NASIHAT RAJA2 TAK PUN TAK DIPEDULI DAN ANTARA PAS DENGAN APCO, SIAPA AGAKNYA PILIHAN UMNO?

Berikutan kenyataan Presiden Pas, Hadi Awang yang menyatakan parti itu tidak ingin merebut kuasa, sebaliknya hanya mahu menasihati BN menjadi pemerintah yang lebih baik, khususnya berkaitan 1MDB, cukai GST, perumahan dan kejatuhan nilai ringgit, pelbagai reaksi boleh lantas kedengaran.
Rata-rata bukan saja tidak percaya Pas berkemampuan berbuat demikian, malah lebih tidak percaya UMNO dan BN mahu mendengar nasihat daripada parti itu.
Dalam masa yang sama, belum kedengaran lagi reaksi positif daripada pemimpin utama UMNO dan kerajaan berhubung tawaran Pas untuk memberikan nasihat itu dan ini menandakan seolah-olah ia tidak  penting untuk diberi pertimbangan.
Dalam sekian banyak reaksi dan pandangan itu, apa yang dilontarkan oleh Raja Kamarul Baharin Shah, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, paling munasabah untuk difikirkan bersama.
Beliau yang kini sudah menyertai Amanah, sama sekali tidak yakin kerajaan BN akan mendengar nasihat Pas kerana nasihat daripada Majlis Raja-Raja yang mahu masalah 1MDB diselesaikan segera pun tidak diendahkan sehingga sekarang.
“Majlis Raja-Raja mengeluarkan kenyataan rasmi bulan lepas tentang perlunya sesuatu tindakan diambil kerajaan dalam menangani masalah besar ekonomi dan keyakinan rakyat terhadap kerajaan berkaitan 1MDB.
“Sehingga ini tiada apa-apa kenyataan dan tindakan daripada kerajaan. Apakah Pas merasakan pengaruh mereka ada lebih besar berbanding Majlis Raja-Raja terhadap kerajaan?” soal beliau.
Harus diakui, dalam situasi politik semasa, memang UMNO berharap dapat mengikat Pas untuk kepentingannya mengekalkan kuasa. Tetapi UMNO hanya mahu mempergunakan Pas saja, bukan ingin mendengar apa-apa nasihat daripadanya.
Jika Pas berharap dengan berbaik itu dapat menjadikannya berperanan sebagai penasihat kepada UMNO dan kerajaan, lupakan sajalah.
Selain itu, bukan menjadi rahsia lagi bahawa penasihat utama kerajaan ialah Apco yang dilantik dan dibayar lumayan oleh kerajaan sebaik Najib mengambil alih teraju kerajaan pada 2009.
Agak-agak antara Pas dengan Apco, kiranya diberi pilihan, siapa yang menjadi pilihan Najib untuk menasihati kerajaan yang dipimpinnya? (SH 01/11/2015)
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:35 pm

24
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Haryo WijayaBapak Rahmad BastianAnonymousOrang KampongGeng Mamak Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Haryo Wijaya
Guest
Haryo Wijaya

Assalamualaikum wr,wb…SALAM KENAL SEMUA,…!!!Pengakuan Tulus Dari Saya.Demi ALLAH saya benar-benar yakin dan percaya angka goib AKI JAYABAYA telah saya buktikan juga kemarin saya dapat,awalnya saya ragu tapi saya mencoba menhubungin lagi dan meminta angka juga sama AKI JAYABAYA 4D akhirnya TEMBUS dan Syukur Alhamdulillah saya menang 350Juta,Sekarang saya sudah bisa buka usaha yaitu TOKO BUTIK dan melunasi semua utang orang tua,itu smua berkat bantuan dari AKI JAYABAYA,Saya Sangat BerTerima kasih Kepada AKI JAYABAYA jasamu takkan kami lupakan,Ini bukan janji tapi bukti Silahkan Bergabung dengan AKI JAYABAYA DI NMR : (082-333-390-858)INI KISAH NYATA SAYA DAN KELUARGA SAYA…!!!Pesan ini resmi saya yg… Read more »

Orang Kampong
Guest
Orang Kampong

Mimpi di siang hari la kor hadi weh..

Orang Kampong
Guest
Orang Kampong

Mimpi di siang hari la kor hadi weh..

Geng Mamak
Guest
Geng Mamak

Sebenarnya Umno akan buat2 dengar nasihat Pas kerana perlukan semua sokongan yg ada untuk melawan DAP. Kalau Pas sokong maka bolehlah mendabik dada tanda Melayu sudah pun bersatu untuk kekalkan pemimpin Melayu.

Aku rasa si Hadi ni mmg tak patut buat kenyataan sebab Nampak sangat mcm tok karut. Lebih baik tuan Ibrahim jer yg bagi kenyataan. Hadi ni main kayu ke logam tiga ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Dengar statement Hadi.. Dengar statement Nik Abduh… Hmmp…tak pelik ramai ramai org pas yg cerdik pandai akan cabut! Takkan la nak jadik bodoh mcm diorg kot…

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini Hadi saudagar pil kuda saja

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang nasihat Najib dn BN ialah Rosmah. Pas kena jumpa Rosmah dulu sbelum dterima jadi penasihat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dari bagi nasihat secara percuma dan tidak mempunyai kebertanggung-jawaban lebih baik lantik pemimpin PAS yang bakal jadi penasihat kepada Najib menganti Zeti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pak Kusniadi haram jadah mana pulak menyibuk kat sini. Elok tangkap dan humban budak kurafat ni dalam laut lagi baik. Dok promo benda haram kat sini. Kalau dah Mbah hang tu boleh buat semua orang jadi kaya..hang dok menyibuk promo apa ke jadah lagi?. Sebab hang pun tak berubah,,dah laa miskin..baut pula benada haram.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mari kita tunggu nasihat hj hadi tentang pelan pemulihan nilai ringgit ke tahap usd1=rm3.20.

Anonymous
Guest
Anonymous

mentekedarah lee……ooooppssss…muntah darah lee…

Anonymous
Guest
Anonymous

Hj. Hadi ni dah pening sikit….cakap melalut aje…sedangkan cakap timbalan presiden, najib tak mahu dengar…ini pulak cakap hadi…mungkin kah lepas pru nanti….umno dan pas akan berkubur?…

Anonymous
Guest
Anonymous

APCO ada kelemahan. APCO tidak pandai guna agama. APCO tidak pandai melabelkan orang barua. APCO tidak pandai Uturn. APCO tidak reti cakap berbelit-belit.

Hj Hadi sepatutnya menulis surat kepada Raja-Raja supaya PAS di lantik menjadi penasihat kepada Majlis Raja-Raja dan mengesyorkan pada Majlis Raja-Raja apa tindakan dan penyelesain yang sepatutnya di ambil.

Anonymous
Guest
Anonymous

kerjaya seorang kapten sabuah kapal ditengah lautan yang terumbang ambing dek gelora,mungkin dapai ditolong tetapi malangnya mengenakan sayrat pula kapada orang yang hendak menolong.Maka kemungkinan besar hanyutlah anda dilautan itu.Pada krew fikir-fikirlah tindakan yang diambil oleh kapten itu.Setengah krew telah berenang ke pulau yang berhampiran bagi menyelamatkan diri.Nasiblah bila kita memiliki kapten yang tidak mempunyai distinasi untuk dituju.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dlm PAS terdiri dari ahli2 dan jawatankuasa yg degil dan keras kepala. Begitu juga dgn tok ketuanya. Susah ditegur kerana sudah mencapai taraf ulamak. Pada melayu bangang, bila dah jadi ulamak, semua apa ulamak buat adalah sama tingkatannya dengan kerja buat nabi-nabi dan mencerminkan mukjizat para rasulullah. X boleh dikomplen.. tak boleh ditegur. Melancap sajalah tgk gelagat ulamak2 mereka adalah lebih afdhol berbanding menegur. Ulamak2 PAS lebih tinggi dari kedudukan Khalifah. Jika Saidina Umar terbuka kpd teguran, dlm PAS x boleh. Semua ulamak2 PAS buat apa, ianya kudus!!! Khalas. Kesemuanya hanya mempamerkan kelembutan secara lahiriahnya sahaja. Masalah tuang presideng keras… Read more »

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan dgn pas ni agaknya mereka ni dah hilang akal mabuk dgn umno ingatlah perintah terengganu n kedah pun satu penggal je sebab tamak tengoklah diri tu baik2 dan lepas ni kelantan pun lingkup klu tak percaya tengoklah

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku pun hairan dgn pas ni agaknya mereka ni dah hilang akal mabuk dgn umno ingatlah perintah terengganu n kedah pun satu penggal je sebab tamak tengoklah diri tu baik2 dan lepas ni kelantan pun lingkup klu tak percaya tengoklah

Anonymous
Guest
Anonymous

Menjawab soalan tuan shah…dgn data empirikal dan numerikal…bn umno pasti memilih apco sbg advisor dan pas ( hj hadi ) hanya digunakan dan dipergulakan shj…apa yg menariknya dgn perkembangan pas lately…1. Pimpinan pas nmpk mcm bersatu ttp hakikatnya ramai yg mati kutu.2. Harta..takhta dan wanita telah mula merajai dan mengelabui mata hati pemimpin pas.3. Ada unsur2 ingin berbaik smula dgn umno.4. Kader kader spt nasha…din ayam…dll. telah berjaya memainkan peranan mrk seperti yg telah diarahkan oleh godfather.5. Meeting n perjumpaan bbrp kali di bilik meeting mewah telah berjaya diadakan sambil bergelak ketawa sbb misi n visi 90 peratus berjaya.6. Tinggal… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

11…buat penyokong pas…syurga yang pemimpin mereka janjikan itu terletak di Belakang mati, Golok , Danok , Patpong dan lain lain

Anonymous
Guest
Anonymous

100% lah dengar nasihat APCO…sebab tiada pantang larang hukum hakam yang perlu di turut sendangkan PAS pasti kena ikut lunas lunas ugama yang bukan pun cara yang terbaik dalam memperkukuhkan SIFAT TAMAK..MENIPU DAN MENYAMUN.. Perutusan DI RAJA pun boleh di perkudakan inikan alim ulamak? UMNO ni sekarang BERDAULATKAN keris emas dan selampang kepewiraan NAJIB yang punya harta BERBILLON …

Anonymous
Guest
Anonymous

Dear Shah, what that guy from Pas is trying to do is not really for the benefit of Umno, for the truth is that he is just trying to make sure that Pas is still found to be relevant by many. Pas over the past so many years have been using different vehicles (recent ones would be Pakatan Rakyat and the professional group in Pas and PKR) to achieve political power. But today Pas is truly a relevant lost for both Malaysia and Islam. Have some pity for them… By the way, in the pages of Harakah these days there… Read more »

Sang Wira Bangsa
Guest
Sang Wira Bangsa

Haji Abd Hadi Awang yang berkelulusan agama merasakan beliau lebih hebat dari penasihat berbangsa Yahudi di APCO. Pening dengan "ulama" ini. Sudah terlalu banyak komen-komen negatif terhadapnya. Jika saban hari umum bercakap (berdoa) yang buruk tentangnya, tidak mustahil ahli dan pemimpin parti yang mewala'kannya akan terkena tempias. Sedangkan nabi (Yunus a.s) Allah s.w.t turunkan ujian (pembalasan) inikan pula mukmin biasa seperti Hadi dan Haron. Cukup-cukuplah tu. Jika mahu berpolitik, berpolitiklah dengan bertanggungjawab sebagai wakil rakyat bukan wakil parti dan makanlah gaji yang berqat. Jika mahu jadi ulama, jadilah ulama yang memimpin dan menyatukan umat bukan mencela saudara seagama dan memecah-belahkan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasihat PAS, Parti Ajaran Sesat hanya sesuai untuk macai-macai Pasngok pimpinan Hadi barua, penipu rakyat. Apco lebih sesuai dari Pasngok untuk parti Melayu ngok Umngok. Antara Yahudi Apco dan Pasngok, kedua-duanya sama taraf, perosak umat islam sedunia, dengan ajaran gila babi, oleh ulama2 taik kucing! dari Pasngok.

Bapak Rahmad Bastian
Guest
Bapak Rahmad Bastian

Sebelumnya perkenalkan nama saya Rahmad Bastian di jawa tengah ingin menceritakan kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling susah kampungku,buat makan aja harus ngutan dulu ama tetangga itupun kalau ada yg mau ngasi,semakin saya berusaha semakin susah juga dapat pekerjaan dan selama saya ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yang benci ama saya dan cuma dianggap orang rendah,miskin,tidak punya apa-apa. Maka dari itu saya akhirnya bertekat untuk pergi mencari dukun yang bisa merubah nasib saya disuatu hari saya bertemu sama orang yang pernah dibantu ama AKI ROTAK dan dia memberikan nomer AKI ROTAK ,dia… Read more »