Apa Lagi…Jadikanlah Ia Kenyataan!!

Sebuah kajian terbaru mengenai pertembungan BN dengan PR dan persaingan  Anwar dengan Najib menjelang tarikh penentuan 5 Mei depan, yang dilakukan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihanraya, Universiti Malaya (Umcedel), menghasilkan keputusan yang tidak mengejutkan banyak pihak sebenarnya.

Ia hanya membuatkan Najib terkejut kerana seolah-olah pelbagai program dan pendekatan yang dilakukannya selama ini  tidak diterima rakyat. Sepertimana yang diduga,  itulah sebenarnya mood perubahan yang dikehendaki oleh rakyat.

Kajian itu yang dilakukan Umcedel sebaik hari penamaan calon 20 April lalu, menatijahkan bahawa keyakinan pengundi terhadap manifesto PR ialah sebanyak 42 peratus berbanding 36 peratus yang diperolehi oleh BN.

Bagi siapa yang layak menjadi Perdana Menteri pula, rumusannya menunjukkan 43 peratus mahukan Anwar berbanding hanya 39 peratus yang mahukan Najib. Di kalangan pengundi Melayu pula, keyakinan terhadap kepimpinan Anwar mencanak sehingga 54 peratus manakala kelompok yang sama yang mahukan Najib hanya 34 peratus sahaja.

Di kalangan pengundi Cina pula peratusan yang meyakini manifesto PR lebih tinggi iaitu 61 peratus.

Walaupun dapatan ini hanya merupakan hasil kajian melalui beberapa ribu pengundi yang ditemubual tetapi ia sekurang-kurangnya memperlihatkan gambaran  keyakinan rakyat terhadap perubahan dan percaya  perubahan akan menghasilkan sesuatu yang lebih baik untuk mereka.

Jika dilihat secara umum, mood rakyat memang jelas ke arah itu. Bukan saja program ceramah PR dan kehadiran Anwar  dan lain-lain pemimpinnya di mana-mana program sentiasa mendapat sambutan yang melimpah, bahkan rakyat pelbagai lapisan juga memperkatakan tentang perubahan.

Dari petani, nelayan, orang kampung, orang bandar, generasi muda, golongan korporat, profesional dan sebagainya, keinginan mereka juga ialah perubahan. Perubahan atau hijrah ini, bagi semua lapisan rakyat tetap ada kelebihan dan kebaikannya berbanding  menjadi statik, kaku dan beku.

Di dalam UMNO juga, meskipun masih ramai yang mahukan BN kekal memerintah, sebahagian yang lain juga mahukan perubahan. Pendek kata, perubahan sudah menjadi kegilaan semua orang sekarang ini.

Petunjuk kepada perubahan sudah jelas di depan mata sekarang. Marilah kita menjadikan ia suatu kenyataan 5 Mei nanti. (SH 26/04/2013)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:27 pm
Subscribe
Notify of
guest

3 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
giorgio
giorgio
26 April 2013 9:43 am

Saudara Shahbudin,

Lots of people wanted changes very much, but Tawkay Tawkay besar very reluctant knowing changes might put them slight disadvantage, like it or not, chances will have to happen, Hijrah should be the KEY word to be used by PAS during the ceramah

Anonymous
Anonymous
26 April 2013 8:09 am

InsyaAllah, anwar akan masuk tv3 dgn muka berseri2..

Anonymous
Anonymous
26 April 2013 4:12 am

Hijrah- nice word to use
I hope PAS uses it often in rural areas