Tindakan KJ Seharusnya Dipuji, Bukan Dikeji

Heboh diperkatakan orang dan menjadi perbualan ramai dengan perkhabaran bahawa Khairy Jamaluddin yang baru dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan telah melantik seorang wartawan daripada portal berita Malaysiakini, Regina Lee sebagai Setiausaha Akhbarnya. Beberapa blog dan pengendali laman sosial yang pro UMNO telah membidas perlantikan yang dibuat oleh KJ dengan menuduhnya tiada semangat Melayu dan seperti ingin menagih simpati serta undi daripada pengundi Cina disebalik tindakannya itu.

Lebih dari itu, Regina Lee juga didakwa seorang yang berpendirian mirip kepada pembangkang dan dikatakan mempunyai hubungan dengan pemimpin tertentu dalam DAP.

Sebelum ini, ketika KJ dilantik sebagai menteri, sementara ramai rakyat biasa dan pemimpin pembangkang sendiri mengucapkan tahniah kepadanya, terdapat juga blogger dan kalangan dalam UMNO sendiri yang mencurigai beliau. Kisah-kisah lamanya diungkit dan diimbas kembali dengan tujuan menimbulkan kecurigaan dan syak wasangka yang berterusan terhadapnya.

Beberapa tindakan awalnya sebagai menteri yang turut dilihat mempamerkan keterbukaan dan kematangannya sebagai pemimpin turut dipandang serong oleh kalangan daripada dalam UMNO sendiri. Sementara beliau dialu-alukan sebagai menteri kerana kebolehan dan kedudukannya sebagai Ketua Pemuda UMNO, di sisi yang lain terdapat juga cemuhan yang tidak kurang hebatnya terhadap apa saja yang dilakukannya.

Kini perlantikan Setiausaha Akhbarnya pula menjadi isu. Yang menyerang dan mencemuhnya, seperti biasa, lebih ramai di kalangan UMNO juga.

Oleh kerana sistem politik kita masih berasaskan kaum dan bangsa, maka perlantikan pegawai-pegawai kepada seorang menteri biasanya mengikut bangsa dan kaum menteri itu sendiri. Menteri Melayu atau UMNO akan melantik orang Melayu sebagai pegawainya, begitu juga menteri daripada MCA atau MIC akan melantik pegawainya daripada kaum Cina dan India.

Perkara ini sudah menjadi kebiasaan seolah-olah hukum yang tidak boleh diubah lagi. Walaupun Najib memperkenalkan dasar 1Malaysia dan sering menyeru kepada perpaduan serta penyatuan kaum, soal perlantikan pegawai kepada seseorang menteri tetap statik dengan dasar berasaskan kaum atau parti itu.

Sebab itu, tidak menghairankan bilamana tindakan KJ ini mendapat serangan serta bidasan daripada beberapa blog dan laman sosial yang pro UMNO. Beberapa pemimpin kecil dalam UMNO juga mempertikaikan perlantikan itu. Mereka tidak dapat menerima keterbukaan dan percubaan KJ untuk menerapkan semangat 1Malaysia dalam kerjayanya.

Sedangkan jika kita memahami semangat 1Malaysia itu, tindakan KJ ini seharusnya dipuji dan diberikan sanjungan atas tindakannya itu. Beliau nampaknya benar-benar memahami apa itu 1Malaysia dan tidak sekadar berkata-kata atau menyokong dasar itu saja, bahkan mempraktikkannya.

Dan kalau pun Regina Lee yang dilantiknya sebagai Setiausaha Akhbar itu mempunyai mirip dan pendirian yang lebih kepada pembangkang, keberanian KJ mengambilnya bekerja dengannya juga haruslah dipuji kerana sekurang-kurangnya beliau telah berjaya menambah seorang lagi penyokong pembangkang untuk beralih kepada kerajaan.

Jika benar Regina Lee seorang yang totok kepada pembangkang dan DAP, beliau tentunya akan menolak untuk bekerja dengan KJ dan kerajaan tetapi kesediaannya menerima tawaran bekerja itu menunjukkan beliau juga sebenarnya mempunyai sikap dan pemikiran yang terbuka. Sikap dan pendriannya yang lebih kepada pembangkang adalah fenomena biasa kepada anak-anak yang hidup di bandar dan terdedah kepada pelbagai maklumat tetapi tidak bermakna beliau menolak sepenuhnya BN dan kerajaan.

Dalam hal ini KJ sebenarnya telah bertindak bijak dengan membawa seseorang yang dikenali mirip pembangkang bekerja dengannya. Jangan dikeji atau dikutuk tindakannya itu kerana beliau sebenarnya sedang membarisan-nasionalkan Regina Lee itu.

Kita seharusnya mengucapkan syabas kepada KJ.(SH 17/06/2013)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:27 pm
Subscribe
Notify of
guest

1 Comment
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
17 June 2013 1:15 am

Sebab itulah PAS antara sebab musabab tidak sehaluannya dengan UMNO kerana sikap ASSOBIYAH ( PERKAUMANNYA) yang sangat menebal, yang mana Islam sendiri melarang perbuatan ini.

Cuba kita tanya puak-puak UMNO, sama ada melanggar larangan Nabi Muhamnad s.a.w ini jatuh dalam kategori MENGHINA NABI S.A.W ???. Cer jawab..cer jawab….