CERDIK, TAK BERAPA CERDIK ATAU TERLEBIH CERDIK?

Susulan beberapa pendedahan oleh Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan atau NOW berkaitan perbelanjaan YaPEIM di luar negara, termasuk menganjurkan kursus perkahwinan, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Paimuzi Yahya berkata, program yang diadakan di Paris  itu ialah bagi  menjimatkan kos. 
Katanya, dari segi ekonomi memang menjimatkan kos pelajar luar negara kerana mereka tidak perlu pulang ke Malaysia semata-mata untuk menghadiri kursus tersebut.
“Apabila kita buat di luar negara dan kita kumpulkan 150 untuk menghadirinya, belanjanya memang sedikit. Itulah keuntungannya,” jelas beliau.
Cerdik, tak berapa cerdik atau terlebih cerdik kenyataan seperti itu?
Sebagaimana yang didedahkan oleh NOW sebelum, kos untuk kursus perkahwinan di Paris itu yang katanya termasuk untuk memastikan pelajar tidak terpengaruh dengan budaya LGBT telah menelan belanja sebanyak RM290 ribu sedangkan bayaran untuk menghadiri kursus perkahwinan di Malaysia adalah di bawah RM200 seorang.
Dengan kos sebanyak RM290 ribu bagi 150 peserta, berapa belanjanya untuk tiap seorang peserta?
Adakah ia lebih murah daripada RM200 tadi?
Perlu dan terdesak sangatkah kursus perkahwinan diadakan untuk pelajar-pelajar di luar negara? Sudah berapa ramai pula yang terlibat dengan LGBT?
Jika pelajar ingin berkahwin selepas kembali ke tanahair, apakah tidak boleh mereka mengambil kursus itu di dalam negara sama ada ketika pulang bercuti atau setelah tamat pengajian dengan kosnya hanya sekitar RM200 saja?
Kalau mereka ingin berkahwin di Paris pula, adakah sijil keluaran JAWI itu merupakan syarat wajibnya sebagaimana di Malaysia?
Selain itu, adakah dengan mengadakan kursus tersebut, pihak JAWI, YaPEIM dan sebagainya, lebih bertujuan menggalakkan pelajar berkahwin semasa dalam pengajian mereka? 
Atau cakap saja terus-terang, semua kursus-kursus ini sekadar untuk menghalalkan program jalan-jalan dan cuti-cuti pihak tertentu di Malaysia ini untuk ke luar negara? (SH 21/11/2015)
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:36 pm

39
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
shukordesaAnonymousmustapa m saidlufangDr Nik-On X-Ray Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
mustapa m said
Guest
mustapa m said

Pembaziran adalah perangai syaitan, syaitan itu kufur. Justeru, mengapa Yapeim membazirkan beratus-ratus ribu ringgit untuk kursus kahwin para pelajar kita di luar negara. Prioriti kita nak galakkan mereka belajar dan menimba ilmu yg berfaedah kpd mereka sendiri dan negara, bukannya nak galakkan mereka berkahwin di sana. Kalau pun mustahak betul nak beri mereka kursus kahwin, untuk penjimatan belanja hantar saja 3-4 orang ustaz (pencerama) untuk kendalikan kursus dan ceramah. Tak perlulah ada Menteri dan pembesar-pembesar di Yapeim hadir untuk rasmikan program setakat kursus kahwin. Begini lama dan banyak kursus kahwin di negara ini, berapa kali yg Menteri dah rasmikan, dan… Read more »

mustapa m said
Guest
mustapa m said

Pembaziran adalah perangai syaitan, syaitan itu kufur. Justeru, mengapa Yapeim membazirkan beratus-ratus ribu ringgit untuk kursus kahwin para pelajar kita di luar negara. Prioriti kita nak galakkan mereka belajar dan menimba ilmu yg berfaedah kpd mereka sendiri dan negara, bukannya nak galakkan mereka berkahwin di sana. Kalau pun mustahak betul nak beri mereka kursus kahwin, untuk penjimatan belanja hantar saja 3-4 orang ustaz (pencerama) untuk kendalikan kursus dan ceramah. Tak perlulah ada Menteri dan pembesar-pembesar di Yapeim hadir untuk rasmikan program setakat kursus kahwin. Begini lama dan banyak kursus kahwin di negara ini, berapa kali yg Menteri dah rasmikan, dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

pak mus…ostat tak betul tu…rutin hidup mereka, bangun tido merepek,…..pegi opis bodek boss…..poordah…

mustapa m said
Guest
mustapa m said

Pembaziran adalah perangai syaitan, syaitan itu kufur. Justeru, mengapa Yapeim membazirkan beratus-ratus ribu ringgit untuk kursus kahwin para pelajar kita di luar negara. Prioriti kita nak galakkan mereka belajar dan menimba ilmu yg berfaedah kpd mereka sendiri dan negara, bukannya nak galakkan mereka berkahwin di sana. Kalau pun mustahak betul nak beri mereka kursus kahwin, untuk penjimatan belanja hantar saja 3-4 orang ustaz (pencerama) untuk kendalikan kursus dan ceramah. Tak perlulah ada Menteri dan pembesar-pembesar di Yapeim hadir untuk rasmikan program setakat kursus kahwin. Begini lama dan banyak kursus kahwin di negara ini, berapa kali yg Menteri dah rasmikan, dan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

depa ni pi sambil menyelam minum ayak….bawak bini pulak tu
depa ni rasa dah banyak pahala depa kumpoi ….kalu timbang sat nanti tak belen……..penah tengok ka dacin BN senget
bak kata kawan kita…depa tu nak bodek jaa… lakunya bodek laaaniii

Anonymous
Guest
Anonymous

Kesianlah kepada Menteri hal ehwal ugama dan pegawai2 jabatan ugama islam dan yayasan2 islam yang hanya berkiblat dekat SAUDI ARABIA dan negara islam lain sahaja.. bagilah chance untuk mereka ke negeri barat kalau tidak tak ada peluang langsung.untuk nak tengok masyarakat secular yang maju dan canggih.dan bertamaddun.walaupun menggunakan dana anak yatim dan orang miskin..

Anonymous
Guest
Anonymous

490k tu jumlah yg kita baru tau. Macamana pulak 1 bilion lebih aset dan duit yg Asyraf cakap Yapeim ada. Brp banyak pulak komisen masuk poket menteri, penasihat, penaung yg kita belum tau dan taktau? kalau pengarah pun ada bahagian sendiri ketua2 atas diorang mesti dapat jugak habuan masing2.

Dr Nik-On X-Ray
Guest
Dr Nik-On X-Ray

Sebelum ni rasanya ramai kawan saya yg belajar kat luar negara yang kahwin tanpa ada kursus YAPEIM pun dan kebanyakannya bahagia hingga sekarang. Semenjak Jamil jadi menteri ada pulak kursus luar negara dan YAPEIM tanggung kos untuk bini Jamil sekali. Hutang negara makin meningkat…menteri masih sibuk buat kursus kat negara-negara yang mahal. Kenapa tak buat kat Somalia, Papua New Guinea?

Anonymous
Guest
Anonymous

JABATAN2 yang berkaitan dengan ugama islam bukan ada kerja apapun.selain daripada keluar sijil halal dan sijil nikah kahwin , mengintai orang beromen atau berkhalwat dan mengeluar fatwa kabur depa semua ini tak ada kerja..Datuk nenek ,bapak emak dan saudara2 dan kawan2 mereka, aku isteri dan kawan2 sezaman aku tak payah nak berkursus kahwin pun rumahtangga kami selamat kecuali ada yang berpoligami.Cuba hampa semua pegawai2 Jabatan2 ugama islam mengkaji ALQURAN SEDALAM2 NYA kerana banyak ulamak2 ugama dan ustaz2 wal retard yang banyak memberi ceramah2 songsang.dan mengarut.di malaysia sekarang ini baik dekat tv9 tv hijrah dan radio ikim dan juga tv nasional.

Anonymous
Guest
Anonymous

Satu lagi kerja2 mereka ialah mengharamkam buku2 yang tak sealiran dengan mereka konon akan merosakan akidah pembaca.2..Orang2 yang rajin membaca ialah orang2 yang berilmu bukan macam orang2 melayu/islam yang malas membaca.

Anonymous
Guest
Anonymous

yang buat keje ceramah, pelawak, pelakon, qasidah tu semua gang2 dia jugak yg bawak. Kumpulan dialah yg bawak budaya songsang mcm tu masuk tv dan paksa masyarakat terima. Ni semua keje kumpulan tarikat ahmadiyah. Tarikat ahmadiah je yg suka buat keje jual2 agama ni. Lepas tu claim dia kumpulan ahli sunnah supaya mudah melayu ikut. Ikut sunnah mana boleh mencuri, seleweng duit, jual hukum tu lah sunnah. Bila kumpulan dia dah mula menguasai jabatan2 agama seluruh malaysia tu yg dia jadi besar kepala. Sampai Allah Taala pun dia nak buat main. Kau silap.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 21:13 telah mendedahkan kebodohan dan kebangangan dirinya sendiri dengan membuat komen tahap longkang.

Fakta:

(1) Buku-buku ajaran sesat yang menyesatkan umat Islam memang patut diharamkan.

(2) Dakwaan "orang2 melayu/islam yang malas membaca" adalah dakwaan karut dan tidak berasas. Ini menunjukkan Anon 21:13 bersifat perkauman tahap tangki najis.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tarekat Ahmadiah ni antara gerakan tarekat paling sofistikated dan terancang di seluruh dunia. Paling bijak memanipulasi dan seleweng hukum, quran, hadis, kitab, buku, pondok tahfiz, pusat zakat, sekolah agama bila diorang dapat memerintah dan menguasai majlis dan jabatan agama dgn doktrin kitab2 dan fahaman diorang. Mereka antara kumpulan yg mewar warkan supaya melayu jadi ASWJ. Aphal pulak kene jadi ahli nak ikut dan fahamkan sunnah? Bila TPM cakap suruh contohi tarekat ahmadiah N9 yg buat enakmen sendiri tu semua wayang kelentong je tuh. Tujuan tarikat Ahmadiah buat enakmen tarekat tasauf tu adalah supaya masyarakat ramai, kaum melayu dan kerajaan tak… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

2258….nak meludah biar dlm longkang…ja ngan ke langit

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau diorang belanja 490 ribu tu buat belanja budak2 muda kawin kat malaysia ni lagi bagus. Kuranglah org berzina, buang anak, upload gambar blue dan nenen sendiri kat tumblr. Drpd buat kursus kawin bodoh dia kat paris. Dey Jawi, bila masa Allah Taala suruh pegi kursus sebelum kawin? Dia suruh org Islam tu mengetahui hukum dan syarat pernikahan tak semestinya kau kena pegi buat kursus. cari guru2 agama yg tahu pun kita boleh belajar, kawin tetap dikira sah walau takde sijil.Yang sebenar korang semua org2 perasan warak kuat agama ni buat kursus kawin tu bisnes tetap kumpulan korang. Sepasang pengantin… Read more »

Malek Johan
Guest
Malek Johan

Tunggulah dalam kubur nanti tak bolih nak kelentong

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan, kalau nak biarkan saja mereka jawab dalam kubur mereka, kita & anak cucu lita hidup2 kena klentong.. apa pula jawapan kita dalam kuboq nanti tentang usaha kita menentang kebatilan dan mendukung kebenaran?

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan duit anak yatim pun digunakan untuk kursus kahwin di paris mana ulama apa hukumya makan duit anak yatim saya ni taklah pandai pasal hukum hakam ni allah hu akbar

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan duit anak yatim pun digunakan untuk kursus kahwin di paris mana ulama apa hukumya makan duit anak yatim saya ni taklah pandai pasal hukum hakam ni allah hu akbar

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan duit anak yatim pun digunakan untuk kursus kahwin di paris mana ulama apa hukumya makan duit anak yatim saya ni taklah pandai pasal hukum hakam ni allah hu akbar

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan duit anak yatim pun digunakan untuk kursus kahwin di paris mana ulama apa hukumya makan duit anak yatim saya ni taklah pandai pasal hukum hakam ni allah hu akbar

Anonymous
Guest
Anonymous

Takut-takut baoucer yang saja keluar,pi sana pi sini.Duitnya mungkin digunakan pada jalan lain,cover yang lain.Cuba siasat sikit,buat masa sekarang macam-macam boleh jadi?.Macam TH beli tanah dengan harga yang tak masuk akal.

Anonymous
Guest
Anonymous

"Bongkar" – Iwan Fals(https://m.youtube.com/watch?v=D-PN0c4iVa8) Kalau cinta sudah di buangJangan harap keadilan akan datangKesedihan hanya tontonanBagi mereka yang diperkuda jabatan Oh oh ya oh ya oh ya bongkarOh oh ya oh ya oh ya bongkar Sabar sabar sabar dan tungguItu jawaban yang kami terimaTernyata kita harus ke jalanRobohkan setan yang berdiri mengangkang Oh oh ya oh ya oh ya bongkarOh oh ya oh ya oh ya bongkarOh oh ya oh ya oh ya bongkarOh oh ya oh ya oh ya bongkar Penindasan serta kesewenang wenanganBanyak lagi teramat banyak untuk disebutkanHoi hentikan hentikan jangan diteruskanKami muak dengan ketidakpastian dan keserakahan Dijalanan kami… Read more »

albert magic
Guest
albert magic

bwetul sangat kata najib cash is king, ugama ni untuk tipu kaum aje

Anonymous
Guest
Anonymous

Kita merasa amat marah dan sedih kerana terdapat ostaz dan ostazah sekular liberal yang menggunakan wang derma orang ramai untuk menambah kekayaan ahli politik yang tamak haloba dan bernafsu rakus, membiayai VIP ke luar negara dan program-program yang tidak memberi faedah kepada anak yatim dan orang miskin. Bahkan mereka berani pula mempertahankan tindakan mereka menyalahgunakan wang orang ramai dengan memberi pelbagai alasan bodoh untuk menutup pecah amanah mereka. Mengapa ostaz dan ostazah membelanjakan banyak wang kebajikan untuk membiayai VIP ke luar negara dan menlaksanakan kursus perkahwinan sedangkan terdapat banyak masjid dan pertubuhan Islam di luar negara yang boleh menganjurkan kursus… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

harap ostad PAS….hampas
harap ostad tv…….mata pitih
harap ostad pondok…….menyorok
harap ustad PU…..merapu

ostad ohh ostad…kemana kau menyendiri
macam mana tak menyendiri…aku x dihargai….

wasallam….. ostad keciwa

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 18:23 tidak boleh salahkan ustaz dan ustazah yang tidak berkaitan dengan skandal derma rakyat !

Salahkan ostaz dan ostazah yang terlibat dengan penyelewengan wang derma rakyat sahaja !

Gunakan otak untuk berfikir bukan kepala lutut.

Anonymous
Guest
Anonymous

wak 1841, la ni orang jual agama payah nak kenai…..dahi bertanda pun sebat juga……la ni otak pakai sikit…lutut siku pakai lebih…….apadaa punya oss tard wal retard

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku telah membuat permohonan untuk memberhentikan sumbangan bulanan, harap ianya diluluskan.Tak mahu terlibat dah……..

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku telah membuat permohonan untuk memberhentikan sumbangan bulanan, harap ianya diluluskan.Tak mahu terlibat dah……..

zaren
Guest
zaren

Saya dah lama tinggalkan Islam cap UMNO ni…ade saja patwa2 yg mereka keluarkan untok membaham duit yayasan…kesian pelajar2 luar negara yg secara keselurohannya terlibat dgn LBGT…seolah olah tiada pegangan agama….
Sunggoh tak bermaruah mereka2 yang diberi amanah membedal duit tersebut tanpa rasa bersalah…boleh bagi alasan pulak tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak ada sebab utk buat kursus kawin kpd pelajar di luar negara guna duit yg orang ramai derma kpd anak-anak yatim dalam negara ini. Yapeim sudah jauh tersasar dari matlamat penubuhan.

Jadi terpulang kpd orang ramai utk berhenti atau terus menderma wang atau gaji mereka utk kegunaan pegawai Yapeim buat kursus dan melancong ke Amerika Syarikat, Paris atau mana-mana destinasi lagi.

Anonymous
Guest
Anonymous

tokoh agama…..hayati QS AN NISA' AYAT 10,29……..apply for moronic species

lufang
Guest
lufang

Krusus kawin diluar negala aahh !, Wa pon mau apply jadi itu pencelamah maa aa ,khas untuk luar negala saja maa aa.

Wa ingat ini satu programe itu ' transformasi ' , tapi Wa mau tanya itu pelajar bolih telus kawin kat Perris kaa ?, waah kalau bolih telus kawin manyak syok maa aa .

Anonymous
Guest
Anonymous

Pertama kali aku dengar menteri sendiri pi buat kursus kahwin kat overseas. Kat Malaysia tak pernah aku dengar menteri buat kursus kahwin ni.

Kalau macam tu YaPEIM carilah duit sendiri kalau nak buat kursus kahwin di luar negara.

Aku haramkan YaPEIM menyalah gunakan duit yg aku amanahkan untuk fakir miskin walaupun 1 sen pun.

Aku juga tidak ada perasaan hormat lagi kepada orang2 YaPEIM. Pengkianat!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Terbaik Tuan Admin.. .cuba menghalalkan cara dan ambil kesempatan bolih melancong di luar negara dgn membawa isteri sekali.Sambil menyelam sambil minum air,cuna yg kita faham bahawa pelajar ke luar negara tujuan menimba ilmu.Sekiranya gatal sangat nak kahwin diluar negara x perlu sijil perkahwinan.Nampak mereka nak bodohkan rakyat…yg x cantik guna duit yayasan kebajikan mcm harta mak bapak mereka…..x sangka tokoh tokoh agama umno buat perangai mcm ni,malangnya ada tokoh agama yang menyokong pula…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Rasanya Tok ayah Rani Kulop tak reti bab kursus kahwin ni sebab tu dia tak buat repot polis.

Anonymous
Guest
Anonymous

golongan mereka yang 'makan duit' ni ada perancangan,….duit yang dapat tu dorg rancang nak buat liang lahat ade 'air cond',..kalo azab sampai xde la panas sgt,…pastu buh 'mini bar' sebelah,..kalo haus bule sedut je pakai straw,…kepercayaan bagi org2 kaya dari hasil curi ni,..kununnye mereka masih bernyawa kalo da masuk liang,…itu lah firasat dorg,..sbb tu duit anak yatim pun dorg bedal dorg bukan kesah pun dosa pahala,.,..ape lagi duit rakyat kan,…pastu ade plak golongan jenis penjilat/subhah,..mengiyakan je,..ape yang si pencuri ckp,..walaupun dia bergelar ostad,…ostad yes boss la,…ape lagi kan,..

shukordesa
Guest
shukordesa

CHEAP HOLIDAYS ON GOVERNMENT MONEY……CHOGM….