MENTERI LALOK

Ramai kawan-kawan meminta saya menulis berkenaan kenyataan terbaru menteri yang seorang ini mengenai tol yang dianggap suatu penghinaan kepada rakyat.
Hakikatnya ramai wargakota yang setiap hari keluar rumah untuk ke tempat kerja sebaik saja selepas Subuh semata-mata untuk mengelakkan kesesakan, tetapi seringkali terperangkap juga kerana terlibat dengan urusan lain seperti menghantar isteri ke pejabat dan anak-anak ke sekolah.
Soalnya, apakah menteri berkenaan mahu wargakota keluar ke tempat kerja seawal pukul 3 atau 4 pagi setiap hari?
Selain itu, adakah semua jalan bertol mempunyai jalan alternatifnya? Dari pusat bandar Kuala Lumpur ke Putrajaya misalnya, mana jalan alternatif tanpa tolnya?
Ulasan saya mudah saja – kalau beginilah cara berfikir dan melayan rungutan rakyat oleh seorang menteri yang bertaraf Pengarah Komunikasi Strategik BN, lebih baiklah dilantik budak-budak lalok yang jaga parking di sekitar Chow Kit sebagai anggota kabinet.
Dua kali lima dan lebih kurang saja cara berfikirnya. (SH 04/11/2015)
Updated: 26 March 2019 — 1:35 pm

56 Comments

Add a Comment
  1. Wa tengok muka lu tak boleh belah da.
    muka cam ni pun bleh jadi menteri umngok yang bongok. Tuii

  2. Mana tak bangang ni buat statement bodoh. Nak naik pangkat kenalah lalok. Klu tak pangkat tu beralih ke bangang yg lain pulak. Panjang queue tu !

  3. Cadangan saya. Minta pegawai polis yang menjadi pengiring kepada menteri tersebut hentikan. Biarkan menteri tersebut menghadapi kesesakan samada di waktu pagi sehingga petang di mana waktu kemuncak keadaan jalan raya yang sangat sibuk.

    Menghabiskn duit kerajaan sahaja membayar gaji menteri tersebut dengan idea-idea menteri tersebut tidak masuk akal dan pemikiran yang cetek.

  4. KL ke Putrajaya tanpa tol:

    Sri Petaling – Bukit Jalil – Serdang – Bangi

    cuba try

    1. Pergi ke sana sini tu bukan alternatif namanya..

  5. Cuba blh kpla meka ni dan tengok apa jenis otak yg meka pakai…takut2 entah2 tak de otakkk kut…sbbnya cara fikir meka ni pelik bin ajaib…

  6. Tak kan menteri cakap macam tu. Mungkin setaraf dengan Najib yang kes 2.6B, yang tak ada rasa malu dan maruah.

  7. Tak kan menteri cakap macam tu. Mungkin setaraf dengan Najib yang kes 2.6B, yang tak ada rasa malu dan maruah.

  8. Jika begini menteri2 terus pamerkan kebodohan. Jika PR ambilalih kelak, kita kumpulkan menteri2 bodoh ni.. halau saja duduk satu pulau. Kalo ada hukuman tembak, boleh diusahakan saja.

    Buang masa ngabihkan oksigen hidup xder kebaikan langsung utk rakyat.

    1. Tunggulah PRU 14 nanti. Kita ajar mereka cukup cukup, kalau datang merayu undi kat kampong aku, kami semua akan tunjukkan kote atau selak kain tayang punggong

  9. Kita sembahyang hajat ramai2 mintak Rahman Dahlan nie ditimpa bencana yg sedasyat2nye kerana tidak prihatin ke rakyat..

    1. Biar dia mati ditandauk kerbau

    2. selepas ditanduk, disambar gledek dan makan buaya…..amin

  10. Rahman tolol dan bahlol nie seotang yg bodoh. Dia jd menteri sb dia kaki jilat…kalo tak duduk kat Sabah jadi lanun ajelah…

    1. Rahman sakai

  11. serupa je….kalau dari bn(bengong nanang), idea tak pernah cerdik…. ni pong puak2 akai singkat (pas) nak feat ngan nggok(Umat Melayu No Otak)……raayat mesia ari ari mandi air kencing

  12. Kalau aku jumpa mamat ni rasa mau bagi penendang sulung kat anunya,biar x bangun dua tiga hari. X patut seorang menteri cakap macam tu.bukan nak menyenangkan rakyat tapi tambah sakitkan hati rakyat.Puak puak penyokong BN padan muka hangpa….sokong sangat tuihhhh…

    1. Rahman Dahlan ni memang menteri kurang ajar 2×5 macam Amat maslan juga

    2. Mamat ni cukup menghina kita. Dia ni memang celaka sanggup memperbodohkan orang Melayu.
      Kalau aku terajang mamat bodoh ni tersangkut kasut aku dalam perut dia ni

  13. cadangan yang betul2 menghina rakyat….

  14. Otak.menteri bn ni sama saja. Jawab dan beri alasan yg bodoh. Bodo sepat. Asal dapat elak dan.memperlekwhkan rakyat saja. Untung menteri ni maaih negara Malaysia. Kalau di siam atau indon rasanya rakyat dah baling kasut dah. Tapi tak apa. . Masa akan sampai bila kasut maauk lam mulut. Tu ajaq depa ni.

    1. Nak tunggu rakyat baling muka dengan kasut ker???

  15. Sdr,
    Ini bukan isu orang Sabah atau semenanjung. Rata-rata semua menteri sama saja. Perlukah mereka fikirkan pasal rakyat kalau masing-masing dapat habuan. Jadi kita rakyat ni kena fikir-fikirkan, dan timbang-timbanglah..

    1. Hasan Malik dan Ahmad Maslan dari semenanjung itu pun lebih tengin dari lembu.

  16. Kita pun jangan ikut lalok sekali.

    Rakyat sepatutnya marah kerana BN Najib berjanji akan hapuskan tol secara berperingkat-peringkat. Mengapa BN Najib bukan turunkan tol tetapi sebaliknya menaikkan tol pula semasa rakyat tertekan dengan harga barang semakin mahal.

  17. Kalau org sabah pandai, tak lah ada menteri bodoh…

  18. Kalau org sabah pandai, tak lah ada menteri bodoh…

    1. Alahai Speaker Pandikar yang sungguh mulia yang mula rasa diri nya yang terpower di Malaysia.

  19. Klu org sabah yg bodoh2 tu bolehlah suruh keluar pagi kerana dia ulu jalan tol tak ada ikut sungai kalau org ulu tu dia befiki pun macam org ulu lah juga

    1. woi..mulut jangan macam longkang..ko hina menteri sabah ni kami sokong 1000% tapi kau jangan hina orang sabah bodoh!!!

    2. Bukan kah orang Sabah yang undi menteri ini ?

    3. Segelintir orang sabah undi dia tapi orang pahang yang pilih dia jadi menteri..hahha..maka siapakah yang terlebih bangang!!!

    4. Kalo dah bangang.. mengaku sajalah. Satu malaysia bangang. Tak payah marah2.

      Kalo cerdik.. kena sama2 cerdik. Pilih bukan BN. Ini majoriti masih bangang sbb BN masih menang walaupun dgn cara menipu. Ne t year PRU Sarawak. Masih biol tetap pilih BN jugak.

    5. Pilih DAP lah

  20. Klu org sabah yg bodoh2 tu bolehlah suruh keluar pagi kerana dia ulu jalan tol tak ada ikut sungai kalau org ulu tu dia befiki pun macam org ulu lah juga

  21. Setuju sangat dengan kenyataan Tuan Shah tu. Ini satu contoh klasik menteri tahap bangang dan bengong yang sanggup perbodohkan diri demi survival politik dan kepenting tembolok, perut dan bawah pusat sendiri. DIa apa peduli dengan rakyat kebanyakan kerana kepentingan peribadi lebih penting. Dia ni naik pun kerana sikap SUPER BODEK yang cukup ketara..sama taraf dengan Hassan Malek saja dia ni. Tapi tak apa Tuan Shah..jalan keluar untuk dia dah makin hampir. MAsa depan politiknya semakin hampir penghujung…Insyallah.

  22. Ini lah akibatnya apabila sipengampu nak mempertahankan "Raja Duit". Semua menteri dah jadi "moroon".

  23. Pada pendapat saya, kenaikan tol adalah satu bentuk hukuman kpd mereka di KL dan Selangor yg tidak menyokong BN. Saya tak fikir atas desakan sykt2 konsesi.

    1. Abang Mustapa.

      Dalam Astro Awani, Najib dah terang2 kata, kalau tol tak naik, bayaran utk BR1M akan berkurangan.

      Itu fakta paling serius dan tepat.

    2. Maknanya rakyat yang kena tanggung beban tol ni semata mata nak bagi BRIM.
      BRIM ini idea siapa kalau bukan si lahanat tu
      Dapat RM2.6 bilion pandai pula dia kemut

    3. Yup

      Kutip GST bayar BR1M
      Kutip Tol bayar BR1M
      Kutip pelbagai cukai2 bayar BR1M

      2.6b dia kemut.
      Belanjawan 2016, dia bagi Jabatan Perdana Menteri peruntukan RM20.3b.

  24. Pada pendapat saya, kenaikan tol adalah satu bentuk hukuman kpd mereka di KL dan Selangor yg tidak menyokong BN. Saya tak fikir atas desakan sykt2 konsesi.

  25. Dia myk n tol percuma, mungkin anak pemandu hantar boleh la ckp pndai. Rakyat biasa isteri kna p hntar tempat keja, mn mampu pakai smpai 2 keta, mn mampu upah org hntar ank p sekolah. Dia ni toksah dok ckp lah, menyampah bila tiap x buat statement.

  26. Bagi orang perempuan bangun 3-4 pagi bermakna mereka kena bangun pukul 2 untuk yang keluar pukul 3 pagi dan bangun 3 pagi untuk yang keluar 4 pagi.

    Mengapa tol jalan Kucing boleh di hapuskan ? Sedangakan jalan tol lain di naikkan ?

    Macam debat jugak lah, mengaku sajalah takut berdebat. Habis cerita.
    Jadi dari lalok tak tentu pasal, mengaku saja lah tol naik sebab suka-suka. Habis cerita.

    1. Kau ingat ini bulan puasa ker nak suruh kita orang bangun sahur?
      Bodoh punya menteri.
      Menteri bodoh ni boleh cakai pandailah sebab dia ada rider escort kereta dia untuk bagi laluan kepejabat.
      Woiii Bodoh cuba kau jangan gunakan rider tengok apa akan jadi.
      Ingat baik baik menteri Sabah. Jangan bodoh bodohkan orang semenanjung kalau sendiri lagi bodoh

  27. Menteri ini buat buat bodoh kerana habuan `money is king' munafiq

  28. Menteri ini buat buat bodoh kerana habuan `money is king' munafiq

  29. Memang betul jalan di KL tidak ada jalan alternatif. Bukan sebab ada tol atau tdiak ada tol tapi jalan tersebut di buat kerana ada nya taman perumahan. Kerana Kerajaan sekarang Kerajaan Tol maka semua jalan di tolkan. Kalau pergi kerja kena tol ok lah jugak sebab masuk kawasan orang (luar) tapi nak balik rumah sendiri pun kena tol ???

    Yang kita bayar untuk cukai jalan tu bukan ke untuk bayar jalan alternatif?

  30. Ini menteri bangang. berlumba-lumba nak tunjuk sapa yang paling bangang. kenyataan yang keluar semuanya mahu membangangkan rakyat.

  31. intel block the wisdom…ini lah outcome dia..malang sungguh rakyat malaysia dan pembayar cukai jika tahap pemikiran sebegini

  32. intel block the wisdom…ini lah outcome dia..malang sungguh rakyat malaysia dan pembayar cukai jika tahap pemikiran sebegini

  33. Kota belud ada traffic ke? Atau masih naik kerbau?

    1. Kota belud naik kerbau dan pergi sabung ayam. Mana ada nak ada traffic jammed

    2. Semakin betul kata bekas PM…yang tinggal dalam Umno dan BN ialah yang #@&@€..

    3. Semakin betul kata bekas PM…yang tinggal dalam Umno dan BN ialah yang #@&@€..

    4. Memang betul cakap Tun Mahathir, menteri yang ada dalam UMNO hari ini semua bodoh bodoh belaka.
      Mereka inilah yang melingkupkan parti UMNO. Mereka ingat UMNO ni bapak dia orang punya atau syarikat Sdn Bhd senang senang mereka nak buat sesuka hati dia orang saja.

Leave a Reply

Your email address will not be published.