SAYA ORANG YANG SUKA BEKERJA, KATA SABBARUDDIN CHIK TENTANG TUGASNYA DI AMANAHRAYA

Barangkali  ramai yang tidak sedar bahawa bekas Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Sabbaruddin Chik sudah dilantik sebagai Pengerusi Amanahraya Berhad, mengganfikan Reezal Merican Naina Merican yang dinaikkan pangkat menjadi Timbalan Menteri Luar Negeri sejak Julai tahun lalu.
Tanpa angin,  tanpa ribut dan dalam diam-diam, Sabbaruddin sebenarnya sudah pun memulakan tugas barunya itu hampir sebulan yang lalu.
Beliau tidak pernah meminta atau melobi sebarang jawatan dan secara tiba-tiba saja menerima panggilan daripada Putrajaya mengenai tawaran itu. 
Secara spesifiknya, Perdana Menteri, Najib Razaklah yang memberikan jawatan itu kepadanya.
Bagi Sabbaruddin, beliau menerima tanggunggawab yang diberikan oleh Perdana Menteri itu sebagai amanah yang harus dilakukannya dengan sebaik mungkin.
“Orang dah memberi, takkan saya nak tolak. Lagi pula, saya memang seorang yang suka bekerja.
“Tetapi dalam masa yang sama, saya sedar ada tanggungjawab dan kepercayaan yang harus saya laksanakan dengan sebaiknya di Amanahraya ini,”  kata Sabbaruddin ketika saya mengunjungi beliau di pejabatnya di Tingkat 15, Menara Amanahraya minggu lalu.
Oleh itu, kata bekas Setiausaha Agung UMNO itu lagi, jika tiada sebarang urusan lain, beliau biasanya sudah sampai ke pejabat sekitar jam 9 pagi setiap hari.
Selainnya, Sabbaruddin juga berazam untuk melakukan sesuatu yang bermanfaat atau meniupkan nafas segar kepada warga kerja Amanahraya dan masyarakat keseluruhannya berkaitan tugas barunya sekarang.
Kata beliau, rekodnya sebelum ini sama ada sebagai menteri mahupun Pengerusi Bank Rakyat menunjukkan beliau sentiasa cuba melaksanakan idea-idea baru yang bermanfaat kepada orangramai.
“Orang selalu ingat Amanahraya ini hanya berkaitan wasiat dan pusaka saja, tetapi sebenarnya ia juga terlibat dalam pengurusan unit amanah, hartanah, pelaburan serta perbankan,” tambahnya lagi.
Sehubungan itu, jelas Sabbaruddin, selain mengekalkan aktiviti sedia ada, beliau mahu menjadikan Amanahraya lebih dikenali dengan peranannya yang pelbagai serta kehadirannnya di tengah-tengah masyarakat turut dirasai oleh semua. (SH 08/02/2016)
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:37 pm

24
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
sham zamAnonymousZunur MariahShahbudin Husinkluangman Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
sham zam
Guest
sham zam

lubuk baru plk dahh. aku br sj rancang nk bt urusan wasiat harta kt situ aduiilaa, hgpa bedal setiap inci yg ada

Anonymous
Guest
Anonymous

Cash is King. Bini orang pun boleh beli

Anonymous
Guest
Anonymous

Padanlah senyap je sabarudin bab bank rakyat. Dah jadi chairman tempat lain rupanya. Forgive and forgetlah. Mudah sangat Najib selesai problem. Opppps ..lupa lak. Cash is king

Anonymous
Guest
Anonymous

Qada dan Qadar dia dah mmg begitu.. jangan pulak jeles yer..dulu..untung makan gaji hasil duit rakyat, lps tu gaji hasil duit riba, skrg hasil riba dan syubhah. Alhamdulillah..

Penuhkan perut yg boyot tu dgn rezeki hahalan thoyyiban wassyubhah. Rezeki jugak. Kalo x amik, org lain sapuuuu.. drpd org lain sapu, baik tukang kasut ni sapu dulu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi curiga jugak sebab nama Sabbaruddin dengan Shahbudin ni hampir-hampir sama.

Mustahil Najib nak beri tawaran Shahbudin pada Shahbudin. Tetapi mungkin Zahid, sahabat lama Shahbudin.

Saya doakan kita di selamatkan dari menjadi pemakan desak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Semua yang di beri makan dengan dedak, sudah memiliki kekayaan dan telah berumur sangat. Tidak lagi menanggung anak-anak. Tapi mengapa mereka masih lagi sanggup terima 'habuan' dari Najib ? Buat lah apa pun pembaharuan, akhirnya dirosakkan oleh Najib. Tetapi tidak hairan sekiranya jika benar-benar mereka yang seperti admin yang tidak pernah merasai keseronokan berjawatan tinggi, bergaji besar, apalagi sekiranya ketika itu orang-orang seperti admin sangat-sangat memerlukan duit untuk mengubah nasib keluarga menerima 'tawaran' tersebut. Dalam satu keadaan ianya 'habuan' dan satu lagi keadaan 'tawaran'. Tetapi sebaik- baiknya apabila di beri soalan yang kita pun sama akan jadi macam Sabbaruddin dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Cash is king….
Geng Parti Lebai pun sudah jadi celaru harubiru dibuatnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Habis sabbarudin boleh cium mulut rosmah dgn deepak lah lps ni???hihi…

Anonymous
Guest
Anonymous

KUALA LUMPUR, 10 JUN: Amanah Raya Berhad (ARB) menghadapi masalah aliran tunai selepas syarikat terbabit terpaksa memberi pinjaman tunai RM2 bilion kepada 1MDB. Ahli Parlimen Tanjong, Ng Wei Aik (DAP), berkata ARB memiliki rizab wang tunai kira-kira RM2.6 bilion atau 35 peratus daripada keseluruhan aset yang dimiliki sebelum memberi pinjaman kepada 1MDB. “Aset bersih yang dimiliki ARB sebelum pinjaman dilepaskan kepada 1MDB adalah RM7.5 bilion iaitu rizab wang tunai sebanyak 35 peratus iaitu lebih kurang RM2.6 billion “Sementara itu, hartanah 20 peratus, bon dan pulangan pendapatan tetap (30%), saham (10%) dan aset lain (5%). “RM2 bilion yang dipinjam kepada 1MDB… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

lantik ada sebab tu..duit yang tak dituntut kat amanahraya ada berbilion..najib nak samun le tu..guna kambing hitam..apelagi..harap ada org dlm amanhraya dpt bongkarkan..demi agama dan negara..jgn takut..

Zunur Mariah
Guest
Zunur Mariah

Siapa pernah tahu skandal bank rakyat,tahu watak yg mengkucar kacir keadaan.

Bukan sebab salah gunkuasa sabaruddin chik terkeluar dari bank rakyat.

Pastikan anda tahu sebelum komen. Jang pukui rata naa…

Anonymous
Guest
Anonymous

Jawatan Pengerusi semua lantik org politik. Kelulusan tolak tepi. Janji org politik, seperti memiliki kepakaran dlm semua bidang. Hancur.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko ni apa.yg terjadi x bole buat apa yg blum jadi ko da tuduh blogger terfavorit malaysia.ko ingat semua org takde prinsip mcm mappudulung & lady rhino.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous 00.01,
Bukan maksud menuduh tuan admin.saya percaya tuan admin mempunyai prinsip dan integrity yang tinggi. Saya nak bandingkan admin dengan dedak2 dan pemimpin yang ada sekarang ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan admin kalau ditawarkan menjadi orang kanan najib,bagaimana?
Berhenti menulis pasal penyelewengan najib.cerita tentang kebaikan dan kejayaan najib.mesti kipas najib dan tulisan mesti menyerang pembangkang walaupun alasan yang lemah.
Bagaimana tuan admin?
Cash is king bro…

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa lagi akan dapat tawaran dedak selepas ni?….hahahaha

kluangman
Guest
kluangman

suatu masa tuan admin pun akan dijemput jadi orang penting Najib, takkan nak tolak.

Berjuang dari dalam..
Saya suka kerja…
Saya akan bawa perubahan…

1001 alasan menghalalkan dedak.

kluangman
Guest
kluangman

suatu masa tuan admin pun akan dijemput jadi orang penting Najib, takkan nak tolak.

Berjuang dari dalam..
Saya suka kerja…
Saya akan bawa perubahan…

1001 alasan menghalalkan dedak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Amin. Setahu saya Tan Sri Sabbaruddin Chik dilucutkan jawatan Pengurusi Bank Rakyat sebelum ini kerana kes Deepak duly.

Anonymous
Guest
Anonymous

Suka berkerja, buka kah syarikat sendiri. Jual karpet ke. Jual kain kapan ke…

Pemimpin pun mengharapkan perkerjaan dengan kerajaan. Bila graduan jangan harapkan makan gaji, suruh berdikari…

Anonymous
Guest
Anonymous

i trust this old man. he dont eat dedak. dia mkn tose n capati

Ali
Guest
Ali

Bg dedak telan la apa lg..