Selain Tukar Penasihat, Najib Juga Perlu Tukar Menteri Cap Ayam Dalam Kabinetnya

Sesiapa pun kini dapat merasakan bahawa sokongan rakyat terhadap kerajaan berada di tahap paling lemah sekali. Di mana-mana mudah saja kedengaran rungutan dan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan. Rungutan tidak lagi diluahkan oleh kelompok yang memang kritikal dan menentang kerajaan, bahkan kebelakangan ini suara daripada dalam UMNO dan kerajaan sendiri semakin lantang mengkritik Najib dan kerajaan.

Atas semua yang berlaku sehingga kerajaan dikritik sekarang ini, Najib sebagai nakhoda parti dan kerajaan adalah orang yang paling dipersalahkan mengenainya. Kelemahannya dalam memimpin negara, lambat bertindak dan perlahan dalam memberi respon terhadap sesuatu yang menjadi bebanan rakyat adalah antara punca semakin merosotnya sokongan rakyat ini.

Kelemahan Najib sebahagiannya adalah disebabkan karenah penasihat serta anggota kabinetnya yang turut lemah. Selain Najib sendiri mempunyai banyak kekurangan dan kelemahan, kedudukan beliau diburukkan lagi oleh penasihatnya yang tidak memberi laporan betul atau hanya berdasarkan kajian di dalam bilik pejabat sahaja.

Dalam menguruskan negara, Najib dikatakan mempunyai paling ramai penasihat, daripada Idris Jala yang mengetuai Pemandu, Wahid Omar yang mengendalikan Unit Perancang Ekonomi atau EPU, Omar Ong sebagai pegawai khas utamanya, beberapa pegawai khas lain, beberapa setiausaha politik, perunding antarabangsa yang dibayar jutaan ringgit seperti Apco sehinggalah beberapa rakan lamanya seperti Jamaluddin Jarjis dan Elis Anor yang diberikan ganjaran lumayan melalui dana awam atau kedudukan dalam korporat.

Semua mereka ini merupakan watak penting dalam menentukan perjalanan parti dan kerajaan, walaupun Najib juga mempunyai barisan menteri kabinet dan anggota MT UMNO yang turut berperanan memberi pandangan serta idea kepadanya.

Sebelum pilihanraya 2013, Najib menjadi Perdana Menteri hanya menumpang atas mandat yang diperolehi oleh Pak Lah dan PRU 13 adalah ujian pertama Najib. Keputusan pilihanraya itu memperlihatkan Najib lebih gagal daripada Pak Lah walaupun dengan perbelanjaan pilihanraya yang dipercayai jauh lebih besar daripada pilihanraya-pilihanraya sebelumnya.

Selepas keputusan pilihanraya itu, Daim Zainuddin adalah orang pertama yang meletakkan kesalahannya kepada penasihat-penasihat Najib yang dianggapnya gagal memberikan nasihat yang betul kepada Perdana Menteri. Daim seterusnya menyarankan agar penasihat-penasihat itu dibuang berikutan kegagalan mereka.

Malangnya Najib masih mengekalkan mereka, malah terus bergantung harap kepada penasihat yang gagal itu. Lantaran itu, beberapa kebejatan dalam pengurusan ekonomi dan negara terus berlaku. Pemotongan subsidi dan menaikkan harga barang dilakukan tanpa mengambil kira kesusahan rakyat.

Sekali lagi, dalam beberapa episod yang menjunamkan lagi sokongan rakyat terhadap kerajaan, para penasihat ini dipersalahkan. Para penasihat ini bukan saja dianggap tidak memberi nasihat yang betul, bahkan didakwa bersalut agenda kepentingan peribadi. Sudah banyak desakan agar Najib menukar para penasihatnya yang gagal ini, termasuk terbaru oleh Ahli Parlimen Pulau, Nur Jazlan Mohamed.

Kelemahan lain Najib adalah berpunca daripada anggota kabinetnya yang turut lemah, tiada wibawa dan bercap ayam. Tidak perlu disenaraikan satu persatu menteri dan timbalan menteri yang bercap ayam ini kerana di media sosial sudah banyak diperkatakan mengenainya. Ramainya pemimpin cap ayam ini tidak tidak membantu Najib, malah menjadikan kerajaan jadi bahan persendaan dan momokan rakyat.

Terlihat bahawa menteri dan timbalan menteri cap ayam ini tidak mempamerkan mereka lebih bijak daripada rakyat biasa. Cakapnya sering merapu, hujahnya ke laut dan seolah-olah bercakap dahalu, baru berfikir.

Walaupun kabinet yang ada masih baru tetapi oleh kerana kelemahan mereka yang terlalu ketara ini, Najib perlu memikirkan dengan serius untuk merombak kabinetnya. Beliau harus membuang menteri dan timbalan menteri cap ayamnya dan menukar dengan pemimpin yang lebih berwibawa dan diterima rakyat.

Dalam masa yang sama kerajaan juga dilihat lambat bertindak dan memberi respon terhadap sesuatu isu walaupun dunia kini sudah menjadi serba pantas dan tanpa sempadan. Tindakan Najib mengumumkan 11 langkah penjimatan termasuk pemotongan 10 peratus elaun menteri dan timbalan menteri, seharusnya dilakukan serentak atau pun sebelum beberapa langkah kenaikan dan pemotongan subsidi dilakukan.

Dalam beberapa siri kenaikan harga barang dan perkhidmatan, sudahlah jawapan dan respon menteri menyakitkan hati, lebih buruk lagi ialah jentera kerajaan dan jentera parti yang sepatutnya memberi penerangan lebih jelas ke arah itu tidak pula dilakukan. Media sosial dan dunia maya yang diakui paling berkesan dan dekat dengan rakyat gagal dimanfaatkan sepenuhnya.

Walaupun menguasai kerajaan, jentera siber parti dan kerajaan sentiasa terkebelakang dan kecundang dalam persaingan dengan pihak lawan.

Hanya setelah keadaan semakin parah dan terpaksa memesongkan protes rakyat terhadap kenaikan harga barang pada malam tahun baru dengan agenda menggulingkan kerajaan serta setelah beberapa desakan ke arah itu dilakukan termasuk oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan ramai pihak lagi, Najib akhirnya mengalah dengan akur untuk turut sama berjimat.

Menghebahkan agenda mengguling kerajaan dan dalam masa yang segera mengumumkan langkah berjimat-cermat kerajaan hanyalah menunjukkan kerajaan dalam keadaan terdesak untuk mengembalikan sokongan dan keyakinan rakyat. Yang penting kini Najib sedang mengakui kerajaannya semakin lemah daripada sokongan rakyat.

Tetapi kedudukan kerajaan dan sokongan rakyat terhadap Najib tidak akan berubah selagi para penasihatnya terus dikekalkan dan menteri serta timbalan menteri cap ayam tidak disingkirkan. Hanya dengan dua langkah segera itu yang kemudian disusuli pula dengan tindakan pragmatik yang pro rakyat, barulah ternampak kemungkinan adanya cahaya di hujung terowong perjalanan politik Najib.

Jika tidak, Najib lebih mudah tersingkir sama ada dalam pilihanraya 2018 ataupun mungkin lebih awal daripada itu. (SH 30/12/2013)

Kongsikan artikel ini
No tags for this post.
Updated: 26 March 2019 — 1:30 pm

3
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
akulah69Anonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
akulah69
Guest
akulah69

Hassan Malik yg paling utama yg kalaut.. Bila org senyap diia kata orang tak bantah kenaikan harga. Bila ramai buat demo TURUN, dikata nak guling. "Kita akan pastikan harga barang takkan naik, kita akan kerahkan hal ehwal pengguna, polis, kastam, imigresen, …bla..bla..bla dan aku tambah, …..rela, aadk, jabatan agama, jabatan pertanian, perhilitan, utk pastikan barang2 tidak naik harga….ha3…bullshit dr menteri cap ayam…

Anonymous
Guest
Anonymous

Nak tukar menteri/timbalan menteri dengan siapa/apa? Menteri cap itik/kucing/kambing? Kan Tun M dah kata yang bijak/pandai semua dah pindah ke "sebelah sana"………………….

Anonymous
Guest
Anonymous

Masalah nya penasihat Najib semua nak jadi kaya macam si Omar Ong cina tu