BAJET 2016 – HANYA INI YANG MENARIK

Apa yang sebenarnya menarik mengenai kandungan Bajet 2016 yang dibentangkan Najib Razak petang tadi? 
Sama seperti ramai yang berhati suram ketika menanti pembentangannya, selepas dibentangkan ia terus juga suram.
Hakikatnya tiada apa-apa  yang menarik dalam bajet kali ini. Lagi-lagi bantuan tunai BR1M sebagai modal utama. Sebab itu malas nak ulas panjang-panjang Bajet 2016 ini.
Ucapan Najib yang lebih pendek dan ringkas berbanding tahun-tahun sebelumnya membuktikan beliau sendiri bagaikan sudah kekeringan modal untuk memakmurkan negara ini.
Kalau ada pun yang kekal menarik ialah ketidakberanian Najib untuk menyentuh sama sekali mengenai wang RM2,600 juta yang masuk ke akaun peribadinya sehingga Ahli-Ahli Parlimen pembangkang terpaksa membawa plakad bertulis “Mana RM2.6 Bilion?” untuk mengingatkannya keperluan berterus-terang mengenainya.
Berbanding beberapa kenaikan  BR1M sepertimana yang diumumkannya, rakyat jauh lebih ingin tahu sejujur dan setulusnya daripada mulut Najib sendiri di Dewan Rakyat yang mulia itu mengenai “BR1M Wang Besar” RM2,600 juta tersebut. (SH 23/102015)
Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:35 pm

32
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
adzzam adzzamAnonymousNordinabilaHjangan mimpitatang ka Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Bajet Najib seperti manifesto pilihanraya !

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa apa dalam sekam? Siapa gunting dlm lipatan? Kalau bukan NAJIB dgn ROSMAH sendiri.

ROSMAH BIG SPENDER….NAJIB IS THE GREATEST LIAR

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku rasa kulit muka pm tebal sungguh langsung tak malu dah tu ada pula menteri yg pertahankan pun sama je rakyat jijik najib . .. .cerminlah muka tu

NordinabilaH
Guest
NordinabilaH

Aku rasa kulit muka pm tebal sungguh langsung tak malu dah tu ada pula menteri yg pertahankan pun sama je rakyat jijik najib . .. .cerminlah muka tu

Anonymous
Guest
Anonymous

cari sesuap nasi boss…….

jangan mimpi
Guest
jangan mimpi

habis pmbntangan bajet semalam saspen jgk tgok ahli dewan angkat plakad.nak jgk tgok mcm mna reaksi najib.tapi syg siaran di tv setakat tu je..x adil lah mcm ni..part tu lh yg best.part tgok muka njib cemberut tgok plakad tu.apasal kena cut pulak..

Anonymous
Guest
Anonymous

muka Najib dan MP-MP BN muka badut yang bermuka sedih. Mulut cembeng ke bawah. Mata terkedip-kedip.

Epi Ma
Guest
Epi Ma

ada yg komen ckp pembangkag mcm jadikan dwan rakyat mcm sarkas dgn berkelakuan mcm tu, ada x hujah nak bidas balik?

tatang ka
Guest
tatang ka

Ya ada. Munkin itulah satu satunya cara pembangkang terpaksa menjadikan dewan rakyat sebagai serkas kerana terdapat 107 badut didalamnya.

tatang ka
Guest
tatang ka

Ya ada. Munkin itulah satu satunya cara pembangkang terpaksa menjadikan dewan rakyat sebagai serkas kerana terdapat 107 badut didalamnya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pm nya pun badut.ringgit jatuh.majnaya ekonomi ada masalah.rasuah tinggi.koruption besar.budget hanya sebatas perbelanjasn.pendapatan dari mana.hutang negara camna.nampak najib ok.tp muka tembok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Awal-awal lagi siapa yang jadikan parlimen macam sarkas?

Tak ke yang minta nama-nama anti-najib ! Eluk-eluk LKS minta di bahaskan tentang 1MDB yang mana akan menyentuh juga soal jawab mengenai RM 2.6 billion tapi LKS kena gantung 6 bulan.

Tentu lah Parlimen jadi sarkas sebab negara dah jadi pariah kata Mahathir.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bajet ni masih byk pembaziran beli kelengkapan yg masih elok,kenapa tak double kan lagi masaalah rykt,sbb peralatan yg elok lagi dimana2 kementerian
Yg untung,tu belaci pembodek,nang dah kita jangka
Masih tak berubah…utamakan hazaf rykt yg 2x bergelumung dgn kos sara hidup..blh jln

Anonymous
Guest
Anonymous

Dalam banyak2 janji bajet tadi..yang tontu jalan dulu atau diboghi koutamaan dah tontu pombolian kolongkapan askar .. RM17.3 bilion jo..takdo la banyak mano..suko bonar la si Ajak Bagindo..dapek dudok lamo-lamo kat obersi tu hah..heheheh..

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat akan terus HOPELESS! Itu sudah mesti. Bukan negative…tp hakikat! Setakat nak harap ahli parlimen BN nak sokong undi tidak percaya! Percayalah tidak akan berlaku! Even nak tgk 89 pembangkang solid undi pun rasanya tak! Tgk jer la ari ni. Yg buat bodoh x angkat plakad pun ada tcongok! Semuanya dari PAS! Yg best presideng maksum pun x nampk bayang! Itu pembentangan bajet tu x dtg! Nak undi x percaya? Korang pikior ler sendiri…

kluangman
Guest
kluangman

Mana mana AP yang tidak meluluskan bajet Najib akan dianggap musuh rakyat.

Kecuali beberapa cadangan perlu diberi penekanan untuk kerajaan mengurang atau menghapus gst dan mengurangkan kadar toll.
Jika kerajan tidak bersetuju, fakta tersebut boleh digunapakai untuk menolak bajet Najib.

Memberi tambahan imbuhan, kenaikan gaji dan tiada penekanan pencegahan dan hukuman berat kepada peniaga yang mengaut keuntungan melampau tidak menyelesaikan masalah kos dan beban rakyat.

Ambil contoh…adakah nelayan dan peanam padi mendapat keuntungan langsung dari bajet ini?
Tetapi mereka tetap terbeban dengan gst…

kluangman
Guest
kluangman

Mana mana AP yang tidak meluluskan bajet Najib akan dianggap musuh rakyat.

Kecuali beberapa cadangan perlu diberi penekanan untuk kerajaan mengurang atau menghapus gst dan mengurangkan kadar toll.
Jika kerajan tidak bersetuju, fakta tersebut boleh digunapakai untuk menolak bajet Najib.

Memberi tambahan imbuhan, kenaikan gaji dan tiada penekanan pencegahan dan hukuman berat kepada peniaga yang mengaut keuntungan melampau tidak menyelesaikan masalah kos dan beban rakyat.

Ambil contoh…adakah nelayan dan peanam padi mendapat keuntungan langsung dari bajet ini?
Tetapi mereka tetap terbeban dengan gst…

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila nak mengundi baget ni tuan bloq.rasanya mp bn tak akan berganjak dibelakang najib.bkn sbb mereka suka najib sbb mereka tak suka pembankang.jika mereka tolak najib bermakna mereka sokong pembankang.menolak najib diparlimen lebih risiko utk bn.begitupun bagai tak ada jln lain lg.najib mungkin selamat hingga pru seterusnya.terselamat krn bn terselamat kerana pm.rakyat yg malang pula bagai tdk tahu bagaimana menghukumnya juga.pilihanrayapun bagai tak kemana jalanrayapun bagai tak kemana.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bajet mengampu…xada yg seronok utk aku, mcm recycle 2015,
Kerja pagi,balik petang
Dapat gaji bayar hutang najib
Sokong najib …bila mau saman
Dah 2bulan..selasa bila,
LLS
DrM
WSJ
Swk Reports

Kilometer
Guest
Kilometer

Bajet recycle xada yg interesting
Dpt brimm,shukurrrrrrrr,populist cuma makcik pakcik felda,kpg je aerosol,cuma dpt bertahan sebulan je lpastu melolong panjang sampai pru 14 '.huhu
Hidup bn,,bila mau dead
Bila mati aman ckit

adzzam adzzam
Guest
adzzam adzzam

Ini namanya Bajet Wow.

Jabatan Perdana Menteri diperuntuk RM20.3b.
Sektor pertanian cuma dapat bawah RM9b.
Potongan 15% budget berlaku di kem. Pendidikan Tinggi.

Penjawat2 awam yg mampus2 bekerja utk kerajaan Najib
– kena bayar pelbagai cukai2
– kena GST, Tol wal toyol, bayar harga barang/sewa melambung
– diugut propaganda guling kerajaan dsb
Cuma dapat RM500…huhuhu

Kutip GST bayar Brim
Kutip Tol bayar Brim
Kutip pelbagai cukai bayar Brim.

Penerima BR1M dapat RM800 hingga RM1000

Woooowwww..
Oleh Musang Berjanggut.

Kilometer
Guest
Kilometer

Bajet recycle xada yg interesting
Dpt brimm,shukurrrrrrrr,populist cuma makcik pakcik felda,kpg je aerosol,cuma dpt bertahan sebulan je lpastu melolong panjang sampai pru 14 '.huhu
Hidup bn,,bila mau dead
Bila mati aman ckit

Anonymous
Guest
Anonymous

Bajet yg paling bodoh dalam abad 21

Anonymous
Guest
Anonymous

Bajet drp si penipu yg dah kering otak

Anonymous
Guest
Anonymous

Kah kah kah kalau ada gambar side BN pulak tunjuk masing2 pegang "mintak sikit sejuta pun ok" baru meriah

tatang ka
Guest
tatang ka

Setuju setuju

tatang ka
Guest
tatang ka

Setuju setuju

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakyat malaysia baru 30 juta orang kalau PM bagi sejuta seorang baru 30 Juta di gunakan masih banyak lagi baki 2.6 billion! Rakyat tak perlu Brim masing masing dah senang kan so rakyat x pertikaikan lagi soal duit tu betul tak?

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan harap lah MP BN berani nak angkat 'mintak rm sejuta'.apa yang di baling dek Rosmah itu lah yang dia orang dapat !!

Anonymous
Guest
Anonymous

Dahlah ..dahlah..Rahman Dahlah..

Anonymous
Guest
Anonymous

SSSITA TASH,

Ko pass darjah berapa, kira macam ni? Kasiaaannn!