PERGHHH…BILION-BILION JUGAK!!

Hampir tidak ada yang setuju dan gembira dengan keputusan kerajaan membenarkan kemasukan 1.5 juta pekerja asing daripada Bangladesh bekerja di negara ini untuk tempoh tiga tahun akan datang.
Selain ramai yang menyifatkan keputusan itu seolah-olah menjadikan negara ini “lambakan hamba abdi”, yang lebih dirisaukan ialah kesan sosial daripadanya yang mungkin jauh lebih buruk dan menggerunkan.
Ini berikutan sekarang ini pun dikatakan terdapat lebih 5 juta pekerja asing di negara ini di mana 2.2 juta daripadanya berdaftar secara sah, manakala selebihnya adalah tanpa izin.
Membenarkan kemasukan 1.5 juta lagi, bermakna dalam tempoh tiga tahun akan datang, jumlah pekerja asing di negara ini akan meningkat kepada kira-kira 7 juta orang.
Maka, apa rasionalnya lagi menambah masalah sedia ada?
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi dalam mempertahankan kemasukan itu berkata, ia bukanlah kehendak kerajaan, tetapi untuk memenuhi permintaan pasaran dalam sektor perkilangan, perladangan, pembinaan dan sebagainya.
Hari ini pula, beliau sekali lagi mempertahankan keputusan itu dengan menegaskan, ahli FMM atau Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia sendiri yang meminta kemasukan pekerja asing tersebut kerana menghadapi masalah kekurangan pekerja.
Ehhh…ehh…ehh, sejak bila kerajaan mempunyai sikap tunduk seratus-peratus kepada kehendak pasaran semata-mata dalam membuat keputusannya?
Apa gunanya sebuah kerajaan yang mengaku bertunjangkan rakyat jika akhirnya kepentingan kapitalis saja yang ingin dipenuhi?
Apakah kerajaan tiada dasar langsung dalam penetapan kadar pekerja asing yang boleh bekerja dalam mana-mana kilang, ladang atau industri?
Apakah mahu dibenarkan sesebuah industri itu mengambil sepenuhnya pekerja Bangladesh sahaja dan mengabaikan sama sekali pekerja tempatan?
Tidakkah dengan membuat ketetapan 1.5 juta pekerja Bangladesh akan dibawa masuk akan menyebabkan pekerja asing lebih diketepikan?
Yang menjadi perbualan di mana-mana juga ialah kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh ini merupakan jumlah paling ramai yang pernah diputuskan oleh mana-mana era menteri yang mengetuai Kementerian Dalam Negeri.
Lantaran itu, dalam tempoh tiga tahun kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh tersebut, siapakah yang lebih untung daripadanya?
Jika dibuat andaian bodoh sekalipun di mana katalah mana-mana syarikat yang menguruskan kemasukan pekerja Bangladesh itu mengaut keuntungan RM1,000.00 bagi setiap kepala,  bermakna laba ” jual orang” saja sudah mencecah RM1.5 bilion atau RM1,500 juta.
Perghhh…bilion-bilion jugak!! (SH 13/02/2016).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:37 pm

47
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousDanaNiaga2UHadi Abdullahshahrun supianMalindo Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

puak umno akan jual bangla tersebut untuk isi tabung pru14 mereka agar dapat merasuah pengundi ……dan bangla-bangla tersebut akan dijadikan pengundi hantu untuk bantu umno menang……….!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Jika pengurusan kilang menjaga kebajikan pekerja dan pengurusan bertaraf 5 bintang sehingga pekerja berbangga tanpa segan-silu memberitahu perkerjaan sebagai pekerja kilang dan memiliki semangat seperti rakyat Jepun, pasti masalah sekarang dapati atasi.

Budaya ini lah yang perlu kerajaan ujudkan … malangnya untuk jimat kos dan untuk mencilok duit yang lebih tepat, kekurangan pekerja sengaja di cipta.

Anonymous
Guest
Anonymous

Suatu hari nanti negara kita akan dituduh mencuri/klaim kebudayaan negara bangla.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bermula dengan rancangan lawak dan drama di TV.
Kemudian rancangan kawin bangsa lain di TV.

Lama-kelamaan, anak emak melayu, bapaknya bangla jadi Ketua Bahagian UMNO… jadilah melayu kutty melayu bangla…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kegagalan ekonomi tadbiran umngok adalah bencana kepada kehidupan rakyat yang telah memberi kepercayaan umngok untuk mentadbir negara.Sepatutnya sektor perladangan dikuasai 100% rakyat dan bukannya dikuasai kapitalis dengan kaedah pembahagian tanah yang sama rata dan adil kepada rakyat.Golongan kapitalis sepatutnya diwajibkanan hanya tertumpu kepada sektor pengilangan sahaja.Apabila rakyat diberi peluang dan terlibat secara langsung dengan ekonomi negara ini akan menentukan keperluan semasa untuk mengambil tenaga kerja dari negara luar.Pak menteri harus menghargai rakyat yang memberi mandat kepada mereka dan jangan jadikan rakyat sebagai kuli yang tersepit dikalangan kuli-kuli yang dibawa masuk kedalam negara.sudahlah dijadikan kuli gst , paksarela dengan dasar2 yang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan, dulu ada juga usaha nak jadikan orang melayu jadi majikan. Ada saham amanah johor, saham amanah selangor, tak silap khusus untuk wanita UMNO pun ada…semuanya kerja UMNO tapi bila dah kutip duit…. Orang-orang dengan borangnya lesap. Lepas itu ada lagi KUBB … Kalau melayu pemimpinnya jujur, saya mungkin salah seorang shareholder beberapa syarikat…Dari dulu sampai ke TH, melayu juga dipermainkan

DanaNiaga2U
Guest
DanaNiaga2U

Aku pulun DanaNiaga2u ni pun belum tentu nak dapat ratusan ribu. Ni kan pula RM1.5 billion dan RM2.6 billion. Syok no jadi orang politik, sambil menyelam sambil jana duit. Perjuang bangsa dan negara konon tapi sepenggal dua jadi YB dah boleh jadi jutawan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bertambah laku bisnis juai bangsa juai agama.lepaih ni adalah yang kata melayu gado melayu, bangla tepok-tepok tangan.Jangan marah bangla mereka pon sedara seagama juga.

Hadi Abdullah
Guest
Hadi Abdullah

peerhhhh bodoh punya kerja semua ni.yg tanpa izin duk berselerak..yg ada permit duk ada merata..yg salah guna permit duk lepak bersepah….uruskan masalah ni dulu…jgn duk gelojoh memanjang tanpa peduli kesan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau betul permintaan industri minta TPM tunjuk bukti sebelun cadangan nak ambil 1.5juta bangla.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apabila nafsu pemimpin dan kroni2 diutamakan, maka negara tergadai dan rakyat diperbodohkan.

Isu ketuanan Melayu digunakan untuk memperbodohkan rakyat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 0840 Saya sangat setuju dengan pendapat anda.Rakyat hanya mampu wariskan isu ketuanan melayu kepada anak cucu mereka manakala puak umngok bergading bahu dengan kroni (kroni + umngok = kapitalis) mewariskan kuasa dan kekayaan kepada keturunan mereka.Tak cukup kaya mewah dan berkuasa mereka paksa rakyat berasimilasi dengan bangsa2 asing.wooow….ini rupanya 1malaysia yang di 1mdb puak umngok.1malaysia + 1mdb = berkacuk dengan warganegara asing sambil bayar gst dan tanggung kos sata hidup yang tinggi, mulut komat kamit sebut ketuanan melayu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebenarnya tidak ada keperluan nk bawa bangla lagi ke Malaysia. Di sini memang dah terlalu ramai bangla sampai semak mata memandang. Sebagai rakyat tempatan kita dah tak ada sikit pun hak untuk tidak bersetuju. Kerana negara Malaysia dipunyai hak mutlak najib zahid dan menteri2. Sudah terang lagi bersuluh kedatangan mereka hanya untuk mengkayakan depa. Rakyat hanya akan hidup menderita dibumi sendiri. Itulah realitinya negara Malaysia tercinta.

Malindo
Guest
Malindo

Pernah satu ketika Pemerintah Indonesia halau pendatang/immigrant Bangladeshi dari masuk ke perairan Indonesia.Dan ada juga yg dah terlajak masuk di tampung tahanan di Aceh.Sepanjang Jalan Tol Chikampek(arah Bandung) dan juga sepanjang Jalan Tol ke pelabuhan Merak arah Sumatera sejak terakhir ini ratusan kilang telah terbina dan pekerja diutamakan pada warga Indonesia.Untuk makluman warga Indonesia yg berkerja di Malaysia adalah dari perjuru terjauh Indonesia(Jawa Timur,Nusa Tanggara Barat dan Timur atau yg dah terbiasa ulang alik ke Malaysia).

Anonymous
Guest
Anonymous

Sekarang tak main juta-juta , semunya BILLION-BILLION…

Kos sara hidup tinggi termasuk untuk menteri-menteri

Anonymous
Guest
Anonymous

Bayangkan kesannya terhadap sektor perkhidmatan tertentu di Pulau Pinang kalau tiada PATI dan PADI…paling kritikal ialah banyak yang akan gulung tikar.

Cumanya kenapa Bangladeshi? Ia adalah kerana majikan mahukan nilai terbaik yang menjurus kepada produktiviti yang tinggi.

Masakan majikan nak ambil pekerja yang baru sebulan bekerja dah mengalami kerinduan pada kampung, pada si anu dan pada si polan.

Sifat positif pekerja Bangladesh adalah:

Rajin
Taat
Tidak curi tulang
Jarang ponteng
Tidak home sick
Suka belajar bahasa tempatan
Tidak panjangkan cuti selepas cuti umum.

Makanya permintaan adalah tinggi.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Apa yang anda katakan memang tidak dipertikaikan. Buruh asing amat perlu untuk sektor2 tertentu
TETAPI masih ramai pendatang asing yang ada dimalaysia sekarang ini tidak ada pekerjaan dan majikan yang tak bertanggungjawap. Tidak bayar gaji berbulan2 kemudian buang dan ambil pekerja baru. Kerajaan sepatutnya selesaikan masalah pendatang yang ada dalam malaysia dahulu. Kemudian apabila masih tidak mencukupi barulah import yang baru mengikut kadar keperluan.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Apa yang anda katakan memang tidak dipertikaikan. Buruh asing amat perlu untuk sektor2 tertentu
TETAPI masih ramai pendatang asing yang ada dimalaysia sekarang ini tidak ada pekerjaan dan majikan yang tak bertanggungjawap. Tidak bayar gaji berbulan2 kemudian buang dan ambil pekerja baru. Kerajaan sepatutnya selesaikan masalah pendatang yang ada dalam malaysia dahulu. Kemudian apabila masih tidak mencukupi barulah import yang baru mengikut kadar keperluan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tahu tak ramai pendatang asing tanpa permit di Australia ialah rakyat Malaysia ?

Mereka tidak keluar dari ladang jika tak perlu. Mereka tidak balik ke Malaysia selama 5 tahun sebab jika balik mereka tidak boleh masuk lagi ke Australia ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebenarya Bangla ini dah tak ada tempat tinggal di negara mereka sendiri. Kalau makan minum, belum pernah rakyat Bangla mati kebuluran lagi. Asal ada nasi garam dan ikan cukup bagi mereka.

Malaysia seperti tempat atau rumah sewa.

Mereka datang sini ada lah sebagai penyewa. Apabila kehabisan duit itu yang kerja kat kilang. Rakyat Malaysia dah kurang berbelanja. Jadi Bangla-Bangla ini lah yang menokok hasil kutipan perbelanjaan tersebut.

Sambil menyelam minum air. Kaedah menampung hasil kutipan perbelanjaan juga digunakan untuk mengundi.

Senang cakap kita semua di jajah !

Anonymous
Guest
Anonymous

Adakah anda semua perhatikan bahawa kebanyakan manusia yang membanjiri Kuala Lumpur adalah orang asing Bangladesh, Myanmar, Indonesian? Cuba perhati dalam Suria KLCC itu sendiri ie. pekerja-pekerja foodcourt semuanya sama ada orang Bangla, Nepalese, Myanmar, Indonesia. Kenapa kita rakyat Malaysia ni ambik tak endah seolah perkara-perkara ini semua biasa-biasa saja? Padah besar menanti kita tuan Shah kalau kita tidak bertindak sekarang. Tukar pemimpin kita – Najib, zahid dan segala kuncu-kuncu mereka adalah pengkhianat negara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini semua adalah keberkesanan national blue ocean strategy atau nbos ataupun nak mampos

Anonymous
Guest
Anonymous

Cakap tak guna, kalau serius anda boleh boikot premis yng anda rasa perlu diboikot! Kalau anda terus jadi pengguna di situ secara tidak langsung anda menyokong apa yg anda tidak berapa berkenan. Ayuh gunakan kuasa anda, kuasa memboikot.

Anonymous
Guest
Anonymous

102, nak boikot tahap mana kita ni? ??? McD pun habih kuat 7 hari. Lps tu apa jadi ngan McD? Penuh parking skrg ni.. berduyun2 juga pandu lalu masuk beli.

Kuasa anda, kuasa saya untuk memboikot??? Inilah skema ayat2 membodohkan melayu. Mcm jual ubat kuat nafsu pelir. Main cipap..tahan 3-4 jam.. kahkahkah.. bila beli rege RM30 ja.. haram x menjadi pun.. 15 minit .. pancut dan pelir lembik suruper tu jugak.. melayu..melayu.. bila la nak cerdik sikik.. cerdik pun..tahap kepala kote ja berpikirnyer..

Serius tuan 102, ini adalah perumpamaan saja.. saya tiada niat untuk marah2.. namun realitinya.. ginilah kita sbg melayu..

Anonymous
Guest
Anonymous

Saudara Shahbudin, kemungkinankah membawa masuk sebegini ramai pekerja asing ke negara ini sebagai 'persediaan' kerajaan Najib-Zahid ini menghadapi PRU-14 nanti – bayangkan betapa ramainya pengundi tambahan untuk memberi kemenangan besar kpd BN nanti – matlamat menghalalkan cara. Jadi macam mana pun rakyat Malaysia sendiri sudah menolak secara total kerajaan Najib- Zahid ini mereka tetap menang pilihanraya 2018 nanti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Saya juga berpandangan seperti tuan/puan. Persediaan ini juga termasuk program pemutihan pati secara online sekarang ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku hanya mampu angkat tangan berdoa supaya
anak, cucu, cicit dan keluarga Zahid Hamidi
tidak akan menjadi mangsa rogol, rompak dan
bunuh oleh Mat-Mat Bangla yang dibawa masuk itu.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Pensatang yang ada kat malaysia sekarang ni pun ramai yang tak ada pekerjaan. Yang bekerja ditindas majikan. Akibat masalah sosial dan tekanan hidup, ramai diantara pendatang ini terlibat dengan jenayah seperti ragut, pecah rumah, gaduh malah membunuh.
Ada baiknya pihak kerajaan melakukan pemutihan terhadap pendatang yang ada sekarang terkebih dahulu. Keluarkan permit untuk mereka bekerja dimana2 majikan yang memerlukan. Lebih menjimatkan kos dari menangkap dan menghantar pulang.
Baru berjawatan tpm sudah tunjuk bongkak dan keras kepala, apatah lagi kalau sudah jadi pm.

Joe Harry
Guest
Joe Harry

Pensatang yang ada kat malaysia sekarang ni pun ramai yang tak ada pekerjaan. Yang bekerja ditindas majikan. Akibat masalah sosial dan tekanan hidup, ramai diantara pendatang ini terlibat dengan jenayah seperti ragut, pecah rumah, gaduh malah membunuh.
Ada baiknya pihak kerajaan melakukan pemutihan terhadap pendatang yang ada sekarang terkebih dahulu. Keluarkan permit untuk mereka bekerja dimana2 majikan yang memerlukan. Lebih menjimatkan kos dari menangkap dan menghantar pulang.
Baru berjawatan tpm sudah tunjuk bongkak dan keras kepala, apatah lagi kalau sudah jadi pm.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tanye je…. Siapa Yg dpt project ni….

Sr Azami
Guest
Sr Azami

Klu btl kilang2 tak ckp pekerja..knp x d pergiatkan memoden kan kilang2 guna auto sys @ guna robot dlm proses production. Mungkin langkah memodenkan
Sudah byk d perkatakan & d bincang sblm ini.

Misalnya utk industri binaan, kjaan dah tetapkan hala tuju dgn mewajib kan kontraktor menggunakan kaedah IBS (industrilised building system) sekurang-kurangnya 70%.Ini terpakai kpd pjk kerajaan skrg. Setengah pemaju perumahan swasta pun dah lama gunakan. Kaedah IBS dpt kurangkan kebergantungan
Kpd buruh dan pjk dpt siapkan dgn lebih cpt.

Wallahualam

Anonymous
Guest
Anonymous

Your last line is a reflection of the 'Compass Indicator' what is Cash is King is all about. The last paragraph is a very good inference yet very conservative estimates……but having tender for something similar before (but a real working tender in millions of $$$ when I had the opportunity stationed in the 90s in SE ASIA), the money going around is way bigger then your estimates! Anyways, a good article firing on the TPM however flexible he's trying to do the MATRIX's back-bending! Is that is the best economic idea so far Zahid had come up with??? The RM… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Alang-alang 1.5juta Bangla, masukkanlah juga 2juta lagi indonesia. Lepas sebulan dua dok sini, dan bila tiada kerja atau gaji tak cukup, mereka ini akan buat bisnes sendiri. Jadi tukang kayu, tukang jahit dan segala macam tukang lagi. Mereka yang sepatutnya jadi pekerja dibayar gaji, bila dah bisnes sendiri akan jadi pesaing pula kepada peniaga kecil tempatan. Tapi takpalah, asal menteri kaya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Agak2 zahid bagi x warga bangla ganti tempat dia??babi!!

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Itulah kau orang umno ni bodoh ikut je keputusan yg di buat juak2 mereka yg untung kroni2 dia oranglah dia cop duit jual orang ahli umno dpt apa putih mata je lah dapat baju t itu je lama2 org melayu pun lingkup jadi pengemis aaammmmiiiìnnnnn

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Itulah kau orang umno ni bodoh ikut je keputusan yg di buat juak2 mereka yg untung kroni2 dia oranglah dia cop duit jual orang ahli umno dpt apa putih mata je lah dapat baju t itu je lama2 org melayu pun lingkup jadi pengemis aaammmmiiiìnnnnn

Anonymous
Guest
Anonymous

Jual orang lebih untung dari jual unta…dialog cerita 3 Abdul…Nanti dekat pilihanraya akan bertambah ramailah pengundi untuk parlimen dan dun…tengok lah nanti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat sendiri ramai yg menganggur, tapi kerajaan kata mereka memilih sangat pekerjaan. Yang sebenanrnya pekerja asing ni senang dibuli dgn gaji yg rendah dan agensi pekerjaan meraih keuntungan yg melimpah.

lufang
Guest
lufang

Malaysia adalah stu negala berbilang bangsa maa aa ,kasi tambah bilangan lagi maa aa .

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat sendiri ditindas, rakyat asing pula dibela.Jangan suatu hari nanti mat bangla ni kelola semua hal. Sampaikan disesetengah kilang pun mereka sudah dilantik sebagai leader, supervisor. Sampaikan orang melayu pula yg bekerja di bawah arahan warga asing dgn alasan mat2 bangla ni dah lama kerja..

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid mengalakkan lebih ramai pendatang tanpa izin masuk ke negara ini.

Ia seolah-olah memberi gambar Malaysia sangat kritikal memerlukan tenaga pekerja.

Pihak Pengurusan tidak merancang tetapi tiba-tiba kilang tersebut telah membina bangunan kilang yang baru. Atau permintaan naik secara mendadak selepas kerajaan menanda-tangani TPPA.

Itu eluk nya orang macam Rani Kulup masuk campur. Harap selepas ini apa isu pun biarlah orang macam Rani Kurup yang ramai pandang rendah selama ini yang lantang bersuara. Itu pun jika dia tidak suka bau dedak

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebelum ini ada juga kilang-kilang berperang banner mengiklankan jawatan kosong di tiang-tiang kepunyaan Majlis dan semasa menghadiri expo perkerjaan oktober lepas (selepas itu sampai sekarang tak ada eexpo) hanya beberapa kilang yang menyertainya.

Kerajaan mengambil jalan mudah menyelesaikan masalah ini dan mengalakkan pengurusan kilang menganak anak-tiri orang tempatan.

Alasan orang tempatan memilih kerja tidak boleh diterima kerana ramai anak-anak muda yang berkerja di ladang-ladang di Australia.

Apabila dinegara sendiri, 3 orang tempatan dan 7 pendatang yang berkerja dengan sendirinya mereka menjadi rendah diri.

Adakah FMM cukup berani menafikan ianya adalah atas permintaan mereka ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus juga SH,nanti rakyaat tempatan boleh berpolitik lebeh masa sikit termasuklah berdemokah maka bangla pula boleh berkerja cari makan.Kan rakyaat tempatan telah diberi BRIM mau apa lagi.

roslan othman
Guest
roslan othman

Selain najib yang korup ,untuk melanun melalui 1MDB ,sekarang tiba pula giliran TPM untuk melanun melalui jual beli pekerja bangla ,habis la malaysia ini la bahananya negara bila terlepas pada tangan tangan ……

shahrun supian
Guest
shahrun supian

kalau seorang untung rm 500, 1.5 juta…. wauuuu untung besar…….

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada 2 tahun saja lagi. Selagi boleh kaut mereka akan kaut. Selagi boleh sapu mereka akan sapu. Selagi mereka boleh bedal mereka akan bedal kerana harapan BN nak menang dalam PRU14 nanti adalah mustahil.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini Malaysia boleh. Pasti ke BN akan kalah PRU14 nanti? Belum sempat nak berkempen, macam-macam akta kesalahan bakal digunakan untuk menidakkan calon dari dapat bertanding. Kita kena doakan agar Tuhan melindungi negara. Amin!