Zahid Hamidi Pun Mahu Dua Kementerian Seperti Hishammuddin

Selepas berjaya menubuhkan unit polis syarie dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam atau Jakim untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan penguatkuasaan dan perundangan Islam, Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi mengorak selangkah lagi memperluaskan tugas anggota polis dengan memberinya peranan memantau harga-harga barang pula.

Langkah yang dilakukan bukan bertujuan menidakkan peranan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan yang diketuai oleh Hasan Malek itu, menurut Zahid lagi akan dilakukan dengan menghantar anggota polis berpakaian biasa dan berlakon sebagai pelanggan untuk memantau harga barang dan mengambil tindakan mengikut bidang kuasa yang ada.

Menurut Ahmad Zahid lagi, pihaknya telah membuat kajian mengenai harga yang dibeli oleh pemborong sebenarnya adalah murah tetapi apabila dijual dengan harga melampau kepada peruncit, maka peruncit terpaksa menaikkan harga barang yang mereka jual.

Beliau juga menambah, tindakan pihak polis memantau harga barang ini bukan bertujuan mengganggu peniaga tetapi semata-mata dilakukan atas dasar keprihatinan terhadap kenaikan harga barang yang menjadi rungutan ramai sekarang.

Hebatkan Zahid Hamidi sejak beliau mengetuai Kementerian Dalam Negeri? Macam-macam idea beliau ada.

Walaupun kadar jenayah meningkat setiap hari dan jika kita membaca akhbar, menonton televisyen atau meninjau berita di media sosial, kita akan mendapati bermacam-macam jenayah seperti ragut, rompak, pecah rumah, curi kenderaan, bunuh dan sebagainya, berlaku hampir setiap saat di sekeliling kita.

Di mana-mana saja jenayah boleh berlaku dan seolah-olah penjenayah sentiasa saja berada di sekeliling kita dan hanya menunggu waktu yang sesuai atau kita cuai sedikit, maka berlakulah jenayah.

Di samping kita menghargai tugas dan peranan polis yang sentiasa berusaha gigih mahu mengurangkan kadar jenayah serta menjadikan semua orang rasa selamat untuk ke mana-mana, alasan yang sering diberi mengapa jenayah terus berlaku ialah kerana polis masih kekurangan anggota berbanding jumlah rakyat negara ini.

Ahmad Zahid sendiri pernah berkata, bahawa polis tidak boleh dipersalahkan dalam peningkatan kadar jenayah kerana seorang anggota polis di sesuatu kawasan di negara ini berkhidmat untuk 700 penduduk berbanding di negara maju seperti Amerika Syarikat di mana seorang anggota polis hanya berkhidmat kepada 35 orang penduduk sshaja.

Amatlah malang sebenarnya, tidak lama selepas Ahmad Zahid mengakui polis di negara kita kekurangan anggota untuk membendung janayah, beliau sebaliknya mahu menambahkan beban kerja polis untuk memantau harga barang pula. Sebagai menteri KDN, sebaiknya Zahid hanya fokus kepada tugas dan peranan polis yang hakiki saja, bukannya menambahkan lagi beban tugas mereka.

Walaupun tujuannya mengarahkan polis untuk melaksanakan kerja memantau harga barang ini seperti cuba memperlekeh ketidakupayaan Hasan Malek berperanan sebagai menteri yang bertanggungjawab kepada pengguna serta mengesahkan lagi gelaran “menteri cap ayam” yang diberikan oleh pelbagai pihak sebelum ini, daripada menambahkan beban kerja anggota polis, adalah lebih baik beliau mengusahakan supaya ditambah anggota polis dan seterusnya berupaya membendung peningkatan kadar jenayah yang lebih menjadi kebimbangan ramai.

Lagi pula dalam hal kenaikan harga barang, Najib juga sudah mengarahkan Pemandu melakukan makmal kajian mengenainya dan Muhyiddin pula sudah diberikan peranan mengetuai jawatankuasa kabinet mengenai kenaikan harga barang. Selain KPDNKK yang diarahkan bertindak lebih tegas oleh Najib, Kementerian Pertanian yang banyak berurusan dengan pembekal juga telah diminta mengambil langkah perlu menambah bekalan apabila harga barang meningkat. Dalam masa yang sama Pemuda UMNO juga turut menubuhkan skuad pemantau harga barang di seluruh negara. Terdapat juga ramai Ahli Parlimen yang dilaporkan menubuhkan skuad pemantau harga barang di kawasan masing-masing.

Pendek kata, sudah banyak pihak yang terlibat dan berperanan mengenai kenaikan harga barang ini. Tidak perlulah Zahid Hamidi mahu menumpang sama “political mileage” dalam isu kenaikan harga barang ini, walaupun kita mungkin boleh memahami keghairahannya mahu turut sama berperanan adalah seiring dengan cita-cita untuk menaik setakuk lagi dalam karier politiknya.

Dengan melebarkan sayap polis menjadi pemantau harga barang dah sebelum ini berjaya menubuhkan unit polis syarie, Zahid mungkin bukan saja sedang cuba memberitahu umum tentang cita-cita politiknya tetapi juga untuk menyindir Najib supaya memberikannya dua kementerian sepertimana sepupu Najib iaitu Hishammuddin yang diberikan Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan meskipun hampir tercicir dalam perebutan Naib Presiden UMNO.

Dari segi keberkesanan dan keupayaan menjalankan tugas, memanglah Zahid lebih baik dan berupaya berbanding Hishammuddin tetapi dalam politik kadangkala tidak semua boleh diminta-minta dan ditonjol-tonjolkan. Selain Perdana Menteri sendiri mungkin ada “favouritisme” tersendiri, berlebih-lebihan menonjol diri juga boleh mengundang bahaya.

Bagaimanapun, dalam menjaga KDN ini adalah lebih baik Zahid Hamidi memperkemas peranan polis, menambah kebajikan dan menambah jumlah anggota polis bagi menjadikan kehidupan rakyat lebih terjamin dan selesa daripada segi keselamatannya daripada memberi kerja tambahan yang bukan-bukan kepada anggota polis.

Terlampau ghairah dalam perkara yahg bukan-bukan akan lebih mengingatkan rakyat kepada janjinya mahu mendedahkan dalang pencerobohan Lahad Datu yang belum ditunaikan dan isu Syiah yang didakwanya terhadap Mat Sabu juga belum terungkai sehingga kini. Itu belum lagi ketegasan dan kegarangannya yang turut mula dipertikai seolah-olah hanya sebelum pemilihan UMNO saja. (SH 25/01/2014)

Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:30 pm

4
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
Anonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymous
Guest
Anonymous

Kepada peniaga2 sayur2an terutamanya kangkung, akan ada dikalangan pelanggan anda sebenarnya adalah POLIS yg akan memantau harga sayur dan sebagainya. Mungkin akan dinamakan sebagai POLIS AGRO atau POLIS K…K..G

Anonymous
Guest
Anonymous

susah betul nak jadi peniaga…penguatkuasa Majlis Bandaraya kacau, penguatkuasa Perdagangan Dlm Negeri kacau, samseng kacau…sekarang, polis pun nak kacau.

sri hartamas

Anonymous
Guest
Anonymous

Betui2.. Setuju sangat. Kkkau dah ramai yg pantau.. Bukan menyenangkn… Lbh menyusahkan. Depa nilah berlagak vam samseng berlesen

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak payahlah polis sibuk2 turun pasar buang masa je, Penguasa kan ada. Nak kata bodoh si Zahid ni tak juga, bebal pun bukan. Cuma kalau di Sabah org mcm ni dikenali sebagai cape2(penyibuk/memandai-mandai)