APA AGAKNYA PERASAAN NAJIB DI AS KETIKA INI?

Perdana Menteri, Najib Razak ketika ini sedang mengadakan lawatan rasmi seminggu ke Amerika Syarikat, termasuk menghadiri Sidang Kemuncak Pemimpin ASEAN – AS di California.
Selain menghadiri beberapa program yang antaranya bertemu dengan pelajar Malaysia di sana, Najib juga dijadual mengadakan perjumpaan dengan pengurus dan peneraju beberapa syarikat di negara kuasa besar itu.
Dua syarikat gergasi yang bakal dilawatinya pula ialah Apple Inc. dan Tesla Motors.
Dalam Sidang Kemuncak Pemimpin ASEAN – AS, Najib bersama sembilan pemimpinnya  yang lain akan turut mengadakan perbincangan dengan Presiden AS, Barack Obama.
Berada di AS untuk mengadakan lawatan rasmi sambil bercampur gaul dengan pemimpin ASEAN yang lain serta Barack Obama dan tokoh-tokoh terkemuka negara itu, apa agaknya perasaan dan air muka Najib ketika berhadapan dengan mereka?
Bagaimana rasa-rasanya beliau melindunginya raut wajahnya di sebalik seluruh dunia ketika ini turut mengetahui dan membaca pelbagai berita mengenai dirinya yang dikaitkan dengan kemelut 1MDB dan derma berbilion ringgit yang masuk ke akaun peribadinya?
Mampukah beliau mempamerkan penampilan yang meyakinkan di hadapan semua orang yang ditemuinya sedangkan seluruh dunia juga tahu bagaimana Peguam Negara yang sedang menyiasatnya telah dipecat secara tiba-tiba?
Di antara semua orang yang ditemuinya dan beliau bercakap dengan mereka, agak-agaknya dalam hati masing-masing, adakah mereka percaya sepenuh hati wang RM2,600 juta yang masuk ke akaun peribadi Najib betul-betul merupakan derma yang asli?
Adakah juga mereka, termasuk Obama dan sembilan pemimpin ASEAN benar-benar percaya Najib sudah memulangkan sebanyak RM2,030 juta daripada derma RM2,600 juta yang diterimanya atas alasan tidak menggunapakainya atau mereka gelihati dan “terbahak-bahak” dalam hati?
Jika ramai rakyat Malaysia ketika berada di luar negara sering ditanya, “apa sudah jadi dengan negara anda?”, apakah Najib sebenarnya turut  merasakan soalan yang sama juga sedang bersarang di kepala setiap orang yang berdepan dengannya?
Sebagai contoh umpama, ia mungkin lebih kurang sama dengan seseorang yang tinggal di sebuah kampung tetapi disyaki bermacam-macam kerana kelakuannya yang tidak disenangi, bolehkah  orang seperti itu bercampur gaul di kedai kopi atau surau seperti biasa?
Adakah Najib masih punya sisa-sisa naluri halus sebagai manusia dalam dirinya atau beliau hanya “buat-buat bodoh” dan “persetankan”  semua tanggapan orang lain terhadapnya? (SH 12/02/2016).
Updated: 26 March 2019 — 1:37 pm

33 Comments

Add a Comment
  1. Datuk mappudulung kat amerika mana agaknya puti rhino da terbang atau shopping kat eropah.mappudulung telah diyahudikan mgkn silap main golf dgn netanyahu.

  2. Biar pun luarannya Najib dan Rosmah buat-buat bodoh je depan semua orang tapi dalam hati mereka…"kalaulah dapat aku sumbat muka aku ni ke dalam lobang j*b*q aku ni"

  3. Ag baru dah selesai masalah negara. DSN didapati tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah.
    Cuma mat salleh tu nak tahu AG lama dah sihat ke.

  4. Kita tidak bersama mereka ketika itu dan tak dapat cerita, tentu ada salah saorang dari mereka yang cerdek mengossip dan mengunakan bahasa kiasan tinggi menyindir Najib. Najib munkin pura pura tak dengar.

  5. Rasa malu yg teramat sgt akn menimpa najib bila pembangkang naik memerintah. Waktu tu terlondeh lh smua kurap,sengkela,kudis buta yg slama ni ditutup dgn bntuan para pemakan dedak. Skrg ni dia bt bodo ja sbb BN masih memerintah.

  6. Manusia macam tu memang tak rasa malu kerana kulitnya tebal dan bebal org ni kat dunia dia tak malu tapi dipadang mahsyar nanti jawablah depan tuhan ingat boleh lepaske aaammmiiiiinnnnnn

  7. Najib di Amerika????

    Bolih lah SPRM dapatkan waran tangkap dan daftar dimahkamah pertuduhan2 terhadap Najib dibawah s.403 kanun Keseksaan kerana menyalahgunakan secara jenayah wang RM69million kepunyaan SCRI.

    Najib balik nanti terus tangkap dan dakwa diMahkamah. Selesai Bab 1 masalah negara.

  8. Manusia macam tu memang tak rasa malu kerana kulitnya tebal dan bebal org ni kat dunia dia tak malu tapi dipadang mahsyar nanti jawablah depan tuhan ingat boleh lepaske aaammmiiiiinnnnnn

  9. Elok lpas ni yb mukriz pulak keluar negara bertemu pelajar pelajar malaysia dan terangkan keadaan ekonomi dan politik semasa dimalaysia.

  10. Dia akan buat bodoh saja. Bila orang ketawa, dia pun akan ketawa juga, dan dia buat-buat tak tahu yang orang ketawakan dia.

  11. Dia akan buat bodoh saja. Bila orang ketawa, dia pun akan ketawa juga, dan dia buat-buat tak tahu yang orang ketawakan dia.

  12. Kalau tuhan pon x takot apalagi nak malu pada manusia lain.

  13. budin..those minister who attended the mtg will highly respect najib. they salute najib with both hand.
    the reason being no action is taken against najib. if in their country..they are gone. thats shows how stupid malaysian is.

  14. Masalah utama rakyat kita ialah malas membaca. Bila golongan yang menawarkan diri untuk memimpin, samada orang politik, ilmuan, intelek, tokoh agama, dll buka mulut, rata2 percaya cakap, atau pun tak berani sanggah, sebab cetek ilmu…sebab tak baca. Inilah akibatnya….lulusan form 3 pun terpilih jadi pemimpin. Harga yang mahal dibayar pada saat dan ketika ini kerana dari generasi ke generasi, kita malas membaca. Bila tiada ilmu, senang dikencingkan. Di jepun, petani, peladang, orang kampung, orang bandar, ….majoriti ada ilmu, sebab rajin membaca. Sebab itu mereka maju.

  15. Najib jadi kera sumbing. Apa lagi kebetulan pulak tahun kera bagi kaum cina.

    Apabila melihat sekumpulan pemimpin bercakap sesama mereka, Najib tentu terasa yang mereka sedang perkatakan tentang dia.

    Apabila Najib menghampiri mereka, tiga atau empat orang pemimpin tersebut berkuak pergi jauh.

    Apa juga yang kumpulan tersebut bercakap pasti mengenai kebaikan negara masing-masing…

    Yang paling pedih ialah bila Najib lalu tiba-tiba kumpulan tersebut tiba-tiba ketawa…

    Inilah harga yang perlu kita bayar…

  16. Najib ada pakai tangkal kot?

    Tangkal kebal. Bukan badan tak di makan peluru ke atau kena pukul tak sakit.

    Tapi muka Nsjib jadi kebal…

  17. Apa lak perasaan dia ? Happy jelah. Dapat jumpa Jho low dan Riza. Boleh bincang meniaga lain. Kes 1MDB dah selesai. Rakyat tak lama lagi dah lupa.

  18. TPPA dah sign.. aku adalah raja.. bila2 masa boleh tarik balik kalo US buat perangai.. US pulak.. akan cover gila2 sbb mangsa bisnes boleh disembelih anytime. Kalo tunjuk power sangat.. lari pulak nanti..

    Tunjuk scandal pun.. sbb nak suruh sign TPPA tu je..

    I help u.. u help me la..

  19. Dia sudah hafal doa utk menebalkan muka yg diajar oleh tokguru penasihat dari parti agama…kalau kena bom C4 pun tak lut muka dia tu….hahahaha johan maharaja lawak sedunia.

  20. salah kita jugak.mengeluh…merintih. .marah..stress tapi bila hajat dipenuhi terus segar.amanah raya oh amanah raya

  21. Malu macam mana pun kena tahan juga la dari masuk penjara atau ketali gantung. Kalau dia tak ada buat apa2 kesalahan, dah lama dia letak jawatan mcm tun atau paklah.

  22. Ini setan bertopengkan manusia..mana ada malu..

  23. Orang kapir selalunya ada maruah yg tinggi cth jepun. PM malaysia ada maruah.ke. bukan ke dia hanya patung bernyawa. Jiwa dan rohnya dikontrol seseorang.untuk kemewahan hidup.

  24. Stakat ni orang.kapir lah.yang ada maruah dan malu
    Contoh jepun. Org islam selalu sanggup jual maruah krn duit. PM malaysia mana ada maruah. Dia hanya patung bernyawa. Jiwanya dikontrol seseorang.

  25. jangan jual kepentingan negara dg kepentingan pribadi

  26. Ini manusia mana tahu malu.
    Kalau tahu malu dah lama letak jawatan.

  27. kepentingan negara tak apalah

  28. Beliau tidak akan berasa apa-apa. Rakyat secara terbuka menegurnya di Twitter, FB dan portal berita, tidak memberi kesan. Ahli, pemimpin dan bekas pemimpin partinya secara terbuka menegur kesilapannya, tidak memberi kesan. Timbalannya sendiri secara terangan dan berdepan mempertikai alasan-alasan yang diberikannya, tidak memberi kesan. Malah Majlis Raja-Raja menyuarakan kebimbangan dari tindakannya, juga tidak memberi kesan. Apakah suara-suara pemimpin negara ASEAN akan memulihkan kemaluan dalam dirinya? Sudah tentu tidak. Dan apakah (jika ada) teguran Presiden Amerika yakni rakan golf dan penghulu TPPA yang diagungkan akan memulihkan dirinya? Mereka saling berhutang budi, sudah tentu tidak memberi kesan juga. Hanya malapetaka dan azab Tuhan yang mampu mengubah ketebalan kulitnya dan kehitaman hatinya. Berdoalah

  29. Najis pakar buat muka seposen….persetankn org lain…aku kaya ..ko ada???

  30. Menteri2 kita pun jarang pi overseas. Pemimpin2 luar pun tak datang dah….yang nak datang ialah menteri2 Bangla, nak rai kejayaan export manusia terbesar dalam sejarah negara mereka. Himpun ramai bangla sepanjang jalan dari KLIA ke putrajaya untuk kibar bendera sambut menteri2 mereka. Tukar nama Balakong ke Banglakong. Shahrizat boleh dilantik sebagai duta khas ke Bangla.

  31. Muka kalau dah tebal tempek kulit B***…mana nak reti malu…dia buat muka selamba dia je…janji duit masyuukkk akaun sendiri…haha…

  32. Rasanya ramai yg dah boleh agak apa2 reaksi PM kita ni… buat muka bodo je… huhu… Hampeh

  33. Hmmmm……
    Kalau dgn rakyat di negara sendiri, yg kebanyakannya Islam… majoritinya Muslim pun dia boleh buat selamba…, apa lah sangat dgn pemimpin2 dari negara lain yg kebanyakkannya bukan Islam…. Bukan Islam yg konon2nya kita anggap 'kurang' akhlaknya… Dan kita Islam konon2nya terlalu tinggi akhlak dan moralnya… Selamba sampai mati agaknya.. Pemimpin bukan Islam dari negara lain tu, kalau terpalit skandal sanggup letak jawatan, atau bunuh diri, harakiri… bukan Islam tuuuu… Ini pemimpin Islam selamba aje… Islam tuuuu…. mmg berdosa kalau bunuh diri, tapi kalau ada malu tentulah tahu diri kena letak jawatan dan terima hukuman kalau bersalah. Selamba aje….

Leave a Reply

Your email address will not be published.