BUKAN HANYA GST, NAIK TOL PUN UNTUK TAMBAH BR1M RUPANYA….

Apakah yang dapat kita rasakan dengan Najib Razak sejak kebelakangan ini?
Makin bagus kepimpinannya?  Kian lemah berfikir, hilang daya usaha  dan semakin lupa dengan janji-janjinya? Sudah hilang tumpuan dan cakap apa saja sesuka hatinya?
Atau apa sebenarnya sudah jadi dengan satu-satunya Perdana Menteri yang ada wang derma RM2,600 juta ini?
Sebagai usaha mempertahankan kenaikan kadar tol dalam bandar yang bermula Khamis lalu, Najib berkata, kerajaan terpaksa membenarkan peningkatan itu kerana jika tidak berbuat demikian, bantuan BR1M terpaksa dikurangkan.
Katanya, ini kerana kerajaan mempunyai kewangan terhad yang terpaksa memilih sama ada membayar pampasan kepada syarikat konsesi tol atau menyalurkan wang yang sama kepada rakyat melalui BR1M.
Anda tak naikkan tol, kena bayar pampasan, kurang wang untuk benda lain, kurang wang untuk BR1M, tambah Najib lagi.
Sungguh aneh sebenarnya kenyataan Najib ini. 
Pertama, beliau nyata sudah lupa atau buat-buat lupa dengan janjinya sendiri untuk mengurangkan kadar tol dalam bandar sepertimana dilafazkannya sebelum PRU 13 lalu.
Kalau sudah tahu kenaikan tol diperlukan untuk menampung BR1M, kenapa suka sangat “berjanji  bulan madu”  dengan rakyat?
Oleh kerana Najib selalu mengunjungi Mursyidul Am Pas, Dr Haron Din, pantang saja terdengar pemimpin pembangkang itu tidak sihat atau dimasukkan ke hospital, maka ada baiknya beliau mengambil kesempatan bertanya sendiri dengannya apakah hukumnya orang yang mengingkari janji yang dibuatnya.
Kalau orang biasa yang menjatuhkan hukum, lebih-lebih lagi di media sosial, tentu saja ia tidak diyakini. Jadi, ada baiknya pemimpin Pas yang sedang dipuji dan dipuja itu mengajar hukum agama kepada Najib.
Yang kedua, apa kaitannya tol dalam bandar dengan penerima BR1M? Apakah semua pengguna tol dalam bandar merupakan penerima BR1M dan adakah juga semua penerima BR1M adalah pengguna tol dalam bandar?
Jika jawapannya ya, kenaikan kadar tol itu mungkin boleh diterima logiknya, tetapi jika sebaliknya atau kaitannya hanya sipi-sipi saja, terbukti Najib kian lemah daya fikir serta usahanya untuk mendatangkan kemakmuran dan semakin menunjukkan beliau tidak layak lagi memimpin rakyat negara ini.
Untuk memberikan kemakmuran kepada rakyat, kita tentu saja memerlukan pemimpin yang boleh berfikir dengan lebih baik dan seterusnya berusaha juga dengan lebih gigih untuk masa depan negara, bukannya  watak yang hanya mampu “main bedal” saja dalam menangani sesuatu isu.
Yang ketiga, apakah Najib lupa beliau pernah mengatakan sebelum ini bahawa cukai GST diperkenalkan adalah antaranya untuk menambah jumlah wang BR1M yang diterima oleh rakyat berpendapatan rendah.
Berucap dalam perhimpunan bulanan Kementerian Kewangan pada 19 Mei 2015, Najib ada menyebut, “kita harus memahami bukan hasrat kerajaan mahu susahkan rakyat, kita perkenalkan GST dengan menambahkan BR1M umpamanya sebanyak RM300, malangnya bila dah dapat banyak yang senyap.”
“Sebaliknya kalau barang naik sikit, timbul rungutan. Kita dah sedar ada sedikit sebanyak kenaikan harga tetapi ada timbal balasnya yang diberikan kerajaan melalui kenaikan BR1M, pengurangan cukai pendapatan antara satu hingga tiga peratus, pengurangan cukai korporat dan sebagainya.”
Apa ni Ah Jib Gor? Kenakan GST untuk BR1M, naikkan kadar tol pun untuk BR1M juga!!
Apalagi agaknya selepas ini kenaikan yang akan dibebankan kepada rakyat untuk menampung pemberian BR1M itu?
Tidak cukupkah cukai GST yang menurut Kastam bagi tahun 2015 saja kutipannya dijangka berjumlah RM7 bilion untuk menampung pemberian BR1M tersebut, sehingga kenaikan tol dalam bandar juga dibenarkan untuk tujuan yang sama?
Sengsara sangatkah kedudukan kewangan negara sekarang ini? Tidak adakah cara lain seperti meningkatkan penjimatan dan mengurangkan “horey horey” dalam menguruskan negara?
Berbalik kepada soalan awal tadi – adakah semua ini menunjukkan kepimpinan Najib makin bagus, kian lemah, hilang daya usaha, lupa pada janji, hilang tumpuan atau apa sebenarnya?
Berapa lama lagikah kita sanggup berperdana-menterikan pemimpin “tak semenggah” dan hilang daya berfikir seperti ini? (SH 19/10/2015).
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:35 pm
Subscribe
Notify of
guest
34 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Miss Vee
Miss Vee
7 November 2015 6:48 am

AWAS !!
Budak Budak Dilarang Masuk !!
>>> KLIK SINI <<<

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 3:34 pm

Org bandar tak sokong najib, maka hukumanya bayar tol lebih. Penjimatan dari tol ini blh diguna utk bagi BRIM kpd org kampung yg pasti sokong PM. Bijak …bijak

Miss Vee
Miss Vee
19 October 2015 2:09 pm

AWAS !!
Budak Budak Dilarang Masuk !!
>>> KLIK SINI <<<

adzzam adzzam
adzzam adzzam
19 October 2015 10:53 am

Memang CELAKA siapa saja yg buat idea BR1M ini.

Lebih SIAL bila GST diguna utk bayar BR1M.

Betul2 HARAM JADAH bila duit tol pun diguna utk bagi pada BR1M.

Najib, cepatlah berambus.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 1:19 pm
Reply to  adzzam adzzam

SOKONG!!!

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 3:25 pm
Reply to  adzzam adzzam

haii tak tau lagi kaa?? punahsihat APCO la yang ampunya idea..

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 6:14 am

salam,
saya amat hairan dan pelik. kenapa penulis blog yang mantap boleh lupa ayat najib, "Kangkong turun harga,kenapa tak puji kerajaan?". itukan ayat yang paling bijak pandai diluar kotak didalam jamban yang pernah diucapkan.
Saya minta, penulis blog mohon maaf kepada seluruh rakyat malaysia dalam tempoh 7hari bekerja sebelum saya adukan kepada Ayahanda Rani Kulup untuk buat laporan polis. Saman oleh Najib akan di failkan pada bulan 12, tahun belum tahu. Eh saman WCJ dgn bekas president MIC mcm mn eh? dh habis tempoh la

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 1:24 pm
Reply to  Anonymous

Ello….nak kena saman dari Najib sila beratur dulu, tak boleh jump Q tahu…WSJ, Tun L, dll kalau ada, lepas tu baru sampai awak..ambil nombor dulu..

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 5:33 am

Najib memang baqhal,zalim,munafik,penbohong dan sampah.Satu hari dia x bohong dia x bolih duduk.Sial punya pemerentah

Sang Wira Bangsa
Sang Wira Bangsa
19 October 2015 5:17 am

Ada yang berstrategi (khususnya sebahagian pemimpin parti dan ahli politik) Najib harus diberi peluang menghabiskan penggalnya. Mereka (Haji Hadi Awang, Haji Haron Din serta sebahagian MPP PKR dan CEC DAP) beranggapan lagi lama Najib di kerusi kuasa lebih tinggi peluang parti mereka menumpaskan UMNO-BN. Hujah mereka Najib bijak melakukan lebih banyak kerosakkan dan kerosakkan itu akan meningkatkan kebencian dan kemarahan rakyat kepada Regim lantas menggunakan kuasa mengundi menjatuhkan BN pada PRU14. Tidak dinafikan ia suatu strategi yang berkesan. Namun apakah peratusan ia akan berjalan lancar seperti perancangan? Dua faktor yang barangkali pemimpin pembangkang terkhilaf ketika menganalisa dan memilih strategi tersebut.… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 4:50 am

Ni bukan orang daa..ni la yg org tua-tua kate jenih BIAWAK.. lidah bercabang cam ular gak..sekarang meh kite dokong..tatang..BIAWAK nih idop-idop..nasib la kalo tak bercalor-balor..kruuuh..kruuuh..ayam nak kene semelih lagi..hehehe..

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 4:27 am

you'll be curse until end of days……rascle moron you pea brain.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 2:52 am

Dalam bahasa omputih, Najibur ni PEA BRAIN yakni otak beliau hanyalah sebesar kacang! Kacang kuda lah dalam kes ni. Majoriti pemimpin kerajaan UMNO pun PEA BRAIN juga.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 2:51 am

Bro DT ada upload video Najib nih….paling sesuai kekata Shabuddin nih yang daya fikir Najib memang dah terlalu lemah lagi bebal lagi baghal lagi sengal! Sila tonton video itu dan anda dapat rasakan betapa negara Malaysia nih sedang kearah kehancuran….26 – 9 = 15 Billion???

Macai Najib masih lagi tak sedar tak apa, yang bengap UMNO hierarchy….masih tunggu dan lihat???

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 6:56 am
Reply to  Anonymous

Betul lah tu … 26 – 9 = 15 billion.

Tak caya kau bagi soalan 24 – 2, dia akan jawab 20.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 2:51 am

BR1M = Utk rakyat 4 / 5 ratus cukuplah.
BR1M = Utk my queen intan payung Birkin Rossy 1 Million punya.. hahaha

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 2:43 am

Kepada ahli parlimen pembangkang, tarik balik usul tak caya pm. Dia tu liabiliti pada BN, biarkan dia jadi pm sampai tamat tempoh. Masa PRU nanti, rakyat yang akan undi tak percaya kat ke semua calon bn. Kalau pembangkang ada wawasan, inilah masa terbaik untuk bertemu pengundi kawasan2 bn, terutamanya kawasan2 lemah majoriti seperti Cameron Highlands, Bentong. Kat melaka , Ketua Menteri dah panik dah rasanya, sampai jemput cina peranakan masok umno.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 3:43 am
Reply to  Anonymous

Ada betul nya tapi tak boleh tunggu lagi lama sebab kerosakan yang di lakukan oleh Najib semakin teruk dari hari ke hari, dah nak jadi jahanam negara di buat nya.

Najib bernyawa sebab kita tidak ada jalan penyelesaian yang terbaik antara UMNO BN dengan Pakatan Harapan.

UMNO mahu Najib berundur tapi tidak mahu membawa perubahan.

rina idzhar
rina idzhar
19 October 2015 1:20 am

Dlm kepala dia hanya ada #cash is king. Benda len xleh pikiq dh

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 2:37 am
Reply to  rina idzhar

..tak berapa betul…selain cash dlm kepala dia juga ada Rosmah..apa2 dia buat mesti ingat Rosmah dulu..samada Rosmah approve atau tidak…Najib tak bleh hidup tanpa cash & Rosmah..

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 1:19 am

Adakah negara kaya lebih mrmbebsni rakyat.negara kaya air free.letrik free.cuksi tak ada.bahan makan murah.camna nak jadi nrgara berpendapatan tinggi tapi pungutuan kat rakyat semakin tinggi.rakyat banyak dibenani bsnyak pungutan eh kerajaan.sementara utang luar negara beryambah terus.pemimpin tak da rasa malu bercskap nrgara prndapatan tinggi tapi rakyatnya miskin.dikampong yang kaya ketua cawangan umno.yang kaya hanya orang umno.kenpa pemimoin jadi buta dan masih menipu rkyat.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 5:21 am
Reply to  Anonymous

Sekarang ni najib dah mula nak majukan kampong baru di Kuala lumpur. Dia dah tubuhkan Kampong baru Development Corporation.

Tak lama lagi kena juallah kampong baru.

TREX tak selesai, !MDB tak selesai sekarang dah mula terjah kampong baru pula

Haprak punya manusia.!!!

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 1:18 am

Adakah negara kaya lebih mrmbebsni rakyat.negara kaya air free.letrik free.cuksi tak ada.bahan makan murah.camna nak jadi nrgara berpendapatan tinggi tapi pungutuan kat rakyat semakin tinggi.rakyat banyak dibenani bsnyak pungutan eh kerajaan.sementara utang luar negara beryambah terus.pemimpin tak da rasa malu bercskap nrgara prndapatan tinggi tapi rakyatnya miskin.dikampong yang kaya ketua cawangan umno.yang kaya hanya orang umno.kenpa pemimoin jadi buta dan masih menipu rkyat.

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 12:59 am

Kalau betul kita kata kita jadi pemimpin untuk menjaga kepentingan rakyat,cubalah letakkan diri kita sebagai rakyat..selamilah penderitaan hidup mereka & dengarilah rintihan hati mereka..bukankah baik pemimpin & rakyat,masing-masing mempunyai hati yang sama..Adakah kita,sebagai pemimpin mahu menzalimi rakyat sendiri yang mana kezaliman ini adalah kezaliman ke atas diri kita sendiri?

NordinabilaH
NordinabilaH
19 October 2015 12:42 am

Najib kau ni patutnya mask bettanding program daie tv3 lebih baik dari cakap merapu2 aku bosan dengan kaulah

NordinabilaH
NordinabilaH
19 October 2015 12:42 am

Najib kau ni patutnya mask bettanding program daie tv3 lebih baik dari cakap merapu2 aku bosan dengan kaulah

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 12:07 am

Pernah AnjungRakyat tulis: nih sebenarnya cerita manusia yg cuba berlagak tuhan… & cerita si bodoh yg nak jadi si cerdik…. cerita manusia2 yg percaya mereka berkuasa utk mencipta takdir mereka sendiri…. terbukti Tuhan(swt) yg sebenar lebih berkuasa memegang takdir… what u give, u get back…. buat baik balasannya baik, buat jahat balasannya jahat…. hendak terlalu tinggi jatuh, hendak terlalu harum hangit…. akhirnya perancangan mereka itu selama 7-8 tahun kebelakangan….. hancur berkecai baru2 nih & aku sendiri menjadi saksi di hari tersebut…. setelah berkecai apakah mereka berputus asa? tidak….. org bodoh mana sedar dirinya bodoh… jadi mereka teruskan jugak kerja2 mereka… Read more »

Anonymous
Anonymous
18 October 2015 10:54 pm

Bala,bala,bala!.Inilah yang dikatakan tiada bala mencari bala.Mungkin telah tersirat dalam sejarah Malaysia bila munafik telah bermaharajalela maka kemusanahan mulai ternayata.Terlalu ego dan bongkak engan mendengar nasihat orang yang lebeh berpengalaman inilah jadinya.

Anonymous
Anonymous
18 October 2015 10:11 pm

joker try to be a hero…..robbing the middle class giving it to the poor.. leaving the cronies in wealth……..the making of new Malaysian capitalism….BUSHSHIT

Anonymous
Anonymous
18 October 2015 9:49 pm

pak budin, dah meluat daa nak komen…….pusing pusing pun benda tu juga……cari cerita lain plak,…jkan belaga ke, kumbang terbang ke.,

Anonymous
Anonymous
19 October 2015 3:35 am
Reply to  Anonymous

Ini lah satu mangsa yang telah di tepukan otak dan fikiran nya.
Kerana kena 'pusing-puisng' dah nampak ikan belaga dan kumbang taik berterbangan.

Ikan belaga tu pun akan dijual dengan harga yang mahal
Kumbang taik tu pun bukan nya tiba-tiba terpacul kalau tidak ada taik yang datang nya dari sumber makanan.

Orang macam ini lah yang menjadikan Najib PM yang paling teruk !

Anonymous
Anonymous
18 October 2015 5:22 pm

Ini barua bangsat namanya.Senang sungguh dia buat duit dengan menindas orang lain.

Cha Tee Kwang
Cha Tee Kwang
19 October 2015 1:38 am
Reply to  Anonymous

memang bangsat dia ni..Manusia yang mengharam-jadahkan orang lain untuk kepentingan diri-sendiri..Setiap perkataan yang keluar dari mulut manusia ni penuh dengan pembohongan, penipuan dan penidasan !!

Anonymous
Anonymous
18 October 2015 4:49 pm

Najib guna kan BR1M untuk Pecah dan Perintah.

Bagi yang tak dapat BR1M tetapi kena bayar Tol tentu benci pada Najib tetapi sebaliknya yang dapat BR1M dan tak kena bayar Tol tentu mengharapkan belas kasihan dari Najib.

Lagi ramai rakyat yang bergantung pada BR1M dan mereka ini lah harapan Najib untuk menang pru. Dalam bandar pun ramai yang dapat BR1M. Mereka jadi penambah pada jumlah undi untuk UMNO dan BN.

Bukan kenaikan tol dan GST punca kenaikan barang rupanya tetapi kerana pemberian BR1M lah harga barang semakin mahal.