Jika Benar Mahu Membendung Hasutan, Ambillah Tindakan Menyeluruh

Semalam negara dihebohkan dengan penangkapan tiga orang individu yang dikaitkan dengan PR iaitu Tian Chua, Tamrin Ghafar dan Haris Ibrahim dibawah Akta Hasutan berkaitan ucapan mereka yang  didakwa mengandungi unsur-unsur menggalakkan demonstrasi jalanan dan keinginan menumbangkan kerajaan melalui kekerasan. Sebelum itu, Adam Adli, aktivis mahasiswa juga sudah didakwa dibawah akta yang sama.

Ketiga-tiga mereka dijangka dijangka dibawa ke hadapan majistret untuk tahanan reman pagi ini dan malam tadi mereka terpaksa bermalam di lokap Balai Polis Jinjang, Kuala Lumpur. Sebagaimana semasa penahanan Adam Adli, ribuan orang berkumpul di depan balai polis itu bagi menunjukkan bantahan, malam tadi juga dilaporkan episod yang sama terus berlaku. Mereka berkumpul lagi menunjukkan bantahan.

Ramai yang tidak bersetuju dengan penahanan itu bukan kerana mereka membantah tugas polis tetapi mahukan keadilan dipihak yang menjaga keamanan dan keselamatan negara ini. Keadilan  ini lebih penting ditegakkan kerana Menteri Dalam Negeri yang baru ini, Ahmad Zahid Hamidi adalah seorang yang berlatarbelakangkan pendidikan agama dan datang dari keluarga yang baik-baik, yang sudah tentu sentiasa meletakkan keadilan sebagai asas utamanya.

Walaupun Zahid menafikan penahanan mereka ini merupakan arahannya, sebaliknya menyatakan ia adalah urusan polis sepenuhnya tetapi penerimaan rakyat nampaknya berbelah bagi. Mereka tidak percaya Menteri Dalam Negeri tiada kuasa. Mereka juga tidak percaya beliau sebagai menteri, tidak dimaklumkan atau diminta pandangan terlebih dahulu sebelum penangkapan itu dibuat.

Apa pun alasannya, kesan penahanan ini membawa imej yang tidak baik kepada UMNO dan kerajaan. Orang akan membuat tuduhan yang berbagai-bagai mengenai kerajaan dan pemimpinnya. Di luar negara pula, penahanan ini tentunya dilaporkan secara besar-besaran, yang sekaligus memberi gambaran tidak baik juga kepada negara.

Sebelum ini, dalam usaha menaikkan imejnya di mata rakyat, Najib pernah menjanjikan mahu menghapuskan Akta Hasutan ini. Walaupun sementara kajian penuh dilakukan dan akta itu masih sah, tetapi wujud kepelikan mengapa ia masih juga digunakan dengan meluasnya sekarang ini. Apakah ini bermakna janji Najib sebelum ini hanya retorik dan janji palsu saja?

Dan bagaimana pula selepas ini, apakah ia bakal dihapuskan atau akan terus dikekalkan?

Rakyat secara umumnya tidak membantah penggunaan Akta Hasutan ini untuk tujuan keamanan dan keselamatan negara. Jika polis merasakan ia perlu digunakan, gunakanlah sebaliknya.  Cuma rakyat mahu ia dilaksanakan secara adil dan menyeluruh, bukan kerana kepentingan sebelah pihak sahaja.

Sejak dua tiga tahun lalu, menjelang pilihanraya dan selepas keputusan pilihanraya pada 5 Mei, jika ingin dikuatkuasakan Akta Hasutan ini secara adil dan menyeluruh, banyak pihak yang sepatutnya diambil tindakan yang sama. Utusan dan TV3 hampir setiap masa menyiarkan berita yang berunsur hasutan serta memprovokasi eleman perkauman dalam laporannya. Berita fitnah dan tidak benar jangan cerita lagilah, hampir setiap masa menjadi mainan mereka.

Sebaik saja  Najib yang turut terseret dengan unsur perkauman apabila mengatakan keputusan pilihanraya lalu  adalah kerana tsunami Cina, Utusan sentiasa membakar semangat orang Melayu untuk memusuhi orang Cina. Macam-macam kecaman terhadap kecenderungan undi mereka diperkatakan sehingga ke peringkat yang tidak wajar untuk dibangkitkan sebenarnya.  Ambillah tindakan terhadap akhbar itu?

Pemimpin UMNO, aktivis UMNO, pembodek UMNO, pencacai serta pengamal media baru yang pro UMNO juga tidak henti-henti meniupkan api perkauman yang sama. Malah terdapat diantara mereka yang menyarankan supaya dibunuh orang-orang Cina, hanya kerana mereka tidak mengundi BN. Bukankah itu juga hasutan dan patut diambil tindakan?

Seorang hakim pencen, ketika memperkatakan tentang masa depan Melayu pasca PRU 13 turut meledakkan semangat yang sama dengan membuat andaian bahawa orang Cina mahu merampas kuasa politik pula di negara ini. Tidakkah itu juga merupakan hasutan dan patut diambil tindakan yang sama?

Jika dikorek dan dicari, banyak lagi kenyataan atau ucapan yang berunsur perkauman dan menggugat keamanan negara telah dikeluarkan oleh pelbagai pihak. Malangnya tiada satu pun yang diambil tindakan walaupun banyak desakan ke arah itu. Sebaliknya Tian Chua, Tamrin dan Haris pula yang kena?

Jika benar polis dan Zahid ingin mewujudkan keamanan dan membendung elemen hasutan, lakukanlah secara menyeluruh dan tanpa pilih bulu. Sesiapa saja, tak kira pro UMNO atau pro PR, mereka harus diambil tindakan yang bersesuaian.

Melakukan tindakan kepada sebelah pihak manakala sebelah pihak lagi seolah-olah diberi lesen untuk terus menghasut tidak akan mewujudkan keamanan yang sebenar-benarnya. malah akan menyebabkan UMNO dan kerajaan terus terseret ke kancah yang lebih dibenci rakyat. Ingatlah bahawa rakyat kini semakin cerdik dan mereka juga sudah memperolehi maklumat yang pelbagai, jadi tidaklah semudah dulu untuk terus menutup perkara yang sepatutnya diambil tindakan.

Hanya setelah Zahid dan polis bertindak adil dan menyeluruh, barulah semua rakyat akan menyanjung mereka. Jika tidak, bukan saja mereka yang dibenci dan ditohmah, malah UMNO dan kerajaanlah yang paling terbeban menerima kesannya. (SH 24/05/2013)

Updated: 26 March 2019 — 1:27 pm

4 Comments

Add a Comment
  1. Saudara menulis:
    "Pemimpin UMNO, aktivis UMNO, pembodek UMNO, pencacai serta pengamal media baru yang pro UMNO juga tidak henti-henti meniupkan api perkauman yang sama.

    Saya ingin nak tanya saudara:

    Media Cina (yang saudara tidak faham bahasanya) dan sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan (C)…TELAH BERDEKAD-DEKAD menghembuskan mentaliti dan budaya rasis di dalam komuniti mereka, sejak Merdeka lagi, tidak saudara tahu ?

    Media Melayu dan Blogger Melayu yang BERANI dan ingin MEMPERTAHANKAN maruah bangsa dan agama mereka, harus dipuji dan diSOKONG sepenuh-penuhnya.

    BACAAN LANJUT:
    http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/08/foreign-agencies-orchestrate-events.html

  2. Tengok je muka IGP yg baru ni,nmpak sgt org yg angkuh dan bangang,tiada langsung nur ibadah terpancar di wajah dia..yg ada tinggal Naar yg sedang tunggu nak mamah dia cukup2

  3. salam bro,salahkah saya terus membenci pasukan yg menyusah rakyat tanpa sebab yg kukuh

  4. salam bro ,

    soon or later umno@bn ni akan pupus selamanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.