DEKLARASI RAKYAT SETIDAK-TIDAKNYA MESTI DAPAT SEJUTA TANDATANGAN

Analogi yang diberikan oleh Tun Mahathir Mohamad untuk menjelaskan kerjasama yang diambilnya bersama parti-parti pembangkang, khususnya DAP berkaitan Deklarasi Rakyat barangkali tidaklah terlalu sukar untuk difahami.
Dengan memberikan contoh permusuhan antara Sunni dengan Syiah, Hamas dengan Fatah dan Iran dengan Arab sedangkan musuh sebenar yang harus mereka hadapi ialah Israel yang dibantu Amerika Syarikat, gambarannya ialah bekas Perdana Menteri itu juga mahu rakyat yang gelisah, gundah gulana dan celaru ketika ini turut memberikan tumpuan kepada musuh mereka yang satu yang harus dihadapi berbanding hal-hal lain.
Mengambil kira musuh yang satu yang harus dihadapi kini ialah Najib Razak, ideologi dan pendirian politik masing-masing, bagi Tun Mahathir, haruslah dilupakan buat seketika sehingga matlamat yang ingin dituju itu benar-benar tercapai.
Katanya, mereka yang hadir dan menandatangani deklarasi itu bukan atas kapasiti ahli dan pemimpin politik, sebaliknya sebagai rakyat Malaysia yang khuatir akan kesan buruk atas perlakuan Najib sebagai Perdana Menteri.
Bagi semua rakyat Malaysia, hanya penyingkiran Najib sahaja yang boleh memulihkan demokrasi dalam negara, kata Tun Mahathir lagi.
Bagi mereka yang benar-benar ingin melihat negara ini dipulihkan berikutan imej buruk yang ditimbulkan Najib, baik di dalam dan luar negara serta kelumpuhan pelbagai institusi awam yang diakibatkan olehnya, inilah masanya untuk menunjukkan pendirian dan kecekalan hati.
Caranya tidak lain ialah dengan lebih ramai dapat memberikan  komitmen,  sokongan serta menandatangi Deklarasi Rakyat tersebut.
Apa yang menggembirakan sehingga ini ialah berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh portal Malaysiakini kepada hampir 6,000 responden, didapati lebih 70 peratus menyokong deklarasi itu. Semalam pula dilaporkan, lebih 32 ribu sudah menandatanganinya.
Dengan ini, pihak-pihak yang berkepentingan berkaitan Deklarasi Rakyat itu harus memastikan dalam tempoh terdekat ini sekurang-kurangnya sejuta tandatangan dapat dikumpulkan agar ia benar-benar memberi impak dalam memberi tekanan kepada Najib.
Dapat dilihat di pelbagai media puak-puak pro Najib begitu kepanasan dengan Deklarasi Rakyat ini sehingga bermacam-macam tohmahan dan percubaan mengalihkan isu telah dilakukan, termasuk dengan menakut-nakutkan berkaitan ancaman DAP dan sebagainya.
Malangnya tidak ada yang berani menyanggah isi atau intipati deklarasi itu.
Tetapi jika semua orang dapat memahami seperti yang dijelaskan oleh Tun Mahathir bahawa persefahaman itu tidak berkaitan dengan parti, sebaliknya atas kedudukan sebagai rakyat  untuk menyelamatkan negara dan kemudian bersatu hati untuk menghadapi musuh yang sama, deklarasi ini tidak mustahil umpama penyatuan seluruh negara-negara di Timur Tengah dalam menghadapi Israel yang disokong oleh Amerika.
Di sinilah pentingnya sekurang-kurangnya sejuta tandatangan itu diperolehi dalam waktu terdekat ini.
Hanya dengan menunjukkkan deklarasi itu benar-benar berada di hati rakyat, barulah kesan dan jalan kejayaannya lebih terbentang luas. (SH 10/03/2016).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:38 pm

27
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousE AH Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Pada aku, lebih baik Anwar dilepaskan. Biar orang ramai sendiri menilai beliau. Tahukah sekalian ramai juga di PKR tidak mahu Anwar lagi ? Tetapi ramai tidak tahu perkara ini kerana Anwar dikurung dan kekuatan atau kelemahan beliau yang sebenar tidak diketahui umum. Jadi biar dia lepas dan kita tengok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Selama ini Rakyat boleh bersuara semasa Demo, Picket, tulis dalam blog atau bising sesame kawan. Tetapi sekarang dengan adanya petisyen maka bolehlah membuat secara formal bantahan anda. Saya bukan cakap pasal DR sahaja malah penyokong najib pun boleh berbuat perkara yang sama. Cuma masalah yang diragui dengan cara sebegini ialah sesiapa boleh masukkan nama dan IC tak kira betul atau tidak.

jamil
Guest
jamil

Itu tinjauan DEKLARASI RAKYAT. Bagaimana kalau dibuat tinjauan yang beriku:-
1. # RespectMyPM
2. # REJEctMyPM
Mana yang tinggi peratus dia

Anonymous
Guest
Anonymous

Bersatu rakyat malaysia tanpa mengira bangsa dn agama untuk menyelamatkan tanah air dri lanun seluarbesi jibgo dn puti rakus minakerbau.

Anonymous
Guest
Anonymous

Takyah sain-sain..buang karan jer..tu ari utk sokong anwar kuar penjara pon sain jugak..ade budak Najibbur Razakstan tu heran..eloknye..pakat ramai-ramai gi umah dia..kite pakat sekeh pale bengap dia tu sikit sorang..perasmian acara akan dimulakan oleh Tun M..amacam?

Sentiasa Panas
Guest
Sentiasa Panas

Deklarasi ini mungkin gagal dimata najib dan penjilat tapi sudah berjaya dengan cemerlangnya di hati rakyat.

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Ybhg Tun kami menyokong penuh deklerasi tersebut jgn gundah rakyat yg teraniaya akan terus menyokong yg baik dan menlaknat kemungkaran yg sedang berlaku sekarang hinggakan nama malaysia tersohor sebagai negara yg menjuarai rasuah tetapi kita heboh mengatakan ini negara islam tetapi tak mengikut lunas2 islam

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Ybhg Tun kami menyokong penuh deklerasi tersebut jgn gundah rakyat yg teraniaya akan terus menyokong yg baik dan menlaknat kemungkaran yg sedang berlaku sekarang hinggakan nama malaysia tersohor sebagai negara yg menjuarai rasuah tetapi kita heboh mengatakan ini negara islam tetapi tak mengikut lunas2 islam

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg penting rakyat jgn jadi alat atau kuda tunggangan najib.Menteri2 UMNO, MT UMNO, Ketua2 Bahagian UMNO semuanya pemakan dedak belaka sebab itu mereka akan tetap dan terus bersekongkol dgn Najib.Kerana itulah Najib berani gunakan slogan Cash is King.Daripada Najib dapatkan Cash yg byk ini untuk terus menjadi King?Dengan apa yg berlaku pada hari ini rakyat kena tanya diri mereka sendiri.Wang yg cukup banyak dlm akaun peribadi Najib datang daripada mana dan sekarang telah pergi kemana?Najib kena bagi pembuktian tentang duit ini. Begitu juga 2 credit yg dipegang oleh najib.Kenapa mesti ada 2 credit card drp bank yg sama?Kalau najib pegang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Cash is king adalah rasuah yang telah jadi penyakit kronik kepada sebahagian rakyat Malaysia. Inilah halangan utama penyebab agenda pembaharuan, reformasi yang diharapkan tidak dapat dilakukan terhadap kerajaan Barisan Nasional khasnya penyingkiran Najib sebagai perdana menteri. Jangan pandang remeh terhadap rasuah yang diamal oleh Najib. Tanpa mengetahui cara merawat, mencegah, menghapuskan nikmat rasuah itu apa jua program yang diilhamkan tidak akan mampu dilaksanakan dengan jayanya kerana dari rasuah itu akan wujud pngkhianat diserata pelusuk sebagai penghalang. Ketika ini Najib dilihat sebagai pengecut tapi beliau masih mampu tersenyum dan ketawa kerana rasuah telah berjaya melindungi beliau dari kesalahan menipu dan mencuri… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous
Anonymous
Guest
Anonymous

Di mana, bagaimana, nak tandatangan diklarasi rakyat, sokong 1juta%

E AH
Guest
E AH

Deklarasi Rakyat Selamatkan Malaysia tidak akan mencapai sasaran jika1. Ahli UMNO khususnya anak muda terus dihadapkan dan menerima bulat-bulat dakyah Utusan Malaysia, Berita Harian, NST, Harian Metro dan The Star bahawa Melayu dan Islam di Malaysia dalam ancaman.2. Ahli UMNO khususnya anak muda menerima bulat-bulat tuduhan Dr Mahathir Mohamad adalah pengkhianat bangsa dan agama.3. Ahli PAS khususnya penyokong tegar Haji Abd Hadi Awang menjarakkan diri dari undi tidak percaya terhadap Mohd Najib Abd Razak4. Rakyat tidak berparti khususnya anak muda sudah tidak berminat mengikuti perkembangan negara Perlu diingat berapa usaha sebelum ini untuk menjatuhkan kerajaan Najib-Regim oleh pihak pembangkang dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pang, pung, pang, pung, akhirnya ko konar kat Anwar jugak.

Ada ka patut.

Sempat jugak menangguk hee..

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju dengan membebaskan Anwar Ibrahim adalah jalan penyelesaiannya.

Bermula dengan penyingkiran Anwar Ibrahimlah mulanya semua institusi di usik. Ini bukan mengungkit.

Ramai yang terlibat akan menanggung malu dan merasa dosa yang dipikul amat berat. Mereka tidak terkata-kata dan ini peluang yang Allah swt berikan pada Tun Mahathir.

Mungkin Anwar Ibrahim terus dipenjara tetapi Tun Mahathir telah membebaskan Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat.

UMNO … umpama telah ditolak oleh Tun Mahathir ke gaung yang gelap dan dalam.

Semua nya terletak di tangan Tun sendiri.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jika yang masih tidak memberi sokongan deklarasi rakyat.. nak tanya, jika tidak tanda tangan, adakah Najib akan beri baki RM1.1 billion kepada anda? Tidak. Sebab anda adalah rakyat yang di lembukan oleh UMNO.

Tetapi jika anda tanda-tangan deklarasi tersebut, anda juga tidak dapat apa-apa tetapi negara anda pulih dan sembuh dari segala penyakit. Anda adalah rakyat yang merdeka !

Anonymous
Guest
Anonymous

Jumpa kawan-kawan atau jumpa sedara mara.. tanya dah tanda-tangan ke belum ?

Kalau belum…nanti bila dia cerita pasal Najib kasi tarok lah !!

Ini bukan tenguk mat rempit berlumba.. siapa menang dan siapa yang tergolek.

Ini bukan kerja suka-suka tapi tanggung-jawab.

Anonymous
Guest
Anonymous

Adnan mansor gila tu yang nak menganjurkan perlumbaan untuk mat rempit dalam bandaraya.
Knp tak anjur depan rumah dia saja? Kemudian ajak mat rempit masuk kedalam rumah dia bercampur dgn anak bini dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dengan tidak berbuat apa-apa lah usaha dan susah-payah mengubah Malaysia sebagai negara yang selamat tidak memberi kesan apa-apa.

Najib tidak buat apa-apa dengan deklarasi gerakan rakyat ? Tidak betul sebab Najib akan buat lagi teruk jika kita tidak buat apa-apa. Deklarasi ini memberi kesan yang kuat pada Najib dan puak-puak yang menyokong Najib.

Saya antara kelompok 32,000 orang yang telah menanda-tangani deklarasi tersebut. Tahniah kepada anda semua yang termasuk dalam kelompok 32,000 yang terawal menanda-tangani deklarasi tersebut. Anda adalah hebat !

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau tak setuju dan menyanggah intipati deklarasi sila kemukakan hujah2 dimahkamah.

Mungkin tuang amanat belum faham deklarasi rakyat memandangkan amanat tuang entah kemana, ubah sendiri deklarasi rakyat kepada AMANAT RAKYAT.ini bukan perjuangan mengkafirkan puak lain tapi perjuangan membela rakyat tertindas.

Anonymous
Guest
Anonymous

Wahai haji hadi

Kalau rumah kau terbakar apakah kau tidak akan berbuat apa2 juga.
Adakah kau akan berdiam diri dan berzikir semata mata ?
Ada kau akan menyelamatkan keluarga dan harta benda ke tempat selamat terlebih dahulu??
Adakah kau akan terus berdiam diri dan berkata itu sudah takdir Allah dan kita jgn sama sekali mengubah dan melawan takdir Allah kerana tidak mahu menderhaka kpd Allah???

Anonymous
Guest
Anonymous

patut deklarasi ni di 'tepek' je ke dahi hj hadi,…baru dia teguh berdiri,…ini terlompat-lompat da mcm hantu cina zaman dinasti plak,…da ade peluang tadbir negeri,…tp dia ponteng plak,…khalifah jenis apakah ini?

Anonymous
Guest
Anonymous

Khalifah dedak

Anonymous
Guest
Anonymous

Yes sokong. Dah sign dah. Demi masa depan anak cucu, tak boleh kasi can sama umno lagi

Muhammad Abdullah
Guest
Muhammad Abdullah

Sign di mana.mana link nya.dulu ada link di keadilan daily masa sign pmbebasan anwar

Muhammad Abdullah
Guest
Muhammad Abdullah

Sign di mana.mana link nya.dulu ada link di keadilan daily masa sign pmbebasan anwar

Anonymous
Guest
Anonymous

ya.. 1 juta tandatangan sblm 27 March 2016.. tapi rakyat kita ni lembap la.. segalanya lembab.. mcm UMNO jugak lembabnya.. kena tukul 20x.. baru bergerak satu hun..