Muhyiddin Sudah Buka Gelanggang, Tugas UMNO Bahagian Hantar Mesej Kepada Presiden

Baru semalam blog ini menulis mengenai Muhyiddin Yassin yang agak senyap mengenai 1MDB sejak kebelakangan ini, beliau akhirnya melontarkan “peluru” yang ditunggu ramai ketika merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Cheras di sebuah hotel di ibu negara.
Jika Perdana Menteri Najib Razak semakin mengelak kebelakangan ini untuk bercakap mengenai 1MDB, malah di majlis rumah terbuka Tun Abdullah Badawi, beliau hanya menjawab “okaylah” saja apabila ditanya oleh wartawan, Muhyiddin nampaknya masih boleh disandarkan kepercayaan atas sikap dan keprihatinannya yang terbaru ini.
Kata Muhyiddin, sebagai anak tok guru, beliau ada hak untuk berkata yang benar sebagaimana yang selalu diajar oleh bapanya.
Okaylah, masih ada harapan lagi nampaknya pada Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri ini…
UMNO Bahagian Cheras pimpinan Syed Ali Alhabshee yang baru-baru ini dilantik sebagai Pengerusi PNS merupakan bahagian pertama yang mengadakan mesyuarat perwakilannya pada tahun ini dan Muhyiddin pula menjadi pemimpin UMNO yang pertama diberi penghormatan untuk merasmikannya.
Pemimpin UMNO yang lain, termasuk Najib belum lagi merasmikan mesyuarat perwakilan mana-mana bahagian dan mungkin mulai minggu depan barulah mereka sibuk dengannya.
Antara intipati “peluru” ucapan Muhyiddin berkaitan 1MDB di Cheras itu ialah:-
– Najib perlu jawab tuduhan duit berbilion masuk ke dalam akaun peribadinya.
– Najib tak dengar nasihat saya agar letak jawatan dalam 1MDB.
– Saya baca The Edge yang digantung permitnya untuk faham mengenai 1MDB. Kalau The Edge tak betul, tunjukkan saya apa yang betul.
– BN akan kalah jika Najib adakan pilihanraya dalam waktu terdekat ini.
– Tun Mahathir ibarat bapa kita. Berhentilah menghentamnya kerana ia akan menjadikan bekas Perdana Menterti itu tambah popular, manakala kita jadi semakin jatuh.
Secara umumnya apa yang disebut oleh Muhyiddin ini mencakupi keseluruhan kebimbangan yang ada di kalangan rakyat dan ahli UMNO peringkat akar umbi. Isu 1MDB dan kaitannya dengan Najib adalah perkara besar yang sedang menghenyak kedudukan parti dan kerajaan ke paras paling rendah di sisi rakyat ketika ini.
Ia bukan saja berkaitan hutang, pelaburan, Jho Low dan pelbagai keraguan lain mengenai syarikat pelaburan itu, tetapi yang lebih membingungkan ialah tidak pernah sebelum ini mana-mana Perdana Menteri dituduh menerima kemasukan wang ke dalam akaun peribadi sebesar RM2.6 bilion jumlahnya.
Orang kampung dan makcik Felda barangkali boleh jadi pening kepala dan mamai berhari-hari memikirkan jumlah wang sebanyak itu.
Apatah lagi, tuduhan itu tidak dijawab dengan mantap oleh Najib sendiri yang menyebabkan berlegarnya pelbagai spekulasi liar mengenainya sehingga bukan saja menyebabkan pengundi tegar pembangkang dan atas pagar bertekad untuk terus menjauhi kerajaan, malah penyokong BN sendiri ramai yang mulai beralih arah.
Ada yang bertekad tidak mahu lagi mengundi BN berikutan isu ini, manakala yang lain sehingga bersumpah mengharamkan undi mereka kepada BN selagi Najib menjadi Perdana Menteri.
Sesuai dengan mesyuarat perwakilan UMNO  yang baru bermula sekarang, apa yang dilontarkan oleh Muhyiddin ini sebenarnya tidak memberi apa-apa makna jika tidak disambut oleh bahagian-bahagian lain yang bermesyuarat selepas ini.
Menjadi pemimpin yang pertama merasmikan mesyuarat perwakilan tahun ini, Muhyiddin seolah-olah sudah membuka gelanggang untuk UMNO memilih sama ada berpencak silat mempertahankan diri daripada serangan musuh dan mengekalkan kuasa atau sekadar berani bersilat di depan pengantin saja.
Adalah menjadi peranan dan tanggungjawab UMNO bahagian-bahagian untuk menghantar mesej yang lebih jelas kepada parti dan pucuk pimpinan bahawa kemelut 1MDB ini tidak boleh lagi ditangani dengan bodek, ampu atau pujian semata-mata.
Lagi baik, jika semua orang mulai berhenti daripada mencium tangan Najib selepas ini.
Bodek, ampu, pujian dan cium tangan hanya akan melekakan Najib untuk menetap lebih lama di Seri Perdana, sedangkan ianya semakin tidak membawa kebaikan lagi untuk rakyat seluruhnya.
Isyarat berhenti dan menetapkan tarikh peralihan kuasa mesti diberikan kepada Najib melalui mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian tahun ini jika UMNO tidak mahu kehilangan kuasanya dalam PRU 14 akan datang. (SH 27/07/2015)
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:33 pm
Subscribe
Notify of
guest
44 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Miss Vee
Miss Vee
27 July 2015 4:51 pm

Jom Terjah lagi !! >>> CLICK HERE !!<<<

Maliq Alsamani
Maliq Alsamani
27 July 2015 2:48 pm

Mcm mana cerita tsmy jadi cerita anwar ni? Lagi pelik.
En azhar kalau takde apa nak tulis baca saja lah ye….ke terlebih dos ubat?
kesian kau ni….

Maliq Alsamani
Maliq Alsamani
27 July 2015 2:48 pm

Mcm mana cerita tsmy jadi cerita anwar ni? Lagi pelik.
En azhar kalau takde apa nak tulis baca saja lah ye….ke terlebih dos ubat?
kesian kau ni….

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 1:25 pm

ini zaman tahan berak untuk simpan bukti
bodo punya orang
itu petang kasi repot lagi cepat kena tangkap bukti masih segar
tak boleh pertikai lagi
kalau betoi la

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 1:01 pm

Badan siasatan kes 1MDB lambat menyiarkan hasil siasatan kerana ianya bukan sekadar siasatan tetapi berkemungkinan juga sedang berusaha untuk menyelaraskan hasil siasatan agar menepati kehendak pihak yang berada dipuncak kuasa bagi meminimakan kesan dari sudut perundangan terhadap "player maker" dan seterusnya bagi menyelamatkan UMNO BN itu sendiri. Kerenah Najib yang tidak langsung menyatakan ya atau tidak wang berbillion 1MDB masuk ke akaunnya adalah satu akuan tidak langsung bahawa anak Tun Razak perlu lakukan sesuatu sedaya upaya bagi menyelamatkan diri serta partinya. Keengganan kerajaan pimpinan Najib membentuk Suruhanjaya Siasatan Di Raja yang bebas bagi menangani kes 1MDB menjelaskan lagi bahawa ada… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 12:27 pm

Jgn sesapo berani bersuaro selamo penyiasatan blom solosai kata pmo.geng penyisatan sudah lama bermula tp ontah bila akan berakir.namo jholo blum jumpo nak tunggu jumpo namo pemungut sampah dulu.namo najib rasonyo tak akan jumpo jumpo.apo punyo karut yg disiasat tu najib yg dtangkap tu bdak hantor surat.menyiasat kepala bana apa ni.mari kita lihat sampai bilanajib akan dilindungi oleh duitnya.Tuhanpun tlah menurunkan petanda tp dbuat dek saja oleh najib.bleh pegi kenduri lg d arab saudi.jika bala akan menimpa lg srmoga jatuh atas kpala najib.knpa dia yg buat onar org lain yg dpt balasan.najib tu tunngu apa diam je dgn mukanya yg… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:36 am

Lubang bontot Saiful yang koyak rabak kena liwat pun tak boleh dibuktikan, nak tunjuk bukti lain apa lagi?. Memang tak ada bukti pun melainkan bukti rekayarsa semata mata. Satu negara dibawah UMNO BN berhempas pulas mewujudkan bukti tapi bukti yang pasti tanpa diragui tak pernah pun berjaya dikemukakan melainkan bukti rekayarsa yang sarat dengan keraguan dan seribu persoalan. Jika kita fahami kata kata Yang Hak Akhirnya Akan Tertegak Jua…inilah satu darinya. Keadilan hukuman di dunia mungkin ada cacat celanya tetapi di akhirat; ianya serba sempurna.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 8:55 am
Reply to  Anonymous

smga ALLAH laknat golongan fasik, munafik, penfitnah ini…..
berimanlah dgn Allah……..amantubillah

Anonymous
Anonymous
28 July 2015 2:35 am
Reply to  Anonymous

anon15:36 memang loyar buruk. Anak siapa lah ni???

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 5:26 am

tak abih2 kaitkan ada duit kat israel.. cuba tunjuk bukti, nak tengok skit..

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 4:57 am

Azhaar Abdullah. Apa yang anda merapu ini macam orang hilang akal.

Azhar Abdullah
Azhar Abdullah
27 July 2015 3:33 am

Anuor al-jubori lagi bapak rasuah kelepet wang negara cetak rm500 kena sitos ckris blok kat israel

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 5:18 am
Reply to  Azhar Abdullah

Azhar Abdullah dah makan ubat ka. Pi makan ubat dulu azhar. Kesian tengok azhar ni bila bulan mengambang ja mai la sakit mental dia.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 5:19 am
Reply to  Azhar Abdullah

Azhar Abdullah dah makan ubat ka. Pi makan ubat dulu azhar. Kesian tengok azhar ni bila bulan mengambang ja mai la sakit mental dia.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:34 pm
Reply to  Azhar Abdullah

Dia ni baru telan pil kuda haji hadi.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 3:27 pm
Reply to  Azhar Abdullah

Azhar Abdullah, lebih baik kamu tengok cat kering ada juga faedahnya.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:19 am

Syabas Tan Sri Muhyiddin Yassin
Tahniah Tuan Shahbudin Husin

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 1:39 am

setuju dengan Anonymous 27 July 2015 at 08:51, kredibiliti saudara Anwar Ibrahim telah terbukti bukan setahun dua malah sudah puluhan tahun. walaupun saudara Anwar Ibrahim bukan seorang insan Maksum, hakikatnya tiada siapa yang berani menyangkal beliau antara calon paling berpotensi sebagai PM Malaysia yang berani dan berkaliber. cuba cari mana-mana pemimpin di Malaysia yang konsisten memperjuangkan kebajikan rakyat Malaysia hingga sanggup mempertaruhkan nasib dan nyawanya ke penjara.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 4:58 am
Reply to  Anonymous

Anuar blh jd pemimpin tp takleh jd pemerintah…sebab pandai berpidatu sahaja

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:18 am
Reply to  Anonymous

Syabas Anon 939 pemuja peliwat jubor janta.

Hidup Peliwat !

Hidup Penjubor !

Hidup Illuminati !

Azhar Abdullah
Azhar Abdullah
27 July 2015 9:17 am
Reply to  Anonymous

al-jubori lagi penyamon beso…masa gay tua ni jadik menteri kewangan dulu abis jugak dia balon sapu kayakan ipar duai pak mentua kroni juak puak macai peliwat…tanya bini azmin ada masyukk kerr lepas kena sondol batang pelir anuor

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 1:09 pm
Reply to  Anonymous

Bukan nyawa je bro anwar taruhkan. Bontot jambu student yg papagomo tak jadi siar tu pun dia taruh. Apa jadi lah kat budak lembut tu kerna memuaskan nafsu buas nuar. Itu yg kita tahu, mana jenis jambu pondan tak buat repot suka sama suka pulak mesti ada punya.
Anwar ni limu tinggi bro. Kalau bini dia pun boleh kaverap seks tak senonoh dia mmg hebat tu.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:33 pm
Reply to  Anonymous

pencacai umngok ni semua masih tak puas hati walaupun anwar telah di penjara. hebatnyanya si anwar ni. ini mesti salah anwar brahim walaupun pun duit rm2.6 billiyon masuk dalam akaun najib.apa punya bangang.

Maliq Alsamani
Maliq Alsamani
27 July 2015 1:06 am

Sayangnya jika anda mengenali anwar lebih dekat siapa beliau….. tulisan anda menjadi sebaliknya!
PERCAYALAH

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:24 am
Reply to  Maliq Alsamani

Sdr Maliq, Tak payah lah nak berdial dan berteka teki tentang Anwar. Jika anda ada fakta dan bukti kesalahan besar Anwar; kemukakan ke hadapan. Tak susah; buatblsporan kpd polus dan SPRM dan heret Anwar ke muka pengadilan. Otu sebaik baiknya. Tak usahlah nak jadi penglipur lara dengan cetitera dosa anda. Jika anda tidak ada bukti bukti ini dan hanya berbakat sebagai tok dalang wayang kulit saja, hentikanlah. Jangan terus rendahkan maruah diri dengan berterusan menjadi srorang pencacai dan penjaja air longkang saja. Tak siapa pun sudi membelinya. Kesian diri anda kerana saat anda tekun mencacai, tuan anda membalun berbillion RM… Read more »

Maliq Alsamani
Maliq Alsamani
27 July 2015 7:39 am
Reply to  Maliq Alsamani

Bodoh rupanya kau ni bro. Ada saya berbos kan diaorg? Lembu rupany….tak paham….ok anda lemah mental d terima…

Maliq Alsamani
Maliq Alsamani
27 July 2015 7:40 am
Reply to  Maliq Alsamani

Bodoh rupanya kau ni bro. Ada saya berbos kan diaorg? Lembu rupany….tak paham….ok anda lemah mental d terima…

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 12:51 am

Kalau tali gantung adalah pengajaran terbaik buat orang nombor satu negara yang pecah amanah dan memusnahkan kepercayaan rakyat, apa tah lagi yang melibatkan kerugian mega, maka laksanakan hukuman gantung itu. Setidaknya ia bakal menjadi teladan dan sempadan buat calon PM Malaysia yang akan datang. Masalah besar di Malaysia hari ini ialah perlaksanaan undang undang yang lebih melindungi jerung tetapi menekan spesis spesis kecil seperti bilis. Bakal PM Malaysia akan datang perlu lakukan reformasi sistem undang undang agar nasib rakyat kebanyakan lebih terbela dan terjamin. Inilah juga yang cuba dilaksanakan oleh Anwar Ibrahim menerusi pundaan akta rasuah, tapi malang kerana para… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:40 am
Reply to  Anonymous

My, my, an ardent anwar fan.
"Andai kata Anwar Ibrahim diberi kuasa, saya yakin tata kelola dan urus tadbir negara akan lebih teratur, efektif dan korupsi dan penyelewengan insyallah bolrh dikurangkan ke tahap minima kalau pun mungkin tidak boleh dihapus 100%."
Dey the man can only talk lah. He cannot work. Proven time and again.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:13 am
Reply to  Anonymous

Buat penentang dan musuh Anwar Ibrahim, Sila buktikan dan dedahkan penyelewengan Anwar jika kalian yakin Anwar adalah pemimpin yang tidak boleh dipercayai. Sedangkan kes liwat dan pemenjaraannya pun tidak boleh dibuktikan secara jelas tanpa ragu ragu walau pun segala institusi fipergunkan musuh politiknya. Anihnya seorang pemimpin yan tidak pernah dibuktikan selewengkan satu sen pun duit rakyat marhaen, hanya kerana konspirasi politik beliau dipenjarakan sebegitu rupa sedangkan lanun2 yang telah sah menggelapkan duit rakyat dlm isu PERWAJA, BMF, KLANG GATE, NFC dan terkini 1MDB tidak pernah ditangkap dan didakwa malah ghaib dan terlepas begitu saja. Duit lenysp tapi pelakunya lepas bebas… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:22 am
Reply to  Anonymous

Kan senang kalau Anwar bagi je DNA nya.

Anwar takkan berani punya.

Sebab AIR MANI ANWAR DIJUMPAI DLM BONTOT SAIFUL SELEPAS MELIWAT.

Anwar RAJA LIWAT BONTOT.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 7:44 am
Reply to  Anonymous

Kalau aku inject dna mani ke jubiq hang dan tuduh hang main juboq dengan Najib pun boleh. Apa susahnya?. Kalau polis sendiri dah tak boleh harap dan terlibat dengan konpirasi, apa2 pun boleh berlaku melainkan kalau awak tu bodoh dan bengap tahap gaban

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 1:01 pm
Reply to  Anonymous

La apa nak bukti lagi. Kalau Anwar suci bekas banduan dan sedang dipenjara boleh pindah rumah dari bukit damansara ke rumah agam segambut dalam harga juta2. Kira dia mmg ada makan rasuah jugaklah tu. Mana ada menteri pencen masuk penjara jadi banduan aset berjuta. Mesti dia ada buat bisnes luar. Sama je semuanya kantoi dgn tidak je.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:28 pm
Reply to  Anonymous

Ala kalu aku jadi PM pun aku boleh dakwa najib liwat sharizat lembu dan Madet liwat rosmah.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 3:33 pm
Reply to  Anonymous

Anon 22:28 kenapa kau tak dakwa bapa kau liwat mak kau. Tak kan kau nak tunggu diri kau jadi PM dulu.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 12:45 am

semoga Tan Sri Muhyidin istiqamah dalam perjuangan beliau dan tidak gentar dengan ugutan dan ancaman mana2 pihak terutama selepas beliau mengutarakan pandangan jujur beliau.apa yang dinyatakan Tan Sri adalah satu kebenaran dan ahli2 Umno harus segera memilih sama ada menyelamatkan parti atau pemimpin yang meraka sanjung

kluangman
kluangman
27 July 2015 12:31 am

Serangan berlapik Muhyiddin tidak akan sampai ke mana..

Satu panggilan kepada Ketua Perhubungan Negeri memungkinkan tiada Bahagian lain pun yang berbunyi selepas ini.

Di dalam UMNO kini, demi Melayu, Bangsa, Ugama dan Negara sudah menjadi janggal dan asing.

Muhyiddin akan mula dicemuh sebagai musih nombor satu, gunting dalam lipatan dan dilondehkan dengan segala bentuk keburukan.
Tidak mustahil ada Bahagian akan menggesanya berundur jika sudah tidak sokong Najib.

Who is king?

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 5:19 am
Reply to  kluangman

cash!!! la king

lufang
lufang
27 July 2015 6:31 am
Reply to  kluangman

Bulayu hati manyak kechik maa aa , Wa tatak pikir TSMY punya cekap akan atak apa-apa kesan lea aa .

Bulayu biasa pandang siapa lagi besar ,bukan siapa cekap betut maa aa ," I LOVE PM ".

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 2:24 pm
Reply to  kluangman

Apa yang kau merapu kat sini.hujah lemah macam membodek penyamun pula.

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 12:28 am

Tiada apa yang boleh diselindungkan lagi. Penyelewengan berjuta juta duit 1MDB tidak mungkin berlaku jika PM selaku pengerusinya alias Menteri Kewangan bertindak telus dan jujur dalam menguruskan badan tersebut. Kegagalan BNM mengesan dan mencegah aliran wang dan penyelewengan sebesar itu menjelaskan bahawa ada tangan tangan yang berkuasa dalam BNM telah bersekongkol dan sengaja memejam mata terhadap salah laku ini. Dan selaku orang nombor satu negara, Najib perlu bertanggungjawab keatas kehilangan besar duit rakyat ini walau atas apa alasan jua. Adalah wajib Najib diundurkan, diadili dan hukuman sewajarnya perlu dikenakan tanpa pengecualian agar ini menjadi satu teladan terbaik untuk bakal PM… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 July 2015 6:20 am
Reply to  Anonymous

betulkata seorang sahabat bijak pandai'' dibelakang puteri marang perapu kepunder marang skaper ada panggglima corncake donut yang dunggu……

tahniah ts muhiddin yassin
syabas sahbudin hussin
akibat cucu razak hussin
raayak kedana makan nasi kicap masin…….

Sang Wira Bangsa
Sang Wira Bangsa
27 July 2015 12:07 am

Tahniah Tuan Shah. Muhyiddin membaca tulisan Tuan. Moga beliau tidak tenggelam timbul macam sabut lagi selepas ini. Mahu pimpin negara berbilang kaum dan kompleks seperti Malaysia memerlukan pemimpin yang berani. Ini peluang terakhir beliau untuk mempamerkan kelayakkannya. Jika gagal, maka Malaysia harus bersedia dan mesti memilih pemimpin dari PR/Harapan Baru menerajui negara.

Irfan Maya
Irfan Maya
28 July 2015 2:44 am

Berani kerana benar..