Mencari Perdana Menteri Baru

Di mana-mana ketika ini isu pertukaran Perdana Menteri sudah menjadi percakapan umum yang jarang terlepas daripada bibir perbualan rakyat.

Orang kampung, orang bandar, ahli parti, mereka yang berkecuali, pegawai kerajaan, swasta, pencari kerja, anak muda dan sesiapa saja, malah boleh dikata  hampir semua rakyat bercakap isu yang sama.
Bertemu di kedai kopi, berbincang soal bisnes ketika makan tengahari, terserempak rakan lama di kaki lima jalan, berbual di telefon atau bermesej melalui Whatsapp, topik masa depan Najib dan siapa bakal Perdana Menteri baru sentiasa menjadi tajuk yang boleh dianggap “kurang patriotik”  jika tidak diperkatakan.
Najib Razak bagi majoriti rakyat, dengan pelbagai isu yang sudah diketahui umum dan bebannya kepada negara, dilihat semakin tidak layak serta tidak diperlukan lagi sebagai peneraju negara ini.
Untuk keluar dari segala kemelut dan kegelapan yang ada sekarang, sekurang-kurangnya buat sementara waktu, kata putusnya ialah negara memerlukan seorang Perdana Menteri baru dengan segera.
Sama ada Perdana Menteri baru itu hanya sementara sehingga PRU 14 akan datang atau mampu meneruskannya selepas itu, semuanya bergantung kepada siapa yang bakal dipilih dan kemampuannya mendepani segala cabaran itu nanti.
Lantaran itu, pertanyaan paling popular ialah bila Najib nak berhenti? Yang lebih berani pula akan berkata, “cepatlah Najib berhenti, menyusahkan rakyat saja jika semakin lama jadi Perdana Menteri.”
Susulannya, tentu saja ada yang bertanya, siapa bakal Perdana Menteri baru yang sesuai?
Muhyiddin Yassin? Tengku Razaleigh Hamzah? Atau siapa?
Untuk mengupas persoalan tersebut, sebuah forum akan diadakan pada Sabtu ini, 23 Mei di Dewan Sivik, Petaling Jaya, Selangor.
Forum bertajuk “Mencari Pemimpin Baru Malaysia” itu akan menampilkan ahli panel iaitu Zaid Ibrahim, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Affifudin Omar, bekas Timbalan Menteri Kewangan dan Muhammad Mohd Taib, bekas Menteri Besar Selangor.
Moderator forum pula ialah Prof. Dr Azmi Shahrom daripada Universiti Malaya.
Yang menariknya, ketiga-tiga ahli panel ini adalah bekas pemimpin UMNO yang sudah berbeza wadah – Zaid Ibrahim, selepas menyertai PKR dan memimpin KITA, mungkin tidak menganggotai mana-mana parti ketika ini, Affifudin masih bersama UMNO manakala Muhammad pula menyertai Pas sebelum PRU 13 lalu.
Berdasarkan pengalaman dan sudut pandangan yang berbeza ini, tentu saja banyak yang menarik apabila mereka memperkatakan tajuk yang sama iaitu siapa bakal Perdana Menteri baru untuk Malaysia?
Siapakah pilihan mereka? Untuk mengetahuinya sambil meluaskan daya pengetahuan dan sebagai tanda sayang dan cintakan negara ini, tanpa mengira anutan dan kiblat politik, ayuhhh…ramai-ramai kita ke sana!! (SH 22/05/2015)
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:33 pm
Subscribe
Notify of
guest

14 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Miss Vee
Miss Vee
28 May 2015 8:24 am

This Is What You Really Want !!
>>> CLICK HERE !!<<<

Anonymous
Anonymous
24 May 2015 11:37 pm

Engkau ni adalah sampah politik, cukup2lah menulis cerita2 busuk macam ni

Anonymous
Anonymous
24 May 2015 11:14 am

Kepada pak ilham dan sewaktu dengannya komen diblog/facebook pm.mungkin dengan nasihat kalian moga pm dapat durian runtuh 4ekor.jadi tak perluulah merompak rakyat.

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 1:48 pm

Woi Pak Ilham.. kami xnak duit kepalabutuh hang ni..

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 12:23 pm

I say menakutkan komen kat atas ni.mintalah ptolongan kpd Allah semoga melindungi kita semua dr org2 yg jahat.ssb itu la rupanya jib bon ni mcm harimau berantai tak mkn nasihat punya org.org tua suruh turun buat dont no geng suruh siasat syrt hutang buat bodoh.rupanya ada byk duit nak tabur.1mdb dtubuhkan utk mengaut hasil negara dgn cara yg terang2 bangang.membeli tanah negara dgn harga murah n menjualnya dgn harga yg melambung tinggi.apa yg lebih teruk syrt yg bsekonkol dgnnya adlh thjeee iaitu pemegang amanah org2 yg ingin menunaikan hj.ia dlihat sebagai syrt lanun kapitalis.begitupun kewujudan syrt ini dgn operasi lanunnya… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 11:49 am

cari ketua penyamun baru tak susah
yang susah nak cari ketua yang amanah macam yang Allah suruh
bila diberi kuasa

Monkey Shooter
Monkey Shooter
22 May 2015 11:45 am

Macam mana nak menjatuhkan Najib? Beliau PM dan Menteri Kewangan. Semua menteri dan timbalan serta pemimpin-pemimpin parti telah dihidangkan dengan harta dan wang secukup-cukupnya, apalagi ketua bahagian UMNO yang diberi projek tahap jutawan setiap seorang? Nak jatuhkan Najib semasa PRU? Najib dan beri cukup-cukup makan kepada Pengerusi SPR (Najib juga yang lantik) hinggakan tak perlu peduli dengan wang pencen, wang rasuah bagi menangkan Najib dan UMNO/BN cukup untuk menyara 7 keturunan bangsat (Pengerusi SPR) ini. Kalau tak puas hati dengan fitnah ni kena siasat tomahan tersebut betul atau tidak? Siapa yang nak siasat? Ketua Polis Negara yang seperti Ketua Bahagian… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 2:43 pm
Reply to  Monkey Shooter

Terbaik ulasan anda!

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 5:50 am

Hah …hah …. Pak Muuuuyiddin suruh ketua perompak 1MDB berambus ….. woiiii …. Dari pak Jib, Muuuuuyiddin sekali dan sekapal dalam UMNO semua cepat berambuss…. tak percaya lagi kamu semua ini …

Kamu semua ini bila cuti pergi Eropah, anak belajar semua luar negeri … shopping luar negeri ..bila bercakap mengalah pelat orang putih …

Wahai rakyat semua …. bangkitlah….jangan biarkan segerombolan penyamun ini memegang negara … tak amanah langsung, sering cakap berbelit, dolak dalik, hari ini lain hari esok lain…

Wahai rakyat jelata yang sokong UMNO/BN .. jangan lagi jadi bodoh macam lembu … sudahlah….

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 3:07 am

JANGAN MENARUH HARAPAN TERLALU TINGGIN UNTUK NAJIB MELEPASKAN JAWATANNYA… Sehingga hari ini apa jua rakyat mau pun orang kuat dalam politik memperkatakan dan mengharapkan segala bentuk tekanan yang menimpa NAJIB akan membuahkan hasil supaya NAJIB MELEPASKAN JAWATANYA.. Bodoh lah dia untuk melakukannya manakan tidak jika KUASA MASIH ADA DI TANGANNYA dan PELEMBAGAAN BERRAJA pun tidak boleh mengubahkan KUASANYA keran dah tertulis bergitu.Dimana kesilapan runggutan rakyat dan di manakah kecerdikan para penggamal undang undang dalam memberi persetujuan dalam kemelut KEKEBALAN PM.. tiada sesiapa pun boleh menentukan kerana RAKYAT MALAYSIA ADALAH RAKYAT YANG PEMAAF DAN BERSIFAT MULIA,HORMAT MENGHORMATI, KASIH DAN BERKASIH SAYANG… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 May 2015 2:43 am

Jib bon kata dia boleh calenge tun m memerintah msia lama2 malangnya baru sepengal dua sudah jd bapa gst yg mencekek rakyat.syrkt lanun 1mdbnya pula turut kelihatan spt ingin runtuh n menghempap rakyat.org umno lainpun merompak juga tapi tak la mcm jib bon seme nak sapu kasi licin mcm kasim baba.semoga tak kena kerat mcm kasim baba tu sudah.u better b surrender jib than lebih byk tmakan sumpah rakyat.entah2 akan jd sesumpah pulak nanti.org tua suruh bhenti tak nak dengar.degil.mentang dah rembat byk duit rasa syg pulak.rasa syg hey lihat nona antuya sudah mati.siapa lg mau mati.hati2 ok mintak plindungan… Read more »

Ahlul Bayt Rasulullah SAW
Ahlul Bayt Rasulullah SAW
22 May 2015 2:35 am

Najib keturunan Lanun Bugis ya…

Lanun kalu dlm cerita2.. mmg suka berbohong dan tidak berpegang pd janji.. Cuba tengok cerita Pirates of the carribeans

Asrul Sani
Asrul Sani
22 May 2015 2:18 am

Janganlah tukar PM pleaseeee…biarlah diaorang bergasak sampai PRU 14. Bila PM baru naik, rakyat akan terpedaya dan perkara sama akan berulang…rakyat akan terus tertipu selamanya.

Anonymous
Anonymous
23 May 2015 5:17 pm
Reply to  Asrul Sani

Oii iblis!!! Kami tidak kebulur rejeqi yang ko bilangin, celaka ko!!!