DUA PRESIDEN YANG ADA PERSAMAAN

Bekas Naib Presiden Pas, Husam Musa akhirnya bersuara yang dikira untuk kebaikan dan masa depan parti itu sendiri iaitu Hadi Awang perlu meletakkan jawatan dan memberi laluan kepada pemimpin baharu yang boleh membawa perubahan kepada masa depan perjuangannya.
Katanya, Pas kini berada dalam “kekeliruan” dan “haru biru”  serta pucuk pimpinannya pula sudah dianggap “buang tabiat” dalam beberapa tindakannya.
Antara “kekeliruan” dan “haru biru” serta tindakan “buang tabiat”  yang dibangkitkan Husam ialah percanggahan kenyataan oleh kepimpinan parti yang antaranya berkaitan isu 1MDB, kerjasama dengan UMNO dan hubungannya dengan Perkasa.
Sehubungan itu, tegas Husam, pengakhiran dalam kadar segera kepada semua keadaan itu hanya boleh dilakukan dengan Hadi Awang perlu diganti dengan Tuan Ibrahim Tuan Man yang kini merupakan pemimpin nombor dua dalam Pas.
Dalam konteks ini, Pas sebenarnya tidak jauh bezanya dengan UMNO. UMNO lebih awal dikesan perlu pertukaran presidennya kerana terbeban dengan isu 1MDB dan derma RM2,600 juta sehingga rakyat yang meluat, membenci dan menolak kian meningkat hari demi hari.
Tetapi Najib tetap cuba dipertahankan, malah pemilihan parti telah pun ditangguhkan sehingga pilihanraya 2018. Dalam masa yang sama, mereka yang menegur dipecat, disiasat dan kedudukan masing-masing dalam UMNO pula bakal disekat tidak lama lagi.
Menang atau kalah pilihanraya bukan lagi menjadi perkiraan, tetapi mengekalkan kedudukan Najib selama yang mungkin lebih diutamakan.
Sediakah ahli Pas berlapang dada menerima saranan Husam itu dalam pemilihan pucuk pimpinannya tahun 2017 nanti atau melakukan perubahan lebih awal daripada itu?
Atau mereka lebih rela terus dalam kekeliruan sehingga pilihanraya umum tahun 2018 diadakan dengan terus mengekalkan Hadi Awang sebagaimana Najib dipertahankan dalam UMNO? (SH 08/11/2015)
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:35 pm

33
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Bapak Rahmad BastianAnonymousDolbat8Unknown Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Najib jadi sombong, angkoh dan zalim..tak heran sangat sebab dia bukan agamawan..dia hanya duitwang..tapi bila agamawan yang mengetahui hukum hakam sokong golongan duitwang..tak ada apa lagi yang orang nak pandang..nak hormat..bahkan lebih hina dari orang yang jahil. Nauzubillah!

Anonymous
Guest
Anonymous

10 15, makamg tok adi ni doh mahmood…kitak belanar kat umah dan pondok….amo masih ingak kuliah dia bab doa pah smayang…ada doa maasudnya ya ALLAH akhiri umur kami dalam keadaan baik, jangan KAU akhiri umur kami dalam keadaan buruk….jujuk air mato tubek ahli jemaahnya…insaf2 bengar doa deh….boleko mu dokwoh pokjib laki bini lagu tu……mudoh u turn sebab mu sombong dan riak walau mu toksey kuoso…mu tewah ngan godaan iblisi …makluk ALLAH yang paling taat mengoda….ini semuo mu royaat dale taskirah mu……maaf deh…wallahua'lam

Dol
Guest
Dol

YG PELIKNYA KLU BETUL NIAT BAIK DAN SESUAI DGN ISLAM UTK PAS BERSAMA UMNU… KENAPA HADI TAK BERHUJAH DGN TERUS TERANG.. BUKANKAH HADI HEBAT BERHUJAH? MALAH UMNU PUN MUNGKIN AKAN BAGI SIARAN TV UTK TUJUAN ITU. TP NAMPAKNYA UMNU PUN TK MINAT DGN HADI. MEREKA MENIPU SAJA TP HADI YG PERASAN UMNU NK DIA DAN PAS. MALAH UMNU RASA PAS MENGACAU MEREKA DAN BAKAL TIMBULKAN MASALAH SAJA. TP HADI MASIH TK MALU MENAWAR DIRI. KLU DALAM MASA TERDEKAT TAWARAN HADI TK DISAMBUT UMNU, MAKA JATUHLAH MARUAH HADI.. TAK TAU MALU HADI RASA DIA SGT HEBAT DAN TK LAYAK BERKAWAN DGN… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Sebagai ahli UMNO yang dapat upah pasang bendera bayar separuh dan bershkan bendera selepas pru atau majlis UMNO.

Itu pun Bahagian tidak bayar penuh sebab kena kencing atau Hj Hadi tidak sedar yang dia banyak ponteng masa ahli lain buat kerja.

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku penyokong totok pas sejak tahun 70an ingin menyatakan bahawa sekiranya jumpa lebai hadi dengan ular……pukul lebai hadi dulu. Sekian dimaklumkan.

Anonymous
Guest
Anonymous

pcik adi x relebant lagi…x boleh buat kawang…sdr anuar rekomen dia kat yusof qardawi…tia boleh tikang anuar.. mu kena ingat pok cik adi, mubole tikang belakang anua…oreng bolek tikang mu depang belakan…..mu nok feat ngan ungok, mu declare amanat mu null and void….take a break and lets TITM run the show as watts husam suggest

Unknown
Guest
Unknown

bila atau lps hdi mati, mcm mn plk… smua yg tua akan mati dulu kan…

Nur Haikal Levine
Guest
Nur Haikal Levine

Hidup amanah!

Sang Wira Bangsa
Guest
Sang Wira Bangsa

Persamaan di antara ke dua-dua Presiden parti Melayu pertama dan kedua terbesar ini ialah
1. Angkuh
2. Bersalah

Tidak perlu dihuraikan. Lihat apa berlaku kepada parti dibawah kepimpinan ala Imperial mereka. Parti mrnjadi hak mutlak mereka berdua, bukan lagi milik jemaah. Mereka mempergunakan 'agama' dan 'perpaduan' untuk memperdaya pengikut dan penyokong untuk kekal di kerusi kuasa.

Anonymous
Guest
Anonymous

pas tidak minat nak mentadbir negara mereka lebih minat berkerja sebagai pegawas, golongan profesional yg banyak dlm pas lebih minat untuk kerja mentadbirkan negara dari berkeja untuk mengawas kerajaan yg ada sekarang, disitulah pertembungan berlaku, kisah berlaku dari zaman hamim ,akim dan sekarang amanah,
persoalannya apakah motif golongan profesional masuk dlm pas, kalau setakat sebagai pegawas,?,

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau pun 2 x 5 macam Hadi. Mengawas apa bendenya kalau Negara ditadbir olih penjenayah rasuah yg melingkupkan Negara dan menyusahkan rakyat. Orang bengong shj yg nak jadi pengawas dlm keadaan seperti itu. Tu lah sebab Pas selama nya jadi parti kampong. Hanya Allahyarham Fadhil dan Nik Aziz shj yg mempunyai wawasan dlm Pas yg berjaya membawa Pas jadi parti national. Hadi..walhasil balik asal..bawa Pas jadi parti kampng.

Anonymous
Guest
Anonymous

pujian untuk diri sendiri kepada ahlul pasngok kerana mempertahankan ketua yang no value

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan berkiblat kepada DAP tapi apa parti Islam buat,tipu,rasuah dan zalim….lebih baik dari hati hitam…..bangang

Anonymous
Guest
Anonymous

Sy. aokong UU 101% ..,
mangkok 12:06 nie hidup dibawah ketiak pemimpin2 yg gilak kuasa.., sbb. tue biak apa pn yg. diatas tue buat, dia tetap jilat.. kata yes, ok.. jenis yg. x daa gheti malu, x daa maruah diri.., dah x tau nak beza antara mongkey n baboon.., eelek nilai hidup. pasai tue lah melayu jadi susah, bangsat.., x pernah senang.., ada saja yg nak memijak diatas kepala.., asalkan aku sorang dpt. makan sudah.., yg. lain2 tue nak mampus lantak kao lah…

Anonymous
Guest
Anonymous

bila hati dah hitam berkiblatkan DAP

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa salahnya berkiblatkan DAP? Ada apa apa kes rasuah dan salah guna kuasa terhadap DAP di Pulau Pinang? Kalau ada, sure dah kena sapu dengan SPRM, dan 3 hari 3 malam jadi tajuk Buliten Utama TV3 dan Utusan. Tu laaaam kau anon 12.06, bila lama sangat dok dalam tempurung berkiblatkan TV3, jadi bengap, tak tau yang orang lain sedang mengharungi transformasi, minda kau tu masih di takuk lama

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau kedua duanya di suruh pilih,aku pilih lim guan eng…..kerana kedua duanya bukan berjuang untuk bangsa.Hanya untuk perut sendiri…..hidup DAP

Anonymous
Guest
Anonymous

common profile is pea brain commender with no brain followers
pls take note 10 45

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak sama. Sebab satu tu berjubah dan berseban. Dan satu tu berkot dan tidak berkupiah. Kan pelik tu akhiri nya mereka yang jauh berbeza boleh ada persamaan seperti yang di maksudkan admin.

Kalau salah satu lebih cerdik lagi yang satu, rasa nya tidak akan ujud persamaan. Kerana orang cerdik akan berlumba buat yang terbaik. Itu sebabnya kita nampak macam berebuit kuasa tetapi sebenarnya mereka mahu jadi pemimpin yang lebih baik dari yang lain. Sebagai contoh Muhyiddin dan Husam.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sama tapi tak serupa.

Tapi tak banyak sikit mesti ada yang lebih nya antara Hadi dengan Najib.

Disini saya memilih Hadi yang paling teruk dari Najib. Sebab nya Hadi boleh menyesatkan orang lain.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib pula menyusahkan kehidupan orang lain

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 10.45 mungkin ahli umno totok yang sedang panik akan hilang peranan sebagai mr 10% commission ke hulu ke hilir bawa brown envelope , sekiranya umno hilang kuasa.

Anonymous
Guest
Anonymous

PAS dalam "kekeliruan" dan "haru biru" kerana pucuk pimpinannya sudah dianggap "buang tabiat" UMNO masih terkawal dan kelihatan bersatu di peringkat atas. . Najib hanya menyusahkan rakyat. Dalam fikiran ahli UMNO, mereka bukan rakyat tetapi mereka ialah ahli UMNO yang bersedia berkorban demi kesenangan pemimpin mereka.. Pemimpin menjadi contoh kepada ahli parti sebagaimana ibu-bapa dan guru memberi contoh kepada anak-anak. Kalau Najib lah dan Hj Hadi lah yang di jadikan contoh oleh UMNO dan PAS, lingkup lah bangsa melayu kerana gaya dan sikap mereka akan jadi ikutan kepada yang si penganti maah si penganti jadi lebih teruk dari mereka berdua… Read more »

kluangman
Guest
kluangman

PAS ni macam pasukan bolasepak Malaysia FAM..

Umpamanya…..Ketika lawan MU boleh pula seri tapi bila lawan kemetot, Sulawesi boleh pulak kalah berbakul bakul…

Ketika UMNO lemah, PAS lumpuh..
Ketika UMNO kuat, PAS terhegeh hegeh..

SERAHKAN UMNO PADA MUHYIDDIN, PAS KEPADA TUAN IBRAHIM…
Bagai pinang pulang ke tampuk…

Anonymous
Guest
Anonymous

Haji Hadi tengah sakit jiwa

bat8
Guest
bat8

Kluangman

Syabas Bro!!….ini le pertama kali dalam 15 tahun aku jumpa komen hang logik…..

Hang dah buang tabiat ke bila dah seja-senja ni…hehehe…jgn marah naaa….kawan lama usik je. Mat Saman kati pun ingat nama hang….

Anonymous
Guest
Anonymous

Kedua2 parti bersifat bahlol….semua pemimpinnya berpenyakit wahan iaitu cintakan dunia takutkan mati!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Parti atau ahli2nya yang bahlol?????? Dua pemimpin bahlol yang dilantik olih ahli dan perwakilan yang bahlol yg masih mempertahankan pemimpin yg bahlol2 ini.

muring.com
Guest
muring.com

Pas sepatuttnya menguatkan kepimpinan dan stategi politik sebagai alternatif kpd melayu memandangkan ramai melayu hilang keyakinan terhadap kepimpinan Umno

Anonymous
Guest
Anonymous

Hanya orang bodoh saja yg akan menyertai pas. Parti politik gila babi

eri
Guest
eri

oooo……patut la pas nak geng ngan umno lak….org bodoh2 ni selayaknya bkawan ngan org bodoh2 gak kan….

Anonymous
Guest
Anonymous

Presiden yg sama2 bodoh. Nak bayar BRIM pun tekan rakyat bayar tol
Najib bolehlah lalu kat jalan yg bertol pun free.Senang banyaklah hidup dia.
Apa yg dia tahu erti kesusahan.

Bapak Rahmad Bastian
Guest
Bapak Rahmad Bastian

Sebelumnya perkenalkan nama saya Rahmad Bastian di jawa tengah ingin menceritakan kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling susah kampungku,buat makan aja harus ngutan dulu ama tetangga itupun kalau ada yg mau ngasi,semakin saya berusaha semakin susah juga dapat pekerjaan dan selama saya ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yang benci ama saya dan cuma dianggap orang rendah,miskin,tidak punya apa-apa. Maka dari itu saya akhirnya bertekat untuk pergi mencari dukun yang bisa merubah nasib saya disuatu hari saya bertemu sama orang yang pernah dibantu ama AKI ROTAK dan dia memberikan nomer AKI ROTAK ,dia… Read more »