tumbangkan UMNO! ABU lah apa lah.

Sekarang Pak Lebai dari Terengganu dah start sokong geng yang buli, aniaya, cerca dan ludah korang.

Padan muka. Mesti balasan sebab perjuangan korang tak ikhlas hahahahaa….

p/s Pak Lebai tanya sikit, Kalau berjuang satu nada, satu irama dengan parti yang kau kata kafir, parti korang kira kafir juga tak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Lepas ni, tengok lah apa pulak lagi fatwa yang di keluar kan oleh hadi aweng

Lepat Kapersky
Guest
Lepat Kapersky

aku rasa sudah kena bontot dengan najib kot pak lebai sorang ni. maklumlah "cash is king"

Anonymous
Guest
Anonymous

Nampak nya Hj Hadi betul-betul dah jauh dari Islam. Dalam Islam pun ada larangan dan undang-undang menghukum. Kesalahan Najib ialah tidak Amanah dengan menguna kuasa yang ada pada nya.

Negara pun ada undang-undang dinana jika dapat dibukti Najib boleh dipenjarakan. Najib dan kuncu-kuncu nya berjaya tutup perbuatan Najin.

Mana ada perkerjaan dan jawatan yang telah melakukan kesalahan besar hanya perlu diperbetulkan dan dihadapi dengan sabar. Berapa minggu lagi nak bersabar.

Nasihatkan lah Najib supaya perkara ini diselesaikan melalui mahkamah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ah wang duit da byk jdi pinin lalat da.jgn makan sumpah rakyat pasal jadi sampah jibgo.

Anonymous
Guest
Anonymous

Inilah dugaan utk Hadi Awang sebenarnya. Tn Guru yg satu masa masa dulu begitu benci orang melayu yg sokong umno sampai menjatuhkan fatwa seolah2 dia lagi hebat dr Nabi SAW kini telah lupa apa yang dia kata. Tun M dan LKS duduk semeja salah tp dia yang terlebih dulu ddk semeja dgn LKS. Hukum mana yang kata dia buat boleh tapi orang lain tak boleh? Siapa kah dia? Setau saya takde beza kita di depan Allah melainkan org yg tinggi taqwanya. In the end of the day, he is just a politician. So sebelum jatuhkan hukum atas org lain muhasabah… Read more »

wak raden
Guest
wak raden

Hj. Hadi ni pun dh kena nasi kangkang rosmah ke??

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan nasi kangkang tapi dedak kangkang

Anonymous
Guest
Anonymous

Hadi dah makan dedak mahal. Ahli pas tak boleh lawan tok guru hadi, ulama dunia, timbalan presiden tu. Lawan ulama bermakna tolak islam. Jadi kafir tu. Rujuk balik sejarah ceramah hadi kalu nak nafikan. Tak apa, pegangan politik boleh tukar, tak berdosa, quran jer tak boleh tukar. Tafsir boleh ubah suai ikut masa dan pegangan politik. Nama pun ulama politik.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini hadi pukumak kalau jumpa dia dengan ular…..katok dia dulu. Pptuuuihhhh.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jgn katok hj hadi tu. Dia skrng ni buah hati najib.Ingatkah lagi peristiwa memali. Siapa yg nak rampas kuasa drp kerajaan masa tu?Siapa kah yg mengisytiharkan penyokong pas yg terkorban tu mati syahid?Macam mana pula dgn anggota2 polis yg terkorban kerana menjalankan tugas dalam peristiwa tu?Mana dia tabung memali yg ditubuhkan untuk membantu ahli keluarga ahli pas yg terkorban?Tanya ahli keluarga pas yg terkorban adakah mereka mendapat manfaat drp tabung tersebut?Kemana perginya wang drp tabung memali tu? Siapa yg sebenarnya dapat?Hj hadi, dosa kau kpd agama bangsa dan negara cukup byk termasuk kafir mengkafir boikot memboikot serta maki hamun yg… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul cakap saudara; orang kuat PAS ketika itu, Cikgu Non dah mohon ampun dengan Dr. Mahathir sebab berpuluh tahun dulu Cikgu Non pernah cuba membunuh Dr. M di Pasir Putih Kelantan. Itu jam ahli PAS tergila dengan ajakan Hadi Awang mengkafirkan Dr. M dan segalanya Barisan Nasional.

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa yg sesat skrng ni???
Hj hadi kah? PAS kah?? Atau najib dan UMNO yg bakal disesatkan oleh hj hadi???

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya nasihatkan mana2 jurugambar media supaya mengambil gambar ketika tangan tuang amanat relax dibawah.Hampir kesemua gambar tuang amanat tangannya melilau mencakar angin semacam sesunggut sotong baru dicandat naik perahu.Secara logik psiklogi manusia, kecelaruan fikiran seseorang samaada sedar atau tidak akan ditunjukan secara fizikal.Tolonglah, ikhlas nak nasihat.

Ufieklz.Net
Guest
Ufieklz.Net

saya kurang ngerti masalah ni

Anonymous
Guest
Anonymous

Nampak nya agama dan amalan hidup cara Islam tidak dapat membentuk seseorang menjadi jujur dan manusia yang baik.

Hadi adalah satu contoh Islam yang tidak baik.

Memahami Islam yang se benarnya dan cara hidup Islam yang di amalkan dengan rasa rendah diri akan menjadikan seseorang itu dipandang mulia dan berakhlak.

Alhamdulillah … mujur ada Anwar Ibrahim … yang kuatkan tangan ini terus memegang tali-tali Allah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Macam mana dia lilit serban di atas kepala mcm tu lah dia belit orang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Untuk persembahan kali ini..kumpulang TPresideng..tidak mengecewakang..saya bagi 5 HA (HaHaHaHaHa) dan man of the match minggu ini adalah Haaaaadii Waaang!!

Ali
Guest
Ali

Org pas makin bodoh dpt pemimpim yg bodoh…ABUP

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini namanya Tuang Garu kaki ponteng..

kah kah kah!!

Anonymous
Guest
Anonymous

…..lebai marang

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Entahlah pari ni pun satu hal dlm pru akan datang ni silap hari bulan kelantan pun bungkus takkan tak boleh baca K Penerangan Umno pun org kelantan tempat lain mereka maduk angin keluar asap je yg hebat yb Husam pandai baca politik tapi klu dapat dedak tak taulah tunggu dan lihatlah lepas ni

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Entahlah pari ni pun satu hal dlm pru akan datang ni silap hari bulan kelantan pun bungkus takkan tak boleh baca K Penerangan Umno pun org kelantan tempat lain mereka maduk angin keluar asap je yg hebat yb Husam pandai baca politik tapi klu dapat dedak tak taulah tunggu dan lihatlah lepas ni

Anonymous
Guest
Anonymous

Demoksrasi ni acuan Yahudi itu pasal bukan senang nak jatuhkan JIb.

Anonymous
Guest
Anonymous

Malaysia ni Negara secular ingat senang ke nak lulus hudud.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hudud kepala hotak Hadi! Pergilah hukum Mustapha Spender Ali PAS main pompuan di hotel KL dulu!

Anonymous
Guest
Anonymous

Klu berlaku pada pemimpin negara lain….lama dahhh harakiri….klu degil sgt buat derkkk jea….sahih kena humban dlm tong sampah!!! Apa2pun memang kena berguru…. cara2 nak but muka seposen….walau ribut topan melanda….still maintain selamberland….

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuang amanat dijadikan belacan untuk menampal kapal umngok yang tidak dapat diperbaiki lagi.Cash is king umpama cinta buta, cash is king tak kenal lebai, ostad,ularmak atau tuang guru.

Anonymous
Guest
Anonymous

Muhyidin pun jumpa Kit Siang. Okay peee

Anonymous
Guest
Anonymous

Jumpa hadi jumpa najib, bagai pinang dibelah dua..sedondon sangat.Bodoh piang tak dapat diselamatkan, bodoh sombong mengaku bijak budak tadika pun tidak percaya.

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS dah usahakan apa yang termampu laksanakan hudud. Allah akan Tanya usaha bukan keputusan

Anonymous
Guest
Anonymous

Usaha guna kepala lutut. Bole ke diterima?

Anonymous
Guest
Anonymous

kepala lutut tu kau la sebab tak guna kepala otak

Anonymous
Guest
Anonymous

jgn jadi bodoh. pas dah memerintah kelantan hampir 20 tahun. sampai skrg habok pun tak buat. menyalak je pandai

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas ni main kote pandailah

Anonymous
Guest
Anonymous

Malaysia negaraku…. ISLAM agama rasminya….tapi telah mengamalkan undang2 rimba….hatta utk mnyelamatkan seorg manusia 'terhebat' abad ini….Syabas kpd semua yg bersekongkol dlm memberi 'nyawa' kpd manusia 'pilihan' ini….berjawab laa kamu di Padang Mahsyar nanti….

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuh Guan Eng dah Berjaya porak-perandakan PAS. Sekarang nak try PKR plak. Amanah BARUA tak kisah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Halo macai, kenyang ke makan dedak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Komen mintak nak pergi umrah. Hihi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini satu petanda yang bagus untuk Hudud ala PAS dimana bukan sahaja pemimpin, malah pencuri, perogol, pembunuh, penjenayah semua boleh kasi nasihat dan kasi betul supaya tidak dipecat ! Ohh sori tidak dihukum !

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau ni Budin suka sangat main spekulasi. Tak ada satu pun yang jadi bukti pasal Hadi nie…Ada ke dia macam JIb. Ade ke bukti Hadi salah gunakan kuasa atau menyelewengkan duit rakyat

Anonymous
Guest
Anonymous

dia tak menyeleweng duit rakyat..tetapi dia MAKAN GAJI BUTA…Selalu ponteng DUN Rhu rendang.Dan selalu ponteng Parlimen…HALALkah dia makan duit rakyat…dia sama hina dgn pencuri duit rakyat.Bukan fitnah..cuba check logbook kedatangannya…hampir2 NIL kedatangannya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Cakap dia yang tak boleh pakai. Hujah cari makan.

Bila Najib tak boleh tapi MB PAS Nizar boleh. Ustaz Ahmad Awang cakap ada panggilan talipon dari pemimpin tertinggi PAS minta supaya PAS bergabung dengan UMNO tubuh kerajaan negeri.

Sekarang siapa jadi MB Perak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau pas nak bergabung hj hadi kenalah islamkan semula umno sebab dulu dia yg kafirkan umno dan mengkafirkan semua ahli umno. Dia juga kata nikah kahwin orang umno tak sah
Hj hadi sila bagi pencerahan

ahmad nizam Hasan
Guest
ahmad nizam Hasan

aku bagi empat HA jer kat lawak terkini adiawang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hadi nie dia orang politik jadi cakap dia pun politik lah. Tengok walau Budin kutuk ….Hadi dah hantar wakll di Deklarasi rakyat baru-baru ni…Mustafa Ali dan seorang lagi pemimpin PAS

Anonymous
Guest
Anonymous

wahai Budin kau nie dah 10 kali tulis pasal Hadi tapi pasal Guan Eng sekali harampun tak pernah. Kau ni dah kena dedak DAP ke….

Anonymous
Guest
Anonymous

Dei dunggu, kalu lu nak lu kasi bukak satu blog la. Boleh hari2 kasi taruk Guan Eng. Apa pasal lu sini mari bising. Tak cukup dedak ka ? Mintak najib kasi lu susu 1M la. Podah deii !

Anonymous
Guest
Anonymous

kau lah buka blog kau

Anonymous
Guest
Anonymous

Berita dalam TV pun senyap pasal Pulau Pinang dan Selangor.

Kelaku LGE 10 kali lebih baik dari kelaku Hadi. Itu sebabnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

harap pakai jubah, serban dan janggut. tapi tak ada akhlak..

Anonymous
Guest
Anonymous

hadi tak sokong pecat pemimpin semata2 utk mengekalkan kedudukan dia.

kenyataan tsb adalah jelas utk ahli2 pas supaya tidak memecat hadi sbg presiden.

Anonymous
Guest
Anonymous

budin klu boleh jgn masuk hadi dlm blog u menyakitkan hati aje

Anonymous
Guest
Anonymous

Dei anon kalu boleh lu pun jgn sini masuk la. Lu sakit hati ka blog pro-najib tak kasi lu masuk bikin komen ? Enna daa deii !

Anonymous
Guest
Anonymous

blog ni nanti nak kena blok kat najib

Anonymous
Guest
Anonymous

16 58
Hanya mengambarkan sakit hati nya pada Hadi
Memang menyakitkan hati. Laknat…

Anonymous
Guest
Anonymous

Haji hadi sudah menjadi penjilat tegar Ah Jib Gor. Biarkanlah. Matlamat menghalal carakaannnnn????

Anonymous
Guest
Anonymous

Hadi aweng, ingat tak fatwa engkau dulu yg pecah belahkan keluarga, rumahtangga, ummah di Malaysia. Ingat tak dulu?

Anonymous
Guest
Anonymous

haram jadah ni dah lupa. dia ingat rakyat lupa. babi punya hadi

Anonymous
Guest
Anonymous

sebab tu bibir hadi sumbing. cakap tak serupa bikin

Anonymous
Guest
Anonymous

org pas hanya pak turut. sokong hadi yg tak ada otak. apa sikt takbir. apa cikit takbir. itu aja org pas pandai.

Anonymous
Guest
Anonymous

HADI ni haram jadah. HADI ni betul2 PUKIMAK…

Mali Muyung
Guest
Mali Muyung

Astagfirullah al adzim. Apa sudah jadi dgn Hj Hadi ni?
Mungkin ini lah golongan ulama yg memperdagang ugama untuk kepentingan politik.
So pathetic.

Mali Muyung
Guest
Mali Muyung

Astagfirullah al adzim. Apa sudah jadi dgn Hj Hadi ni?
Mungkin ini lah golongan ulama yg memperdagang ugama untuk kepentingan politik.
So pathetic.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau tak suka jangan lah memaki hamum.
Jangan lah ikut macai macai Ah Jib Gor atau macai macai Anwar

jawipekan
Guest
jawipekan

Apa beza dengan macai macai PAS gang mengikut pemimpin dengan membuta tuli.Quran menyuruh manusia menggunakan akal fikiran sebelum mengambil keputusan tapi pengikut pengikut PAS lebih taat kepada pemimpin dari taat kepada perintah Allah.