MAHKAMAH SEPATUTNYA DIBENAR BERSIHKAN NAJIB, BUKAN PEGUAM NEGARA

Walaupun sukar mengharapkan Panel Penilaian Operasi SPRM ini mampu merubah keadaan, keazaman mereka untuk terus berkeras agar Perdana Menteri, Najib Razak didakwa di mahkamah berhubung skandal kewangan yang melibatkan dirinya, sekurang-kurangnya menyedarkan kita tentang prinsip keadilan.
Sebagai rakyat biasa, kita selalu didendangkan bahawa mahkamah adalah tempat paling mulia mencari keadilan di dunia ini.
Tetapi, mengapa Najib dielakkan untuk dibawa ke mahkamah dengan keputusan yang dibuat oleh Peguam Negara saja, meskipun dilaporkan SPRM telah mencadangkan tiga pertuduhan terhadapnya?
Lebih dari itu, Peguam Negara, Apandi Ali bukan saja menolak inisiatif bantuan undang-undang bersama atau MLA digunakan bagi memperolehi dokumen di luar negara, bahkan turut mengarahkan SPRM menutup terus kes yang kemudiannya menimbulkan pertikaian ramai tentang bidang kuasanya.
Dengan Panel Penilaian Operasi bertemu hari ini untuk membuat gesaan pendakwaan terhadap Najib, yang mungkin juga kali terakhir memandangkan spekulasi hangat mengatakan perkhidmatan mereka tidak diperlukan lagi selepas ini berikutan masih tiada surat lanjutan perkhidmatan yang diterima, tidak disangkal ini merupakan satu lagi bukti bahawa SPRM memang ada mencadangkan pertuduhan tersebut.
Bukankah lebih baik dari segi kacamata rakyat dan penilaian antarabangsa jika Najib juga diberi ruang membersihkan namanya di mahkamah dan  bukan semata-mata oleh Peguam Negara?
Setidak-tidaknya setelah melalui proses mahkamah, Najib boleh lebih berbangga bahawa beliau sedia melalui segala proses yang terbuka untuk membersihkan dirinya. (SH 24/02/2016).
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:38 pm

36
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousJual RumahJual TanahMali MuyungNordinabilaH Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Ada satu kueh penganan, cubit cubit rasanya lekit, apa punya sewel idea Ku Nan,tutup jalan boleh merempit..(otak pencacai2 Najib!)

Jual Rumah
Guest
Jual Rumah
Anonymous
Guest
Anonymous

Tak lama lagi internet service providers TM akan benar tengok porno aje

Jual Tanah
Guest
Jual Tanah

Setuju…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau Najib ke Sg Buloh, sudah tentu Rosmah pun sekali. Pihak penjara Sg Buloh kenalah buat satu sel yg besar utk simpan Hippo!

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahkamah hanya perlukan fakta yang sahih dan akan dibuktikan kebenarannyaa dimahkamah sebaliknya jika mengunakan konar baring pak pandir maka rakyat hanya nampak pengunaan kuasa yang keterlaluan oleh pihak yang punya kuasa.Apabila ianya hanya berpusat pada kuasa semata2, ianya hanya berlaku pada kuasa melantik dan kuasa menjalankan tugas yang telah diberikan kuasa,hukum kebenaran tetap berjalan cuma tertangguh sekejap.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bravo Tun M!…Tun sanggup ke mahkamah untuk menjawab dakwaannya mengenai Apandi. Menurut KPN, Tun di siasat kerana Ada laporan polis, " jadi kita kena siasatlah..".Tu yg rakyat buat laporan polis tentang salahlaku PM tu, siasat ke tak..??

Anonymous
Guest
Anonymous

amat menyedihkan, najib menjadikan negara ini huru hara, najib juga mengheret mereka terlibat dalam merosakkan keluhuran perlembagaan dan undang2. Penipuan, kerosakan akan terus dilakukan bagi membela jenayah yang sudah memang jelas diamata.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau NAJIB di dakwa pun..akhirnya HAKIM putuskan NAJIB tidak BERSALAH sebab HAKIM HAKIM AGAK KEBERATAN BERDASARKAN PERASAAN KASIH DAN SAYANGNYA MEREKA TERHADAP NAJIB LAGI PUN RUKUN NEGARA KITA DAH DAN TELAH LAMA DI PERKUDAKAN MAJLIS KEADILAN di mana rakyat berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha untuk mencapai cita cita tersebut berdasarkan atas prinsip prinsip yg berikut:

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
Kedaulatan Undang Undang
KESOPANAN DAN KESUSILAAN.

Anonymous
Guest
Anonymous

Terbaik broo

Anonymous
Guest
Anonymous

Maka Kami, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip berikut:

-Kepercayaan Kepada Tuhan
-Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
-Keluhuran Perlembagaan
-Kedaulatan Undang-undang
-Kesopanan dan Kesusilaan

3 prinsip RUKUN Negara sedang diuji skg ini..Bila Keluhuran Perlembagaan dimomokkan maka Kedaulatan Undang2 akan Hilang Daulatnya dan disinilah akan Hilang nya SIFAT Kesopanan dan Kesusilaan Rakyat kpd Pemerintah..

Anonymous
Guest
Anonymous

AG tau malah pasti jika Najib ke mahkamah, PM ini akan ditelanjang atau dibogelkan semaunya tanpa seurat benang pun. Segala yang tersorokd an diselindung selama ini akan dilihat seluruh Malaysia malahan dunia. Setiap titik dan inci pekung, sopak, siplis, kurap, panau di seluruh tubuh PM ini akan terdedah dan dapat dilihat orang. Ini sebabnya AG dengan cepat mengambil tindakan menghalang dari PM Najib di bawa ke mahkamah. AG sebenarnya adalah penghalang utama kepada keadilan ditegakkan. AG adalah musuh sebenarnya kerana menghalang PM Najib diadili oleh sistem mahkamah di Malaysia ini. Dengan kata lain AG adalah musuh dan pengkhianat kepada sistem… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana raja2 tanah melayu ni….ada ke takde? Satu suara pun tak dengar …tubuhkan lah suruhanjaya siasatan di raja….
Elaun bulanan tak pernah kurang…kereta tak pernah proton…kurang2 merz…kereta sukan wajib! Sapa yg tanggung beli semua tu?
Rakyat ni tak mahu kah di bantu? Tak mahu tolong jgn makan elaun lagi lah….pergi jual ikan ke toreh getah atau jadi nelayan!
Masalah najib ni menghina bangsa weh….tak tahu malu ke?HAH?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tanbah sikit
Mana dia yg dikatakan raja payung.kemah.atap.canopy negara…kalu takat cuma nak umumkan tarikh puasa dan raya takyah alaun bnyak2…350 rm sebulan dh cukup sbab wat keja 2 kali je stahun…
Ada pulak yg tahu meyebut bumi di pijak milik org…peeegiii dah

Mali Muyung
Guest
Mali Muyung

NR pernah berkata dia hampir maut kemalagan heli years ago.
Sepatutnya itu d jadikan ikhtibar untuk menjadibMuslim yg lebih soleh.
Hakikatnya, mcm mcm bsla dis bawa untuk Malaysia n Malaydians.
Wouldn,t it nice if………..

Mali Muyung
Guest
Mali Muyung

NR pernah berkata dia hampir maut kemalagan heli years ago.
Sepatutnya itu d jadikan ikhtibar untuk menjadibMuslim yg lebih soleh.
Hakikatnya, mcm mcm bsla dis bawa untuk Malaysia n Malaydians.
Wouldn,t it nice if………..

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada lagi satu kemalangan di Port Dicksonds.
Malang betul dia punya dick

Anonymous
Guest
Anonymous

Yes..if he died long time ago,malaysia could be bttr today n forever.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak tanya pun!

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat marhaen melihat sang maharaja sedang berjalan telanjang.Berhati2lah bila memilih pereka pakaian, jangan sampai diri memakai pakaian angin.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini adalah peluang terakhir untuk Najib.Jika Najib menolaknya tiada lagi peluang untuk Najib membersihkan nama melainkan sekiranya Najib memang merancang untuk bersumpah selepas ini. Nazri dan Azlina perlu meyakinkan Najib bahawa mahkamah kita adalah bebas dan adil. Hakim-hakim nya telah teruji dengan beberapa kes berprofile tinggi dan ada antaranya telah menerima dan percaya kata-kata dari saksi utama (pengadu). Malah motif tidak diperlukan untuk apa kesalahan dilakukan. Ramai pihak yakin Najib akan didapati tidak bersalah kerana Najib seorang yang jujur dengan memulangkan duit derma. Bukan sahaja Anuar Musa yang kata Najib bukan perompak malah ramai tidak percaya. Tetapi perkara ini perlu… Read more »

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Kita doakan parti pakatan dap pkr menang pru14 tangkap je dia sumbat dlm penjara dgn kuncu2nya inilah pm malaysia yg tak ada maruah dan harga diri setiap hari disumpah oleh rakyat tapi masih tak sedar diri dipadang mahsyar nanti jawablah 1mdb dan rm2.6b dan lain2 skandal aaaammmmmiiiiinnnn

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan hairan, negara sedang menempuh "era kerbau".Sesiapa sahaja yang berada dibelakang kerbau, melalui denai yang sama akan terpijak najis dan terpalit lumput kerbau.Buatlah pilihan dengan bijak , salahk kerbau atau yang beada dibelakang kerbau.

Anonymous
Guest
Anonymous

Karabau dari pekan dan kota bulut..

Ali
Guest
Ali

Dia tak blh lepas mcm tu saja.tunggu la bila tukar kerajaan nanti.dgn apandi sekali msk sg buluh.

Anonymous
Guest
Anonymous

Semua penjilat masuk lokap temankan najib

Anonymous
Guest
Anonymous

Panel Penilaian Operasi bertemu siapa?
Adakah pertemuan antara ahli panel?

Ehmmmm…

Anonymous
Guest
Anonymous

Undang-undang rimba.kuat jilat,kuat kipas…mesti lepas.
Mesti jaga bos,kalau tak,melepas

Anonymous
Guest
Anonymous

no retreat…no surrender..itu lah ucapan haram jadah najib. this idiot will go all out to protect himself.

Anonymous
Guest
Anonymous

Memang Mahkamah sepatutnya membebaskan Najib dan bukan kucing kurap Apandi. Sebab apa kucing kurap, dh jadi Federal court Judge, dan dhbolih bersara pd umor 66 tahun selepas 1 th extension, Apandi sanggup jadi baruah Najib. Apabila satu kesalahan jenyah berlaku, mangsa buat laporan polis. Polis siasat dan kumpul keterangan dlm Kertas Siasatan. Sebelum dakwa pesalah, polis dapt pandangan pegawai undang2 samada keterangan mencukupi utk dakwa. Kalau pegawai undang2 ckp, cukup keteranganm Polis akan dakwa pesalah dimahkamah. Selepas dakwa, pendakwaan dijalankan olih peg undang2( Timb Pendakwaraya. Mahkamah dengar kes dan putus samada pesalah didapati salah atau bebas. Jadi Apandi ni dh… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kita tunggu apa kata singapore, hong kong, zurich, US, abu dhabi. Maklumat tersebar luas di peringkat global. WSJ bukan main hentam sebarangan. Mereka guna pakai etika investigative journalism berasaskan standard antarabangsa, bukan standard kota belud.

Anonymous
Guest
Anonymous

Standard kota belud hanya ada tauliah sembelih karabau saja

Anonymous
Guest
Anonymous

Pak jib nak masuk kandang besi kat luar negara. Baru ada class bro…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa kes kes dimahkamah sekarang ni tidak di bersihkan oleh AG.
Jimat kos!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

pandi lbh mulia itu sebab dia lebih adil dari mahkamah.

lufang
Guest
lufang

Kuasa maa aa , kuasa kasi tentu macam-macam hat maa aa .
Olang lamai apa atak kuasa ,itu selupa satu ratus ekor anjing kasi salak satu bukit , itu bukit tatak bolih luntuh maa aa .